Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteeni keskeinen tavoite on
se, että biokaasun ja biometaanin polttoaineverotus saataisiin
pois. Näen, että tämä on ympäristöpolitiikan
ja ilmastositoumusten kannalta ja myös kotimaisen energian
kannalta tavoiteltava asia. Meillähän on esitys,
että tähän tulisi veroja, ja jos nimenomaan
nähdään tietyt biokaasut, biometaanit,
niin kysymyshän on ympäristöteosta, jolla
jätteet muutetaan hyödyksi. Muutoin ne jäisivät
jätteiksi ja olisivat ongelma.
Suomessa biokaasun, biometaanin liikennekäytön
kasvulla on merkittävä vaikutus työllisyyteen,
teknologiavientiin ja energiaomavaraisuuteen sekä uusiutuvien
liikennepolttoaineitten lisäysvelvoitteen täyttämiseen.
Poliittiset ohjauskeinot vaikuttavat voimakkaasti nousevan alan
toimintaedellytyksiin ja mahdollisuuksiin kehittyä Suomen
menestystarinaksi. Suomesta voitaisiin tehdä tässä innovatiivisen
osaamisen ja teknologian mallimaa.
Biokaasu on arvokas polttoaine sellaisenaan, mutta siitä ei
vielä itsessään sellaisena ole liikennepolttoaineeksi,
vaan se pitää jatkojalostaa biometaaniksi. Vertaisin
tilannetta siihen, jos me käyttäisimme sanaa "öljy".
Se on sama kuin biokaasu rinnasteisesti. Sitten kun puhumme bensiinistä,
niin se voitaisiin rinnastaa tähän biometaaniin.
Biometaani on valmistettu biokaasusta ja on kemiallisesti sitä samaa
metaania kuin maakaasu.
Biokaasu ja biometaani ansaitsevat molemmat verovapauden, koska
biokaasun tuotto on aina ympäristöteko. Polttoaineverouudistus
uhkaa lopettaa puhtaimman ja 100-prosenttisesti kotimaisen biopolttoaineen
biokaasun, biometaanin liikennekäytön Suomessa.
Täysin kotimainen ja uusiutuva biokaasu on nykyään
va-pautettu liikennepolttoaineitten valmisteverosta. Polttoaineverouudistus
on kuitenkin vireillä. Vtt:n esiselvityksessä on
esitetty valmisteveron tai käyttövoimaveron asettamista
myös kaasumaisille polttoaineille. Verouudistuksen tavoitteena
on vähentää liikenteen päästöjä ja
lisätä ympäristöystävällisten
polttoaineitten osuutta liikenteessä. Verouudistuksen toteutuessa
esiselvityksen mukaisesti puhtaimman polttoaineen, biokaasun, biometaanin,
verotaso kuitenkin nousisi merkittävästi. Näin
etäännyttäisiin tavoitteesta. Tämän
suuntainen ohjauskeino ei voi olla tavoitteitten mukainen, koska
se on niitä vastaan.
CO2-päästövähennyksien
lisäksi verouudistuksen linjauksissa tulisi ottaa huomioon
biokaasun ja biometaanin liikennekäytön huomattavat edut.
Biokaasun ja biometaanin verottomuutta puoltaa se, että jokainen
laitos tai muu vastaava, mikä tuottaa teknisesti biokaasua
ja siitä jalostaa biometaania, on ympäristöteko
estämällä sen metaanimäärän
purkautumista ilmakehään, mikä ilman
biokaasun tuottamista tapahtuisi. Verottomuuden pitäisi
siis koskea kaikkea sekä biokaasun että biometaanin
käyttöä polttoaineena tai ajoneuvopolttoaineena.
Kioton sopimuksen myötä on olemassa varsin perusteellinen
laskentamalli, jolla lasketaan niin sanottu hiilidioksidiekvivalenttitonnimäärä,
jonka ilmakehään päästön
sijaan talteen ottaman määrän kyseinen
laitos voi saada myytäväksi niin sanottuna päästöoikeutena
sellaisille tahoille kuin tehdas, voimala jne., jotka toiminnalleen lisäpäästöoikeuksia
tarvitsevat. Tämä on parempi kuin se, että molemmat
päästäisivät päästönsä vapaiksi.
Erona vain on se, että toinen, useimmiten jätteen
tuottaja, päästää metaania,
toinen, tehdas, voimala tai muu vastaava, useimmiten pelkkää hiilidioksidia.
Metaani on hiilidioksidia 21 kertaa potentimpi kasvihuonekaasu
vaikutukseltaan, ja sen vangitsemisesta pitääkin
palkita verovapaudella ympäristömme hyväksi.
Suomalaisella teknologialla saadaan märästäkin
lietteestä vangittua energiaa sen sijaan, että liete
ajan kanssa maatuessaan vapauttaisi metaania ympäristömme
tuhoksi.
Biokaasu-, biometaaniauto on lähes päästötön.
Biokaasu, biometaani on puhtain polttoaine, mitä nykyautojen
moottoreissa voidaan käyttää. Kaasuautosta
ei tule käytännössä lainkaan
hiukkaspäästöjä, ja ilman laadun
kannalta keskeiset terveydelle haitalliset päästöt
ovat Vtt:n tutkimusten mukaan huomattavan alhaiset nestemäisiin
biopolttoaineisiinkin verrattuna.
CO2-päästöt ovat 0 grammaa
kilometrillä, sillä biokaasua käyttävä auto
kulkee 100-prosenttisesti biopolttoaineella. Myös maakaasulla
ajettaessa saavutetaan yhtä alhaiset terveydelle haitallisten
yhdisteitten päästöt, ja CO2-päästötkin ovat
25 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.
Tuhansia uusia työpaikkoja on saavutettavissa liikennebiokaasun, -biometaanin
tuotantoketjusta. Liikennebiokaasun, -biometaanin tuotantoketju
luo Suomeen useita tuhansia pysyviä työpaikkoja,
mikäli alan edellytykset turvataan. Tuotantoketju työllistää useilla
eri toimialoilla ympäri Suomen. Suomessa lukuisat alan
yritykset ja teknologiaosaaminen ovat jo nykyään
maailman huippua. Biokaasualan teknologiavienti on käynnistynyt,
ja sen odotetaan kasvavan vauhdilla.
Biokaasulla, biometaanilla voidaan kattaa Suomen liikenteen
10 prosentin biopolttoainevelvoite. Suomen liikennebiokaasun tuotantopotentiaali
on Mtt:n asiantuntija-arvion mukaan jäte- ja lantapohjaisista
materiaaleista 2—3 terawattituntia ja peltoenergiasta ruuan-
ja rehuntuotantoa vaarantamatta 6 terawattituntia.
Liikennebiokaasulla, -biometaanilla voidaan siis kattaa
kokonaisuudessaan Suomen vuodelle 2020 asetettu liikenteen 10 prosentin
biopolttoainevelvoite. Biokaasun, biometaanin tuotantoprosessi muuntaa
biomassaa liikennepolttoaineeksi hyvin energiatehokkaasti. Samasta
määrästä raaka-ainetta voidaan
valmistaa huomattavasti enemmän liikennebiokaasua, -biometaania
kuin bioetanolia tai biodieseliä. Heti laajasti käytettävissä oleva
teknologia on mahdollista myös kotimaisesti Suomessa. Maailmalla
olevat 10 miljoonaa kaasuautoa ja noin 16 000 kaasuntankkausasemaa
sekä lukuisten automerkkien panostaminen kaasuautoihin
kuvastavat alan kehitystä. Tekniikka on täysin
vakiintunutta, ja kaasuautojen hinnat ovat nykyisten bensiini- ja
dieselautojen tasolla. Kaasuntankkausasemien verkosto on rakentumassa
Suomeen nopeaa vauhtia, ja tätä tulee edistää.
Kaasuntankkausasemilla biokaasun rooli kasvaa lähivuosina
merkittävästi. Uusia yrityksiä on jo
syntymässä biokaasun tankkausasemaverkoston laajentamiseksi
kattamaan koko Suomi. Siksi on tarpeellista ryhtyä toimiin biokaasun
pitämiseksi vapaana polttoaineverosta kotimaisen ja puhtaan
energiankäytön sekä alan teknologian
ja tuotannon edistämiseksi.
Arvoisa puhemies! Aloitteellani tähtään
tähän ympäristötekoon, että kyseiset
verot eivät kohtaa kaikkein puhtainta energianlähdettä.
Keskustelu päättyi.