9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain 20 luvun
muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen lakivaliokunnan mietinnön,
ja ehkä tässä yhteydessä on
aluksi hyvä todeta, että esitys koskee rikoslain
20 luvun muuttamista eli seksuaalirikoksia. Tästä syystä johtuen
myös käytetyt termit poikkeavat ehkä jonkin
verran tässä salissa tavanomaisesti kuulluista.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan rikoslain seksuaalirikoksia
koskevaa lukua muutettavaksi. Nykyinen säännös
pakottamisesta sukupuoliyhteyteen kumottaisiin ja teoista, joita
on pidettävä raiskauksen perustekomuotoa lievempinä, rangaistaisiin
vastaisuudessa raiskausta koskevan pykälän mukaisesti.
Tekoa ei enää voitaisi pitää perustekomuotoa
lievempänä, jos siinä on käytetty
väkivaltaa. Lisäksi rangaistusasteikko olisi ankarampi
kuin kumottavaksi ehdotetun pakottamista sukupuoliyhteyteen koskevan
pykälän rangaistusasteikko. Vähemmän
törkeästä raiskauksesta tuomittaisiin
vankeutta neljästä kuukaudesta neljään
vuoteen. Perustekomuodon mukaisen rangaistuksen rangaistusasteikko
olisi edelleen vankeutta yhdestä vuodesta kuuteen vuoteen.
Ehdotuksen mukaan törkeänä raiskauksena rangaistaisiin
jatkossa myös teot, joissa kohteena on 18:aa vuotta nuorempi
lapsi.
Lukuun lisättäisiin uusi rangaistussäännös seksuaalisesta
häirinnästä. Siitä rangaistaisiin
sitä, joka koskettelemalla tai muulla siihen vakavuudeltaan
rinnastettavalla tavalla tekee toiselle seksuaalisen teon, joka
on omiaan loukkaamaan tämän seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
Rangaistussäännös olisi toissijainen
muihin luvun rangaistussäännöksiin nähden.
Sukupuoliyhteyden määritelmä muutettaisiin kattamaan
myös esineellä tai muulla ruumiinosalla kuin miehen
sukupuolielimellä tehtävä seksuaalinen
tunkeutuminen toisen peräaukkoon.
Lisäksi lukuun tehtäisiin eräitä muitakin
muutoksia. Lakivaliokunta on mietinnössään
käsitellyt seksuaalirikoslainsäädännön
uudistamista yleisellä tasolla, raiskauksen tunnusmerkistön rakennetta
ja uuden sääntelyn merkitystä, törkeää raiskausta
koskevaa muutosehdotusta, seksuaalisen häirinnän
kriminalisointia ja sukupuoliyhteyden määritelmää.
Seksuaalirikoslainsäädäntöä on
uudistettu pistemäisesti osittaisuudistuksilla lukuisia
kertoja 2000-luvulla ja useita kertoja myös aivan viime vuosina.
Yleisellä tasolla valiokunta toteaa, että rikoslain
tiettyä säätelykokonaisuutta koskevien säännösten
toistuva muuttaminen tiheään tahtiin on ongelmallista
ja aiheuttaa huomattavia haasteita lain käytössä muun
muassa rikoslain ajallista soveltamista koskevan sääntelyn
vuoksi. Sääntelyä tulisikin pyrkiä uudistamaan
kokonaisvaltaisemmin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan pakottamista sukupuoliyhteyteen
koskevan pykälän kumoamista. Jatkossa siitä rangaistaisiin
raiskausta koskevan pykälän mukaisesti. Saadun
selvityksen nojalla uudistuksen soveltamisala jää hallituksen
esityksen perusteella osittain epäselväksi. Tämän
vuoksi lakivaliokunta on melko laajasti käsitellyt muutoksen
oletettuja soveltamistilanteita.
Seksuaalirikosten vakavuuden arvioinnissa on lakivaliokunnan
mukaan kiinnitettävä erityisesti huomiota seksuaalisen
itsemääräämisoikeuden loukkauksen
laatuun ja teko-olosuhteisiin. Ehdotetun uuden 3 momentin soveltaminen
on ehdotuksen mukaan sidottu edellytykseen, jonka mukaan raiskauksen
on oltava huomioon ottaen uhkauksen vähäisyys
taikka muut rikokseen liittyvät seikat kokonaisuutena arvostellen
vähemmän törkeä kuin säännöksen
1 tai 2 momentissa tarkoitettu teko.
Saamansa selvityksen nojalla lakivaliokunta katsoo, että ilmaisu
"kokonaisuutena arvostellen vähemmän törkeä"
ei ole rikosoikeudellisessa sääntelyssä vakiintuneen
käsitteistön valossa tässä yhteydessä erityisen
onnistunut, ja ehdottaa sen muuttamista lakiteknisistä syistä muotoon "kokonaisuutena
arvostellen vähemmän vakava". Valiokunta tähdentää,
että ilmaisu "vähemmän vakava" on oikeudellinen
käsite, jonka avulla erilaisten tekojen erilainen arviointi
mahdollistetaan. Sitä ei tule ymmärtää siten,
etteivätkö nyt kyseessä olevat teot ole
yleiskielen merkityksessä sinänsä aina
vakavia.
Ehdotuksen mukaan törkeänä raiskauksena rangaistaisiin
jatkossa myös teko, jonka kohteena on 18:aa vuotta nuorempi
lapsi. Lakivaliokunta pitää ehdotusta perusteltuna,
mutta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että raiskaus
voi olla moitittavuudeltaan erilainen.
Esityksessä ehdotetaan, että rikoslakiin lisättäisiin
uusi seksuaalista häirintää koskeva rangaistussäännös.
Ehdotetun rikoslain 20 luvun 5 a §:n
mukaan teosta tuomittaisiin se, joka koskettelemalla tai muulla
siihen vakavuudeltaan rinnastettavalla tavalla tekee toiselle seksuaalisen
teon, joka on omiaan loukkaamaan tämän seksuaalista
itsemääräämisoikeutta. Rangaistuksena
olisi sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.
Ehdotettu säännös olisi toissijainen muihin
rikoslain 20 luvun säännöksiin nähden.
Saadun selvityksen mukaan ehdotettu uusi rangaistussäännös
on tulkinnanvarainen. Valiokunta ei pidä perusteltuna,
että rangaistavuuden rajat ovat epäselvät.
Tähän suuntaan vaikuttaa myös se, että tällaisen
rikoksen epäilytapauksissa olisi vaikeaa kyetä takaamaan
tekijöiden yhdenvertainen kohtelu. Kun säännös
sisältää runsaasti harkinnanvaraisia
ilmaisuja, epäselväksi jäisi käytännössä se,
mistä teoista aloitettaisiin esitutkinta. Lakivaliokunta
katsoo, että tässä vaiheessa on aiheellista
rajata rangaistava seksuaalinen häirintä koskettelua
sisältäviin tilanteisiin ja laajentaa rangaistavuutta
tarvittaessa vasta, kun on nähtävissä,
millaiselle vakavuusasteelle rangaistavuuden kynnys käytännössä asettuu.
Lakivaliokunnan mukaan kuvaavampi nimike teolle on "seksuaalinen
ahdistelu". Tämä kuvaa ilmaisua "häirintä"
paremmin teon luonnetta rikoksena.
Rikoslain raiskaussäännösten mukaan
raiskaukseen sisältyy kaikissa eri muodoissa sukupuoliyhteys.
Tämä käsite määritellään
rikoslain 20 luvun 10 §:n 1 momentissa, jonka
mukaan sukupuoliyhteydellä tarkoitetaan mainitussa luvussa sukupuolielimellä tapahtuvaa
tai sukupuolielimeen kohdistuvaa seksuaalista tunkeutumista toisen
kehoon. Hallituksen esityksessä sukupuoliyhteyden määritelmää ehdotetaan
täydennettäväksi siten, että sukupuoliyhteydellä tarkoitettaisiin
myös peräaukkoon kohdistuvaa seksuaalista tunkeutumista
toisen kehoon. Sukupuoliyhteyden määritelmä laajentaa
käsitteen käyttöalaa rikoslaissa selvästi
verrattuna sen arkikieliseen merkitykseen.
Lähtökohtana rikosasioissa on säännösten
sukupuolineutraliteetti. Eri rikosten tekijöinä voi olla
nainen tai mies, kuten myös uhrina. Seksuaalirikokset eivät
poikkea tästä lähtökohdasta.
Toisaalta rikosoikeudellisten säännösten
on oltava täsmällisiä.
Niin voimassa oleva kuin ehdotettukin säännös
edellyttää sanamuodon mukaisesti "tunkeutumista".
Tältä osin valiokunta kiinnittää saamansa
selvityksen perusteella huomiota siihen, että sanamuoto
ei ole sen tarkoituksesta huolimatta täysin sukupuolineutraali.
Tämä johtuu siitä, että miehen
sukupuolielimen ottaminen suuhun tai muuhun ruumiin aukkoon ei ole
yleiskielen mukaisesti miehen sukupuolielimeen tunkeutumista. Valiokunnan
mukaan säännöstä on siten perusteltua
edellä todettujen näkökohtien perusteella
täsmentää siten, että siitä käy
yksiselitteisesti ilmi, että sukupuoliyhteytenä rikosoikeudellisessa
merkityksessä pidetään myös
toisen sukupuolielimen ottamista omaan kehoon.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
edellä todetusti muutettuna. Valiokunta toteaa, että esitys
merkitsee seksuaalirikoksia koskevan rangaistuskäytännön
ankaroitumista tavalla, jota voidaan pitää näiltä osin
riittävänä. Tämän vuoksi
samassa yhteydessä käsitelty lakialoite, lakialoite
31/2013 vp, ehdotetaan hylättäväksi.
Rangaistusten ankaroittamiseen liittyen valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että rangaistusten
täytäntöönpanossa vähennetään uusiin
rikoksiin syyllistymisen riskiä tätä varten laadituilla
toimintaohjelmilla.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja Anne
Holmlund esitteli juuri niin hyvin tämän hallituksen
esityksen, että siihen ei oikeastaan ole mitään
lisättävää. Tämä hallituksen
esitys on hyvä, ja se kiristää raiskausrikosten
rangaistuksia. Se tuo myös uusia asioita, muun muassa tämän
seksuaalisen häirinnän eli seksuaalisen ahdistelun,
rangaistusten piiriin.
Yksi hyvin tärkeä asia, minkä tämä lakiesitys myös
tuo, on se, että törkeän raiskauksen
alaa laajennetaan niin, että alle 18-vuotiaaseen henkilöön
kohdistuva raiskaus olisi aina törkeä. Ja rangaistus
törkeästä raiskauksesta on vähintään
kaksi ja enintään kymmenen vuotta vankeutta.
Tämä pykälä ja esitys tässä hallituksen
esityksessä tukee niitä lakialoitteita, joita
täällä eduskunnassa on tehty lasten seksuaalisen
hyväksikäytön ennaltaehkäisemiseksi.
Sellaisen olen tehnyt myös itse ja siinä olen
esittänyt törkeän seksuaalisen hyväksikäytön
vähimmäisrangaistuksen korottamista korkeammalle.
Nythän se tässä toteutuu, joskaan
tietysti tällä lakiesityksellä ei kaikkia
näitä lasten seksuaalisia hyväksikäyttötapauksia
ennalta ehkäistä eikä ehkäistäkään
eikä niihin puututa. Mutta sinänsä tämä on
erittäin hyvä suunta, antaa hyvän signaalin
koko yhteiskunnalle ja kaikille niille ihmisille ja on myös
tukemassa kaikkia niitä ihmisiä, jotka elämänsä aikana
ovat joutuneet tällaisten rikosten uhriksi, että heidän äänensä on
kuultu ja siihen ollaan täällä eduskunnassa
vastattu. Kyllä tästä esityksestä täytyy
kiittää oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonia,
joka muutenkin on äärettömän
kuulevilla korvilla kuunnellut näitä seksuaalirikoksiin
liittyviä aloitteita ja keskustelunavauksia, mitä täällä eduskunnassa
on tehty.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Seksuaalirikoksia koskevaa lainsäädäntöä ehdotetaan
muutettavaksi muun muassa siten, että säännös
pakottamisesta sukupuoliyhteyteen kumotaan ja sen piiriin kuuluneista
teoista rangaistaan vastaisuudessa pääsääntöisesti
raiskausta koskevan pykälän mukaisesti. Näin
kuopataan lopullisesti suomalaisen seksuaalirikoslainsäädännön kummajainen,
joka kansan kieleen on jäänyt lievänä raiskauksena.
Tämä on ehdottomasti hyvä asia, samoin
kuin seksuaalisen häirinnän liittäminen
seksuaalirikoslainsäädäntöön.
Tunnusmerkistön perustana raiskauksissa säilyy
kuitenkin pakottaminen, vaikka kansainvälisenä suuntana
tuntuu olevan pikemminkin suostumuksen puuttumisen korostaminen
raiskauksen tunnusmerkistössä. Sekä arkijärjellä ajateltuna
että myös tosiasiallisesti raiskausrikosta arvioitaessa
suostumus on ainoa seikka, joka erottaa raiskausrikoksen konsensuaalisesta
seksistä. Kaikki muut pakottamistunnusmerkistön
alaiset piirteet ovat sellaisia, että ne voivat esiintyä myös
muualla kuin raiskauksen yhteydessä. Näin ollen
pakottamistunnusmerkistön laajentaminen ei voi koskaan
olla yhtä kattava kuin suostumukseen perustuva tunnusmerkistö.
Aina jää sen ulkopuolelle niitä raiskauksen
muotoja, joita laki ei tavoita ja tunnista.
No, miksi tässä ei vieläkään
menty suostumusperustaiseen tunnusmerkistöön?
Lain valmisteluteksteissä valintaa perusteltiin sillä,
että sen pelätään kääntävän
huomion uhriin entistä vahvemmin. Tässä tullaankin
seksuaalirikoslainsäädännön
perustavaan ongelmaan, siihen, että koko länsimainen
oikeuskäytäntö, joka alun perin on luotu
julkiseen tilaan, on kykenemätön tarttumaan seksuaalirikoksiin
ja käsittelemään seksuaalirikoksia niin,
että vaarana ei olisi kaksoisuhriutuminen.
Länsimainen oikeusjärjestelmä on
monella tapaa kykenemätön suojelemaan seksuaaliselta
väkivallalta. Tämä näkyy raiskaustilastoissa
esimerkiksi niin, että hyvin suurella todennäköisyydellä poliisin
tietoon tulee vain muutama prosentti raiskauksista, ja
näistä muutamasta prosentista vain huomattavan
pieni osa päätyy tuomioon asti. Okei, oikeusprosessi
on uhrille poikkeuksellisen raskas ja epävarma, mikä on
yksi syy sille, että kynnys ilmoituksen tekemiseen itsessään
on korkea. Useimmiten raiskaus tapahtuu myös yksityisessä tilassa
ja raiskaaja on jollakin tapaa uhrin lähipiiriin kuuluva
henkilö, mikä osaltaan vaikuttaa myös
ilmoitushalukkuuteen.
Raiskauksista tehtävien ilmoitusten vähäisyyteen
on omiaan myös se arkipuheessa ja arkisissa mielikuvissa
yleinen käsitys raiskauksesta runsasta väkivaltaa
sisältävänä niin sanottuna puskaraiskauksena,
jossa osapuolet ovat ennalta toisilleen vieraita ja jossa fyysisellä väkivallalla
on huomattavan suuri osuus. Tällaiset yleiset mielikuvat
raiskauksista ovat johtaneet siihen, että meillä on
erityisesti nuoria raiskauksen uhreja, jotka eivät tunnista
tulleensa raiskatuksi eivätkä vieläkään
tiedä, että heillä saattaisi olla jonkinlainen
oikeus vaatia rangaistusta kohtaamansa osalta.
Minä olen itse sitä mieltä, että se,
että edelleen tunnusmerkistössä pidetään
pakottaminen, on seurausta siitä, että raiskaus
mielletään runsaasti väkivaltaa sisältäväksi
teoksi, ja toisaalta myös se, että tunnusmerkistö perustuu
edelleen pakottamiseen, johtaa siihen, että nämä mielikuvat
säilyvät ja niiden purkaminen on vaikeampaa. Nähdäkseni
kysymys on niin laajasti länsimaiseen oikeusjärjestykseen
ja sen perusperiaatteisiin liittyvästä ongelmasta,
että meillä ei tosiasiallisesti ole mahdollisuutta
tehdä kovinkaan paljon sellaisia muutoksia meidän
lakeihin, jotka antaisivat edes sen tasoisen suojan seksuaalista
väkivaltaa vastaan kuin mitä rikoslain yleensä voi
olettaa antavan erilaisia rikoksia vastaan.
Arvoisa puhemies! Kokonaan toinen kysymys sitten on, miksi huomion
kiinnittyminen uhrin toimintaan on niin ongelmallista, minkä vuoksi
suostumusta ei voida valita tunnusmerkistön perustaksi,
miksi oikeuskäsittely on niin raskas, että uhrit
eivät siihen halua itseänsä laittaa likoon.
Osittain tietysti tämä johtuu siitä,
että oikeuskäsittely edellyttää kipeiden,
vaikeiden asioiden uudelleen esille kaivamista, ehkä jopa
väkivallantekijän kohtaamista useitakin kertoja.
Mutta minä väitän, että uhrin
vaikean aseman taustalla on myös se, että nykytilanteessa
on edelleen heijastuksia vuosituhantisesta syyllistämisen
perinteestä. Meillä on oikeuskäytännössä vuosisatojen
ajan syyllistetty, rangaistu, suljettu pakkolaitoksiin, suljettu
vankiloihin, jopa teloitettu raiskatuksi tulleita naisia sillä perusteella, että he
ovat syyllisiä väkivaltaan, jonka kohteeksi ovat
joutuneet. Ja vaikka enää tilanne ei ole tällainen,
niin edelleen heijastuksia tästä näkyy
esimerkiksi viranomaiskehotuksissa naisille rajoittaa liikkumistaan,
pukeutumistaan tai alkoholinkäyttöään
tilanteessa, jossa meillä kuitenkaan ei ole tutkimuksellista
evidenssiä, että mikään näistä tekijöistä varsinaisesti
aiheuttaisi tai lisäisi raiskausrikoksia, toisin kuin esimerkiksi
tietyt miesyhteisöjen asenteet.
Tämä häpeän ja syyllistämisen
kulttuurin muuttaminen on varmasti hidasta, vaan ei lainkaan mahdotonta.
Ja minä toivoisinkin, että meillä poliitikkoina
ja myös kansanedustuslaitoksena olisi halua ja kiinnostusta
puuttua myös tähän raiskausrikoksia mahdollistavaan,
ei lainsäädännölliseen vaan
enemmän kulttuuriseen puoleen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama kommentti liittyen
edustaja Kontulan pitkään ja ihan ansiokkaaseen
analyysiin raiskausrikoksista ja siitä, millaiseen kulttuuriympäristöönkin
nämä teot sitten liittyvät ja sijoittuvat.
Ensinnäkin tietysti yksi ongelma raiskausrikosten selvittämisessä on
se, että varsin usein tilanne on se, että on sana
sanaa vastaan, ja se tietysti aiheuttaa sen, että tuomiota
ei voi langettaa, ellei voida yksiselitteisesti todeta syytetyn
olevan myös syyllinen tekoon. Tämä on
varsin yleinen tilanne, miksi käytännössä henkilö,
joka on joutunut raiskauksen kohteeksi, ei välttämättä saa
oikeutta. Tämä on tietysti erittäin ongelmallista,
ja aina pitää pyrkiä löytämään
niitä keinoja, joilla vielä paremmin pystytään
ihmisten, ja erityisesti uhrin, oikeusturva takaamaan.
Ehkä toinen kysymys liittyy lähinnä siihen, mitä edustaja
Kontula myös omassa puheenvuorossaan kävi läpi
ja mitä myöskin valiokunnassa kuullut monet asiantuntijat
nostivat erikseen, eli siihen, tulisiko raiskauksen tunnusmerkistössä rangaistava
käyttäytyminen määrittää ilman
uhrin suostumusta tapahtuvana tekona. Tästä on myös
hyvin laajalti puhuttu. Kuitenkin lähinnä on kaksi
erilaista tapaa kirjoittaa laki, niin sanotusti. Ehkä nyt
puheenvuoroni menee hieman byrokratian puolelle, mutta Suomessa
on omaksuttu tämänlainen käytäntö,
jossa käytännössä säädetään
rangaistavaksi tiettyä keinoa käyttäen
tai tiettyä olosuhdetta hyväksi käyttäen
tehty sukupuoliyhteys, ja toinen tapa on tämä suostumukseen
perustuva. Syytä kuitenkin on muistaa se, että kirjoitustapa
ei käytännössä ratkaise sitä, kuinka
laaja rangaistukseksi katsottavien tekojen piiri eri maissa on.
Tämä tapa, miten se kirjoitetaan, on vain erilainen,
ja vaikkakin tämä voi kuulostaa hieman keinotekoiselta
perustelulta, se on yksi syy, miksi tällaiseen ratkaisuun
on päädytty. Varmasti tulevaisuudessa, kun pohditaan seksuaalirikoslainsäädännön
uudistamista, on syytä myös miettiä sitä,
olisiko selkeämpää asettaa suostumus
tai suostumuksen puute tunnusmerkistön osaksi. Tätä varmasti
on syytä pohtia, mutta tässä yhteydessä valiokunnalla
ei ollut tällaista mahdollisuutta näin laajalti
tätä asiaa käydä lävitse.
Anna Kontula /vas:
Nimenomaan tähän sana sanaa vastaan -ongelmaan
koetin tuossa omassa puheenvuorossani ehkä vähän
epäselvästi viitata. Se juuri liittyy meidän
oikeusjärjestelmään. Meillä syytetty
on syytön niin kauan, kunnes toisin todistetaan, ja on
hyvä, että on näin. Mutta tosiasiassa
tämä periaate vain johtaa siihen, että näissä sana
sanaa vastaan -tilanteissa, joita raiskausrikokset hyvin usein ovat,
oikeuden takaama suoja on monesti olematon.
Tästä tunnusmerkistöstä vielä:
Ihan normaalissa, konventionaalisessa seksissä erot on
melko helppo tehdä myös tämän
pakottamistunnusmerkistön pohjalta, mutta sitten kun mennään
tämmöisiin ehkä vähemmän
konventionaalisiin seksimuotoihin, niin kuin sadomasokistiseen seksiin,
me tulemme sellaisiin rajankäyntitiloihin, joissa tämä tunnusmerkistö,
joka on kuitenkin toissijainen verrattuna siihen suostumukseen perustuvaan,
ei välttämättä toisaalta tunnista
kaikkia raiskaustapauksia tai saattaa tulkita jonkin tapauksen,
jossa kysymys on konsensuaalisesta seksistä, raiskaukseksi.
No, tosiasiallisesti tiedän kyllä, että kummallakin
tunnusmerkistöllä syntyy aika pitkälle
samankaltaista oikeuskäytäntöä ja
ihmisiä tunnistetaan ja tuomitaan raiskauksista suurin
piirtein samalla tavoin, niin että isoja käytännön
vaikutuksia tällä ei ole. Mutta pitemmällä tähtäyksellä minä toivoisin,
että tätä asiaa seurataan ja se pidetään
mielessä, koska näyttää siltä,
että kansainvälinen laki- ja sopimuskäytäntö menee
koko ajan enemmän tähän suostumusperustaisen
tunnusmerkistön suuntaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä yhteydessä lakivaliokunnalla
ei ollut mahdollisuutta ihan kaikkia seksuaalisuuden muotoja käydä lävitse,
mutta varmaan asia on juuri näin niin kuin edustaja Kontula
tässä omassa puheessaan totesi.
Yksi huomionarvoinen seikka on se, jonka tietysti kaikki muutenkin
tietävät, että oikeusvaltiossa tietysti
on kantavana periaatteena se, että myös syytetyllä on
oikeusturva. Tietysti toivoisin aina itse niin, että syytetyn
oikeusturva ja uhrin oikeusturva voisivat toteutua yhtä aikaa.
Valitettavasti kuitenkin silloin, kun on näytöstä kyse,
tilanne saattaa johtaa siihen, että todellisuudessa syyllinen
henkilö on todettava syyttömäksi. Jos
niitä keinoja pystytään löytämään,
niin on tietysti erittäin toivottavaa se, että jokainen,
joka on syyllistynyt rikokseen, jää siitä myös
kiinni ja kärsii rangaistuksen, koska se on mielestäni
uhrin kannalta myös äärimmäisen
tärkeää, että rikoksen uhriksi
joutunut henkilö tuntisi itse siten, että oikeusturva
toteutuu kaikilta osin myös hänen kohdallaan.
Näin ei valitettavasti aina ole.
Yleiskeskustelu päättyi.