11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuorotteluvapaalain
muuttamisesta
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Muutamia kannanottoja tähän
hallituksen esitykseen koskien vuorotteluvapaalain muuttamista.
Suomessa vuorotteluvapaa otettiin kokeiluluontoisesti käyttöön
vuoden 1996 alussa voimaan tulleella määräaikaisella
lailla ja vuonna 2003 vuorotteluvapaajärjestelmä vakinaistettiin. Nyt
kyseessä olevaan esitykseen tulisi muutamia tiukennuksia.
Vuorotteluvapaan edellytyksenä on 16 vuoden työssäoloaika
nykyisen 10 vuoden sijaan, ja työajan on oltava siis yli
75 prosenttia alan kokoaikaisen työntekijän työajasta.
Työssäoloaikaan lasketaan aika, jonka henkilö on
ollut vakuutettuna EU:n talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tai
Sveitsissä. Myös Norjassa ja Islannissa tehty
työ lasketaan mukaan työssäoloaikaan,
siis näissä maissa. Alle nelikymppisen on melko
mahdotonta päästä vuorotteluvapaalle, koska
monikaan ei ole siihen mennessä työskennellyt
tarvittavaa 16:ta vuotta.
Vuorotteluvapaan kesto on yhtämittaisesti vähintään
100 päivää ja yhteensä 360 kalenteripäivää,
ja päivät on pidettävä 2 vuoden
kuluessa. Lakiin ehdotetaan myös vuorottelijan yläikärajaa
koskevaa pykälää. Vuorotteluvapaata ei
voi aloittaa sen kalenterikuukauden päättymisen
jälkeen, jonka aikana vuorottelija täyttää iän,
joka vastaa työntekijän eläkelain mukaista
vanhuuseläkkeen alkamisen alaikärajaa vähennettynä 3 vuodella.
Vuorotteluvapaa pienentää luonnollisesti eläkettä,
koska eläkettä karttuu vuorotteluvapaan ajalta
vähemmän kuin työssäolojaksolta,
ja vuosilomaa ei tietystikään kerry. Korvaustaso
on 70 prosenttia ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta,
ja jos työura on ollut vähintään
25 vuotta, korvaus nousee 80 prosenttiin.
Esityksen mukaan sijaiseksi olisi palkattava työtön
työnhakija, joka on ollut työttömänä työnhakijana
vähintään 90 päivää vuorotteluvapaan alkamista
edeltäneiden 14 kuukauden aikana. Alle 25-vuotiailla, alle
30-vuotiailla vastavalmistuneilla sekä yli 55-vuotiailla
on mahdollisuus sijaisuuteen. Näillä sijaisuuteen
riittää yksikin työttömyyspäivä.
Vuorotteluvapaata on käyttänyt vuosittain noin
20 000 henkilöä, sen molemmin puolin. Naiset
jäävät useammin vuorotteluvapaalle kuin miehet,
ja näitä on yleensä terveys-,
sosiaali-, opetus-, sihteeri- ja toimistoalalla,
mutta käytännössä pienipalkkaiset,
joita tämän päivän Suomessa
on paljon ja varsinkin naisia, eivät juurikaan pysty käyttämään
vuorotteluvapaata. Palkka on jo pieni, ja vuorotteluvapaa entisestään
kaventaisi tuloja. Vuorotteluvapaata ovat eniten käyttäneet
hallituksen esityksen mukaan 50—59-vuotiaat.
Vuorottelemisessa on sopimuskynnys työntekijän
ja työnantajan välillä. Vuorotteluvapaaseen
ei ole siis ehdotonta oikeutta, ja vuorotteluvapaan vähentymisillä budjettisäästöä
tulisi
vuosittain noin 20 miljoonaa, mutta tämän lakiesityksen
taustalla on se, että jatkossakin edistetään työssäjaksamista,
kunhan aina joskus saisi pitää tätä vuorotteluvapaata.
Mutta kuten mainitsin, yksi epäkohta on se, että kaikilla
pienituloisilla ei ole mahdollisuutta rahallisesti vuorotteluvapaan pitämiseen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy sanoa, että vuorotteluvapaa
on ollut hyvä innovaatio, vaikka kenties sen merkitys työttömyyden
torjunnassa ei ole ollut niin merkittävä kuin
mitä siihen alkujaan asetettiin toiveita. Toki työttömyyden
torjunnassa sillä on ollut se merkitys, että työtön
on saanut ainakin hetkeksi töitä ollessaan vuorotteluvapaalla
olevan sijaisena. Mutta yhtä lailla nimenomaan ikääntyvien
työntekijöiden kohdalla vuorotteluvapaa on palvellut työhyvinvoinnin
asiassa. Itsellänikin on tästä kokemuksia
lähes 20 vuoden takaa, kun tämä järjestelmä luotiin
tai oli silloin vielä kokeiluvaiheessa. Se vapaa hyödytti
minua ainakin myöhemmässä viranhoidossani
ja yhtäältä myös siinä,
että omat lapseni, jotka tuolloin olivat pieniä, oppivat
isästään uuden piirteen, että isä onkin
vapaalla viikonloput eikä työssä.
Tämä on ollut erikoinen päivä,
että tässä on tullut useampaa ministeriä kehuttua
näin opposition kansanedustajien suulla, ja kyllä mielellään olisin
kehunut ministeri Ihalaistakin, jos hän olisi ollut paikalla,
että on toki valitettavaa, että tähän
tulee nyt heikennyksiä, se on ikävää mutta toisaalta
ymmärrettävää, kun valtio on
tällaisessa taloudellisessa jamassa, että leikata
pitää ja leikkauksia pitää tehdä.
Mutta kuitenkin näen hyvänä asiana sen,
että ne kaavailut, mitä alkujaan oli, että luovutaan
kokonaan vuorotteluvapaajärjestelmästä,
saatiin torjuttua ja näin ei käynyt, koska tämä on
kuitenkin edelleen hyvä ja ennen kaikkea hyvä asia
on se, että vuorotteluvapaa on mahdollista myös
tulevaisuudessa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Joo, tämä tiukennettu
vuorotteluvapaa on tietysti heikennys, mutta se on parempi vaihtoehto
kuin se, niin kuin joskus olen jopa sellaisiakin ajatuksia lukenut,
että joku olisi halunnut luopua koko vuorotteluvapaajärjestelmästä.
Itse olen kyllä eri mieltä, koska ne ihmiset,
jotka minä tunnen, jotka ovat tätä kokeilleet,
jotka ovat olleet vuorotteluvapaalla, ovat kehuneet, että se
on ollut hyvä asia. Senhän voi käyttää vaikka
lepäilyyn, mutta voi käyttää myös
hyödyksi tämän vuorotteluvapaan, ja siinä voi
vaikka opiskella.
Sen takia olen itse miettinyt ihan noin ajatuksena vain semmoista,
että tämä vuorotteluvapaa voi olla tämmöisenä,
kuin tämä esitys on, eli 16 vuoden palveluksen
jälkeen saa sitten sen 70 prosenttia siitä työttömyyspäivärahasta
ja 25 vuotta antaisi sen 80 prosenttia. Jos olisi tämän
lisäksi tämmöinen aktiivinen vuorotteluvapaa,
että kehittäisi itseään vuorotteluvapaalla,
voisiko silloin saada vähän vieläkin
näitä korkeampaa korvausta, vaikka 90 prosenttia
tai jopa 100, niin että kehittäisi itseään
sen vuorotteluvapaan aikana ja tämä palkittaisiin
sitten korkeammalla korvauksella? Tämmöistä olen
pohdiskellut. En sitä kyllä esitä, ja
vaikka esittäisin, niin eihän se tässä mihinkään
eteenpäin mene. (Naurua)
Yksi asia, minkä tässä vielä tuon
esille, on tämän esityksen vaikutusten arviointi
tai seuranta, joka täällä on otettu esille.
Täällähän puhutaan siitä,
että kahden vuoden kuluttua tämän lain
voimaantulosta tätä nyt sitten mietitään,
mitä tämä on vaikuttanut, ja se on äärimmäisen
hyvä, että se on tuonne laitettu, ja todella mielenkiinnolla
odotan, mitä tämä uusi, tiukennettu vuorotteluvapaasysteemi
tuo mukanaan, minkälaisia kokemuksia.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Teki mieli sanoa edustaja Lindströmille,
että aina kannattaa yrittää, kyllä teillä aika
hyvä menestys on ollut työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa esitystenne suhteen. Niistä on
moni tullut ihan mietintöihin asti.
Jos ajatellaan vuorotteluvapaata, sen ideahan on nimenomaan
se, että sille voi jäädä ilman
syytä. Vuorotteluvapaa on ollut joustava keino jäädä pois
määrätyksi ajaksi töistä,
olipa syy sitten opiskelu tai itsensä kehittäminen,
mihin tässä äsken viitattiin, tai vaikkapa
ikääntyneiden vanhempien hoiva, oma jaksaminen
tai jonkinlaisten omien unelmien toteuttaminen. Nyt lakiin tulee
tiukennuksia, joiden arvioidaan vähentävän vuorotteluvapaan
käyttöä, ja tämä tuntuu
sinänsä hieman oudolta, koska elämme
aikaa, jolloin työttömyys on nousussa. Mielestäni
on parempi, että ihminen on vapaaehtoisesti pois työstä ja
siihen tilalle palkataan työtön ihminen kuin että ihminen
on työstä pois työn puutteen vuoksi.
Mutta tämä ei olekaan tehty pelkästään
tähän aikaan, vaan taustalla ovat pidempiaikaiset
vaikutukset ja hallituksen rakennepoliittisen ohjelman tavoitteet,
ja tälläkin uudistuksella pyritään lisäämään
työn tarjontaa. Jos katsoo näitä rakennepoliittisen
ohjelman linjauksia, niissä on ajateltu, että vuorotteluvapaauudistus
toteutetaan kolmikantaisen esityksen ja hallituksen linjausten pohjalta
ja erityisesti tarkastellaan sijaisuuden ehtojen tiukentamista.
Minusta on hyvä, että hallitus on valinnut tämän
sijaisuuden ehtojen tiukentamisen linjan mieluummin kuin sen linjan,
että vuorotteluvapaalle olisi pitänyt olla joku peruste,
koska se on joustava väline juuri sen vuoksi, että siinä ei
tarvitse tuota perustetta olla, vaan se vastaa ihmisen elämän
monenlaisiin tarpeisiin, ja useimmiten sen paras tulos on se, että se
lisää jaksamista työelämässä.
Tässä uudistuksessa työhistoriaedellytys muuttuu
nykyisestä 10 vuodesta 16 vuodeksi, ja jonkin verran tulee
joustoja siihen, miten näitä kalenteripäiviä voidaan
määritellä, ja samaan aikaan vuorotteluvapaalle
tulee yläikäraja. Tämä on hieman
hankala, koska periaatteessa me pyrimme työurien pidentämiseen,
ja silloin pitäisi ajatella, että myös
siellä 60 ikävuoden yläpuolella voisi
olla niin paljon uusia työvuosia, että vuorotteluvapaa
olisi tarpeen.
Jos ajatellaan näitä sijaisen kriteereitä,
jotka tässä nyt tiukentuvat, on hyvä,
että ne eivät ole aivan absoluuttisia vaan niissä on
kuitenkin tietyllä tavalla joustoa ja kaikki ne ryhmät,
jotka on määritelty — esimerkiksi alle
25-vuotias työtön työnhakija tai yli
55-vuotias työtön työnhakija tai alle
30-vuotias työtön työnhakija, jonka ammatti-
tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään
vuosi, elikkä hän ei ole työtä saanut — ovat
niitä ryhmiä, joita toki pitää priorisoida
joka tapauksessa.
Positiivista on se, että tässä uudessa
järjestelmässä esimerkiksi vuorotteluvapaajakson
ajankohtaa voidaan muuttaa — nykytilassahan se ei ole mahdollista — ja
on tiettyjä muitakin joustoja: jos vaikkapa sijaisen työsopimus
tulee myöhässä te-toimistoon, se ei estä korvauksen
maksamista. Tällaisia järkevöittämisiä tässä on
aika paljon. Myös takaisinperintään tulee
järkevyyttä.
Mutta mistä antaisin kyllä pyyhkeitä hallitukselle
tässä tilanteessa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtajana, niin siitä, että tätä lakia
käyttävät paljon enemmän naiset
kuin miehet. Elikkä jos meillä on noin 20 000
vuosittaista käyttäjää ja 6 000
käyttäjistä on miehiä ja noin 14 000
on naisia, niin tästä laista puuttuvat sukupuolivaikutusarvioinnit
kokonaan, ja mielestäni se kertoo siitä, että lakia
on valmisteltu nopeasti ja näitä vaikutuksia ei
ole ehditty tehdä, mutta se edellyttää sitä,
että meillä on valiokunnassa aikaa näitä vaikutuksia
tehdä, ja jos siitä jotakin seuraa, se aidosti
ja oikeasti otetaan huomioon, ja myös kolmikannassa katsotaan,
edellyttääkö se joitakin muutoksia.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vääjäämättä nämä heikentämiset
kuitenkin vähentävät tämän
vuorotteluvapaan käyttöä. Se on erittäin
sääli, että monen sellaisen, joka haluaisi
esimerkiksi omaishoitajana toimia vähän iäkkäämpänäkin,
ei nyt sitten ole välttämättä mahdollista
tälle vuorotteluvapaalle enää päästä. Tämä taas
saattaa lisätä yhteiskunnan kustannuksia, kun
toisaalta sitä apua ei sitten omilta lähimmäisiltä pysty
saamaan. Myös se on valitettavaa, että sijaisten
kriteerit heikkenevät. Se on työnantajan näkökulmasta
vaikeaa, että se kriteeri kiristyy. Työnantajalle
olisi tietysti edullista saada valita mahdollisimman hyvin toimeen
sopiva ihminen, eikä niin, että sitä kriteereillä erityisesti hankaloitettaisiin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, kun edustaja Kalmari otti huomioon
tämän, että jos on vaikka kyse hoivavastuusta
tai ikääntyneiden vanhempien hoivasta ja sen vuoksi
on jäämässä vuorotteluvapaalle,
niin mielestäni se on erittäin tärkeä pointti.
Ja kun tähän kokonaisuuteen on kirjattu se, että lain
vaikutusta arvioidaan, niin mielestäni sitä pitäisi
arvioida myös tästä kokonaisuuden näkökulmasta,
ei pelkästään siitä näkökulmasta,
mitä se tarkoittaa niille työnantajille tai työntekijöille
tai työttömille, jotka tässä ovat
mukana, vaan siitä, mitä se tarkoittaa meidän
yhteiskuntamme hoivavastuulle ja esimerkiksi tällaiselle
ei viralliselle omais-hoitajuudelle.
Keskustelu päättyi.