Täysistunnon pöytäkirja 42/2007 vp

PTK 42/2007 vp

42. MAANANTAINA 18. KESÄKUUTA 2007 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys asevelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Arja Karhuvaara /kok:

Herra puhemies! Lähetekeskustelussa käsiteltävänä oleva esitys asevelvollisuuslaista sisältää kauttaaltaan kannatettavia muutoksia muun muassa jo 1800-luvulta käytössä olleeseen kutsuntakäytäntöön. On kuitenkin tärkeää, että muun muassa terveystarkastukset on tehtävä todellakin kaikille, koska kouluterveydenhuolto ja perusterveydenhuollon tarkastukset toimivat erittäin heterogeenisesti eri kunnissa. Lisäksi terveystarkastukset auttavat löytämään myös syrjäytymisuhan alla olevat nuoret ja auttavat ohjaamaan heidät esimerkiksi aikalisä-hankkeen kaltaisten projektien kautta korjaavien toimenpiteiden ja tukitoimenpiteiden piiriin.

Lakiehdotuksen 4 luku antaa enemmän mahdollisuuksia ja aikaa myös henkilökohtaisten asioiden järjestelyyn palvelukseen astumisen yhteydessä. Hyvä niin, mutta samaan aikaan on yliopistoja, ammattikorkeakouluja ja ammatillisia oppilaitoksia koskevissa laeissa yhtenäistettävä yhtenäisellä pykälällä selkeästi mainittu oikeus siirtää opintojen aloitusta varusmiespalveluksen takia. Nyt ainoa laki, jossa tämä on selkeästi huomioitu, on yliopistolaki. Ammattikoululaissa asiasta ei mainita mitään, ammattikorkeakoululaissa opintojen siirrosta säädetään yleisellä tasolla. Tällä hetkellä nuoret joutuvatkin täysin ennalta-arvaamattomasti keskeyttämään tai perumaan varusmiespalveluksensa, koska kaikki koulut eivät salli opintojen keskeytystä tai aloittamisen siirtämistä varusmiespalveluksen takia, vaan nuori menettää opinto-oikeutensa, joten on siis helpompi keskeyttää tai peruuttaa viime tipassa alkanut varusmiespalvelus kuin jättää usein vaikeasti saavutettu opinto-oikeus käyttämättä. Tyhjiksi jääneet, suhteessa vähäisetkin varusmies- ja opiskelupaikat ovat joka tapauksessa turha menoerä ja yksi lisä syihin, joilla lisätään niin sanottuja välivuosia perusasteen koulun ja työhönmenon tai opintojen alun välille.

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva hallituksen esitys asevelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on monessakin mielessä odotettu. Minusta on tärkeää, että tämäkin laki saatetaan nyt 2000-luvulle vastaamaan tämän ajan haasteisiin ja myös tämän ajan uhkakuviin. Toisaalta on myös perusteltua tarkistaa lainsäädäntö perustuslain kanssa yhteensopivaksi.

Minusta keskeisintä tässä uudistuksessa on se, että tämän myötä mahdollistetaan muun muassa se, että asevelvollisia voidaan määrätä myös muihin virka-aputehtäviin. Tämä on minusta järkevä tarkennus ja muutos juuri nykypäivän erilaisten uhkakuvien suuntaan. Varusmiehet ja sotilaat eivät tule tämänkään uudistuksen jälkeen katukuvaan, mutta tarvittaessa muiden viranomaisten tueksi silloin, kun Puolustusvoimien osaaminen ja kalusto antavat siihen perustellun syyn.

Itse näen toimivuusnäkökulmasta myös järkevänä uudistuksena sen, että tämän uudistuksen jälkeen myös reserviläisiä voitaisiin määrätä palvelukseen esimerkiksi suuronnettomuustilanteissa. Tämä on yksi 2000-luvun haasteisiin vastaava uudistus tässä esityksessä. Ei varmasti löydy syytä siihen, miksi emme hyödyntäisi reserviläistemme korkeaa osaamista ja myös korkeaa tahtoa ja myös maanpuolustustahtoa joustavammin. Tällainen tarve voisi koskea suuronnettomuutta tai muuta vakavaa tilannetta.

On myös varsin perusteltua tarkentaa Puolustusvoimien mahdollisuutta antaa erikoiskoulutusta. Erikoistuminen Puolustusvoimissakin on tänä päivänä varmasti yhtä perusteltua kuin esimerkiksi yrityselämässäkin. Myös kertausharjoituspäivien lukumäärä voisi lakiehdotuksen mukaan eräiden avainryhmien osalta olla nykyistä suurempi. Näin määrärahat kohdentuisivat tarkemmin niitä eniten tarvitseviin taikka niihin ryhmiin, joita eniten Puolustusvoimat tarvitsevat.

Arvoisa puhemies! Itse näen, että varmasti on järkevää keskittää koulutussatsausta turvallisuutemme kannalta keskeisimpiin osaajiin. Myös aseettomana palvelevan palvelusaikaa koskevaa säädöstä ehdotetaan nyt muutettavaksi. Aseettoman palvelusaika voisi määräytyä tulevaisuudessa annettavan koulutuksen mukaan, kuten muillakin varusmiehillä. Tämä on varmasti kaikkien kannalta järkevä uudistus. Nykyisin aseeton palvelee joustamattomasti aina 330 päivää, on siihen sitten syytä, tarvetta tai ei.

Arvoisa puhemies! Haluan vielä nostaa nuorena esille yhden tämän päivän keskeisen ongelman, mihin uudistuksella halutaan myös puuttua. Minusta on hyvä, että uudessa laissa tarkennetaan Puolustusvoimien oikeutta varmistaa asepalvelukseen tulevan palveluskelpoisuus ja ennen muuta selvittää huumausaineiden käyttöä. Tämä on varusmiesten turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeä uudistus. On varusmiehen itsensä mutta ennen muuta kanssaihmisten kannalta tarkoituksenmukaista, että huumetestiin voidaan määrätä myös ilman kyseisen henkilön suostumusta.

On myös tätä päivää tehdä ulkosuomalaisten kutsuntamenettely joustavammaksi ja myös mahdollisuuksien mukaan helpottaa jopa koko ikänsä ulkomailla asuneiden vapauttamista toisen kansalaisuusmaansa asepalveluksesta. Palvelus itselle vieraassa maassa ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista, ja uskon, että Puolustusvoimamme tulee toimeen ilman tätäkin panosta.

Keskustelu päättyi.