2) Laki postipalvelulain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalainen postitoiminta on eurooppalaisittain
tarkasteltuna laadukasta. Tästä voidaan antaa
kansainvälisen mittapuun mukaan ... (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, edustaja. — Täällä on
vaikea kuulla käytettävää puheenvuoroa.
Kiitos, rouva puhemies! — Suomalainen postitoiminta
on eurooppalaisittain tarkasteltuna ja kansainvälisen mittapuun
mukaan hyvin hoidettua. Tämä on harvaanasutun
maan olosuhteet huomioon ottaen yllättävän
myönteinen asia.
Postitoiminta omaa Suomessa vuosisataiset historialliset arvot
ja perinteet. Postipalvelulaki asettaa toiminnalle laatuvaateet,
muun muassa kirjeen kulkunopeuden ja toimipaikkaverkon laajuuden.
EU:n uusittu postipalveludirektiivi hyväksyttiin 31.1.2008.
Direktiivin tarkoitus on avata grammamääräisten
kirjemonopolien piirissä pysytelleitten maitten postitoiminta
kilpailulle. Suomessa tämä saattaa merkitä sitä,
että Itella Oyj, entinen Posti, menettää sen
aseman, joka sillä on postipalvelujen tarjoajana. Elikkä toisin sanoen
uutta direktiiviä voidaan pahimmillaan lukea siten, että Suomella
ei olisi enää oikeutta asettaa kaikille toimiluvan
haltijoille velvoitetta jakeluun viitenä päivänä viikossa.
Jos postipalveludirektiivi avataan tältä osin,
tulee se johtamaan epäterveeseen kilpailuun. Tuottavimpia suurasiakaseriä parhaiten
kannattaville alueille pari kertaa viikossa jakava yritys on vakava
uhka yleispalveluvelvoitteen haltijan taloudelle ja kansalaisten
palveluille. Näenkin, että Suomen ei tule tällaisenaan
hyväksyä tänne soveltumattomia, postin
palvelurakennetta vaarantavia vaihtoehtoja.
Tasa-arvoiset postipalvelut koko maassa ovat elimellinen ja
välttämätön osa yhteiskunnan
rakennetta ja toimintoja. Kyse on pohjimmiltaan valtion peruspalvelutehtävästä.
Tämä lähtökohta voi taata tasa-arvoiset
ja toimivat postipalvelut koko maassa asuinpaikasta riippumatta
kaikille kansalaisille ja toimipaikasta riippumatta elinkeinoelämälle
ja yrityksille.
Maaseudun postipalvelujen kannalta huomattava tarve muodostuu
myös yhä lisääntyvästä vapaa-ajanasutuksen
postipalvelujen tarpeesta pysyvän asutuksen tarpeitten
ohella. Ilmasto- ja ympäristöpoliittisista syistä on
myös perusteltua se, että asiakkaat eivät
joudu hakemaan postejaan kaukaa, jotta ei syntyisi tarpeetonta luontoa saastuttavaa
liikennettä. Nykyisin postinkuljettaja tuo reitillään
postituotteet hyvin monille. Asiakkaitten ei tarvitse hakea kuin
erikoislähetyksiä.
Nykyisen postipalvelulain 4 §:ssä yleispalvelun
sisältö todetaan selkeästi: "Yleispalvelun
tarjoajan on pidettävä jokaisessa kunnassa vähintään
yksi yleispalvelua tarjoava toimipiste." Ongelmallista asian suhteen
saattaa olla se, että tulevien kuntaliitosten myötä yleispalvelun
tarjoaja saattaa tulkita pykälää sanatarkasti
lukien siten, että muodostuneessa pinta-alaltaan hyvinkin suuressa
kunnassa riittäisi vain yksi yleispalvelua tarjoava postin
toimipaikka. Vaikka lain pykälä puhuu myös
alueellisista tarpeista, niin sanatarkka lukeminen antaa sen tulkinnallisen mahdollisuuden,
että yksi toimipaikka riittää, vaikka
alue olisi kuinkakin laaja ja asiakkaitten tarpeet sen mukaiset.
Tämä voisi olla merkittävä heikennys
postipalvelujen saatavuuteen niin vakinaisten asukkaitten, vapaa-ajanasukkaitten kuin
elinkeino- ja yrityselämän toimintojen kehittymisen
kannalta.
Uhka tähän on ilmeinen, koska Itellalla on
jo nyt ollut havaittavia pyrkimyksiä toimipisteitten vähentämiseen.
Kun maassa on toteutettu lukuisia kuntaliitoksia, ei ole huomattu
ottaa esille sitä, että posti voi tulkita, että kuntaliitoksen
jälkeen ei enää pienemmissä kunnissa,
jotka on liitetty suurempaan, ole velvoitetta pitää yleispalveluja
tarjoavaa toimipistettä. 1.1.2002 voimaan tulleen postipalvelulain
jälkeen on tapahtunut todella runsaasti kuntaliitoksia.
Itella voi sanatarkasti tulkiten väittää,
että sen ei tarvitsisi enää pitää näissä postitoimipaikkaa.
Jotta toimipaikkojen lakkautuksilta voitaisiin välttyä,
tulee tämän lakialoitteen mukaan postipalvelulakiin
selkeyttää asia siten, että yleispalvelun
tarjoaja velvoitetaan säilyttämään
toimipaikkapalvelut kaikkien niiden kuntien alueilla, jotka ovat
olleet itsenäisiä kuntia lain voimaantulon ajankohtana
1.1.2002 ja joiden alueella on ollut edelleen postin yleispalvelua
tarjoava toimipaikka 1.1.2010. Samalla tulee pitää huoli,
että kun maassa toteutetaan uusia kuntaliitoksia, niin myös
niiden myötä katoavien kuntien alueilla toimipaikka
säilyy. Esimerkiksi Kuhmoisten kunta Keski-Suomen maakunnan
eteläisimpänä kuntana on itsenäinen,
mutta jo nyt on sanottu, että jos Kuhmoisten kunta liittyy
johonkin toiseen, näin Itellan edustajat ovat viestittäneet, Itellalla
ei enää olisi velvoitetta tarjota yleispalvelua
tarjoavaa toimipaikkaa nyt vielä itsenäisen kunnan
alueella.
Siksi, rouva puhemies, lakialoitteellani esitän, että kuntaliitosten
muuttaessa kuntien alueita, tulee postin yleispalvelujen tarjoajan
ylläpitää toimipaikkaa kaikilla niillä alueilla,
jotka ovat olleet itsenäisiä kuntia 1.1.2002 ja
joilla edelleen on ollut postin toimipaikka 1.1.2010.
Saattaa olla jo nyt se ongelma, että on niitä vuonna
2002 olleita itsenäisiä kuntia, joiden alueella
ei enää ole postin toimipaikkaa, mutta näkisin,
että meidän olisi hyvä velvoittaa postin
yleispalvelun toimipaikka säilymään siten,
että postin asiakkaat voivat hoitaa asiointinsa hyvin.
Kyse on yhteiskunnan rakenteesta, peruspalvelusta, joka on ollut
jo vuosisatoja tässä maassa. Jo 1700-luvulta lähtien
Suomessa on ollut järjestetty postin jakelu, joka ajan
myötä on aina kehittynyt ja on kansainvälistä kärkeä luotettavuudessa ja
nopeudessa, jos vertaamme muuhun maailmaan. Tästä on
annettava tunnustus, ja haluan, että tämä hyvä tilanne
meillä voisi jatkua tasa-arvoisesti koko maassa.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Huomasin lukuisista puheenvuoropyynnöistä,
että tässä ehkä on syntymässä eräänlainen
postikeskustelu, joten haluaisin kertoa ennen keskustelun aloittamista
ja tästä lakialoitteesta käytävän
keskustelun pohjaksi sen tilanteen, mikä tällä hetkellä on
tämän postipalvelulainsäädännön
uudistamisen suhteen.
Niin kuin aloitteen tekijä totesi, meillä on
tuore direktiivi, joka pitää olla harmonisoitu
ensi vuoden alusta. Meillä on postityöryhmä vastikään
antanut oman työnsä tuloksen ministeriöön,
ja se on lähetetty laajalle lausuntokierrokselle. Huolimatta
siitä, että aloitteen tekijä lähtee oman
lakialoitteensa sanamuodossa siitä, että Suomen
ei tule ratifioida tänne soveltumattomia käytäntöjä,
niin tosiasia kuitenkin on se, että olemme tämän
direktiivin kanssa hyvin tiukasti sidoksissa tietyiltä osin
ja meidän tulee se harmonisoida. Suomi tietysti on ollut
mukana rakentamassa tätä postipalveludirektiiviä,
joka edelleen lähtee siitä, että postipalvelu
on yleispalvelua ja kirjejakelu taataan viitenä päivänä viikossa.
Tältä pohjalta postityöryhmä laajalla
kokoonpanolla tätä asiaa on miettinyt.
Ihan siltä osin haluaisin todeta eduskunnalle, että tavoitteenamme
on, että eduskunta saisi heti syksyn alusta tämän
uuden lainsäädännön käsiteltäväksi.
Odottelemme laajan lausuntokierroksen tuloksia ja sen jälkeen
sitten ryhdymme katsomaan, mikä se lopullinen hallituksen
esitys tulee olemaan.
Niin kuin totesin, edelleenkin direktiivi lähtee viisipäiväisestä kirjejakelusta,
mutta siltä osin poikkeaa Suomessa voimassa olevasta postipalvelulaista,
että tätä viisipäiväistä jakeluvelvoitetta
ei voida asettaa kuin yleispalvelutoimijalle, joka näillä näkymin
jatkossakin on Itella. Eli nykyinen laki lähtee siitä,
että se voidaan antaa muillekin, mutta direktiivi on yksiselitteinen
sen suhteen, että vain sille taholle, joka määritellään yleispalveluvelvoitteella
toimivaksi, voidaan tä-mä viiden päivän
jakeluvelvoite asettaa.
Toinen asia, mihin aloitteen tekijä tuossa puuttui,
liittyi toimipaikkakysymykseen. Postityöryhmä on
lähtenyt esittämään sitä,
että tämä toimipaikkamääritelmä,
joka tällä hetkellä on, että jokaisessa
kunnassa pitää olla vähintään
yksi toimipiste, muutettaisiin siten, että kysymys olisi
asiakasnäkökulmasta siltä osin, että toimipaikan
pitää sijaita kohtuullisen välimatkan
päässä, eli lähdetään
siitä, että palveluiden pitää olla
tarjolla kaikille, eikä niin, että jos meillä on
laajoja kuntia, se yksi toimipiste riittää. Tämä nähdäkseni
on myös tällä hetkellä tietysti
Itellan palvelujen tarjonnan lähtökohta, että niitä on
saatavilla kaikkialla eikä pelkästään
yksi per kunta. Mutta todellakin tämä työryhmä ehdottaa,
että toimipaikan tulisi sijaita kohtuullisen matkan päässä palvelun
käyttäjän vakituisesta asunnosta. Tälläkään
hetkellä todellakaan ei tätä toimipaikkojen sijoittamista
arvioida vain kuntakriteerin perusteella. Ehdotuksessa uutena huomioon
otettavana perusteena käytettäisiin muiden palveluiden sijaintia
eli sitä, että postitoimipaikat olisi tarkoituksenmukaista
sijoittaa siten, että ne sijaitsevat siellä, missä tarjotaan
muitakin palveluita asukkaille ja minne asiointi yleensä kohdistuu.
Tässä postityöryhmän esityksessä on
aika paljon uudistuksia, ja sitä varmasti nyt huolella
sitten ministeriössä lausuntokierroksen jälkeen
arvioidaan ja sen jälkeen tuodaan sitten hallituksen esityksenä tänne
saliin, jotta eduskunnalla on riittävä aika käsitellä sitä,
jotta se saataisiin voimaan ensi vuoden alusta.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille tästä valaisevasta
selvityksestä. Minä olen käsittänyt,
että tämä ei muuttuisi myöskään
näiden yksityisten toimijoiden osalta, mutta tämä on
hyvä tieto, että direktiivi sanoo näin,
jotta ei voi velvoittaa yksityisiä toimijoita jakamaan
viitenä päivänä viikossa.
Tämä oikeastaan nyt vahvisti käsitystä siitä, mikä tämä Euroopan
unioni on. Elikkä kun joskus aikanaan puhuttiin siitä,
jotta tämä voisi olla tämmöinen
sosiaalinen Eurooppa, niin kyllä tämä on
rahan vallan ja kermankuorijoiden Eurooppa näköjään
totaalisesti, koska tässä yhteiskunnan toiminnot
pitää hoitaa vaikka veroeuroin, mutta sitten taas
yksityiset toimijat voivat päästä keveämmillä perusteilla.
Siinä mielessä minun analyysini tässä on,
jotta tämä eurooppalainen juttu pitäisi
päästä muuttamaan sosiaalisen Euroopan
suuntaan, mutta se ei kuulu tähän postipalvelulakiin
suoraan.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia ministerille tästä esityksestä.
Mehän kuitenkin tiedämme, että kilpailu
on pakko EU-direktiivien vuoksi jossain vaiheessa avata. On huolehdittava
siitä, että esimerkiksi ulkomaiset kermankuorijat
eivät tule vain valtaamaan suurkaupunkien postinjakelua.
Nimittäin yksi malli tässä voisi olla
tämmöinen postitoimintavero, jolla tätä nimenomaan
sillä tavalla ohjattaisiin, ettei aseteta tätä yleispalveluvelvoitetta
suorittavaa Itellaa huonompaan asemaan. Itellakin voi hoitaa haja-asutusalueita,
kun sillä on myös niitä kannattavia alueita.
Tätä asiaa oikeastaan ministeriltä kysyisin,
mitkä mahdollisuudet meillä on tukea suomalaista
postiyritystä.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös omalta osaltani kiitokset, että ministeri
on paikalla ja että hän tosiaan kertoikin äsken,
missä vaiheessa tällä hetkellä ollaan
tämän tulevan uuden postipalvelulakiesityksen
kohdalla.
Mutta viittaan vähän samaan kuin edellinen puhuja,
että nyt tosiaan tässä se taho, kenelle
sitten tämä yhteispalveluvelvoite tulevassa laissa jää,
on todennäköisesti Itella, niin kuin täällä on todettu
monesta suusta. Nyt kuitenkin, jos ja kun sitten nämä niin
sanotut kermankuorijat näissä kaupungeissa ottavat
nämä parhaimmat alueet, tiheimmin asutut alueet,
on aivan selvää, että tulot laskevat
hyvinkin voimakkaasti siltä taholta, jolla tämä yhteispalveluvelvoite
on. Kysyn ministeriltä — tässä on
tietysti monia vaihtoehtoja — mihin suuntaan ollaan menossa.
Korvataanko tämä tavallaan valtion budjetista
tälle yhteispalveluvelvoitteen pitäjälle,
(Puhemies: Aika!) vai onko se sitten tarvittaessa joku maksu näiltä kermankuorijoilta?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lauri Oinosen aloite on erinomainen
siksi, että se tarjoaa mahdollisuuden keskustella Postin
eli nykyisen Itellan tilanteesta.
Ensiksi, jos Itella haluaa kansainvälistyä,
kannattaisi muuttaa yrityksen nimi. Itella ei kerro suomalaisille
eikä ulkolaisille asiakkaille yhtään mitään
yrityksen toiminnasta, ei ainakaan minulle. Itella tarjoaa postipalveluja
noin 1 100 postissa, joista noin 950 on yrittäjien
hoitamia myyntipisteitä. Tämä kertoo
siitä, että Itella on vetäytynyt postitoimista
ja siirtänyt ne muiden toteutettaviksi. Tämä on
toki osin ymmärrettävää, kun pankkitoimintaa
ei enää ole. Yhteistyö paikallisten yrittäjien
kanssa tekee mahdolliseksi toki sen, että tärkeimmät
postipalvelut ovat suomalaisille tarjolla ja monelle pienyrittäjälle
maaseudulla haluttujakin muun toiminnan tueksi.
Itella pitää päämarkkina-alueenaan
Pohjois-Eurooppaa, Keski-Eurooppaa ja Venäjää.
Yrityksen kansainvälistymispyrkimykset on maksatettu suomalaisilla
asiakkailla. Mitenkähän Itella voi ihan oikeasti
kilpailla kansainvälisillä ja Suomen markkinoilla
maailmanlaajuisten postipalveluyritysten, kuten DHL:n, UPS:n, TNT:n
ja FedEx:n kanssa?
Arvoisa rouva puhemies! Itellan toiminta on organisoitu kolmeen
osaan, joista yksi on viestinvälityspalvelut, toinen informaatiopalvelut,
joka tarjoaa laskutus- ja taloushallinnon palveluja, ja kolmas on
logistiikkapalvelut rahtia, kuljetusta ja varastointia varten. On
Itellalla markkinointiakin. Voidaan perustellusti kysyä,
kuuluvatko laskutus- ja taloushallinnon palvelut postiyritykselle.
EU:n uusi postipalveludirektiivi vapauttaa postinjakelun kilpailulle
ensi vuoden alusta. Samaan aikaan direktiivi kuitenkin lupaa turvata viisipäiväisen
postinjakelun sekä kuluttajille saman hintaiset postimerkit
paikkakunnasta riippumatta. Direktiivi avaa Suomen postipalvelut
kilpailulle. On selvää, että kansainväliset
suuryritykset vahvistavat meillä asemaansa. Itella on kompensoinut
haja-asutusalueiden suurempia kustannuksia taajamista keräämillään
voitoilla. Kilpailun mukana kaupunkien tulovirta uhkaa ehtyä.
Valtiovalta on myös tukemassa laajakaistaa ja haluaa sähköistää laskut.
Kuitenkin halutaan pitää yllä viisipäiväistä jakelua.
Kun sähköinen laskutus ja sähköpostit
kaivavat maata Itellan postipalveluilta, on yhtiö kehittänyt
erilaisia sähköisiä palveluja, kuten
esimerkiksi NetPostin, joka on verkossa toimiva postilaatikko. Itella on
myös laajentanut kasvavaa informaatiotoimialaansa yritysostoin
ja laajentanut tilitoimistotoimintaakin.
Yhtiö on viime vuosina tehnyt yrityskauppoja ahkerasti
muutenkin. Venäjältä ostettiin 200 miljoonalla
eurolla suuri NLC-palveluvarastointiyritys. ItellaNLC:n palveluvarastojen
kokonaispinta-ala Venäjällä on noin 600 000
neliömetriä. Sitä ennen Itella Logistics
hankki kuljetusliike Kauko Groupin Juuranto-Yhtiöiltä.
Arvoisa rouva puhemies! Ongelma on se, että postipalvelujen
kehitys kulkee samoja ratoja kuin aikaisemminkin. Onpa jopa pyrkimyksiä nykyistä hitaampaan
postinjakeluun. Yhtiö on pyrkinyt myös kiertämään
velvoitteita jakaa yli 75-vuotiaille posti suoraan asunnon postiluukkuun.
Tällaisia tapauksia on liikaa. Ulkomaille levittäydytään
mutta suomalaisille suunnattujen palvelujen laatua pyritään
heikentämään.
Valtion omistajaohjauksessa voisin kiinnittää huomiota
siihen, että valtionyhtiön pitää tuottaa ensisijaisesti
laadukkaat ja kattavat palvelut suomalaisille asiakkaille. Tämä merkitsee,
että postitoimistoja tai asiamiestoimistoja on riittävästi yhdistyneitten
kuntien alueella.
Mielestäni ed. Lauri Oinosen aloite on oikean suuntainen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tahtotila
on hyvä, siihen voi yhtyä, mutta jos olisi pyydetty
allekirjoitusta, niin en olisi sitä allekirjoittanut. Toki
myönnän sen, että huoli on niin yksityisillä kansalaisilla liittyen
näihin palveluihin kuin myös tietysti työntekijöillä erittäin
suuri. Nythän näitten ykkösluokan kirjeitten
lukumäärä on voimakkaasti vähentynyt
ja on kaiken kaikkiaan sähköiseen laskutukseen
siirrytty. Ja vaikka Itella on vastannut näihin asioihin
omalla tavallaan ja pyrkinyt kehittämään
niitä, tulot ovat vähentyneet. Toki on ymmärrettävä,
että silloin yhtiö on joutunut turvautumaan erilaisiin
toimenpiteisiin niin, että kuitenkin toimipisteverkko olisi
mahdollisimman tiheä.
Täällä on viitattu tähän
EU:n postidirektiiviin. Sehän on tehty tiheästi
asutun Keski-Euroopan lähtökohdista, tämä on
meidän muistettava. Nyt tietysti kuluttajille on jatkossakin
pyrittävä takaamaan sama taso kuin tähänkin
asti näillä postimerkillisillä kirjeillä on
ollut — ja sama taso peruspostipalveluissa. Mutta vaarana
on tietysti yritysten puolella ainakin se, että maaseudulle
ja kaupunkiin lähetettyjen postien hintaerot jatkossa saattavat
kasvaa. Viittasin näihin kermankuorijoiden rahoituksiin,
ministeri varmasti heti siihen vastaa, mikä se todennäköinen
tila on. Mutta toki suurena vaarana, joka meidän on pystyttävä estämään,
on se, että jatkossa sanomalehtien jakeluhintoja joudutaan
eriyttämään. Se on kyllä myös
peruspalvelua, että myös harvaanasutusalueilla
saadaan samalla hinnalla nämä sanomalehdet.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo ed. Lauri Oinosen lakiesityksen tavoite
on kyllä äärettömän
ja äärimmäisen hyvä, eli kansalliseen
postipalvelulakiin on selkeästi luotava määrittelyt,
jotka yksiselitteisesti takaavat hyvät ja tasa-arvoiset
postipalvelut koko maassa.
Minä olen ymmärtänyt sillä tavalla,
että tämä postipalvelulain uudistusta
pohtinut työryhmä on tehnyt monella tavalla hyvää työtä.
Käsittääkseni uudistuksessa on muun muassa
ajatus siitä, että mahdollistettaisiin haja-asutusalueen
postinjakelun tukeminen. Muutoin tuon työryhmän esittämät
keinot — sikäli, kun niitä olen katsonut — eivät
kyllä edesauta haja-asutusalueita, joten eduskunnan tehtävänä on
tietysti varmistaa sitten se, että myös haja-asutusalueilla
posti saadaan jatkossakin viitenä päivänä viikossa
ja samalla hinnalla muitten kanssa. Siihen ei oikein taida olla
muuta keinoa, kuin että tarvittaessa on kompensoitava nämä ylimääräiset
kustannukset Itellalle, ja kaiketi kohtuullista on myös
sitten se, että jakelualan muut kilpailijat velvoitetaan
osallistumaan näihin kustannuksiin. Kun täällä nyt arvostettu
ministeri on paikalla ja täällä muutamissa
puheenvuoroissa on näitä kustannusten jakoajatuksia
tuotu esille, niin kuinka se nyt sitten on: voidaanko kentän
kilpailijat tavallaan velvoittaa myös osallistumaan näihin
haja-asutusalueen jakelukustannuksiin?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on illalliseksi tarjolla
kaksi yllätystä. Ensinnäkin se, että ed.
Lauri Oinonen on tuonut erittäin hyvän asian käsittelyyn,
hyvin ajankohtaisen asian, ja toisekseen, että arvoisa
ministeri on lakialoitteita kommentoimassa. Niitä ilmiöitä ei
täällä muuten kovin usein ole ollut.
Onkohan 23 vuoteen ensimmäinen kerta, kun täällä illanvietossa
on mukana ministeri lakialoitteen lähetekeskustelussa.
Mutta hyvä näin, ja tapoihinihan kuuluu aina ylistää,
kun pienintäkin aihetta ylistykseen on.
Arvoisa ed. Lauri Oinonen, kun teitte tämän lakialoitteen,
niin tulitteko silloin vilkaisseeksi sitä hallituksen postipalvelulakiesitystä,
joka oli, oliko se vuoden 2002 valtiopäivillä,
täällä käsittelyssä,
ja oliko myöskin se aineistonanne, kun sitä sitten
yritettiin tässä välillä vähän
muuttaa? Nimittäin niissä yhteyksissä tuli
esille aika mielenkiintoisia asioita.
Ensinnäkin, kun tätä kuntajuttua
merkittiin lakiin, oli harvinaisen hyvin tiedossa se, että kuntajako
tulee muuttumaan. Se näkyi jo silloin. Mutta sellaista
kuntajakomuutosbuumia, joka nyt tässä viimeksi
oli, ei toki silloin osattu ennakoida.
Silloin, kun tätä postipalvelulakia käsiteltiin, haluttiin
nimenomaan joillakin konsteilla pitää huoli siitä,
että — olkoon se nyt vaikka kunta — kun
kunnissa fuusioita tapahtuu, alkuperäinen kunta jollakin
tavalla silloin säilyttäisi postipalvelupisteensä.
Näin siis kannettiin tästä asiasta asiallisesti
huolta.
Seuraava vaihe olikin äärimmäisen
mielenkiintoinen: sanomalehdet, jotka aamuisin ilmestyvät,
keksivät, että nyt ruvetaankin tekemään kauppoja
sillä, kuinka nopeasti ykkösluokan kirjeet kulkevat.
Ja — yllätys, yllätys, yllätys— silloin
Keski-Suomi oli taas tapetilla. Siellä paikallinen Keskisuomalainen-lehti
ryhtyi lobbaamaan tätä suomalaista eduskuntalaitosta
ja käymään kauppoja sillä, että eihän
niitä ensimmäisen luokan kirjeitä nyt
niin kiireen vilkkaa tarvitse kiikuttaa kohteille. Ei rakkaus kyllä siitä murennu,
jos ne vielä ylimääräisen vuorokauden ovat
liikenteessä. Tärkeintä on, että koplataan
aamulehden jako ja sitten skipataan nämä ykkösluokan
kirjeitten kulkunopeudet yhdellä vuorokaudella eteenpäin.
Mutta siitä ei tainnut sitten kuitenkaan suurempaa tulla.
Ed. Lauri Oinonen varmasti vastauspuheenvuorossaan kertoo, tuleeko
Keskisuomalainen nyt sitten tällä tavalla yhden
ylimääräisen vuorokauden skipatulla ykkösluokan
kirjeellä höystettynä koteihin aamuvarhaisella.
Mutta joka tapauksessa tässä on uhka siellä direktiivipuolella,
ja se uhka on olennainen. Siihen on ihan pakko reagoida. Nimittäin
nyt on tapahtumassa sellainen ympäristönmuutos,
joka on äärimmäisen olennainen kokonaisuuden
kannalta. Hallitus on eilisiltana päättänyt,
että tulee tämmöinen kolmen ydinvoimalan
vertainen uusiutuvan energian paketti, joka tuo parikymmentätuhatta
työpaikkaa, niin kuin juuri päättyneellä suullisella
kyselytunnilla saatoimme havaita ministerin kertomana. Tämähän
on kova juttu. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä,
että se temppu ei onnistu millään muulla
kuin sillä, että kysymys on maaseudun uudesta
tulemisesta. Työpaikathan syntyvät maaseudulle,
haja-asutusalueille, ja sehän tarkoittaa, että sellaisen
peruspalvelun kuin postipalvelun yleispalveluna täytyy
olla kerta kaikkiaan kunnossa.
Nyt, kun ministeri on täällä paikalla,
ed. Kähkösen äsken käyttämä puheenvuoro
kannattaa ottaa vakavasti. Nimittäin nyt on pystyttävä kerta kaikkiaan
tämä peruspalvelu toteuttamaan aivan uudella tavalla,
koska hallitus itse on juuri tehnyt sellaisen päätöksen,
joka edellyttää, että koko peruspalvelustruktuuri
on aivan toisenlaisessa arvossa. Se on ihan toisenlaisessa arvossa
kuin se oli pari vuorokautta sitten. Tässä katsannossa
kiitokset vielä kerran ed. Lauri Oinoselle siitä,
että hän toi tämän virityksen
tänne Suomen kansanedustuslaitokseen.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! En nyt varsinaisesti ajatellut olevani kommentoimassa
lakialoitetta täällä, mutta ajattelin
kuitenkin, että kerron nyt joitakin huomioita tämän
postityöryhmän työstä, jotta
kansanedustajat ovat tietoisia, minkä tyyppisiä ajatuksia
nyt tämän direktiivin harmonisoinnin suhteen tämä laaja-alainen
työryhmä on yli vuoden työssään
aikaansaanut. Tämä lausuntoaika päättyy
maanantaina, ja sen jälkeen sitten kuulemme, mitä mieltä eri
tahot ovat näistä postityöryhmän
ajatuksista.
Ihan joitakin huomioita. Edelleenkin direktiivi lähtee
viiden päivän kirjejakelusta. Eli varmasti näin
tulee jatkossa olemaan, että jokainen kansalainen sen kirjeensä saa
viitenä päivänä viikossa. Mutta
ehkä tämän samaisen työryhmän työn
yhtenä huolenaiheena on ollut myös se, millä tavalla
turvataan suomalaisten sanomalehtien jakelu viitenä päivänä tai
seitsemänä päivänä viikossa,
koska sähköisen asioinnin kautta volyymit ovat
dramaattisesti vähenemässä, ja näin
ollen tämä viisipäiväinen jakelu
on haasteiden kohteena sen suhteen, että kun volyymit vähenevät, niin
hinta nousee, ja silloin myös kysymys siitä, kyetäänkö sanomalehtiä jakamaan,
voiko sanomalehden tilaushinta olla samanhintainen Inarissa kuin
se on Helsingissä, on se iso kysymys. Tämän
osalta olen asettanut kansliapäällikkö Pursiaisen
selvittämään sanomalehtien jakelun tulevaisuutta,
ja ensi viikolla julkistetaan hänen työnsä tulokset.
Tietyllä tavalla se on osittain koplattu yhteen tietysti
tämän postityöryhmän työn
kanssa.
Lähtökohta todella on tässä,
että yleispalvelu turvataan viitenä päivänä viikossa
ja yleispalveluvelvoitteen alla toimiva taho voi hakea sitten korvausta
tämän toiminnan turvaamiseksi, jos se kannattamatonta
on. Työryhmä on kuitenkin lähtenyt siitä,
että jakelu kyettäisiin kustantamaan siitä kerättävillä maksuilla
ja näin ollen ei tarvitsisi valtion budjetista tukea. Mutta
tullaan varautumaan myös siihen vaihtoehtoon, että tarvitaan julkista
tukea tämän yleispalveluvelvoitteen suorittamiseksi,
ja siihen myös tullaan esittämään keinot.
Lähinnä muut jakelua harjoittavat toimijat todennäköisesti
ovat niitä, jotka sitten kustantavat tämän
yleispalveluvelvoitteen suorittamisen yhdessä sen yleispalveluvelvoitetta
tekevän tahon kanssa.
Eli ehdotus on, että verolaki kumotaan ja tulisi sitten
toisenlaiset säädökset siitä,
miten mahdollisesti yleispalveluvelvoitteen tueksi on julkista rahaa
saatavilla. Yhtenäishinnoittelu on tietysti tärkeä lähtökohta
postityöryhmälläkin ja myös
tietysti se, millä nykyistä kustannustehokkaammin
voidaan tämä kirjepalvelu kansalaisille tuottaa.
Se liittyy tähän ed. Pulliaisen esiin ottamaan
asiaan. Eli työryhmä esittää luopumista yhden
yön yli -kirjeestä, ja näen,
että yleispalveluvelvoitteen piirissä olisi jatkossa
kahden yön yli -kirje. Tämä lähtee
ihan siitä perusolettamasta, että tänä päivänä sähköisesti
toimitetaan hyvin paljon asioita, viranomaispäätökset
jatkossa entistä enemmän tulevat myös
sähköisenä. Sähköisenä lähetetään
viestiä, että yritykset lähettävät
asiakkailleen viestejä sähköisesti. Jokaisella on
oikeus saada tietysti se myös perinteisessä kirjemuodossa.
Mutta siihen, että sen pitäisi tulla yhdessä yössä,
tämän tyyppiseen palveluun ei samanlaista tarvetta
ole kuin oli sinä aikana, kun ei tätä sähköistä asiointia
ollut.
Itella on luvannut pitää palvelutarjonnassa edelleenkin
myös yhden yön yli -kirjeen, mutta se ei olisi
yleispalvelun piirissä, vaan lähtökohta on,
että viitenä päivänä kirje
tulee, mutta se yleispalvelukirjeen jakeluaika voi kestää pidempään kuin
sen yhden yön, ja tämä mahdollistaa ikään kuin
lehtien ja tämän yleispalvelukirjeen jakelun yhdistämisen,
ja sitä kautta haetaan näitä kustannussäästöjä ja
myös sitten sanomalehtien jakelulle parempaa tulevaisuutta.
Sehän ei kuulu postipalvelulain piiriin, ei nyt eikä myöskään
tämä työryhmä sitä ehdota.
Arvoisa puhemies! Varmasti tulemme vielä tässä salissa
moneenkin otteeseen käymään keskustelua
postipalvelujen tulevaisuudesta, mutta lähtökohta
on, että palvelut turvataan ja kirjeposti jatkossakin viitenä päivänä tulee.
Tietysti toivon, ja toivomme varmasti hallituksen näkökulmasta,
että salissa myös käydään
aitoa keskustelua siitä, miten tämä sähköinen
asiointi yleensä muuttaa postipalveluitten tarvetta. Paketteja
varmasti jatkossakin entistä enemmän jaetaan,
niitä tilataan sähköisesti verkkokaupan
kautta, tavaroita ja erilaisia tuotteita. Mutta tämä kirjepalvelu,
väistämättä volyymit pienenevät,
ja näin ollen on erittäin haasteellista tämän
palvelulaadun säilyttäminen ja sen suorittaminen
kustannustehokkaasti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on käsitteellisesti mielenkiintoista
keskustelua, arvoisa ministeri. Jos ajattelemme sellaista paikkakuntaa
kuin Oulu, jonka ilmeisesti varsin hyvin tunnette, ja toista paikkakuntaa,
Helsinkiä, ja otetaan vielä vaikka Oulun Pateniemi
ja Helsingissä Eduskuntatalo, niin ei tällä hetkellä postin
palvelu toimi sillä tavalla, että kun aamuposti
on jaettu osoitteeseen, niin siihen välittömästi
vastaamalla ja kiikuttamalla se johonkin laatikkoon, saa seuraavaksi
päiväksi eduskuntaan sen vastauksen. Eihän
se näin toimi. Se on kaksi vuorokautta minimiaika ensimmäisen
luokan kirjeessä, joka on asiallisesti postimerkillä varustettu.
Elikkä se, mitä te kerroitte, merkitseekin että kakkonen muuttuu
kolmoseksi.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Vielä tähän, meillä on
tällä hetkellä yhden yön yli
-kirje yleispalveluna, jossa on tietty prosenttimäärä laatuvelvoitteena,
jota Viestintävirasto seuraa. Tässä työryhmä lähtee
siitä, että meillä olisi uusi laatustandardi,
joka lähtee siitä, että 95 prosenttia
kahden yön yli -kirjeistä on oltava perillä kahdessa yössä ja
98 prosenttia kolmessa yössä. En nyt muista sitä prosenttilukua,
joka meillä yhden yön yli -kirjeissä on.
Periaatteessa kuitenkin huomattavasti yli 90 prosenttia ykkösluokan
kirjeenä lähetetyistä kirjeistä pitää olla
seuraavana päivänä perillä.
Tämän laatutavoitteen toteutumista valvoo Viestintävirasto
ja antaa vuosittain tulokset, miten Itella siihen on päässyt.
Itella tämän laatustandardin tällä hetkellä täyttää.
Mutta valitettavasti en ... — Anteeksi, nyt löytyi:
85 prosenttia ykkösluokan kirjeistä pitää olla
seuraavana päivänä perillä,
elikkä kun Oulusta aamulla sen kirjeen kiikuttaa postilaatikkoon,
niin 85 prosenttia näistä pitäisi olla
perillä seuraavana päivänä täällä eduskunnassa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kommenttina tuohon äskeiseen: Meilläkin
Tampereella sanotaan "ulkomaille Teiskoon", elikkä meillä on
iso maaseutualue ja sielläkään välttämättä tämä ei
toteudu, mutta meidän täytyy tosiaan Viestintävirastolle
antaa viestiä, jos ei toteudu.
Kommenttina ed. Pulliaiselle: Uskon, että tä-mä bioenergiapaketti
todella piristää maaseutua ja myös postia
riittää silloin jaettavaksi. Toki liikeposti ja
bisnesposti kulkee nykyään sähköisesti,
ja tämän takia laajakaista onkin tässä niin
tärkeässä avainasemassa. Uskon, että rakkaus
roihuaa sen kahden yön jälkeenkin vielä,
jos privaattikirjeitä lähetellään.
Mutta nimenomaan tä-mä tärkeä posti,
monissa tapauksissa vaikka konetilaukset tai erilaiset asiat, kun
pakettia tilataan — jollakin urakoitsijalla menee kone
rikki, niin kyllä sen tarvitsee saada nopeasti sitten postin
kautta se työvälineensä sinne.
Tämä haja-asutusalueiden puolustaminen kuntaliitosten
jälkeen on eduskunnan tahdosta kiinni. Olen itse ollut
mukana tekemässä muun muassa taksilain muutosta,
jossa juuri pyrimme siihen, että entisissä kuntakeskuksissa
on taksipalveluja. Äskettäin tein kirjallisen
kysymyksen siitä, miten kuntaliitoskunnissa, siellä liitettävissä kunnissa,
kunnat hoitavat palveluja. Käytin esimerkkinä Ylöjärven
kaupunkia, joka ei tunnu olevan kovinkaan kiinnostunut näistä liitoskunnistaan
Kurusta ja Viljakkalasta.
Kysyn tässä, arvoisa rouva puhemies, onko minulla
kuinka pitkä aika vai tulenko puhumaan sinne.
Toinen varapuhemies:
Parikymmentä sekuntia, ja sen jälkeen pitäisi
siirtyä puhujapönttöön.
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin käytin esimerkkinä Ylöjärven kaupunkia.
Kyllä todella mielellään siellä on otettu
nämä porkkanarahat vastaan, mutta nyt, kun on
kysymys muun muassa vanhustenpalveluista, kulutuspalveluista, niin
eivätpä ne Kurun ja Viljakkalan asiat tunnu kiinnostavan,
ja vielä haaveillaan kuntaliitosta Hämeenkyrön
kanssa, kun ei entistenkään liitoskuntien asioita
pystytä hoitamaan. Oulun seudulla on nyt kova projekti päällä:
Haukipudas, Kiiminki, muhoslaiset vastustavat. He ehkä epäilevät
juuri sitä, mitenkä se mahtaa siinä suuressa
Oulun kaupungissa toteutua tämä palveleminen.
Tämä on nyt kuntien palveluista.
Tämä aivan sama asia koskee postipalveluita. Niiden
on oltava tasapuolisesti hoidetut myös kuntaliitoskuntien
reuna-alueilla, niin kuin ed. Oinonen tässä esittää ja
tämä Lauri Oinosen esitys on oikean suuntainen.
Toivon, että jos postipalvelutyöryhmä ei
ole tätä kuntaliitosasiaa huomioinut, niin me
täällä eduskunnassa sitten, valiokunnissa,
huomioimme tämän ja nimenomaan sen, että myös
niissä liitetyissä kunnissa on niitä palveluita,
vaikka asiakasposteja sitten. Tosin tuossa viime per- jantaina kävi
niin, että kun meni asiakaspostiin, niin sehän
ei ollutkaan auki, kun sattui olemaan PAMin lakko, että joskus
tällaisiakin seurauksia siitä tulee, mutta toisaalta
asiakaspostit ovat sillä lailla hyviä, että siellä voi
viikonloppunakin käydä asioimassa, jos on arkipäivinä kiirettä.
Ed. Kähkönen osui oikeaan siinä,
että vaarana on, jos kilpailua on ja kun se joudutaan lopullisesti
avaamaan, voi olla, että haja-asutusalueilla maksetaan
postipalveluista ja lehtien jakelusta enemmän. Tämä täytyy
torjua. Yhtenäishinnoittelu on meidän demokratiamme
perusedellytys. Meillä on jopa Pirkanmaalla, vaikka me
elämme niin sanotusti rintamailla siellä, syrjäkyliä maakunnan
reuna-alueella, joissa ihmiset ovat erittäin huolissaan,
miten postin toimivuus taataan ja postitoimipaikoista ollaan huolissaan.
Tämä oli tietysti hyvä kuulla ministeri
Lindéniltä, että 5 päivää viikossa
jaetaan kirjepostia tulevaisuudessa ainakin työryhmän
esityksen mukaan ja että mahdollisimman pienellä viiveellä myös
nuo kirjeet tulisivat.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Oli hienoa, että meillä oli
ministeri Lindén täällä kertomassa
työryhmän tuloksia ja avasi niitä, ja siltä osin
voi todeta, että ed. Lauri Oinosen laki-aloitteessa nostettu
huoli, että toimiluvan haltijoille ei olisi jatkossa tätä viitenä päivänä viikossa
jakelua, tuli myös selkeytettyä, että tämä viisi päivää viikossa
-jakelu tulee olemaan jatkossakin. Siinä on varmasti suurin
ongelma tilanteessa, jossa nykypäivänä laskujen
maksuajat ovat kovin lyhyet, ja jos se kakkospostissa tulee ja jakelua
olisi vaikka kahtena kolmena kertana, niin voi olla, että sieltä tulisi
jo viivästyskorkoja joissain tilanteissa. Mutta maailma
muuttuu, ja tätäkin päätöstä joudutaan
varmasti tarkastelemaan uudestaan tulevina vuosina. Maailma vääjäämättä muuttuu
sähköiseksi. Voisi sanoa, että kortit
ja kirjeet uhkaavat kuolla sukupuuttoon lähiaikoina, ja
se on se, mikä meidän tulee myöntää,
ja siltä osin meillä on hyviä toimia,
että meillä laajakaistaa viedään
sinne peräkyliin asti, jotta me voimme tätä sähköistä jakelua
yhä useammin viedä kaikkien koteihin.
On hyvä, että postissakin on ymmärretty
lähteä miettimään omaa rooliansa.
Kun ei ole enää fyysisiä, niin varmasti
postin rooli on tämmöinen digitaalinen logistiikkakeskus
tulevaisuudessa. Joitakin rönsyjä, kuten täällä on
tullut esille, taloushallintoa ja muuta vastaavaa mielenkiintoista
joudutaan varmaan pohtimaan, mitkä ovat ne postin ydintehtävät.
Ed. Lauri Oinosen aloitteeseen: Kaunis ajatus, mutta varmasti
meillä on hyvin erityyppisiä liitoksia ja joissain
tapauksissa varmasti riittää sitä kansaa
ja logistisesti riittävää määrää,
että kannattaa pitää se piste siellä.
Mutta varmasti meillä on paikkoja, joissa joudutaan arvioimaan, onko
se järkevää.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! On perusteltua keskustella ed. Lauri Oinosen aloitteesta.
Haja-asutusalueiden puolustaminen on todellakin kuntaliitosten jälkeen
tärkeää, ja nyt lakia laatiessaan Vanhasen
hallituksen on toimittava niin, että joko kaikille alalla
toimiville yrityksille asetetaankin velvoite järjestää palvelut
tasavertaisesti koko maassa tai pelkästään
esimerkiksi Etelä-Suomen suurissa keskuksissa toimiville
kermankuorintayrityksille määrätään postitoimintamaksu,
jolla kerätään varat tasapuolisesti palvelujen
turvaamiseksi kaikkialla Suomen perustuslain hengen mukaisesti.
Uudessa postipalvelulaissa, jota Vanhasen hallitus parhaillaan
valmistelee, punnitaankin, voi sanoa, keskustan, kokoomuksen, vihreiden
ja Rkp:n todellinen halu turvata ihmisten ja yritysten tasapuolinen
ja oikeudenmukainen kohtelu, ovathan suomalaiset saaneet kirjeensä ja
sanomalehtensä kotiin kannettuna jo yli 150 vuoden ajan
vuodesta 1858 lähtien. Postinjakelua voidaan pitää jokaiselle
suomalaiselle kuuluvana perusoikeutena, ja jotta kirjeposti kulkee
jokaisena arkipäivänä samoin perustein
kaupungissa ja maaseudulla välimatkoista riippumatta ja
palvelu on tasa-arvoista, niin toivon, että hallitus toimii
sen mukaan, että tämä palvelu, 150 vuotta kestänyt
palvelu, edelleenkin voitaisiin turvata.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Asia on varsin tärkeä,
kun ajatellaan, että elämme juuri nyt muutosvaihetta.
Monet ihmiset käyttävät jo näitä sähköisiä palveluita
ja viestimiä, mutta kuitenkin joukossamme on runsaasti niitä ihmisiä,
jotka eivät näitä halua tai osaa käyttää,
ja heidänkin palvelunsa on tietenkin turvattava. Nyt täytyisi
löytää sitten tässä tulevaisuuden kehittämisessä tasapaino,
ja se on erittäin haasteellista, kuten olemme näissä puheenvuoroissa kuulleetkin.
On hyvä, että ministeri Lindén selvitti
meille, että asiaan paneudutaan ja varmasti selvityksiä saamme.
Mutta muistelen tässä, kun kuuntelin tätä keskustelua,
että historiassa on aiemminkin ollut niitä aikoja,
jolloin postin toiminta on ollut enemmän keskitettyä ja
taas enemmän hajautettua. Saamme sitten nähdä,
mihinkä tämä kehitys tällä kertaa
kehittyy.
Uskon kuitenkin, että postipalveluja, kuten täällä sanottiin,
tarvitaan. Koska esimerkiksi nettikauppa käy ja tavaralähetyksiä tullaan
toimittamaan, niin jonkin tasoisia palvelupisteitä, postipisteitä pitää olla,
ja toivottavasti myös kirjeitäkin kulkee, jotta
historiankirjoittajille jää joitakin muistoja
meidän olemassaolostamme.
Tietenkin näkisin ihanteellisena sen, että koko Suomea
voisi kattaa langaton sähköinen verkko ja silloin
emme olisi minkään piuhojen varassa. Toivottavasti
tämän keskustelun kautta jokainen meistä vähän
pysähtyy miettimään, mihin suuntaan kehitys
kulkee, ja voimme sitten viedä viestiä molempiin
suuntiin, tänne eduskuntaan niille, jotka päättävät,
ja taas sitten sinne ihmisille turvaa, että palvelut pelaavat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Lindéniltä olisin
halunnut kysyä, mutta hän lähti pois.
Tässä hänen sanonnassaan oli semmoinen
epävarma häivähdys siitä, voidaanko näiltä kermankuorijoilta
periä sitä tiettyä maksua, jolla katettaisiin
tämä yleispalveluvelvoite. Ymmärsin,
että se jäi vähän auki, tai
sitten minun ymmärryksessäni on vikaa.
Ed. Lauri Oinosen aloitteesta voisi todeta senkin näkökulman,
että tämä on siinä mielessä hyvä,
koska meillähän odotetaan kuitenkin jatkossakin
tapahtuvan kuntaliitoksia. Silloin kun näitä kuntaliitoksia
valmistellaan, niin siellähän ne ihmiset, jotka
ovat liittymässä johonkin toiseen kuntaan, ovat
hyvin huolissaan siitä, miten heidän mahdolliset
palvelunsa siellä kuntakeskuksessa säilyvät.
Hehän haluavat, ne ihmiset, jotta mikään
ei heikkenisi. Tässä on yksi semmoinen näkökulma,
että jos olisi semmoinen varmuus olemassa siitä,
jotta esimerkiksi postipalvelu tulee säilymään
siellä kuntakeskuksessa, niin silloin mahdollisesti, kun
on kansanäänestys olemassa siitä asiasta,
mieluummin katsotaan, että okei, kun mikään
ei muutu, ei myöskään tämä puoli
tässä, niin voi olla, että siellä tulee
huomattavasti myönteisempiä ääniä paljon
ja saadaan järkevämpi kuntien kokonaisuus tähän
maahan. Minun mielestäni riittää puolet
nykyisistä kunnista ihan hyvin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että postin juuret
ovat kauempana kuin voidaan osoittaa tuolta 1850-luvulta. Siinä on
eräs paalu, mutta jo Ruotsin vallan aikana meillä oli
järjestetty tätä toimintaa. Ettei vain mentäisi
jollakin tavalla ihan keskiaikaan saakka, kun on ollut näitä Kuninkaanteitä jne.
Ne on kunakin aikana järjestetty, ja tällä palvelulla,
toiminnalla, on vahvat historialliset juuret, jotka perustuvat ihmisten
tarpeeseen saada lähetyksiä perille.
Mielestäni meillä ei ole mitään
syytä käydä tinkimään
nykyisestä postin palvelutasosta. Sanoisin jopa niin, että meidän
olisi pitänyt säilyttää Posti-
ja telelaitos, mutta se on nyt mennyt, mikä on mennyt,
ja paljon on tappioita Saksan umts-seikkailuja myöten tullut
veronmaksajien maksettavaksi.
Postipalvelujen osalta on mielestäni hyvin tärkeää nyt
pitää huoli siitä, että kautta
maan säilyy tasa-arvoisuus, samat hinnat postilähetyksille
ja että postilähetyksien nopeudesta ei käydä tinkimään.
Täällä ed. Pulliainen kysyi Keski-Suomen tilanteesta.
Meillä on hyvä tilanne nyt kautta maakunnan. Itse
saan Haapamäellä päivän lehdet
klo 4.55, jolloinka yleensä herään aamulla. Näen,
että postinkantaja on laatikolla, ja haen lehden. Maaseudulla,
kuten syntymäkotini Multian Riuttakoskella, tulee posti
klo 10.30. Se sijaitsee jakolinjan keskivaiheilla tyypillisellä maaseudun
haja-asutusalueella. Jotka ovat linjan jakopäässä,
saavat sitten vähän myöhemmin. Haapamäellä tulee
lehtiposti aamulla mainittuun aamuyön aikaan, mutta sitten
kirjeet tulevat päivällä puolen päivän
maissa, siis taajamassa hivenen myöhemmin kuin maaseudun
haja-asutusalueella, jos vertailen. Riippuu siitä, miten
postinjakajat toimivat.
Eräät, jotka ovat siellä linjan viimeisimpänä saamassa
päivittäistä postiaan, toki kokevat,
että se tulee hiukan myöhään.
Pidän hyvänä, että tätä periaatetta,
yhden yön yli kirje 85-prosenttisesti, pidetään
edelleenkin tavoitteena. En voi pitää sitä hyvänä,
että tästä käydään
tinkimään. Kirjeellä on aivan oma tehtävänsä,
ja sen takia haluan, että kirje säilyttää sen
perusaseman, joka sillä on historiallisesti kaikkein vanhimpana
postin kuljetusmuotona. Asiakkaathan niitä ovat lähettäneet
ja tehneet. Posti on vastannut kuljetuksesta.
Arvoisa puhemies! Meillä oli hyvä postinkuljetusjärjestelmä vielä 1970-luvun
lopulle saakka, joka tapahtui junakuljetuksina. Meillä oli
yöpikajunissa ja sitten myös muissa junissa postivaunut
ja näissä postivaunuissa lajiteltiin Suomen posti
pitkin maata. Esimerkiksi eräs postivaunu kertoo, kuinka
siinä oli Hämeenlinnasta alkaen aina Äkäsjoen
suulle ja Kilpisjärvelle saakka lokerot. Postivaunuissa
suoritettiin lajittelutyötä ja risteysasemilla
sitten näitä vaunuja vaihdettiin ja postikuljetuksia.
Tämä oli hyvä järjestelmä.
Opiskeluaikana, kun toin kello 10.15 Helsingin rautatieasemalle
yöpikajunan postivaunuun kirjeen, se oli Multian Riuttakoskella maitolaiturin
postilaatikolla kymmentä vaille kahdeksan seuraavana aamuna.
Tämä oli tietysti poikkeus, että minä vein
kirjeen suoraan junaan. Jos minä vein sellaisen vielä yhdeksältä tuossa Helsingin
asemalla olleeseen postilaatikkoon, niin sama lopputulos, ja se
johtui tietysti siitä, että tuo paikka oli kuusi
kilometriä Multian kirkolta ja siis ensimmäisiä jakolinjalla,
niin että näin hyvin toteutui. Tällaiset
huippuyhteydet eivät ole enää pitkään
aikaan kaikkialla toteutuneet, mutta tämä selittyi
postijunilla taikka postivaunuilla yöpikajunissa ja työllä,
joka tehtiin niissä. Näkisinkin, kun liikennettä pyritään
ohjaamaan kiskoille, hyödylliseksi jälleen pohtia postivaunujen
palauttamista yöjuniin ja sitä kautta postin kuljettamista
ekologisesti edullisimmalla tavalla.
Näen edelleen tärkeäksi kylien kehittämisen kannalta
sen, että maaseudulla saadaan posti tasapuolisesti ja että se
saadaan sinne. Aikoinaan kylätoimikuntien tavoite oli,
että kylällä on koulu, kauppa ja posti.
Valitettavasti näissä on tapahtunut menetyksiä,
mutta toivon, että enää ei niitä menetyksiä tule,
ja se on lakialoitteeni tarkoitus.
Kiitän, että edustajakollegat ovat käyneet
ja käyvät edelleen vilkasta keskustelua. Jokainen jalostaa
ja parantaa tätä ideaa haluamallaan tavalla. Se
on erittäin hyvä. Aloitteeni ei ole tarkoitus
olla täydellinen, mutta toin näitä asioita
esille. Postin näen yhteiskunnan perusrakenteena ja peruspalveluna.
Sota-aikanakin tässä maassa on toiminut kenttäposti.
Elikkä meidän ei pidä tästä asiasta
tinkiä, ja toivon, että ne näkemykset,
mitä arvoisat edustajakollegat ovat tuoneet postipalvelujen
puolesta, tulevat jatkossa huomioon otetuiksi.
Sitten kysymys vielä tästä, kun puhutaan
kohtuullisesta välimatkasta. Se on täysin veteen
piirretty viiva, mitä tällä tarkoitetaan.
Sen tulkitsee ensinnäkin postin toimittaja, tässä tapauksessa Itella,
eivät asiakkaat. Asiakkaat voivat enintään kirjoittaa
lehtien yleisönosastoon tai lähettää lähetystöjä käymään.
Se on jo paljon vaativampi muoto, mutta lopputulos on se, että Itella
ratkaisee, mikä on kohtuullinen välimatka, kuinka
paljon pitää olla asiakkaita ja niin edelleen.
Tämä ei ole vain maaseudun kysymys, jota se ensisijaisesti
on. Se on samalla tavalla myös taajamien ja lähiöiden
kysymys. Esimerkiksi Vantaan Martinlaakson kohdalla, joka on Keuruun
kaupungin kokoinen yhdyskunta, Itella on nähnyt hyväksi, että siellä ei
ole postitoimipaikkaa; ilmeisesti se maksaa niin kovin vähän
asiamiespostille, että kukaan ei ole sitten siihen ryhtynyt.
Valitettavaa kehitystä ei pidä sallia, vaan postin
yleistoimipaikat pitää säilyttää hajautettuna
verkostona kutakuinkin nykyisen käytännön
pohjalta vähintään ja yhden yön
kirjeen tulee olla pääosan tavoitteena, kuten
nytkin, ja tasa-arvoisten postihintojen niin paketeille, kirjeille
kuin muillekin postituotteille koko maassa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tunnen ruohonjuuritasolta postin jakamista,
koska kaksi kesää olen Helsingissä jakanut
postia. Silloin en voinut kuvitella, että joskus jonain
päivänä olisin tämän
yhtiön hallintoneuvoston puheenjohtaja, jossa ominaisuudessa
olen joutunut 2—3 vuoden aikana paneutumaan Suomen postilaitoksen
toimintakykyyn aika syvällisesti. Sen lisäksi
vuosikymmeniä olen käyttänyt yhtiöni puitteissa
Postia moneen tarkoitukseen, sekä lehtien että kirjeiden
jakamiseen.
Suomen postilaitos toimii erittäin laadukkaasti verrattuna
monen muun maan laitokseen. Meillä ei katoa kirjeitä,
jakajat eivät varastele, ja posti menee varsin luotettavasti
perille. Tämän ensimmäisen luokan kirjeen
eli yön yli -kirjeen merkitys kuitenkin on olennaisesti
muuttunut. Silloin kun siirryttiin sähköisiin
menetelmiin, niin itse asiassa valtaosa tästä tarpeesta
katosi ja se korvattiin paljon nopeammalla ja paremmalla tuotteella.
Luulen, että ensiluokan kirjeistä enää muutama
prosentti on sellaista, joka siitä alkuperäisestä määrästä on
jäljellä, ja sekin on pikkuhiljaa siirtymässä sähköiseksi.
Laskut ovat usein sähköisiä, ja ne maksetaan
kotitalouksissa yhä useammin tietokoneella, jolloin postitoimipaikassa
asiointikin on vähentynyt.
Postitoimidirektiivi kuitenkin on eurooppalaisittain muotoiltu
ja sillä halutaan ylläpitää kilpailua.
Epäilen kuitenkin, että postitoiminta on luontaisen
monopolin kaltainen tai ainakin sitä lähellä.
Suomessahan on kaksi jakelujärjestelmää:
niin sanottu postin kirjejakelu, joka pääsääntöisesti
toteuttaa toimintaansa viitenä päivänä iltapäivisin
jakamalla se laatikkoihin, ja sitten poikkeuksena moneen, moneen
muuhun maahan Suomessa on sanomalehtien varhaisjakelu valtaosassa
Suomenmaata. Suomessa tilataan sanomalehtiä ja ne jaetaan
kotiin. Muualla maailmassa monesti ne ostetaan irtonumeroina. Suomi poikkeaa
tässä suhteessa aivan olennaisesti. Varhaisjakelu
tarkoittaa käytännössä sitä,
että se jaetaan postilaatikkoihin aamuseitsemään
mennessä.
Suuri periaatteellinen kysymys on se, voitaisiinko nämä kaksi
jakelujärjestelmää yhdistää, koska
jakajien määrä tässä nykyisessä järjestelmässä on
niin suuri. Viimeisestä 3 000:sta postin palkkaamasta
jakajasta luulen, että 99 prosenttia on maahanmuuttajia.
Kotimaista työvoimaa siihen tehtävään
ei enää tahdo löytyä. Sen sijaan varhaisjakeluun
saattaa vielä löytyäkin, koska se on
sellaiseen vuorokauden aikaan tehtyä työtä, että se
on paremmin palkattua ehkä kuin tämä normaali
postinkanto. Suomessa pitäisi tavoitteena olla koko maan
kattava jakelujärjestelmä. Mielestäni
se voisi varsin hyvin olla pääsääntöisesti
Itellan johtamaa, jossa varhaiskanto yhdistettäisiin tähän
päiväkantoon. Se tarkoittaisi tämän
ensimmäisen luokan kirjeen filosofian osittain romuttamista,
mutta teknologia on jo sen romuttanut.
Täällä ministeri kuvasi, että kahdessa
päivässä pitäisi tästä kirjelähetyksestä saada
95 prosenttia perille. Luulen, että se on tämänhetkisenkin
normin puitteissa hyvin toteutettavissa. Tämä varhaiskanto
tarkoittaisi sitä, että myös aamulla jaettaisiin
siis kirjeposti. Se tulisi ehkä 50 prosentissa yhtä päivää myöhemmin
tai puolta päivää myöhemmin,
10—12 tuntia myöhemmin kuin nyt. Veikkaan, että asiakkaille,
olivat he sitten loppukäyttäjiä tai postittajia,
vahinko ei olisi kovin suuri.
Muistan myös itse nämä ed. Lauri
Oinosen mainitsemat postijunat, joissa oli erillinen vaunu, jossa
oli lokerikko ja fakkeja niin kuin ammattikielellä sanotaan.
Siellä fakkeihin heitettiin sen paikkakunnan posti. Sitä mukaa,
kun juna eteni, niin sitten sitä pudotettiin ja sieltä se
sitten lähti. Nykyinen logistiikka on tätäkin
tehokkaampi, koska kumipyöräliikenne on vielä joustavampi.
Jos joku lähetys, esimerkiksi sanomalehtien lähetys
myöhästyy, niin siinä voidaan tunti vielä odottaa.
Juna ei odottanut koskaan.
Kyllä tämä logistiikan hallinta Itellalla
on maailman huippuluokkaa, mutta ydinkysymys on, pystymmekö johtamaan
tätä järjestelmää siihen,
että varhaiskantoon, sanomalehtien varhaiskantoon voidaan
yhdistää se postiliiketoiminta. Silloin ed. Lauri
Oinosen vaatimus, että näitä postitoimipaikkoja
olisi myös harvaanasutuilla paikkakunnilla, olisi käytännössä helpommin
toteutettavissa. Itellahan on ratkaissut sen yhdistämällä varsinaisen
postipalvelun muuhun liiketoimintaan, antamalla asiamiesposteja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehden äskeinen puheenvuoro
oli hyvä täydennys tähän keskusteluun.
Totean vain sen, että siis liiketoiminnallisesti olennaista
on se, koska posti kannetaan ja koska se uusi posti lähtee, elikkä kuinka
nopeasti pystyy postin välityksellä reagoimaan.
Ymmärrän erinomaisen hyvin sen, että sähköisiä menetelmiä voi
käyttää, mutta kaikissa tapauksissa se
ei ole mahdollista. Sen takia tämä peruspalvelu
pitää miettiä sen yksinkertaisimman mallin
mukaan. Hyvä, että tämä keskustelu
on nyt käyty. Sehän käydään
uudestaan syyskuussa sitten.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Hallintoneuvoston jäsenet, puheenjohtaja
Eero Lehti ja Antti Rantakangas, ovat avainasemassa: jos hallintoneuvosto
ei tätä alasajoa estä, mitä nyt ollaan
suunnittelemassa postipalvelupisteiden lopettamiseksi, niin hallitus
vie sen silloin varmasti päätökseen.
Siinä suhteessa Vanhasen hallitus on jo nyt keskittänyt
julkisia palveluita rajusti muutamaan suureen keskukseen. Yksityistäminen
on ollut toinen toistaan seuraavissa asioissa ideologinen tavoite.
Postin osalta näin ei saisi tapahtua ja palvelut on turvattava
tasapuolisesti koko maassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän edustajakollegoita
aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun, kiitän ministeri
Lindéniä ja kiitän Itella Oyj:n hallintoneuvoston
puheenjohtajaa. Henkilökohtaisesti olisin toivonut, että meillä olisi
säilytetty postin nimenä Posti. Se on kansainvälinen
nimi, Itella tuntuu keinotekoiselta ja vieraalta.
Mutta sitten itse asiaan. Aloitteessani toin esille näitten
postin yleispalveluja tarjoavien toimipisteitten säilyttämisen.
Se voi olla, aivan niin kun täällä ed.
Lehti toi esille, myös asiamiesposti, ja usealla paikkakunnalla,
jopa suurilla paikkakunnilla, kuten Äänekosken
kaupungissa, Keuruun keskustassa jne., se on asiamiesposti. Ne toimivat
hyvin ja aukioloajat ovat hyvät, mutta pidän välttämättömänä,
että tämä asiamiespostiverkosto saadaan
säilymään kattavana myös pienimmillä paikkakunnilla.
On kysymys siitä, että ihmiset, asiakkaat voivat
asioida niissä postin lähettäjinä,
postin saajina.
Minä uskon paperituotteeseen, niin painettuun sanaan
kuin painettuun lähetykseen tai pakattuun postipakettiin.
Uskon, että ne säilyttävät aina
asemansa. Joitain asioita voidaan toimittaa sähköisesti,
mutta painetulla lähetyksellä on aina oma sijansa,
ja sen vuoksi haluan, että myös sen asema säilyy.
Minä pelkään, että helposti
Itellan johdossa ovat suunnittelijat, jotka eivät tunne historiaa,
eivät tunne postin yhteiskunnallista tehtävää saatikka
vastuuta ja esittävät malleja, jotka ovat asiakkaille
vieraita. Haluan, että maaseudulla myös muita
toimintoja haluttaisiin liittää postinjakajien
kuljetettavaksi ja näin jakaa kustannusvastuuta laajemmille
tahoille.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän viitaten: Kyllä esimerkiksi
Lahdessa postinjakajalta voi ostaa postimerkkejä, eli niitä palveluita
on jo, ja postissa voi hoitaa muutakin asiointia kuin pelkkää postin
lähettämistä ja pakettien noutamista
jne. Kyllä sitä laajentumista on jo tapahtunutkin,
ja kehitys varmasti laajeneekin.
Ihanteellista mielestäni olisi saada päivän
lehdet ja koko muu posti kerralla heti aamulla. Nähtäväksi
jää, toteutuuko se enää koskaan.
Voisin vain kuvitella, että se olisi ihmisille hyvin helppoa,
kun aamulla heti, samalla kun tulee päivän lehti
tai lehdet luettavaksi, voisi sitten saada myös postin
ja, kun lähtee esimerkiksi töihin, asiat voisi
hoitaa saman tien.
Esimerkiksi täällä Helsingissä Museokadulle kirjepostin
määräaika on kello 17. Olen ollut useasti
todistamassa tyttöystäväni luona, että on
ollut jo myöhäinen iltapäivä,
ennen kuin posti on saapunut. Häneen on otettu yhteyttä,
onko jo tullut joitakin asioita perille, ja hän on joutunut
sen toteamaan, että posti ei ole vielä saapunut.
Kaikkeen tottuu, ja uusi rytmitys tulee, mutta tietenkin, kun aikataulut
muuttuvat, vie oman aikansa, ennen kuin uuteen rytmiin tottuu.
Näyttää siltä, että maailma
muuttuu todella yhä monimutkaisemmaksi, niin kuin monet
ovat todenneet. Itse katson, että maaseudulla postipalvelujen
turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää. — Puheaikani
päättyy, joudun siirtymään puhujakorokkeelle. [Puhuja
siirtyi puhujakorokkeelle.]
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun puhutaan tästä postin
luotettavuudesta, niin se on aina tietenkin hyvä kysymys
ja tärkeä asia noudattaa. Kun täällä näitä henkilökohtaisia
kertomuksia on kerrottu, niin haluan nyt todeta myös omat
kokemukseni. Filippiineillä ollessani posti kyllä kulki hyvin,
tosin armottomasti myöhässä, ja usein
oli postin mukana kirjeen sisältöjä hävinnyt.
Saksassa asuessani en muun muassa kirjalähetyksiä saanut
perille. En tiedä, hävisivätkö kirjat
Suomessa vai Saksassa vai jossakin välillä, mutta
sinne ne vain katosivat jonnekin maailmankaikkeuteen.
Täällä kotimassa olen joutunut useasti
toteamaan, että kohtuu usein en ole saanut kirjettä tai korttia,
tai sitten, kun olen sen lähettänyt, asianomainen
vastaanottaja on saanut kirjeen useita kuukausia myöhässä.
En tiedä, mistä se johtuu, mutta näin
vain on tapahtunut.
Ehkä kaikista eriskummallisin tarina on se, kun edesmennyt
ystäväni, joka menehtyi Khao Lakin tsunamissa,
lähetti minulle Irlannista joulukortin. Hän kysyi,
olenko saanut sen. Sanoin, että en ole saanut. Kesti useita
kuukausia, kun ovikello soi ja hän tuli käymään,
kun oli käymässä Suomessa, ja toimitti
minulle käteen tämän joulukortin. Joulukortissa
oli oikea nimi ja osoite, kaikki asianmukaisesti kirjoitettu, selkeästi,
ja joulukortti oli kiertänyt muun muassa Pekingissä ja
palannut sitten lopulta lähettäjälleen
Irlantiin. Tultuaan kotiin useita kuukausia myöhemmin hän
toimitti sen minulle henkilökohtaisesti kädestä käteen
tavallaan kotimatkalla jalkakyydillä. Eli posti ei toiminut
laisinkaan niin kuin sen olisi tullut toimia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä jatkan äsken
esille tuomastani postin hyvästä toiminnasta.
Silloin, kun postivaunut yöpikajunissa olivat, jos vei
Haapamäen risteysasemalla postivaunuun kirjeen kello 1.55,
niin se oli aamulla vaikkapa täällä eduskunnassa
silloin, kun postin jakelu aamuvarhaisella tuli. Tai jos siinä vei
vielä myöhemmin aamuyöllä kello
neljän jälkeen kirjeen itään
päin lähtevään junaan, niin
se ennätti vielä kaukana Itä-Suomessa
seuraavan aamun jakeluun. Elikkä kyllä postijunat olivat
erittäin hyvä ratkaisu, ja näkisin, että meidän
tulisi selvittää postijunien käyttöä.
Mutta aloitteessani halusin kiinnittää toimipaikkaverkostoon
nimenomaan voimakkaasti huomiota, koska nyt jo Itellan taholta naureskellaan,
että kun teette kuntaliitoksen, niin sitten meidän
ei tarvitse enää kysellä, missä pidämme teidän
alueellanne postia. Näin muun muassa Kuhmoisten osalta
on käynyt ilmi.
Näitä maaseudun harvaanasuttujen kylien liitännäispalveluja,
joita postinjakajien toimiin voisi liittää, voisivat
olla vaikkapa ruoantuontipalvelut sieltä kyläkoululta
tai jostakin muualta asukkaille, vanhuksille. Ne voisivat olla apteekkiasiointien
toimittamista, joissakin tapauksissa suorastaan kauppatilauksien
toimittamisia — varsinkin silloin, jos posti toimii asiamiespostina kaupan
yhteydessä. Tällaisia yksittäisiä ratkaisuja
nimenomaan harvaanasutuilla alueilla voitaisiin etsiä.
Toivon, että näitä avoimesti haluttaisiin
kehittää eikä vain lähdetä siitä,
että asiakas hakee postinsa jostakin kaukaa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä sanoa, että kun
näitä postipalveluita eli siis pakettien ym. jakamista
postin toimesta — oli sen nimi nyt mikä oli — hoidetaan,
olisi tärkeää, että laatu taattaisiin.
Olen viime aikoina ollut tekemisissä taidealan ihmisten
kanssa, ja he ovat olleet käyttämättä perinteistä postipalvelua ja
postilähetyksiä, koska niissä tavaroiden
käsittely on ollut, sanon nyt, niin kovakouraista, että lähetettävät
taide-esineet ovat rikkoutuneet. Tässä on varmasti
yksi mahdollisuus tehdä erilaisia lähetys- ja
pakettimuotoja ja pitää huoli, että lähetykset
saapuvat ehjinä ja vaurioitta perille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Nurmi toi tärkeän
asian esille: pakettien laadukkaan perille toimittamisen. Tässä viittaan
edelleen tähän yöjunien hienoon verkostoon,
jossa aikoinaan kuljetettiin matkustajia, niin kuin edelleen kuljetetaan,
mutta niissä oli myös postivaunut, oli myös
kiitotavaravaunut. Niillä oli mahdollista saada illalla
lähtevä tavara aamuksi Keski-Suomen tasolle ja
vielä pohjoisemmaksikin perille. Minusta meidän
pitäisi kehittää tässä tämmöinen
logistiikkajärjestelmä, jossa hyödynnettäisiin
raideverkostoa entistä enemmän, koska sitä kautta
voidaan kuljettaa tavaraa nopeasti ja etäälle
ja sitten täydentää tätä kumipyöräkuljetuksilla.
Näkisin, että tässä olisi paljon
logistisia mahdollisuuksia, joita pitäisi etsiä ja
haluttaessa panna toimeen.
Keskustelu päättyi.