3) Hallituksen esitys valtion vientitakuista annetun lain 10 §:n
muuttamisesta
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen,
että talousvaliokunta on yksimielisesti tukemassa hallituksen esitystä nostaa
Finnveran vientitakuuvaltuus 12,5 miljardiin euroon 10 miljardista
eurosta. Se on vastuullista politiikkaa, jolla halutaan turvata vientiyritysten
toimintaedellytykset. Suomen kansantuotteestahan noin 40 prosenttia
muodostuu viennistä, ja sen takia on äärettömän
tärkeää, että meidän
vientiyrityksillämme olisi samanlaiset kilpailuolosuhteet
kuin muilla kilpailijamailla, ja tämä hallituksen
hyvä esitys omalta osaltaan antaa meidän yrityksillemme
toimintaedellytyksiä.
Valiokunta halusi myös kirjata tänne lausuman,
jossa edellytetään vuoden lopussa valiokunnalle
selvitystä yritysrahoituksen saatavuudesta ja ehdoista
sekä niitten vertailua tärkeimpiin kilpailijamaihin,
ja jos niissä havaitaan eroja, jotka suomalaisten yritysten
kannalta ovat ongelmallisia, niin on tietysti selvää,
että hallituksen pitää täsmentää ja
tarkentaa näitä vienti-takuiden edellytyksiä ja
ehtoja. Mutta tämä esitys on todella johdonmukainen
linja sille hallituksen linjaukselle, jossa ensisijainen tavoite
on elvytystoimenpiteet ja yritysrahoituksen turvaaminen, tässä tapauksessa
viennin turvaaminen.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siitä,
että valiokunnassa oli hyvin rakentava keskustelu, ja hyvin
hyvässä hengessä sekä hallituspuolueiden että opposition
kanssa pääsimme yksimieliseen ratkaisuun, yksimieliseen
tulokseen tästä. Nämä perustelut,
mitkä ovat viennin rahoituksen ja takuiden lisäämisestä,
ovat ihan selkeät ja tulevat näistä rahoituksen
saatavuusongelmista. Kun rahoitus on vaikeutunut nykyisessä taloustilanteessa
ja kun ei saada yksityisiltä markkinoilta rahaa siinä mittakaavassa
kuin tarvitaan ja nimenomaan niihin pitkiin tukiaisiin, niin silloin
on valtion ryhdyttävä apuun.
Kilpailukyvyn kannalta selkeästi havaittiin valiokuntakäsittelyssä,
että Suomen, Ruotsin ja Saksan välillä on
selkeitä kilpailullisia poikkeavuuksia, ja näihin
valiokunta toivoo, että hallitus palaa mahdollisten muutosesitysten
puitteissa sitten loppuvuodesta ja samoin antaa selkeät
toimintamallit, miten tämä on toiminut, onko tämä ollut
riittävä, ja jos ei, niin sitten ryhtyy toimenpiteisiin
siinä.
Meillä on kaikilla yhteinen huoli siitä, että suomalaiset
yritykset pärjäävät myös
tässä häiriintyneessä markkinatilanteessa
ja saavat myös näitä pitkäaikaisia
lainoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asia on sinänsä ihan ok,
ja lyhyet perustelut sille, että ok: ei ole mitään
huomauttamista sinänsä eikä tuon ponnenkaan
suhteen, se on hyvin luonteva tässä.
Mutta, arvoisa puhemies, kyllä olisin todella odottanut
sitä, että kun nyt näin merkittäviä asiantuntijoita
on kuultu näissä asioissa juuri, niin jotakin
siteerattavaa olisi ollut siinä, miltä tämä tilanne
nyt näyttää, siis siitä hetkestä,
jolloinka tämä asia tuli valiokuntaan, tähän
hetkeen, koska se ajankohtaisuushan on aivan olennaista. Kun kehyskeskustelut
ja muut alkavat täällä salissa ihan kohta — nyt
viimeistellään näitä kannanottoja
valiokunnissa — niin olisi hyvä ollut olla tämä puoli
myöskin mukana, mutta ehkä kapasiteetti ei ole
riittänyt tämän kummempaan.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on talousvaliokunnan pöydällä useita
lakiesityksiä tällä hetkellä menossa,
osa on vielä käsittelemättä,
joissa on pankkien pääomahuollon turvaamista ja
sitten erityisluottolaitos Finnveran toimintaedellytysten varmistamista. Me
halusimme, että saamme täsmällisemmän selvityksen
vuoden lopulla. Nyt tulemme tässä pankkien pääomittamisasiassa
kyllä tarkastelemaan tätä koko toiminnan
nykytilannetta, jossa arvioidaan, mikä on tämän
rahoitusjärjestelmän toimivuus. Tämä haluttiin
viedä nopealla tavalla läpi ja tukea hallituksen
linjaa, koska kaikki olimme sitä mieltä, että tämä on
tarpeellinen ja perusteltu esitys.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä sanoisin ed. Pulliaiselle,
että talousvaliokunnassa on tehty erittäin ankarasti
työtä, jotta on pystytty etsimään
ja löytämään niitä parhaita
ratkaisuja tämän vaikean taloustilanteen lyhentämiseksi.
Kuten sanottu, teollisuustuotanto on laskenut uhkaavasti Suomessa,
ja yksi ongelma on ollut myös se, että vienti
ei enää vedä. Senpä takia on
pakko, että valtio pyrkii kaikin teoin mahdollistamaan
tämän viennin jatkumisen, ja tässä on nyt
yksi esimerkki, kun pyritään tähän.
Ikäviä ja vaikeita päätöksiä on
varmasti vielä paljon edessä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Sellaisetkin asiantuntijat, jotka ovat vuosikaudet
käyneet valtiovarainvaliokunnassa ennustamassa tulevaisuutta,
ovat nyt näinä aikoina kovin vaitonaisia. Heiltä ei
oikein tahdo lausuntoja saada; eivät he ota kantaa siihen,
kuinka paljon esimerkiksi bruttokansantuote tänä vuonna
vielä putoaa, kun hallituksen arvioissa on, että pudotus
on 5 prosenttia, ja se 5 prosenttia on jo pääsiäiseen mennessä saavutettu.
Tätä taustaa vasten, kun tulevaisuus on todella
epävarmaa, kukaan ei osaa eikä uskalla eikä halua
lähteä ennustamaan sitä, on äärettömän
tärkeätä, että Suomen eduskunnassa
syntyy tämän kaltaisia päätöksiä,
koska nämä ovat sitten omiaan lisäämään
sitä luottamuspääomaa myöskin
markkinoille.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Vientitakuut on yksi keino auttaa yrityksiä tässä erittäin
poikkeuksellisessa taloustilanteessa, mutta sitten on muitakin käytännön
asioihin suuresti vaikuttavia ratkaisuja, ja puhun nyt siitä sitten,
mitä verottaja tekee tahollansa. Eli samaan aikaan, kun
valtio julistaa, että pitää auttaa yrityksiä tämän
taantuman ylitse, niin verottaja vetää erittäin
kireää linjaa näissä omissa
saatavissaan ja on suoranaisesti ajamassa yrityksiä konkurssiin.
Näin tapahtuu edelleenkin sen jälkeen, kun hallituksen
puolelta on käytetty yleviä puheenvuoroja ja annettu
lupauksia, että tähän puututaan ja otetaan
huomioon tämän poikkeuksellisen taloustilanteen
vaatimukset. Olisi järkevää, että näin
erikoisissa oloissa joustettaisiin. Se olisi yhteiskunnan kokonaisetujen
mukaista ja se olisi myös verottajan ja yhteiskunnan etujen
mukaista. Loppujen lopuksi saatavat olisivat suuremmat, jos ihan
täysin terveitä yrityksiä ei nyt väkisten
ajettaisi konkurssiin. Eli tämän ohella, mitä nyt
puhutaan, täytyy muistaa, että valikko on isompi.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisiin puheenvuoroihin vastatakseni olen
ymmärtänyt, että viimeinenkin ekonomisti
lopetti ennustamisen viime syksynä, kun ensimmäinen
pörssiyhtiö Suomessa kaatui. Sen jälkeen
olemme eläneet päivä kerrallaan ja katsoneet,
mihin päin aina mennään, ja nyt tuli
ensimmäisiä signaaleja siitä, että hallituksen
elvytystoimet, jotkut niistä, ovat todella täsmäohjautuneet
ja tuottaneet tulosta, eli linja on ollut oikea.
Nyt tämä lakiesitys, mikä talousvaliokunnasta tuli
ulos, on yksi toimi, joka on täsmäohjausta nimenomaan
yrityksille, joilla on ongelmia nimenomaan rahoituksen saamisen
kanssa. Pk-yritysten pankkirahoituksen vaikeutuminen ilmenee osaltaan
siitä, että rahoitushakemukset Finnvera Oyj:lle
ovat lisääntyneet vuoden 2009 alusta 24 prosentilla
verrattuna samaan aikaan vuonna 2008, ja se kertoo siitä,
että yksityispankeilta ei ole ollut saatavissa pitkäaikaisia
luottoja. Tämän viennin rahoituksen osalta ongelmana
on erityisesti vientikauppojen edellyttämä pitkäaikaisen rahoituksen
saaminen, ja tämä tarkoittaa sitä, että puhutaan
kuuden vuoden lainoituksesta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoman viesti oli huolestuttava, jos
todella näin on tilanne. Minusta on päivänselvää,
että valtiovarainministeriön ja ministereiden
pitää huolehtia siitä, että kun
on yleispuheenvuoroja käytetty, niin kuin totesitte, siihen
suuntaan, että kaikki toimisivat maltillisesti saatavien osalta,
nimenomaan julkiset toimijat, niin näin pitää myös
käytännössä tapahtua. Jos näin
ei toimita, niin pitää kerätä käytännön
esimerkkejä ja edellyttää myöskin
ministeriön ja ministereitten toimesta, että verohallinto
toimii samassa hengessä. Olisi todella ristiriitaista,
jos verottaja vetää mattoa alta tilanteessa, jossa
julkinen sektori muutoin pyrkii auttamaan perustaltaan terveitä yrityksiä tämän
suhdannevaiheen yli. Elikkä tässä mielessä uskon,
että meillä on täsmälleen yhteinen
näkemys myös opposition ja hallituksen kesken,
että verottaja ei voi toimia eri tavalla kuin mitä tämä suuri
linja, jota hallitus noudattaa, on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä jo käytetyissä puheenvuoroissa
on tullut sellaisia asioita esille, jotka olisi toivonut, että ne olisivat
olleet mietinnössä. Tämä on
nimittäin hyvin niukkanen tämä mietintö asian
merkittävyyteen nähden. Jos vain tämmöisiä merkkejä tuolta
tulee, olkoot ne verotuksellisia käytäntöjä, olkoot
ne ongelmia, mitä tahansa — se 24 prosenttia,
mitä äsken ed. Matikainen-Kallström toi esille,
oli varmaan jostakin paperista, koska se ei ollut tästä mietinnöstä,
ja kun on tuo edustaja ollut siellä valiokunnassa — tämmöisiä tietoja, taustatietoja,
joihinka projisoidaan johtopäätöksiä,
pitää kaivaa mietintöihin, jotta me muutkin pääsemme
nauttimaan niistä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on konkurssihakemusten määrä kolminkertaistunut
ja yrityssaneerausten määrä kaksinkertaistunut
hyvin lyhyessä ajassa. Olen tänään tavannut
helsinkiläisiä yrittäjiä, jotka
ovat kertoneet karmeita esimerkkejä siitä, mikä on
verottajan toimintalinja. Helsinkiläinen perheyritys rakennusalalla
ajettiin konkurssiin viime viikolla verottajan toimesta — en
kylläkään heitä ole tavannut,
mutta käytän sitä esimerkkinä,
koska se on myös julkisesti ollut esimerkkinä — Henry Kataja
Oy, jossa verottaja oli se, joka vetäytyi velkojien tekemästä sopimuksesta,
joka olisi mahdollistanut yrityssaneerauksen, ja tämä on sen
jälkeen, kun nämä julkiset puheenvuorot
on hallitusaitiosta käytetty.
Mutta tässä taitaa olla sama tilanne näissä julkisissa
puheenvuoroissa, tämän verohallinnon ohjaamisen
osalta kuin minkä huomasimme Fortumin tapauksessa olevan
omistajaohjauksen tilanne, että viesti ei mene perille.
Syntyy suuria vaurioita, ja syntyy tilanne, jossa tuhannet ihmiset
menettävät tarpeettomasti työpaikkansa
ja moni yrittäjä koko elämäntyönsä.
Tähän pitäisi nyt herätä ja
lähteä voimalla liikkeelle, jotta hallituksen
ja valtionhallinnon eri viranomaiset toimivat samojen päämäärien
saavuttamiseksi. Elämme poikkeuksellista aikaa, ja ei ole
näköpiirissä, että tämä hellittäisi
ihan lähimpien kuukausien aikana. Tarvitaan noin vuoden
kahden suhteen erityinen pelastusohjelma, jolloin näihin
ongelmiin käydään sillä tavalla
käsiksi, että verottaja toimii yhteiskunnan kokonaisintressin
mukaisesti.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Me olemme varmasti täysin yhtä mieltä, ed.
Heinäluoma, tästä, ja niin kuin sanoin,
meidän pitää koota niitä konkreettisia
esimerkkejä, jos todella on niin, että verottaja
toimii eri linjan mukaan. Eihän se voi olla mahdollista.
Kyllä sen viestin pitää mennä verottajallekin
tulosohjauksen kautta. Sen pitää olla samassa
linjassa edistämässä pääsemään
tämän suhdannevaiheen yli yrityksiä,
joilla varmasti on vaikeuksia, kun tilauskanta loppuu tai muuten
tulee ongelmia, konkreettisia esimerkkejä, ja sen pohjalta
sitten ministerit huolehtimaan siitä, että se
viesti johtaa käytännön tuloksiin. Olen
ainakin itse sitä mieltä, että sen pitää johtaa
ja lopputuloksen olla se, että kaikki toimivat samaan suuntaan
turvaten yritystoiminnan edellytykset vaikeassa suhdannetilanteessa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ajattelen ed. Rantakankaan kanssa tästä kyllä ilmeisesti
aivan samalla tavalla, mutta se, mitä nyt tarvittaisiin,
olisi, että näihin verotilityksiin annettaisiin
yksiselitteinen ohje, että tässä tilanteessa
varataan pidempi maksuaika, sitten voidaan katsoa. Ja pitäisi
antaa myös siitä ohje, mikä on tässä tilanteessa
järkevä korkotaso, jolla sitten nämä myöhässä olevat
verotilitykset hoidetaan. Tämmöinen ohje tällä hetkellä valtiovarainministeriöltä
puuttuu,
ja sen tuloksena verottaja toimii sitten selvästikin vanhojen
lähtökohtien mukaan, ja se on johtamassa tarpeettomiin
konkursseihin. Lisäksi tarvittaisiin ehdottomasti ohje
siitä, että konkurssien sijasta laitettaisiin
yrityssaneeraus ensisijaiseksi vaihtoehdoksi. Se olisi viisaampi
ja maltillisempi tie, koska silloin yri-tystoiminta jatkuisi, ja
maailmalla myös erittäin käytetty tie
yleisemminkin, jotta tämä huonoin vaihtoehto,
konkurssi, voidaan välttää.
Tässä tarvitaan vähän uutta
ajattelua ja selvästi poliittista johtoa. Nämä ratkaisut
eivät synny nyt virkamiesten toimesta eikä virkavastuilla.
On selvää, että veroviranomaisen kannalta
on helppoa tehdä se vaihtoehto, että kun saatavat
ovat rästissä, niin pannaan konkurssimenettely
vireille, ei tule virkavirhettä tehtyä perinteisessä ajattelussa.
Jotta tämä ajattelu muuttuu, tarvitaan vahvaa
poliittista ohjausta, ja luotan siihen, että ed. Rantakangas
saa tällaisen herätyksen hallituksessa aikaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se, miksi ed. Heinäluoma on periaatteellisesti
oikeassa ja myöskin käytännöllisesti
tässä tilanteessa, on se, että ed. Rantakangas
käytti täällä aikaisemmassa
puheenvuorossa ilmaisua, että tässä on
kysymys vain suhdannevaihtelusta eikä rakennemuutoksesta.
Elikkä toisin sanoen silloin, jos ed. Rantakangas johtavana
keskustan talouspoliitikkona on tätä mieltä,
että kysymys on suhdannevaihtelusta, niin silloin tässä verotilitysasiassa
pitää käyttäytyä juuri
niin kuin ed. Heinäluoma äsken sanoi, ja se on
lausuttava myöskin julki.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt, kun me käsittelemme talousvaliokunnan
mietintöä tästä lakiesityksestä,
joka liittyy nimenomaan vientitakuisiin, siinä suhteessa
me kaikki puolueet olemme olleet hyvin yksimielisiä ja
johdonmukaisia ja halunneet tätä asiaa edistää,
ja näen tämän nimenomaan eräänä niistä elvytystoimista.
Se mitä ed. Heinäluoma täällä toi
esiin, nämä verotukselliset keinot, niin se on
ilman muuta mahdollista valtiovarainvaliokunnan kautta teidän
myöskin viedä poliittisesti eteenpäin
ja edellyttää sitä kautta toimenpiteitä hallitukselta.
Me olemme talousvaliokunnassa toivoneet ja pyydämme hallitukselta
nimenomaan ponnen muodossa sitä, että me saamme
talouspoliittisen vastauksen selvityksen, missä mennään
vuoden loppuun mennessä näiltä osin,
ja myöskin omasta puolestani toivon, että me saamme
jonkin tyyppisen kriisiskenaarion, miten me selviämme tästä tilanteesta
tulevaisuudessa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli varmasti paikallaan, että tästä syntyi tämmöinen
pienimuotoinen laajempi talouspoliittinen keskustelu, koska kyllä toki
kaikki liittyy kaikkeen ja tässä mielessä,
vaikka nyt todella puhuttiin vientitakuista ja niitten limiitin
nostamisesta, joka oli hyvä tärkeä asia,
niin totta kai tähän kokonaisuuteen liittyvät
muutkin tekijät. Siinä mielessä nämä varmasti
sopivat tähän kokonaisuuteen.
Rahoitusjärjestelmäasia kuuluu talousvaliokunnalle
ja sitten nämä verottajakysymykset tietysti valtiovarainministeriölle,
mutta ei tässä kenenkään pidä vastuuta
pakoilla, vaan meidän pitää kaikkien
toimia siihen suuntaan, että riittävä ohjeistus
on olemassa, ja tässä mielessä ed. Heinäluoma
esitti konkreettisen mallin. Minusta näin pitää edetä,
että on selkeät ohjeet, silloin ei kukaan voi
väistää vastuuta myöskään
ministereitten puolella, kun tämmöiset konkreettiset
ohjeet annetaan.
Suhdannevaihtelusta on, ed. Pulliainen, kysymys, ja varmasti
rakennemuutostakin tapahtuu, mutta tämän hallituksen
virallisen linjan mukaan nyt kaikin keinoin edistetään
yritysten selviytymistä tämän vaiheen
yli ja siinä on vientitakuut yksi keino ja monia muita
toimia, joita on tässä hallituksen työkalupakissa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä asia,
ja tässä on ongelmana vaan aika. Nyt jokainen
viikko, jokainen päivä, joka menee, tässä tapahtuu
tilanteen heikkenemistä niiden yritysten osalta, jotka
ovat joutuneet vaikeuksiin, eli toimia tarvitaan nopeasti. Pitäisinkin
toivottavana, että eduskunnan talousvaliokunta voisi pyytää itselleen
selvityksen tästä kokonaisuudesta, millä kokonaisuudella
tämän vaikean vaiheen yli mennään.
Tämähän ei ole perinteinen suhdannekiertokysymys,
vaan tässä on hyvin poikkeuksellinen kansainvälinen
kysyntävaje, joka lyö sitten lävitse
Suomeen. Meidän omat toimemme joko auttavat meitä selviämään
tästä; olemme hyvässä iskussa
viisaasti toimien tämän vaikean talouden, lamatilaa
lähentelevän kansainvälisen vaiheen jälkeen,
jos olemme toimineet viisaasti. Mutta toisinpäin katsoen
on suuri riski, että tervettä yritystoimintaa
kaatuu alta pois, mikä on sitten meiltä pysyvämmällä tavalla
poissa, kun tullaan tähän talouden seuraavaan
kasvuvaiheeseen.
Siksi yhteiskunnan kokonaisetujen mukainen toiminta on tässä välttämätöntä,
ja etulinjassa nyt sitten on kyllä mielestäni
tämä verottaja varsinkin, kun meillä on
paljon kotimarkkinayrityksiä, niin kuin esimerkiksi rakentaminen,
jossa tämmöisistä vientitakuista ei tietenkään
ole minkään valtakunnan apua. Joten tämmöinen
kaino toivomus sinne talousvaliokunnan päättäjille,
että ottaisitte tässä jämerään
ohjaukseen tämän asian. Uskon, että jos
tähän eduskunnassa yli puoluerajojen syntyy aito
paine, se myös tarkoittaa sitä, että hallitus
lähtee tässä liikkeelle. Kysymys on siis
päivistä, ei kuukausista.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä vientitakuupäätös
on tietenkin hyvinkin kannatettava, ja sehän on tärkeä instrumentti
erityisesti tässä tilanteessa vientitilausten
saamiseksi. Aivan samoin, kuin täällä ed.
Pulliainen totesi, kaipaisin myöskin tähän
mietintöön hiukan katsausta siitä, mikä on
kokonaistilanne. Se olisi varsin mielenkiintoinen ja tarpeellinen.
Erityisen herkkä on tilanne tällä hetkellä telakkateollisuudessa.
Tilauskanta muodostuu risteilijöistä, ne ovat
miljardiluokan investointeja, ja valtiolla, Finnveralla ja Vientiluotolla
on siellä kiinni parin miljardin vastuut. Vastikään
tilaajavarustamo Royal Caribbean Cruisesin rahoitus taattiin tai
nostettiin takuita 95 prosenttiin, ennen kuin rahoittajapankit lähtivät
liikkeelle. Edessä on vielä tietenkin jäljellä olevien
risteilijöiden takuut ja niiden hoitaminen.
Telakoiden osalta on erittäin tärkeää,
että meillä on tämä instrumentti
olemassa. Jos katsomme esimerkiksi nyt jatkotilauksia jäänmurtajien
osalta, ne ovat itse asiassa ainoat laivatilaukset, joita maailmalla
liikkuu.
Yleiskeskustelu päättyi.