Arja Karhuvaara /kok:
Herra puhemies! Lähetekeskustelussa käsiteltävänä oleva
esitys asevelvollisuuslaista sisältää kauttaaltaan
kannatettavia muutoksia muun muassa jo 1800-luvulta käytössä olleeseen
kutsuntakäytäntöön. On kuitenkin
tärkeää, että muun muassa terveystarkastukset
on tehtävä todellakin kaikille, koska kouluterveydenhuolto
ja perusterveydenhuollon tarkastukset toimivat erittäin
heterogeenisesti eri kunnissa. Lisäksi terveystarkastukset
auttavat löytämään myös
syrjäytymisuhan alla olevat nuoret ja auttavat ohjaamaan
heidät esimerkiksi aikalisä-hankkeen kaltaisten
projektien kautta korjaavien toimenpiteiden ja tukitoimenpiteiden piiriin.
Lakiehdotuksen 4 luku antaa enemmän mahdollisuuksia
ja aikaa myös henkilökohtaisten asioiden järjestelyyn
palvelukseen astumisen yhteydessä. Hyvä niin,
mutta samaan aikaan on yliopistoja, ammattikorkeakouluja ja ammatillisia
oppilaitoksia koskevissa laeissa yhtenäistettävä yhtenäisellä pykälällä selkeästi
mainittu oikeus siirtää opintojen aloitusta varusmiespalveluksen
takia. Nyt ainoa laki, jossa tämä on selkeästi
huomioitu, on yliopistolaki. Ammattikoululaissa asiasta ei mainita
mitään, ammattikorkeakoululaissa opintojen siirrosta
säädetään yleisellä tasolla.
Tällä hetkellä nuoret joutuvatkin täysin
ennalta-arvaamattomasti keskeyttämään
tai perumaan varusmiespalveluksensa, koska kaikki koulut eivät
salli opintojen keskeytystä tai aloittamisen siirtämistä varusmiespalveluksen
takia, vaan nuori menettää opinto-oikeutensa,
joten on siis helpompi keskeyttää tai peruuttaa
viime tipassa alkanut varusmiespalvelus kuin jättää usein
vaikeasti saavutettu opinto-oikeus käyttämättä.
Tyhjiksi jääneet, suhteessa vähäisetkin
varusmies- ja opiskelupaikat ovat joka tapauksessa turha menoerä ja
yksi lisä syihin, joilla lisätään
niin sanottuja välivuosia perusasteen koulun ja työhönmenon
tai opintojen alun välille.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva hallituksen
esitys asevelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi on monessakin mielessä odotettu. Minusta on tärkeää,
että tämäkin laki saatetaan nyt 2000-luvulle
vastaamaan tämän ajan haasteisiin ja myös
tämän ajan uhkakuviin. Toisaalta on myös perusteltua
tarkistaa lainsäädäntö perustuslain kanssa
yhteensopivaksi.
Minusta keskeisintä tässä uudistuksessa
on se, että tämän myötä mahdollistetaan
muun muassa se, että asevelvollisia voidaan määrätä myös muihin
virka-aputehtäviin. Tämä on minusta järkevä tarkennus
ja muutos juuri nykypäivän erilaisten uhkakuvien
suuntaan. Varusmiehet ja sotilaat eivät tule tämänkään
uudistuksen jälkeen katukuvaan, mutta tarvittaessa muiden
viranomaisten tueksi silloin, kun Puolustusvoimien osaaminen ja
kalusto antavat siihen perustellun syyn.
Itse näen toimivuusnäkökulmasta myös
järkevänä uudistuksena sen, että tämän
uudistuksen jälkeen myös reserviläisiä voitaisiin
määrätä palvelukseen esimerkiksi
suuronnettomuustilanteissa. Tämä on
yksi 2000-luvun haasteisiin vastaava uudistus tässä esityksessä.
Ei varmasti löydy syytä siihen, miksi emme hyödyntäisi reserviläistemme
korkeaa osaamista ja myös korkeaa tahtoa ja myös
maanpuolustustahtoa joustavammin. Tällainen tarve voisi
koskea suuronnettomuutta tai muuta vakavaa tilannetta.
On myös varsin perusteltua tarkentaa Puolustusvoimien
mahdollisuutta antaa erikoiskoulutusta. Erikoistuminen Puolustusvoimissakin
on tänä päivänä varmasti
yhtä perusteltua kuin esimerkiksi yrityselämässäkin.
Myös kertausharjoituspäivien lukumäärä voisi
lakiehdotuksen mukaan eräiden avainryhmien osalta olla
nykyistä suurempi. Näin määrärahat
kohdentuisivat tarkemmin niitä eniten tarvitseviin taikka
niihin ryhmiin, joita eniten Puolustusvoimat tarvitsevat.
Arvoisa puhemies! Itse näen, että varmasti
on järkevää keskittää koulutussatsausta
turvallisuutemme kannalta keskeisimpiin osaajiin. Myös aseettomana
palvelevan palvelusaikaa koskevaa säädöstä ehdotetaan
nyt muutettavaksi. Aseettoman palvelusaika voisi määräytyä tulevaisuudessa
annettavan koulutuksen mukaan, kuten muillakin varusmiehillä.
Tämä on varmasti kaikkien kannalta järkevä uudistus.
Nykyisin aseeton palvelee joustamattomasti aina 330 päivää,
on siihen sitten syytä, tarvetta tai ei.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä nostaa nuorena esille
yhden tämän päivän keskeisen
ongelman, mihin uudistuksella halutaan myös puuttua. Minusta
on hyvä, että uudessa laissa tarkennetaan Puolustusvoimien
oikeutta varmistaa asepalvelukseen tulevan palveluskelpoisuus ja
ennen muuta selvittää huumausaineiden käyttöä. Tämä on
varusmiesten turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeä uudistus.
On varusmiehen itsensä mutta ennen muuta kanssaihmisten
kannalta tarkoituksenmukaista, että huumetestiin voidaan
määrätä myös ilman
kyseisen henkilön suostumusta.
On myös tätä päivää tehdä ulkosuomalaisten kutsuntamenettely
joustavammaksi ja myös mahdollisuuksien mukaan helpottaa
jopa koko ikänsä ulkomailla asuneiden vapauttamista
toisen kansalaisuusmaansa asepalveluksesta. Palvelus itselle vieraassa
maassa ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista,
ja uskon, että Puolustusvoimamme tulee toimeen ilman tätäkin
panosta.
Keskustelu päättyi.