15) Hallituksen esitys laeiksi takuueläkkeestä ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Vasemmistoliitto on jatkuvasti vaatinut kaikista
pienimpien eläkkeiden tason korjaamista. Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys on oikean suuntainen, se puuttuu kaikista pienimpiin eläkkeisiin.
Suomessahan on yli 1 400 000 ihmistä,
jotka saavat erilaista eläkettä.
Tämä hallituksen esitys koskee 120 000:ta eläkkeensaajaa.
Tässä hallitus esittää, että tämä takuueläke,
jota nimitystä tässä hallituksen esityksessä käytetään,
olisi yksinäisellä 685 euroa kuukaudessa. On tietenkin
selvää, että tämä on paljon
parempi kuin nykyinen 584 euron kuukausieläke. Mutta edelleenkin
nämä 120 000 eläkkeensaajaa,
joita tämä koskee, jäävät
reilusti EU:n määrittelemän köyhyysrajan
alapuolelle. Siinä mielessä tietenkin tämä esitys,
vanhaa sanontaa käyttäen, on oikean suuntainen
mutta riittämätön.
Eli olisi tarvittu suurempi korotus tähän
takuueläkkeeseenkin, ja vaikka tämä,
kuten totesin jo, on siinä mielessä hyvä,
että tämä nostaa näitä kaikista
pienimpiä eläkkeitä, niin tämä taso
kumminkin jää suhteellisen alhaiseksi. Sitten
tähän tulee se raja niitten kohdalle, jotka saavat
pientä, määrätyn kokoista työeläkettä,
jolloin he jäävät tämän
takuueläkkeen ulkopuolelle. Noin 700 euron kuukausieläkettä saava
kyllä kaipasi aivan samalla tavalla tätä eläkkeen
korotusta, minkä nyt täyttä kansaneläkettä saavat
henkilöt tulevat saamaan — mitä sinänsä kyllä pidän
edelleenkin oikeana ja oikean suuntaisena, että näitä kaikista pienimpiä eläkkeitä
korotetaan.
Tässä tietenkin tämä perussuunta
on oikea. Samalla olisi kuitenkin ollut syytä tarkistaa myöskin
eläkeläisten asumistuki, koska kun eläke
nousee, asumistuki osaltaan leikkautuu osalta pois. Se pienentää siis
käteen jäävää tuloa.
Kaikki eivät saa tätä täyttä korotusta
tämän hallituksen esityksen mukaan. Siinä mielessä olisi
kyllä ollut syytä samalla korjata myöskin
tämä eläkeläisten asumistukilaki.
Lisäksi on muistettava, että meillä on
myöskin monia muita ryhmiä, jotka saavat pientä tuloa.
Otan nyt tässä esimerkiksi työmarkkinatuella
olevat, he juuri tänä päivänä tulleiden
uutisten mukaan kansoittavat kuntien toimeentulotukiasiakasjonot.
Kuntien toimeentulotukimenot kasvavat merkittävästi,
ja näyttää siltä, että työttömyyden
johdosta ne tulevat entisestään kasvamaan. Heille
tämä hallitus ei ole antanut sentinkään
tasokorotusta. Tämä tietenkään
ei poista sitä, kuten edelleenkin haluan korostaa, että tämä takuueläke
tältä osin, että se nostaa kaikista pienimpiä eläkkeitä,
on paikallaan.
Samassa yhteydessä haluaisin kyllä todeta, että minä en
ymmärrä sitä sosiaali- ja terveysministeriön
kantaa lainkaan, että Suomeen ei voi säätää eläkekattoa.
Mielestäni eläkekatto olisi paikallaan. On kohtuuttoman
suuria eläkkeitä, ja näin ollen niitä tulisi
voida leikata. Monissa maissa on eläkekatto, niissä se
on pystytty säätämään.
En ymmärrä sitä, miksi sitä ei
Suomessa voida säätää. Enkä ymmärrä myöskään
sitä, miten jonkun ihmisen eläkkeellä olo
voi olla kymmeniä, jopa satoja kertoja arvokkaampaa kuin jonkun
toisen ihmisen eläkkeellä olo. Yleensä nämä jättieläkkeitä saavat
ihmiset ovat saaneet myöskin sellaisia tuloja jo ollessaan
työelämässä, että pienemmälläkin
eläkkeellä varmasti tulisi toimeen.
Sen sijaan nämä pientä eläkettä saavat
ihmiset ovat jatkuvasti toimeentulo-ongelmien kanssa painiskelemassa,
ja heidän asemansa parantaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Siinä mielessä hallituksen esitys kyllä parantaa
kiistatta näitten 120 000 ihmisen eläkettä ja
heidän toimeentuloaan. Mutta kuten jo totesin, jos toisella
kädellä annetaan, ei saisi toisella kädellä ottaa
pois, mikä tapahtuu tässä asumistuen
kohdalla. En väitä, etteikö sinne
jäisi huomattavasti nettomääräistä korotusta
toki edelleenkin, vaikka asumistuki pieneneekin, mutta kumminkin
jollain tavalla on nurinkurista, kun toista kautta saa, niin toista kautta
menettää samanaikaisesti.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Takuueläkkeen
keskeinen parannus on se, että pienimmät kansaneläkkeet
nousevat noin 76 eurolla. Tämä on ehdottoman myönteinen
lähtökohta, ja vähintään
vastaavasta korotuksesta on huolehdittava myös vaihtoehtoisissa tavoissa
parantaa eläketurvaamme. Takuueläkkeeseen sisältyy
tässä esitetyssä muodossa kuitenkin monia
haittapuolia, minkä vuoksi on esitetty parempiakin järjestelmiä.
Ensimmäinen ongelma on, että eläkkeensaajan
asumistuki pienenee takuueläkkeen johdosta. Ongelma on
myös, että takuueläkkeen määrää arvioitaessa
otetaan huomioon ainoastaan eläketulot. Huomioon tulisi
ottaa kaikki tulot ja mahdollisesti myös tavanomaista suuremmat säännölliset
menot.
Kansalaisjärjestöt ovat lausunnoissaan kyseenalaistaneet
ihan aiheesta takuueläkkeen määrän,
jota ei pidetä riittävänä turvaamaan
vähimmäistoimeentuloa. Myös se, että takuueläkettä ei
myönnettäisi työkyvyttömyyden
perusteella sokeille ja liikuntakyvyttömille maahanmuuttajille,
aiheutti paljon vastustusta kansalaisjärjestöjen
keskuudessa.
Hallitus on jättänyt auki sen, miten takuueläkkeen
ostovoima turvataan eli tehdäänkö takuueläkkeeseen
korotuksia ja jos tehdään, niin miten korotuksen
suuruus määräytyisi. Olennaista on suhteuttaa
yhteen eläkeläisen keskeiset menot, asuminen ja
ravinto sekä terveydenhuollon ja lääkkeiden
hinnat, ja määritellä tähän
kokonaisuuteen riittävä tulotaso.
Keinoja eläkeläisen toimeentulon parantamiseen
on olemassa useita: eläkeläisen asumistuen korottaminen,
kunnallisveron perusvähennyksen tuplaaminen, kuten SDP
on esittänyt, terveydenhuollon alemmat asiakasmaksut tai
toisaalta alemmat maksukatot asiakasmaksuille ja lääkkeille.
Takuueläke olisi täysin uusi etuus eläkejärjestelmään,
ja se ei sovi kovinkaan hyvin nykyiseen toimivaan työ-
ja kansaneläkkeen kokonaisuuteen. Tuntuu siltä,
että esityksellä takuueläkkeestä hallitus
pyrkii vetämään mutkat suoriksi pienituloisten
eläkeläisten tilanteen parantamiseksi. Vaikka
tavoite on kannatettava, on tämän mallin suhteen
myös monia edellä mainittuja ongelmia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen lakiesityksen mukaan ne,
joiden työ- ja kansaneläke on yhteensä alle
650 euroa, saisivat erotuksen kansaneläkkeen täydennyksenä.
Takuueläkkeen saajat ovat juuri niitä, jotka saavat
täyttä kansaneläkettä. Eläkeläisiä on
yli miljoona, mutta heistä vähän yli
100 000 hyötyy takuueläkkeestä.
Takuueläkkeen saajien joukossa olisi myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Pelkän
kansaneläkkeen varassa olevista työkyvyttömyyseläkeläisistä suuri
osa on kehitysvammaisia, mielenterveysongelmaisia tai neurologisista
vammoista kärsiviä.
Takuueläke on käytännössä sama
asia kuin vähimmäiseläketaso. Se tulee
olemaan lähinnä pienituloisten naisten tuloa,
sillä takuueläkkeen saajista enemmistö tulee
olemaan naisia. Perhesuhteet eivät vaikuta takuueläkkeeseen.
Tämä on hyvä asia.
Takuueläke otetaan tulona huomioon asumistukea myönnettäessä.
Se vähentää jonkin verran asumistukea.
Asumistukea ja täyttä kansaneläkettä saavan
toimeentulo paranisi kuitenkin keskimäärin 100
eurolla.
Arvoisa puhemies! Takuueläkkeen jälkeen on syytä kysyä,
miksi enää ylläpidettäisiin
kansaneläkejärjestelmää. Helpompi
olisi siirtyä vähimmäiseläkejärjestelmään
eli takuueläkejärjestelmään.
Takuueläkeindeksin sitominen hintatason muutoksiin tarkoittaa
sen arvon heikkenemistä keskipitkällä tähtäimellä.
Jotain olisi jo pitänyt oppia kansaneläke- ja
työeläkeindeksien toimivuudesta. Mitä järkeä on
takuueläkkeessä, jos sen arvo laskee suhteessa
palkkatulon muutoksiin? Ajatus takuueläkkeestä on
hyvä, koska se kohdistuu köyhiin ja vähätuloisiin
kansalaisiin, mutta eläkejärjestelmän
perusta romutetaan sillä, että indeksi sidotaan
hintatason muutoksiin.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan käsittelyssä lähetekeskustelussa
on takuueläke. Pienimpiä eläkkeitä,
niiden tasoa, nostetaan tulevan vuoden maaliskuun alusta 100 eurolla.
Täällä eduskunnassa on erilaisia päiviä ja
erilaisia tilanteita. Tällä hetkellä tänään
tässä ja nyt on sellainen olo, että eduskunta
on säätämässä jotain
tavanomaista suurempaa.
Tässä yhteydessä voisi käydä pitkänkin
katsauksen eläkepoliittista historiaa lähtien
kansaneläkeuudistuksen ensimmäisestä ja
toisesta vaiheesta. Voisi käydä keskustelua siitä,
miten 1990-luvun laman aikoihin työeläkkeet ja
kansaneläkkeet yhteensovitettiin, kansaneläkkeen
pohjaosan leikkaaminen alkoi. Pohjaosa poistui, lisäosa
poistui, on vain kansaneläke tässä meidän järjestelmässämme.
Ihan pöytäkirjoja varten totean, että 2000-luvulla
Lipposen toinen hallitus korotti vuonna 2001 kansaneläkettä 73
markalla, joka on 12,3 euroa. Tämän päivän
euron muuntokurssin mukaan entiseen Suomen markkaan tuo on hieman yli
10 euroa. Vaalikaudella 2003—2007 me hallituspuolueen kansanedustajat
joka ainoa kerta, kun lähdimme eläkeläisten
tilaisuuteen, saimme kuulla 7 eurosta ja 5 eurosta. 1.3.2005 korotettiin kansaneläkkeitä
7
eurolla ja 1.9.2006 lukien 5 eurolla. Vanhasen toisen hallituksen
ensimmäinen eläkkeitten tasoon liittyvä päätös
tehtiin niin, että 1.1.2008 kansaneläkkeitä tasokorotettiin
20 eurolla. Tänään ollaan tasossa, että pienin
kansaneläke on 585 euroa.
Jätän historiakatsauksen näiltä osin
tähän, mutta taustaksi kuitenkin se, että meillä on
käsissämme esitys, jossa 120 000:n kaikkein
pienintä eläkettä saavan kuukausieläke
on ensi vuoden maaliskuun alusta lähtien vähintään
sen 685 euroa. Korotus nykytasoon on 100 euroa, ja niillä eläkeläisillä,
jotka ovat avio- tai avoliitossa, eläke nousee kuukausitasolla
167 euroa. Nämä ovat, joku sanoisi, euroja sinne
ja toisia tänne, mutta kun lähdetään
siitä periaatteellisesta lähtökohdasta,
että kaikkein pienimmän eläketulon varassa
olevien toimeentuloa muutetaan tavalla, jolla tässä tapauksessa
on muutakin kuin, lainausmerkeissä, 5:n tai 7 euron merkitys,
tämä kysymys on periaatteellisesti iso.
Siihen, että täällä on jo
nyt tämän keskustelun aikana lueteltu lukuisa
joukko ongelmia, mitä tähän lainsäädäntöön
liittyy, en malta olla toteamatta tässäkin yhteydessä,
että täältä sosialidemokraattien
edustajat sosiaali- ja terveysvaliokunnassa puuttuvat tällä hetkellä kokonaan. Ehkä
me
ehdimme ja tiedän, että me ehdimme heidän
kantansa kuulla, mutta olen joskus aikaisemminkin todennut täältä eduskunnan
pöntöstä, että keskustalla ja
sosialidemokraateille on eri köyhät.
Millä perustelen tätä? Perustelen
sitä muun muassa ed. Taimelan äsken käyttämällä puheenvuorolla.
Eihän hän nyt kehdannut todeta, että tämä olisi
ihan mahdoton tai mahdottoman huono esitys, mutta totesi, että tämä takuueläke
ei oikein sovellu meidän eläkejärjestelmäämme,
ja hän ikään kuin toi tähän
rinnalle — tämä on nyt hieman omaa tulkintaani — että sama
raha olisi pitänyt käyttää asumistuen
korottamiseen, perusvähennyksen korottamiseen, terveyskeskus-
ja muiden asiakasmaksujen alentamiseen jne. Meillä on erilaisia
näkemyksiä siitä, millä tavalla meidän
pitäisi tätä sosiaaliturvajärjestelmää kehittää.
Sen tiedän, että tänään
tästä ja nyt ei paljon tuonne ilmoille tietoja
tästä keskustelusta kulje, ajankohta on senkaltainen,
mutta odotan mielenkiinnolla tämän asian valiokuntakäsittelyä ja
sitä tapaa, jolla suurin oppositiopuolue tulee tätä asiaa
käsittelemään.
Ed. Kuoppa toi esille sen yhden ongelman, joka tähän
hänen mielestään sisältyy: sen
miten tämä kohtelee niitä ihmisiä,
jotka asumistukea saavat. Se on laskettu ja laskettavissa. He eivät ihan
tuota koko 100 euron korotusta saa, mutta suuruusluokka on hyvin
lähellä, muutamaa euroa vaille 100 euroa heidänkin
kohdallaan. Aika näyttää, millaisen palautteen
me saamme niiltä ihmisiltä, jotka elävät
tämän kaikkein pienimmän eläketulon
varassa. Mutta kyllä sen jokseenkin varmuudella pystyy
sanomaan, että sille ihmiselle, joka tällä toimeentulon
tasolla on tähänkin asti elänyt, tällä on
varmuudella iso merkitys.
Siihen, että tämä on yksi esitys
paljon parjatulta Sata-komitealta, totean tässä yhteydessä,
että varsinkin vasemmisto-opposition taholta, kun kävimme
taannoin välikysymyskeskustelun vähimmäisturvasta,
perusturvasta, Sata-komitean työ nollattiin täysin.
Tässä on konkreettinen esitys Sata-komitealta
siitä, miten sosiaaliturvaa kehitetään,
miten sitä yksinkertaistetaan, viedään eteenpäin.
Tämän esityksen taustallahan on Matti Vanhasen
toisen hallitusohjelman hallitusohjelmakirjaus, jossa todettiin,
että tulee etsiä malli, jolla takuueläke-nimellä tuolloin
kulkenut eläketasokorotus kyetään tekemään.
Sata-komitea teki tuon työn, ja nyt meillä on
käsittelyssämme lakiesitys, jonka voi hyvällä syyllä sanoa
olevan osa suomalaista eläkepoliittista historiaa. Se sitten jälkikäteen
arvioidaan, kuinka isoilla kirjaimilla näiltä osin
tuota historiaa kirjoitetaan. Mutta se, että kaikkein pienimmän
eläketurvan varassa eläville 120 000
suomalaiselle tulee 100 euron tasokorotus ja avio- ja avoliitossa
elävälle, sitä pienempää eläkettä avio-
tai avoliitossa saavalle, 167 euron kuukausikorotus eläkkeeseen,
se on iso asia, kun samalla on kyse periaatteellisesti erittäin
isosta eläkepoliittisesta päätöksestä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Takuueläke varmasti takaa
vähimmäiseläkkeen ja parantaa kaikkein
pienintä eläkettä saavien asemaa, siitä tuskin
lienee suurta erimielisyyttä. Se, minkä näen
erittäin myönteisenä asiana on tietysti
tämän esityksen kohta "Sukupuolivaikutukset",
jossa käy selväksi, että takuueläke
parantaa erityisesti pienituloisten naisten toimeentuloa, ja on
selvitetty, että noin 65 prosenttia takuueläkkeen
saajista on naisia.
Sitten on niitä kysymyksiä, jotka ovat omassa mielessä tietysti
aiheuttaneet pohdintoja: Takuueläke ei kuitenkaan korota
pientä työeläkettä saavien eläkettä sen
takuueläkemäärän yläpuolelta,
ja aikaisemmin kuitenkin, jos ajateltiin, että kansaneläkkeeseen
saatettiin tasokorotus, niin se tietyllä tasolla vaikutti
myös pieniin työeläkkeisiin. Jatkossa
ilmeisesti käy sitten niin, että kun takuueläkkeeseen
tullaan tekemään tasokorotuksia mutta kansaneläkkeeseen
vain inflaatiotarkistus, niin pitkällä aikajuoksulla
tästä syntyy säästöä yhteiskunnalle.
Siitä syystä pohdin kyllä, että onkohan
tämä sitten pitkän aikavälin
säästölaki ja tietenkin voimaantulon
huomioon ottaen myös tietynlainen vaalitakuueläkelaki
hallitukselle.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Salissa on käsittelyssä takuueläkelaki,
ja kovasti ihmetyttää tämä,
että näin suuri eläkeläisille
suunnattu tasokorotus aiheuttaa täällä tämänkin
verran arvostelua. 100 euroa kuukaudessa, sille löydetään
valtava määrä vähättelyä:
ei ole kohdennettu oikein, joitain muita etuisuuksia pienennetään.
Tietääkseni tämä on suurimpia pienillä eläkkeillä oleville
ihmisille suunnattuja korotuksia tämän talonkin
historiassa, joten minusta täällä vaan
pitäisi hurrata ja osoittaa vain tyytyväisyyttä.
Mutta on näin, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja kertoi,
että meillä on eri köyhät, joiden
etuja täällä salissa ajetaan.
Takuueläkehän on Suomessa asuvan eläkkeensaajan
taloudellinen tukimuoto, jos hänen eläkkeensä eivät
muutoin riitä kohtuulliseen toimeentuloon. Sitä,
mikä on kohtuullista, voi tietysti aina miettiä,
mutta 100 euron korotus kuitenkin on tuntuva korotus. Se on joillekin
lähes 10 prosenttia. Myöntämisen edellytyksenä olisi, että hakija
saa vanhuuseläkettä, työkyvyttömyyseläkettä,
työttömyyseläkettä tai etuutta maatalousyrittäjän
luopumistukijärjestelmästä. Eli tässä on
hyvin monta kohderyhmää, joille tämä tulee.
Niin kuin täällä on käynyt jo
selville, 120 000 ihmistä on, joille tämä takuueläke
tullaan maksamaan ensi vuoden maaliskuusta. Yhteenlasketut eläkkeet
jäävät alle takuueläkkeen, se
on se säännös, mikä siinä on,
niin kuin nykyisinkin kansaneläkettä ja pientä työeläkettä saavien
ihmisten keskuudessa. Täysimääräinen eläkehän
on tuo 685 euroa, mikä on jo tullut täällä esiin.
No, takuueläkkeen määrää vähentävät
muut eläkkeensaajan lakisääteiset eläkkeet.
Se on tietenkin toinen säädöksen aihe
sitten, jos niihin puututaan, mutta nyt lähtökohtana
oli vain kansaneläkkeellä tai pienellä työeläkkeellä olevien ihmisten
toimeentulon parantaminen. Tämän takuueläkkeen
myöntämisen edellytyksenä on, että hakija
on ensinnäkin 16 vuotta täyttänyt ja
asunut vähintään kolme vuotta Suomessa.
Hakija on joko työkyvytön tai sitten hakija on
65 vuotta täyttänyt maahanmuuttaja, joilla ei
ole oikeutta kansaneläkkeeseen Suomessa.
Tämä veronalainen etuus rahoitetaan valtion varoista,
ja sen maksaa Kela, joten siinä kansalaiset ovat yhdenvertaisessa
asemassa. Mielestäni tämä on keskustalaisen
eläke- ja perusturvapolitiikan taidonnäyte.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aluksi olin sitä mieltä,
että en osallistu tähän lähetekeskusteluun
ollenkaan, ja kun sitten kuitenkin päätin osallistua,
niin ajattelin, että selviän kahdessa minuutissa
tuolta paikalta ja voi olla, että selviän tästäkin,
mutta varmuuden vuoksi nyt sitten pääsin tänne
asti.
Täällä on nyt keskusteltu takuueläkkeestä ja sitten
on keskusteltu keskustelusta, jota on käyty takuueläkkeestä,
ja sitten siitäkin, miten tämä käsittely
tulee tästä etenemään.
Jos nyt esittäisin lyhyen arvion tästä takuueläkkeestä,
niin minä en tästä esityksestä juuri moitittavaa
löydä. Ei sitä nyt oppositiopuolueen edustajan
tietysti hallitusta kehumaan pidä ruveta, ja uskon kyllä vahvasti,
että kun tässä nyt vielä jonkun
aikaa, ennen kuin tämä on toisessa käsittelyssä,
mietin, niin kyllä minä vielä jotain moitittavaakin
keksin.
Mutta kun ed. Taimela tuossa poistuessaan pyysi minua kommentoimaan
ed. Rehulaa, jos hän heittäytyy kovin ilkeäksi,
niin en nyt tiedä, heittäytyikö ed. Rehula
ed. Taimelaa kohtaan kovin ilkeäksi, mutta ei minulla kovin
paljon ole sinänsä kommentoitavaa ed. Rehulan
puheenvuoroon.
Vasemmistoliitto tulee ainakin valiokuntakäsittelyssä puolustamaan
tätä esitystä tai ainakin kannattamaan
sitä. Toki sopii keskustella sitten ehkä laajemmalti
siitä, mikä tämän tason olisi
pitänyt olla. Minusta eläkkeitten tason Suomessa tulisi
olla sellainen, että eläkkeensaajat eivät
jää köyhyysrajan alle, ja eläkejärjestelmän
pitäisi olla sellainen, että kun siinä erilaisia
asioita yhteensovitetaan, niin ei syntyisi väliinputoajia,
ei syntyisi tilanteita, joissa toinen etuus vähentää toista
niin, että ei voi olla varma siitä, miten lopulta
käy.
Meillä oli tänään valiokunnassa
jo ennakkokuuleminen tästä, ja siinä yhteydessä,
kun erikseen asiaa tiedustelin, vakuutettiin, että tässä ei pitäisi
päästä syntymään sellaisia
väliinputoamisia kuin tapahtui eläketuen osalta.
Tuossa tuli mieleeni, mitenkähän tämä takuueläke
mahtaa suhtautua eläketukeen. Voi olla, että sekin
jo saattaisi lakiesityksestä löytyä, mutta
en ole niin perusteellisesti siihen vielä tutustunut. Siis
olen sitä mieltä joka tapauksessa, että jos
kansaneläkkeen ja takuueläkkeen erotus maksetaan,
niin kyllä kun eläketuki on kansaneläkkeen
suuruinen etuus, jota ei saanut juuri näistä eläkepoliittisista
syistä kutsua eläkkeeksi, niin kyllä silloin
myöskin eläketuen pitäisi kuulua niihin
etuuksiin, jotka sitten sisältyvät tähän takuueläkkeen
korottavaan määrään, mutta kaiken
kaikkiaan tämä esitys parantaa kaikkein pienituloisimpien
etuja.
Vasemmistoliiton sosiaalipoliittinen linja on aina ollut se,
että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten asemaa
on parannettava. Se on sitä edelleenkin, ja tästä syystä vasemmistoliitto
pitää, ainakin minä vasemmistoliiton edustajana
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa pidän, tätä esitystä erittäin
hyvänä ja esitän siitä kiitoksen
niille, jotka sen ovat ansainneet. En ole aivan varma siitä,
kuinka suuren ansion Sata-komitea tästä ansaitsee.
Nimittäin epäilen nyt kuitenkin, että jos
tätä ei olisi, kai senkin nyt voi arvata, Suomen
keskustan vaatimuksesta kirjattu hallitusohjelmaan, niin kuinkahan
suurta innostusta Sata-komitea olisi oikeasti tätä kohtaan
tuntenut, mutta se on nyt sitten toinen asia. Pääasia on,
kirjautui se nyt mistä tahansa, että tämä esitys
toteutuu. Voimaantuloajankohta on sinänsä tietysti
mielenkiintoinen, mutta parempi nyt voimaantulo maaliskuussa 2011
kuin ei-voimaantulo toukokuussa 2011, että tässä suhteessa
eteenpäin ministeri Hyssälän viitoittamaa
tietä vähän parempiin eläkkeisiin.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! En ole kuullut kaikkia niitä puheenvuoroja,
mitä täällä salissa on käytetty.
Tässä on jotain viittauksia ollut myös
oman puolueeni jäsenten käyttämiin puheenvuoroihin,
mutta henkilökohtaisesti täytyy todeta, että pidän
tätä takuueläkettä periaatteessa kyllä erittäin
myönteisenä asiana. Jos jotain kielteistä haluaa
hakea, niin se on nimenomaan tämä takuueläkkeen
ajankohta, elikkä minkä vuoksi tämä ei
tullut jo aikaisemmin. Siellä pienissä eläkkeissä on
erittäin paljon ongelmia ostovoiman kanssa. Vähän
tulee semmoinen olo, että tämä on jonkinlainen
vaalintakuueläke, mutta todella hyvä asia on,
että tällainen hanke on etenemässä.
Huono asia ja kielteinen on se, että tämänkään kauden
aikana ei sille isolle joukolle, joka niukin naukin ylittää tämän
685 euron rajan, niihin pieniin työeläkkeisiin,
joiden varassa myös ostovoiman kanssa on aikamoinen suoriutuminen,
korotusta ei ole tullut. Ne eläkeläiset eivät
ole hyötyneet sen kummemmin veronalennuksista kuin juurikaan
kansaneläkkeen tasokorotuksista, ja heillä on
siellä myös pärjäämisongelmaa.
Olisikin ollut ihan mielenkiintoista tietää, ollaanko heidän
tilannettaan vielä ennen vaaleja helpottamassa jollain
tavalla. Ostovoimaa nimittäin niihin pieniin työeläkkeisiinkin
tarvitaan. Eli kysymys ei ole eri köyhistä vaan
kaikkien köyhien eläkeläisten huomioimisesta.
Keskustelu päättyi.