1) Hallituksen esitys laiksi sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on esillä hallituksen
esitys 56/2001, joka koskee sukupuolen vahvistamista eräissä tapauksissa.
Tässä laissa säädetään
edellytyksistä, joiden perusteella transseksuaalin henkilön
oikeudellinen sukupuoli voidaan muuttaa vastaamaan hänen
omaa käsitystään sukupuolestaan sekä sukupuolen
muuttamisen oikeudellisista vaatimuksista. Heti tähän
kärkeen voidaan todeta, että lain nimike, "Sukupuolen
vahvistamista eräissä tapauksissa koskeva laki"
sattui valiokunnan silmiin siinä määrin,
että ehdotamme tähän lakiin toista otsikkoa
eli ehdotamme, että laki tulee saamaan nimekseen "Laki
transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta".
Arvoisa puhemies! Täällä on hirveä meteli. Voisiko
nytkin vähän kopauttaa nuijaa?
Toinen varapuhemies:
Edustaja jatkaa.
Jaha, ei haittaa — niinkö?
Maistraatti voisi tämän esityksen mukaan vahvistaa
täysikäisen henkilön sukupuolen hänen hakemuksestaan,
jos hän esittää lääketieteellisen selvityksen
siitä, että hän pysyvästi kokee
kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja että hän
elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa.
Henkilön tulee lisäksi olla steriloitu tai muusta
syystä lisääntymiskyvytön eikä hän
saisi olla avioliitossa tai virallistetussa parisuhteessa sukupuolenvaihdoksen
hetkellä hallituksen esityksen mukaan.
Se, että tässä asiassa mietinnön
on antanut sosiaali- ja terveysvaliokunta eikä mikään
muu tämän talon valiokunnista, johtuu nimenomaan
siitä, että sukupuolen vaihtamisen taustalla nähdään
psykiatrinen sairaus, joka muuten on myös kansainvälisesti
tautiluokiteltu. Taudin etiologia on paljosta tutkimuksesta huolimatta
vielä selvittämättä. Näin
ollen siis sukupuolen vaihtaminen on nähtävä tämän
sairauden hoitomuotona. Kun sukupuolen vaihtoon ryhdytään,
sitten johdonmukaista on myöskin, että tämä toteutetaan
juridisiin asiakirjoihin.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö ei
ole yksimielinen. Hallituksen esityksen perusteena on julkisen vallan
velvollisuus perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisesta. Kuten tiedämme,
transseksuaalien lukumäärä on pieni,
joten hallituksen esitys toteutuessaan koskee erittäin
pientä ryhmää, mutta heille se on tärkeä kysymys.
Hallituksen esitys tulee yhtenäistämään
nykyistä käytäntöä,
ja maistraateille jää asiassa oikeastaan vain
toteajan rooli. Ratkaisevaa on tarvittava kahden psykiatrian erikoislääkärin
lausunto.
Transseksuaalin diagnostiikka ja hoito on valiokunnan saaman
tiedon mukaan erittäin pitkäkestoista ja moniongelmaista.
Diagnoosiin päättyvää tutkimusta
seuraa 1,5—2 vuotta kestävä käytännön
testi, jonka aikana voidaan aloittaa hormonihoito, pukeutuminen
vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin ja uuden roolin harjoittelu
käytännössä. Sukupuolen korjausleikkauksia
tehdään vasta näiden vaiheiden jälkeen.
Henkilön juridisen sukupuolen vahvistaminen ajoittuu käytännössä vaiheeseen,
jossa diagnoosi on varmistettu ja lisääntymiskyvyttömyys
todettu, ja vastakkaisen sukupuolen roolissa eläminen ja hormonihoidot
jatkuvat tosielämän kokeen jälkeen; siis
tähän juridisen mahdollisuuden vaiheeseen on kulunut
jo paljon aikaa.
Potilas voi hakea uuden sukupuolen vahvistamista saatuaan häntä sukupuolen
vaihtamiskysymyksessä hoitaneen psykiatrian erikoislääkärin lausunnon
ja toisen sairaalan psykiatrian erikoislääkärin
tapaamisen perusteella antaman selvityksen. Transseksuaalien hoito
on meidän maassamme tarkoitus keskittää kahteen
yliopistolliseen keskussairaalaan, ja toivotaan, että kun tämä tietotaito
on harvinaista, että myöskin kansainvälistä yhteistyötä asiassa
voitaisiin harjoittaa.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ei
edellytetä sukupuolen korjausleikkauksia ennen sukupuolen
juridista muuttamista. Tästä kyllä keskusteltiin
valiokunnassa varsin paljon, mutta myöskin valiokunnan
enemmistön kannaksi tuli se, että näin
voidaan edetä juuri siitä syystä, että kysymys
on oikeastaan hoitotoimenpiteistä, ja nehän määräytyvät
kunkin potilaan tarpeitten ja sitten toimenpiteistä saatavan hyödyn
mukaan, eikä meillä ole tähän
mennessä minkään muunkaan sairauden kohdalla
lueteltu lain tasolla sitä, miten joku hoito aiotaan antaa. Tässä mielessä halutaan
olla johdonmukaisia.
Sitten kannattaa muistaa, että korjausleikkausedellytystä ei
voitu myöskään sen takia kirjoittaa tähän
asiallisestikaan, että lääketieteellisistä syistä kaikille
ei sellaista voida tehdä. Vielä on sekin syy,
että korjausleikkaus on riski tietyissä tapauksissa
eikä lainsäätäjä oikein
voi lainsäädännöllä pakottaa
ottamaan tällaista riskiä.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyn aikana tässä jo
joidenkin mainittujen kohtien lisäksi keskustelua käytiin
laajasti myöskin esimerkiksi pykälämuotoiluista.
Tämän keskustelun kriittiset kohdat käyvät
hyvin ilmi oikeastaan tähän mietintöömme
jätetyssä vastalauseessa. Ongelma on, riittääkö se,
että kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen, perusteluksi
tämän prosessin käynnistämiselle,
koska siitäkin tässä on kysymys eikä vain
lopputuotteesta, sukupuolen juridisesta vaihtamisesta.
Enemmistön kanta on kyllä se, että kun
tässä on sairaus lähtökohtana,
näin voitaisiin menetellä, koska sitten lääketieteen
keinoin se on todennettava, ja kun se on myöskin ehdoton
vaatimus, niin silloin ne yhdessä muodostavat tämmöisen johdonmukaisen
kokonaisuuden, joka voidaan myöskin rinnastaa muihin sairauksiin,
joissa prosessit käynnistyvät sairaudentunnon
perusteella.
Sitten sterilointi-ikäraja oli meillä keskustelussa,
mutta on jätetty sitä koskeva vastalause. Halutaan
vastalauseen mukaan pitää 30 vuoden ikä.
Lasten asema oli kysymys myös, mutta me näimme,
että kun on nyt valittu Suomessa se tie, että näissä kysymyksissä henkilöä tarkastellaan
yksilönä ja
laki on kirjoitettu henkilölle, yhdelle yksilölle,
tässä tapauksessa hänen tarpeitaan vastaten,
niin tavallaan tämä lasten kysymys pitää hoitaa
muulla lailla. Sellaisia transseksuaaleja, joilla on lapsia esimerkiksi
varhaisemman elämänsä vaiheilta, tietysti
on, mutta heitä on erittäin vähän.
Valiokunnan enemmistö on kyllä ajatellut niin,
että näiden lasten usein moninaiset ongelmat ovat
varmasti ehtineet tulla esiin sen prosessin jo pitkään
kestettyä, ennen kuin ollaan tässä loppunäytöksessä,
jos niin sanotaan.
Sitten vielä avioliitto. Kun lakivaliokunta antoi meille
lausunnon, niin me otimme sen huomioon ja päädyimme
siihen ajatukseen, että jos transseksuaali on ollut ennen
sukupuolenvaihdosta avioliitossa, niin olisi mahdollista muuttaa tämä liitto
rekisteröidyksi parisuhteeksi, mikäli liiton toinen
osapuoli siihen suostuu. Nämä ovat erittäin
harvinaisia tapauksia, harvinaistakin harvinaisempia. Silloinhan
on kysymys semmoisista henkilöistä, jotka ovat
kestäneet toisiansa koko sen pitkän prosessin
ajan, jolloin avioparin toinen osapuoli on ollut tässä sukupuolenvaihdosprosessissa
mukana. Jos hän huolimatta tästä prosessista
antaa suostumuksensa, on enemmistö nähnyt asialliseksi,
että tämä avioliitto voidaan muuttaa
rekisteröidyksi parisuhteeksi. Tällöin
voidaan turvata tietyt sosiaaliturvaankin liittyvät kysymykset,
ilman että tulee tämmöisestä syystä katko.
Esimerkiksi jos joutuu avioeron kautta hakemaan tämmöistä parisuhteen
rekisteröintiä tai jos se on lopputulos, niin
siihen tulee kuuden kuukauden pakollinen tauko tämän
avioeroprosessin johdosta, sen odotteluajan johdosta.
Arvoisa puhemies! Tämä laki vaati meiltä aika paljon
työtä ottaen huomioon, että se kosketti
hyvin pientä ihmisryhmää, mutta en minä henkilökohtaisesti
ainakaan sitä pahoittele, koska tällaista tämä on.
Ihmisoikeuskysymyksien läpiviennissä täytyy
olla tarkkuutta ja täsmällisyyttä. Minä uskon,
että tämä lopputulos nyt ne edellytykset
täyttää. Näen tässä eräänlaisen
ennakkotapauksen kuitenkin. Kun nyt olemme odottaneet hedelmällisyyshoitolakia
tähän eduskuntaan, niin siinä tulee sitten
seuraava, sanotaanko, pohdiskelu meille samassa valiokunnassa läpikäytäväksi.
Jos lähdetään siitä, että sairaus
on terveydenhuollon toimenpiteen edellytys, niin kuin tässä nyt
on lähdetty, niin tämä on siinä mielessä tällainen
ennakkotapaus, joka ohjannee myöskin jatkoa.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Esitellessään tätä sukupuolenvaihdoslakiesitystä puheenjohtaja
Vehkaoja mainitsi, että kohteena olevat transseksuaalit
olisivat sairaita. Itse olen kuitenkin eri mieltä. Minusta tämä on
ominaisuus. On kyllä totta, että tässä vaaditaan
psykiatrin tarkastusta ja hoitoa ja pitää löytää oikea
diagnoosi ja numero, mutta tautiluokituskirjassa on paljon sellaisia
diagnooseja, jotka eivät ole sairauksia vaan erilaisia
ominaisuuksia. Niiden pitää olla siellä,
koska erilaisten asioiden hoitamiseen tarvitaan tämä luokitusnumero.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed. Puhjo
ja totean, että syy, minkä takia henkilön identiteetti
on toinen kuin hänen fyysinen olemuksensa ja sukupuolensa,
on epäselvä. Varmaan voisimme arvuutella geneettistä syytä,
jolloinka voitaisiin puhua geenihäiriöistä,
geenivirheestä, esimerkiksi. Mutta kaiken kaikkiaan kysymyksessä siis
on kaikkea muuta kuin sairaus, ja nämä toimenpiteet
ovat sitten muuta kuin sairaudenhoitoa, jotka joudutaan usein tekemään.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä hallituksen esityksen
mukaan samoin kuin myös potilasjärjestön
mukaan, joka toimii Setan alaisuudessa, asianomaiset pitävät
itse tätä nimenomaan sairautena ja häiriötilana
sukupuoli-identiteettinsä kohdalla, ja myös tautiluokitus
sen osoittaa. Ed. Tiusasen heitolle mahdollisesta geenivirheestä ei
ole minkäänlaista näyttöä tai
todistetta. Tämän sairauden syitä ei
yksinkertaisesti tiedetä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vielä monimutkaisemmaksi tämän
lain käsittely tulee, jos täällä on
erimielisyyttä siitä, onko kyseessä sairaus
vai ominaisuus. Tästä asiasta olemme kovasti keskustelleet
valiokunnassa. Toteankin tähän, että jos ominaisuuksien
perusteella lähdetään muitakin tällaisia
ihmisryhmiä käsittelemään, niin
se taitaa olla loputon tie.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen puhui heitosta. Se
ei ollut heitto vaan pohdinta. Ihan totesin pohtien, että siinä voi
mahdollisesti olla kysymys vaikkapa geenivirheestä. Ed.
Räsänen, kun itse totesitte, ettei tiedetä,
mistä se johtuu, niin emme todellakaan tiedä,
mistä se johtuu, mutta syynä voi olla esimerkiksi
geenivirhe. Sairauden käsite on tietysti enemmän
kuin se, mitä vaikkapa Setan yhteydessä toimiva
järjestö itse nimittää sairaudeksi.
Sairauden käsite on kuitenkin senkin yläpuolella:
määriteltävissä oleva käsite
eikä subjektiivinen kysymys.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti sanojen käytössä ongelma
voi olla niiden määrittely. En tiedä, ryhdymmekö me
tässä salissa sairautta määrittelemään,
enkä liioin, pystymmekö siihen.
Kyllä tietysti huomasin, että valiokuntamme kannanottopaperissa
täsmällisemmin ottaen on käytetty sanaa
"häiriö", mutta myöskin on käytetty
sanaa "tauti". En tiedä, miten hedelmällistä tämä keskustelu
tältä osin on. Jos puhutaan taudin diagnostisoinnista
ja taudin etiologiasta, voidaanko silloin ajatella, että jos
ihmisellä on tauti, niin hänellä on myöskin
sitten sairaus. Minä en ole lääketieteen
ammattilainen, joten olen kyllä tyytynyt tähän
näkökulmaan, että näin tätä asiaa voi
lähestyä. Sanoisin niin, että perustelu
koko tähän pääkysymykseen sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa (Puhemies koputtaa) on haettu terveydenhuollon
järjestelmästä, asia on istutettu siihen
järjestelmään.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyisin ei ole voimassa olevaa lakia siitä,
miten ja millä perusteella transseksuaalisen henkilön
sukupuoli vaihdetaan väestörekisteriin. Väestörekisterin
pitäjinä toimivat maistraatit, ja niiden päätösten
perusteet ovat vaihdelleet: Osa on pyytänyt lupaa Terveydenhuollon
oikeusturvakeskukselta, osa on luottanut asiasta saamaansa lääkärinlausuntoon.
Sukupuolen vaihtamisessa on kuitenkin kysymys merkittävästä asiasta,
ja siksi siitä on syytä säätää lailla,
ja siksi tämä lakiesitys onkin annettu.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tätä asiaa
käsitellessään saanut lausunnon lakivaliokunnalta, kuten
puheenjohtajamme Vehkaoja äsken totesi, ja valiokuntamme
on muuttanut hallituksen esitystä jonkin verran muun muassa
lain nimikkeen osalta sekä lisännyt lakiin uuden
kakkospykälän.
Lain valmistelu ja valiokuntakäsittely on mielestäni
jäänyt puutteelliseksi. Siksi valiokunnan mietintöön
liittyy vastalause, jossa on neljä periaatteellista muutosehdotusta.
Nämä muutosehdotukset tulen esittämään
lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä teen
kuitenkin ehdotuksen, että vastalauseessa esitetyt lakien
muotoilut otetaan käsittelyn pohjaksi.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan esityksessä ykköslain
1 §:ssä määritellään
ne perusteet, joilla sukupuolen vaihtaminen vahvistetaan. Pykälän
1) kohdan sanamuoto kuuluu: "- - esittää lääketieteellisen
selvityksen siitä, että hän pysyvästi
kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen - -."
Sanamuoto "kokee kuuluvansa" ei täytä sitä täsmällisyysvaatimusta,
mitä mielestäni lakitekstiltä edellytetään.
Subjektiivinen kokemus lakiin kirjattuna ei minusta mitenkään
voi olla perusta sille, että tehtäisiin niinkin
merkittäviä muutoksia niinkin merkittävään
tiedostoon kuin väestörekisteriin. Kansainvälisessä sairausluokituksessa
transseksuaalisuus tunnetaan ja luokitellaan psyykkisiin sairauksiin
ja siellä käytetään juuri tätä sanamuotoa
"kokee kuuluvansa". Tautiluokituksessa on lueteltu ne kriteerit,
joilla transseksuaalisuusdiagnoosi voidaan tehdä. Lakiesityksessä näitä kriteerejä
ei
ole lueteltu eikä ole varmaan tarpeenkaan. Sen sijaan ne
on tarkoitus esittää lain perusteella annettavassa
asetuksessa.
Vastalauseessa ehdotamme, että lakitekstin sanamuoto
muutetaan kuuluvaksi "kuuluu pysyvästi vastakkaiseen sukupuoleen".
Tämä kuuluminen tulee osoittaa lääkärinlausunnolla,
joka voidaan edelleenkin laatia samalla tavalla työryhmätyön
perusteella kuten hallituksen esityksen perusteluissa ja asetusluonnoksessa
on esitetty. Tällöin lain soveltaja, tässä tapauksessa maistraatti,
ei enää tutki hakijan subjektiivista kokemusta,
vaan tutkii, onko lääkärinlausunnossa
hakijan todettu kuuluvan vastakkaiseen sukupuoleen. Diagnoosin tekeminen
on siten lääketieteellisen asiantuntemuksen varassa,
kuten diagnoosien tuleekin olla.
Valiokunnan esityksessä toiseksi sukupuolen vaihtamisen
perusteeksi esitetään, että hakija on täysi-ikäinen.
Tämä peruste poikkeaa vielä nyt voimassa
olevan steriloimislain periaatteista. Siinä edellytetään
steriloitavalta 30 vuoden ikää, ellei hänellä ole
sterilointiin muita mainitussa momentissa luokiteltuja syitä.
Sukupuolen vaihtamisessahan vaaditaan, että hakija on steriloitu
tai muutoin hedelmätön. On perusteltua, että sterilointia
haettaessa pysyttäydytään yhtenäisissä ikärajoissa.
Niin ikään, arvoisa puhemies, on arveluttavaa,
jos sterilointiin mennään muuta väestöä nuorempana
sillä perusteella, että henkilöllä on
psyykkiseksi luokiteltava sairaus.
Vastalauseessamme ehdotetulla korjauksella sukupuolen vaihtaminen
siirtyy kypsempään ikään ja
estetään nuoruudessa, 18-vuotiaana tehtyjä,
kenties puutteellisesti harkittuja päätöksiä, vaikka
prosessi kuinka pitkä olisi jo sitä ennen ollut.
Nämä päätökset kuitenkin
vaikuttavat merkittävästi koko tulevaan aikuiselämään.
Tätä vastaavaa korjausta esitämme vastalauseessa
myöskin sterilointilain muutosehdotukseen, jossa niin hallitus
kuin valiokunnan enemmistökin haluaa näiden kenties
juuri 18 täyttäneiden tyttöjen ja poikien,
psyykkisesti ongelmaisten ihmisten, kohdalla tehdä poikkeuksen
yleisesti käytettyyn steriloimisen alaikärajaan.
Vastalauseessa esitämme, että ikärajavaatimus
olisi 30 vuotta. Nuoren ihmisen steriloiminen on koko hänen
tulevaisuuteensa pysyvästi vaikuttava toimenpide, jollaisia
tulisi välttää mahdollisimman pitkälle.
Sterilointiin tulisi ryhtyä vain Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
luvalla. Esitämme myös tätä tarkoittavaa
muutosta, kun valiokunnan enemmistö tyytyisi steriloimisessa
kahden lääkärin päätökseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä lasten asemaa
sukupuolenvaihdoksen yhteydessä ei ole huomioitu juuri
ollenkaan. Valiokunnassa tästä kyllä keskusteltiin.
Vaikka tällaisissa perheissä lapsia ei tiettävästi
kovin monta olekaan, asia on hyvin merkittävä,
ja lasten huomioiminen tulisi ehdottomasti olla lakitekstissä. Juuri
eilen olemme tässä salissa keskustelleet lasten
ja nuorten hyvinvoinnista, jolloin kyllä esitettiin monia
hyviä ajatuksia. Mutta heti tänään
olemme lyömässä näitä ajatuksia
korvalle, kun teemme tahallamme joillekin lapsille tilanteen, jossa
heidän psyykkinen kehityksensä joutuu vakavasti
uhatuksi.
Toisen vanhemman muuttuminen sukupuoleltaan vastakkaiseksi on
identiteettiään, myös sukupuoli-identiteettiään,
muodostavalle lapselle asiantuntijalausuntojen mukaan hyvin stressaava
ja ristiriitoja aiheuttava kokemus, jollaiselta yhteiskunnan tulee
suojella lapsia kaikin mahdollisin keinoin. Tällainen altistus
saattaa aiheuttaa lapselle vakavia psykiatrisia vaurioita, jotka ylittävät
sen psyykkisen ongelman, mikä transseksuaalille aiheutuisi
siitä, että sukupuolenvaihtamista lykätään,
kunnes lapsi on riittävän ikäinen ja
kypsä käsittelemään tapahtumaa.
Tästä syystä esitämme vastalauseessa,
että sukupuolen vaihtajalla ei saa olla huollettavanaan
alle 16-vuotiaita lapsia.
Laki rekisteröidystä parisuhteesta säädettiin aikanaan
koskemaan nimenomaan homo- ja lesbopareja. Mikäli avioliitto
muuttuisi lakivaliokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan esityksen
mukaisesti rekisteröidyksi parisuhteeksi tai päinvastoin,
rekisteröity parisuhde rinnastettaisiin nyt vahvasti avioliittoon.
Se ei ollut samaa sukupuolta olevien parisuhdetta koskevan lain tarkoitus.
Samalla niin sukupuoltaan vaihtava kuin myös toinen puoliso
leimattaisiin muuttuneeksi sukupuoliselta suuntautumiseltaan.
Näiltä osin alkuperäinen esitys on
perusteltu. Siinähän edellytetään
yksiselitteisesti, että sukupuolen vaihtaja ei ole avioliitossa
tai rekisteröidyssä parisuhteessa. Nyt valiokunnan
enemmistö on laatinut tähän lakiin 2 §:n,
jota vastalauseessamme esitämme poistettavaksi. Mikäli
molemmat osapuolet sitten sen sukupuolen vaihtamisen jälkeen
haluavat muuttuneissa oloissa jatkaa parisuhdetta, sen järjestäminen
toki on mahdollista.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Transseksuaalien henkilöiden sukupuolen
vaihtamista koskeva lakiesitys on jo lähtökohtaisesti varsin
väljä, ja lakivaliokunnan esityksestä ja
ehdotuksesta sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistö päätyi
sitä edelleenkin väljentämään.
Tällä esityksellä on ideologinen kytkös
paljon keskustelua herättäneeseen parisuhdelakiesitykseen,
ja itse asiassa tätä kytköstäkin
valiokuntakäsittelyn aikana tiivistettiin.
Esitetyn lain sanamuodon mukaan oikeudellinen sukupuolen vaihdos
perustuisi henkilön subjektiiviseen kokemukseen sukupuolestaan.
Monissa muissa maissa sukupuolen vaihtamisen edellytyksenä on
jo suoritettu leikkaus tai hormonihoito, joiden seurauksena henkilö ulkonaisesti
muistuttaa enemmän sitä sukupuolta, joksi hänet
juridisesti aiotaan vaihtaa. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimusta
on transseksuaalien oikeuksien kannalta tulkittu vain niissä tapauksissa,
joissa henkilölle on tehty sukupuolenvaihdosleikkaus.
Nyt tämä laki, jota täällä käsittelemme,
ei edellytä sitä, että henkilö ulkoisilta
sukupuoliominaisuuksiltaan muistuttaa uutta oikeudellista sukupuoltaan
tai että hän muutoksen jälkeen elää ulkonaisesti
oikeudellisen sukupuolensa mukaan. Toisin sanoen lakiehdotus mahdollistaa
tilanteen, jossa henkilöllä on naisen oikeudellinen sukupuoli
mutta miehen sukuelimet hameen alla.
Myös oikeusministeriö on kummeksunut sitä, että nimen
ja henkilötunnuksen saisi vaihtaa, vaikka ulkoiset sukupuoliominaisuudet
eivät olisi lainkaan muuttuneet. Tämä poikkeaa
selvästi useiden muiden maiden lainsäädännöstä.
Toki valtaosa sukupuoltaan vaihtavista henkilöistä käy
ennemmin tai myöhemmin, joko ennen tätä juridista
vaihdosta tai sen jälkeen, läpi hormonihoitoja
ja erilaisia leikkauksia, joiden avulla ihmisen kehoa muokataan
joltain osin tai pyrkien mahdollisimman pitkälle muokkaamaan
siihen sukupuoleen, jonka henkilö kokee omakseen. Kuitenkaan
miehisiä piirteitä ei voida naiseksi leikatulta
täysin poistaa eikä hän voi sukuelimiltään
olla samanlainen kuin naiseksi syntynyt, vaikka leikkaukset onnistuisivatkin
parhaalla mahdollisella tavalla. Kirurgin muovaamat sukuelimet ovat
kehno jäljitelmä aidosta luomistyöstä.
Myös tytöksi syntynyt kantaa koko ikänsä naisen
kromosomeja, vaikka hänen rintansa ja kohtunsa leikattaisiin
pois ja päinvastoin.
Sukupuoli-identiteetin häiriötiloina tunnetaan niin
sanottuja transgender- ja shemale-tapauksia. Transgender kokee omaksi
sukupuolekseen toisen sukupuolen, kuin mikä hänellä anatomisesti
on, ja toivoo tulevansa kohdelluksi omaksi kokemansa sukupuoliryhmän
jäsenenä, mutta hän ei kuitenkaan halua
ruumiillisia ominaisuuksiaan muuttavaa sukupuolenkorjaushoitoa.
Shemale taas on henkilö, jolla on sekä penis että rinnat,
ja hän kokee tämän fyysisen itsehankitun kaksinaisuuden
sopivan omaan identiteettiinsä.
Transseksuaalisuutta todellakin pidetään lääketieteellisesti
sukupuoli-identiteetin häiriönä, kuten
valiokuntamme puheenjohtaja toi esiin. Erityisesti edustajille Tiusanen
ja Puhjo haluan todeta, että kaikki kuulemamme asiantuntijat
olivat sitä mieltä, että kyseessä on
sairaus. Myös Seta ry:n puheenjohtaja jättämässään
kirjallisessa lausunnossa toteaa näin: "Lääketieteen
näkökulmasta kysymyksessä on sairaus,
joka diagnosoidaan psykiatrisesti." Kyseessä ei ole kromosomipoikkeavuus
tai hormonihäiriö, eikä siihen tiedetä liittyvän
mitään geneettisiä häiriöitä eikä sikiöaikaista
kehityspoikkeavuutta. Transseksuaalin ruumis on terve, mutta hän
näkee biologisen sukupuolensa erehdyksenä, joka
kieltää hänen todellisen ominaisuutensa.
On kuitenkin huomattava, että monet transseksuaalit ovat
aiemmin kokeneet kuuluvansa siihen sukupuoleen, johon ovat syntyneet.
Heistähän useat ovat jopa avioliitossa ja perheellisiä ihmisiä.
Transseksuaalille on tyypillistä voimakas vastenmielisyys,
suorastaan viha, oman sukupuolensa tuntomerkkejä kohtaan.
Hallituksen esityksen lähtökohtana on, että transseksuaalia
autetaan parhaiten edistämällä hänen
ulkoista ja oikeudellista muutostaan vastakkaiseen sukupuoleen.
Peruslähtökohtana ajattelen, että psykiatrista
sairautta tulisi ennen muuta ehkäistä ja hoitaa
psykiatrisin keinoin. Luulenpa, että joskus tulevaisuudessa
vielä kummeksutaan sellaista lääketiedettä,
jossa vastenmielisyyttä omaa sukupuolta kohtaan, tällaista
psyykkistä sairautta, hoidetaan sukuelimiä silpomalla.
Transseksuaalit henkilöt kärsivät
tilastaan, ja he tarvitsevat paljon apua, henkistä tukea
ja hyväksyntää. Sairaus vaatisi myös
enemmän lääketieteellistä tutkimusta,
jonka avulla uhkaavaan tunnehäiriöön
voitaisiin kenties puuttua jo varhaisessa vaiheessa. Lastenpsykiatrit
tuntevat toki tilanteita, joissa jo lapsi kokee vierautta ja vastenmielisyyttä omaa
sukupuoltaan kohtaan, ja lastenpsykiatrit myös tietävät
sen, että oikealla hoidolla lasta voidaan auttaa hyväksymään
oma sukupuolensa.
Osa sukupuolenvaihdosta hakevista henkilöistä on
todellakin avioliitossa ja alaikäisten lasten vanhempia.
Hallituksen esitys unohtaa täysin identiteettiään
etsivän henkilön lapsen oikeudet ja aseman. Minkä menetyksen
lapsi kokee, jos äidistä tulee mies tai isästä nainen?
Lääketieteessä ei ole todistettu sitä,
että sukupuoli-identiteetin häiriöt olisivat
synnynnäisiä. Sen sijaan on vahvaa näyttöä siitä,
että lapsen seksuaalinen kehitys on riippuvainen hänen
kasvuympäristöstään ja hänen
suhteestaan läheisiin aikuisiin. Lapsen terve seksuaalinen
kehitys tapahtuu pitkälti samastumisella omaa sukupuoltaan
olevaan vanhempaan sekä vuorovaikutussuhteessa vastakkaista
sukupuolta olevaan vanhempaansa. Vanhemman sukupuolenvaihdoksen
aiheuttamista vaikutuksista lapsiin ei ole tutkittua tietoa. Kaiken
kaikkiaan asiantuntijakuulemisen perusteella voi sanoa, että tämä on
tila, jota on hyvin vähän tutkittu, ja se vaatisi
todellakin paljon enemmän lääketieteellistä tutkimusta.
Lakivaliokunta ehdotti lausunnossaan, että sukupuolenvaihtajan
avioliitto voisi automaattisesti jatkua, pariskunnan niin halutessa,
rekisteröitynä parisuhteena ja päinvastoin.
Sitä perustellaan lakivaliokunnan lausunnossa sillä,
että sama oikeussuhde jatkuisi vain nimikkeeltään
ja vähäisessä määrin
sisällöltään muuttuneena. Parisuhdelain
käsittelyn aikana vakuutettiin monelta taholta, että rekisteröityä parisuhdetta
ei olla rinnastamassa avioliittoon. Nyt kuitenkin todetaan, että avioliiton
muuttuminen virallistetuksi parisuhteeksi tai päinvastoin
merkitsee tosiasiallisesti vain nimikkeen muutosta, oikeussuhde
jatkuu miltei samana. Ihmettelen kyllä sitä, jos
ne edustajat, jotka hyväksyivät parisuhdelain
vain homoseksuaalien parien omana oikeusjärjestelynä ja
täysin avioliitosta irrallisena instituutiona, voisivat
tämän lainmuutoksen hyväksyä.
Tämä tarkoittaisi käytännössä esimerkiksi
sitä, että jos virallistetussa parisuhteessa elävän
homoparin toinen osapuoli vaihtaisi sukupuolen vaikkapa ilman leikkauksia,
heistä voisi tulla aviopari pelkällä ilmoituksella.
Haluan nostaa esiin tässä yhteydessä,
kun saliin saapui oikeusministerikin, kysymyksen joka on viime aikoina
ottanut kantaa myös kirkon suuntaan: Kun kirkkoon on jo
nyt jopa oikeusministerin taholta kohdistunut paineita, jotta kirkko hyväksyisi
myös omassa työssään ja omien
työntekijöittensä kohdalla täysin
kirkon edustamien arvojen vastaisen perhemuodon, mihin piispat voisivat
jatkossa vedota, jos tällainen pari tulisi pyytämään
lailliselle avioliitolleen, perustuslain suojaamalle avioliitolleen,
kirkollista siunausta? Piispat ovat pyrkineet torjumaan vaatimuksen homoparien
kirkollisesta siunaamisesta vedoten siihen perhe-etiikan lähtökohtaan,
että Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi. Jos
avioliiton siunausta olisi hakemassa pariskunta, jonka molemmat
jäsenet on luotu miehiksi ja joilla molemmilla edelleen
on miehen ruumis mutta toisella naisen henkilötiedot, kirkkoa
kyllä ajettaisiin vielä ahtaammalle perustuslain
ja kirkon omien arvojen väliseen ristiriitaan.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Keräsen ehdotusta
siitä, että vastalauseen pykäläehdotukset
olisivat käsittelyn pohjana.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Räsänen mainitsi, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa kaikki asiantuntijat pitivät transseksuaalisuutta
sairautena. Meillä lakivaliokunnassa taas asiaa käsiteltäessä pääosin tällaista
määritelmää ei ollut, mutta
onhan valiokunnilla erilaiset toimenkuvatkin. Hallituksen esityksessäkin
mainitaan, että kyseessä on sukupuoli-identiteetin
häiriö. Olen sitä mieltä, että se ei
ole sairaus.
Toinen asia: Virallistetusta parisuhteesta ei voida automaattisesti
mennä avioliittoon. Siihenkin vaaditaan sitten psykiatrin
vuosikausien selvitykset, ja pitää olla tällainen
sukupuoli-identiteetin häiriö, ennen kuin se onnistuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä sitä mieltä kuin,
taisi olla, ed. Räsänen, että on turha
täällä käydä syvällistä keskustelua,
mikä on sairaus tai mikä on tauti tai häiriö. Mutta
joka tapauksessa hallituksen esityksen n:o 56 ensimmäisellä sivulla
todetaan johdannossa, että transseksuaalisuutta pidetään
nykyisin sukupuoli-identiteetin häiriönä.
Jos puhumme psykiatrisista diagnooseista, niin sairauksia ovat esimerkiksi
psykoosi ja skitsofrenia, on neuroosit, sitten on rajatilat, on
persoonallisuushäiriöt jne., eli siellä erityyppisten
tilojen — sairauksien, neuroosien ja häiriöiden — keskinäinen
suhde on tietysti häilyvä.
Mutta siihen, miten luomistyö on "onnistunut", haluaisin
todeta ed. Päivi Räsäsen puheenvuoroon
viitaten, että meillähän on tietysti
kromosomihäiriöitä. Mieleeni tulee esimerkiksi Turner-syndrooma,
jolloinka tietysti sukupuolikromosomien määrä on
poikkeava, millä on vaikutusta sukupuoliominaisuuksien
määräytymiseen. Luonto ei aina onnistu.
Näissä tapauksissa on helppo osoittaa se, mikä on
syy-yhteys. Ne eivät siis kuitenkaan kuulu transseksuaalisuuden piiriin.
Transseksuaalisuus häiriönä, identiteettihäiriönä,
sukupuoli-identiteetin häiriönä, on niin
vakava tilanne, että tietenkään sen vakavuus
ei muutu nimikkeiden spekuloinnilla taikka tällä, mihin
ryhmään se asetetaan. Se on erittäin
paljon raskasta hoitoa, sekä psykiatrista että myöhemmässä vaiheessa
muuta hoitoa, vaativa, ja näin ollen kaiken kaikkiaan tämä asia
ei tietenkään ole helppo, kaikkein vähiten
helppo asianomaiselle. Myöskään se ei
ole helppo hänen sukulaisilleen ja perheelleen. Näin
ollen tämä asia vaatii tietysti erittäin
vakavan lähestymisen.
Toteaisin lyhyesti, puhemies, vielä eriävästä mielipiteestä,
joka on lakiasiainvaliokunnan lausunnossa ed. Toimi Kankaanniemen
toimesta tänne kirjattu ja jossa hän tuo eriävän
mielipiteensä siitä, että lakiesitys
sallii sukupuolenvaihdoksen 18-vuotiaalle. Hän viittaa
siihen, että tämä saattaa johtaa nuorilla
vääriin ratkaisuihin ja koko loppuelämän
kestäviin psyykkisiin ja fyysisiin ongelmiin. Näin
tietysti on, että tällainen prosessi on erittäin
raskas, se kun aloitetaan esimerkiksi psykoterapialla tai hormonihoidolla ja
jatkuu kirurgisin toimenpitein, mutta samalla voi tietysti ajatella,
että tuonkin ikäinen ihminen ymmärtää kyllä sen
raskauden, mihin hänen valintansa johtaa, sen erittäin
vaativan jatkotilanteen. En siinä mielessä yhtyisi
tähän ikärajakritiikkiin. Tiedämme
kyllä sen, että erittäin vahva psykiatrinen
hoitopanos kohdistetaan näihin henkilöihin, ennen
kuin lähdetään esimerkiksi kirurgisiin
toimenpiteisiin.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tauti kuin tauti, voisi ajatella, ja
tässä salissa tietenkin tämän
kyseisen ominaisuuden, vaivan tai taudin syvempi tulkinta on hyvin
hankalalla pohjalla. Mutta näin itse ajattelen, että tämä hallituksen
esitys ei olisi edes mahdollinen, jos kyseessä ei olisi
tautiluokituksessa mainittu ominaisuus tai sairaus, kuinka nyt halutaankaan sanoa.
Kysyn itse — samalla kun ilmoitan, että yhdyn
tähän vastalauseeseen, mikä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan osalta esitetään — miksi
valiokunta on mennyt hallituksen esityksen ohi useammassa kohdassa.
Kun täällä oikeusministeri Koskinenkin
on paikalla, niin itse ajattelen kyllä näin, että hallituksen
esitys oli hyvin harkittu ja tasapainoinen tämän
sairauden tai tilan ongelmien korjaamiseksi ja hoitamiseksi lukuun
ottamatta ehkä ikärajaa. Uskon, että hallituksen
esitys olisi kohtuullisella pohdinnalla voitu jopa hyväksyä lähes
yksimielisesti.
En mene veikkaamaan muiden puolesta, mutta valiokunta itse ja
erityisesti lakivaliokunta on lähtenyt sellaiselle vaeltelun
tielle, että on hyvin vaikea enää löytää alkuperäistä hallituksen
esitystä tästä lopputuloksesta. Kun luki
hallituksen esityksen pohjatietoja, muun muassa kansainvälistä vertailua,
niin siinä hahmottui selvästi se, että ollaan
hallituksen puolelta esittämässä kohtuullista
esitystä, ei maailman tiukinta mutta ei missään
nimessä maailman liberaaleintakaan. Nyt tämä esitys,
joka tässä isossa salissa on valiokuntamme työn
johdosta enemmistön päätöksellä,
on ilmeisesti maailman liberaalein tai ainakin hyvin lähellä sitä.
Siksi itse en voi hyväksyä sitä,
mitä valiokunta on tässä tehnyt, että se
lähti näin kevyellä pohdinnalla ottamaan
lakivaliokunnan lausunnon huomioon, varsinkin kun lakivaliokunta
on kuunnellut vain hyvin kapealta osin teknisluonteisesti asiantuntijoita — niin
kuin äsken kuulimme erään edustajan sanovan,
että he eivät kuulleet lainkaan, että kyseessä olisi
edes tautiluokituksen mukainen tila. Tässä ovat
perusteet, miksi itse en voi valiokunnan mietintöä olla
hyväksymässä.
Kysynkin, kun nyt 18 vuoden ikäraja on sitten valiokunnan
näkemys, milloin sterilisaatioon voidaan mennä,
miten aikaisin tämän mukaan valiokunnan jäsenet
sitten katsovat, että hormonihoitoihin ja psykoterapioihin
lähdetään. Tämähän
tarkoittaa, että nämä pojat ja tytöt
ovat keskellä murrosikää, kun hormonihoidot
aloitetaan, jos tavoite sterilisaatiolle on 18 vuotta. He ovat keskenkasvuisia.
Minä olisin voinut tulla jopa sen verran vastaan, että ikäraja
olisi 24—25 vuotta, mutta useampi vuosi aikuisuutta, täysikäisyyttä ja
täyskasvuisuutta, tasapainoa omissa hormonitoiminnoissa,
mutta nyt mennään 18 ikävuoteen, jolloin
pojatkin parhaimmillaan ovat keskenkasvuisia.
En tarkoita sitä, että henkilöt tietenkään
18-vuotiaina näihin hoitoihin välttämättä hakeutuisivat,
mutta tämä laki nyt mahdollistaa sen, että pahimmillaan
syntyy todellisia ongelmia siitä, että oma aikuisidentiteetti
puuttuu vielä täysin ja aikuiset elämänvuodet
puuttuvat, ja ratkaisut tehdään liian nopeasti,
kun ollaan liian tehokkaita. Sairauden kokemus ei mielestäni
laissa riitä, ja se, mitä ed. Keränen
puheenvuorossaan toi esille, on minusta perusteltua, ja yhdyn siihen.
Valiokuntamme puheenjohtaja ed. Marjatta Vehkaoja sanoi sananmukaisesti,
että "lasten kysymys pitää hoitaa muulla
lailla". Hän sanoi sen omassa puheenvuorossaan äsken
täällä. Tällaiseen asenteeseen
minä en ainakaan kykene. Minusta tällaisessa pohdinnassa,
mitä tämän kysymyksen kohdalla, transseksuaalisen
tilanteen kohdalla, perheellisillä henkilöillä pitää tehdä, kyllä lastenkin
asema jotenkin on katsottava, kun me kuulimme ja tiedämme,
että niitä saumakohtia, joissa esimerkiksi lastensuojelu-
tai mitkään muutkaan viranhaltijat puuttuvat tai
kysyvät lasten hyvinvoinnin perään, ei
itse asiassa ole.
Edelleen, avioliiton muuttuminen rekisteröidyksi parisuhteeksi
ei ole itselleni mikään äärimmäinen
kipukohta. Mutta tässä perustelut siirryttäessä asiasta
toiseen muuttuvat aivan olennaisesti: Rekisteröity parisuhde
on perusteltu ja enemmistön päätöksellä täällä lukittu
siihen, että kyseessä ei ole sairauteen perustuva
lainsäädäntö, vaan nimenomaan
samaa sukupuolta olevien parisuhde, jonka pitäisi sellaisena
pysyä, mutta nyt sekoitetaan jälleen tätä soppaa
sillä tavalla, että me emme kohta itsekään
tiedä, mikä miksikin muuttuu.
Oikeastaan, kun ed. Räsänen sanoi, että ei
voi kirkolta edellyttää, että tämän
lain mahdollisen hyväksymisen jälkeen kirkko vihkisi
tai siunaisi avioliittoon samaa sukupuolta olevan parin, niin nimenomaan
näinhän nyt tapahtuu sen jälkeen, kun
nainen muuttuu mieheksi ja hän, tämä mies, haluaa
mennä naisen kanssa naimisiin. Eihän sitä mikään
estä, ja kirkon on se siunattava ja sillä hyvä,
minun tulkintani mukaan, mutta minä en olekaan mainio näissä kirkon
asioissa lainkaan.
Minä katson, että tämä vastalause
on ollut syvällistä pohdintaa ja harkintaa eikä perustu
tunteisiin missään nimessä; olisimme
voineet edetä varovaisella tiellä. Todellakin
omalta osaltani hallituksen alkuperäisen esityksen lukuun
ottamatta ikärajaa — sitä hiukan ylöspäin
viilaamalla — olisin ollut valmis hyväksymään
sellaisenaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Oikeusministerinä ja kansanedustajana
olisin henkilökohtaisesti kyllä ollut samalla
kannalla, mitä tulee avioliiton muuttumiseen rekisteriöidyksi
parisuhteeksi ja päinvastoin. Kyseessä parisuhdelainkin
mukaan ovat erilliset juridiset instituutiot, ja on aika outo se oikaisu,
joka nyt lakivaliokunnan lausunnon perusteella on sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tehty,
kun on katsottu, että on ikään kuin oikeampi
tapa suoraan muuntaa tällä rekisteritoimella rekisteröidystä parisuhteesta
avioliitoksi, sen sijaan että siinä olisi välissä avioero
tai parisuhteen päättyminen.
Hallituksen esityksen mukainen malli olisi varmemmin kiinnittänyt
huomiota esimerkiksi lasten asemaan, siihen, mikä todella
toisen osapuolen kanta on. Sitähän tässä valiokunta
nyt vahventaa, että tämän suostumuksen
on oltava henkilökohtainen, mutta tosiaan lähtökohtaisesti olisi
kyllä ollut oikeampi hallituksen esityksen linja. Tämänkin
mallin kanssa varmasti voidaan elää, kyseessä ovat
niin harvat tapaukset, mutta kun valiokunta itsekin perustelee,
että todennäköisesti avioero on tapahtunut
jo ennen kuin ollaan sukupuolenvaihtamistilanteessa, niin siinä tavallaan
on annettu näille pareille itselleen tehtävä,
velvoite, että he hoitavat asian ennalta, jotta sitten
tässä laissa voitaisiin valita tällainen ehkä edistykselliseltä tuntuva
muuntamismalli, joka kuitenkin tuo käytännössä enemmän
ongelmia kuin hallituksen esityksen mukainen malli olisi aiheuttanut.
Jaana Ylä-Mononen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministerin äskeisen puheenvuoron
johdosta kysyn: Onko hallituksella mahdollisuus vielä tässä vaiheessa vetää tämä esitys
pois käsittelystä ja tuoda riittävä versio
päätettäväksi ja hyvin nopeasti
käsittelyyn, jotta tämä asia saadaan
päätökseen? On tärkeä asia,
että tämä laki tulee, mutta tulee oikeassa
muodossa.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli todella arvokasta, että ministeri
Johannes Koskinen käytti puheenvuoron, ja nimenomaan tästä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan tekemästä muutoksesta. Toivon
sitä, että myös hallituspuolueiden riveissä otettaisiin
huomioon tämä ministerin näkemys. Huomenna
me joka tapauksessa tulemme tämänkin pykälän kohdalla äänestämään,
ja tässä salissa on vielä mahdollista
hylätä tämä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
pykälämuutosesitys.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö on tässä ollut
vain lausunnonantajan roolissa. Asia on sisäministeriöstä esitelty
vai onko sosiaali- ja terveysministeriöstä — en muistakaan.
Mutta tämä oli siis henkilökohtainen
kantani. Ja niin kuin totesin, tämänkin mallin
kanssa voidaan elää, mutta oikeampi ja loogisempi
olisi ollut hallituksen alkuperäisen esityksen mukainen
ratkaisu.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valiokuntakäsittelyssä tuli
esille ongelma, että tutkimustietoa tältä alalta,
jota nyt käsittelemme, on erittäin vähän.
Sama ohuus näkyy hallituksen esityksessä sekä myös
kahden valiokunnan käsittelyssä erittäin
selkeästi. Ei siis ole pohjaa, mille tämä esitys
olisi tarpeeksi vahvasti rakennettu. Yleensäkin psykiatristen
sairauksien hoidon, ennen kaikkea kuntoutuksen, tulisi kaikissa
muissakin psykiatrista hoitoa vaativissa tapauksissa olla yhtä hyvin
hoidettu ja sen seuraamukset järjestetty kuin näissäkin
tapauksissa.
Tämän lisäksi kannan huolta tällaisesta
perälaudattomasta esityksestä, jonka seurauksena
vilautellaan jo tässäkin salissa esille tulleita
hedelmöityshoitoja ja ehkä sisäistä adoptiotakin.
Liberaalius, johon ed. Ylä-Mononen edellä viittasi, asiantuntijoiden
mukaan johtaa siihen, että sukupuolenvaihtamisoperaatiot
ehkä lisääntyvät ja myöskin
suuntautuminen samaistua toiseen sukupuoleen jo lapsesta lähtien
vahvistuu. Lapsen aseman korostaminen — ennen kaikkea sen
vähyys — ihmetyttää sekä hallituksen
esityksessä että tässä valiokunnan
mietinnössä. Varsinkin se perustelu, että lapsia
näissä suhteissa on erittäin vähän,
ihmetyttää suuresti.
Avioliiton asemaa on syytä korostaa, arvoisa puhemies,
tässä esityksessä entisestään,
nimenomaan niin kuin vastalauseessa on todettu. Mielelläni
yhdyn vastalauseessa esitettyihin kommentteihin.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
olisi todella edellyttänyt varmasti paljon syvällisempää käsittelyä.
Siinä mielessä nyt, varsinkin kun lakivaliokunnan
lausunto on ilmeisesti ohjannut ja johtanut sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tietynlaisiin ratkaisuihin, olisi odottanut, että lakivaliokunnassakin olisi
kuultu asiantuntijoita. Ja kun tiedetään, että sukupuolenvaihdostapauksiin
liittyy todella hyvin syvällisiä eettisiä ja
sosiaalisia ongelmia ja myös psykologisia ja teologisia
kysymyksiä, niin näitä ei ole pohdittu.
Tässä on varmasti tarkasteltu liian paljon ihan
juridis-teknisiä asioita.
Niin kuin jossain puheenvuorossa on todettu, transseksuaalia
henkilöä ja tätä asiaa ja kysymystä on
lähestyttävä psykiatrisella asiantuntemuksella.
Meillä ei varmasti vielä ole riittävästi
tutkimusta ja asiantuntijuuttakaan sillä tavalla, että olisi
näille ratkaisuille ollut perusteita, mitä nyt sosiaali-
ja terveysvaliokunta teki, saati mitä lakivaliokunnan lausunnossa
on. Siinä mielessä ajatus tässä nousi
esille, voitaisiinko vielä palata joissakin kohdissa vastalauseen
osalta pykälämuutoksiin. Itse olen vastalauseen
esityksen kannalla ja toivoisin, että se tässä salissa
tulisi ihan yksimielisesti hyväksyttyä.
On erittäin tärkeää, että lähdetään
selkeistä käsitteistä liikkeelle. Ei
ole mitenkään, niin kun sanotaan, rohkaisevaa
se, että puhutaan, että "kokee kuuluvansa". Täytyy
olla selkeät sanamuodot, että on nimenomaan lääketieteellisesti
todettu, että kuuluu pysyvästi tähän
toiseen sukupuoleen, eikä niin, että on tämmöisestä kokemuksesta
kysymys.
Erittäin merkittävä on, mitä vastalauseessa
on otettu esille, tämä ikäkysymys. Ed.
Ylä-Mononen ja ed. Päivi Räsänen
täällä perustelivat, miksi tämä ikäasia
on otettava (Puhemies koputtaa) ratkaisuun ja samoin lasten tilanne.
Nämä kohdat ovat (Puhemies koputtaa) sellaisia,
että todella toivon, että niihin vielä palataan,
jos ei tätä voida kokonaan vetää vaikka
pois ja tehdä tarkistukset hallituksen taholta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Jos esitys tulee tässä muodossaan
voimaan, niin ollaan myös steriloimislain sisällä varsin
merkillisessä tilanteessa. Jos lapseton henkilö ehdottomasti
haluaa olla lapseton ja hän kokee, että se on merkittävä osa
hänen omaa identiteettiään, ja jos hän
hakee sterilisaatiota, niin se voidaan myöntää hänelle
vasta 30 vuoden iässä. Eduskunta, lainsäätäjä,
on katsonut, että kyseessä on niin merkittävä ja
peruuttamaton toimenpide, että 18 vuotta täyttänyt
henkilö ei ole vielä kypsä tekemään
tällaista ratkaisua eikä voi tehdä sitä omalla
kohdallaan, vaikka se koskeekin vain häntä itseään.
Nyt kuitenkin oltaisiin valmiit myöntämään sekä sterilisaatio
että peruuttamattomat leikkaushoidot, sukuelinten silpomiset,
henkilölle, joka on psykiatrisesti sillä tavoin
sairas, että hänen sukupuoli-identiteettinsä on
tällä tavoin häiriintynyt. Ajattelen,
että ehdotetun kaltaisena steriloimislaki kyllä rikkoo
myös perustuslain yhdenvertaisuuspykälää vastaan,
jonka mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan sukupuolen, iän tai terveydentilan
perusteella. Tässä asetetaan lapsettomuutta haluavat
henkilöt ja sukupuolen vaihdosta haluavat henkilöt
erilaiseen asemaan suhteessa siihen, missä iässä he
voivat saada sterilisaation.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tämä keskustelu ehkä saa
oikeutensa sen takia, että tosiaan on kysymys todella laadullisesti
suuresta ongelmasta, mikä liittyy transseksuaalisuuteen. Määrällisesti
onneksi tuo ei ole niin yleinen asia. Mutta asian mutkikkuus tulee
tietysti ilmi näissä puheenvuoroissa ja myöskin
näissä papereissa. Kun kerran keskustelun alkuvaiheessa,
josta on jo yli tunti, väitettiin, että kysymys
olisi asiakirjoissa sairaudesta, haluan vielä todeta, että niin hallituksen
esityksessä kuin myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä sivulla 2 puhutaan psykiatrisesta
häiriöstä tai sukupuoli-identiteetin
häiriöstä.
Näin ollen, kun ed. Ylä-Mononen puhui siitä, että lakivaliokunnassa
joku edustaja ei olisi tiennyt asian kuuluvan Who:n icd-luokitukseen,
totean, että Who:n icd:ssä on paljon muitakin
asioita kuin sairauksia. Siinä on koko joukko muitakin
häiriöitä ja erilaisia tiloja.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun lakivaliokunnan lausuntoa annettiin, täytyy nyt
sanoa itsensä irti tästä asiakirjasta,
vaikka sitä ei täältä näe.
Kahta eriävää mielipidettä emme jättäneet,
mutta kaksi henkilöä, muistaakseni ed. Seppo Lahtela
ja allekirjoittanut, hävisivät äänestyksessä uuden
kakkospykälän ja uuden kuutospykälän
muodostamisesta. Tämä laki olisi voinut tulla
toimeen ihan juuri sellaisena kuin hyvä hallitus on tehnyt,
mutta mitkään esitykset eivät yleensä lakivaliokunnassa
ole tämän kauden aikana enää menneet
läpi vaan kaikki on muutettu huonompaan suuntaan.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä oikeusministeri
Koskisen puheenvuoroon, mitä pidin erittäin hyvänä ja positiivisena.
Vaikka hän vetosi siihen, että on hänen
henkilökohtainen näkemyksensä, että hallituksen
alkuperäinen esitys on oikeampi, minusta tämä asia
on sellainen, että pyydän tämän
asian pöydälle ensi tiistain täysistuntoon.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Kun täällä ihmeteltiin
sitä, miksi sosiaali- ja terveysvaliokunta otti lakivaliokunnan
ehdottamat uudet pykälät mietintöön,
lainaan lakivaliokunnan lausuntoa: "Asiantuntijakuulemisessa onkin
esitetty, että lainsäädännön
olisi kunnioitettava parisuhteen jatkuvuutta ja mahdollistettava
parisuhteen jatkuminen oikeudellisena instituutiona myös
muutetun sukupuolen vahvistamisen jälkeen." Kysymyshän
on aika pienestä henkilömäärästä,
joka on tässä kohteena. Nyt jos sukupuolenvaihdoksia
tapahtuisi, osa eroaisi, mutta jäljelle jäänyt
osa haluaisi olla yhdessä.
Näiden uusien pykälien asiasisältö on
siinä, että kun avioliitto on oikeussuhde, parisuhde
on oikeussuhde, jos näiden väliin tulee katko,
silloin voi tulla ongelmia. Toisen kuoltua perhe-eläkkeissä ja
osituksessa voi tulla ongelmia, ja omaisuuden ositukset ja perhe-eläkeongelmat pystytään
tällä lisäyksellä poistamaan.
Täytyy tietysti korostaa, että lakivaliokunnan
tehtäväkuvaan kuuluu katsoa näitä oikeudellisia
asioita myöskin tässä sukupuolenvaihdoslakiesityksessä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ylä-Monosen ehdotusta
asian jättämisestä pöydälle.
Tässä keskustelussa on tullut jo esille sellaisia asioita,
jotka ovat perusteena sille, että on syytä jatkaa
tätä keskustelua ja todella käydä läpi
vielä vastalauseessa olevia esityksiä ja pykälänmuodostuksia,
jos niille saataisiin vielä yksimielistä kannatusta
tai enemmistökannatusta tai niin, että asia voitaisiin
ottaa vielä ministeriössä uudelleen käsittelyyn.
Tässä on kuitenkin niin merkittävästä lakiesityksestä kysymys,
että toivotaan, että se saadaan sen kaltaiseksi,
ettei heti ole tarvetta lähteä muuttamaan sitä vaan
että se palvelisi tätä yhteiskuntaa parhaalla
mahdollisella tavalla.
Toinen varapuhemies:
Kun ed. Ylä-Mononen ed. L. Hiltusen kannattamana on
ehdottanut asian pöydällepanoa, pannaan
asia työjärjestyksen 57 §:n
mukaan pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon
ajankohdasta?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että asia pannaan huomiseen
täysistuntoon pöydälle.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Mielestäni olisi loogista siirtää se
huomiseksi, niin kuin oli alun pitäen ajateltu, että asian
käsittely jatkuu, ja kannatan tehtyä ehdotusta.
Keskustelu pöydällepanosta päättyy.