8) Hallituksen esitys ympäristölle aiheutuvien
vahinkojen korjaamista koskevaksi lainsäädännöksi
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän mietinnön
pohjalla on hyvin pitkään valmisteltu ja kohtuullisen vaikea
lakiesitys. Ympäristövaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä.
Tällä esityksellä on tarkoitus saattaa
voimaan niin sanottu ympäristövastuudirektiivi,
jossa säädetään toiminnanharjoittajia
koskevasta aiheuttamisperiaatteeseen perustuvasta järjestelmästä toiminnasta
aiheutuneiden ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi
ja korjaamiseksi. Tavoitteena on siis ehkäistä ja
korjata ympäristölle ja luonnon monimuotoisuudelle
aiheutuvat tietyt merkittävät vahingot.
Yksi esityksen valmistelun lähtökohdista on ollut
pyrkimys säilyttää meidän voimassa
oleva ympäristölainsäädäntömme
kokonaisuus mahdollisimman hyvin ja välttää sitä,
että sekoittaisimme siihen kovasti uusia elementtejä,
koska se toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin.
Tämän direktiivin täytäntöönpanon
valmistelussa on ollut esillä myös vaihtoehtoisia
sääntelymalleja, joiden käsittely on
sitten vienyt aika lailla aikaa. Jo tämän ympäristövastuutoimikunnan
mietintö valmistui vuonna 2007. Valiokunta toteaa, että tässä hallituksen
esityksessä on päädytty toimikunnan
mietinnössä esitettyyn suppeampaan täytäntöönpanomalliin.
Natura 2000 -verkoston ulkopuolisten laji- ja luontotyyppien arviointien
osalta siis on tullut tarkennuksia sitten tähän
asiaan.
Olennaista tässä esityksessä on luontovahinkosääntelyn
osalta se, että Natura 2000 -verkoston lisäksi
suojelua nyt täydennetään direktiivin edellyttämiltä osin
luonnonsuojelulakiin jo sisältyviä instrumentteja
kehittämällä. Tämä uusi sääntely
ei mitenkään muuta ympäristönsuojeluoikeuden
lähtökohtia esimerkiksi pohjaveden ja maaperän
pilaamiskiellosta, vaan sääntely kohdistuu toimenpiteisiin
vahingon jo tapahduttua. Esityksessä tarkoitettu vahinko
voi kohdistua maaperään tai veteen, suojeltuun
lajiin tai luontotyyppiin. Valiokunta katsoo, että kun
sääntelyn tarkoitus on ympäristön
tilan ja luonnonarvojen palauttaminen perustilaan niissä tapauksissa, joissa
on aiheutettu merkittäviä haitallisia muutoksia
ympäristölle tai luonnon monimuotoisuudelle, niin
tällä lainsäädännöllä on
myös ennalta ehkäisevä ja suojelua välillisesti
vahvistava merkitys, vaikka tällä ei suoraan vaikutetakaan
ympäristön tilaan tai luonnon monimuotoisuuteen.
Arvoisa puhemies! Voimassa oleva lainsäädäntömme
sisältää jo myös vahingon ennallistamisvelvoitteita,
mutta tässä direktiivin sääntelyssä tarkoitetaan
pidemmälle menevää, kahdelta osin pidemmälle
menevää, säätelyä.
Ennallistamisvelvoitteet ulottuvat voimassa olevaa lainsäädäntöä pidemmälle
nykyistä laajempien korjaavien toimien ja laajemman vahinko-käsitteen vuoksi,
ja korjaamisvastuun piiriin on lisäksi sisällytettävä eräät
luontodirektiivin ja lintudirektiivin mukaan suojellut lajit ja
luontotyypit. Jotta tästä direktiivin tarkoittamasta
vahingosta voisi olla kyse, tulee kyseessä olla aina merkittävä vahinko.
Vahinkokynnys on tässä direktiivissä asetettu korkealle,
ja näin on arvioitu, että nämä vahinkotilanteet,
joihin tällä direktiivillä siis puututtaisiin,
ovat todennäköisesti harvinaisia, ja nämä tulevat
siis kattamaan myös onnettomuustilanteet ja muut ennakoimattomat
syyt. Vahingon sattuessa korjaamiskustannukset voivat kuitenkin nousta
huomattaviksi, sillä vahingon käsite on tässä esityksessä laaja
ja sisältää myös niin sanotulle
luonnonvarapalvelulle aiheutuneet vahingot.
Tämä luonnonvarapalvelu on siis uusi käsite, ja
sillä tarkoitetaan luonnonvaran hyödyllistä vaikutusta
toiseen luonnonvaraan tai ihmisiin. Valiokunta toteaa, että tämän
esityksen mukaan luonnonvaran hyödyllisillä vaikutuksilla
tarkoitetaan esimerkiksi maa-aineksen muodostumista, ravinteiden
kiertoa, luonnosta saatavia raaka-aineita tai luonnon vaikutusta
ihmisen henkiseen, fyysiseen hyvinvointiin, esimerkiksi virkistyskäyttömahdollisuuksia.
Tämä sääntely lähtee
siis siitä, että on olemassa palauttaminen, korjaaminen
ja sitten täydentävät toimenpiteet. Eli
mikäli tärvellään jokin alue niin,
että siellä ei enää suojeltu
laji pysty elämään, niin sitten koetetaan
löytää sellaisia alueita, joilta löytyy
uusi elinympäristö näille lajeille. Valiokunta
toteaa, että korjaavat toimet voivat vaihdella tilanteesta
riippuen aktiivisista korjaustoimista luonnolliseen palautumiseen.
Hallituksen esitykseen sisältyvän puitelain 6 §:n
mukaan viranomaisen tulee harkitessaan tarvittavia toimenpiteitä ottaa
huomioon muiden ohella vahingon luonne, laajuus ja vakavuus, luonnollisen
palautumisen mahdollisuus ja myöskin aiheutuvat kustannukset.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä lähtökohtaa, että silloin
kun tämä kansallinen kunnostamisvastuujärjestelmä on
direktiiviä tiukempi, sitä myöskin sovelletaan.
Kaikkien vahinkotilanteiden osalta korjaamisvastuun syntyminen edellyttää kuitenkin,
että toiminnanharjoittaja on rikkonut toimintaa koskevaa
lakia, lain nojalla annettua asetusta tai viranomaisen antamaa määräystä.
Näihin lainrikkomusperusteisiin vastuisiin on tässä esityksessä ehdotettu kuitenkin
yhtä poikkeusta. Se on se 84 a §:n 2 momentti,
jossa ehdotetaan säädettäväksi,
että myös onnettomuuden tai muun ennakoimattoman
syyn aiheuttaessa vahingon toimivaltainen viranomainen antaisi tässä hallintopakkomenettelyssä
tarvittavat
määräykset vahingon korjaamiseksi, vaikka
siis toiminnanharjoittaja ei olisikaan rikkonut lakia. Kyse voi
olla myös siitä, ettei vahinkoa ja sen seurauksia
ole voitu riittävästi ennakolta arvioida ja varautua
esimerkiksi lupamenettelyssä. Valiokunta pitää tätä ehdotettua ratkaisua
perusteltuna, koska voimassa olevan lain mukaan lupaa ei voida käytännössä myöntää
toiminnalle,
josta aiheutuu tässä direktiivissä tarkoitettua
ympäristön merkittävää pilaantumista.
Arvoisa puhemies! Valiokunta korostaa, että uusi ympäristövastuusääntely
muodostaa kokonaisuutena omanlaatuisensa täydennyksen jo voimassa
olevaan omaan lainsäädäntöömme nähden.
Tämä lainsäädäntö voi
tulla siis sovellettavaksi hyvin harvoin, poikkeuksellisen suuren vahingon
yhteydessä, jolloin se myös saattaa merkitä laajempaa
korjausvastuuta. Tavanomaisesta vahinkotilanteesta seuraavan ennallistamisvastuun
lainsäädäntömme on kattanut
jo tähänkin saakka.
Puhemies! Ympäristönsuojelulain ja vesilain keskeisin
vesiensuojelun tavoite on ehkäistä ennakolta vesiympäristölle
aiheutuvia haittoja ja vahinkoja. Tämä toteutuu
pääasiassa ennakollisen lupajärjestelmän
kautta. Tässä yhteydessä pyritään
nämä haitat siis minimoimaan niin, että haittoja
ei synny. Mutta mikäli toimintaa ei lupamääräyksinkään
ole mahdollista muotoilla siten, ettei merkittäviä haitallisia
vaikutuksia ympäristölle aiheudu, lupa voidaan
myös kokonaan evätä. Nämä ennakolliset
lupajärjestelmät yleensä estävät
käytännössä ympäristövastuudirektiivin tarkoittaman
huomattavan haitallisen vahingon aiheutumisen. Näissä vesiasioissa
valiokunta toteaa, että pintavesille aiheutuvan vahingon
merkittävyyden arvioinnin tulee olla tapauskohtaista ja
laatunormit ovat ainoastaan yksi tässä arvioinnissa
käytettävä seikka. On otettava myös
huomioon ekologisen tilan määreitä, biologisia
tekijöitä, kalaston pohjaeliöstön
tila, ja vahinkoja arvioitaessa on otettava huomioon luonnonvarapalvelujen
huonontuminen eli esimerkiksi se, että vahingosta aiheutuu
haittaa virkistyskäytölle.
Puhemies! Tällä lailla tuodaan siis uusi määritelmä lainsäädäntöömme,
ja se on tämä luontovahingon määritelmä.
Direktiivi ei sisällä luontovahingon käsitettä,
vaan siinä määritellään
ympäristövahinko, joka kohdistuu suojeltaviin
lajeihin ja luontotyyppeihin, jolla on näiden suotuisan
suojelun tason saavuttamisen tai ylläpitämisen
kannalta merkittäviä haitallisia vaikutuksia. Tässä täytäntöönpanossa
lähtökohtana on direktiivin soveltamisalan laaja
tulkinta, jonka mukaan luontovahinko voi tapahtua paitsi Natura 2000
-verkoston alueella myös sen ulkopuolella. Suomessa esiintyvien
yhteisön tärkeinä pitämien luontotyyppien
ja luonnonvaraisten eliölajien suotuisaa suojelun tasoa
turvaa pääasiassa tämä Natura-verkosto,
mutta verkosto on kuitenkin vain yksi väline suotuisan
suojelun tason ennalleen saattamisessa tai säilyttämisessä,
ja siksi se ei yksistään riitä tämän
tärkeän tavoitteen saavuttamisessa.
Näiden selvitysten perusteella voidaan todeta, että Suomessa
esiintyy eräitä luontodirektiivin toisen liitteen
lajeja, joilla esiintymiä on vähän tai
jotka esiintyvät vain suppeasti rajatuissa elinympäristöissä.
Silloin tällaisen lajin elinympäristöön
tapahtuva vahinko voi siis saattaa tämän lajin
kokonaan hyvin uhanalaiseksi. Tällaisia lajeja nyt ovat
esimerkiksi jokihelmisimpukka, vuollejokisimpukka, saimaannorppa
ja pari kolme muuta. Tämä direktiivin tarkoittama
merkittävä vahinko voi esimerkiksi saimaannorpan
kannalta syntyä siten, että ammattikalastuksen
yhteydessä rajauspäätöksen mukaisen
esiintymispaikan heikentämiskieltoa tai kalastusta koskevia säännöksiä huolimattomuudella
tai tuottamuksellisesti rikotaan. Näin ollen valiokunta
haluaa tässä korostaa, että saimaannorpan
osalta tämä hallituksen esitys tarkoittaa käytännössä alueelliselle
ympäristökeskukselle velvoitetta arvioida Natura
2000 -verkoston ulkopuolelle jäävät esiintymispaikat
ja niiden rajaamisen tarve suhteessa ammatilliseen toimintaan. Vapaa-ajan
kalastukseen tällä direktiivillä ja uudella
lailla emme pysty vaikuttamaan.
Lopuksi tästä asiasta haluan todeta, että valiokunta
myös toteaa, että Natura 2000 -verkostoa koskevat
säännökset eivät myöskään
laajene koskemaan lajien esiintymispaikkojen suojelua verkoston
ulkopuolella. Tämä oli asia, josta paljon valiokunnassa
kävimme keskustelua.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, totean, että tällä lainsäädännöllä lisätään
osaltaan ympäristöhallinnon tehtäviä.
Alueelliset ympäristökeskukset joutuvat tässäkin
lainsäädännössä töihin,
ja — viitaten vähän tuohon aikaisempaan
keskusteluun tänään — valiokunta
kantaa jälleen kerran, tässäkin asiassa,
huolta näistä resursseista. Aluehallinnon uudistushanke
merkitsee käytännössä alueellisten
ympäristökeskusten ja ympäristölupavirastojen
siirtymistä osaksi näitä isompia keskuksia.
Valiokunta korostaa tarvetta turvata ympäristöhallinnon
toimintakyky aluehallinnon uudistushankkeessa ja myöskin
sitä kautta tämän lainsäädännön
oikeassa tulkinnassa ja valvonnassa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristövastuudirektiivin
täytäntöönpano nyt vahvistettavilla
lainsäädännöillä on
ollut erittäin vaikea ja iso, hankala kokonaisuus. Valiokunnan
puheenjohtaja esitteli tämän lakipaketin perusteellisesti,
ja koska kyseessä oli valiokunnan yksimielinen kanta ja
mitään muutoksia hallituksen esitykseen ei tehty,
ei ole varmaan tarpeen lähteä yksityiskohtaisesti
uudelleen käymään tätä asiaa
läpi.
Täytyy vaan todeta, että asian valmistelu
toki kesti vähän turhan kauan ja komissio joutui
jo ympäristöministeriötä ja
Suomea moneen kertaan hoputtamaan, mutta ilmeisesti tuo aika kannatti
käyttää, koska eduskunnan mielestä lopputulema
oli juuri oikea. Tällä pannaan direktiivi täysimääräisesti
täytäntöön, mutta ei myöskään sitten
lähdetä liiallisen hankalaksi tekemään
lainsäädännön täytäntöönpanoa.
Muutama poiminta asiasta kuitenkin.
Nuo direktiivin tarkoittamat vahingot ovat siis hyvin merkittäviä,
ja itse asiassa valiokunnan käsittelyn aikana tuli tämmöinen
ajatus, että tällä lainsäädännöllä pitää olla
nimenomaan semmoinen ennalta ehkäisevä vaikutus,
joka muistuttaa toimijoille, että vakavissa tilanteissa
sitten tuo korjausvelvollisuus voi tulla hyvinkin kalliiksi. Itse
asiassa tavoitteena täytyy olla, että toivottavasti
tätä lakia ei koskaan tarvitse soveltaa. Sehän
on se ympäristösuojelulainsäädännön
periaate, että vahinkoja ei toiminnasta aiheutuisi.
Uutena piirteenä meidän lainsäädäntöömme tulee
nyt tuo luontovahingon määritelmä, joka koskee
luontotyyppejä sekä -lajeja. Luontotyyppien osalta
lainsäädännön velvoitteet pystytään panemaan
toimeen siten, että nykyinen Natura-verkko on riittävä.
Sen ulkopuolellakin toki esiintyy näitä suojeltuja
luontotyyppejä, mutta ei niin merkittävässä määrin,
että niihin kohdistuvan uhkan voitaisiin katsoa olevan
merkittävä näitten luontotyyppien suojelun
kannalta.
Lajeja niin ikään esiintyy Natura-verkoston ulkopuolella.
Sieltä liitteistä löytyy puolenkymmentä lajia
ainakin, joilla on niin merkittäviä esiintymiä Naturan
ulkopuolella tai paikallisesti, suppeasti, selkeästi rajattuja
osapopulaatioita, että niihin kohdistunut yksittäinenkin
vahinko voi olla lajin suotuisan suojelutason kannalta merkittävä.
Niinpä tältä osin sitten lainsäädännössä tätä direktiiviä tulkitaan
laajasti. Se koskee siis kaikkia mahdollisia esiintymisalueita, joitten
vahingoittaminen voi olla merkittävä uhka lajin
tulevaisuudelle. Siltä osin korjaamisvelvoite tulee voimaan.
Suotuisan suojelun tasosta, mihin tässä viitataan,
valiokunta toteaa sen, että se on määritelty jo
tuolla 1990-luvun puolivälin paikkeilla, ja nimenomaan
tuota kyseistä määritelmää,
vanhaa tunnettua määritelmää,
tässäkin laissa sitten tarkoitetaan.
Valiokunnan jäseniä voi kiittää rakentavasta työskentelystä varmaan
tässä. Vaikea asia onnistuttiin puristamaan hyvin
purkkiin. Saimaannorpalle tästä nyt ei tullut
vieläkään semmoista lopullista pelastusta.
Siihen keskeiseen uhkaan, minkä vapaa-ajankalastus aiheuttaa,
ei tällä lainsäädännöllä pystytä oikeastaan
puuttumaan, vaan on sitten muun lainsäädännön
ja asetusten asia varmistaa Suomen uhanalaisimman eläinlajin
tulevaisuus.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esittelikin hänelle
tyypillisesti hyvin ja taidokkaasti tämän asiakokonaisuuden
ja valiokunnan mietinnön, mutta kuten ed. Tiilikainenkin,
niin minäkin nostan pari kohtaa täältä esille.
Kuten tässä on todettu, niin tämä ympäristövastuudirektiivihän
on lähtökohtaisesti erittäin hankala
täytäntöönpantava, koska siinä tarkoitettu
vastuu poikkeaa osin voimassa olevasta säätelystämme.
Tämän kaiken lisäksi säätely
on meillä hyvin hajallaan eri laeissa eikä ole
yhtä sellaista ympäristövastuulakia,
joten tämä kokonaisuus on todella vaikea.
Tässä esityksen lähtökohdaksi
on otettu laaja tulkinta direktiivin soveltamisalasta, eli direktiivin
soveltamisalaa ei ole rajattu koskemaan vain Natura 2000 -verkoston
alueella tapahtuvia luontovahinkoja. Tämän perusteeksi
esitetään muun muassa komission vastausta Saksan
esittämään kysymykseen soveltamisalasta.
On pakko todeta, että henkilökohtaisesti olisin
ollut hyvin halukas rajaamaan tämän direktiivin
soveltamisalan vain Natura-alueitten sisälle, mutta tämä ei
liene mahdollista.
Sen takia haluankin ottaa esille täältä valiokunnan
mietinnöstä kaksi merkillepantavaa näkemystä ja
kantaa. Ensinnäkin sivulla 7 on todettu: "Suomessa esiintyvien
yhteisön tärkeinä pitämien luontotyyppien
ja luonnonvaraisten eliölajien suotuisaa suojelun tasoa
turvaa pääasiassa luonto-lintudirektiivien nojalla
perustettu Natura 2000 -verkosto." Edelleen valiokunta toteaa: "Natura
2000 -verkostoa koskevat säännökset eivät
myöskään miltään osin
laajene koskemaan lajien esiintymispaikkojen suojelua verkoston
ulkopuolella." Tällä valiokunta korostaa sitä,
että Natura-suojelua ei sinänsä tällä lailla
laajenneta Natura-verkoston ulkopuolelle vaan tässä on
kysymys näitten muutamien luontodirektiivin liitteen 2
lajien esiintymispaikkojen rajaamisesta ja vastuusääntelyn
ulottamista nimenomaan niihin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi näkökohtaa. Ensinnäkin
kun eduskunnan pääsihteeri on paikalla, teen rakentavahenkisen aloitteen,
että valiokuntaneuvos Marja Ekroosille myönnettäisiin
joku kunniamerkki joskus lähitulevana aikana. Nimittäin
tässä on 7,5 sivua kaksipalstaista tekstiä asiantuntemuksella
joka ikinen rivi kirjoitettuna sellaisessa asiassa, jossa nimenomaan
on tarvittu viitseliäisyyttä, koska tällä koko
mietinnöllä ei ole mitään merkitystä, jos
ei ole valiokuntaneuvoksella viitseliäisyyttä tehdä asia
perusteellisesti. Sitten tietysti valiokunnalle se toinen kiitos
siitä, että olette käynyt asian kunnolla
läpi ja olleet sitten sitä mieltä kuin olette
olleet.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on se, että tämä saimaannorppajuttu
kyllä täytyy nyt kerta kaikkiaan hoitaa. Keskustelin
maa- ja metsätalousministerin kanssa asiasta, ja hän
sanoi, että nyt katsotaan vapaaehtoispuoli ja sitten ryhdytään
muihin toimenpiteisiin. Nyt kun vapaaehtoispuoli ei kai tuottanut
ihan sitä tulosta, mikä oli odotettu, nyt vetoan
myöskin paikalla olevaan ympäristöministeriin,
että siellä valtioneuvostossa hoitakaa ihmeellä se
asia nyt välittömästi kuntoon. Mutta
hyvä, että yrititte vapaaehtoistietä,
ja se oli arvokas kokeilu, mutta nyt on pakkotilanne olemassa.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Voin ainakin ajatuksellisesti yhtyä ed.
Pulliaisen ehdotukseen, ja joka tapauksessa, jos minulla olisi hattu
päässä, niin nostaisin myöskin
valiokunnalle hattua, kun se on tehnyt erittäin arvokasta
ja perusteellista työtä, ja tuosta puheenjohtajan
esittelypuheenvuorosta kävi hyvin ilmi se, että tämä on
ollut ja on kaikkea muuta kuin helppo ja yksinkertainen kokonaisuus.
Tietysti, niin kuin tässä tuli esille, me
olemme saaneet tästä aikataulusta vähän
jo sapiskaakin matkan varrella, mutta aika iso kysymys tässä oli nyt
ratkaista se menetelmä, miten tämä EU-direktiivi
pannaan toimeen meidän kansallisessa lainsäädännössämme,
ja toivon mukaan tämä valittu ratkaisu osoittautuu
toimivaksi ja hyväksi.
Siihenkin käsitykseen, joka täällä on
tullut esille, yhdyn, että on toivottavaa, että tällä säädännöllä on
nimenomaan ennalta ehkäisevä vaikutus.
Tuohon luontovahinkoon ja Natura-verkostoon ja sen riittävyyteen
liittyen tulkoon tässäkin yhteydessä mainituksi,
että meillä on nyt kuulemisvaiheessa tiettyjen
lisätäydennysten tekeminen Suomen Natura-verkostoon,
joka pääosin koskettaa merialueita mutta jossa
yhtä erityisen uhanalaista eli vuollejokisimpukkaa koskien kuulemisvaiheessa
on ehdotus myöskin Vantaanjoen tietyn osan sisällyttämisestä Natura-verkostoon,
ja sillä tavalla tämä tietysti sitten
on edistysaskel tuon lajin suojelun kannalta.
Tämä norppakysymys on iso ja äärimmäisen tärkeä asia.
Eilen saamani tiedon mukaan, kun eilen viimeksi Metsähallituksen
ihmisten kanssa keskustelin siitä, 500—700 neliökilometriä on nyt
saatu niitä vapaaehtoisia sitoumuksia ja niitä koko
ajan työhelehditään, ja kunnianhimoinen tavoitehan
olisi se 1 500 neliökilometriä.
Yhdyn kyllä siihen käsitykseen, mikä on
ollut sekä ministerikollegan että ed. Pulliaisen
esille tuoma käsitys, että mikäli me
emme hyvällä tavalla edisty tässä vapaaehtoisuuden
kautta, niin meidän täytyy sitten ottaa muita
toimenpiteitä käyttöön.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voi yhtyä tässä ed.
Pulliaisen aloitteellisuuteen, jos ei nyt merkeistä, niin
ainakin suurista kiitoksista valiokuntaneuvokselle, jonka lainsäädännön
tuntemus oli valiokunnan suurena apuna tätä pakettia
pureskeltaessa.
Saimaannorppakysymyksestä, mikä nyt tässä kaikin
puolin on akuutti, meillä ehkä oli joitain odotuksia
valiokunnassa, että tästä nyt sitten
olisi tullut työkalua, minkä nojalla joillekin
merkittävimmille alueille olisi pystytty rajauksia vaikkapa
tekemään. Mutta koska lainsäädäntö lähtee siitä,
että ammatillisen toiminnan ja tämmöisen tuottamuksellisuuden
täytyy olla vahingon takana, niin aivan niin kuin täällä on
jo useampaan kertaan todettu, sitä norpalle suurinta uhkaa
aiheuttavaa vapaa-ajankalastusta tällä lainsäädännöllä ei
siis pystytä suitsimaan. Mutta yhtä kaikki, jos
tahto on se, että saimaannorppa säilyy tulevaisuudessakin — se
on pelkästään suomalaisten vastuulla — niin
varmasti hyvä hallitus keksii sitten juuri ne oikeat lääkkeet
ja oikeanlaiset toimenpiteet, millä se tavoite saadaan,
ettei mene pelkästään sellaiseksi kikkailuksi
tai keskusteluksi, ovatko toimet nyt oikeita tai vääriä.
Tavoite on se tärkein eli norpan säilyminen.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin ehkä en riittävästi
tuossa esittelypuheenvuorossa muistanut kiitellä, onneksi
ed. Pulliainen muisti meidän valiokuntaneuvoksemme tässä yhteydessä,
koska tässä laissa, jos missä, kyllä todellakin
tarvitsimme hänen asiantuntemustaan. Mutta ihan vähäpätöisenä en
pidä sitä, että kyllä valiokunnassa
oli todella monenlaisia näkemyksiä tästä asiasta.
Olisi varmaan ollut mahdollisuuksia päätyä riitaisampaankin
lopputulokseen tässä asiassa, sikäli
kyllä mielestäni valiokunta osoitti tässä yhteneväisyyttä ja
pystyi tulemaan tämän perusteellisen työn
jälkeen sitten tähän yksimieliseen lopputulokseen.
Arvoisa puhemies! Vielä tästä norppa-asiasta sanon
sen, että olen täsmälleen samaa mieltä ed. Pulliaisen
ja ministerin ja myöskin ed. Tiilikaisen kanssa, mutta
oma lähtökohtani on kyllä se, että hallituksella
olisi ollut mahdollisuus jo toimia ripeämmin. Nyt on 1.5.
astumassa voimaan tämä uusi asetus, jossa käsitykseni
mukaan olisi ollut mahdollista jo ottaa tiukempia rajoituksia käyttöön.
Kun me olemme nyt yrittäneet jo vuosikausia kai tällä vapaaehtoisella
polulla ja se ei ole tuottanut tämän parempaa
tulosta, niin sen vuoksi kannan kyllä huolta siitä,
että noinkohan saavutamme, vaikka haluan toki uskoa näihin
vapaaehtoisiin toimiin, niitä tuloksia, joita nyt tässä tavoittelemme.
Siksi itse olisin kyllä odottanut rivakampaa ja räväkämpää toimintaa
tässä asetuksen valmistelussa ja sitä,
että tälle tietylle keväiselle pesimisperiodille
olisi voitu asettaa selkeä kielto sillä alueella,
jolla kuutteja kuitenkin verkkoihin hukkuu. Jokainen menetetty kuutti
on nyt tässä tilanteessa liikaa.
Yleiskeskustelu päättyi.