12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Etelä-Konneveden
kansallispuistosta
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Tänään on iloinen
päivä, kun hallituksen valmistelemasta isosta
kansallispuistoselvitystyöstä on ensimmäinen
esitys uudesta kansallispuistosta tänään eduskunnassa
lähetekeskustelussa. Elikkä tämä esitys
eduskunnalle laiksi Etelä-Konneveden kansallispuistosta
on toinen niistä, jotka hallitus on periaatteessa linjannut
tänä keväänä eduskuntaan
tuotaviksi. Toinen esitys on Teijon kansallispuisto Salon kaupungin
alueella.
Etelä-Konneveden kansallispuiston valmistelu on koko
prosessin aikana nauttinut hyvin laajaa alueellista tukea molemmissa
maakunnissa, joihin tämä sijoittuu, elikkä Pohjois-Savossa
ja Keski-Suomessa. Tällä kansallispuistolla suojeltaisiin
Rautalammin reitin keskusjärven Konneveden monimuotoista
ranta-, saaristo- ja metsäluontoa sekä kalliomuodostumia
ja reitti- ja vesistömaisemaa. Eli arvokas osa jylhiä rantakallioita
ja sen pirstaleista luontoa tulee mukaan Järvi-Suomen alueella
kansallispuistoverkkoon. Alueella sijaitsee useita sellaisia arvokkaita
lajeja, jotka siten täydentävät merkittävästi
kansallispuistoverkkokonaisuutta. Näin ollen kansallispuisto
täyttää luonnonsuojelulainsäädännön
vaatimukset ja on arvokas lisä meidän kansallispuistoverkkoon.
Kansallispuiston lajisto onkin erittäin monipuolista,
ja siellä tavataan suuri joukko silmällä pidettäviä ja
uhanalaisia lajeja. Alueella esiintyy muun muassa neljä erityisesti
suojeltavaa lahopuuhyönteistä: jalavan lahokärsäkäs,
karvakukkajäärä, aarnipuukärpänen
ja suomenpuukärpänen sekä 25 muuta valtakunnallisesti
uhanalaista lajia. Alueella asustavat myös liito-orava,
saukko, karhu ja ilves, ja linnustoon kuuluu laajojen selkävesien
lajeja, kuten kalasääski, kuikka ja kolonioina
pesiviä lokkeja ja sitten vanhojen luonnonmetsien tyyppilajeja,
kuten pikkusieppo ja pohjantikka.
Alueella on iso merkitys myös matkailulle. Ei vain
kansallispuistoon liittyvään erä- ja
luontomatkailuun, vaan myös laajemmin Rautalammin reitin
virkistyskalastukseen ja siihen liittyvään matkailuun
voidaan linkittää lisää uusia
mahdollisuuksia kansallispuiston avulla.
Kansallispuistoon esitettävät maa-alueet on hankittu
valtiolle suojelutarkoituksiin, ja ne ovat jo Metsähallituksen
luontopalvelujen hallinnassa. Puistoon ei kuulu vesialueita, elikkä se
ei muuta vesialueiden käyttöä. Etelä-Konneveden alueella
on lisäksi täydentävänä osana
yhteensä 77 yksityistä luonnonsuojelualuetta,
joiden pinta-ala on yli 1 000 hehtaaria. Ne eivät
kuulu tähän ehdotettavaan kansallispuistoon, jonka
pinta-ala on siis 1 544 hehtaaria.
Hallitus linjasi jo kehysriihessä — mikä on hyvä saavutus — kun
uusia kansallispuistoja on esitetty perustettavaksi, että tähän
liittyvät investointi- ja infrarahoitukset on jo varattu
kehysriihessä tämän vuoden lisäbudjettiin
ja ensi vuoden talousarvioesitykseen sisälle. On arvioitu,
että retkeilyä ja matkailua palveleviin rakenteisiin
ja puiston opastusviestintään liittyviin investointikustannuksiin
aiheutuu vähintään 300 000 euron kustannus.
Maanmittaustoimitusten ja rajojen merkitsemiskustannukset olisivat
noin 130 000 ja vuotuiset hoito- ja ylläpitokustannukset
noin 40 000 euroa. Kehysriihessä on siis varmistettu, että nämä voidaan
ottaa mukaan ja näin ollen saada kansallispuisto heti,
kun eduskunta on valmis lain hyväksymään,
käytännössä nopeasti toimeen
ja tukemaan alueen kehittämistä ja molempien maakuntien
mahdollisuuksia myös työllistää alueella
lisää matkailuun liittyen ihmisiä.
Lopuksi: Sellainen asia, joka tässä on ehkä eniten
herättänyt keskustelua, on ollut tämä nimiasia.
Voin sanoa, että tästä on nyt käyty
hyvää keskustelua. Kansallispuistojen nimet yleensä heijastelevat
sen alueen tyypillisiä luontoarvoja, jotain tiettyä luonto-ominaisuutta,
ja nimi heijastaa sen alueen kokonaisuutta. Tässä hallituksen esityksessä on
nyt pidättäydytty nimessä Etelä-Konneveden
kansallispuisto, koska tämä sijaitsee tämän
vesistöalueen, Konneveden, eteläisessä osassa,
mutta varteenotettavana vaihtoehtona nousi jonkinlainen yhdistelmä,
joka sisältäisi myös Rautalammin vesireitin
tässä nimessä. Esimerkiksi mahdollisuutta
Konneveden—Rautalammin kansallispuisto mietittiin, mutta
me emme hallituksessa lähteneet tätä nimeä muuttamaan
valmistelun aikana, kun ilmeni, että siihen ei ihan täyttä yhteisymmärrystä eri
viiteryhmillä ollut.
Mutta haluan tuoda esille, että valiokunta voi käsittelyssään
kuunnella eri maakuntien edustajia, matkailuelinkeinojen edustajia
ja muita kuntien toimijoita ja arvioida sitä, olisiko tämä nimi mahdollista
muuttaa jonkinlaiseksi toiseksi. Se hallitukselle kyllä hyvin
käy, jos sellainen yhteisymmärrys löytyy.
Myös matkailun edistämisen näkökulmasta
tietynlainen yksinkertainen ja selkeä nimi on matkailun
kannalta perusteltu, ja myös sellainen nimi, joka kestää vuosia
ja vuosikymmeniä ja vuosisatoja, niin kuin tämän
kansallispuiston ja sen arvokkaan luonnon on tarkoitus kestää ja
palvella seudun asukkaita, Suomen luontoa ja matkailusta tulevia
tuloja.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Harvoin hankkeelle on niin suurta yksituumaisuutta
kuin tälle Etelä-Konneveden kansallispuistohankkeelle
on ollut, ja sitä on useankin maakunnan taholta haluttu
edistää.
Yksi asia on kuitenkin, mikä huolestuttaa paikallisia
ihmisiä, ja se on metsästyksen rajoitukset. Haluaisin
kysyä ministeriltä: miten näiden asioiden
kanssa aiotaan edetä? Mielestäni pitäisi olla
niin, että jos ongelmia metsästyksestä ei
aiheudu, sitä ei turhaan kannata rajoittaa. Meillähän
on päinvastoin murhetta ja kokemusta siitä, että jos
esimerkiksi hirvikantaa ei saa vähentää, kuolonkolarit
ja muut kolarit teillä sitten lisääntyvät.
Metsästyshän on lähtökohtaisesti
ihan kestävää toimintaa, ja valtaosan
riistanhoidosta tekevät metsästäjät.
Pelkään, että jos metsästysoikeus
viedään pois, niin se paikallinen sitoutuminen
tähän hankkeeseen ei ole enää samaa
luokkaa, joten kysyisinkin ministeriltä: miten tässä asiassa
aiotaan edetä?
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Otin tämän puheenvuoron
kiittääkseni hallitusta hyvästä ja
kaukonäköisestä päätöksestä.
Kansallispuiston perustaminen merkitsee erityisesti sitä,
että Konnevesi, Ääneseutu ja koko Keski-Suomi
saavat käyttöönsä uuden luontomatkailukohteen.
Se myös paikkaa merkittävän puutteen
muutoin hyvinkin kattavassa kansallispuistoverkossa.
Alkuvaiheessa noin 15 000 matkailijan odotetaan vuosittain
tutustuvan Etelä-Konneveden jylhiin maisemiin. Täysin
valmiiseen kansallispuistoon toivotaan 20 000—30 000
matkailijan tutustuvan vuosittain. Se puolestaan hyödyttää myös
muuta alueen matkailu-, majoitus- sekä muiden
palveluiden ylläpitoa ja kehitystä. On laskettu,
että jokainen retkeilypalveluihin ja luontokeskuksiin käytetty
euro tuottaa kymmenkertaisesti matkailutuloa, joka hyödyttää nimenomaan
kansallispuistojen läheisyydessä toimivia yrittäjiä.
Kyseessä on siis, arvoisa puhemies, mitä suurimmassa
määrin vihreästä elinkeinoteosta
korkeasta työttömyysasteesta kärsivän
seutukunnan hyväksi. Isoin kiitos meidän päättäjien pään
kääntämisessä oikeaan suuntaan
kuuluukin kansallispuiston taustalla toimineille aktiivisille naisille
ja miehille.
Toisaalta jokaisessa hyvässäkin asiassa on aina
mahdollisuus kiistaan. Niin kuin ministeri tässä totesi,
tämän hankkeen osalta isoin kiistely käytiin
kansallispuiston nimestä. Tiedän, että erityisesti
hankkeessa aktiivisesti olleita savolaisia ystäviämme
lopullinen nimivalinta ei miellytä, mutta toivon, että siitä ei
jäänyt kenellekään mitään
hampaankoloon. (Markku Rossi: Ei sitä lopullista vielä ole
tullut!)
Konneveden ja Rautalammin kunnat sekä molempien maakuntien
liitot ovat tehneet erinomaista työtä tämän
hankkeen edistämiseksi, ja uskon, että näillä kaikilla
on vielä paljon annettavaa tämän Suomen
nuorimman kansallispuiston muuttamiseksi Suomen parhaimmaksi luontomatkailukohteeksi.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Myös minä haluan aloittaa
henkilökohtaisesti kiittäen ministeriä tästä hallituksen
esityksestä ja työstä tämän
kansallispuiston perustamiseksi ja myös Pohjois-Savon maakuntavaltuuston
puheenjohtajana rohkenen yksimielisen maakunnan kiitoksen välittää.
Tämä on todella merkittävä ratkaisu
juuri sen takia, että meiltähän puuttuu
tältä alueelta esimerkiksi Pohjois-Savolle hyvin
tyypillinen järviluontoa ja sille ominaista jyrkkäpiirteistä kalliomaastoa
edustava kansallispuisto. Ylipäänsä Suomessa
ei ole sentyyppistä aluetta kansallispuistojen joukossa,
ja tällä tavalla se täydentää erittäin
paljon tätä kokonaisuutta. Myöskin, kuten
täällä on todettu, niin Keski-Suomen
kuin Pohjois-Savon maakunnallisista kehittämishankkeista
tämä on ollut yksimielisesti kärkihanke,
ja sen eteen on todella yksimielisesti myös ponnisteltu.
Tältä osin on myöskin hyvä korostaa
sitä, että ydinhän tällä alueella,
1 528 hehtaarin alueella, on nimenomaan Rautalammin puolella,
järven itärannalla sijaitseva 685 hehtaarin yhteinen Enonniemen
valtion maa-alue, jolla on Konnevesi-järven rantaviivaan
9 kilometriä. Tämä ranta-aluehan on erityisen
erämainen ja kallioinen. Myöskin historiallisesti
ja myös matkailullisesti pitää nyt osata
hyödyntää tämä vetovoimainen kokonaisuus,
joka tästä Konneveden Rautalammin reitistä muodostuu.
Että nyt on alueen kannalta, olen käsittänyt, kyllä ymmärretty, kun ollaan
tässä perustamiskustannusvaiheessa ja markkinointivaiheessa,
että on täyttä näpertelyä keskittyä nyt
tähän nimikysymykseen. Sen takia on syytä puhua
suoraan Konneveden Rautalammin reitin kansallispuistosta, joka ottaa
tähän historialliseen Rautalammin reittiin, aina
sen virkistyskalastusta ja siihen liittyviä matkailu- ja
yleisötapahtumia myöten, liittyvän vetovoiman
mukaan tähän Konneveden ainutlaatuiseen kokonaisuuteen.
Tältä osin tietysti meillä on synkkiä pilviä näiden
suojelualueiden ja kansallispuistojen hoidon ja käytön
kustannuksiin liittyen. Valtiovarainvaliokuntahan on tähän
saakka ainakin, vaikeassa tilanteessa yrittänyt aina kansallispuiston
ja Metsähallituksen luontopalveluiden ynnä muiden
puolta muistaa muun muassa budjetin käsittelyn yhteydessä.
Ja nyt on kyllä sen verran kovat paineet tuolla kehyksen
puolella, että on syytä myöskin ensi
vuoden valtion talousarvion myötä varmistella,
että esimerkiksi näiden uu-sien ja erityisesti
tämän uuden kansallispuiston markkinointi nimenomaan
virkistysalueena, luonto- ja ympäristökasvatuskohteena
tulee tehokkaasti hyödynnettyä. Eli tässä on
sitten eduskunnan paitsi, sanotaan, kastetilaisuuden edellyttämä nimenanto,
niin myöskin, sanotaan, myös taloudellinen varmistus
tämän uuden kansallispuistolapsen liikkeelle saattamiseen
ensi vuoden talousarviolla hoidettava.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä 37/2014,
jossa käsittelemme Etelä-Konneveden kansallispuiston
perustamista. Perustettava puisto sijaitsee Konneveden ja Rautalammin
kunnissa Keski-Suomen ja Pohjois-Savon maakunnissa. Kansallispuiston
koko on noin 1 500 hehtaaria. Alue on rakentamatonta ja
luonnoltaan monimuotoista: rantoja, saaristoa, kallioita, vesistöjä ja
metsäluontoa.
Valmisteluvaiheessa lausunnot pyydettiin laajalla otoksella,
ja mikään taho ei vastustanut puiston perustamista.
Parannusehdotuksia tuli lähinnä nimiasiasta, mihin
tässä on viitattu, sekä metsästyskysymyksistä,
mikä sekin tässä tuli esille, eli sangen
yksimielisessä ja samaan suuntaan menevässä hengessä asiaa
on valmistettu. Alueen kunnat pitävät kansallispuiston
perustamista tärkeänä sekä matkailun
että yrittäjyyden näkökulmista.
Suomessa on tällä hetkellä 37 kansallispuistoa.
Helsinkiä lähimmät kansallispuistot ovat Kirkkonummella
Nuuksiossa ja toinen Sipoossa ja Vantaalla oleva Sipoonkorpi, eli
ajatus siitä, että kansallispuistot olisivat jossain
kovin kaukana ja vain ikään kuin Pohjois- ja
Itä-Suomessa, ei todellakaan pidä paikkaansa,
eli erinomaisen hienoja kohteita löytyy läheltä pääkaupunkiseutuakin.
Kansallispuistoverkoston laajentaminen on ollut suunnitteilla
ja valmisteilla jo pidempään. Vuonna 2012 ympäristöministeriöön
tuli 19 kansallispuistoaloitetta. Niistä 4 pääsi
loppusuoralle aivan kalkkiviivoille asti. Mukana kansallispuistoehdokkaina
oli myös Kilpisjärven Suurtuntureiden alue, joka
ei vielä tällä kertaa valitettavasti
toteudu, mutta toivottavasti senkin aika vielä tulee tulevien
vuosien tai vuosikymmenten aikana. Haaste erityisesti sillä alueella
on saada sovitettua paikallisten matkailuyrittäjien ja
muiden toimijoiden intressit yhteneväisiksi niin, että luontoarvot,
kansallispuistoajatus sekä yrittäjyys ja paikallinen
elämä saadaan sovitettua samoihin raameihin.
Tätä edellä sanomaani ei todellakaan
pidä tulkita nyt käsiteltävän
esityksen eli Etelä-Konneveden kansallispuiston kritiikiksi,
päinvastoin. Tämä esitys on erittäin
tervetullut, hyvä ja kannatettava joka suhteessa ja ansaitsee
kiitoksen ammattitaitoisesta valmistelusta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Melkein tekee mieli sanoa, että menköön
nyt vielä tämän kerran. Siis tarkoitan
tätä, että kun on tullut useampaa ministeriä tänään
kehuttua, niin kyllä Ville Niinistöä,
ministeri Niinistöä, voi kehua muustakin kuin
hyvistä jalkapallopelitaidoista, (Naurua) niin että kyllä nyt
valinta osui oikeaan.
Alueen aloitteelliset ihmiset ovat olleet tosissaan liikkeellä eivätkä huvikseen.
He ovat suunnitelleet ja rakentaneet puitteet, joista on todellakin
edellytykset tulla huomattava järvimatkailun keskus, ja
tämä on ollut yhtäältä myös
kahden maakunnan hanke, jota on haluttukin viedä eteenpäin.
Tällä hankkeella on kaikki edellytykset tulla menestystarinaksi.
Sijainti on kohtuumatkan päässä ruuhkaisimmasta
Suomesta. Voimme odottaa, että perheet, koululaisryhmät,
eri-ikäiset ihmiset ja ryhmät tulevat ihastelemaan
järviluonnon kauneutta ja ylipäätänsä ihmettelemään elämän
moninaisuutta.
Mutta ei voi olla esittämättä myös
kritiikkiä. Täällä on tähän
nimikysymykseen jo aivan oikein viitattu. Historiallinen Rautalammin
reitti olisi välttämätöntä sisällyttää tähän
nimeen, ja yhtäältä, kun tämä on
ollut hanke, jota on viety yksissä tuumin eteenpäin,
niin tämä metsästyskieltoasia pitäisi
kyllä harkita uudelleen, koska tällöin
tämä yksimielisyys saattaa vähentyä ja
on muistettava, että metsästäjät
jos ketkä ovat luonnonsuojelijoita, toimivat kestävän
kehityksen puolesta. Mutta kokonaisuutena on oltava tyytyväinen.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Lämmin kiitos ministeri Niinistölle,
että hallituksen esitys laiksi Etelä-Konneveden
kansallispuistosta on tullut pikavauhtia eduskuntaan. Hieno suoritus,
ja eduskunta näyttää sitten lopun, kuinka tästä kuljemme
eteenpäin. Kiitos kuuluu myös alueen asukkaille,
kunnille, maakuntaliitoille, hyvin monille tahoille, jotka ovat
metsästysseuroja myöten olleet tätä valmistelemassa
ja etsimässä hyviä puolia ja niitä tiettyjä ongelmiakin, jotka
muun muassa tuohon metsästykseen liittyvät. Itsekin
kansallispuiston perustamisesta talousarvioaloitteita tehneenä olen
erittäin tyytyväinen kansallispuiston perustamisen
toteutumiseen. Pakko tämäkin nyt tässä kuitenkin
todeta, joskin katson, että ansiot kuuluvat toki aivan
toisaalle.
Herra puhemies! Enonniemen ja Etelä-Konneveden alueelle
perustettavalle kansallispuistolle on selkeä tarve ja vahva
paikallinen tahtotila. Hanketta on viety eteenpäin hyvässä yhteistyössä,
kuten täällä on todettu, yli raja-aitojen.
Alueen kunnat Rautalampi ja Konnevesi sekä maakunnat Pohjois-Savo
ja Keski-Suomi ovat yksiselitteisesti kansallispuiston perustamisen
takana ja tehneet kovasti töitä hankkeen eteen.
Tämä aluehan on historiallisen Rautalammin reitin
keskusjärven Konneveden ympäristössä,
joka sisältää sisävesistön,
suurjärven, rantoja ja saaristoa mutta myös monipuolista
metsäluontoa. Suuri osa alueesta sijoittuu Pohjois-Savon
vuorimaalle ja osa Keski-Suomen puolelle. Alueella on yli 1 500
hehtaaria valtion omistamia maa-alueita, ja suurin osa alueesta
kuuluu Natura 2000 -verkostoon. Ainakin itselleni, Rautalammin suunnalta lähtöisin
olevana, alueen upea ympäristö on ominaista suomalaista
karua mielenmaisemaa. Jylhät erämaisemat kirkkaine
vesineen sekä kivisine ja jyrkkine kalliorantoineen ovat
kansallismaisemaa, josta suomalaiset nauttivat ja voivat olla ylpeitä.
Erityisesti nostaisin esiin Kalajanvuoren näköalat
järvenselkien yli Etelä-Konnevedelle ja Hankavedelle.
Unohtaa ei sovi Vuori-Kalajan lampea sekä alueen lukuisia
koskia, joissa asustaa Rautalammin reitin villi taimen.
Arvoisa puhemies! Etelä-Konneveden ja Enonniemen alueelle
tuleva kansallispuisto mahdollistaa monipuolisen virkistyskäytön
kansallisesti ja kansainvälisesti mutta erityisesti lähialueiden
asukkaille. Täytyy huomioida, että jo 100 kilometrin
säteellä asuu noin 300 000 ihmistä,
se sisältää Kuopion ja Jyväskylän
seudun. Näin myös muodostuu kohde, joka täydentää Jyväskylän,
Kuopion ja Tahkon matkailutarjontaa liikenteellisenä runkonaan
Ysitien läheisyys.
Kansallispuiston mahdollistaman matkailu- ja virkistystoiminnan
lisäksi merkityksellistä on lasten ja nuorten
ympäristökasvatus. Alueen maisema- ja luontoarvot
ovat kiistattomat ja siten tutustumisen arvoiset. Lisäksi
on huomioitava kulttuuriset ja historialliset arvot. Onhan alueella
asutuksen merkkejä kivikaudelta lähtien ja lähellä muun
muassa vuonna 1561 perustetun Rautalammin seurakunnan vanha Kosken
tila ja pappila. Jo nyt Etelä-Konneveden ja Enonniemen
alueilla on hyviä palveluita, kuten muun muassa tuli- ja
rantautumispaikkoja, ohjelmapalveluja, risteilyjä sekä runsaasti
vuodepaikkoja. Uskon, että kansallispuiston perustamisella
palveluiden kehittäminen ja luominen saa uutta vauhtia.
Alue tarvitsee investointeja, yhteistyötä ja verkottumista.
Lakiesityksessä mainitut perustamiskustannukset sekä investoinnit
on syytä toteuttaa, jotta retkeilylle ja luontomatkailulle
tulee riittävät olosuhteet ja opastus on kelvollista.
Yhtenä esiin nostettavana tarpeellisena investointina on
Konneveden ja Hankaveden vesistöjen välinen pienvenekanava.
Se mahdollistaisi Päijänne—Keitele-kanavalla
ja Rautalammin reitin järvialueilla kulkevien ja purjehtivien
veneiden saavuttaa Rautalammin kuntakeskuksen palvelut. Tärkeää olisi
myös mahdollistaa Konnekosken säilyttäminen
luonnon muokkaamana, merkittävänä koskikalastuskohteena
sekä hallita Hankaveden tulvimista.
Arvoisa herra puhemies! Kuten rakkaalla lapsella, myös
tällä perustettavalla kansallispuistolla on monta
nimeä työn alla, ja kuten ministeri totesi, eduskunnalla
on mahdollisuus valiokuntatyöskentelyssä tuota
asiaa käydä läpi. Nyt lakiesitykseen
on päätynyt Etelä-Konnevesi-nimitys perusteena
alueen vesistö eli eteläinen Konnevesi-järvi.
Se toimii keskusjärvenä alueen keskeisille piirteille
eli Rautalammin reitille. Näin ollen yleisesti käytössä on
ollut myös nimitys Rautalammin—Konneveden kansallispuisto
muistuttaen oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti siitä,
että alue sijoittuu kahden eri kunnan ja kahden eri maakunnan
raja-alueille. Edellä olevien lisäksi on puhuttu
muun muassa Savupirttien kansallispuistosta ja Enonniemi—Etelä-Konneveden
alueesta sekä Kalajan—Enonniemen alueesta. Tärkeitä kohteita
alueella on Kalajanvuori, jota kiertävä reitti
on ollut suosittu jo pitkään, sekä sukeltajien
suosiossa oleva Vuori-Kalajan lampi. Näin ollen nimeksi
on myös ehdotettu Kalajanvuoren tai Kalajan kansallispuistoa.
Lausunnoissa on esitetty erilaisia nimivaihtoehtoja, ja Pohjois-Savon
maakunta on esittänyt Rautalammin mukaan ottamista nimeen.
Fakta kuitenkin on, että merkittävä osa
kansallispuistosta sijoittuisi Pohjois-Savon puolelle Rautalammin kunnan
alueelle.
Nimeämisestä näyttäisi tulevan
haastava tehtävä, onhan nimen oltava informatiivinen
ja paikasta lähtevä mutta myös iskevä ja
kansainvälisestikin markkinoitavissa. On tietysti hyvä myös muistaa
se, että Rautalammin emäpitäjä,
joka syntyi siis 1561, ulottui entisen Kuopion läänin alueelta
aina Keski-Pohjanmaalle ja Keski-Suomen läänin
alueelle aina Jyväskylää myöten,
joten Rautalampi tavallaan, itse asiassa vanha emäpitäjä,
on tuota suuraluetta, joka pitää myös
tämän kansallispuistoesityksenkin sisällään.
Rautalammin alueesta on sittemmin muodostunut ja luovutettu alueita
27 eri kunnalle. Tämä ihan pienenä historian
kertauksena.
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan on syytä keskustella
ja arvioida, mikä nimi uudelle kansallispuistolle sopii.
Kiistaa siitä ei tarvitse tehdä, koska kyseessä on
luontoarvo, josta meidän pitää kaikkien
olla ylpeitä. Hanke on edennyt kaikkien osapuolten hyvässä yhteistyössä ja
hyvässä hengessä, ja tämän
tilanteen jatkuminen ei kaipaa nimikiistaa, joten asiaan on löydettävä ratkaisu,
joka sitten tyydyttää kaikkia. Täytyy muistaa,
että eduskunnalla on tässä viimeinen
sananvalta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin voin yhtyä näihin
moninaisiin kiitoksiin, joita täällä on
osoitettu ministeri Niinistölle, tosin eräin kohta
tulevin rajoituksin. Pitää paikkansa, että paikalliset
ihmiset ovat suhtautuneet myönteisesti niin tähän
Etelä-Konneveden kansallispuistohankkeeseen kuin kohta
tänne käsittelyyn tulevaan Teijon kansallispuistohankkeeseen.
Osittain tämä myönteisyys varmaan johtuu siitä,
että ne ovat tulossa valtion maille.
Ainoa ongelma on tämä seikka, että kansallispuistot
ovat metsästyksen kannalta vaikutuksiltaan kielteisiä.
Yhdyn tähän huoleen, mitä täällä ovat
esittäneet edustaja Kalmari ja edustaja Kivelä.
Metsästys loppuu alueella kansallispuiston perustamisen
myötä, ja minusta kansallispuistojen metsästysrajoitukset
eivät ole järkeviä. Riistakannan hoidon
kannalta olisi perusteltua säilyttää metsästysoikeus
mahdollisimman laajana, eikä tuo riistanhoitotarve yhtään
vähäisempi ole kansallispuistoalueella kuin muillakaan
alueilla.
Tässä on sanottu, että Etelä-Konneveden
tulevan kansallispuiston alueella toimii kymmenkunta metsästysseuraa,
mutta mikään näistä metsästysseuroista
ei ole riippuvainen valtion maiden metsästyskäytöstä.
Toisin on tuolla Teijolla. Siellä metsästää kaksi
metsästysseuraa, joiden toiminta-alueesta suurin osa kuuluu
kansallispuistoalueeseen, ja käytännössä ainakin
toinen näistä metsästysseuroista joutuu
lopettamaan toimintansa, kun Teijon kansallispuisto perustetaan.
Toivoisin, että valtioneuvosto ja ministeri Niinistö vielä uudelleen
hiukan harkitsisivat ainakin tätä Teijon kohtaa
metsästyksen suhteen.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutamissa puheenvuoroissa on jo viitattu
metsästykseen ja metsästyksen merkitykseen kansallispuistossa,
ja sydämen kyllyydestä suu puhuu. Myöskin
minä käytän puheenvuoroni pohtimalla tätä metsästyksen
ongelmallisuutta nimenomaan kansallispuistossa.
Arvoisa herra puhemies! Minun on erittäin vaikea ymmärtää,
että näissä kansallispuistoissa on metsästys
kielletty. Nyt puheena olevassa lakiesityksessä todetaan,
että sallittua olisi hirvenajo. Mielestäni pelkkä hirvenajo
on kaukana metsästyksestä. Metsästykseen
kuuluu oleellisesti oikeus kaataa jahdin kohteena oleva eläin.
Tämän lakiesityksen mukaan "metsästäjällä olisi oikeus
vain ajaa eläintä, mutta ei ottaa eläintä eräksi."
Sen sijaan vierasperäisten lajien poistopyynti sallitaan.
Moni metsästäjä on ottanut minuun
yhteyttä ja sanonut, että kaikki taikka ei mitään:
jos kansallispuiston alueella kielletään hirven
ja kanalintujen metsästys, niin he eivät aio myöskään
poistaa vieraslajien eläimiä. Jos metsästäjät
toteuttavat lupauksensa, muodostuu näihin kansallispuistoihin
villiminkki- ja supikoiralaumoja, jotka tuhoavat muita Suomen luontoon
kuuluvia eläimiä ja linnustoa tehokkaasti. Pahimmassa
tapauksessa voi vielä käydä niin, että vieraslaji
syrjäyttää alueella vuosisatoja eläneet
lajit. Mielestäni on kyllä perusteltua syytä kysyä,
tämäkö on kansallispuiston perustamisen
tarkoitus: tulokaslaji syrjäyttää alueella
vuosisatoja olleen lajin. Mielestäni näin ei saa
mennä.
Metsästyksestä puheen ollen tietämäni
mukaan Suomi on ainoa EU-maa, joka järjestelmällisesti
kieltää metsästyksen kansallispuistojen alueella
taikka ainakin rajoittaa sitä hyvin voimakkaasti. Jälleen
on perusteltua syytä kysyä, miksi näin
on. Ainoa maa EU:ssa on Suomi. Mikä on syy ja mikä on
peruste siihen, että muiden EU-maiden kansallispuistoissa
saa metsästää ja niissä metsästystä pidetään
aivan normaalina riistanhoitotoimena mutta meillä Suomessa metsästystä rajoitetaan
voimakkaasti? Kenen ajatus tämä on, ja kuka tätä ajaa
eteenpäin?
Juhlapuheissa korostetaan monesti ihmisten yhdenvertaista kohtelua.
Yhdenvertaisuutta pidetään tärkeänä,
ja aivan perustellusti. Minä olen metsästänyt
noin 40 vuotta, enkä ole kertaakaan ajanut metsästysmailtani
pois siellä retkeilevää taikka marjastavaa
henkilöä. Minulle on ollut aivan itsestään
selvää, että marjastajilla ja sienestäjillä,
muista suunnistajista puhumattakaan, on aivan samanlainen oikeus
liikkua alueella kuin minulla metsästäjänä.
Tuntuukin perin oudolta, että me metsästäjät sallimme
mielellämme muiden liikkumisen omilla harrastusmaillamme — sen
sijaan valtio on veronmaksajien varoin perustamassa erityisiä alueita,
joilla harrastaminen kielletään meiltä metsästäjiltä.
Muut saavat harrastaa metsästäjien mailla, mutta
metsästäjät eivät saa harrastaa muille
erikseen varatuilla mailla. Perin erikoinen tilanne.
Minä ymmärrän sen, jos joku yksityinen
henkilö omilla varoillaan hankkii alueen, jolla liikkumisen
hän kieltää metsästäjiltä.
Mutta minä en ymmärrä sitä,
että tällaisia alueita hankitaan myös
metsästäjiltä kerätyin verovaroin,
ja kaiken kukkuraksi metsästäjien liikkuminen
kielletään näillä alueilla.
Tulee mieleeni vaikutelma kahden kerroksen väestä.
Parempiosaisille hankitaan harrastealueita verovaroin, ja me metsästäjät
joudumme hankkimaan harrastealueemme omilla varoilla, eikä meillä ole
oikeutta kieltää muiden liikkumista niillä alueilla.
Kysyn: onko tämä oikeudenmukaista ja tasa-arvoista
ihmisten kohtelua?
Arvoisa herra puhemies! Minä suhtaudun erittäin
kriittisesti kaikkiin uusiin kansallispuistohankkeisiin, sillä mielestäni
nykyisessä taloudellisessa tilanteessa meillä ei
yksinkertaisesti ole varaa tällaiseen toimintaan. Sisäiseen
turvallisuuteemme varatut varat alkavat olla lopussa, säästöpaineita
on tulevana vuotena pelkästään poliisin
puolelle miljoonatolkulla. Sama linja on myös muilla turvallisuusviranomaisilla.
Tuntuu siltä, että kun hallituksen kova kokoomussiipi säästää,
leikkaa ja nostaa veroja, niin samaan aikaan toisaalla valutetaan
rahaa kansallispuistoihin.
Arvoisa herra puhemies! Tavallinen peruskansalainen ei tätä ymmärrä eikä tätä hyväksy.
Tavallisen peruskansalaisen mielestä hallituksemme on hoidettava
ensin kuntoon yhteiskuntamme ydintoimintojen rahoitukset. Ja vasta
sen jälkeen, jos rahaa jää, kohdennetaan
se vapaa-ajan harrasteisiin ja kansallispuistoihin. — Kiitoksia.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
Etelä-Konneveden kansallispuiston muodostamiseksi on kannatettava ja
hyvä. Ja tietenkin, niin kuin ministeri fiksusti mainitsi,
tämä nimikysymys sitten jää sinne
valiokuntaan, ja on aivan oikein, että siellä voidaan vielä pohtia,
onko kahden maakunnan alueella olevalle kansallispuistolle syytä löytää myös
nimi, joka viittaa näihin molempiin maakuntiin.
Tämmöisen kansallispuiston muodostaminen täytyy
nähdä myös siinä valossa, että se
vahvistaa ja antaa arvon paikalliselle itsehallinnolle, koska sieltähän
tämä hanke on lähtöisin, ja
nämä ihmiset ovat olleet aktiivisia, ja minun
mielestäni myös kansallisen hallinnon pitää tukea
näitä ihmisiä ja tavallaan tehdä asia
heidän mieleisekseen, ellei ole erityistä syytä olla
tekemättä.
Itse suhtaudun erittäin myönteisesti luontoarvoihin
ja valitettavasti tulen alueelta, missä tämä surullisen
kuuluisa Talvivaaran kaivos sitten on toiminut, ja ei ole ollut
kiva katsoa sitä jälkeä, mitä se
on sitten valitettavasti tuonut tullessaan. Toki se on tuonut työpaikkoja
mutta pääsääntöisesti
esillä ollut näitten negatiivisten luontoarvojen
takia. Luontoarvot ovat tänä päivänä kiireisille
ihmisille entistä tärkeämpiä,
ja sen takia näitten kansallispuistojen ja luonnonsuojelualueiden muodostaminen
on tärkeää, ja erityisesti tässä tapauksessa,
missä nämä luontoarvot ovat poik- keuksellisen
kauniita, tämä hanke on paikallaan, ja se on hyvä,
että se on edennyt nopeasti.
Mutta jos ministeriä kiitetään, niin
kyllä täytyy edustaja Hongistoa kiittää hyvästä puheenvuorosta.
Siellä oli monia kohtia, mitkä kannattaa kyllä nostaa
esille muidenkin puheenvuoroissa. Kun itse korostin tätä paikallisen
itsehallinnon ja ihmisten oman tahdon merkitystä ja hallinnon
mukautumista siihen, ellei ole erityistä syytä olla
noudattamatta heidän tahtoaan, niin kyllähän
nämä metsästys ja kalastus ovat olleet Rautalamminkin
asutushistoriassa aivan merkittävässä roolissa,
ja sanoisin melkein, että metsästys jopa on ollut
elinehto sille, että siellä yleensä on
aikanaan ihmisiä asettunut asumaan. Tänä päivänä metsästys
on aivan muuta kuin sitä, mitä tämä sana
metsästys antaa ymmärtää, sillä se
on hyvin pitkälle luonnonsuojelua, riistanhoitotyötä,
huolenpitoa niistä edellytyksistä, että siellä yleensä riistaeläimet
voivat lisääntyä, ja kantojen pitämistä sellaisina,
että niitä voidaan metsästää.
Sen takia minun mielestäni pitäisi myös
näitä luonnonsuojelualueita ja kansallispuistoja muodostettaessa
ottaa huomioon sen ihmisosan tarpeet, joka siellä on asunut
sukujensa kautta kenties satoja vuosia ja jolla on ehkä muun
rajoitetun virkistyskäytön niukkuudesta johtuen
juuri tämä metsästysharrastus semmoinen
olki ja tavallaan niin kuin tarttumapinta, mistä he ammentavat
sitä henkistä hyvinvointia.
Jossakin määrin minun täytyy, arvoisa
puhemies ja arvoisa ministeri, hieman ihmetellä tätä Suomessa
vallitsevaa tilannetta, jossa kohtalaisen jyrkästi me sitten
lähdemme metsästystä kieltämään,
koska kansainväliset esimerkit osoittavat, että me
voimme aivan hyvin määritellä alueen
normaaliksi virkistyskäyttöalueeksi, matkailuelinkeinoa
siellä voidaan edistää mutta samalla
kertaa voidaan aivan normaalisti myös siellä metsästää kanalintuja,
näitä pienpetoja, vieraita lajeja, hirviä.
Se vaatii ehkä joissakin tapauksissa hieman suunnittelua
ajankäytön suhteen, jotta me katsomme, mikä aika
on se, milloin siellä voidaan metsästää.
Kyllä minä laajemmin näkisin tämän
sellaisena, että tämä ei ole ihan sitä vain,
että puolustetaan metsästäjiä ja
metsästystä. Tähän sisältyy vähän
suurempi näkökulma, että jos me Etelä-Suomessa
jatkuvasti luonnonsuojelualueilla ja kansallispuistoissa kiellämme
metsästyksen ja rajoitamme eteläsuomalaisten metsästäjien
oi-keutta metsästää, samanaikaisesti
tämän kehityksen siivittämänä metsästysmaat
vähenevät ja metsästyksen luvat nousevat,
maanvuokrat nousevat ja samanaikaisesti pohjoisessa ihmisillä on oikeus
metsästää valtion mailla ilman minkäännäköistä maksua.
Kun pohjoiseen muodostetaan kansallispuistoja, paikallisilla asukkailla
tämä metsästysoikeus kaikkine muotoineen
säilyy mutta etelän miehillä ei näihin
kansallispuistoihin ole asiaa. Jos tämä kehitys
kovin pitkälle viedään näillä kahdella
elementillä Etelä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa,
väistämättä jollakin aikajänteellä tähän
tulee erittäin suuri vastakkainasettelu, ja ainakaan kansanedustajana
minä en kannata sellaista politiikkaa, jolla tämä vastakkainasettelu
edistyy ja sitä viedään siihen pisteeseen, että asetetaan
sillä tavalla ihmiset vastakkain, että he joutuvat
tappelemaan ja pitämään oikeuksistaan
kiinni ja sillä tavalla sitten ikään
kuin osoittamaan, että he eivät hyväksy
sitä vallitsevaa käytäntöä,
mikä Suomessa tällä hetkellä vallitsee.
Itse tulen tuolta alueelta Pohjois-Savosta, ja tilanne siellä on
kanakoiraharrastajien ja metsästyskoiraharrastajien osalta
semmoinen, että he eivät voi enää harrastaa
kenneltoimintaa, johon metsästys jopa vähemmistöosana
kuuluu. Kun tällaisia alueita sitten on jossakin päin,
esimerkiksi täällä Rautalammilla ja Konnevedellä,
missä ei ole susia, niin se saattaisi olla aivan oivallinen
alue samoilla metsissä ja niillä alueilla koiran
kanssa ja harrastaa sitten koiran kanssa metsästystä ja
ikään kuin sitä kennelharrastusta viedä eteenpäin
ja jalostustoimintaa.
Sen takia nämä asiat ovat monimutkaisia ja ovat
hyvin monesta eri asiasta kiinni, ja monta kertaa tämä virkistyminen
ja metsästys käyvät käsi kädessä niin,
että sen metsästyksen osuus todellisuudessa on äärimmäisen
pieni. Minä toivoisin ministeriltä myös
huomion kiinnittämistä näihin asioihin
ja myös niiden ihmisten oikeuksiin, jotka selvästi
nyt jäävät näillä alueilla
kuten tässäkin kansallispuiston muodostamisessa
vähemmistöön, ja metsästysseurojen ääni
ei todennäköisesti ole kuulunut siinä laajuudessa
kuin sen olisi pitänyt kuulua.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kun tässä tuli
tuota Rautalammin historiaakin jo useammassakin puheenvuorossa sivuttua
ja kerrottiin, että Rautalampi on luovuttanut alueita muille
kunnille, niin anekdoottina ajattelin, että kerronpa näinkin
päin, että Kivijärvi sen sijaan on luovuttanut
Rautalammille kunnanjohtaja Risto Niemelän, ja Risto Niemelä tutustui
aikanaan tähän Salamajärven luonnonpuistoon,
joka siellä Kivijärvellä siis on, ja
siitä varmaan tätä ideaa on Etelä-Konneveden
kansallispuistoon saanut.
Halusin pyytää puheenvuoron tästä nimiasiasta.
Nimenomaan tämäkin kansallispuisto, joka siellä Salamajärvellä on,
on kolmen kunnan alueella. Se on Kivijärven, Kinnulan ja
Perhon alueella, usean maakunnan alueella, mutta ei se nimi koskaan
ole vaikuttanut sen käyttöön. Tärkeintä olisi
se, että silloin kun kansallispuisto perustetaan, huolehditaan
myös jatkossa sen rahoituksesta niin, että siellä toiminnot
säilyvät ja yrittäjät saavat
asialliset sopimukset, ne yrittäjät, jotka niitä palveluita
hoitavat.
Markku Rossi /kesk:
Puhemies! Toki olen aina tiennyt, että Kivijärveltä tulee
pelkästään hyvää, kuten
myös edustaja Kalmarin mainitsema kunnanjohtaja Rautalammille.
Risto Niemelä on hyvin tormakka johtaja.
Mutta, herra puhemies, edustaja Hongisto käytti puheenvuoron,
jossa hän kritisoi tätä kansallispuistohanketta
aika voimakkaasti, tai hyvinkin voimakkaasti, näin voi
sanoa. Tätä metsästyskohtaa, sitä sopii
ihan oikeasti kyllä arvioida ja miettiä, mikä on
tulevaisuudessa se tapa, millä metsästys pystyttäisiin
kansallispuistoalueella turvaamaan, mitkä ovat ne pelisäännöt
ja miten myös muut liikkujat tuntevat siellä olonsa turvalliseksi.
Mutta se kohta, mihin edustaja Hongisto viittasi, että ensin
täytyy panna kotimaan asiat kuntoon, ennen kuin lähdetään
uusia kansallispuistoja perustamaan, niin se kieltämättä kyllä ontuu
aika vahvasti, koska tämähän ei ole itse
asiassa valtiontalouden kannalta juuri minkään
kokoinen asia. Jos kaikki nämä perustamiskustannukset
ja eri investoinnit lasketaan, niin puhutaan puolen miljoonan euron
budjettivaikutuksesta tuonne ensi vuodelle. Ja kun ajatellaan myös
aluetalouden vaikutusta, niin tällä on positiivinen
merkitys, elikkä tässä on tietyllä lailla tämmöinen
pieni kasvurahasto luonnonsiemenen mukana. Tässä suhteessa
kyllä se perustelu, että pitäisi ensin
käyttää rahat johonkin muuhun kuin kansallispuistohankkeisiin,
ei ole mielestäni kestävä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeri saa
kyllä nyt kiitoksia ja tunnustuksen, on vienyt hyvin tätä asiaa
eteenpäin. Haluan tässä sitten vähän
toisessakin roolissa, Keski-Suomen maakuntavaltuuston puheenjohtajana,
myös siinä ominaisuudessa, täällä kansanedustajana
samalla, todeta vain ääneen, että Keski-Suomen
maakunta on ollut erittäin — liittyen tähän
edustaja Hongiston puheenvuoroon — erittäin yksimielinen
kaikissa niissä ratkaisuissa, niissä kaavallisissa
ratkaisuissa, mitä on päätetty: maakuntakaavassa,
joka vahvistettiin 14.4.2009, ja nyt myöskin tässä tuoreessa Keski-Suomen
neljännessä vaihekaavassa. Molemmissa näissä kaavallisissa
ratkaisuissa nämä statustasot ja ne pyrkimykset,
mihin tällä tähdätään,
ovat saaneet Keski-Suomen maakunnan erittäin erittäin
vahvan tuen. Tämä lisää nyt
tuon alueen, jota käytetään jo aika runsaasti,
houkuttavuutta ja vetovoimaa monella tavalla.
Haluan aivan erityisesti kiinnittää huomiota siihen,
että siellä Konnevedellä on Jyväskylän yliopiston
biologinen tutkimusasema, ja myöskin tämän
aseman käytön ja siellä tehtävän
työn kannalta tämä kansallispuisto tulee
olemaan tärkeä muun ohessa siksi, että tämmöistä verrokkitietoa
sellaisesta alueesta, jossa ei normaaleja metsätaloudellisia
toimintoja suoriteta, verrattuna alueeseen, jossa niitä suoritetaan,
saadaan ajan mittaan näissä erilaisissa tutkimushankkeissa.
Ne eivät liity vain metsänkasvuun, vaan monimuotoiseen
tämmöiseen luontobiologiaan ja siihen liittyviin
asioihin. Myös tämän tutkimustoiminnan
kannalta tämä kansallispuisto on hyvä hanke,
puhumattakaan siitä ensisijaisesta tarkoituksesta, suojelusta,
ja sitten myöskin kansalaisten käyttömahdollisuudesta,
kun sitä hyvin hoidetaan, kun se hyvin rakennetaan. Kaikissa
näissä suhteissa tämä on hyvä ja
kannatettava hanke. Kiitoksia siitä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kansallispuiston perustaminen on perusteltua
varsinkin silloin, kun sillä luontoarvojen lisäksi
on vankka alueellinen ja paikallinen kannatus, niin kuin tällä Konneveden
kansallispuistolla on. Kuitenkin kansallispuistoa muodostettaessa,
niin kuin on esille tullut tässä keskustelussa,
metsästys loppuu siihen paikkaan. Ainoastaan erityisluvilla Metsähallitus
voi sitten metsästystä rajoitetusti siellä puistossa
sallia. Kysynkin, kun ministeri Niinistö on täällä paikalla,
että kun lain yleisperusteluihin on kirjattu näin — kun
siis metsästysoikeus siellä loppuu ja tämä on
ollut jo aikaisemmin tiedossa ja vuokraehdoissa: "...jolloin kansallispuiston
perustamisen vaikutuksiin on ollut mahdollisuus ennakolta varautua."
Miten, ministeri Niinistö, metsästysseurat ennakolta
varautuvat kansallispuiston perustamiseen? Metsästys loppuu,
uusia metsästysmaita ei ole saatavilla — mikä on
se varautuminen, mitä te tällä esityksellänne
ja tällä kirjauksella tarkoitatte?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Kiitos paljon tästä keskustelusta,
harvoin näen tällaista suurta yhteisymmärrystä,
kun tulee lyyrisiä puheenvuoroja luonnon ja matkailun puolesta
edustajilta Rossi, Pekkarinen ja Kivelä ja Rajamäki,
muutamia mainitakseni. (Mauri Pekkarinen: Me muutamme tapojamme
kyllä kohta!) Eli erittäin hienoa nähdä tämä laaja
kannatus tälle kansallispuistolle.
Tässä tuli joitain erityiskysymyksiä,
joihin kuitenkin kiinnitän huomiota. Hiukan olen harmissani
siitä edustaja Hongiston tavasta luoda vastakkainasettelua
siinä, että luontoarvot ja metsästys
ja ihmisten erilainen luonnossa liikkuminen olisivat jotenkin keskenään
kilpailevaa. Kyllä meidän lähtökohtamme
ympäristöministeriössä on ollut
se, että metsästys on tärkeätä työtä myös
luonnonhoidon kannalta, ja monet metsästysseurat ja metsästäjät
ovat aktiivisia luonnossa kulkijoita ja luonnon tarkkailijoita muutenkin,
ja riistanhoitotyö on tärkeää,
mutta meidän lainsäädäntömme,
tämän Suomen tasavallan ja eduskunnan hyväksymä luonnonsuojelulainsäädäntö lähtee
siitä, ja kansallispuistot vielä sen korkeimpana
asteena, että metsästys on näillä luonnonsuojelualueilla
rajatumpaa. Mutta itse olen ajatellut niin, että Etelä-Suomessa
pyritään sitten näissä luonnonsuojelualueiden
perustamisissa olemaan mahdollisimman joustava.
Mutta kansallispuistoissa, kun siellä pyritään mahdollisimman
laajaan ympärivuotiseen kävijämäärään
ja monille lajeille tavallaan se on sitten se avainalue, jossa on
lisääntymisrauha ja pesimisrauha ja lajien esiintymisrauha
laajempaa myös syksyisin, ja myös pitempi käyttö muille virkistyskäyttäjille,
niin siellä tämä metsästyskäyttö on
ollut huomattavasti rajatumpaa. Tämä on kyllä aika
yleinen käytäntö muissakin Euroopan maissa,
niin että edustaja Hongiston puhe siitä, että Suomi
olisi jotenkin ainoa, joka rajoittaa kansallispuistoissa metsästystä,
ei pidä paikkaansa.
Sen myös toisin esille, että nämä aluetaloudelliset
hyödythän kansallispuistoissa ovat hyvin mittavia,
että kysymys ei ole siitä, että luonnonsuojelu
maksaa, vaan tässä tapauksessa luonnonsuojelu
juuri kansallispuistoissa, kun siihen liitetään
ihmisten virkistyskäyttöä, erilaisten
suomalaisten mahdollisuuksia päästä luontoon,
on ihmisten terveydelle, hyvinvoinnille, valistukselle tärkeätä,
mutta myös suoraan aluetaloudelliset hyödyt ovat
mittavia. Meidän kansallispuistoissamme käy 2
miljoonaa ihmistä vuosittain, ja keskimäärin
on arvioitu, että luonnonsuojeluinfraan laitettava raha
tuo 10 kertaa enemmän itsensä takaisin aluetaloudellisina
hyötyinä. Tälläkin seudulla
on arvioitu, että nämä hyödyt
ovat hyvin mittavia, ja Metsähallitus on kansallispuistojen
ylläpidossaan kiinnittänyt erityistä huomiota
yhteistyöhön paikallisten yrittäjien
kanssa. Se tulee olemaan aivan keskeistä tälläkin
alueella, että saadaan alueen yrittäjille mahdollisuuksia kehittää sitä matkailutoimintaa
monipuolisesti, ja siinä me olemme ympäristöhallinnon
puolesta aktiivisia kumppaneita ja otamme heiltä ideoita vastaan.
Mutta tästä metsästyksestä erityisesti
vielä nyt sitten tämän Konneveden osalta
sanoisin näin, että tässä tapauksessa,
ja nyt viittaan siihen, mitä edustaja Leppä sanoi,
on totta, että se sana "varautua" oli ehkä vähän
huono sana, mutta oli tiedossa, että tulee rajoituksia,
mutta näillä seuroilla eivät tosiasiallisesti
toimintaedellytykset poistu, vaan sen hirven voi ajaa sen kansallispuiston ulkopuolelle
ja hoitaa sitten se varsinainen metsästysammunta siellä,
ja näin esimerkiksi hirven metsästyksen kannalta
se on mahdollista. Sitten tämä Enonniemen alue,
joka on yhtenäisin alue näistä, jossa
on ehkä eniten sitä metsästystä tapahtunut
aikaisemmin, on kuitenkin hyvin jylhää, tiivistä,
vanhaa metsää, jossa metsästysolosuhteet
muutenkin ovat aika rajattuja. Näitä kun arvioidaan
sitten tapauskohtaisesti, niin voidaan havaita, että riistakannan
hoito on näillä metsästysseuroilla mahdollista
heidän nykyisellä toiminta-alueellaan, vaikka
kansallispuisto rajoittaa sitten sen kansallispuiston alueella tätä metsästystä.
Mutta yleisesti luonnonsuojelualueilla, kun näitä luonnonsuojelualueita
Etelä-Suomessa perustetaan, niin me pyrimme ministeriössä tulkitsemaan
tätä eduskunnan hyväksymää luonnonsuojelulakia
niin joustavasti kuin mahdollista, jotta aina metsästysseuroilla
säilyvät toimintaedellytykset. Eli pyritään
tasapainoilemaan sen kanssa, tämän yleisen pääsäännön
ja toimintaedellytysten välillä.
Mutta tässä tapauksessa me olemme koko ajan tehneet
selväksi, että meidän mielestämme
tällä alueella pitäisi toteuttaa tämä puisto
näin, ja kunnat ovat tiedostaneet sen, maakuntaliitot ovat
tiedostaneet sen ja myös metsästysseurat ovat
tiedostaneet sen, ja siitä ei ole tullut minun mielestäni
isoa kritiikkiä juuri johtuen siitä, että näitten seurojen
toimintaedellytykset jatkuvat.
Salon Teijon osalta palataan asiaan sitten myöhemmin,
voidaan sen lakiesityksen valmistuessa sitten analysoida siellä vaikutuksia.
Mutta kaiken kaikkiaan, poistomahdollisuus kun on olemassa,
niin se poistaa ne huolet siitä, että jotenkin
lajisto muuttuisi vierasperäiseksi, vaan luonnonsuojelulain
mukainen poistomahdollisuus jatkossakin säilyy.
Lopuksi, arvoisa puhemies, todellakin tarkoitus olisi nyt sitten
varmistaa, että eduskuntakäsittelyn jälkeen,
jos lakiesitys saadaan tässä nopealla aikataululla
vielä hyväksyttyä, perustaminen olisi
mahdollisimman nopeasti mahdollista, ja meillä on siis
lisätalousarvioon ne infrarahat saatavilla jo tälle
vuodelle, elikkä voidaan mahdollisimman nopeasti saada
se matkailupanostus ja se toiminnan kehittäminen siellä pystyyn.
Se on tärkeätä, että heti alusta
saakka tulee se, että ei vain tule status, vaan tapahtuu
heti asioita, saadaan ne yrittäjät ja paikalliset
toimijat innostumaan. Tämä on se, mitä me
haluamme nyt sitten yhteistyössä eduskunnan kanssa
tehdä, ja toivon, että tämä asia
voisi edetä täälläkin ripeästi,
että se perustaminen olisi sitten mahdollista muodollisestikin
nopeasti. — Kiitos.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen mielissäni ministeri
Niinistön puheenvuorosta muilta osin, paitsi siltä osin,
että tämä metsästysdilemma sinne
kansallispuistoalueelle edelleenkin jää. Ja kun
ministeri nosti tämän pesimärauhan, niin
meillähän esimerkiksi Leivonmäen kansallispuistossa
on juuri sellainen tilanne, että kun metsoa yritetään
muuten saada elpymään, sen kantoja, niin pienpetoja,
jotka tuhoavat sen metsokannan siellä Leivonmäellä,
haluttaisiin vähentää mutta ei voida.
Minun mielestäni näitä asioita ei kannattaisi
todellakaan laittaa vastakkain, niin kuin tuossa edustaja Hongisto
teki. Itse asiassa olin patikoimassa siellä Koirasalmessa
Salamajärvellä, ja siellä oli vimpeliläisiä patikoijia,
hänen kotikunnastaan, jotka olivat mielissään,
että tämmöinen kansallispuisto on. Mutta
todellakin tämä asia tulisi ratkaista ihan yleisellä tasollakin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhe... [Puhuja kääntyy
katsomaan taakseen salista pois kävelevää ministeriä.]
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
On vielä ministeri täällä.
Ministeri hyökkää tuolta selän
takaa. — Vielä tähän metsästykseen.
Yhdyn siihen, mitä tässä edustaja Kalmari
muun muassa toi esille. Tässä on vielä sellainen
pieni paradoksi, että nämä vesistöalueethan
täällä kansallispuiston sisällä eivät
kuulu varsinaisesti tähän kansallispuistoon. Minä vain
en ole mikään niin suuri metsästyksen
harjoittaja, mutta ymmärtääkseni se ei
ole ihan helppoa, kun ne eivät kuulu, ja siellä periaatteessa
vesistöalueella kuitenkin metsästetään.
Tätäkin taustaa vasten toivon, että järki
ja joustavuus voittavat tämän kysymyksen ratkaisussa.
Keskustelu päättyi.