4) Hallituksen esitys laeiksi sosiaalihuoltolain 29 b §:n
ja kansanterveyslain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
34/2007 käsittää vain yhden
pykälän muutoksen kahdessa laissa.
Kotipalvelun palveluseteliä koskevat säännökset
tulivat voimaan jo vuoden 2004 alussa. Siinä laissa, joka
silloin luotiin, tehtiin yhtenäiset toimintaperiaatteet
palvelusetelin käytölle myös muissa sosiaali-
ja terveyspalveluissa. Hallitusohjelman mukaisesti palvelusetelin
käyttö tulee laajenemaan tämän
hallituksen aikana myös muihin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Palveluseteliä kotipalveluissa on toistaiseksi käytetty
melko vähän. Vain neljäsosa kunnista on
ottanut sen käyttöönsä, ja viime
vuonna 4 000 suomalaista on saanut palvelusetelin. Palvelusetelin
vähäistä käyttöä on
rajoittanut se, että asia on varsin uusi kunnille, kuntien
taloudellinen tilanne on ollut aika huono ja lisäksi tämän
palvelusetelin käyttöä ei ole voitu ulottaa
kotisairaanhoitoon. Kuitenkin puolet kunnista on yhdistänyt
kotipalvelun ja kotisairaanhoidon ja useimmat asiakkaat tarvitsevat
näitä molempia, ja sen takiahan tämä uudistus
nyt on tehty.
Nyt uudessa palvelusetelin käytön laajennuksessa
setelin arvo ehdotetaan säilytettävän
ennallaan ja asiakkaalla on edelleen oikeus kieltäytyä palvelusetelin
ottamisesta. Kunta voi hyväksyä palvelun tuottajan
tai kilpailuttaa ne. Parasta palvelusetelissä on se, että asiakas
saa itse valita, minkä palveluntuottajan hän ottaa.
Lisäksi asiakkaalta perittävä maksu voi
olla kunnan tuottamista palveluista perittävää asiakasmaksua
suurempi tai pienempi. Esimerkiksi meillä Helsingissä monet,
jotka ovat ottaneet palvelusetelin, ovat saaneet palvelun halvemmalla
ostamalla sen yksityisesti kuin käyttämällä kunnan
palveluja, koska kunnan palvelut ovat ansiosidonnaisia.
Valiokunta korostaa, että palveluntuottajan on välttämätöntä saada
potilastietoja ja sen takia lupa on pyydettävä asiakkaalta
ennen tietojen luovuttamista. Valiokunta korostaa myöskin,
että palvelusetelin käyttöä ja
vaikutusta tulee seurata ja tarkkailla.
Palvelusetelin käytön lisäys on siis
yksi uudistus sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta oli mietinnössään
yksimielinen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palvelusetelijärjestelmän
laajentaminen kotisairaanhoitoon on asianmukaista ja perusteltua.
Nykyinen tilanne ei ole johtanut asiakkaan näkökulmasta
eikä myöskään talouden näkökulmasta
hyvään lopputulokseen.
Palvelusetelin etuna voidaan mainita kansalaisen aito mahdollisuus
valita haluamansa palveluntoimittaja, kuten ed. Asko-Seljavaara
totesi. Samoin se antaa mahdollisuuden myös pienille palveluyrittäjille
päästä markkinoille. Oikeastaan sen avulla
voidaan luoda ihan aidostikin markkinoita.
Toisaalta voidaan pohtia, onko kokeilu ostopalveluissa loppujen
lopuksi se paras toimintamalli. Ostopalvelujen suurimpia haittoja
on muun muassa päivähoidossa ja vanhustenhoidossa
kesken kaiken vaihtuva henkilöstö. Henkilöstön
päässä oleva tieto katoaa uuden toimittajan tullessa
tilalle. Lisäksi palvelun käyttäjälle
vaihtuvat toimittajat näyttäytyvät negatiivisesti.
Palveluntoimittaja vaihtuu ilman asiakkaan pyyntöä.
Lapselle on esimerkiksi kova paikka joutua luopumaan rakkaasta hoitotädistään.
Aikuisen on vaikea selittää lapselle, että se
johtuu aikuisten luomasta kilpailuttamismallista. Samalla tavalla
se on vanhuspalveluiden suhteen. Palvelusetelijärjestelmä voisi
olla yksi mahdollisuus, joka voisi jopa osin korvata ostopalveluita
kuntien palvelutuotannossa.
Haittojakin palveluseteleihin liittyy. Rehellinen haittojen
tunnistaminen ja niiden estäminen on nyt tarpeen. Palvelusetelijärjestelmän
hallinnointi voi osoittautua raskaaksi, mikä näkyy
kustannusten kasvuna. Tämän vuoksi on tärkeää tunnistaa
paras malli, jossa minimoidaan niin sanottuja transaktiokustannuksia.
On löydettävä yksinkertainen, ei-byrokratisoitu
ja alhaisilla kustannuksilla toimiva malli. Mallia tähän
voitaneen ottaa esimerkiksi lounassetelijärjestelmästä ja
mahdollisesti myös Kelan korvausjärjestelmistä.
Toinen haitta, joka on noussut esille, on palvelun laatu. En
näkisi sitä kuitenkaan suurimpana ongelmana. Laatuun
tyytymätön palvelun käyttäjä voi
aina valita uuden häntä paremmin palvelevan toimittajan.
Palvelusetelijärjestelmässä palvelun
käyttäjän tulee saada mahdollisuus olla
kingi. Toisaalta voidaan asettaa tietyt laatunormit palveluntoimittajallekin.
Näin ollen on perusteltua kannattaa palvelusetelijärjestelmän
ulottamista kotisairaanhoitoon kotipalvelun lisäksi. Toisaalta
on syytä arvioida järjestelmää kriittisesti
lain tultua voimaan vuoden kuluttua, mitkä ovat sen taloudelliset
vaikutukset sekä asiakkaan kokemukset järjestelmästä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan palveluseteliä voitaisiin
siis jatkossa käyttää kotisairaanhoidossa
samoin perustein kuin sosiaalihuollon kotipalveluissa. Käyttö tarjoaa
kunnille vaihtoehtoisen tavan sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen.
Vuonna 2004 voimaan tulleiden palvelusetelin käyttöä koskevien
lainmuutosten tavoitteena oli kotipalveluja kehittämällä edistää ikäihmisten
ja vammaisten henkilöiden kotona asumista ja itsenäistä selviytymistä.
Nykyinen laki rajaa palvelusetelin käytön kotipalveluun.
Palvelusetelijärjestelmään ja lainsäädäntöön
liittyvä seuranta- ja arviointitutkimus on osoittanut,
että kotipalvelun palvelusetelin käytölle
on aiheutunut ongelmia voimassa olevasta rajoituksesta, jonka perusteella
kotipalveluun tarkoitettua palveluseteliä ei voi käyttää kotisairaanhoidossa,
ja palvelun laajentaminen kotisairaanhoitoon on koettu välttämättömäksi.
Palvelusetelin käyttö on kunnille vaihtoehtoinen
tapa tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluja. Kuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä painotetaan, on asiakkaan näkökulma
palvelusetelistä puhuttaessa otettava tarkoin huomioon.
Uudistuksen tavoitteena ei ole eikä saa olla palveluiden
käytön omavastuuosuuksien nostaminen. Hallituksen
esityksessä ei ehdoteta palvelusetelin käytön
edellytyksiä muutettaviksi. Jatkuvien ja säännöllisesti
annettavien kotipalvelujen ja kotisairaanhoidon palvelusetelin arvo
säilyisi ennallaan. Uudistuksen jälkeen myös
kotisairaanhoidon asiakkaalta perittävä maksu
voi olla kunnan tuottamista palveluista perittävää asiakasmaksua
suurempi tai pienempi. Valinnanvapaus on asiakkaalla.
Palvelusetelimallissa osapuolina ovat asiakas, kunta ja palvelujen
tuottaja. Kyseessä oleva lainmuutos ei tuo muutoksia asiakkaan asemaan. Setelin
myöntäminen perustuu edelleen kunnan suorittamaan
palvelutarpeen arviointiin, eikä asiakkaalla ole ehdotonta
oikeutta vaatia sitä. Seteli lisää asiakkaan
valinnanmahdollisuuksia siinä, mistä palvelun
haluaa tilata.
Asiakkaalla on myös oikeus kieltäytyä palvelusetelin
käytöstä ja vapaus valita kunnan omana
toimintanaan tai ostopalveluna järjestämät kotisairaanhoidon
palvelut ja niiden mukaiset asiakasmaksut. Tämä on
hyvä asia, sillä asiakkaan näkökulmasta
palvelusetelin käyttö on ongelmallista
juuri silloin, kun asiakas ei kykene toimimaan niin sanottuna kuluttaja-asiakkaana.
Asiakkaan pitäisi kyetä arvioimaan palvelujen
laatua, etsimään sopiva palvelujen tuottaja, tarkkailemaan
sitä, saako hän rahoilleen vastinetta.
Seteli ei sovellu myöskään tilanteeseen,
jossa asiakas ei halua palvelua. Joissakin tapauksissa esimerkiksi
vanhus ei halua ottaa palvelua vastaan, vaikka se nähdään
välttämättömänä.
Arvoisa puhemies! Käytännössä palvelusetelin
käyttö edellyttää, että kunnan
alueella on riittävästi palvelujen tuottajia,
jotka täyttävät asetetut laatuvaatimukset.
Varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomessa palvelujen tuottajien
puute on osaltaan hidastanut palvelusetelin käyttöönottoa.
Setelin toimivuus kunnan ja asiakkaan kannalta edellyttää ensi
sijassa toimivia markkinoita.
Palvelusetelin käyttöönotto on tuonut
myös kunnalle haasteita ja velvoitteita. Palvelusetelin käyttöönotto
on lisännyt kunnissa raportointi-, tilastointi- ja kaavakkeidentäyttötyötä,
ja muun muassa yrittäjien tilitykset aiheuttavat melkoista hallintotyötä,
kuten tuossa edellisessä puheenvuorossa todettiin. Myös
kuntalaisten neuvonta on työllistänyt ihmisiä.
Kunnan velvollisuus on myös seurata palvelujen tuottajien
toimintaa ja palvelujen laatua, sillä kunta joutuu ennen
setelimalliin siirtymistä myös laatimaan kriteerit
palvelujen tuottajille ja heidän palveluilleen. Samalla
kunta joutuu väistämättä arvioimaan
omaa palvelutuotantoaan, mikä toki on hyväkin
asia.
Kunnan tulisi myös aina arvioida, mikä on
järkevin tapa tarjota palvelua asiakkaalle. Myös kuntien
välinen yhteistyö palveluiden tuottamiseksi on
lähes välttämätöntä varsinkin
pienissä kunnissa. Ongelmana on ollut määrärahojen niukkuus,
tukipalveluseteleitä on voitu myöntää muutamissa
kunnissa muun muassa vain kaksi seteliä per kuukausi.
Suurin ongelma monessa kunnassa on kuitenkin palveluntuottajien
määrä. Alueella on esimerkiksi vain kaksi
yritystä, jotka voivat tuottaa kotisairaanhoidon palveluita.
Perimmiltään palvelusetelin ongelma on myös
se, etteivät sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävät
asiakkaat useinkaan ole verrattavissa markkinoilla ostopäätöksiä tekeviin
kuluttajiin.
Palvelusetelin käyttö ja tämä tarpeellinen
laajennus antavat kunnille uusia mahdollisuuksia tuottaa palveluita.
Se ei kuitenkaan poista kuntien vastuuta palveluiden saatavuuden
ja laadun takaajina tai velvollisuutta ohjata asiakas tälle sopivimman
palvelun piiriin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Palvelusetelin laajentamista kotisairaanhoitoon on
pidetty pitkään välttämättömänä.
Nyt säännökseen ollaankin lisäämässä mahdollisuus
käyttää palveluseteliä jatkuvan
ja säännöllisesti annettavan kotisairaanhoidon
hankkimiseksi yhdessä tai erikseen kotipalvelujen kanssa.
Palvelusetelit ovat minusta yleisesti ottaenkin hyvin suositeltava
vaihtoehtoinen tapa palveluiden tarjoamiseen. Ne ovat käyttäjille
ennen muuta joustavia.
Tällä uudistuksella puretaan nykyinen erikoinen
tilanne, missä vanhukselle ei ole voitu tarjota samalla
käynnillä kotipalvelua ja kotisairaanhoitoa. Nyt
tehtävä uudistus mahdollistaa jo monen kunnan
käyttöön ottaman kotihoidon aitona kokonaisuutena.
Vuonna 2004 voimaan astunut laki ei tätä ole mahdollistanut,
ja sen rajoitukset ovat jarruttaneet joustavaa ja järkevää käyttöä. Palveluseteliä
ei
siis tällöin ulotettu koskemaan kotisairaanhoitoa.
Silloin hallitus halusi nimenomaan rajata palvelusetelin ulkopuolelle
juuri kotisairaanhoidon. Tähän asti setelillä on
voinut siis hankkia vain sosiaalihuollon kotipalveluita, mutta nyt
kokemukset ovat olleet rohkaisevia ja asia ollaan saattamassa laajemminkin
kuntoon.
Kunnissa tämä tilanne tiedetään
parhaiten. On hyvä, että uusi hallituksemme on
avannut korvansa myös kunnista kuuluvalle huudolle. Aiemmin
palveluseteleiden piirissä olleita kotipalveluita saavat
yleensä juuri ne huonokuntoiset kuntalaiset, jotka tarvitsevat
myös yleensä kotisairaanhoitoakin. Tässä arkipäivän
todellisuudessa nykytilanne on ollut kankea ja toimimaton. Uskon,
että moni edelleen kotonaan asuva vanhus tai myös
vammainen, joita tämä koskee, valitsee mielellään
itse palveluntarjoajansa lähipiirinsä kanssa.
Tähän palveluseteli antaa minusta parhaat mahdollisuudet.
Palvelusetelin käyttö tarjoaa myös
kunnille toimivan ja myös kustannustehokkaan mutta ennen
muuta yhden vaihtoehtoisen ja inhimillisen tavan sosiaali- ja terveyspalveluiden
tuottamiseen. Hyviä kokemuksia palveluseteleistä on maamme
pullollaan, vaikka käyttö ei vielä kovin runsasta
olekaan. Viime vuonna kunnat olivat myöntäneet
palveluseteleitä runsaalle 4 000 suomalaiselle,
mutta niin ikään viime vuosina palvelusetelien
käyttö on kunnissa myös yleistynyt. Esimerkiksi
Jyväskylässä harkitaan parhaillaan seteleiden
käyttöönottoa myös parisuhdeterapiassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että asia etenee kuntalaisten
näkökulmasta ripeästi. Kokemukset ovat
rohkaisevia, ja asiassa on aika ottaa seuraava askel eteenpäin.
Peruspalveluministeri Risikko totesi täällä tämän
asian lähetekeskustelussa 12. päivä kesäkuuta,
että "kunta hyväksyy aina palveluntuottajat, joilta
palvelua voi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelillä ostaa".
Villiksi ei siis meno mene vaan vain joustavaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Minä haluaisin kiittää ed.
Kähköstä — sääli,
että hän on poistunut — positiivisesta
suhtautumisesta tähän palvelusetelin laajentamiseen. Todellakin,
meillä ainakin Helsingissä sosiaalivirasto tekee
jokaiselle henkilölle, joka palvelua tarvitsee, tämmöisen
palvelusuunnitelman, ja siellä sitten mietitään
tarkasti, mikä on edullisinta tälle henkilölle,
käyttääkö hän näitä kunnallisia
palveluja, seteliä vai mahdollisesti esimerkiksi kotitalousvähennystä.
Tämä palveluntuottaja tulee olemaan ongelma,
sillä syrjäseuduilla todella näitä tuottajia
ei ole. Vaikka me kaikki toivoisimme, että ne tuottajat
olisivat suomalaisia pienyrittäjiä, niin saattaa
olla niin, että muutaman vuoden päästä täällä on
suuret kansainväliset ketjut tarjoamassa näitä palveluja.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin jatkanut näitä kiitoksia
eli haluan kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
siitä ripeydestä, jolla se käsitteli
tämän hallituksen hyvän esityksen. Tällä esityksellähän
korjataan edellisen eduskunnan säätämään
palveluseteliin jäänyt ilmiselvä virhe,
eli tämän esityksen hyväksymisen jälkeen
tämä palveluseteli on käytettävissä laajasti
kotihoitoon, ei pelkästään kotipalveluun
vaan myös kotisairaanhoitoon.
Olisin myös ilmaissut tyytyväisyyteni — ja tämä ei
ole mitään provosoimista — siihen, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta oli yksituumainen eli vasemmistossakin on nähty,
että palvelusetelijärjestelmä ainakin
tältä osin on tarkoituksenmukainen ja tämä laajennus
on tarkoituksenmukainen.
Haluaisin, herra puhemies, lopuksi kannustaa vasemmistoa, sekä sosialidemokraatteja
että vasemmistoliittoa, muutoinkin suhtautumaan ennakkoluulottomammin
palvelusetelijärjestelmään ja vähentämään
sitä ehkä ideologista allergiaa, jota tätä järjestelmää kohtaan
tunnette. Sosiaali- ja terveysministeriöhän on
asettanut äskettäin työryhmän
selvittämään palvelusetelijärjestelmän
kehittämistä, ja odotan innolla, että tuon
työryhmän työn perusteella saamme vielä tämän
vaalikauden aikana eduskuntaan esityksiä palvelusetelijärjestelmän
edelleen kehittämiseksi.
Ed. Matti Ahde merkittiin läsnä olevaksi.
Yleiskeskustelu päättyi.