7) Hallituksen esitys laiksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä lakiesityksessähän
on kysymys komission finanssi- ja talouskriisistä ja sen paikkaamista
koskevasta tiedonannosta ja sen mukaisesta tuesta, joka nyt sitten
kansallisilla päätöksillä voimaan
laitetaan.
Valiokunta piti tätä erittäin tarpeellisena.
Tästä on käyty pitkälliset neuvottelut
tuottajajärjestöjen kanssa ja haettu malli sille,
millä tavoin tämä tuki kohdennetaan niille
tiloille, jotka kaikkein suurimmissa taloudellisissa vaikeuksissa ovat.
Näitä tilojahan ovat ennen kaikkea kotieläintilat,
ja se vahva painotus on nimenomaan kotieläintiloilla. Tuen
määräytymisperusteet tulevat suoraan
verotuksesta, verotuksen tiedoista. Niitä ei pysty manipuloimaan
millään tavalla. Toinen ehto tuen saamiselle on
se, että on merkittävällä tavalla
investoinut viimeisten vuosien aikana. Näiden kahden reunaehdon — liikevaihdon
ja vieraan pääoman suhde ja investointien määrä — perusteella
tämä tuki on vain ja ainoastaan saatavilla. Eli
kysymys on hyvin intensiivisten tilojen rahoituskriisistä ja
sen helpottamisesta.
Valiokunta oli vastalausetta lukuun ottamatta yksimielisesti
asian kannalla ja ennen kaikkea kiinnitti huomiota siihen, että tämä tuki
tulee saada maksuun viivyttelemättä ja tarpeetonta
hallintoa välttäen. Olimme hieman huolestuneita
siitä, kun maaseutuvirasto esitteli tätä asiaa
omalta kantiltaan. Heidän ajatuksensa oli, että siinä menee
yli puolikin vuotta ennen kuin tämä saadaan voimaan
ja maksuun, ja sitä valiokunta piti täysin kohtuuttomana.
Tämäntyyppiset yksinkertaiset tukijärjestelmät,
joissa on täysin selvät perusteet, täytyy
pystyä hallinnoimaan lyhyemmällä aikavälillä ja
saamaan tiloille maksuun. Sillä pystytään
auttamaan niin, että tämän kiperän
taloustilanteen yli nämä kaikkein suurimmissa
ongelmissa olevat kotieläintilat pääsevät.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tämä vastalauseemme aikaansai
sen, että valiokunnan puheenjohtaja halusi hallituksen
esityksen puolesta heti ikään kuin kommentoida
vastalausetta. Valitettavasti tässä asiassa on
pysähdyttävä nyt vähän
paremmin. Tässähän ovat hallituspuolueet
pitäneet vauhtia ja olleet valmiit tinkimään valiokunnankin
perusteellisesta käsittelystä. Yhdellä valiokunnan
kuulemisella vietiin läpi laki, jolla on laajempi ulottuvuus.
Minä haluan lähestyä tätä.
Komissiohan esitti nimenomaan jäsenvaltioille tässä talous-
ja finanssikriisissä työllisyystoimien vahvistamista
ja kriisin sosiaalisten vaikutusten pehmentämistä,
muun muassa yritysten ja työttömyydestä kärsivien
perheiden tukemista, ja näihin komission 2009 keväällä esittämiin
näkemyksiin hallitus on vauhdilla perustellut tämän esityksen,
jolla suunnataan 22 miljoonaa euroa lisää kansalliseen
tukeen, joka kohdennetaan sitten aika yleisellä tavalla.
Mistä on kysymys? Nyt tässä tilanteessa — vaikka
EU-komissio antaa mahdollisuuden tukea väliaikaisella kansallisella
tuella maatalouden tuotantosuuntia poikkeuksellisesti ohimenevien
rahoitusvaikeuksien takia, joka on asiana hyvin tärkeä — minusta
ei voi olla perusteltua, että 22 miljoonaa euroa tehdään
sillä tavalla, ettei kohdentamista tuen vaikuttavuuden
kannalta kunnolla arvioida. Asiantuntijakuulemisessa ilmeni, että tässä ei
oteta huomioon tuotantosuuntia, ei oteta huomioon työvaltaisten
nuorten viljelijöiden, muun muassa kotieläintuottajien
ja maidontuottajien, erityisiä vaikeuksia. Tässä on
37 prosenttia ilmeisesti maitotiloja, mutta kun tätä laskee
sadan prosentin laskuperiaatteella, niin tästä jää 30
prosenttia kasvituotantotiloja tai muita tiloja, jotka ovat siis
ilmeisesti tuen piirissä.
Olemme moneen otteeseen sosialidemokraattien taholta kantaneet
huolta siitä, että hallitus istuu — ja
keskusta erityisesti — kahdella jakkaralla: toisaalta eläköityvien,
eläköityneiden viljelijöiden ja sitten
ainakin juhlapuheissa nuorten tuottajien jakkaralla. Jälkimmäiset
valitettavasti ovat hävinneet. Maitokiintiöt ja
vapaakauppa johtivat nuorten velkaantumiseen — 100 000—200 000
euronkin velkoihin — siitä, että sai
tuotanto-oikeuden ja työoikeuden. Se oli eläköityvien
bonus, jonka Ahon hallitus aikoinaan ajoi läpi.
Toinen kysymys on ollut se, että huolimatta pyynnöstämme,
hallitus ei ole puuttunut tuotantokustannusten alentamiseksi muun
muassa näennäisviljelyyn ja peltoalaan liittyviin
tukiin, jotka ovat nostaneet lisämaan hinnan nuorten tuottajien
tilanteessa ja kannalta kohtuuttomaksi. Erittäin hankalia
tilanteita, kun samalla pitäisi tilakokoa kasvattaa ja
pärjätä, niin käytännössä se on
tehty erilaisilla tukijärjestelyillä — ihan
kansallisesti itse asiassa junailtu — vaikeaksi. Ei ole luopumishalukkuutta,
ja joka tapauksessa nuorille tuottajille tulee kalliiksi maan saanti.
Meidän mielestämme tässä tilanteessa
olisi pitänyt välittömästi painottaa
poikkeuksellinen ylimenovaiheen tuki juuri näille työvaltaisen
maitotalouden päätoimisille yrittäjille,
että se vaikuttavuus olisi ollut oikeasti sellainen, että kotieläintuottajat
ja nämä nuoret päätoimiset tuottajat
pärjäävät. Nyt tässä ei
ole arvioitu tuotantosuuntien ja työn sitovuutta eikä todella
näitä maitotalouden erityisvaikeuksia, ja nyt
itse asiassa tuen piiriin siis tulevat sivutoimiset ja tämän
väliaikaisen kansallisen tuen osalta pääosan
tuloistaan jopa tilojen ulkopuolelta saavat, esimerkiksi virkamiesviljelijät.
Vaikka tämä on välttämätön, niin
jotta oikeasti voitaisiin tukea niitä perheitä, jotka
maataloudessa ovat erittäin kovissa vaikeuksissa, olisi
kyllä pitänyt katsoa tätä kohdentamista.
Toinen asia, puhemies. Kyllä sosialidemokraattien mielestä myöskin
meidän pk-yrityskenttämme olisi nyt tässä tilanteessa
ehdottomasti samanlaisen nopeuden ja aktiivisuuden tarpeessa kuin
että hallitus yhdellä maa- ja metsätalousvaliokunnan
kokouksella vie läpi tämäntyyppisen.
Minä ymmärrän, että keskusta
elää kuin viimeistä päivää.
Kaikkialta vedetään irti, mitä yritetään
saada. Minulle tulee valitettavasti mieleen nykyisen maa- ja metsätalousministerin
aika
Ahon porvarihallituksen aikana, kun hän oli maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja. Silloin tehtiin velkajärjestelylaki maanviljelijöitä koskien.
Sosialidemokraatteja estettiin kuulemasta oikeusministeriön
velkasaneerauksen asiantuntijoita, jotka olisivat voineet kertoa,
mitä yhtenevyyttä tai eroavuutta pienyrittäjien
ja muiden kansalaisten velkajärjestelyyn siinä esityksessä oli.
Me emme saaneet kuultavaksi asiantuntijoita. Sosialidemokraatit
eivät muuten osallistuneet silloin sen lain käsittelyyn,
vaan poistuivat maa- ja metsätalousvaliokunnasta vastalauseena.
Mietinnöstä ette löydä valitettavasti
sosialidemokraatteja.
Minä toivon, että tämäntyyppiset
asiat käsitellään perusteellisesti niiden
kansallinen merkitys ja myös maanviljelijöiden
kannalta ratkaiseva merkitys huomioon ottaen sillä tavalla,
että yhteisesti, perustellusti voidaan myös voimavarat suunnata
tässä kriisissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki hyvin tehokkaasti esittää toisenlaista
menettelytapaa, mutta itse asia on kuitenkin siinä, että tämä väliaikainen
järjestely olisi pitänyt toteuttaa jo (Ed. Leppä:
Ajat sitten!) — ajat sitten. — Mutta siinäpä kävikin
sillä tavalla, että neuvottelut tuottajajärjestöjen
kanssa venyivät ja venyivät ja venyivät
ja vasta 13. päivänä tätä kuluvaa
huhtikuuta hallituksen esitys lähti täältä lähetekeskustelusta
valiokuntaan, joka otti sen asian niin kuin piti ottaakin välittömästi
käsittelyyn, kuuli sen olennaisen tietämyksen
näistä asioista järjestöiltä ja
virkamiehiltä ja päätti, että ainakaan
meidän piikkiimme ei tätä kuppaamista
tarvitse kyllä nyt laittaa. Asiassa olisi voitu päätyä toiseenkin
tulokseen, ja se olisi ainakin ollut varmasti semmoinen, joka olisi
sosialidemokraatteja tyydyttänyt mutta ei tuottajajärjestöjä.
Ja kun tämän suuremmasta summasta rahaa ei ole
kysymys, niin tämän takia ei nyt viitsi panna järjestöjen
kanssa välejä poikki. Elikkä tämä on hyvä juttu
sinne saakka kuin se nyt hyvä juttu on.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Tästä vauhdilla menosta voi esimerkin
ottaa vaikkapa Ranskasta, jossa taitaa olla niin, että tämä tuki
on jo maksettu. Alun alkaen Suomi lähti siitä,
että tämä maksettaisiin vain ja ainoastaan
kotieläintiloille, mutta tämä ei käynyt.
Se ei ollut mahdollista komission säädösten
mukaan ja komission ohjeiden mukaan ja määräysten
mukaan, ja siksi se malli on löytynyt nyt sitten tästä,
mitä äsken kuvasin.
Sanon vielä toisen kerran: tämä malli
on nimenomaan sellainen malli, jossa nuoret, jotka ovat investoineet,
ovat tämän tuen kohteena. Harva, ani harva eläkeikää lähestyvä viljelijä on tehnyt
sen suuruisia investointeja, että pääsisi
tämän tuen piiriin, koska ne perusteet ovat niin
yksiselitteiset.
Ja sanon toisen kerran: suhteella tuon vieraan pääoman
ja liikevaihdon välillä ja investointien määrällä,
vain näillä kahdella asialla on tämän tuen
osalta merkitystä. Sivutoimiset, ja niin kuin ed. Rajamäki
täällä totesi, virkamiesviljelijät
ani harvoin investoivat sellaisia määriä,
että nämä ehdot täyttyisivät,
(Ed. Rajamäki: Silloin tällöin!) ja siksi
olen edelleen sitä mieltä, että tämä kohdentaminen
ja kohdentuminen on aivan oikein ja se tulee toteuttaa juuri tällä tavalla
niin kuin tässä enemmistö valiokunnasta
esittää.
Ja niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
me kuulimme valiokunnassa kaikkia niitä oleellisia tahoja
ja niitä tahoja nimenomaan, joita tämä koskee,
ja he olivat tähän erityisen tyytyväisiä ja toivoivat,
että tämä viedään nyt
nopeasti eteenpäin, koska se muualla Euroopassa on jo paljon paljon
pidemmällä kuin meillä.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Niin, raha on suhteellista. Huomenna keskustellaan
Reumasäätiön sairaalasta, jossa korvamerkityllä noin
2 miljoonan euron lähetteiden tukemisella olisimme varmistaneet
ratkaisun tähän vaikeaan tilanteeseen ja tähän
kriisiin, mikä reumapotilaita nyt kohtasi: 2 miljoonalla
eurolla. Mutta sitä ei haluttu Kelan johdossa ja ministeriön
puolella edes selvittää, annettiin homman tapahtua.
Huomenna siitä varmaan kuulemme lisää.
Komission lähtökohtahan on, että toimenpide on
tarpeen, asianmukainen ja oikean suuntainen. Yhdellä kokouksella
haluttiin tämä selvittää. (Ed.
Pulliainen: Kyllä me ollaan tehokkaita!) — Kyllä tietyissä asioissa,
kun on tämmöinen MTK:n poliittinen jaos työssä,
niin se on hyvin nopea, maa- ja metsätalousvaliokunta. — Mutta toinen
asia on sitten se, että me halusimme vielä kuulla
MTK:n varapuheenjohtaja Ylisen kommentteja ja maidontuottajien näkökulmaa.
Tätä ei mahdollistettu. Varapuheenjohtaja Ylinen
ilmoitti, että hänellä ei ole huomauttamista.
Huomauttamista! Se on hyvä eduskunnan pöytäkirjaan
merkitä: huolimatta siitä, että maidontuottajien
asemasta sosialidemokraatit halusivat lisätietoja, MTK:lla
ei ollut mitään huomauttamista tältä osin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt paljon viitsisi ystävä,
ed. Rajamäen kanssa inttää. Minäkin
luin sen kirjeen, kun Yliselle ei käynyt tulla valiokuntaan.
Hän lyhyesti ilmoitti, että yhtyy siihen, mitä on
sanottu, ja vielä sanoi, kenenkä välittämään
näkemykseen hän yhtyy: se oli Åberg nimeltään.
Yleiskeskustelu päättyi.