1) Hallituksen esitys laeiksi perusopetuslain 11 §:n,
lukiolain 7 §:n ja ammatillisesta koulutuksesta
annetun lain 12 ja 17 §:n muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta sai viime syksynä käsiteltäväkseen
terveystietoa omana oppiaineena koskevan hallituksen esityksen.
Hallituksen tarkoituksena oli, että laki olisi voinut tulla
voimaan jo viime vuonna. Pian käsittelyn aloittamisen jälkeen
valiokunta kuitenkin totesi, että asiassa täytyy
käydä melko laaja asiantuntijakierros johtuen
eri asiantuntijatahojen vastakkaisista mielipiteistä erillisen
terveystiedon oppitunnin tarpeellisuudesta. Valiokunnassa kritisoitiin myös
lain tuomista eduskuntaan irrallisena muusta tuntijaosta. Eräät
valiokunnan jäsenet olisivat halunneet lykätä käsittelyä,
jotta oltaisiin selvillä kokonaisuudesta. Tästä syystä mietinnön
valmistuminen lykkäytyi.
Varsinaiseen asiasisältöön: Valiokunta
yhtyy hallituksen esityksen perusteluissa todettuun siitä,
että terveystieto ja terveyskasvatus, turvallisuustaidot
ja valmiudet sekä yleiset yhteiskunnassa toimimisen ja
elämänhallinnan kannalta tärkeät
tiedot ja taidot ovat jääneet perusopetuksessa
liian vähälle huomiolle. Uusin tietämys, joka
on lasten ja nuorten terveyden tilanteesta saatu, on ollut lähtökohtana
terveystiedon saattamiseksi omaksi oppiaineekseen. Kouluterveystutkimuksen
mukaan oppilaiden erilainen oireilu on lisääntynyt.
Selitykseksi tutkimuksessa ovat nousseet niin kotiin, vapaa-aikaan
kuin koulutyöhönkin liittyvät tekijät.
Yhtenä koulutyöhön liittyvänä syynä tutkimuksessa
todetaan, että nuori ei saa koulussa tietoja ja taitoja,
miten itseään tulisi huoltaa.
Valiokunta pitää merkittävinä terveystiedon opetuksen
tavoitteita. Tarkoituksena on, että oppilaat oppivat terveystietoja
ja -taitoja sekä terveyttä edistäviä asenteita
ja saavat nykyistä parempia valmiuksia pohtia terveyteen
liittyviä arvoja. Opetuksessa on tärkeää tukea
myös ihmisyyteen kasvua sekä edistää fyysistä,
psyykkistä ja sosiaalista terveyttä ja hyvinvointia.
Varsinaisen terveystiedon ja terveyden edistämisen
lisäksi ovat tärkeitä osa-alueita sosiaalisten
taitojen ja yleisten elämänhallintataitojen kehittäminen, perhe-
ja kuluttajakasvatus sekä turvallisuustaitojen ja -valmiuksien
saavuttaminen.
Valiokunta korostaa koko kouluympäristön, myös
kodin ja koulun muun henkilökunnan vastuuta. Terve koulu
syntyy siitä, että koko yhteisö on lapsen
kasvatuksen ja koulutuksen tukena. Terveystiedon opetus ja koulun
terveyskasvatus ovat parhaimmillaan koulun koko henkilökunnan
yhteinen asia. Koulun terveydenhoitohenkilökunta on tässä arvokas
voimavara.
Sivistysvaliokunta korostaa sitä, että terveystiedon
kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta kaikkia koulun psykososiaalisia
ongelmia ei voida katsoa ratkaistuiksi tällä lainmuutoksella.
Tietotulva ja elämän pirstoutuminen ovat viime
vuosina lisääntyneet. Ahdistuneisuus ja avuttomuus ovat
lisääntyneet monen lapsen ja nuoren ja myös
opettajan kohdalla. Näiden ongelmien ratkaisemiseen ei
riitä pelkästään terveystiedon opetuksen
lisääminen ja sen opetusmenetelmien kehittäminen.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut selkeästi
esille, että terveyteen liittyvien tietojen ja taitojen
opetuksen tulisi painottua vuosiluokille 1—6. Sen vuoksi
valiokunta pitää välttämättömänä selvittää mahdollisuudet
tämän toteuttamiseksi. Asia liittyy kuitenkin
koko perusopetuksen tuntimäärien kokonaisuuteen
ja koulupäivän pituuteen, joten ei ole tarkoituksen-mukaista
tehdä muutoksia yksittäisen aineen käsittelyn
yhteydessä.
Hallituksen esityksen mukaan vuosiluokilla 1—6 ainakin
osa terveystiedon opetuksesta voitaisiin antaa osana eri aineiden
opetusta eikä terveystiedolle tältä osin
välttämättä osoitettaisi omia
tunteja. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että vuosiluokilla 1—6 terveystiedon opetus on
integroitua.
Sivistysvaliokunta on keskustellut paljon myös siitä,
ketkä ovat kelpoisia opettamaan terveystietoa. Tämä oli
sangen ongelmallinen asia. Asiasta säädetään
asetuksella. Valiokunnalla on ollut asetusluonnos käytettävissään.
Yksityiskohdat tästä asiasta sisältyvät
mietintöön.
Valiokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen periaatteet
kelpoisuuksista mutta samalla todennut, että esimerkiksi
biologian, kotitalouden, liikunnan tai yhteiskuntaopin aineenopettajilla on
jo sellaisia terveystiedon opetukseen tarvittavia opinnäytteitä ja
valmiuksia, että heidän aikaisempien opintojensa
hyväksilukeminen melko laajastikin on perusteltua.
Uudistus vaatii melkoisessa määrin täydennys-
ja lisäkoulutusta. Valiokunta on huolestunut täydennys-
ja lisäkoulutuksen rahoituksesta yleisesti. Esiopetuksen
ja terveystiedon vaatimat mittavat opettajankoulutustarpeet eivät
saa viedä voimavaroja muulta opettajien täydennys-
ja lisäkoulutukselta.
Yksityiskohtien osalta mainittakoon vielä, että valiokunta
ehdottaa lakiehdotusten voimaantulosäännöksen
vuosiluvun muutettavaksi vuodesta 2000 vuoteen 2001.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
kaksi vastalausetta, joista toisessa on lausuma täydennyskoulutuksen
rahoituksesta ja toinen käsittelee opettajien kelpoisuutta.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Terveystiedon asemaa on korostettu
viime aikoina ylettömän runsaasti. Hyvä niin,
sillä vain ylikaato voi tuottaa jonkinlaisen tuloksen.
Mutta onkohan terveystiedon viemisessä oppiaineeksi käymässä niin?
Tavoitteiden asettelu tämän aineen kohdalla on
ollut niin ylevää, että säälin opettajakuntaa,
joka joutuu tavoitteiden asetannan kohteeksi ja lopulta niiden toteuttajaksi.
Kaikki yhteiskunnassa vallitsevat ongelmat otaksutaan nyt ratkaistavan
terveystiedon saamisella oppiaineiden joukkoon ja ennen kaikkea
peruskoulun tuntijakouudistuksen ulkopuolisena aineena. Se tuntuu
ihmeelliseltä. Onhan eduskunta toki pitänyt kyseessä olevaa
oppiainetta tärkeänä, muttei toivonut
nostettavan sitä kaikkien aineiden yläpuolelle.
Missä ovat nyt lasten ja nuorten liikkumattomuudesta huolestuneet
tahot, entä yhteiskunnallisesti suuntautuneet ja teknologiaa
havittelevat?
Mielestäni kouluterveydenhuoltoa tehostamalla ennen
kaikkea sen henkilöstömäärää lisäämällä sekä integroidulla
opetussisältöjen päivittämisellä olisi
päästy tavoitteissa pidemmälle kuin pelkällä oppiaineen
ylikorostetulla asemoinnilla.
Hallituksen esityksessä on todettu, että terveystiedon
saamisella oppiaineeksi ei ole merkittäviä taloudellisia
vaikutuksia. Ne eivät ehkä valtion tasolla tunnu
merkittäviltä, mutta koulujen tasolla kyllä,
joudutaanhan resursoimaan materiaaliin ym. menoihin opiskelijakohtaisesti.
Myöskään emme ole kuulleet, mistä varat
täydennys- ja pätevöittämiskoulutukseen
otetaan. Tällä hetkellä jo kamppaillaan
esiopetuksen pätevöittämiskoulutuksen
määrärahojen riittämättömyyden
kanssa. Nyt tarvitaan resursseja terveystiedon pätevöittämiskoulutukseen,
ja tulossa ovat ammattikorkeakoulujen jatkotutkinnot, joiden on otaksuttu
nielaisevan 10 miljoonaa markkaa. Samanaikaisesti ovat jonossa opettajien
normaalit täydennyskoulutusohjelmat, joihin on todettu olevan
puutteelliset varat jo tällä hetkellä.
Edelleen kaikki nämä katetaan budjetin sisäisin
järjestelyin. Mistä aiotaan tarkalleen ottaa kaikki erilaisiin
pätevöittämiskoulutuksiin tarvittavat varat,
kun ammatillinen aikuis- ja lisäkoulutus on romahtamassa
eikä oppilaskohtaisia yksikköhintojakaan ole ollut
varaa nostaa vaadittavalle tasolle?
Toteutuukohan sittenkään terveystiedon avulla
sivistyksellinen viisaus "mens sana in corpore sano", ’terve
sielu terveessä ruumiissa’. Uskallan väittää,
että tarvitsemme yhteiskunnassamme paljon järeämpiä toimenpiteitä kuin
terveystiedon oppiaineeksi jyräämisen. Tähän
kuitenkin tyydymme nyt lakiesityksen myötä.
Arvoisa rouva puhemies! Tulen esittämään asian
toisessa käsittelyssä vastalauseen 1 mukaista
lausumaehdotusta.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vähän oudoksuin ed. Kerolan
kohtuuttoman kriittistä puheenvuoroa tilanteessa, jossa
sivistysvaliokunta kuitenkin täysin yksimielisesti yhtyy
hallituksen esitykseen, jonka taustalla on aito ja syvä huoli
siitä lasten terveystiedon ymmärryksestä ja
tilasta, joka on. Haluan myöskin todeta sen, että kun
eduskunta ja valiokunta kolmisen vuotta sitten kuunteli 350:tä asiantuntijaa
koululainsäädännön kokonaiskäsittelyn
yhteydessä, sieltä nousi muutama asia ylitse muiden,
joista yksi oli se, että terveystiedon opetus on pirstaleina.
Erinomaista on, että ministeri Maija Rask on tähän
asiaan tarttunut voimakkaasti kiinni ja tuonut tämän
esityksen eduskuntaan.
Ainoa ongelma ehkä tässä on se, että tulee ikään
kuin yksi oppiaine lisää, kun pitäisi
itse asiassa pyrkiä koulutuksessa yhdistämään
eri opetus- ja aihekokonaisuuksia, mutta tämä tilanne kuitenkin
nuorten ja lasten kannalta on sen kaltainen, että tämä on
yksi askel, jossa tehdään tiettyjä asioita
koulussa. Jokainen meistä ymmärtää sen,
että lasten terveydentila ja siihen liittyvät kysymykset
ovat paljon laajempia ja syvällisempiä. Koulu
voi vain tehdä oman sarkansa tässä yhteydessä.
Puhemies:
Vastauspuheenvuorojen mitta on 1 minuutti. En ilmoittanut sitä äsken,
joten ilmoitan sen nyt.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minustakin terveys on hyvin tärkeä asia,
ja aika kovaa kritiikkiä tuli tässä kyllä terveysoppia
kohtaan. Mielestäni tässä on kuitenkin
niin pienestä asiasta kysymys, että sillä ei taloudellisia
vaikutuksia ole kuntiin eikä valtioon päin. Päinvastoin
näkisin, että tässä on muita
hyviä vaikutuksia kuitenkin niin paljon enemmän,
että uudistus kannattaa toteuttaa.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Gustafssonille vastaisin, niin kuin
totesin puheeni lopussa, että tyydymme tähän
ratkaisuun. Pelkään sitä tilannetta, että koulut
jo nyt kantaessaan suurta kasvatusvastuuta lankeavat tämänkin
suuren tehtävän edessä tuntien, että kasvatus
on asetettu pelkästään koulujen tehtäväksi.
Perään tässä sitä,
että kotien lisäksi yhteiskunnan omilla toimillaan
ja lainsäädännöllä on
kannettava vastuunsa kasvatustehtävässä.
Marjukka Karttunen-Raiskio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka sinänsä on hyvä,
että terveystiedon asemaa korostetaan, minäkin
hieman kritisoin asian ottamista omaksi erilliseksi oppiaineeksi,
koska samaan aikaan puhutaan esimerkiksi siitä, että koululaisten
ja varusmiesten kunto on dramaattisesti laskenut. Olisin ehkä mieluummin
halunnut panostaa koululiikuntaan. Samaan aikaan painiskelemme myös
sen ongelman puitteissa, että oppilaittemme luonnontiedon:
matematiikan, fysiikan, kemian, taidot ovat heikkoja. Mielestäni
terveystiedon olisi kuitenkin voinut sisällyttää läpäisyperiaatteella
jonkin toisen aineen yhteyteen.
Kalevi Olin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on arvioni mukaan käytetty
arvokkaita puheenvuoroja asian puolesta. On myöskin kiinnitetty
huomiota niihin kohtiin, joissa voidaan kritiikkiä esittää,
mutta itse pääasia on tietenkin se, että terveys
kiinnostaa ihmisiä, kaikkia ikäryhmiä.
Itse asiassa se on tehtäväalue, joka kiinnostaa
kaikkein eniten tällä hetkellä yhteiskunnan
politiikan alueista. Voidaan kysyä: Eikö lääketiede
ole tuottanut mitään sellaista sadan viime vuoden
aikana, joka olisi koulussa opettamisen kannalta arvokasta? Sen
takia sivistysvaliokunnan esitys on hyvin perusteltu, ja toivon,
että eduskunta vie esityksen lävitse.
Jyrki Katainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä laki on varsin kunnianhimoinen,
ja siihen myös valiokunta kiinnitti huomiota. Kävimme
kuitenkin sen tyyppistä keskustelua, jossa arvioitiin,
mikä olisi parempi lähestymistapa tämän
ongelman hoitamiseen eli onko kyseessä enemmänkin
taito- vai tietoaine. Nyt ollaan linjaamassa selkeästi
sen suuntaan, että halutaan tietopuolta korostaa etenkin yläasteella
ja lukiossa. Meillä oli vähän toisenkin
suuntaisia näkemyksiä valiokunnassa. Mutta valiokunta
on päätöksensä tehnyt, ja viemme
lakiesitystä näillä eväillä eteenpäin.
Tavoitteisiin on määritelty fyysisen kunnon
ja terveyden kohentamisen lisäksi myös sosiaalisia kokonaisuuksia.
Näin ollen tietysti, mikä muutamissa muissakin
puheenvuoroissa on tullut esille, tuntuu aika haasteelliselta, ehkä ylihaasteelliseltakin,
että yhdellä oppiaineella, varsinkin tietopuolisella
oppiaineella, pystyttäisiin tätä kokonaisuutta
hoitamaan.
Mirja Ryynänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin lasten ja
nuorten terveystiedon tilan parantamisen tavoitteen ja siinä mielessä tuen
sitä, mitä ed. Gustafsson sanoi. Mutta epäilen
kyllä hyvin vahvasti, saavutetaanko tämä hyvä ja
oikea tavoite juuri sillä keinolla, mitä nyt ollaan
viemässä eteenpäin, erillisellä oppiaineella,
terveystiedolla. Eikö olisi parempi kokonaisuudessaan lisätä koulutuksen
voimavaroja, lisätä erityisesti varoja opettajien
täydennyskoulutukseen, kehittää oppisisältöjä niissä eri
aineissa, joissa kokonaisvaltaiseen terveystiedon osaamisen kehittämiseen
voidaan puuttua? Minusta tässä on vähän sellaisten
opettajien vähättelyäkin, jotka tätä tietoa
tällä hetkellä kouluissa antavat. Varmasti
tarvitaan lisävaroja täydennyskoulutukseen, mutta tällainen
sitouttaminen kokonaisvaltaisempaan kehitystyöhön
ja oppisisältöjen kehittämistyöhön
olisi minusta parempi tie.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että ed. Gustafsson
kuuli kriittisyyttä ed. Kerolan puheenvuorossa, mutta itse
kuulin enemmänkin sitä, että sivistysvaliokunnan
mietintö, jota olen itse tukemassa ja varmasti koko valiokunta,
jää puolitiehen, kun tavoitteena oli myös
nuorten syrjäytymisen estäminen. Tällöin
ollaan vain yhtä sektoria auttamassa ja edistämässä.
Minusta on paljon suuremmasta asiasta kysymys kokonaisuudessaan,
niin kuin valiokunnan puheenjohtajakin totesi. Kysymys on koko koulun
toiminnasta eikä ainoastaan terveysopetuksesta, vaan koko
henkilökunnan ja kaikkien aineitten yhteistoiminnasta.
Eli kyllä me jäimme auki, ja siitä ehkä tietty
kriittisyys suotaneen, ed. Gustafsson.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki tämän asian problematisointi
voidaan tehdä terveystiedon kohdalta, se voidaan tehdä ruotsin
kielen opetuksen kohdalta, mutta minusta peruskysymys ja itse asiassa
se, mitä ed. Ryynänenkin peräsi, on kyllä kirjoitettu
valiokunnan kannanottoon. Täällähän
todetaan näin: "Terve koulu syntyy siitä, että koko yhteisö on
lapsen kasvatuksen ja koulutuksen tukena. Terveystiedon opetus ja
koulun terveyskasvatus on parhaimmillaan koulun koko henkilökunnan
yhteinen asia." Näinhän sen pitää olla, mutta
lapsilla on oikeus saada valtakunnallisesti eri puolilla tasa-arvoinen,
tasapuolinen terveystiedon perusopetus, koska nykyinen tutkimustieto
osoittaa sen, että tämä opetus on varsin
leväperäisesti hoidettu (Puhemies koputtaa) monissa kouluissa.
Tällä taataan alueellinen ja tiedollinen tasa-arvo,
lapsen perusoikeus oman terveytensä kohdalta.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Me eilen täällä kävimme
pitkän keskustelun työn tulevaisuudesta ja todettiin,
kuinka tärkeää on esimerkiksi luonnontieteiden
koulutus. Sen takia, kun pistetään rahaa siihen,
että nostetaan terveystieto erilliseksi oppiaineeksi ja
koulutetaan siihen opettajia, kyllä minä yhdyn
siihen kritiikkiin, mitä on esitetty. Vastuu terveyskasvatuksesta kuuluu
koko koululle, niin kuin mietinnössä todetaan,
mutta pelkään, että jos se nostetaan
erilliseksi oppiaineeksi, paremminkin muut opettajat unohtavat vastuunsa
terveyskasvatuksesta. Tällä hetkellä olisi
pitänyt integroida kaikkien aineiden opettajat ja koko
koulu terveyskasvatukseen ja pistää rahaa enemmänkin
koulukuraattoreiden, kouluterveydenhoitajien ja koulupsykologien
kouluttamiseen, joista tällä hetkellä on
huutava pula.
Leena Rauhala /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni sivistysvaliokunnassa
käytiin tämä kriittinen keskustelu, tarvitaanko
erillistä, ja päätimme yksimielisesti,
että tarvitsemme, että tämä nousisi
nimenomaan keskeiseksi, ei nyt yhden opettajan ja erillisten opettajien,
vaan että tässä olisi selkeä viesti
koululle, että lasten terveys, ihmisyyteen kasvaminen on koko
kouluyhteisön tavoite ja tarkoitus. Mielestäni
näihin kriittisiin ajatuksiin voidaan vastata pedagogisilla
ja opetusmenetelmällisillä ja kaikella sillä,
mitkä ovat opetussuunnitelmallisia kysymyksiä.
Siinä luottaisin nyt kaikkien opettajien pätevyyteen,
että tämä otetaan yhteiseksi asiaksi.
Silloin se onnistuu, että se todella otetaan yhteiseksi
asiaksi.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten te huomaatte, tätä samaa
keskustelua on käyty koko ajan myös sivistysvaliokunnassa
eli tätä on hyvin monipuolisesti käsitelty.
Siitä syystä lain valmisteleminenkin vei hyvin
paljon aikaa.
Tavoite on erittäin hyvä, mutta keskusteluun nousi
myös nimikeasia juuri siitä syystä, onko terveystieto
juuri se oikea nimike, kun ajatellaan sitä monipuolisuutta,
minkä tämä oppiaine pitää sisällään
ja ketkä kaikki opettajat ovat oikeutettuja tätä opettamaan.
Tästä me kävimme todella laajan keskustelun.
Kuitenkin päädyimme tähän, että sisältö sai
vielä laajemman muodon kuin alkuperäinen esitys
oikeastaan oli. Pidän tätä siinä mielessä tärkeänä oppiaineena,
että se antaa juuri niitä valmiuksia nuorille,
joita he tänä päivänä tarvitsevat.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama vuosi sitten, itse asiassa kolme vuotta
sitten, Stakesissa tehtiin tutkimus, jossa tutkittiin aika laajasti,
minkälainen peruskoululaisten, lukiolaisten ja ammatillisissa
kouluissa opiskelevien terveydentila on. Silloin todettiin hyvin
huolestuttava tosiseikka, että se on todella huono.
Sivistysvaliokunta paransi koulutuslakia viime kaudella siltä osin,
että siihen lisättiin liikunta pakollisena aineena.
Mielestäni nyt terveystiedon ottaminen erilliseksi oppiaineeksi
on myöskin seurausta siitä, että huolta
kannettiin siitä, millä lailla meillä nuoret
ja lapsemme jaksavat. Siitähän hallituksen esitys
on lähtenyt, juuri siitä huolesta.
Täällä on debatissa käytetty
hyvin asiantuntevia puheenvuoroja, ja ilmi on tullut se, että kannetaan
paljon huolta siitä, miten tällä erillisellä oppiaineella
korjataan tilannetta. Kiteyttäisin ajatuksen siihen, että onhan
nytkin opetusta jo terveystiedosta, mutta se ei vain ole kantanut
hedelmää. Siitä on kyse. Nyt halutaan
asiaa parantaa; täytyyhän meidän jotakin
tehdä. Mielestäni hallituksen esitys on ihan oikean
suuntainen: Yritetään nyt ainakin sillä,
että meillä on oma oppiaine, parantaa nuorten
ja lasten mahdollisuuksia saada tietoa omasta terveydestään.
Täällä oli esillä jossain
puheenvuorossa, että tässä on unohdettu
syrjäytyminen, vaikka tällä oli tarkoitus
ehkäistä myös syrjäytymistä.
Itse näen, että terveystiedossa, sen kaltaisena
kuin sivistysvaliokunta sen sisältöä käsitteli,
tulee lasten ja nuorten itsetunnon kohottaminen tärkeäksi ja
sitä kautta, terveystiedon ja -taitojen viemisellä oppilaan
tietoisuuteen, syrjäytymisen estäminen. Ei jokaisessa
perheessä tänä päivänä keskustella
terveellisistä ruokailutottumuksista, ei välttämättä tupakoimattomuudesta,
kenties huumeetkin osittain jäävät eivät
nyt sallituiksi mutta ainakin vanhempien tietoisuudesta ulkopuolelle.
Nämä asiat täytyy tuoda perusopetuksessa,
lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa esille. Sen jälkeen
meidän täytyy arvioida, kuinka hyvin on onnistuttu.
Sivistysvaliokuntahan mietinnössään totesikin,
että ei asiaa voi tähän jättää, vaan
arviointi on läpäisyperiaatteella koko perusopetuksessa,
lukiossa ja jokaisella tasolla koulutusta ja myöskin terveystieto
tulisi arvioida vähän ajan päästä ja
se, millä tavalla se on vaikuttanut nuorten ja lasten terveystottumuksiin.
Erilaisissa tutkimuksissa on todettu, että nykylapsilla
ja -nuorilla on todella hyvinkin puutteelliset tiedot omasta kehostaan
ja terveydestä ja sen edistämisestä.
Lasten vähäiseen liikkumiseen ja siitä aiheutuviin
ongelmiin, esimerkiksi ylipainoon ja tupakointiin, ei vain ole kiinnitetty
tarpeeksi huomiota.
Sivistysvaliokunta myöskin totesi sen ja kantoi huolta
siitä, että kun kunnat ovat vähentäneet ennalta
ehkäisevää työtä, kouluterveydenhuoltoon
tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Totesimmekin
hyvin voimakkaasti sen, että kouluterveydenhoitaja tarvitaan
jokaiseen kouluun ja nimenomaan niin, että hän
olisi mukana opettajanhuoneessakin välillä, olisi
mukana opettamisessa ja terveystiedon ja -taitojen levittämisessä.
Stakesissa on hiljattain julkaistu tutkimus, joka oli aika karmea
siinä mielessä, että 15—17-vuotiailla
tytöillä raskaudenkeskeytys on huomattavasti lisääntynyt
kolmen viime vuoden aikana. Ajattelen, että kyseessä on
myöskin opetuksen puute. Luulisin, että terveystiedolla
voitaisiin myöskin tähän asiaan paneutua
ja kouluterveydenhoitajat voisivat olla myöskin tässä mukana.
Asia, jota valiokunnassa käsiteltiin aika perusteellisesti,
oli se, missä vaiheessa opiskelijat ja koululaiset eniten
mieltävät, ottavat vastaan sitä tietoa,
missä vaiheessa he tarvitsevat tällaista tiedollista
terveystietoa. Hallituksen esityksessä oli lähdetty
siitä, että ehkä yläasteella,
seitsemäs-, kahdeksas-, yhdeksäsluokkalaisille.
Asiantuntijoiden kuulemisessa tuli aika selvästi esille,
että se on tarpeen vähän nuorempana vielä,
niin sanotulla ala-asteella. Sen mainitsemmekin mietinnössä ja
toivoisimme, että todella, kun opetussuunnitelmia tehdään,
joissa terveystieto on mukana, kiinnitettäisiin huomiota
siihen, että näiden nuorempien kohdalla voidaan
ennalta ehkäistä. Nuoret kehittyvät niin
aikaisin nykyään, että kyllä vanha
ala-aste varmasti olisi oikea paikka myös terveystiedolle.
Me tiedämme myöskin, että lasten
ja nuorten psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet
ja taito selviytyä kaikista ongelmista on heikentynyt. Varmaan
se johtuu osittain perheiden hajanaisuudesta, kiireestä,
kaikesta, mistä eduskunta on lukuisia kertoja myöskin
muissa asiayhteyksissä keskustellut. Siinä on
paikka terveystiedolle, kun se on omana oppiaineenaan ja kun siihen
satsataan, laitetaan rahaa ja opettajankoulutukseen laitetaan rahaa.
Minusta tämä on sellainen asia, joka täytyisi
ihan todella ja vakavasti ottaa esille silloin, kun terveystiedosta
puhutaan. Se ei ole pelkästään biologiaa
ja oman elimistön tietämystä, vaan nimenomaan,
jos perheessä on ongelmia, lapsen ja nuoren itsetuntoa
kasvatettaisiin niin, että hän pystyisi kuitenkin
itsenäisesti elämään omaa elämäänsä ja
jaksaisi miettiä sitä, että eivät
kaikki vaikeudet johdu hänestä. Moni nuori sanoo,
että jos perheessä on ongelmia ja koulu menee
huonosti, koetaan syyllisyydentuntoa.
Itse näen hyvin tärkeänä vielä,
arvoisa puhemies, sen, että kun opetussuunnitelmia ja tuntijakoa
tehdään ministeriössä uudelleen,
ei kannettaisi niin kauheasti huolta siitä, että terveystieto vie
nyt valinnaisuuksista pois jotakin, vaan eduskunta ainakin lähtisi
ajattelemaan niin, että opetussuunnitelman myötä terveystieto
omana oppiaineena nostetaan ihan matematiikan rinnalle. Jos oppilaalta
puuttuu itsetunto tai häneltä puuttuu elämisen
edellytykset ja terveelliset elämäntavat, niin
kyllä häneltä puuttuu niin paljon muuta,
että ei hän varmastikaan pysty ihan täysipainoiseen
koulunkäyntiin eikä myöskään
matematiikan opiskeluun. Itse ajattelen näin. Toivon todella,
että myöhemmin arvioitaisiin, mikä merkitys
terveystiedolla on ollut suomalaisten koululaisten ja opiskelijoiden
terveydentilalle.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tulonen puheenvuoronsa lopussa otti
aika rajun kannanoton, rinnasti terveystiedon oppiaineena matematiikkaan,
niin siinä mielessä haluan kyllä korostetusti
tähän reagoida. On selvää, kuten
sivistysvaliokunnan jäsenten puheenvuoroissa on tullut
ilmi, että hallituksen lakiesityksen tavoitteiden saavuttamiseksi
kuvatut toimenpiteet eivät ole riittäviä.
Koulun on kyettävä nykyistä paremmin
tukemaan oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista
kehittymistä. Tästä olemme kaikki yhtä mieltä,
mutta tässä käy helposti niin, että tämä on
niin sanottu helppo ratkaisu, että tehdään
vain oma oppiaine.
Tiedon opettamisen sijasta on välttämätöntä muuttaa
opetusmenetelmiä siten, että lapsen ja nuoren
luontaista uteliaisuutta ja halua oivaltaa ilmiöiden perusteet
vahvistetaan korostamalla valtiokunnan mietinnössäkin
todettua tekemällä ja tutkimalla oppimista. Tällöin
nyt tähän matematiikkapuoleen sanon, että tavoitteena
on oltava, että oppilaat oppivat matemaattisen ajattelun ja
matematiikan soveltamisen perusteet sekä hallitsevat myös
tieto- ja viestintätekniikan. (Puhemies koputtaa) Kyllä nämä ovat
kuitenkin kaksi aivan eri asiaa oppiaineluettelossa.
Puhemies:
(koputtaa)
Minuutti on matemaattinen yksikkö!
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin todella kärjistää ja halusin
kärjistää juuri sen tähden,
että terveystiedosta ei todellakaan tulisi mitään
pakkopullaa, vaan että se olisi luova, hyvä aine,
ettei se ole sellainen aine, että minun ja tämän
oppilaan pitää mennä nyt, kun eduskunta
on päättänyt näin, vaan että se
rinnastetaan johonkin, on se sitten matematiikka taikka englannin
kieli. Se on aivan yhtä tärkeä nyt, kun
eduskunta näin on päättänyt. Siinä mielessä sanon,
että se täytyy rinnastaa mihinkä vain.
Ed. Markkula, tiedän, että olette matemaattisista
aineista erittäin kiinnostunut. Niin minäkin olen,
mutta lasken myös terveystiedon nyt hyvin tärkeäksi.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Miksi tämä esitys
nyt on eduskunnan käsittelyssä? Vastaus on se,
minkä ed. Gustafsson totesi: Olemme ministeriössä noudattaneet
eduskunnan koululakien yhteydessä esittämää tahtoa
siitä, että jotakin pitäisi tehdä.
Tietysti on niin, että eihän tämä asia
yksin, yksi uusi oppiaine, ratkaise asiaa, mutta ainakin voidaan
tehdä jotakin. Jatkuvasti voi lehdistä lukea,
miksi ei tehdä, miksi koulu ei kasvata, miksi ei anneta
eväitä. Tämä on yksi mahdollisuus,
ja sivistysvaliokunta on nyt yhtynyt tähän esitykseen.
No, miksi läpäisyperiaatteella tapahtuva opetus
ei ole onnistunut? Sitä on vaikea sanoa. Yksi syy on ehkä se,
että kukaan opettaja, jonka oppiaineeseen se kuuluu osana,
on sitten kysymys biologista tai liikunnasta, ei ole ottanut siitä kokonaisvastuuta
eikä tiedetä, kenen vastuulla tämä on.
Se on läpäisyperiaatteella, silloin se on vähän
kaikkien vastuulla. Se riippuu opettajasta tietysti. Joissakin kouluissa
tähän on suhtauduttu todella vakavasti ja hoidettu
asia hyvin. Olemme nähneet ja kaikki monivuotiset kouluterveystutkimukset
osoittavat, että koululaisten terveys on heikentynyt. Se
on kyllä hälyttävää,
ja jotakin sille pitää tehdä. Tämä on
nyt se, mitä eduskunta on tekemässä.
Kysymys on siitä, että opetetaan sekä fyysisen,
psyykkisen että myös sosiaalisen terveyden aineksia
ja annetaan työkaluja, millä voidaan hoitaa myös
sosiaalista terveyttä. Eduskunta on monia kertoja puhunut
esimerkiksi koulukiusaamisesta. Sehän on sosiaalinen sairaus.
Tämä on yksi asia, jota voidaan käsitellä.
Nyt annetaan koulun virallisena aikana mahdollisuus siihen ihmiseksi
kasvamiseen — siitähän tässä nyt
perimmältään on kysymys — ja
se tehdään sillä tavalla, että ekaluokkalainen
ymmärtää ja kuudesluokkalainen ymmärtää,
heidän kielellään. Minä en neljän
lapsen äitinä epäile ollenkaan, etteikö murrosikäiset
olisi kiinnostuneita seksuaalisesta kasvatuksesta esimerkiksi. Miksei
siitäkin voida antaa asiallista tietoa?
Yksi kansanedustajista oli murheissaan siitä, että liikuntaan
ei tullut lisätunteja. Itse asiassa tulee, koska kun lukioissa
ja ammatillisissa oppilaitoksissa liikunta ja terveystieto irrotetaan omiksi
aineikseen, siellä ei liikunnan tunteja vähennetä,
vaan se koko ajan vapautuu liikunnalle, eli tämäkin
toive toteutuu.
Sitten ihan muutama sana tuntijakoasiasta, jota nyt ollaan valmistelemassa.
Meillä on valmis esitys, joka on lausunnolla tuntijaoksi
1.—9. luokalle. Siellä esitetään
lisättäväksi äidinkielen vähimmäisviikkotuntien
määrää, matematiikan, historian
ja yhteiskuntaopin. Täällä on paljon kannettu
huolta siitä, etteivät oppilaat ymmärrä, kuka
pankit omistaa esimerkiksi tai pitääkö kännykkälaskut
maksaa. Näihin asioihin voidaan siellä palata.
Sen lisäksi esitetään taideaineisiin lisäystä.
Täällä on kannettu huolta teknologiakasvatuksesta,
käsityötaidoista ja muista ja terveystiedosta.
No, mistä tämä kaikki sitten otetaan
pois? Valinnaisuus on asia, josta on tullut todella paljon kritiikkiä,
että opettajan aika menee, kun pitää miettiä,
mitähän kaikkea mukavaa keksisi. Ei koulussa tarvitse
hauskaa olla, saa olla, mutta ei sitä tarvitse valinnaisilla
aineilla yrittää väkinäisesti
tehdä. Sitä vähennetään.
Alkuperäinen esitykseni oli, että tätä olisi omana
oppiaineena esitetty jo ensimmäisestä luokasta
lähtien, mutta se ei ollut poliittisesti mahdollista. Tämäkin
on poliittinen kompromissi, vaikka on kysymys hyvin vakavasta terveyspoliittisesta
kannanotosta. Opettajien täydennyskoulutukseen on varauduttu,
rahaakin on siihen varattu.
Sitten erityisesti kiinnittäisin huomiota tähän, kun
on tärkeätä, että teemme poikkihallinnollisesti
päätöksiä, että kannattaa
lukea, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta lausunnossaan
on sanonut. Siellä näkyy todella syvä huoli
siitä, että meidän pitäisi yhdessä tehdä jotakin,
että meidän nuorisomme voisi elää terveesti
ja pysyä terveenä. Minusta perusasia koulussa
on se, että jos on terve, oppii paremmin kuin silloin,
jos on erilaisia oireita, koska ei tarvitse olla kummoisia oireita,
kun oppimisen edellytykset vähenevät. Tämä mielestäni
on yksi syy.
Sitten tietysti, ehkä minun ei pitäisi sitä sanoa, mutta
on niin paljon koulun ilmapiireihin ja muuhun todettu, että pitäisi
nyt jotakin tehdä. Pyydän, että tämä otetaan
huumorina. Muistan vanhoilta ajoilta sellaisen sanonnan, jonka haluan
tähän loppuun sanoa: koululaiskuri tarvitsee koululaiskuria.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen ministerin kanssa ihan samaa mieltä,
että terveystieto on varmasti hyvä alku tulevalle.
Parhaimmillaan terveystieto onnistuu silloin, kun se on tiedon antamisen
lisäksi opiskelijan motivoimista oman terveyden huolehtimiseen
ja ymmärtämään, miksi se on niin
tärkeää, esimerkiksi, miten huumeet vaikuttavat
elimistöön, mitä ne saavat aikaan, eikä mennä vaan
mutu-tiedon mukaan ja sellaisen kivan asenteen mukaan, että jotain
ekstaasia on bileissä kiva käyttää.
Mitä tulee matematiikkaan, näkisin, että tämä on
tällainen muna ja kana -tilanne. Eiköhän
terve opiskelija jaksa matematiikkaakin opiskella, yhtä tärkeitä ovat
molemmat.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kommentoida asiaa, jonka ministeri
Rask otti esille, elikkä perusopetuksen uutta tuntijakoesitystä.
Siinä todella ollaan tekemisissä erittäin
tärkeän asian kanssa. Olen ministerin kanssa aivan
samaa mieltä siitä, että on oikea painotus,
että valinnaisuudesta ollaan tinkimässä ja
painopistettä siirretään perusopetuksen
suuntaan. Mutta sitten haluaisin ministerille ikään
kuin viestiksi välittää sen, että minua
oudoksuttaa tässä hieman tämmöinen
keinotekoinen uusien rajakohtien asettelu eri luokka-asteitten välillä.
Sitä ehkä kannattaisi vielä miettiä,
saavutetaanko uusilla rajapaaluilla joitakin semmoisia tavoitteita,
joita entisillä ei ole saavutettu.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Vaikka en olekaan sivistysvaliokunnassa enkä keskustelua
siellä kuullut, minun täytyy yhtyä siihen
näkemykseen, mitä opetusministeri Rask esitti
tästä kokonaisuudesta. Minusta tässä pitää nyt
nähdä kokonaisuus. Yhteiskunta on kehittynyt valtavasti,
koulutus on mennyt eteenpäin, ja katsomme, mikä on
nuorten kunto. Eikö koulun tehtävänä ole
nimenomaan kasvattaa ja myöskin opettajien tehtävänä kasvattaa?
Jos nykyisillä menetelmillä ei ole pystytty kasvattamaan
oikeita terveystapoja nuorille ja jos tällä nyt
vähän yritetään edes niitä parantaa,
eikö tämä kaikesta huolimatta, puutteistaankin
huolimatta, ole parempi kuin nykyinen tila? Meillä nuorten
kunto on niin huono, kun katsoo tilastoja, että 70-lukuun
verrattuna se on räjähdysmäisesti heikentynyt.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi puheenvuorossaan ikään
kuin positiivisena asiana asian käsittelyssä,
että on poikkihallinnointi. Eikö juuri terveysopetuksessa
poikkihallinnointi ole kaikkein parasta, kun puhutaan, että koulukiusaaminen
on sosiaalista sairautta? Eikö tämä ole kuitenkin
paljon paljon enemmän yhteinen asia kuin konsanaan terveystiedon
tuntimäärä tai tuntisuunnitelma eli liikunta
ja talousopetus ja kaikki muut asiat? — Sanoitte, että kukaan
ei ota vastuuta. Eikö koulun rehtorille kuulu vastuu siitä, mitä koulussa
tapahtuu, ja koulun ilmapiiristä?
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi huomiota ministerin puheen johdosta
ehdottomasti on. Haluan todeta ensinnäkin, että koulussa
pitää olla hauskaa, siis oppimisen ilo, suorastaan
intohimo oppia uutta. Haluaisimme, että meidän
koulu olisi paikka, jonne jokainen oppilas menee innostuneena aamulla,
mieluummin ei halua lähteä sieltä edes
pois heti, vaikka koulun ovet pannaan kiinni. Tämmöisiäkin
kouluja meillä onneksi on.
Toinen asia teknologiakasvatuksesta, koko tietoyhteiskunnan
perusteista. Ei se asia hoidu sillä, että taideaineisiin
laitetaan yksi tunti tuntijaossa lisää. Toivon,
että valtioneuvosto ottaa teknologia- ja tietoyhteiskuntakehityksen
myös koulun osalta, peruskoulun osalta, erityisesti ala-asteen
osalta, hyvin tosissaan.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Usko tiedon kaikkivoipaisuuteen herätti
minutkin käyttämään puheenvuoron
tässä keskustelussa. Siitä on meillä tehty myöskin
tutkimuksia, ja tiedetään, että jotta
ihminen muuttaisi käyttäytymistään,
tieto yksin ei riitä vaan tiedon on kosketettava ihmistä myöskin
tunnetasolla ja näin erityisesti terveysasioitten suhteen.
Mehän näemme joka päivä ympärillämme
esimerkkejä ihmisistä, jotka tuhoavat terveyttään,
vaikka heillä tietoa olisi kuinka paljon. Sen on kosketettava
tunnetasolla, ja toivon, että tämä erityisesti
otetaan opetuksessa huomioon.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ministeri läpäisyperiaatteesta
hyvin kriittisesti toi esille tiettyjä asioita, samalla
hän toi myöskin esille sen, että tietyillä kouluilla
kuitenkin on pystytty järjestämään
terveystiedon opetuskin todella hyvin. Näinhän
on, elikkä emme voi syyttää koulujakaan
siitä, ettei tämän eteen olisi tehty
työtä. Kun tuli esille myöskin, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on hyvin painavin syin puolustanut terveystietoa,
mekin olemme asiasisällöllisesti sitä puolustaneet.
Mutta sosiaali- ja terveysvaliokuntakin oli sitä mieltä,
että erillisenä oppiaineena ei välttämättä tätä olisi
tarvinnut tuoda tänne vaan opetuksen olisi muutenkin voinut
järjestää huomattavasti paremmin kuin
tällä hetkellä.
Valinnaisuudesta vain yksi asia vielä. Kun sanotaan,
että on parempi, kun menee varsinaisiin aineisiin enemmän
oppitunteja, se on ihan oikein, mutta ei valinnaisuuttakaan ole
syytä rajoittaa tarpeettomasti.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Sanomisen täsmällisyys
on hyve. Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin ed. Markkula,
että oppimisen ilo on erityisen tärkeä.
Itse asiassa, jos ei ole oppimisen iloa, ei silloin oikeastaan todella
opi ja syvennä asioita mielessään. Tarkoitin
sitä, ettei pääasia ole se, että koulussa
on hauskaa. Koulussa saa olla hauskaa. Silloin jos on sellaisia
luokkia, joissa saadaan hyvä ilmapiiri, joissa yhdessä niin koulujen
kuin kotienkin kanssa on päätetty, että meidän
koulussa on hyvä ilmapiiri, moni oppiminenhan silloin tapahtuu
huomattavasti paremmin.
Tilanne nyt kuitenkin liittyen läpäisyperiaatteeseen
ja terveysasioiden opettamiseen on valitettavasti se, että ei
se ole ollut riittävä. Emme ole saavuttaneet niitä tuloksia,
joita olemme toivoneet. Siitä on ollut jäljet
näkyvissä vuosittain tehtävissä kouluterveystutkimuksissa.
Haluan vielä lopuksi, rouva puhemies, todeta sen, että Stakesin
tutkija Matti Rimpelä totesi, (Puhemies koputtaa) että hän
pitää tätä asiaa yhtä tärkeänä kuin
kouluruokailua, elikkä tämä on hyvin
merkittävä esitys, jota eduskunta on nyt käsittelemässä.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.