3) Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys sairausvakuutuslain uudistamiseksi. Tämän
esityksen tavoitteena on selkeyttää sairausvakuutuslainsäädäntöä niin,
että etuuksista ja korvauksista sekä niiden perusteista
säädettäisiin lain tasolla. Kyseessä on
lain tekninen kokonaisuudistus, jonka tavoitteena on lain rakenteen
ja lakitekstien selkeyttäminen ja luettavuuden lisääminen.
Ehdotetussa laissa on tarkoitus koota sairausvakuutuslain eri
etuudet ja niiden päätöksentekoa ja rahoitusta
koskevat säännökset samaan lakiin siten,
että myös laki työnantajalle vanhempainpäiväraha-ajalta
suoritettavien vuosilomakustannusten korvaamisesta liitettäisiin
sairausvakuutuslakiin. Koska uudistus on toteutettu lainsäädäntöteknisenä,
siihen on sisällytetty substanssimuutoksia ainoastaan siltä osin
kuin se on lain selkeyden vuoksi tai muusta lainsäädännöstä johtuen
ollut välttämätöntä.
Mutta muutamia sisältömuutoksia esityksessä kuitenkin
on.
Keskeisin sisältömuutosehdotus on siirtyminen
palkkakertoimen käyttöön päivärahaetuuksien
määräytymisessä. Päivärahan
suuruus määräytyy pääsääntöisesti
verotuksessa todetun työtulon perusteella. Tätä tuloa
korotetaan nykyisin TEL-indeksin mukaan. TEL-indeksi on sellainen,
jossa ansiot otetaan 50-prosenttisesti huomioon ja hintataso myöskin
50-prosenttisesti. Nyt tässä uudessa palkkakertoimessa
ansiot otetaan 80 prosentin mukaisesti ja hintatason muutos 20 prosentin
mukaisesti huomioon.
Muutos ajoittuu samaan hetkeen, jolloin työeläkelainsäädännössä siirrytään
palkkakertoimen käyttöön. Samoin laissa
olevat päivärahojen tulorajat, joiden perusteella
päivärahan suuruus määritellään,
tulisi tarkistaa palkkakertoimella. Tämä siirtyminen
palkkakertoimen käyttöön parantaa päivärahansaajien
asemaa. Erityisesti palkkakertoimen käyttöön
siirtyminen hyödyttää niitä henkilöitä,
joilla on työhistoriassa useita työsuhteita. Muutos
hyödyttää siis erityisesti naisia, koska
määräaikaiset työsuhteet ovat
yleisiä erityisesti nuorilla naisilla.
Muut muutosehdotukset liittyvät pääosin
siihen, että nykyisessä lainsäädännössä on
tulkinnanvaraisuuksia, jotka kaipaavat selvennystä. Eräs
tällainen on erityishoitorahan suorittamisaikaan liittyvä määrittely.
Lain alkuperäinen tarkoitus lyhytkestoisen kriisivaiheen
ylipääsemiseksi tarkoitetusta ansioon suhteutetusta
etuudesta on herättänyt tulkinnanvaraisuuksia.
Kansaneläkelaitos pyysi ministeriötä selvittämään
asiaa, ja ministeriössä asiaa tutkittiin virkatyönä yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa.
Lakiehdotus sisältää asiaa koskevat
täsmennykset. Siis kyseessä on tilanne, jossa
esimerkiksi perheen lapsi sairastuu vaikeasti ja vanhemmat joutuvat
sitten siinä tilanteessa jäämään
pois työstä ja tämän ansionmenetyksen
korvaamiseksi maksetaan erityishoitorahaa. Nyt tässä täsmennetään,
että etuuden suorittamiselle olisi laissa enimmäisaika
150 päivää ja painavien lääketieteellisten
syiden vuoksi erityishoitorahaa voitaisiin maksaa yli 150 päivältä.
Lakiesitys täsmentää myös
rajanvetoa julkisen terveydenhuollon ja sairausvakuutuksen korvaaman
sairaanhoidon välillä. Muutosehdotukset on valmisteltu
siten, että niissä on otettu huomioon eduskunnalle
pian annettavan julkisen terveydenhuollon saatavuutta koskevan lakiesityksen
ehdotukset. Sairausvakuutuksen rooli on täydentää julkista
terveydenhuoltoa. Pääsääntö on, että julkisen
terveydenhuollon tiloissa annettavaa hoitoa ei sairausvakuutuksen
kautta korvata.
Kansalliseen terveyshankkeeseen liittyen on päätetty
luopua niin sanotusta erikoismaksuluokkajärjestelmästä ja
sitä kautta saadun hoidon kelakorvauksesta kolmen vuoden
siirtymäajan jälkeen. Siis tietyllä joukolla
lääkäreitä, yleensä erikoislääkäreitä,
sairaalassa on ollut oikeus hoitaa omia potilaitaan, ei ohi jonojen,
mutta niin, että potilas on maksanut korkeamman maksun
ja saanut siihen sitten Kelalta korvauksen. Tämä oikeus
on koskenut muutamaa sataa lääkäriä,
ja tästä nyt luovutaan kolmen vuoden siirtymäajan
jälkeen. Tuona aikana uusille erikoislääkäreille
ei tätä oikeutta myönnettäisi.
Sairausvakuutuslakiehdotukseen on otettu täsmennys
myös siihen, mitkä lääkkeet
kuuluvat sairausvakuutuksen kustannettaviksi. Sairausvakuutus korvaa
lääkärin määräämät
avohoidon lääkkeet. Kun kunnallisen sairaanhoidon
yhteydessä lääkehoidon antaa avovastaanotolla
lääkäri, hammaslääkäri
tai hammaslääkärin valvonnassa muu ammattihenkilö,
lääkekustannukset kuuluvat kunnan vastuulle.
Julkinen terveydenhuolto vastaa lääkehoidosta
silloin, kun vastaanottokäynnillä annetaan suonen
tai nivelen tai spinaalitilan sisälle annettavia lääkkeitä taikka
ihon alle asennettavia implantteja. Tällaisia hoitoja yksittäinen
potilas ei normaalistikaan itse itselleen voi antaa avohoidossa.
Mikäli valmiste on sellainen, että se kuuluu normaalisti
itse annosteltaviin lääkkeisiin, mutta potilas
tulee vastaanotolle vain saadakseen apua annosteluun, valmiste kuuluu
silloin sairausvakuutuksen kustannettavaksi.
Esityksessä myös esitetään,
että äitiys- ja vanhempainrahaa voidaan maksaa
yhtä aikaa opintorahan kanssa niin, että maksetaan
opintorahaa ja vanhempainrahaa miniminä. Uuden sairausvakuutuspäivärahakauden
edellytyksenä olevan 12 kuukauden työkykyisyysedellytyksen
voisi työssäolon lisäksi täyttää myös
olemalla työttömänä työnhakijana.
Kelalle ehdotetaan lailla annettavaksi valtuutus päättää lääkkeiden
erityiskorvattavuuden edellytyksistä. Nykyistä valtuutusta
ei ole pidetty riittävän täsmällisenä.
Uutta on myös se, että päivärahan
jakaminen olisi mahdollista myös yrittäjän
ja työnantajan kesken. Muutos koskee yrittäjiä,
jotka ovat samaan aikaan sivutyössä ulkopuolisen
työnantajan palveluksessa. Muutos parantaa niiden yrittäjien
asemaa, jotka samaan aikaan tekevät siis sivutyötä.
Muutoksen jälkeen näissä tilanteissa myös
yritystoimintaan kohdistuvaa ansionmenetystä korvataan.
Tässä joitakin keskeisiä substanssimuutoksia, mutta
pääosin tämä laaja esitys on
kuitenkin tekninen.
Mikko Kuoppa /vas:
Puhemies! Kuten ministerin esittelyssä kuultiin, tämä muutos
on tekninen, mutta haluaisin kysyä kuitenkin muutamia asioita.
Ensinnäkin kun tämä sairauspäiväraha,
vähimmäispäiväraha, on todella
pieni, 11 euroa 45 senttiä, niin onko tämä sairauspäiväraha
sidottu indeksiin, kun nyt kumminkin ansiorajat on sidottu indeksiin
eli ne tulevat nousemaan palkkaindeksillä? Mutta onko tämä minimipäiväraha sidottu
indeksiin? Siis sairausvakuutuksen vähimmäispäivärahahan
koskee niitä, joilla ei ole ollut työtuloja ennen
sairautta, samoin myöskin vanhempainrahan vähimmäismäärä.
Nuoret äidit ja esimerkiksi opiskelijat ynnä muut
tämmöiset ovat vähimmäispäivärahan
varassa. Minä kun luin lain 7 §:ää,
missä on vähimmäispäivärahan määrä,
niin siinä ei ainakaan puhuta mitään
indeksistä. Onko jossain muualla kohta, että tämä olisi
sidottu indeksiin, että se seuraisi edes hintakehitystä?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! En itse syvälle tähän
lakitekstiin mene, mutta yhteen asiaan, joka liittyy tähän,
on tämä korvaus yöpymisestä.
Ihan käytännön esimerkin haluan nimittäin
esittää, jotta valiokunta voisi jotenkin käsitellä tätä kysymystä ja
muuttaa, täydentää, antaa lisävaltuutta
maalaisjärjen käytölle tuolla Kelassa.
Kyse on ihan nippelitapauksesta, jollaisia tapahtuu varmasti monessa
muussa paikassa, jos esimerkiksi sädehoitoa ei ole lähellä saatavana.
Kyse on henkilöstä, joka tuolta Keski-Karjalan
seudulta joutuu käymään Kuopiossa sädehoidossa.
Hän matkustaa sieltä taksilla joka päivä Kuopioon.
Kela joutuu päivittäin korvaamaan 250 euroa tästä matkasta,
viisi päivää viikossa. Viikonloppuna
hän ei käy sädehoidossa ja jatkaa sitä siis
40 päivän ajan.
Se maksaa nimittäin Kelalle aika ruhtinaallisesti,
mutta nyt, jos tämä henkilö haluaisi
olla Kuopiossa yötä, koska se on aika rasittava
se matkakin, niin Kela ei kuitenkaan pysty näiden nykyisten
säännösten mukaan kuulemma maksamaan
majoituskorvausta. Se on 20 euroa ja 18 senttiä, joku tämmöinen
päiväraha, mutta Kela ei suostu maksamaan tämmöistä yöpymiskorvausta
esimerkiksi vaikka majatalossa, joka olisi kovin vähän,
mutta se maksaa kyllä 250 euroa joka päivä siitä matkasta,
jolloin, kun lasketaan yhteen tässä, tämän
tyyppisissä tapauksissa, jos vielä asiakas haluaa,
minusta Kelan pitäisi olla mahdollista käyttää maalaisjärkeä ja
suostua siihen ja maksaa ennen vaikka se yöpymiskorvaus
siellä Kuopiossa, jolloin säästyisi hirveästi
varoja ja tämän ihmisen ei tarvitsisi edestakaisin
rumppautua sitä monen sadan kilometrin matkaa päivittäin.
Tämän toivoisi myös ministerille tavallaan eväänä,
saataisiin tämmöinen (Puhemies koputtaa) niin
kuin maalaisjärjen käyttö aikaan Kelankin
toimistolla.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Niin tekninen kuin tämä esitys kenties
pääpiirteissään onkin, niin
täällä on sisällä merkittäviä linjauksia
ja asioita. Nostan vain yhden esiin omalta osaltani.
Sivulla 20 on tekstiä julkisen terveydenhuollon ja
yksityisen sairaanhoidon korvauksien välisen rajapinnan
selkiyttämisestä. Kun kuuntelee sitä,
mitenkä ihmeellisiä polkuja on reseptin hakemisessa,
esimerkiksi lääkkeen, joka johonkin niveleen pistetään,
mitenkä tämä pujottelu menee, niin siinä ei
mielikuvitus tahdo aina riittää. Tosiasiassa terveyskeskuksissa
ei ole menty sen linjan mukaan, että olisi hankittu sellaiset
lääkkeet talosta, jotka tämän
ajattelutavan mukaan kuuluu hankkia, mutta on myöskin niin,
että lääkkeet, jotka vaativat esimerkiksi
yksityisen lääkärin reseptin, kyllä sitten
tosiasiassa tullaan sinne terveyskeskukseen pistättämään,
elikkä se julkisen terveydenhuollon palkkaa saava lääkäri sitten
ne lopulta kuitenkin pistää. Elikkä potilaille
tämä ei ole lainkaan selvä, kuka sen
lääkkeen saa kirjoittaa jne. Potilaitten näkökulmasta
pelisääntökeskustelun pitäisi
olla aika julkista. Tämä ei paljon auta, jos valiokuntakin
tätä pohtii mielessään, vaan
nämä asiat pitäisi ihan kuntatasolla saada
julki, mihin potilailla on oikeus ja minkä lääkkeiden
pitää tulla sieltä niin sanotusti omasta talosta
ja minkä sitten osaomavastuulla sairausvakuutuskorvauksen
jälkeenkin apteekista.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen ei vähimmäispäivärahan
osalta sisälly mitään uusia indeksikorotusesityksiä,
eli siltä osin asiaan ei ole puututtu, eli nykyinen käytäntö jatkuu.
Yöpymiskorvausten osalta tuo ed. Esa Lahtelan esitys
totta kai tällä tavalla esitettynä ja
tämän yksittäistapauksen osalta kuulostaa
ihan järkevältä, mutta siinä tulee
varmasti rajanveto-ongelmia. Mutta muutenkin tämä meidän
monimutkainen kaksikanavainen rahoitusjärjestelmämme
johtaa joskus siihen, että koko kansantalouden kannalta
nämä lopulliset ratkaisut eivät olekaan
järkeviä. Se perussyy on se, että meillä on
useampi rahoitusjärjestelmä. Tässä tietysti
pitäisi olla mahdollisuus harkita sitä, mikä on
kansantalouden kokonaisvaikutusten kannalta se edullisin ratkaisu,
mutta tätäkin varmaan voidaan valiokunnassa sitten
kuulla, miksi näin on, niin kuin nyt on.
Sitten tuo rajanveto julkisen ja Kelan korvaaman hoidon välillä.
Tässä tuli esille yksi ongelma, joka on asiakkaan
näkökulmasta hyvin monimutkainen. Meillä on
hyvin monia muitakin vastaavanlaisia tapauksia, jotka me olemme
nyt ministeriössä yrittäneet kartoittaa,
ja pyrimme kaikin tavoin selkeyttämään
tätä käytäntöä niin, että asiakas
tietäisi, milloin hänen kuuluu saada kaikki hoito
julkisen terveydenhuollon poliklinikkamaksun tai terveyskeskusmaksun
perusteella.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä esitys on, niin kuin
on kuultu, kokonaisuudistus, ja ehkä sen takia tässä nyt
ei ole rinnakkaistekstejä. Olisi tavattoman hyvä,
että ne olisivat siitä huolimatta, että kokonaisuudistukseen yleensä niitä ei
sisällytetä. Silloin voisimme löytää paljon
helpommin ne muutokset, jotka tähän sisältyvät.
Korostan, että tämä esitys on tavattoman
tärkeä niiden ihmisten kannalta, jotka sairastavat,
ja mehän voimme olla, kuka tahansa, niitä.
Ed. Esa Lahtelan esille ottamaan matkakustannuskysymykseen myös
kiinnittäisin huomiota, että siihen kannattaa
kyllä valiokunnassa, niin kuin ministerikin vähän
kannusti, perehtyä paljon tarkemmin. Nyt kun maaseudulla
palvelut heikkenevät ja liikenneyhteydet koko ajan myös huononevat
ja ihmisillä on monenlaisia ongelmia silloin, kun on tällaisia
vaativia hoitoja, jos ne ovat etäällä,
niin sellainen ihminen ja koko perhe on helposti suurissa vaikeuksissa
taloudellisesti ja ajankäytön ja kaiken muun kannalta.
Eli siltä puolelta ei saisi missään tapauksessa
jäädä sellaisia aukkoja tähän
lainsäädäntöön, jotka
sitten kohtelevat kohtuuttomasti niitä ihmisiä,
jotka ovat todella tämän aivan perustavaa laatua olevan
etuuden piiriin kuuluvia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ministeri Mönkäre totesi,
että tähän ei mitään
uusia indeksiehtoja sisälly. Se on tietenkin valitettavaa, kun
ajatellaan, että vähimmäispäiväraha
on 11,45 euroa. Tuo tulojen laskentakaava elikkä tämä palkkaindeksi,
mikä nyt on tässä lakiesityksessä,
on parempi kuin aikaisemmin ja parantaa nimenomaan niitten ihmisten
asemaa, joilla on tuloja, mutta sitten nämä opiskelijaäidit
jnp., jotka ovat sairastuneet ennen kuin ovat voineet tuloja hankkia
ja sitten joutuvat sairauspäivärahalle, jäävät
kokonaan ilman minkäänlaista indeksisuojaa, ja
kun tiedetään, että kumminkin hinnat nousevat,
niin muutaman vuoden päästä tämä päiväraha
on entistä pienempi reaaliarvoltaan, kun se on jo nytkin
kohtuuttoman pieni, voi sanoa. Sitä taustaa vastaan ihmettelen,
miksi tässä yhteydessä sitten ei tätä vähimmäispäivärahaa
sidottu indeksiin. Tämän nyt luulisi olevan, jos
ajatellaan pienituloisia ihmisiä, yksi kaikista keskeisimpiä asioita.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Vähimmäispäivärahan
tasokorotushan tehdään hallitusohjelman mukaisesti
ensi vuonna eli siinä korjataan hieman näitten
hankalimmassa asemassa olevien asemaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä täydennyksenä tähän
sädehoitokysymykseen, siihen matkojen korvaukseen. Tuossa
laskin nopeasti, mitä se tarkoittaa ihan oikeasti. Tässä tapauksessa,
kun Kiteeltä matkustaa sädehoitoon tämä henkilö taksilla
Kuopioon neljäkymmentä kertaa, se maksaa 10 000
euroa Kelan korvauksena. Jos kuviteltaisiin, että hän
yöpyisi jossakin semmoisessa vaatimattomassa
majapaikassa, niin kuin hän sanoi, joku 50 euroa vaikka kuvitellaan,
että maksaa päivässä se yöpyminen, niin
se tekisi vasta 2 000 euroa se neljäkymmentä päivää.
8 000 euroa olisi se gäppi. Tosin tähän tulevat
ne matkat sitten, koska hän todennäköisesti
kävisi sitten kotona kerran viikossa, jotta se ei ihan
kokonaan jäisi säästöksi. Mutta
näissä tapauksissa minusta pitäisi selkeästi
katsoa, mikä on Kelan puolelta edullisempi, ja jos vielä asiakas
tahtoo näin, niin ei missään tapauksessa
pitäisi estää semmoista järkevää toimintaa.
Kaiken lisäksi, kun on sairaasta ihmisestä kyse — tämäkin
tapaus, tänä päivänä viimeksi
puhelimessa hänen kanssaan juttelin, ei pysty istumaan,
joutuu olemaan puoliksi pitkällään vielä kuljetuksen
ajan — se tuntuu aika hassulta, jotta ihmistä sillä tavalla
sen takia vaan, että nämä Kelan säännökset
ovat tämmöiset, remppuutetaan.
Sitten yksi kysymys, joka tuli aikaisemmin tässä esille — toivon,
että valiokunta käy sen kanssa läpi — on
tämmöinen hepatiittirokote. Nythän henkilö joutuu
menemään lääkäriin
hakemaan sen reseptin, sitten hän menee apteekkiin ja sitten
terveydenhoitajan luokse, joka pistää sen. Se
jotenkin tuntuu hassulta. Eikö sitä lenkkiä tässä voisi
oikaista? Miksi suoraan ei tökätä sitä hepatiittirokotetta
pyllypuoleen ja sillä sipuli, vaan juoksutetaan tätä ihmistä monta
kertaa ja varataan monia aikoja siinä? Mutta näin
tapahtuu tänä päivänä ihan
oikeasti.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Lahtela toi esille,
että henkilö saattaa olla niin sairas, ettei hän
pysty oikein kivuitta matkustamaan hoitoon edestakaisin. Silloin
minusta tietenkin pitää lääketieteellisin
syin antaa hoito sillä tavalla, ettei potilaan tarvitse
välillä mennä kotiin. Mutta ihan oikeassa
varmastikin edustaja on siinä, että pitäisi
katsoa, löytyykö joku potilashotelliratkaisu tai
tällainen, jossa pitkien matkojen takaa useampaan kertahoitoon
tulevat voidaan sitten pienemmin kustannuksin hoitaa.
Tätä hepatiittirokotusasiaa en ihan nyt tässä mieltänyt.
Nyt joudutaan siis hakemaan reseptiä ja sitten erikseen
tätä pistosta? (Ed. Esa Lahtela: Kyllä!) — Totta
kai se on hankala tilanne. — Näissä rokotusasioissa
julkisessa terveydenhuollossa on nyt viime aikoina muutoksia tehty. Yleensähän
tätä haetaan matkailua varten, joten tuskin se
ihan kohtuuton vaivannäkö on, mutta kyllä sitä voidaan
työn paremmalla organisoinnilla varmasti tehdä järkevämmäksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän viime mainittuun asiaan
tekisi mieli todeta, että minä ainakin tuosta
alakerrasta sain sen rokotteen kävelemättä yhtään
minnekään. Jospa kansa saisi nauttia tästä edusta
ihan itsekin eikä pelkästään
edustajiensa välityksellä.
Mutta kysyisin ministeriltä proseduaalisen kysymyksen,
kun sanoitte, että valiokunta voisi nyt ottaa tämänkin äsken
käsitellyn matka-asian pohdittavakseen: Kuinka laajasti
itse asiassa olette ajatellut, että valiokunnan pitäisi
ryhtyä avaamaan näitä pykäliä,
nimenomaan substanssien osalta? Jos sille tielle laajemmalti lähdetään,
niin toivon, että valiokunnan puheenjohtaja äsken sopi
valtiovarainministerin kanssa tuolla ovella, että meillä on
sitten myös rahaa käytettävissä.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Jos edustaja kuunteli tarkkaan, en sanonut,
että valiokunta voi muuttaa esityksiä, vaan sanoin, että valiokunta
voi kuunnella, miksi näin on säädetty
kuin tällä hetkellä on, eli ne perustelut,
joita minä en varmastikaan tässä osaa
riittävän asiantuntevasti kertoa. Meillä tämä sairausvakuutusjärjestelmä ja
koko terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä on sen
verran monimutkainen, että jonkun asian yksittäinen
muuttaminen, vaikka se nyt tuntuisi järkevältä,
saattaa aiheuttaa sitten ongelmia vastaavanlaisiin tapauksiin ja
lisää kuluja. En tietenkään
ole tässä sitoutumassa mihinkään
hallituksen esityksen avoimin käsin tapahtuviin muutoksiin,
mutta olen aina sanonut, että jos eduskunnan käsittelyssä tulee
joitakin selviä epäkohtia käsille, niin
tietenkin niitä pitää sitten yhdessä pohtia,
ovatko ne asianmukaisesti korjattavissa, jos valiokunta tarkoin
ja huolella asiantuntijoita kuultuaan tulee toisenlaiseen käsitykseen.
Eihän muuten tällä eduskunnan käsittelyllä olisi
mitään merkitystä, jos ei esittelevällä ministerillä olisi
sellainen asenne näihin asioihin.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Ed. Esa Lahtela mietti rokotteen vaikeaa reittiä,
ja oikeastaan voi miettiä näin, että näinhän
on, koska meillä on erillinen apteekkilaitos. Jos meillä apteekit
olisivat terveyskeskuksissa, niin ei se mutka ainakaan niin pitkä olisi,
mutta kun on niin kuin on. Varmaan on toimipisteitä, joissa
pistoksia annetaan niin paljon vuodessa, että rokotteita voi
olla jopa talossa valmiiksi tilattuna, niin kuin tässä talossa,
kun täällä kerta matkaillaan aika runsaasti,
mutta monissa pienissä paikoissa se on kerran tai enintään
pari kertaa vuodessa tapahtuva toimitus, ja silloin ei ole mitään
mieltä säilyttää sellaisia valmisteita
kaapissa happanemassa.
Mutta yhtä asiaa jäin kyllä vielä miettimään
ja kysyisinkin oikeastaan ministeri Mönkäreeltä, miten
esimerkiksi tällaisessa tilanteessa sitten on ajateltu
tätä lääkekorvausta: Otetaan
reumapotilas, jolla on kultapistokset. Jos hän kerran kuussa
käy kultapiikillä, niin saako hän siihen
kultaansa sen kelakorvauksen nyt sitten vai ei, jos se on kuitenkin
poliklinikalla useimmiten pistettävä hoito? Tämä on
aika kinkkinen asia sitten ja koskee lukuisia määriä potilasryhmiä,
mitä ihmeellisimpiä asioita, jos tämä oikein
tiukalle menee. Mutta esimerkkinä vain tämä reumapotilaitten
kultahoito: miten se on ajateltu?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Totean ministeri Mönkäreelle,
että olen sinänsä tyytyväinen
siitä, että ministeri omaa tällaisen
näkemyksen eduskunnan mahdollisuuksista korjata epäkohtia.
Valiokunnassa aina toisinaan tulee mieleen, kun niitä siellä esiin
nousee ja niitä jopa mietintöihin kirjoitetaan,
että siitä huolimatta niitten korjaamisedellytykset
eivät näytä olevan oikein hyviä.
Tässä tapauksessa tietysti toivoisi, kun ministeriössä on
nyt, kuten puheenvuorostani kävi ilmi, pyritty saattamaan
tämä ajan tasalle, että tässä yhteydessä olisi
voitu löytää niitä epäkohtia,
jotka suhteellisen säännöllisesti ihmisiäkin
tuntuvat vaivaavan, ja ehkäpä tuotu ne tässä yhteydessä valiokunnallekin.
Katsomme mielenkiinnolla valiokunnassa, mitä sieltä löytyy.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän
esityksen yhteydessä on pyritty tekemään
substanssimuutokset niihin asioihin, jotka eniten ovat ongelmina
nousseet esille.
Tästä, mitä ed. Lahtela tässä peräsi,
totesinkin, että kun en tiedä, miten iso ja yleinen
ongelma tuo on, niin en osaa sanoa, olisiko se vaatinut myöskin
tarkastelua, mutta siihen valiokunnalla on mahdollisuus perehtyä,
miksi näin on kuin on tällä hetkellä.
Sitten tähän kultapistosasiaan: Minun täällä saamieni
tietojen mukaan tämä teksti on kyllä yksiselitteinen,
että julkinen terveydenhuolto vastaa lääkehoidosta
silloin, kun vastaanottokäynnillä annetaan suonen
tai nivelen taikka spinaalitilan sisälle annettavia lääkkeitä.
Tällaisia hoitoja yksittäinen potilas ei normaalistikaan
itse itselleen voi antaa avohoidossa. Mutta nyt tietysti tämmöisen
reumapotilaan kultahoito on pitkäaikainen, vuodesta toiseen
jatkuva hoito, joten saattaa hyvinkin olla, että kun tarkemmin
katsotaan näitä lain perusteluja, sieltä voi
löytyä ohjeita siitä asiasta. Mutta jos
tämä nyt todella näin pitää paikkansa,
niin silloin otetaan selkeästi kantaa siihen, että näissä asioissa
määritellään, että kun
se on sellainen toimenpide, että potilas ei itse voi sitä lääkettä antaa,
niin silloin se kuuluu antaa julkisesta terveydenhuollosta. Mutta
tämän toivon nyt selviävän.
En ihan sataprosenttisen varmasti osaa tässä nyt
sanoa, miten on tarkoitettu.
Keskustelu päättyy.