Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni käsittelee yksityisteitä ja
tarkemmin ottaen arvonlisäveroa, jota yksityistiet tällä hetkellä joutuvat
maksamaan.
Arvoisat kansanedustajat, haluan ihan pelkistää tässä,
mistä on kysymys. Tarkoitus on se, että se arvonlisävero,
jonka yksityistiet joutuvat nyt maksamaan, annettaisiin anomuksesta
palautuksena takaisin yksityisteille. Yksityistiet ovat tärkeä osa
kaikille tienkäyttäjille. Yksityisteiden avulla
voidaan pitää maa asuttuna ja elinkeinojen harjoittamisen
piirissä. Yksityisteillä on merkitystä vapaa-ajan
asumiselle ja muillekin vapaa-ajan toiminnoille.
Viime vuosikymmenellä yhä useammat yksityistiet
ovat joutuneet talousvaikeuksiin, koska valtionavustukset teiden
tavanomaisiin, vuosittaisiin hoitokuluihin ovat käytännössä loppuneet ja
kuntien voimavarat avustusten myöntämiseksi ovat
rajalliset. Kaikki tiedämme varsin hyvin kuntien kireän
taloudellisen tilanteen. Seurauksena on ollut sekä tieosakkaitten
yksikkömaksujen korottamista että myös
teiden kunnossapidon heikentymistä. Tässä koetaan
erityisenä epäkohtana se, että näitä kohonneita
yksikkömaksuja maksettua niistä merkittävä osa
menee kunnossapitotoimista maksettavana arvonlisäverona
takaisin yhteiskunnalle, ja tämä koetaan rasitteena yleistä hyötyä palvelevien
yksityisteiden taloudessa.
Täällä salissa on monta kertaa ja
kansanedustajien toimesta eri yhteyksissä muutoinkin ollut kiitettävää aktiivisuutta
tämän epäkohdan korjaamiseksi, mutta
tämä asia on monta kertaa koettu niin ongelmallisena
ja monimutkaisena, että vielä selkeää keinoa
ei ole löytynyt. Tällä lakialoitteella
olen halunnut esittää keinoksi yksinkertaisesti
sen, että ne yksityistiet, jotka ovat rekisteröityneet,
saisivat palautuksena arvonlisäveron, joka on maksettu,
takaisin. Tällöin yksityisteille ei muodostuisi
arvonlisäverosta erillistä rasitetta.
Nythän yksityisteillä osaltaan, etenkin pienemmillä yksityisteillä,
on tehty myöskin talkoita, jolloin arvonlisäveroa
ei ole talkootyöstä tarvinnut maksaa, mutta käytännössä lumen auraukset,
sorastukset, hiekoitukset, ojien kaivuut, lanaukset, nämä kaikki,
ovat sellaisia töitä, joista aina menee
maksettava arvonlisävero. Itsekin synnyinpitäjäni
Multian Riuttakosken yksityistien toimitsijamiehenä tiedän
varsin hyvin, että tämä tuntuu kohtuuttomalta
rasitukselta, samalla kun muistan sen ajan, että yksityistiet
saivat merkittäviä valtionapuja vuosittaisiin
tienhoitotoimiin, ja nämä ovat jääneet pois.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon, että yksityisteiden
talouden ja myöskin teiden kunnon parantamisen vuoksi voitaisiin
tämä korjaus saada, varsinkin kun nyt yksityistieverkostolla
koetaan erityisen kipeästi hoidon tarve juuri ajankohtaisena
kelirikkokautena.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen on tehnyt erinomaisen aloitteen,
niin kuin jokainen tämän minun puheenvuoroni alun
ymmärsi ja oivalsi ennakkoonkin.
Mutta on ollut tapana päivälehdissä,
iltapäivälehdissä julistaa ja kertoa
tai sitten muuten edustajien toimistojen puolesta referoida lehtiin,
että edustaja on kerännyt 140 nimeä aloitteeseensa taikka
enemmän taikka niin edelleen. Tämä ed. Oinosen
aloite on niin erinomaisen hyvä, että tähän
olisi helposti sen puolitoista sataa nimeä saanut, jos
ed. Oinonen olisi vaivautunut selvittämään
edustajille, kuinka erinomaisen hyvä ja tärkeä asia
tämä on olemassa. (Ed. Pulliainen: Onko hän
siis laiska edustaja?) — Ed. Pulliainen, minä pitäisin
ed. Oinosta joskus vähän turhankin rohkeana ja
aktiivisena, ja tähän nähden voisi nähdä niin,
että ymmärrän kyllä, miksi ed.
Oinonen ei ole ottanut tähän nimiä, koska
suorastaan kateellisena itsekin tässä sen puolesta
puhun.
Kun tämä asia tulee ymmärretyksi
hallituksen puolelta ja nähdään oikeasti
tämä aihe, niin voidaan todeta, että ed.
Oinosen yksin tekemän aloitteen perusteella tämä asia
tuli järjestykseen ja kuntoon. Näin minä käsitän
tämän niin, että tämä vaan
on yhden edustajan nimissä. Mutta kun katsoin puhujalistaa,
näin, että lukematon määrä oli
pyydettyjä puheenvuoroja, ja ne edustajat, jotka haluavat
maakunnan ihmisten ja kaupunkilaistenkin puolia pitää,
varmasti tässä asiassa eivät voi olla
kuin myönteisesti tämän asian kannalla.
Ed. Oinonen äskeisessä puheenvuorossaan perusteli
sitä, kuinka valtionapujen vähentäminen on
syönyt tiekuntien taloutta ja tehnyt tienpidon entistä rasittavammaksi
tieosakkaille. Se asia on juuri näin. Sitten kun ajatellaan
nyt viime aikoina täällä eduskunnassakin
usein käytyjä keskusteluja siitä, kuka
kantaa maatalouden ja maaseudun asukkaista huolta, niin mielestäni
tämä on yksi aivan oleellinen tekijä siihen
aiheeseen. Näin katsottuna arvelenkin, että tällä on
hyvät edistymisen mahdollisuudet, jos hallitus todella pitää maaseudun
asukkaista ja maanviljelijöistä niin hyvää huolta
kuin on antanut ymmärtää ja olen tarjotusta
tekstistä lukenut ja nähnyt. (Ed. P. Salo: Pitääkö se?) — Ed.
Salo, se punnitaan nyt tämän aloitteen kohdalta,
miten tämä etenee, ja jos tämä etenee
niin, että tämä on ensi syksyn budjettilakien
mukana järjestyksessä, niin silloin se hallitus
pitää huolta. (Ed. Zyskowicz: Eli ei pidä!) — Näin
katsottuna, ed. Zyskowicz, ei näitä voi ennustaa.
Tämä peli on semmoinen homma, että tässä on
todennäköisesti semmoisesta asiasta kysymys, että pitää huolta.
Ajatellaan viljelijää, joka on merkittävä tien osakas
ainakin sen laskun mukaan ja maksun mukaan, mitä itsekin
maksan omasta yksityistiestäni. Kun tänäkin
aamuna sieltä tulin, niin tuli mieleen, että se
750 euroa, minkä viime viikolla siitä tiestä maksoin,
tuli taas osaltaan kuitattua ja hoidettua. Ei tarkoita sitä,
että edustaja matkustaa pitkän soratien takaa
tänne eduskuntaan ja saisi siitä jotakin hyötyä,
mutta tämä viljelijä maksaessaan siitä tuotannosta,
tuotannon aiheuttamasta tierasituksesta, tiemaksua maksaa sen laskun,
minkä urakoitsijan kautta tämä tiekunta ikään
kuin yksikkömaksuna jakaa, ja siinä oleva arvonlisävero
jää kokonaan tämän yhteiskunnan eli
valtiovallan hyödyksi, verohyödyksi, ja tämä yrittäjäviljelijä ei
saa sitä verotuksessaan hoitaa eikä vähentää.
Näin katsottuna tällä on erittäin paljon
myöskin yrittäjyyteen liittyvää merkitystä ja
sellaista merkitystä, mikä tapahtuu näitten
kasvukeskusten ulkopuolella, mistä on ollut tapana myönteisesti
puhua ainakin täällä eduskunnassa kaikissa
tilaisuuksissa ja kaikissa olosuhteissa. (Ed. P. Salo: Espoossa
on kaikkein eniten yksityisteitä!)
Näin katsottuna on myöskin sellainen tekijä olemassa,
että sitten kun katsotaan, kuinka tämä vaikuttaa
tähän muuhun kansalaiseen, tähän
vapaa-ajan asukkaaseen, joka saattaa olla helsinkiläinen,
espoolainen ja jopa ihan tamperelainenkin, puhumattakaan turkulaisista,
niin hänkin maksaessaan tämän tiemaksun
sen kesämökkitiensä taikka tilustiensä osalta,
mistä tämä lasku tieyksikkölaskuna
tulee sieltä tiekunnalta, niin jos olisi tämä mahdollisuus,
mitä ed. Oinonen tässä aloitteessaan
esittää, että tiekunta saisi tämän
arvonlisäveron takaisin, niin hänkin selviäisi
sen 22 prosenttia pienemmällä laskulla näin teoreettisesti
katsottuna.
Jos tätä asiaa sitten katsotaan taas valtiontalouden
kannalta, kun aina todetaan, että veronmaksu on hyvä asia,
niin arvonlisäverohan on tämmöinen keräilyvero,
loppukäyttäjän vero, ja kun se tähän
loppukäyttäjän veroon menee ja käy,
niin näiden tiekuntien osalta se ei toimi ollenkaan siinä tarkoituksessa
kuin arvonlisävero on alkujaan luotu ja tehty. Jos tätä aloitetta
vähän lukee lakitekstinä, lyhyesti, niin
tiekunta saisi kirjanpidon perusteella maksamansa arvonlisäveron
takaisin kertaheitolla sen mukaan, mitä sitä on
kertynyt sinne. Tämä on tietenkin yksinkertainen
ja selkeä. Mutta kun tämä nyt valiokunnassa tulee
pontevasti puitua ja luulen niin, että tulevaisuudessa
sitten, syksyyn mennessä, hallituksen esityksenä palaa
tänne eduskuntaan, niin esitän kuitenkin vaihtoehtona
harkittavaksi sitä aikaisemmin näkemääni
esitystä, missä — jos en ihan väärin
ennusta, saattaapa olla niin, että ed. Oinonenkin on ollut
sitä hanketta tekemässä — tiekunta,
yksityistiekunta, voisi hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi,
jolloin maksetut verot, saadut verot ja se erotus olisi niin, että maksaisi
tai se palautuisi.
Useimmiten, kun tätä maailmaa kuvittelen, niin
olisi selvästä palautumisesta kysymys, ja selkeä asia
tässä asiassa olisi se, että tiekunta
selviäisi vähemmällä ja tieosakkaat
joutuisivat vähemmän maksamaan. Se, missä tapauksessa
tiekunta voisi joutua maksamaan, niin tietenkin tulisi ehkä sellainen
esimerkki, että tiekunta urakoisi toisille teille tai myisi
palvelujaan joillekin järjestäytymättömille
tiekunnille taikka tien osakkaille ja sitä kautta saisi
sellaista tuloa, että tätä veroa olisi
enemmän maksussa kuin palautuksessa, mutta tämä nyt
on vähän teoreettinen asetelma olemassa. (Ed.
P. Salon välihuuto) — Ed. Salo, aika paljonkin,
mutta tässä annetaan evästyksiä valiokuntatyötä varten,
ja mielestäni olen tottunut kuulemaan siellä kovin
erilaisia kannanottoja ja laidasta laitaan, ja tämäkin
sisältää sen, että tämäkin
lähtökohta on tullut huomioon otettua.
Rouva puhemies! Yksi merkittävä asia tästä perustelusta
on jäänyt pois. Kun hallitus nyt työskentelee
ja, miten sanoisin, puuhastelee näitten kuntaliitosten
ja kuntakoon suurentamisen kanssa kaikin tavoin ja kaikin keinoin,
niin otanpa tähän semmoisen esimerkin, mikä liittyy
sitten kuntakokoon. Olin viime lauantaina erään
yksityistien kokouksessa tuolla Ylämaalla. Kysymys oli
Järventauksen yksityistiestä, missä olen
pienenä osakkaana mukana, ja siellä ilmeni niin,
että Ylämaan kunta maksaa sen suuruista avustusta, että tien
osakkaille jää noin 10 prosentin omavastuuosuus.
Tosin se omavastuuosuus itsellänikin tuntuu, että se
on kohtuuttoman suuri, mutta se kunnan osuus, 10 prosenttia, noin
5 000 euroa per kilometri, on sellainen, mikä on
pääosa siitä tiekunnan tuloista ja siihen
liittyvästä rahankäytöstä.
No kun nyt tätä kuntarakennetta ollaan rakentamassakin,
niin Ylämaatakin ollaan ilmeisesti johonkin sijoittamassa,
tuskin Säkkijärveen, mitä se ennen on
ollut olemassa, vaan ilmeisesti Lappeenrantaan, ja kun selvitin,
että mikä tämä Lappeenrannan
osuus yksityisteitten avustuksesta on olemassa, niin se on aivan
jotain muuta luokkaa kuin siellä Ylämaalla. (Ed.
E. Lahtela: Onko isompi?) — Ed. Esa Lahtela, kyllä se
on valitettavasti paljon pienempi. — Näin tätä voisi
katsoa, että mitä isompi kunta, mitä enempi
kaupunkikeskeinen kunta, sen pienempi ymmärtämys
maaseutumaista asutusta ja näitä yksityistieavustuksen
luonteisia maksuja kohtaan.
Näin katsottuna on myöskin sellainen tekijä ja uhka,
että kun tämä kuntarakenteen suurentamisen
kautta myöskin se maakuntiin tuleva yksityistieavustusten
määrä selvästi on pienentymässä,
niin tämä ed. Oinosen aloite on tullut aivan ainutlaatuisen
oikeaan aikaan ja tämä tukee sitä hanketta,
että kun tämä toteutuu joko tämän aloitteen
pohjalta taikka hallituksen esityksen pohjalta, niin toteutuu se
suuri hokema, mitä tässä itsekin olen
yrittänyt useampaan kertaan toistaa, että maaseudusta,
maaseudun asutuksesta, vapaa-ajan asutuksesta, kaupunkien ja maaseudun
välisestä yhteistyöstä ja myöskin
elinkeinon harjoittamisesta haja-asutusalueilla kannetaan syvää ja
perusteltua huolta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Oinonen on tehnyt
hyvän aloitteen, ja harmittaa, niin kuin edellinenkin puhuja
totesi, että ei ole saanut nimeänsä tähän
laittaa, koska olen ihan samaa mieltä, mitä ed.
Oinonen tässä esittää.
Itse tein kyseisestä aiheesta kirjallisen kysymyksen
ja sain jopa jo vastauksenkin tässä viime viikolla.
Hallitus vaan on aika tyly siinä vastauksessa; eivät
he ymmärtäneet tämmöistä hyvää asiaa,
ja se on tyrmätty, jotta ei tämmöistä voi
ottaa käyttöön. Mutta kun vuoden päästä ilmeisesti sitten
kuitenkin vaalien jälkeen tulee uusi hallitus, niin toivon
mukaan ainakin siihen ohjelmaan saadaan, jos ei tämä nykyinen
hallitus lähde tätä toteuttamaan.
Kysehän on siitä vielä sen lisäksi,
mitä edelliset puhujat ovat perustelleet tätä kysymystä,
jotta yksityistiet on tavallaan semmoinen yleishyödyllinen
asia, koska sinne voi mennä kalaan, metsälle,
marjankeruuseen eikä siitä kukaan tiemaksuja peri
siitä tilapäisestä käytöstä,
jolloin tiekunnan osakkaat joutuvat kustantamaan myös niiden
ihmisten liikkumisen. Siinä tapauksessa tätä pitäisi
myös käsitellä sillä tavalla
ikään kuin yleishyödyllisenä asiana
verotuksenkin osalta, että sitä tuettaisiin kaikin
tavoin. Eli tämä arvonlisäverohan on
sen tyyppiseksi ajateltu, että se on niin kuin läpivirtauserä,
mutta tässä tapauksessahan tiekunta on loppukäyttäjä,
jolloin se ei voi vähentää sitä mistään
ja se jää sitten tieosakkaiden maksettavaksi.
Onneksi nyt tosin monet kunnat ovat lähteneet tukemaan
yksityistiekuntia, muutenhan ne olisivat ihan täysin pulassa.
Tämä olisi yksi uusi tukimuoto sillä tavalla
yhteiskunnan taholta, ja toivon, jotta valiokunta, kun käsittelee
tämän, ottaa ihan vakavasti tämän
asian ja, vaikka on yhden henkilön allekirjoittama lakialoite,
tekisi poikkeustapauksen, että otettaisiin se käsittelyyn ja
näytetään, että eduskunta vie
tämän läpi vielä tässä muodossa
ihan.