Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani ehdotan verotusmenettelystä annettua lakia muutettavaksi siten, että lakiin lisätään uusi 5 a §, jonka mukaisesti vapaa-ajan asunnon sijaintikunta saisi 10 prosentin osuuden vapaa-ajan asunnon omistajan kunnallisverosta, mikäli hänen kotikuntansa on muu kuin vapaa-ajan asunnon sijaintikunta.
Kunnallisveron osittaisen jakamisen perusteet ja edellytykset verovelvollisen kotikunnan ja vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan välillä säädettäisiin tarkemmin asetuksella. Vastaavaa muutosesitystä on esittänyt muun muassa hallituksen maaseututyöryhmä jo vuonna 1996. Voimassa olevan lain mukaan verovelvollinen suorittaa kunnallisveronsa kotikunnalle, joksi katsotaan kunta, missä hänellä katsotaan olleen verovuotta edeltäneen vuoden lopussa vakituinen asuinpaikka.
Nykypäivänä vapaa-ajan asuminen on kuitenkin huomattavasti lisääntynyt ja muuttunut. Vapaa-ajan asuntojen sähköistäminen takaa ihmisille paremmat mahdollisuudet viettää aikaa vapaa-ajan asunnolla vuodenajasta riippumatta, ja myös etätyöskentely on lisääntynyt ja yleistynyt edellytysten parantuessa. Ihmiset ovatkin yhä suuremmassa määrin osan aikaansa muualla kuin juridisessa kotikunnassaan. Tämän myötä heistä on tullut vapaa-ajan asunnon kunnassa varsin merkittäviä kunnallisten ja julkisten palvelujen käyttäjiä ja erityisesti terveyspalveluita käytetään runsaasti. Vapaa-ajan asumisen ja muun joustavan ajankäytön myötä on syntynyt ikään kuin kaksoiskuntalaisuus. Tämä muutos on otettava huomioon myös lainsäädännössä.
Kuntien veropohjan vakauttamisen ja verotulojen kartuttamisen tarve lisääntyy sitä mukaa, kun kunnan veronmaksajat vähenevät. Palvelut kallistuvat, ja kunnallisten peruspalveluiden riittävä rahoitus, tarjonta ja tuottaminen käy yhä vaikeammaksi. Jo nyt kunnat ovat joutuneet määrittelemään vapaa-ajanasuntojen kiinteistöveron usein maksimitasolle. Esitetyn muutoksen tavoitteena onkin, että tämän päivän tarpeiden ja vaatimusten mukaisesti myös vapaa-ajan asunnon sijaintikuntia tuetaan, jotta ne pystyvät paremmin suoriutumaan palveluidensa ylläpidosta aiheutuvista kustannuksista ja palvelemaan paremmin myös vapaa-ajan asukkaitaan.
Arvoisa puhemies! Lainmuutoksen tarpeellisuus ja sen hyväksyminen on varsin perusteltua. Vapaa-ajan asunnon omistajan maksaman kunnallisveron osittainen ohjaaminen vapaa-ajan asunnon sijaintikuntaan on verotulojen uudenlaista ja oikeudenmukaista kohdentamista, mutta sitä voidaan pitää ennen kaikkea merkittävänä alue- ja veropoliittisena ratkaisuna. Verovelvollisen henkilökohtaista verorasitusta muutos ei lisää, vaan kyse on yksinomaan verotulojen tasapuolisesta jaosta vapaa-ajan asunnon sijaintikunnan ja verovelvollisen juridisen kotikunnan välillä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina ja viime vuosina on rakennettu paljon erilaisia ohjelmia maaseudun asioiden paremmalle tolalle saattamiseksi. Mikä ohjelma on sitten tuonut minkäkinlaisen tuloksen, mutta tämä ed. Nousiaisen tekemä lakialoite on selkeä ja yksinkertainen ja se vaikuttaa erittäin suuresti myös maaseudun kuntien toimeentuloon ja on sitä kautta koko maaseudun elinvoimaa ylläpitävä. Toivon, että tämä saisi hyvän vastaanoton tässä talossa ja tämän suuntaiseen ratkaisuun päästäisiin.
Herra puhemies! Laura Kolbe lanseerasi tässä joku aika sitten uuden termin kaksoisidentiteetti, jolla hän nimenomaan tarkoitti sitä, että on hyvin paljon suomalaisia, jotka asuvat ja työskentelevät Pääkaupunkiseudulla, yleensäkin kasvukeskuksissa, mutta asuvat yli sata vuorokautta myös kesäasuntopaikkakunnilla. Me nimitämme heitä osa-aika-asukkaiksi. He tuovat monella tavalla maaseudulle elinvoimaa, mutta ilman muuta he aiheuttavat myöskin kustannuksia. Näiden kustannusten kattamiseen tämä ed. Nousiaisen tekemä lakialoite tuo sen kauan kaivatun lisän. Samalla se toisi myöskin kesäasukkaille lisää mahdollisuuksia vaikuttaa oman kuntansa, oman alueensa, päätöksentekoon. Täällä on puhuttu vaalilain muutoksista jne. Voitaisiin myöskin miettiä, voisiko tulevissa vaaleissa alueen väestötiheyteen myöskin vaikuttaa kesäasutuksen määrä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella on varmasti hyvinkin monitahoinen vaikutus. Näin haluan sanoa, koska uskon, että kunnallisveron jakaminen osaltaan toisi myös sitä ajatusta tälle veronmaksajalle, että hän aivan eri tavalla siellä vapaa-ajan asuinpaikkakunnalla osallistuu siihen kehittämistyöhön, mitä tuolla alueella tarvitaan. Uskon, että sillä on aluepoliittista merkitystä ja maaseudun kehittämisessä tietynlainen signaali ja vaikutus.
Jo sinänsä mahdollisuus vapaa-ajan asuntojen muuttamiseen vakinaisiksi asunnoiksi on ollut myönteinen asia. Koen että tämä on myös tässä kokonaisuudessa yksi selkeä askel eteenpäin. Ja kun tiedetään tosiaan, että vapaa-ajan asunnon omistajat käyttävät palveluja paljon, niin ymmärrän näin, että sillä on oma merkityksensä myöskin palvelujen kehittämisessä noilla alueilla niin, että otetaan huomioon myös vapaa-ajan käyttäjät silloin, kun he ovat myöskin veronmaksajina.
Toivon, että lakialoite saa erittäin perusteellisen ja nopean käsittelyn.
Keskustelu päättyy.