1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvoston jäsenille
maksettavista palkkioista ja korvauksista annetun lain 1 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Koska tässä on kyse aivan
samantyyppisestä bluffista kuin Urpilaisen vakuuskysymyksessä, niin
vaikka on pieni asia, niin haluan tämän nostaa
esiin. Me kaikki olimme varmaan ilahtuneita siitä ministerien
ikään kuin esimerkin näyttämisestä,
että he haluavat palkkioitaan alentaa, mutta perin hämmästyttävää oli,
kun luki talousarviota ja huomasin, että momentille on
myönnetty 719 000 euroa lisää rahaa
vuodelle 2012, ja syy aiheutuu ministereiden palkkioiden ja erityisavustajien
palkkioiden korotuksista ja hallitusohjelman aiheuttamista tarkastuksista.
On tämä melkoista poliittista teatteria.
Tällä ilmeisesti yritetään
peittää se, että hallitus on budjettiriihessä sopinut
800 miljoonan euron veronkevennyksistä, ja nehän
tulevat nimenomaan hyvätuloisille. Minun mielestäni
Wahlroos ei tarvitsisi yhtään enempää helpotuksia, päinvastoin,
meidän pitäisi tehdä tällainen
lordiluokka. Olen tässä aivan Obaman kannoilla
eli toivon, että uusi hallituskin oikeasti keskittyisi siihen
heikompiosaisten aseman parantamiseen eikä tällaisessa
tilanteessa ottaisi lisää velkaa, kun velkaakin
on yli 7 miljardia jo ensi vuoden budjettiin tulossa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Katselen ehkä tätä vähän
toisesta näkövinkkelistä kuin edustaja
Kalmari. Mielestäni tässä on hyvä esimerkin
voima, että ministerit alentavat 5 prosentilla palkkaansa
tässä tilanteessa, jossa Suomi taistelee kilpailukyvystään
ja meillä on erittäin suuria palkankorotusvaateita
olemassa kentällä. Ja vaikka niitä perustellaan
sillä, että tuottavuutta on saatu lisää,
niin suomalainen työ ei ole tällä hetkellä riittävän
kilpailukykyistä. Siltä osin on syytä myös
toivon mukaan, että tämäkin esimerkin
voima jollain tavalla johtaa yleisempäänkin ilmiöön.
Raimo Sailaksen nostama palkkojen jäädyttäminen
on aivan oikeansuuntainen heitto, ja siltä osin toivon,
että tämäkin näkökulma
huomioidaan.
Toinen näkökulma liittyy julkisen sektorin palkkatasoon.
Tänä päivänä julkisen
sektorin, varsinkin valtiopuolella, yllättävää kyllä,
kuukausipalkat ovat korkeammat kuin yksityisellä sektorilla,
ja samaan aikaan myös erinäköiset muut
työhön liittyvät edut ovat paremmat.
Tältä osin on syytä pohtia, minkälaisia
palkkoja maksetaan yksityisellä ja julkisella, jotta se
suhdeluku on myös oikea.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tunnen kuuluvani niiden henkilöiden
joukkoon, jotka kantavat erityistä huolta valtionvelan
kasvukierteestä. Talousarvioitten mukaan vuoteen 2015 saakka
valtio velkaantuu 5—10 miljardia joka vuosi, ja tähän
mennessä olemme velkaantuneet noin 10 miljardia vuodessa.
Tämä esitys, missä ministerit symbolisesti,
kauniseleisesti antavat kansakunnalle esimerkkiä leikkaamalla omaa
palkkaansa, on todella kaunis ele. Ei sitä pidä pilkata
eikä vähätellä. Sillä on
varmasti symboliarvoa moninkertaisesti enemmän kuin taloudellista
merkitystä sinänsä.
Vakavasti ottaen, jotta julkisen talouden alijäämäkierre
saataisiin jollain lailla loivenemaan ja vauhti hidastumaan, niin
pitäisi voida miettiä, millä tavalla
julkisia menoja voitaisiin pienentää, ja eräänä tämmöisenä rakkaana
lempilapsenahan ovat aina olleet kansanedustajien palkkiot. Jos
rima asetettaisiin sille tasolle, että kansanedustajat
mukaan lukien kaikki julkisissa tehtävissä olevat
virkamiehet, ovat he sitten kunnissa, valtiolla, valtionyhtiöissä,
vaikka määräaikaisesti, esimerkiksi kahden
vuoden määräajaksi, joko jäädyttäisivät
palkkansa tai jopa seuraisivat ministereitten esimerkkiä,
niin sillä alkaisi olla jo taloudellistakin vaikuttavuutta.
Eihän tästä ole pitkä aika,
kun tämänkaltaista asiaa eduskunnankin kansliatoimikunta
täällä käsitteli, että olisiko se
voinut suositella pientä palkanalennusta kansanedustajille.
Se leimattiin silloin erittäin arvovaltaiselta taholta
pölhöpopulismiksi.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että on tällaisia
eleitä, ja on hyvä, että edustaja Saarinen
niitä edelleen laajentaa. Me keskustassa haluamme kuitenkin paljon
syvemmän jäljen, ja kun olemme pohtimassa omaa
vaihtoehtoamme hallituksen tulevalle budjettiesitykselle, minusta
teille pitää antaa mahdollisuus, että kaikkia
suomalaisia, jotka saavat saman tulotason kuin me edustajat, meitä kaikkia
pitäisi samalla tavalla verottaa ainakin hetkeksi enemmän,
jotta pääsisimme siihen tavoitteeseen, että valtiolle
saataisiin enemmän tuloja.
Eli teille tulee myöhemmin tänä syksynä mahdollisuus
osallistua talkoisiin, niin että me itse ja muut, ne suomalaiset,
jotka hankkivat suhteellisen hyvin, voivat osallistua tähän
vajeen kattamiseen. Tähän tulee teille mahdollisuus.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvoston jäsenten ajatus
ja tarkoitus on hyvä, kun he omia palkkojaan käytännössä alentamalla
pyrkivät antamaan esimerkin maltista Suomessa palkka-asioissa
tässä vaikeassa talouden tilanteessa. Surullista
on se, että tämä esimerkin voima ei tunnu
missään päin yhteiskuntaa kuuluvan ja
näkyvän.
Kun me ajattelemme juuri näillä hetkillä käytäviä palkkaneuvotteluja,
niin voimme jokainen todeta, että valtioneuvoston jäsenten
miinus 5 prosenttia ei esimerkkinä ja kannustavana esimerkkinä näy
eikä kuulu minnekään. Ei puhettakaan,
että siellä puhuttaisiin nollaratkaisusta, ei puhettakaan
näköjään, että edes
2 prosenttia riittäisi niissä pöydissä.
Samalla tavoin luulen, että kun tänä päivänä katsellaan
muualle yhteiskuntaan, niin en ole kyllä missään
päin havainnut, en ylimpien johtajien enkä muidenkaan
kohdalla, että tämä valtioneuvoston jäsenten
esimerkki olisi kannustamassa malttiin ja, voisi sanoa, tietynlaiseen
sananmukaiseen vaatimattomuuteen näissä asioissa.
Mitä sitten tulee pääministerin ja
ministereiden palkkoihin, voin tämän hyvin sanoa,
kun olen tässä asiassa täysin jäävitön,
koska en ole näihin tehtäviin pyrkimässä,
että ministereiden ja varsinkin pääministerin
palkat ovat Suomessa todella vaatimattomia verrattuna työn
vaativuuteen ja työmäärään.
Pääministeri on Suomen vastuullisimmassa työtehtävässä.
Hänen toiminnastaan riippuu hyvin pitkälle se,
miten Suomessa muut tahot ja alat pärjäävät. — Jatkan
pöntöstä lyhyesti. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Niin, herra puhemies, olin sanomassa, että pääministeri,
siis Suomen parhaiten palkattu poliitikko, on tämän
maan vastuullisimmassa tehtävässä. Usein
yritysjohtajat sanovat, että he työllistävät
niin ja niin monta tuhatta ihmistä tai kymmenentuhatta
ihmistä, että kyllä heidän hommansa
on paljon vastuullisempi kuin pääministerin. Ei
näin ole. Pääministeri, hallitus ja poliittinen
järjestelmä viime kädessä luovat
myös edellytykset sille, että yritykset pystyisivät
Suomessa toimimaan, yritysjohtajat pystyisivät Suomessa
toimimaan ja toivottavasti mahdollisimman hyvin suomalaisia palkkaamaan.
Siis pääministeri on Suomen vastuullisimmassa
työtehtävässä. Hän
on töissä 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa.
Eikö totta? Ja mitä pääministeri
Suomessa tienaa? Muistaakseni jostain viime vuoden tai edellisen
vuoden verotilastoista katsoin, että pääministeri
tienasi noin 160 000 euroa vuodessa ja ministerit sitten
vielä vähemmän. Tätä voi
verrata esimerkiksi siihen, että nämä järjestöjohtajat,
jotka nyt neuvottelevat raamituposta ja vastaavista, tienaavat ainakin työnantajapuolella
selvästi enemmän. Johtavien lehtien päätoimittajat
tienaavat selvästi enemmän, puhumattakaan nyt
näistä johtajista yrityksissä, joille
160 000 on niin pieni raha, että sillä eivät
töihin tulisikaan. He vaativat pääministerin palkkaan
verrattuna semmoisen 5—10-kertaisen palkan ja päälle
tietysti niin sanotut kannustimet, jotka voivat nostaa nämä ylimpien
yritysjohtajien palkat monikymmenkertaisiksi verrattuna esimerkiksi
pääministerin palkkoihin.
Herra puhemies! Kun nyt katsotaan tämän päivän
pörssikursseja, niin pitää vaan lopuksi
todeta, että ilmeisesti näille yritysjohtajille
pitää antaa vielä enemmän kannustimia,
koska pörssikurssit vaan menevät alamäkeen,
vaikka niin kovasti on kannustettu.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tätä kaunista
ja hyvää elettä ja asiallista elettä ei
pidä moittia vaan antaa sille se arvostus, joka sille kuuluu.
Kokonaan toinen asia on tietysti se, minkä verran nämä kauniit
esimerkit meihin vaikuttavat. Se vaikutus näyttää yhteiskunnassa
yleisesti olevan suhteellisen vaatimatonta tasoa, mutta itse kukinhan
meistä voisi ja itse kukin voi mennä itseensä ja
miettiä tällä kohdalla. On selvää, että Suomen
kansantalouden tasolla vaikuttava tekijä on sitten se,
kun meidän, joiden palkkatulo ja muu tulo on keskimäärää suurempi,
tuloihimme vaikutetaan verotuksella. Tämähän
on se tosiasia, jonka me kaikki tiedämme. Mutta hyvä, että näin
tehdään. Tähän ei kannata liikaa
kiinnittää huomiota mutta ei myöskään
moittia.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle ei nyt tuosta Kalmarin puheenvuorosta
oikein selvinnyt, tuetteko te tätä vai ette. Siis
ministerit leikkaavat palkkojaan, tämän hallituksen ministereiden
palkkiot ovat pienemmät kuin teidän hallituksenne
ja näitä ministereitä on vähemmän
kuin teidän hallituksessanne.
Te puhutte velkaantumisesta. Katsokaa sinne budjettikirjan viivan
alle. Sieltä näette, mikä se velkaantuminen
on ja mikä savotta tässä on edessä,
minkä keskusta on meille jättänyt. Minun
sukupolveni raataa vielä pitkään tämän
velkavuoren kanssa.
Te puhutte tästä Robin Hood -verosta. On se hyvä,
että keskusta on nyt vihdoin saanut omantunnon sen jälkeen,
kun on jaettu ne lukemattomat veronkevennykset, joiden takia itse
asiassa siellä viivan alla on niin paljon miinusta kuin siellä on.
Niin kuin sanottu, koska tämä lähetekeskustelun
kohta koskee vain lakia valtioneuvoston jäsenten palkkioista,
en lähde nyt vielä penäämään
keskustan omaa tasapainotusohjelmaa, mutta jään
sitä kyllä mielelläni odottelemaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, asia on symbolisesti hyvä,
ja olen esimerkiksi valmis oikein mielelläni siihen, että 5 prosentilla
laskemme kansanedustajien palkkoja. Mutta kyllä sen silloin
täytyy näkyä budjetissa, ja kuten kerroin,
budjetissa on 719 000 euron lisäys tälle
momentille. Voisiko joku hallituspuolueen edustaja ystävällisesti
selittää, mistä tämä johtuu?
Mauri Pekkarinen /kesk:
(Ben Zyskowicz: No niin, Pekkarinen selittää!)
Arvoisa puhemies! — Minulla ei ole, edustaja Zyskowicz,
mitään selittämisen tarvetta, teillä voi
vähän tässä olla. Ja voi olla,
että vähän sosialidemokraateillakin on
selittämisen tarvetta. — Minä puoliliikuttuneena
kuuntelin edustaja Saarisen sinänsä ihan erittäin
asiallista puheenvuoroa. Tämä on symbolinen ele,
erittäin pieni ja mitätön, mutta symbolinen,
eikä sitä arvoa pidä millään
tavalla nyt tässä torpedoida. Ja aivan oikein
voidaan keskustella, etteikö laajemminkin pitäisi
noudattaa ja toteuttaa tätä ajatusta vähän
siihen tapaan kuin Saarinenkin tässä äsken
pohdiskeli.
Mutta sittenkin, arvoisa puhemies, se iso juttu tässä on,
siinä kirjassa, mikä kohta meille esitellään,
se verolinja, minkä hallitus esittää.
Ja se verolinja, mitä hallitus esittää,
tarkoittaa käytännössä sitä,
että vaikkapa nyt siellä ministeritasolla se käteenjäävä tulo
kasvaa — siis sillä palkkatasolla, nyt en puhu
tästä alennuksesta, puhutaan nyt vaikka 10 000
eurosta kuukaudessa. Se on monta tuhatta euroa, noin 4 000
euroa, vuodessa, minkä verran käteenjäävä tulo
kasvaa sen linjan ansiosta. Samaan aikaan se kaksi tonnia kuukaudessa
ansaitseva joutuu jäämään alle
1 000 euroon, nimellisesti, yhden vuoden aikaan.
Viime vaalikauden aikaan me täällä totesimme
ja totuimme siihen, kuinka sosialidemokraatit olivat sitä mieltä,
että on väärin puhua euromääräisesti,
että pitää puhua prosentuaalisesti ja suhteellisesti.
Nyt kun demarit, SDP, ovat itse mukana hallituksessa budjettia rakentamassa
vasemmistoliiton kanssa, he esittävät verolinjan, joka
tarkoittaa ihan sitä samaa näiltä osin,
henkilöverotuksen osalta ihan sitä samaa linjaa,
sen toteuttamista, vuonna 2012 kuin aikaisempienkin vuosien aikaan
on käytännössä tapahtunut. (Eduskunnasta:
Vastauspuheenvuoro!) Käytännössä tämä vaan
johtaa nyt sitten siihen, että tämä johtaa
kohti tasaveroa, tasaveroa sen takia, että samaan aikaan
kuntakentässä ollaan vaikeuksissa, ja kun kuntakentässä ollaan
vaikeuksissa valtionosuusleikkauksien seurauksena, monet kunnat
nyt jo tiedossa olevien linjausten mukaisesti joutuvat jo nostamaan
veroprosenttia, ja kun veroprosentti siellä nousee, tasaveroprosentti nousee,
ja progressiivisen veron kevennys antaa kaikista suurituloisimmille
kaikista eniten.
Sillä, mitä nyt tapahtuu ensi vuonna...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle. — Puheenvuoroja
annetaan puheenvuoropyyntöjärjestyksessä.
(Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Joo, ja minulla oli, arvoisa puhemies, varsinainen pyydetty
puheenvuoro eikä vastauspuheenvuoro, todellakin, ja sen
takia tulen hetkeksi tänne, vaikkei kovin paljon enää lisättävää tähän
ole. (Naurua)
Se lopputulos äsken kertomastani kiteytettynä on
siis se, että se hallituksen linja, mikä budjetissa
ja sen verolinjassa nyt sitten tullaan näkemään,
tarkoittaa sitä, että suurituloisimpien verotus
kevenee hyvin selvästi, ja äsken kerrotut esimerkit
kertovat suurin piirtein siitä, mistä on noin
määrällisesti kysymys. Ja kun samaan
aikaan kunnallisveroa joudutaan erittäin monissa kunnissa
kiristämään, käy niin, että tavallisten pienituloisten
kohdalla verotus ei oikeastaan kevene ollenkaan. Monissa kunnissa,
joissa ei tarvitse sitten välttämättä verotusta
kiristää, suurituloisille jää aika
monta tonnia enemmän kuukaudessa käteen kuin tähän
saakka.
Vastaus tähän voi olla sitten, että no
joo, pääomatuloa nostetaan sitten 2 prosenttiyksiköllä. Käytännössä se
koskee erittäin pientä osaa kaikista verovelvollisista,
ja pääsääntöisesti
pääomaverotulon saajat ovat ei sitä ihan
pienituloisinta väkeä. Toki pienituloisimmissakin
on jonkun verran pääomatulon saajia, mutta aivan
ylivoimaiselta valtaosaltaan pääomatuloveron saajat
ovat aika suurituloisia. Tässäkään
mielessä se, mitä pääomaveropuolella
tapahtuu, ei anna minkäänlaista kompensaatiota
tämän epätasapainon tasapainottamisessa.
Arvoisa puhemies! Tämä oli viesti, jonka halusin
sanoa. Saarinen on oikeassa siinä, että solidaarisuutta
ja oikeudenmukaisuutta pitää erityisesti silloin,
kun on vaikeat ajat edessä, pyrkiä edistämään.
Mutta paljon paremmin sitä voidaan edistää sillä,
että verotuksessa tehdään linjaratkaisu,
jossa niiden verotusta, jotka ovat vahvimpia, ei kevennetä niin
kuin hallitus esittää ja se, mitä kevennysvaraa
on, käytetään eri veromuodoissa niihin
kohteisiin, joiden kautta voidaan verotuksellinen kädenojennus
osoittaa niille, jotka ovat sen kaikista suurimmassa tarpeessa.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Voin osittain yhtyä sekä edustaja
Zyskowiczin että edustaja Pekkarisen esittämiin
ajatuksiin. Ja kyllä tässä tilanteessa
nyt, kun valtioneuvoston jäsenet ovat valmiit näyttämään
esimerkkiä siitä, että näillä tulotasoilla
voidaan myöskin tuloja eli palkkoja vähän
leikata, silloin myöskin eduskunnan tulisi näyttää samanlaista
esimerkkiä. Me olemme kuitenkin täällä niitä,
jotka edustamme Suomen kansaa, ja kansa seuraa meitä.
Aikaisemminhan oli järjestelmä semmoinen, että kansanedustajien
palkat olivat kytketyt ministeripalkkoihin, mutta nyt tällä välillä,
kun minä olen ollut poissa, täällä on
tehty systeemimuutos, (Naurua) ja kansanedustajien palkoista päättää erillinen
palkkiotoimikunta. Minä vetoaisin nyt kaikkiin kansanedustajiin:
lähetämme yhteisen viestin tälle palkkiotoimikunnalle,
se kokoontuu välittömästi, ja kansanedustajien
palkkiota alennetaan samalla tavalla kuin ministerit ovat nyt päättäneet
alentaa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministereiden palkkioiden leikkaus
5 prosentilla on esimerkkinä ja eleenä todella
hyvä sekä kannatettava. Me voimme itse kukin osallistua
näihin talkoisiin ilmoittamalla verottajalle, että veroprosenttia
voi korottaa. Tällä tavoin voi antaa valtiolle
korotonta lainaa ihan ilman sen kummempaa meteliä asiasta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Matti Saarinen tässä aiheesta
huomautti, että kansanedustajan palkan alentaminen ministerien palkan
alentamisen esimerkin mukaisesti olisi hyvä asia. Mutta
koska epäilen, ettei se tule toteutumaan, niin minä esitänkin
seuraavaa.
Meillä täällä eduskunnassahan
on yksi henkilö, joka oman esimerkkinsä mukaisesti
on luopunut jopa koko palkastaan, ja sattumoisin se on puhemies,
joka tällä hetkellä istuntoa johtaa. Sain
tuossa selville, että olet palkkasi osoittanut kahden hoitajan
palkkaamiseen. Elikkä tällaista esimerkkiä meidän
tarvitsee kansalle osoittaa, että me olemme valmiita omasta
luopumaan.
Minä haastaisin tässä, että me
jokainen voisimme omasta palkasta laittaa osan hyväntekeväisyyteen
ja lasten ja nuorten hyväksi Suomessa tehtävään
työhön. Omalla esimerkilläni voisin haastaa
jokaisen kansanedustajan 10 prosenttia palkkatuloistaan, nettotuloistaan,
lahjoittamaan jollekin hyväntekeväisyys- tai nuorisojärjestölle.
Toivon mukaan siinä mielessä media kiinnostuu
tästä, rupeaa seuraamaan, onko meillä kansanedustajilla
tekoja puheiden sijasta. Anssilla niitä ainakin löytyy.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime kaudellahan täällä puututtiin edustajien
eläke-etuuksiin eli tänne nousseilta uusilta edustajilta
poistettiin nämä etuudet, ja hyvä niin.
Se on myös meidän käsissämme,
että myös niitten edustajien osalta, jotka olivat
täällä jo viime kaudella, me voimme täällä laatia
lain, jolla puututaan näihin aivan kohtuuttomiin eläke-etuuksiin.
Eli kun tämä keskustelu on nyt käynnistynyt,
niin tämä on se asia, mihin me voimme todella
täällä salissa puuttua. Eli otetaan nämä etuudet
siinä muodossa, mitä ne tällä hetkellä ovat,
pois näiltä pitkäaikaisilta edustajilta.
Näinhän nimenomaan toimittiin myös, kun
osalta kansaa vietiin kansaneläke pois, joten tämä ei
ole ollenkaan ennenkuulumatonta. Nyt tämmöiset kohtuuttomat
etuudet pitää poistaa. Eli tästä myös
toivon mielipiteitä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puheenjohtaja! Tässä on käytetty
monta hyvää puheenvuoroa liittyen verotuksen oikeudenmukaisuuteen
ja tulonjakoon. Toteaisin, että näitä kohtuuttomia
eläke-etuja on Suomessa paljon enemmän kuin monissa
muissa valtioissa, joissa näitä korkeampia eläketuloja
voidaan leikata eli ei pääse syntymään
sellaisia suuria eläkehuippuja joillekin henkilöille
lainsäädännön johdosta, joten
tältä osin Suomessa olisi syytä kehittää lainsäädäntöä kohti
ruotsalaista ja keskieurooppalaista mallia.
Kun puhutaan yleensä näistä suurituloisista, olivat
he sitten eläkeläisiä, palkansaajia,
keitä hyvänsä, niin kaikista nopein keino
puuttua tällaiseen epäoikeudenmukaiseen ansaitsemista-soon
Suomessa on se, että lisätään
valtion tuloverotuksen progressiota siten, että verotetaan
ihan entiseen malliin enemmän niiltä, joilla on
sitä maksukykyä. Siitähän on
kaiken kaikkiaan kysymys, että niiden osalta, jotka tienaavat
enemmän, ihan me voimme täällä eduskunnassa
vuosittain näitä verolakeja siten säätää,
että nämä suurituloiset eläkeläiset
ym. ryhmät maksavat sitten maksukykynsä mukaan
eikä sitten peritä niiltä kansalaisilta,
joilla on hyvin pienet tulot, tasaveroja, kuten nyt tässä hallitusohjelmassa
ja budjettiesityksessä tapahtuu, eli kaikenlaisia valmisteveroja
kerätään henkilöiltä,
joilla on erittäin pienet tulot. Tästä tasaveromallista
on muiden muassa professori Niskakangas juuri eilen illalla todennut,
että tämä on ihan selkeä nykyisen hallituksen
linjaus, että tasaverokehitystä on edistetty Suomessa.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Täällä on varmasti
paljon edustajia, jotka eivät tiedä taikka muista
entisaikojen kansanedustajan palkkiokysymystä, millainen
se oli. Tässä salissa käytiin valtavaa
huutokauppaa aina näistä palkkioista. Minä varoitan
siitä, että me palaisimme näihin typeriin
aikoihin. Meillä on nyt palkkiotoimikunta. Se on toiminut
hyvin, se on rauhoittanut tätä keskustelua, ja
se on järkevää. Jos joku haluaa lahjoittaa
omista tuloistaan hyväntekeväisyyteen tai muihin
tarkoituksiin, mikään ei sitä estä.
Voitte panna jopa ilmoituksen lehtiin, että annoitte tähän
hyvään tarkoitukseen rahaa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vain edustaja Pekkarisen puheenvuoron
johdosta: Sanottakoon nyt, edustaja Pekkarinen, että tällä kaudella
nyt sosialidemokraatit tekevät sitä veropolitiikkaa,
mitä te ministerinä viime kaudella vaaditte itse
itseltänne siinä onnistumatta, eli sitä,
että myös hyväosaiset osallistuisivat
lamatalkoisiin. Tällä kertaa, edustaja Pekkarinen, pääomaveroa
nostetaan ja siihen tulee progressio. Tätä te
itse vaaditte viime kaudella, mutta te ette saanut sitä toteutettua
edellisessä hallituksessa.
Tällä kaudella verotukseen tuo oikeudenmukaisuutta
myös se, että perustulovähennystä nostetaan
merkittävällä tavalla, ja se auttaa kaik- kein
pienituloisimpia, työttömiä, eläkkeensaajia, opiskelijoita.
Tämä on oikeudenmukaista politiikkaa.
Ja todettakoon vielä, edustaja Pekkarinen, mitä tulee
kunnallisveroon, että muistan kyllä nekin ajat,
kun me täällä ihmettelimme, että keskustavetoisen
kuntapolitiikan seurauksena pitkälti toistasataa kuntaa
nosti veroprosenttejaan. Nythän on tilanne se, että nettona
ensi vuoden budjetissa kuntatalous jää valtion
toimien suhteen plussalle 81 miljoonaa ja tälle vuodelle
se sama vertausluku on miinusta 47 miljoonaa, niin että tässä nyt
sitten voidaan vertailla näitä politiikkojemme
eroja.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Myönnän vastauspuheenvuoron edustaja Pekkariselle,
ja sen jälkeen jatkamme puhujalistaa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pari pientä huomiota.
Ensinnäkin me todella merkittävästi
lisäsimme kunnallisveron perusvähennystä.
Teidän vähennyksenne on paljon pienempi kuin mitä me teimme.
Toinen havainto on se, edustaja Viitanen, että koskaan
ennen ei Suomessa 100 000 euroa vuodessa ansaitsevan verotus
ole ollut niin keveä kuin mihinkä te nyt sen ensi
vuoden verolinjalla viette. Tästä te huusitte
viime vaalikauden täällä aika lailla
välillä suoraakin huutoa, ja nyt te itse toteutatte
tämän. Toteutatte ensin täydellisen inflaatiovähennyksen
ja sen päälle vielä tämän
ansioitten kasvun liukuman. Myöskin sen vähennätte
ensi vuoden taulukossa ja päädytte 3,3 prosenttiin.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haastan myöskin keskustaa,
edustaja Pekkarista ja myöskin koko keskustaa, vähän
keskustelemaan. Aikaisemmin teidän eduskuntaryhmän
puheenjohtaja puhui, että te haluatte olla yrittäjäpuolue,
haluatte olla siellä puolella mukana. Nyt sain sellaisen
käsityksen, että ensinnäkin todellakin
tuloveroja halutaan nostaa eli työn tekemiseen liittyviä veroja
halutaan selkeästi nostaa, mikä kannustaisi työn
tekemiseen, tulisi lisää verotuloja valtiolle.
Toisena näyttää olevan se, että halutaan
nostaa huomattavasti pääomaverotusta. Oikeastaan
kysynkin: Kuinka paljon te haluatte nostaa sitä pääomaverotusta,
mitä oli tässä nyt edustaja Pekkarisen
vinkkinä? Minkälainen yrittäjäpuolue
haluaa nostaa voimakkaasti pääomaverotusta vielä päälle?
Mitä tapahtuu metsänomistajille? Mitä he
sanovat teille? Nyt täytyisi vastata näihin kysymyksiin,
kerran tällaisia tehdään. Toivon näihin
vastauksia.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz sanoi pääministerin
olevan Suomen vastuullisimmassa tehtävässä,
koska poliittiset päättäjät
luovat edellytyksiä myös yrityselämän
toiminnalle. Hän totesi pääministerin palkan
kovin vaatimattomaksi yritysjohtajien palkkoihin nähden.
Yritysjohtaja kuitenkin on tulosvastuussa. Jos tulosta ei tule,
niin tulee lähtö, kun taas hallitus on ainoastaan
poliittisessa vastuussa ja jatkaa tehtävässään
eduskuntaenemmistön tuella riippumatta siitä,
mitä pääministeri tekee.
Edustaja Kalmarin kritiikin sisältöä minä en oikein
ymmärtänyt. Ministereiden valmius alentaa palkkaansa
on eleenä ja esimerkkinä oikein hyvä,
ja sille hatunnosto myös täältä.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Viimeisinä kuukausina, kun olemme
kuunnelleet opposition kritiikkiä hallituksen hyviä esityksiä kohtaan,
alkaa tuntua siltä, että oppositio todella toivoo,
että tämä maa ei menestyisi. Jos Suomi
ja Suomen hallitus vaatii vakuuksia ehdoksi sille, että osallistumme
eri tukipaketteihin, niin tämä ratkaisu ei kelpaa.
Ja jos ministerit ovat valmiit alentamaan palkkioitaan, niin tätäkään
ei katsota hyväksi ratkaisuksi.
Tulee mieleen tarina eräästä nuorukaisesta, joka
oli käräjillä syytettynä varkaudesta.
Syyttäjä syytti ja puolustus puolusti. Lopulta
tuomari kysyi pojalta, mitä mieltä hän
on itse tästä asiasta, jolloin poika vastasi,
että no, ei hän oikein tiedä, kun toinen
sanoo sitä ja toinen sanoo tätä. Sama
tunne tulee, kun kuuntelee opposition edustajia. En oikein saa selville,
mitä te oikein haluatte, mitä te katsotte olevan
hyväksi tälle maalle.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Jäin vielä miettimään
tätä valtioneuvoston jäsenten esimerkkiä ja
ministereiden palkkojen alentamista. Olisin kysynyt nyt tältä valmistelevalta
toimikunnalta, joka tämän esityksen on tehnyt,
minkä takia kansanedustajat jätettiin siitä ulkopuolelle vai
käytiinkö siitä minkälaista
keskustelua.
Tämä haaste, minkä esitin, pääasiassa
nyt kosketti ennen kaikkea Matti Saarista. Kun teillä näyttää olevan
puheenvuoro minun jälkeeni, niin otatko vastaan sen, että tuetaan
Suomen nuorisoa ja lapsityötä esimerkiksi 10 prosentilla
ja muut tekevät omantuntonsa mukaan niin kuin parhaaksi
näkevät?
Matti Saarinen /sd:
Herra puheenjohtaja! Ensinnäkin kiitän edustaja
Pekkarista kauniista palautesanoista ja yhdyn myös hänen
mielipiteeseensä siinä, että veropolitiikka
on äärettömän tehokas tuloerojen
tasaaja. Meille tulee tämän syksyn aikana varmaan
monta tilaisuutta puhua veroista, nyt puhutaan ministereiden palkoista.
Sen verran vaan totean, että näitä parjattuja
tasaveroja nyt tulee siinä budjettikirjassa olemaan esimerkiksi
tupakkaan, alkoholiin ja makeisiin liittyvä verojen korotus.
Ne ovat tasaveroja, mutta ne ovat tietyllä tavalla haittaveroja
eivätkä koske ihan tällaisia perustarpeita.
(Ben Zyskowicz: Rokottaa köyhää enemmän
kuin arvonlisävero, edustaja Saarinen!) Vähän
henkilöstä riippuen voi jopa välttää niitten
käyttöä tai lopettaa tyystin.
No, sitten hyvätuloisille on todella tulossa esimerkiksi
inflaatiotarkistukset, ja euromääräisesti
korkeissa palkoissa ne ovat silmiinpistävän korkeita.
Niitten ostovoima on toistaiseksi korjattu.
Tähän perusvähennyskeskusteluun vielä sen verran,
että edellinen hallitus teki todella hyvän päätöksen
korottamalla perusvähennystä. Tämä hallitus
panee vielä paremmaksi. Kaiken sen päälle,
mitä te olette hyvää jo tehneet, vielä laitetaan
ekstraa, koska se naula vetää. Se on oikea kohde
lisätä ihmisten ostovoimaa.
Sitten ihan pari havaintoa vielä. Täällä puhutaan
kansanedustajien palkasta. Jos ollaan tarkkoja, niin mehän
olemme luottamushenkilöitä ja me emme ole täällä työ-
eikä virkasuhteessa. Meille maksetaan palkkiota, ja joissakin
tilanteissa se näyttäytyy vaikkapa niin, että meihin
ei voi soveltaa esimerkiksi työsuojelulainsäädäntöä,
kun me olemme luottamushenkilöitä. Meidän
huoneemme saavat olla miten pieniä tahansa ja lämpötila
saa olla mikä tahansa ja on ilmastointia tai ei, mutta
työsuojeluviranomaiset eivät ryntää sinne
paikalle.
Herra puhemies! Ihan lopuksi: Yhdyn myös edustaja Zyskowiczin
mielipiteeseen siinä, kun hän vertaili pääministerin
palkkaa. Sen voi moneen kohteeseen asettaa vertailukulmaan, ja aina se
jää hyvin heikkoon asemaan. Omana esimerkkinäni
käytän Suomen jalkapallomaajoukkueen valmentajan
palkkaa. Ei aikaakaan, niin voitteko kuvitella, että minun
saamieni tietojen mukaan yhden jalkapallojoukkueen päävalmentaja
tienasi noin 2—2,5 kertaa enemmän kuin vastaavana aikana
Suomen pääministeri. Jommankumman palkkaluokka
oli virheellinen.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Sanotaan, että ministereiden palkkionalennukset
on tämmöinen symbolinen ele, hyvä näin,
mutta nyt on pidettävä mielessä myös
se, että tässä uudessa hallituksessa,
nykyisessä hallituksessa, on kaksi uutta kovapalkkaista
poliittista valtiosihteerin virkaa perustettuna, joten uskoisin,
että nämä pienet symboliset palkkionleikkaukset
helposti uppoavat näiden uusien valtiosihteereiden palkkakustannuksiin.
Taitaapa todella jäädä symboliseksi tämä etu,
mikä nyt valtiontaloudellisesti tässä voidaan
saavuttaa.
Mutta olen sitä mieltä, että tämmöinen
määräaikainen etujen leikkaus yhteiskunnan
eri sektoreilla voisi olla hyvin kannatettava ajatus, kun se saataisiin
vaan leviämään eri aloille. Erityisesti, kun
mietitään näitä kovapalkkaisia
aloja, niin tässä Suomen taloudellisessa tilanteessa
täytyisi olla malttia etujen jakamisessa ja pitäisi
muistaa, että maassa on satojatuhansia työttömiä henkilöitä,
on eläkeläisiä, jotka joutuvat hyvin
pienellä tulolla kitkuttelemaan, on opiskelijoita, on paljon
syrjäytyneitä ihmisiä, on henkilöitä,
joille yhteiskunta ei kykene järjestämään
sosiaali- ja terveyspuolen palveluja, kun julkinen palvelusektori
rapautuu, kun siihen ei ole haluttu sijoittaa. Toisin sanoen meidän
pitäisi kaikkien ajatella näitä pienituloisia
ja vähäosaisia kansalaisia, sillä meidän
yhteiskuntamme on jakautumassa entistä enemmän
niihin, jotka pärjäävät, ja
niihin, jotka eivät pärjää.
Meidän kansanedustajien täytyisi yhteiskuntaa
kehittää siihen suuntaan, että mahdollisimman
monella Suomen kansalaisella olisi kohtuullinen toimeentulo.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kovin heikolta näköjään
näyttää, jos tässä tekisi
lakialoitteen näitten pitempiaikaisten kansanedustajien
kohtuuttomien eläke-etuuksien leikkaamiseksi. Eli ei ole
syntynyt ainuttakaan reaktiota tähän ideaan, joka
mielestäni liittyy aivan tähän asiakokonaisuuteen,
ja näköjään näyttää olevan
aika arka aihe.
Mutta ihan rehellisyyden nimissä, kun tähän keskusteluun
on nyt lähdetty, toivoisi kommenttia näiltä kokeneemmilta
kansanedustajilta, mitä ajatuksia tämä esimerkki
herättäisi, että leikataan takautuvasti,
aivan niin kuin kansaneläkkeen osalta tavallisten kansalaisten,
aika pienituloistenkin kansalaisten, osalta on tässä maassa tehty.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelu lähti
liikkeelle siitä, että yli 10 000 euroa
kuukaudessa ansaitsevat ministerit leikkaavat omaa palkkiotaan vapaaehtoisesti,
ja minun mielestäni tämä on ihan hyvä ja
kannatettava, esimerkillinen ja symbolinen ele. Nyt on kuitenkin
syytä pitää mielessä se, että vaikka
toivotaan, että tämä olisi ja toimisi
esimerkkinä laajemminkin, niin on äärimmäisen
vaarallista odottaa, että peruspalkalla työskentelevät
perusduu-narit olisivat aivan yhtä lojaaleja ja pidättäytyisivät
palkankorotusvaatimuksistaan. 10 000 euroa ja enempi tienaavien
on helpompi luopua palkastaan kuin minimipalkalla työskentelevän,
ja niin kuin tässä tuli useissa puheenvuoroissa
esille, kustannusvaikutus olisi varmaan parempi, jos tätä asiaa
lähdettäisiin tarkastelemaan verotuksen kiristämisen
kannalta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskari: en itse sanonut enkä kuullut
kenenkään toisen keskustalaisen äsken käydyssä keskustelussa
sanoneen, että pääomaverokantaa pitäisi
nostaa siitä, mitä se täällä on. (Ben
Zyskowicz: Ettekö te haluakaan rikkailta?) — No,
edustaja Zyskowicz, kuunnelkaa, mitä sanotaan, ja sitten
on teidän vuoro kertoa omat viestinne.
Mitä tulee sitten siihen, miten muutoin yrittäjiin
tässä suhtaudutaan: silloin kun on kaikesta suurituloisimmista
kysymys, olivat he yrittäjiä, palkansaajia tai
eläkeläisiä, ketä tahansa, silloin kun
on vaikea tilanne maan taloudessa, kyllä minusta silloin
ammattiin tai siihen yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta niillä,
kenellä eniten on, pitää olla valmius
kantaa vähän suurempi vastuu siitä yhteisestä taakasta.
Edustaja Jaskari, mitä vielä tulee erityisesti
yrittäjyyteen, yrittäjiin: Te leikkaatte ensi
vuoden budjettiesityksessä monta miljoonaa euroa viennin
ja kansainvälistämisen rahoitusta. Te leikkaatte
50,4 miljoonalla eurolla lähinnä tutkimus-, teknologia-,
innovaatiorahoitusta, ja te ette toteuta tätä innovaatiokannustinten
vähennystä verotuksessa, mitä me viime
vaalikaudella yritimme, mutta silloin kokoomus sitä vastusti,
mutta minä olin ymmärtänyt, että nyt
jo on siellä kello kääntynyt toiseen suuntaan
ja olisi valmiutta tässä asiassa toimia, mutta
ei näköjään vieläkään.
Tässä vähän terveisiä sinne
yrittäjyyden suuntaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän edustajia pysymään käsiteltävässä asiassa,
joka on valtioneuvoston jäsenille maksettava palkkio.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja Pekkarinen tuossa kertoi,
linjamme on hyvin selkeä. Haluan vielä erityisesti mainita
sen, että myöskin yrittäjien järjestön
mukaan suurimmalle osalle suomalaisista yrityksistä verotus
nousee, ja se koskee nimenomaan yksinyrittäjiä,
tavallisia, pieniä pk-yrityksiä, joita te rankaisette.
Sen sijaan te tuloveroperusteita tarkastatte 300 miljoonalla eurolla,
(Puhemies: Päiväjärjestykseen!) vaikka
budjetissakin on tuloveronkevennykset poistettu. Mutta kun täällä on esimerkiksi
ministeri Häkämies paikalla, voisinko saada vastauksen,
miksi momentilla on 719 000 euroa lisää rahaa.
Mikä se sellainen säästötalkoo
on, jossa kustannukset nousevat?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä esitettiin
kysymys oppositiolle, pyydän lupaa saada vastata siihen.
Puhuttiin vakuuksista, mitkä meille kelpaavat. Kyllä oppositiolle
kelpaisivat sellaiset vakuudet oikein hyvin, mille Eurooppa ei nauraisi. Meille
olisi kelvannut oikein hyvin se, (Eduskunnasta: Asiaan!) että ei
olisi annettu niitä rahoja ollenkaan.
Mutta mitä tulee ministereiden palkkoihin, niin on
aivan oikein, että ministerit haluavat alentaa palkkaansa.
Minusta se on kaunis ele. Se ei toki paranna Suomen taloutta, mutta
se on ele. Se on sellainen asia, jonka kanssa pystyy elämään
maakunnassa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä se on hiukan eri asia leikata
ministerin palkkaa kuin perusduunarin, joka paiskii tällä hetkellä töitä minimipalkalla.
Ja kun täällä kokoomus niputtaa nämä asiat
yhteen, niin haluaisin todeta vaan, että kun ministeri
antaa palkastaan muutaman prosentin pois, niin ei sillä perusteella
voida vaatia palkanalennuksia työmiehille. Jos siitä kisa
tulee, niin kyllä se duunari sen homman häviää.
Täytyy sanoa edustaja Östmanille, joka ihmettelee
täällä, miksi nämä Kreikan
vakuudet eivät kelpaa oppositiolle, että eivät
ne kelpaa kyllä kenellekään muullekaan.
Hollannin valtiovarainministeri Jan Kees de Jager sanoi näistä vakuuksista,
että ne ovat erittäin vastenmielisiä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua, kun on
kuunnellut, niin ei keskustan ja perussuomalaisten populismissa
enää tässä huutokaupassa pärjää millään
muulla kuin esittämällä sitä,
että puolet kansanedustajista pois. Se varmasti olisi se
esitys, joka olisi enää enempi tässä populistisessa
pelissä, mitä täällä esitetään.
Samanlaista keskustelua perussuomalaiset esittivät
myös edellisellä hallituskaudella, toki paljon
pienempänä ryhmänä. Tässä salissa
käytiin keskustelu silloin puoluetuen korottamisesta. Silloin
perussuomalaiset esittivät, että korottaminen
on väärin. Sitä meuhkattiin lehdissä ja vastustettiin
tiukkasanaisesti. Kun salissa oli äänestämisen
aika, mitä tekivät perussuomalaiset? Istuivat
hiljaa takapenkissä, myhäilivät ja ilmoittivat
sen jälkeen, että vahingossa unohdimme äänestää.
Heille kelpasi, teille, arvoisat perussuomalaiset, kelpaa kymmenien
miljoonien (Välihuuto: Asiaan!) puoluetuki, ja otatte sitä tyytyväisenä vastaan.
Minä itse pidän, arvoisa puhemies, tätä esitystä erittäin
hyvänä. On hienoa, että meillä valtioneuvosto
näyttää esimerkkiä tässä tiukassa
tilanteessa. Toivon, että sitä esimerkkiä noin
yleisesti suomalaisessa yhteiskunnassa noudatetaan, maltin ja kohtuullisuuden
esimerkkiä. Toki jään odottamaan sitä,
mihin edustaja Niikko hetki sitten lupaamansa noin 600 euron hyväntekeväisyyspotin
ohjaa tästä eteenpäin. Siitä toivottavasti
joku median edustaja kertoo heti seuraavan palkan jälkeen.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinosen populistiseen puheenvuoroon
tuskin kannattaa edes vastata. Ajatellaan, että jos ei
ole esitystä tehty tässä salissa, niin
ei ole tehty. Sitä ei silloin nähty, ja sen takia se
jäi tekemättä. Eli oli niin hyvin piilotettu
nämä tietyt rivit sinne papereihin, että sen
takia esitys jäi tekemättä, mutta varmasti
sellaisia on vielä tulossa.
Mutta mitä tulee näihin ministeripalkkioihin, niin
onhan se kaunis ele, mutta sillä ei todella saada valtion
taloutta tasapainoon ja oikaistua millään tavalla.
Mutta jos tämä hyvä esimerkki leviää kauttaaltaan
yhteiskuntaan ja semmoinen yhteisvastuu, solidaarisuus, saataisiin
leviämään laajalle, niin sillä olisi
todellisia vaikutuksia.
Äsken otettiin nämä yritysjohtajat
ja heidän vastuunsa esille. Se on hyvä näkökulma,
kun mietitään monia, lukuisia, kymmeniätuhansia poliittisin
perustein valittuja valtion ja kuntien virkamiehiä, jotka
saavat huikeita palkkoja tehtävistään.
He voivat hoitaa niitä poliittisia virkoja kymmeniä vuosia,
joskus 30—40 vuotta, ja eivät ole koskaan saaneet
niitä työpaikkoja avoimen, reilun hakemuksen perusteella,
vaan ovat jäsenkirjan perusteella tulleet valituiksi näihin
virkoihin, ja sitten saavat huikeita palkkoja.
Tämä on sellainen suuri yhteiskunnallinen
ongelma, nämä kaikki poliittiset virkanimitykset. Ne
aiheuttavat koko julkiselle sektorille suuria tuottavuusongelmia,
sillä kun he eivät välttämättä osaa
aina hoitaa niitä tehtäviä parhaalla
mahdollisella tavalla, niin sitten koko organisaatio joutuu kärsimään
siitä, että sitä johtaa poliittisin perustein
valittu kaupunginjohtaja, kunnanjohtaja, talousjohtaja, asuntojohtaja
jne.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelemme nyt valtioneuvoston jäsenille maksetuista
palkkioista ja niiden väliaikaisesta muuttamisesta. Minä pidän
erittäin hyvänä tätä hallituksen
esitystä. Se on ele koko Suomen kansalle, että myös
meidän ministerimme osallistuvat näihin taloudellisiin
talkoisiin. Minä toivoisin, että tämä esimerkki
laajenisi esimerkiksi meidän valtionyhtiöiden
johtohenkilöihin.
Täytyy todeta, että ei tällä todellakaan
valtion kassaa kovin paljon kartuteta, ja tässä on
paljon puhuttu siitäkin, että kansanedustajat
voisivat myös osallistua palkkojen alentamiseen. Näen itse
asian niin, että me voimme, jokainen kansanedustaja, tehdä hyvää työtä.
Me tiedämme, että meillä on paljon lapsiköyhyyttä,
tänä joulunakin monta lasta jää ilman
joululahjaa. Me voimme kantaa sen oman kortemme kekoon esimerkiksi sillä,
että me muistamme köyhiä lapsiperheitä ja lapsia
joululahjalla joulun aikaan.
Tämä on kyllä yhteinen vastuu, ja
minä toivon, että sen lisäksi, jos me
tähän hyväntekeväisyystyöhön
kaikki riemurinnoin lähtisimme, niin sitten tulevan hallituskauden
aikana pidämme myös huolta siitä, että meillä on
lisää työpaikkoja, että me luomme
uusia työpaikkoja ja teemme sen eteen mahdollisimman paljon,
koska meillä on aivan liian paljon työttömiä.
Se on ainut konsti saada ihmiset työn pariin. Sen myötä sitten
heidän perustoimeentulonsa ja elämisensä mahdollisuudet
paranevat.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Käydyn keskustelun perusteella on
pakko jotakin poimia siitä mukaan, koska se, miksi nyt
tätä keskustelua käydään,
on se, että ministerit ovat tehneet tällaisen
oman linjauksensa, ja siitä kaikki se arvonanto heille.
Voidaan vähätellä sitä vaikkapa
eleeksi taikka kauniiksi teoksi, mutta: 5 prosenttia. Me tässä kuulimme
hallituspuolueen Zyskowiczilta se, että kun ei kaksikaan
prosenttia riitä, niin on pakko tavallaan ammattiyhdistysliikkeen
syntyjuuret omaavana kansanedustajana sanoa, että siellä palkkaperusteet
kuitenkin lähtevät siitä, että tuottavuuden
mukaan, sen reaaliansion kehityksen mukaan, mitä tässä maassa
on ollut, esimerkiksi teknologiateollisuudessa tällä hetkellä kylläkin tilauskirjat
ovat siinä muodossaan, siinä mallissaan, että ne
palkkapyynnit, joita nyt on esitetty, eivät ole kohtuuttomia,
vaan niistä pitää löytää kompromissi,
mikä nyt ei näytä oikein mahdolliselle.
Työmies on palkkansa ansainnut, työmies ei ole
koskaan liikaa palkkaa saanut, ja sillä linjalla kun jatketaan,
niin minä uskon, että tähän
maahan löydetään hyvä palkkasopu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kritisoitu sitä, kun sanoin, että tämä valtioneuvoston
jäsenten esimerkiksi osoittama ele ei ole millään
tavoin kantautunut esimerkiksi tuonne työmarkkinaneuvottelujen
pöytiin.
Herra puhemies! En tarkoittanut, että siellä pitäisi
tehdä miinus 5 prosentin palkkaratkaisuja. En tarkoittanut
edes, että siellä pitäisi tehdä nollalinjaa.
Tarkoitin, että kun valtioneuvosto omalta osaltaan pyrkii
viestimään, että nyt on aika maltin ja
pidättyvyyden, niin toivoisin, että tämä viesti
menisi tuonne työmarkkinapöytiin. Siellähän
on kyse työpaikoista. Jos syntyy järkevä, maltillinen
raamiratkaisu, se on hyvä Suomen ja suomalaisten työllisyydelle.
Jos ei tämmöisistä ajatuksista välitetä,
niin onnistutaan saamaan Suomeen hyvin lakkoherkkä lähikuukausien
tulevaisuus ja tuhoamaan suomalaisia työpaikkoja.
Edustaja Halla-aho ymmärtääkseni
moitti siitä, että kerroin, että pääministerillä on
yritysjohtajiin verrattuna aivan, en nyt viitsi sanoa naurettavan
pieni, mutta kuitenkin hyvin selvästi pienempi palkka,
ja ymmärsin, että edustaja Halla-aho oli sitä mieltä,
että tämä suhde on suunnilleen oikein,
koska yritysjohtajilla on tulosvastuu. No, siitäkin voi
olla montaa mieltä, mutta kyllä hyvin on näillä erorahoilla
ja laskuvarjosopimuksilla huolehdittu siitä, että jos
nyt joku joutuu lähtemään, niin ainakin
saa sellaiset kompensaatiot siitä lähdettyään,
ettei pääministeri voi niistä koskaan
untakaan nähdä.
Eräs entinen Suomen pääministeri
siirtyi tuohon naapuriin yhden erittäin pienen elinkeinoelämän
järjestön johtoon. No, palkka tietysti tuplaantui,
mutta sen lisäksi hän sai medialta sitten moitteet
siitä, että mites se nyt noin siirtyi johonkin
järjestön hommiin. Jos olisi siirtynyt julkiselle
sektorille, niin taas sitäkin olisi moitittu. Eli kyllä jos
yritysjohtajia ja pääministereitä ruvetaan
vertaamaan, niin palkan lisäksi on eräitä muitakin
näkökohtia, jotka vahvistavat sitä, että kyllä pääministerin
palkka näihin kompensaatioihin verrattuna on hyvin pieni.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! On pakko kommentoida, että olen
samaa mieltä, että työmies on työnsä ansainnut
ja toivottavasti näin on myös lähitulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Käymämme keskustelu osoittaa
sen, että valtioneuvoston ministereiden palkan alentamispäänavaus
on hyvä ele ollut, muutenkaan tätäkään
keskustelua ei olisi käyty. Siltä osin itsekin
aloin miettiä sitä, mitä tämä tarkoittaa,
tietenkin omalta kohdalta mutta yhtä lailla valtion näkökulmasta.
Kaivoin Tilastokeskuksen materiaalia valtion palkkatasosta. Valtiolla ansaitaan
10 prosenttia enemmän kuin yksityisellä sektorilla.
Sen lisäksi tulevat 1—2,5 viikkoa paremmat lomaoikeudet.
Kysymys on yhteiskunnan oikeudenmukaisuudesta ja reiluudesta, ja myös
tämä asia on pystyttävä nostamaan
pöydälle.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa istuvilla
edustajilla on paljon vahvempia ja vaikuttavampiakin keinoja vaikuttaa tavallisten
ihmisten elinoloihin kuin tämä täällä käyty
kilpalaulanta palkkioiden alentamisesta tai lahjoittamisesta. Tässä salissa
säädetään lakeja ja päätetään
verotuksesta, joilla on paljon suurempi vaikutus ihmisten arkeen
ja kansalaisten elämään. Tämä tällainen
keskustelu on ehkä ennemminkin mediaseksikästä keskustelua
ja kilpailua siitä, kuka pystyy laittamaan paremmaksi.
Itse en sellaista keskustelua arvosta.
Ministereiden palkkioiden alentaminen on hieno ele, mutta se
on vain ele. Todellista työtä tavallisten ihmisten
hyvinvoinnin eteen on kuitenkin vielä tehtävänä aivan
muilla toimin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen tuossa niputti keskustaa
ja perussuomalaisia yhteen ja mainitsi jotain populismista. Kysyn,
mitä populismia on siinä, kun sanomme, että ministerien
palkanalennus on hyvä ele, mutta jos palkkoja alennetaan,
niin oletimme, että tarvittavat määrärahat
myös alenevat. Kysyimme, miksi sitten kyseiselle budjettikohdalle
on varattu yli 700 000 euroa enemmän rahaa ensi
vuodelle, jos ministerien palkat kerran alenevat. Täällä on
puolenkymmentä hallituksen parasta ministeriä istunut
kuuntelemassa tätä keskustelua vastaamatta, miksi
näin käy.
Toinen asia. Kun te, edustaja Zyskowicz, totesitte, että hallituksen
hieno esimerkki ei ole saanut seuraajia yritysjohdossa, ei korkeissa
virkaportaissa eikä nähtävästi
myöskään tuponeuvotteluissa, eikö silloin
johtopäätös olisi, että kun esimerkki
ei toimi, niin täytyy mennä verotuksen kautta
tasaamaan hyvinvointi- ja tuloeroja tällaisessa tiukassa
paikassa? Eikö nyt olisi aika hallituksen harkita, että peruisitte
jo lupaamanne veronalennukset ja kevennykset suurituloisille?
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin alun perin, etten käytä puheenvuoroa, mutta
kun olen ollut sellaisissa tehtävissä, että olen
voinut palkata näitä hyvätuloisia yritysjohtajia,
olen myös huolestuneena seurannut ja kiinnittänyt
huomiota siihen asiaan, johon edustaja Zyskowiczkin: pääministerin
alhainen palkkiotaso. Palkastahan ei ole kysymys vaan palkkiosta, sama
koskee kansanedustajia.
Tämän salin vaikutus suomalaisten ihmisten elämään
pitkällä jänteellä on erittäin
keskeinen. Kaikkien suomalaisten kannalta on järkevää,
että tänne hakeutuu ja tänne kannattaa
hakeutua Suomen parhaiden naisten ja miesten. Oli heidän
elämänkokemuksensa vähäistä tai
laajaa, niin täällä kuitenkin heidän
välillinen vaikutuksensa kääntyy kaikkien
suomalaisten eduksi.
Tässä mielessä valtioneuvoston jäsenten
ja kansanedustajien palkka ei ole omiaan houkuttelemaan kaikkein
kyvykkäimpiä ihmisiä, mutta se olisi
meidän kaikkien kannalta parasta, että he olisivat
kiinnostuneita näistä tehtävistä.
Siinä mielessä toivoisin, että täällä mainittu
palkkiotoimikunta katsoisi myös tämän
palkan kilpailukyvyn kannalta, että tänne hakeutuisivat
ja pyrkisivät parhaat suomalaiset.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Edustajakollega Ruohonen-Lerneriltä kysyisin
vielä, mitäköhän mieltä mahtaa
olla johtaja Pekka Vennamo Posti-Telen johtajana poliittisista virkanimityksistä.
En jatka tätä keskustelua enää kovin pitkään,
koska huomaan, että tässä yhtenä riskinä on,
että tämä keskustelu liukuu ministerien palkankorotustarpeen
suuntaan, koska täällä on valiteltu myöskin
heidän palkkioittensa vähäisyyttä.
Syyllistyin siihen itsekin, mutta painopistehän on nyt
siinä, että heidän palkkioitaan leikataan.
Tämä tilanne ei ole myöskään
Eduskuntatalon väelle mitenkään vieras,
että kun kansakunta on hädässä,
niin julkisia palkkoja leikataan. Vuonna 2009 silloinen puhemies
Sauli Niinistö vetosi finanssikriisiin tässä talossa,
lähetti henkilöstöjärjestöille
allekirjoittamansa kirjeen, ja finanssikriisiin vedoten hän
vetosi henkilökuntaan, että henkilökunta
suostuisi alentamaan palkkoja, jotka virkaehtosopimuksella oli heille
vahvistettu. Myrskyisien vaiheitten jälkeen henkilöstöjärjestöt
kokouksissaan päättivät repiä auki
allekirjoitetut sopimukset ja alensivat näin ollen palkkojaan.
Eli eduskunta oli aikaansa edellä, kun jo vuonna 2009
keväällä silloinen puhemies havaitsi, että nyt
ollaan vapaassa pudotuksessa, nyt pitää palkkoja
alkaa leikata. Tämä on jäänyt
vähälle huomiolle, mutta tämä on
eduskunnan historiassa kaiketi ainoa kerta, kun talon johto on vedonnut
henkilökuntaan, jotta se alentaisi vapaaehtoisesti palkkojaan.
Siinä kierteessä ollaan edelleen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Ministerien palkkojen alennus on positiivinen
asia ja siitä kyllä annetaan hyvää palautetta.
Kansa pitää tästä eleestä.
Edustaja Heinoselle sanoisin, että tulee mieleen oikein
populistien kuningas, kun sätitte perussuomalaisia täällä.
Nimittäin mehän olemme antaneet hyviä ehdotuksia
näihin säästötalkoisiin, ja
olen samoilla linjoilla kuin edustaja Kuusisto: Hyväntekeväisyyttä voi
harrastaa jokainen kansanedustaja joko antamalla palkastaan tai
tekemällä hyvää. Lähistöllä on
varmaan jokaisella ihmisiä, joita voi auttaa, ja se porukka
ei vähene, joten korostan, että hyväntekeväisyyttä jokainen voi
lähteä tekemään täysin.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jouluomena maistuu varmasti erittäin
hyvältä myös köyhän
lapsen suussa. Se ei kuitenkaan ratkaise perusongelmaa.
Täällä on nyt, ilokseni huomaan,
puhuttu myöskin kokoomuksen taholta tulopolitiikkaa. Mutta
silloin, jos tehdään niin sanottu nollatoleranssi,
tehdään maltillinen tulokehitys ja yhtä aikaa
nostetaan ostovoimaa, se yhtälö ei toimi. Se toimii
vain siten, että tuloveroja alennetaan, ja se tarkoittaa
sitä, että jostakin täytyy ne rahat ottaa eli
tasaveroja korotetaan. Kaiken lisäksi, jos tuloveroja alennetaan,
alennetaan ihmisten sosiaaliturvaa ja heikennetään
vuosikymmeniksi eteenpäin heidän eläketurvaansa,
koska tällaiset ratkaisut, joissa itse bruttopalkkaa ei
nosteta, vaikuttavat myöskin siihen tulevaisuuteen ja tulevassa
käteen tulevaan osuuteen.
Sen sijaan tästä voitaisiinkin ihan helposti
siirtyä pienen sillan kautta sitten tähän
varallisuusveroon. Olisin todella kiitollinen, jos meidän
ministerimme ja jos meidän hallituspuolueemme lähtisivät
yhdessä tuumin nostamaan ja tuomaan takaisin varallisuusveroa.
Se olisi vero, joka koskisi sellaisia ihmisiä, joilla oikeasti
on rahaa antaa. Ei meidän pienituloisilla ihmisillä ole
varaa siihen, heiltä on jo viety kaikki. Nyt ei tarvitse viedä edes
tuhkaa pesästä, koska ei ole enää puita,
mitä polttaa. Tämä on järkyttävää,
mihin tämä maa on menossa.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Det är ren och skär
populism att här i plenum kräva löften
av kolleger om att använda riksdagsarvodet till välgörenhet
eller att föreslå att vi helt och hållet
ska avstå från våra arvoden. Var och
en av oss kan stödja välgörenhet, och
den är ädel som gör det utan att själv
skryta om det här i plenum.
Regeringen har beslutat att avstå från en
del av sin lön av symboliska skäl. Jag betvivlar
tyvärr effekten av den här symboliska gesten,
och jag tror inte heller att effekten skulle bli den önskade av
en sänkning av riksdagsledamöternas arvoden. Tvärtom
blir bilden lätt den att riksdagen inte ens själv
värdesätter det arbete vi gör och vår tidsanvändning.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisessä vertailussa
Suomen ministereiden ja kansanedustajien palkkiot eivät
ole erityisen korkeat. Ihmettelen niitä populistisia puheenvuoroja
tässä salissa, joissa vaaditaan ja kehoitetaan
kansanedustajakollegoja luopumaan palkkioistaan tai lahjoittamaan
ne hyväntekeväisyyteen. Jokaisella on tietenkin
oikeus ja mahdollisuus käyttää palkkionsa
niin kuin parhaaksi näkee, mutta tässä salissa ei
mielestäni ole sopivaa kehuskella sillä, että antaa
lahjoituksen.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarinen tässä hetki
sitten ilmeisesti ei täysin ymmärtänyt,
mikä on perussuomalaisten näkemys näistä poliittisista
virkanimityksistä. Ehkä se tuli epäselvästi
sanottua, että perussuomalaiset vastustavat näitä poliittisin
perustein tehtyjä nimityksiä ja niihin liittyviä kultaisia
kädenpuristuksia ja vastaavanlaisia sopimuksia, mitä tässä maassa
tehdään jatkuvasti ympäri Suomea.
Perussuomalaisten mielestä oikeanlaista politiikkaa
on se, että kun valitaan henkilöä julkiseen
virkaan, tehtävään, toimeen, niin siinä tärkeintä on,
että otetaan huomioon henkilön taito, kyky, koeteltu
kansalaiskunto. Sillä tavalla pystytään
saamaan objektiivisesti tarkasteltuna paras mahdollinen henkilö julkiseen
virkaan tai toimeen tai julkisia tehtäviä hoitavaan
osakeyhtiöön, yhdistykseen, säätiöön
jne. Tällä periaatteella pystytään
saamaan parhaat mahdolliset tekijät. Nythän meillä on
kymmeniätuhansia virkamiehiä, jotka on valittu
pelkästään poliittisin perustein. Meillä on
lukuisia kaupunginjohtajia, kunnanjohtajia Suomessa, on asuntopuolen
virkailijoita ja monella tasolla näitä pelkästään
poliittisin perustein valittuja henkilöitä. Tämä on suuri
oikeudenmukaisuuskysymys yhteiskunnassa, kun kuitenkin kaikilla
pitäisi olla samat mahdollisuudet tulla valituksi julkisin
varoin ylläpidettäviin tehtäviin. Julkisen
sektorin tuottavuuteen vaikuttaisi hyvin tehokkaasti se, että aina saataisiin
tämä paras henkilö työmarkkinoilta
valittua näihin tehtäviin. Sillä tavalla
myös koko yhteiskunta pyörisi paljon tehokkaammin
ja tasokkaammin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Hyväntekeväisyys on hyvä asia,
ja jokainen voi sitä tehdä oman halunsa ja maksukykynsä mukaan, mutta
tämä keskustelu salissa on minun mielestäni
mennyt vähän väärille raiteille,
eli olen ollut aistivinani, että hyväntekeväisyys
on ainoastaan se väline, jolla niitä köyhiä,
vähäosaisia autetaan. Niinhän se ei ole.
Edustaja Salonen minun mielestäni totesi äsken
aivan oikein: tämä paikka on se, jossa säädetään
lakeja, joitten avulla sitten niitä vähäosaisia
pystytään auttamaan. Sen hyväntekeväisyyden,
jos kuvitellaan, että sillä Suomi hoidetaan kuntoon,
tien päässä on hyväntekeväisyysyhteiskunta,
ja sillä tiellä romutetaan hyvinvointivaltio.
Sellaista tietä en ainakaan minä halua.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Elomaa otti esille edellisen puheeni.
En puhunut itse populismista. Kerroin sen, millä tavalla
teidän ryhmänne viime kaudella toimi, kun tässä salissa
puoluetuesta päätettiin. Itse en lähtenyt
populismin tielle, mutta te, edustaja Ruohonen-Lerner, lähditte.
Te kerroitte kahdessa puheenvuorossanne hetki sitten poliittisista
virkanimityksistä, ja kun puhemies nyt antoi edustaja Ruohonen-Lernerille
mahdollisuuden viedä keskustelun siihen, niin otan esille
yhden kysymyksen.
Viime EU-vaalien jälkeen suomalainen Timo Soini valittiin
EU-parlamenttiin. Tämän jälkeen EU-parlamentissa
tuli avoimeksi tiedottajan tehtävä suomalaiselle
henkilölle. Tämän EU-parlamentaarikko
Timo Soinin johdolla määriteltiin tuohon tehtävään
kriteerit. Ensimmäinen kriteeri: 15 vuoden työkokemus
markkinoinnin johtamisesta. Tähän vielä olisi
ehkä löytynyt useampi, joka täyttää tuon
15 vuoden kokemuksen markkinoinnista. Tämän lisäksi
perussuomalaiset päättivät, että laitetaan
toinen kriteeri: 7 vuotta mukana puoluetoiminnassa. Johan ei löytynytkään
kuin yksi henkilö, ja hän oli silloisen EU-parlamentaarikko
Timo Soinin lähin neuvonantaja. Hän sai tuon paikan,
jossa oli 8 000 euron kuukausipalkkio.
Kysynkin edustaja Ruohonen-Lerneriltä: Näettekö te
ainoastaan rikan toisen silmässä, mutta ette malkaa
perussuomalaisten silmässä? Eikö tuo
esitys ollut poliittinen virkanimitys härskeimmästä päästä?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hyväntekeväisyydestä puhuttaessa
puhe on vähän kuin kaksiteräinen miekka.
Me vaadimme muutoksia ja tekoja joltakin valtiolta tai joltakin
toiselta taholta, mutta omaa sydäntä ei olla valmiita
tutkiskelemaan, mitäköhän siellä voisimme
tehdä. Toki minä tiedän, että me
kaikki osaltamme teemme tässäkin salissa omalla
tavallamme hyväntekeväisyyttä, eikä siitä ole
aihetta kerskata, niin kuin täällä olemme
kuulleet. Mutta kuitenkaan hyväntekeväisyyttä tekemällä emme
me poista sitä, että hyvinvointiyhteiskuntaa muutetaan
ja lailla säädetään sellaiseksi,
että jokainen pärjää tässä maassa.
Kyllä hyvän tekeminen on ollut aina suomalaisen
luonteenpiirteelle omaista, ja nyt tänäkin aikana,
kun meillä on valtavasti eläkeläisiä ja
lapsia ja nuoria, joilla ei ole toimeentuloa tai ystävää tai
tukea rinnalla, olisi hyvä, että me osoittaisimme
laupeutta semmoisissa tilanteissa, kun niitä meidän
kohdallemme tulee. Tänä päivänä meidän
kohdallemme on tullut tilanne, jolloin me voimme osoittaa laupeutta, mutta
tokihan me tiedämme, että jokainen valitsee oman
tapansa auttaa lähimmäistään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinoselle sen verran vielä toteaisin,
että hänen pitäisi kuunnella vähän,
mitä täällä muut puhuvat, eikä kuunnella
vaan omaa puhettaan.
Totesin, että kun virkoihin valitaan henkilöitä,
niin taito, kyky, koeteltu kansalaiskunto ovat ne kriteerit, joita
tulee soveltaa. Olen täysin varma ja vakuuttunut siitä ja
tiedän, että edustaja Soinin avustaja on ykkösluokan
markkinointiosaaja Suomessa, olen tuntenut hänet itse varmaan
lähes kaksikymmentä vuotta. Olen täysin varma
siitä, että paras mahdollinen henkilö on valittu
siihen tehtävään, vai onko edustaja Heinosella
sitten parempaa tietoa kuin minulla tässä asiassa?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän, että siirrytään
päiväjärjestyksen asiaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy kompata pikkuisen edustaja
Kärnää tässä asiassa.
Minä olen täysin samaa mieltä kuin hän. Vähempiosaisten
asiaa ei voi jättää pelkästään hyväntekeväisyyden
varaan, vaan nimenomaan eduskunnan tehtävä on
lainsäädännöllä turvata vähempiosaisten
asema. Meidän pitää vaan miettiä,
keitä ne vähempiosaiset sitten ovat. Ne eivät ole
suinkaan niitä ranskalaisia ja saksalaisia pankkeja.
Keskustelu päättyi.