2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Suomen Akatemiasta
annetun lain muuttamisesta
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä pääsin ensimmäisellä kerralla
aika pitkälle, ennen kuin silloin puhemies Heinäluoma
huomautti, että me vaihdoimme nämä kokouslistan
asiat toisinpäin, ja en valitettavasti ollut saanut tuota tietoa
ja tiesin, että se oli näin alun perin päätetty järjestys,
ja sitä oli sitten tänään vissiin
vaihdettu. Että näin sitä mennään.
Asia on tärkeä tämäkin,
ja kiitos siitä, että saan sen esitellä.
Eli kysymyksessä on käytännössä nyt
se, miten me käytämme Suomen tutkimus- ja kehittämisrahoituksen
lähes 2 miljardia euroa, millä tavalla tuo pottijako
tehdään jatkossa ja kuinka paljon me pystyisimme
hyödyntämään tuota jakoa mahdollisimman
strategisesti. Tämän kautta ollaan tilanteessa,
jossa käytännössä opetus- ja
kulttuuriministeriö yhdessä yliopistojen kanssa — käytännössä siis
meidän OKM:n hallintoala, korkeakoulut ja Akatemia — käyttävät
yli puolet tuosta rahasta ja toinen puoli menee sitten Akatemian
ja Tekesin kautta, kilpailurahoituksen kautta, eli noin 43 prosenttia
siitä 2 miljardista, käyttöön,
ja nyt noin 3 prosenttia eli käytännössä 57
miljoonaa euroa on päätetty keskittää tällaisen
strategisen, tutkitun tiedon hankintaan.
Kysymys on siis strategisen tutkimuksen rahoitusvälineen
perustamisesta, jotta julkisessa päätöksenteossa
tuolla 3 prosentilla voitaisiin tukea sellaisia tutkittuun tietoon
perustuvia vaihtoehtoja, jotka sitten tulisivat asiakokonaisuuden osaksi
aina, kun tehdään poliittisia päätöksiä. Tästä on
käytännössä tehty jo kehyspäätös
aikoinaan, ja nyt on kysymys sitten tämän kehyspäätöksen
toimeenpanosta. Eli vaikka rahoitus on euromääräisesti
pieni osa koko tätä isoa pottia, niin kyllä sillä tavoitellaan
hyvin tiivistä yhteistyötä eri sektorirajojen
yli, jotta saamme kerätä mahdollisimman laajan
osaamisen meidän isänmaamme hyväksi.
No, tämä perustuu myös siihen, mitä arvioita Suomen
Akatemiasta on annettu. Eli Tieteen tila 2012 -työtä varten
tutkittiin ylipäänsäkin sitä, miten
meillä menee, ja huomattiin tuon tutkimuksen yhteydessä,
että kyllä meillä merkittävin osa
Suomen Akatemian rahoituksella toteutettavista hankkeista liittyy
näihin isoihin, ihmiskunnan suuriin, visaisiin ongelmiin,
ja käytännössä ei ole oikeastaan
sellaista tutkimusta, joka ei pyrkisi niin tieteellisesti kuin tutkimuksellisestikin
tarjoamaan
sellaisia lähtökohtia, jotka myöskin poliittista
päätöksentekoa kiinnostaisivat. Eli siltä osin
kyllä nämä suuret haasteet ovat meillä fokuksessa
ja yhä monimutkaisemmiksi käyvät kysymykset
ovat niitä, joista myöskin poliittisessa päätöksenteossa
pitää saada tutkimuksellista tukea, ja siksi sitten
tällainen ongelmakeskeinen ja pitkäjänteinen
strateginen tutkimus on myöskin tärkeää ottaa
yhteiskuntaa palvelevaan käyttöön, eli
saataisiin yhä enemmän oikeaa tietoa valtavan
visaisista ongelmistamme.
Ja näin sitten syntyy strateginen tutkimuksen rahoitus,
ja se kanavoidaan Suomen Akatemian yhteyteen, jonne perustetaan
strategisen tutkimuksen neuvosto, ja käytännössä tämä uusi
neuvosto tulee sitten tätä rahoitusta hallinnoimaan. Lähdetään
liikkeelle siitä, että myös muita päätöksiä tehdään
tämän lakiesityksen pohjalta, eli saimme myöskin
palautetta. Tämä kansainvälinen arviointiryhmä,
joka sitten Suomen Akatemiaa arvioi, otti muutamiin asioihin kantaa,
ja tehdään myöskin nämä muutokset
samassa yh-teydessä tähän lakiin.
Ensinnäkin tulemme vakiinnuttamaan jo nyt olemassa
olevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimusinfrastruktuurin
suunnittelun ja toiminnan. Laki meillä on olemassa jo tälläkin
hetkellä, porukka, joka tätä tekee, mutta
pannaan se nyt lain tasolle ja muutetaan sanan loppuun sitten komitea.
Lisätään myöskin Suomen Akatemian hallituksen
ulkopuolisten jäsenten määrää,
tehdään pääjohtajasta hallituksen
jäsenen sijasta hallituksen esittelijä ja pidetään
porukka vielä pöydässä niin,
että tieteellisten toimikuntien puheenjohtajat, vaikka
eivät olisikaan enää hallituksen jäseniä,
saisivat kuitenkin läsnäolo- ja puheoikeuden hallituksen
kokouksiin. Yksi ongelma on vielä se, että kun
tänä päivänä meillä on varsin
mahtavia tieteenharjoittajia Suomessa, volyymi on kova ja tutkijoiden
määrä iso, niin tällä hetkellä akateemikon
nimen voi saada vain 12 kotimaista tieteenharjoittajaa kerralla,
joten pistetään nyt tuo luku 16:een, ja ne ovat
niitä muutoksia.
Lähtökohta on se, että asialla on
kiire, ja siltä osin toivon tietenkin, että täällä eduskunnassa voitaisiin
nämä muutokset hyväksyttää niin,
että 1.7.2014 laki voisi tulla voimaan ja keväällä sitten
2015 päästäisiin tekemään
ensimmäisiä päätöksiä tähän
asiaan liittyen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Kiuru. Näyttää olevan
tarvetta ainakin muutamalle vastauspuheenvuorolle. Pidetään
tässä pikku debatti, jos tarvetta ilmenee, mutta
edustaja Pekkarinen aloittaa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri selvittää ihan hyvin
tämän asian, tulee selväksi. Kuitenkaan
ne perustelut, miksi tähän ratkaisuun on päädytty, eivät
ihan vaikuta kovin vahvoilta. Minä kiinnitän huomiota
siihen, että meillä on tällä hetkellä tiede-
ja innovaationeuvosto, jonka rooli on nimenomaan koordinoida ja
myöskin linjoittaa julkista ja myöskin yksityistä tutkimus-
ja kehittämistyötä, tutkimus- ja innovaatiotyötä.
Siellä on sekä tiedepuoli että soveltavampi
puoli erikseen ja sitten vielä sen alla tieteenalakohtaiset
toiminnot ja niin poispäin. Nyt se, että tämmöinen
uusi strateginen tutkimusväline otetaan käyttöön
ja sille oma neuvostonsa sitten vielä, tuntuu vähän, että on
torta på torta, ja joutuu kysymään, eikö tiede- ja
teknologianeuvoston — tai nykyäänhän se
on tiede- ja innovaationeuvosto — puitteissa tämä sama
koordinaatiotehtävä ilman, että tämä strateginen
puoli karkaa, eriytyy pois käsistä, olisi ollut
mahdollista suorittaa.
Vielä toinen, lyhyt kommentti liittyy aikaisemmin täällä käytyyn
keskusteluun: Kun melkein 2 miljardia on julkinen t&k-panostus,
se on erittäin tärkeätä, että kansanedustajat
huomaavat sen, että alle 300 miljoonaa euroa (Puhemies
koputtaa) tästä suuntautuu yritysten tai yrityksiä jollakin
tavalla palvelevaan t&k-toimintaan ja lähes 1,7
miljardia käytetään näitten
julkisten yhteisöjen piirissä tehtävään
tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Anna Kontula /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan oikein, että me pyrimme
jälleen elvyttämään yliopistoja
ja akateemisen maailman niin sanottua kolmatta tehtävää. Me
tarvitsemme meidän päätöksentekomme
tueksi sellaista yhteiskuntapoliittista huolellista ajattelua ja
tutkimusta, jota tällä hetkellä on varsin
vähän saatavilla sen vuoksi, että tiedemaailma
ja päätöksenteko kohtaavat huonosti.
Mutta sitä uudistusta ei voi toteuttaa sillä lailla
kuin tässä esityksessä nyt ollaan tehty.
Tässä jotenkin oletetaan, että hallitus
voisi tilata ongelmanasetteluja, ja näinhän ei
tapahdu. Yliopistojen kolmannen tehtävän panoksen
pitäisi olla nimenomaan se, että se omaehtoisesti
tunnistaa, näkee ja muokkaa sellaisia ongelmia ja niiden
ratkaisuja, joita me emme vielä näe. Näin
me jähmetämme tätä muutenkin
vaikeuksissa olevaa järjestelmää entisestään.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin on näin, niin kuin
ministeri sanoi, että ihmiskunnan ja luomakunnan suurten
kysymysten ratkaisemiseksi tarvitsemme parempaa tiedettä ja
enemmän tiedettä. Mutta samoja kysymyksiä tein
itsekin: ovatko nämä perustettavat rakenteet tarkoituksenmukaisia,
ettei tulevaisuudessa keskitytä vain niiden ympärille,
ettei käy niin, että kaikki muu sitten kärsii.
Kun tiede syntyy, se vaatii ilmaa, hengittävää ilmaa,
pitää turvata tieteen vapaus, tieteen autonomia,
akateeminen vapaus. Tieteellinen työskentely ei voi koskaan
demokratioissa olla alisteista poliittiselle päätöksentekomekanismille.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotenkin en ylläty siitä,
että tämän esityksen yhteydessä nostetaan
esille tämä tieteen ja tutkimuksen vapaus ja mahdollisuus valita
aiheet. Tässä ei suinkaan ole tarkoituksena varmastikaan
vangita millään tavalla tutkimusta ja tutkimuksen
vapautta edelleenkään vaan ennemminkin se, että jos
poliitikot eivät pysty tässä ajassa seuraamaan,
mikä millekin ajalle on ominaista, tärkeää,
mikä eteenpäin vietävää,
niin on hyvä, että tiedemaailma siihen pystyy,
ja poliitikkojen on hyvä tukeutua tiedemaailmaan ja sen
antiin. Tästä tässä on kysymys,
ei niinkään siitä, että me pakottaisimme
johonkin tiettyyn tutkimussuuntaan.
Meillä on Tekesiä, niin kuin edustaja Pekkarinen
täällä mainosti, ja niin edelleen, mutta
siitä huolimatta tälle strategisen tutkimuksen
neuvostolle on oma tilauksensa. Kun me nyt kokonaisuudistusta teemme
valtion tutkimuslaitosten kesken, niin tähän yhtenä osana
kuuluu tämän neuvoston osuus. Tämä neuvosto
on olennainen tekijä juuri siinä, kun me yhteiskunnallisesti
katsomme näitä teema-alueita, aihealueita, missä me
tarvitsemme sitä tutkimusta, mitkä ovat niitä aihealueita,
joista me haluamme enemmän saada tutkimustietoa, oikeata,
puhdasta tutkimustietoa. Se on meille tärkeätä,
ja minä näen, että tässä olisi
hyvä mahdollisuus.
Sinuhe Wallinheimo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samalla kun nämä torta på torta -kritiikit
otetaan riittävällä vakavuudella huomioon,
uudistusten yksityiskohtien hionnassa olisi tärkeää muistaa
se, kuinka suuri tutkimusraha strategisen tutkimuksen neuvoston alle
on nyt tarkoitus sijoittaa. Alkuvaiheessa strategiseen tutkimukseen
varattaisiin 70 miljoonaa euroa vuosittain. Summa vastaa noin prosenttia koko
Suomessa käytetyistä vuosittaisista t&k&i-menoista.
On selvää, että vain prosentin osuuden siirrolla
valtioneuvoston alaisuuteen ei vielä vapaata akateemista
tutkimusta tästä maasta lopeteta. Kyse on pohjimmiltaan
suomalaisen tieteen ja tutkimuksen monipuolistamisesta koko yhteiskunnan
hyvinvoinnin tarpeisiin paremmin sopivaksi.
Anna Kontula /vas(vastauspuheenvuoro):
Edustaja Wallinheimolle toteaisin, että nämä prosentit
ovat kuitenkin nykyisen tutkimusrahoituksen kokonaismäärästä,
josta niin sanottua vapaata akateemista tutkimusta on kuitenkin
vain osa. Silloin jos me laskisimme sitä suhteessa siihen, paljonko
akateeminen vapaa tutkimus menettää, prosentit
olisivat aivan eri luokkaa. Muistaakseni Akatemian rahoituksesta
nyt noin kymmenisen prosenttia siirtyisi tämän
järjestelmän piiriin.
Minusta tässä tapahtuvaa poliittista ohjausta, tai
ehkä pikemminkin virkamiesohjausta, mitä se ehkä todellisuudessa
tulisi sitten olemaan, ei pidä lainkaan vähätellä.
Se tapahtuu sekä nimityspolitiikan kautta että myös
lakiin kirjoitettuna valtioneuvoston kannan kautta. Jo tässä lain
esittelytekstissä olevat esimerkit siitä, mitkä olisivat
keskeisiä tutkimusteemoja, ovat laadultaan sellaisia, että jos
me kysyisimme yliopistomaailmasta, ne teemat olisivat jotakin muuta.
Me emme näe tulevaisuuteen. Me näemme tämän
hetken tässä talossa. Jos me haluamme hyödyntää oikeasti
yliopistoja, meidän täytyy antaa sinne riittävästi
vapautta, jotta ne voivat auttaa meitä katsomaan pidemmälle.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan vapauden ilmapiirissä syntyy
hengittävää tiedettä, sellaista
tiedettä, mikä palvelee myös poliittista
päätöksentekokoneistoa. Edustaja Peltonen
tietää varmasti hyvin Keski-Suomesta tulevana
kansanedustajana, että esimerkiksi Jyväskylän
yliopistossa muun muassa yhteiskuntatieteissä tällaista
tutkimusta tuotetaan paljon. Se on sitten eri asia, miksi tämmöinen
laadukas tutkimus ei saavuta poliittisia päätöksentekijöitä riittävässä määrin.
Nämä kysymykset, joita täällä salissa
nyt esitetään, ovat oikeutettuja. Ei voi välttyä ajatukselta,
että tällä mallilla tehdään
poliittisesti tarkoitushakuisia tilaustutkimuksia.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt tämän debattijakson jälkeen annetaan
ministerille vastausvuoro. Hän voi selventää tuon
lakiesityksen tavoitteita. Hän pyysi 2:ta minuuttia, mutta
hänet tuntien minä annan hänelle 3.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Olette tänään hyvin
reilulla päällä.
Haluaisin sanoa nyt ihan alkuun, että nyt tietenkin
pitää päättää,
mitä halutaan. Samaan aikaan me haluamme sitä,
että päätöksentekijöitä evästettäisiin
oikea-aikaisella, tämän hetken ongelmiin liittyvällä tutkimustiedolla,
mutta samaan aikaan kuitenkin lähdetään
siitä, että se ei olisi mahdollista. Minusta tämä Euroopan
unionin kehitys, jossa on jo menty siihen, että tosiasiallisesti
myöskin komissiota todella evästetään tämän
ajan tutkimustiedolla, on se tie, johon nykymaailmassa ollaan menossa.
Minusta se on valitettavaa, että pannaan pää pensaaseen.
Emme me enää pysty panemaan päätä pensaaseen.
Kyllä tämä tie on jo menty siihen suuntaan,
että minusta ennemminkin on tullut jäädäkseen
se, että kyllä hallituksia pitää myöskin
evästää tämänaikaisella
reaalitiedolla.
Mutta sitten tullaan siihen kysymykseen, mistä edustaja
Kontula puhui, mikä on sitten vapaa tiede. Jos minulla
olisi ollut enemmän rahaa, niin tietenkin mielelläni
olisin lypsänyt kaiken sen tähän. Mutta
nyt kun tämän verran on rahaa käytettävissä,
niin tuo 3 prosenttia kuitenkin tähän tuli, ja
lähden siitä, että se oli se poliittinen
kompromissi, jolla silloin mentiin.
Minusta tärkeämpi on se kysymys, jonka edustaja
Kivelä tässä heitti ilmaan: ketä varten tätä tutkimusta
tehdään. Sitähän tehdään
päättäjiä varten, mutta sitä ei
voi tehdä niin, että tilataan sopivanlainen tutkimustulos.
Sen takia opetusministerinä katson, että tämän
vapaan tieteen ensimmäinen oletus on tietenkin se, että se
on riippumatonta. Silloin lähtökohdaksi pitää tulla juuri
se, meidän täytyy lähteä vain
siitä, että valtioneuvosto päättää nämä tutkimuksen
teema-alueet ja painopisteet. Sen jälkeen sitten pitää olla
jokin taho, joka ei ole millään tavalla riippuvainen
tästä muusta yhteiskunnallisesta keskustelusta,
joka istuu ja jonka tehtävä on katsoa, miten nämä painopisteet
ja teemat sitten jalkautetaan niille, jotka haluavat tätä rahaa
hakea. Ei ketään pakoteta hakemaan omaa tutkimusaihettaan tältä puolelta.
Sitä kautta sitten strategisen tutkimuksen neuvosto tekee
nämä lopulliset päätökset
siitä, miten rahaa osoitetaan yksittäisille tutkimushankkeille
ja -ohjelmille.
Sen takia, edustaja Pekkarinen, en ole itse pitänyt
sitä hyvänä, että tutkimus-
ja innovaationeuvosto lähtisi sitä rahaa jakamaan,
koska siellä on aika reilu porukka istumassa, jolla on
isompi evästystehtävä valtioneuvoston
tutkimus- ja innovaatiotoimintaan, ja se ei ole rahanjakokone. Minusta
on tärkeätä, että siellä istuvat
asiantuntijat tätä tekemässä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten jatkamme puhujalistasta.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys Suomen Akatemiasta annetun lain muuttamisesta. Yksi esityksen
keskeisistä sisällöistä liittyy
strategisesti suunnatun tutkimuksen neuvoston ja uuden strategisen
tutkimuksen rahoitusvälineen perustamiseen.
Tällä esityksellä on merkittävä vaikutus
suomalaisen tutkimus- ja innovaatioympäristön
toimintaedellytysten vahvistamiseen ja kansantalouden osaamisperusteiseen
kasvuun. Se vahvistaa koulutus- ja tutkimusjärjestelmämme
kansainvälistä asemaa. Esityksen tavoitteet palvelevat
julkisen tutkimusjärjestelmän ohella myös yritysten
toimintaa, ja sillä voi olla vaikutuksia kokonaisten toimialojen
toimintaedellytyksiin ja liiketoimintaan. Rahoitusta on tarkoitus
kohdentaa tutkimukseen, joka etsii ratkaisuja merkittäviin
yhteiskunnallisiin haasteisiin ja joka palvelee yhteiskuntapolitiikkaa
ja yhteiskunnan toimintojen kehittämistä.
Esitys on tarpeellinen, ja se on hyvä. Näinä vaikeina
aikoina juuri tutkimus- ja kehitystyön kautta syntyvät
uudet toimintamallit ja innovaatiot ovat niitä vetureita,
jotka pitkällä tähtäyksellä nostavat
Suomen yli hankalien aikojen. Aiempi kokemuksemme vahvistaa tätä ajatusta.
Suomi nousi 90-luvun lamasta nimenomaan tutkimus- ja kehitystyöhön
panostamalla.
Arvoisa puhemies! Vaikka ajat ovat vaikeat ja vyötä kiristetään
monella saralla, tutkimus- ja kehitystyöhön on
jatkossakin panostettava. Tämä esitys nimenomaan
panostaa tutkimus- ja kehitystoimintaan ja sitä kautta
Suomen ja meidän kaikkien tulevaisuuteen.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen nykyinen hyvinvointi on rakennettu
aiempien sukupolvien työllä, niiden kaukonäköisyydellä usein
vaikeidenkin tosiasioiden vallitessa. Korkeakoulutus, tutkimus ja
tiede — niitä vaalivat instituutiot ovat olleet
tämän tarinan rakentamisessa ratkaisevan tärkeässä roolissa.
Niiden avulla Suomi on opittu tuntemaan kokoaan isompana ja usein
myös muita ketterämpänä yhteiskuntana.
Nyt kuitenkin 2010-luvulle tultaessa Suomen kyky ennakoida tai
edes seurata muun maailman muutosta on haastettu vakavasti. Kansalaisten hyvinvointiin
keskeisesti vaikuttavissa asioissa ja niihin liittyvissä muutoksissa
me olemme päässeet hakemaan oppia muista maista.
Toisaalta monilla sellaisilla aloilla, joilla meillä pitäisi olla
poikkeuksellisen hyvät etenemismahdollisuudet, kuten vaikkapa
digi- ja biotalous- tai cleantech-alalla, meillä on ollut
käynnistymisvaikeuksia. Edellisessä ja erityisesti
nykyisessä hallituksessa nämä ikävät
tosiasiat tiedetään, ja niihin on haluttu myös
reagoida. Sen yhtenä päätepisteenä on
tänään lähetekeskusteluun saatettu hallituksen
esitys Suomen Akatemiaa koskevan lain muuttamisesta.
Merkittävin muutos nykytilaan olisi se, että Suomen
Akatemian yhteyteen perustettaisiin uusi strategisen tutkimuksen
neuvosto. Sen tavoitteena on lisätä suomalaisen
tiedeyhteisön reagointikykyä ja tehtyjen tutkimuksien
vaikuttavuutta suhteessa yhä nopeammin muuttuvan maailman
haasteisiin. Käytännössä siis
nykyistä Suomen Akatemian ja innovaatiokeskus Tekesin varassa
toimivaa kotimaisen tieteen ja tutkimuksen rahoitusmallia täydennettäisiin
kolmannella, strategisemmalla rahoitusvälineellä.
Arvoisa herra puhemies! Suhtaudun myös itse esitettyyn
muutokseen kohtalaisen myönteisesti. Esityksellä voi
kaikkien tavoitteiden toteutuessa olla vaikutus suomalaisen tutkimus-
ja innovaatioympäristön toimintaedellytysten vahvistamiseen
ja kansantalouden osaamisperustaiseen kasvuun. Tutkimuksen kansallisen
suunnittelun ja hallinnoinnin lisäksi on mielestäni
koko ajan entistä välttämättömämpää pystyä osallistumaan
ja vaikuttamaan myös kansainvälisen infrastruktuurin
kehitykseen. Muutoksen myötä koulutus- ja tutkimusjärjestelmän
on mahdollista kukoistaa kansainvälisessä eturintamassa
tai sen tuntumassa vain ajantasaisessa ympäristössä.
Julkisen tutkimusjärjestelmän lisäksi
esityksen tavoitteella toteutuessaan on myönteisiä vaikutuksia
myös yritysten toimintaan. Jos strategisen tutkimuksen
neuvoston teema-alat ja painopisteet onnistutaan valitsemaan sopivasti,
voi suhteellisen pienellä rahoituksella olla vaikutusta
kokonaisen toimialan toimintaedellytyksiin tai liiketoimintaan.
Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoitus kohdennettaisiin tutkimukseen,
jonka tarkoituksena on etsiä ratkaisuja merkittävimpiin
yhteiskunnan haasteisiin.
Totta kai, arvoisa puhemies, tätä hallituksen esitystä on
myös arvosteltu. Huolta niin tiede-, tutkija- kuin elinkeinoelämänkin
puolella on herättänyt poliittisen ohjauksen kasvu
tutkimuksen aiheissa ja rahoituksessa. Myös uuden neuvoston
myötä syntyvä lisäbyrokratia
on nähty uhkana tieteelliselle vapaudelle. Arvoisa puhemies, tätä täytyy
nyt kaikissa olosuhteissa välttää.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
laissa ehdotetaan muutoksia Akatemian hallintoon sekä tutkimusrahoituksen
suuntaamista uudelleen siten, että osa siitä varattaisiin
niin sanotun strategisen tutkimuksen tarpeisiin. Tieteellisen tutkimuksen
ja innovaatioiden rahoitusvälineiden rinnalle tulisi uusi
rahoitusväline, jonka tarkoituksena on löytää ratkaisuja
merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin ja ongelmiin.
Suurin kysymys tässä lienee nyt: kuka päättää,
mitkä haasteet ja ongelmat ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä?
Esityksen mukaan rahoitusta olisi tarkoitus kohdentaa esimerkiksi
sellaiseen tutkimukseen, joka palvelee elinkeinoelämän
uudistumista ja kilpailukykyä, työelämän
ja julkisen sektorin kehittämistä. Kärkiteemojen muotoilussa
valtioneuvostolla olisi keskeinen asema. Poliitikkojen ja virkamiesten
valta kasvaisi välillisesti myös itse rahanjaossa.
Arvoisa puhemies! Toinen kysymys kuuluu: mihin erillistä strategista
tutkimusrahoitusta tarvitaan? Konkreettisen päätöksenteon
tarpeisiin orientoitunutta yhteiskuntatutkimusta tehdään nyt
jo varsin paljon esimerkiksi Sitran, Kelan ja Työterveyslaitoksen
alla. Työmarkkinaosapuolilla on omat tutkimuslaitoksensa,
joiden ääni kaikuu painavana eduskunnan käytävillä.
Edelleen monilla tutkimusrahoitusta jakavilla säätiöillä on
jakoperusteissaan myös yhteiskunnallisia kriteerejä.
Vielä suoremmin päättäjien käytettävissä ovat
ministeriöiden selvitysmäärärahat sekä tietysti
puolueiden ajatuspajat, vaikka niissä harvoin tehdäänkään
varsinaista akateemista tutkimusta. Kansainvälisesti Suomen
heikkoutena onkin pidetty soveltavan tutkimuksen suhteettoman suurta
osuutta tutkimusrahoituksessa.
Arvoisa puhemies! Yliopistomaailmalla on perinteisesti katsottu
olevan kolme tehtävää: tutkiminen, opettaminen
ja yhteiskunnallinen osallistuminen. On totta, että näistä kolmas
on viime vuosina jäänyt selvästi kahden
edellisen jalkoihin. Tämän päivän
yliopistoissa harva tutkija ehtii ja viitsii pohtia työnsä suoraa
yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Alun perin vieraantuminen kolmannesta
tehtävästä ehkä juontaa 1970-luvun ylipolitisoitumiseen
ja sen jälkeiseen krapulaan. 1990-luvun yhteiskuntatieteet
suosivat teemoja ja metodeja, jotka olisivat mahdollisimman kaukana
yhteiskuntapolitiikasta.
Keskeisin syy kolmannen tehtävän laiminlyöntiin
on kuitenkin nykyinen yliopistolaki, joka ohjaa vain kahteen ensimmäiseen.
Kun kilpailu rahoituksesta on kovaa ja vain tiedeyhteisön
vertaisarvioimasta tekstistä saa pisteitä, ei
aikaa jää populääreihin tai
edes suomenkielisiin julkaisuihin. Kun opiskelijoita on yhä enemmän suhteessa
opettajiin, jäävät yhteiskunta-analyysit
odottamaan eläkepäiviä. Kun yliopistomaailmassa
juuri kukaan ei selviä työstään
normaalityöajassa, vain todella vakaumukselliset tutkijat jaksavat
tämän päälle miettiä vielä kolmatta
tehtävää. Onneksi heitäkin toki
on.
Ilmeinen tosiasia siis on, että tällä hetkellä akateeminen
maailma laiminlyö yhteiskunnallista tehtäväänsä.
Se on todella sääli, sillä juuri tutkijoiden
pitäisi vastata sellaisesta tosiasiapohjaisesta huolellisesta
ajattelusta, epäkohtien analysoinnista ja rakenteellisten
ratkaisujen kehittelystä, johon meillä poliitikoilla
ei ole mahdollisuutta. Kun tämä maa aikoinaan
rakennettiin, oli yliopistoväellä siinä työssä merkittävä rooli.
Nykypolitiikan neuvottomuus ja lyhytjänteisyys kielii siitä,
että vastaavalle tuelle olisi edelleen tarvetta.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys
ei kuitenkaan vastaa tähän ongelmaan. Miksi ei?
Koska kaiken akateemisen toiminnan, myös yhteiskunnallisen
vaikuttamisen, ytimessä tulee olla akateeminen vapaus,
vapaus valita teemat, menetelmät ja varsinkin tutkimuskysymykset
ilman poliittista tarveharkintaa, vapaus muuttaa näitä uuden
tiedon valossa. Vain vapauttaan vaaliva tutkija kykenee avaamaan
uusia näkökulmia, murtamaan ajattelumme luutumia,
kyseenalaistamaan vallitsevia käsityksiä ja kääntämään oletukset
nurin päin. Hyvä tutkimus ei voi olla mittatilaustyötä tässä hetkessä jumittaville
poliitikoille ja virkamiehille. Todennäköisesti
varsin harva historiallisesti merkittävä tutkimus
olisi voinut syntyä sellaisen järjestelmän
kautta, jota tässä nyt parhaillaan kaavaillaan.
Tällä tuotamme vain koko joukon papereita todistamaan
siitä, minkä jo tiesimmekin.
Arvoisa puhemies! Jos kolmatta tehtävää oikeasti
halutaan vaalia ja vahvistaa, olisi jo uudistuksen suunnittelu annettava
yliopistoväen itsensä tehtäväksi.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Presidentti Urho Kaleva Kekkosen ärähdys muutti
myrskyisän 1960-luvun lopulla vanhamuotoisen Akatemian,
ja se oli hieno liike: seisovat vedet saatiin liikkeelle. Suomen
Akatemia on hieno osa sivistyskulttuuriamme. Voi vain kuvitella,
miten paljon niin henkisesti kuin taloudellisesti köyhempiä olisimme
ilman nykymuotoista Suomen Akatemiaa.
Mutta minun on sanottava, että tässä lakiehdotuksessa
on havaittavissa sellaisia ideologisia korostuksia, jotka ovat vieraita
vapaalle tieteen harjoittamiselle ja tieteen autonomialle. Kokonaisuutena
näen tässä esityksessä myös
hyvää. Joustavampaan suuntaan ollaan joka tapauksessa
menossa, ja myös tämän näen
hyväksi, että akateemikkojen määrä nostetaan
12:sta 16:een. Voi vain toivoa, että jatkossa tästä 16
henkilön joukosta, viisaista miehistä ja naisista,
löytyy ärähtäjiä, jotka
elämänkokemuksensa tuomalla varmuudella uskaltavat
tuoda esiin asioita, jotka tarvitsevat uudistumista ja uudistamista.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän tämän hallituksen
esityksen ansiokkaimpana kohtana sitä, että tällä esityksellä halutaan
mahdollistaa tutkimuksen suuntaamista yhteiskunnan muuttuviin tietotarpeisiin
ja myös niille alueille, missä ehkä vähemmän
on tutkimusta tehty. Näiden teema-alueiden sekä rahoitettavien
hankkeiden valinta tapahtuu kolmiportaisella menettelyllä,
jossa päätöksentekijöinä toimivat
nimenomaan strategisen tutkimuksen neuvosto, valtioneuvosto ja korkeakoulut
sekä tutkimuslaitosten edustajat sitä kautta.
Teemoissa halutaan liikkua monialaisissa, monitieteisissä ja
pitkäjänteisissä hankkeissa, ja arviointia
hankkeista tehtäisiin koko matkan aikana. Tärkeänä kriteerinä olisi yhteiskunnallinen
merkitys, vaikuttavuus ja tutkimuksen laatu. Eli tämä ei
siis tarkoita millään tavalla tutkimuksen vapauden
menetystä, vaan tutkimuksen avaamista myös alueille,
jotka ovat jääneet ehkä vähemmälle
ja ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta on käyty hyvä keskustelu
siitä, tarvitaanko Suomessa päätöksentekoon
evästystä myöskin tieteellisen tiedon
kautta. Minusta lähtökohta on se, että kun
vastaus on kyllä, niin meidän pitää pitää huolta
siitä, että se tehdään mahdollisimman
riippumattomalla tavalla. Koska ajan henki on sellainen, että tähän suuntaan
mennään, niin kiitän myöskin
siitä, että edustajat ovat panneet merkille, että tässä on
tehty aika kova työ, jotta tämä riippumattomuus
todella myös säilytetään. Minusta
tässä on tämän esityksen ansiokkaimmat
piirteet, että todella voimme pitää huolta,
että poliittisessa päätöksenteossa
katsotaan vain ne painopistealueet, joihin tarvitaan tietoa, ja
sitten todelliset päätökset tehdään
puolueettomissa käsissä.
Keskustelu päättyi.