4) Hallituksen esitys laiksi sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
jatkuu:
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä esitys
pyydettiin eilisessä istunnossa illalla pöydälle,
koska monen salissa keskusteluun osallistuneen mielestä keskustelun
aikana nousi esiin näkemyksiä, jotka eduskunnan
tästä asiasta päätöstä tehdessään
olisi syytä tietää.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistö hyväksyi
lakivaliokunnan ehdottaman esityksen, jolla sukupuolta vaihtavan
henkilön avioliitto voisi saumattomasti jatkua rekisteröityneenä parisuhteena.
Eilen illalla keskusteluun osallistunut oikeusministeri Johannes
Koskinen, joka itse on parisuhdelain virallistamisen isä,
kertoi olevansa tässä suhteessa vastalauseen kannalla. (Naurua)
Toivon, että eduskunta tämän huomioi. Ministeri
Johannes Koskinen totesi eilen käyttämässään
puheenvuorossa, että kyseessä parisuhdelainkin
mukaan ovat erilliset juridiset instituutiot ja on aika outoa se
oikaisu, joka nyt valiokunnan lausunnon perusteella on sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa tehty. Tässä kysymyksessä yhdyn ministerin
näkemykseen.
Lakivaliokunta perustelee ehdotustaan sillä, että sama
oikeussuhde jatkuisi vain nimikkeeltään ja vähäisessä määrin
sisällöltään muuttuneena, eli
lakivaliokunta omassa tulkinnassaan rinnastaa nämä kaksi
instituutiota hyvin vahvasti keskenään. Kun parisuhdelakia
täällä salissa käsiteltiin,
silloin monelta taholta vakuutettiin, että rekisteröityä parisuhdetta
ei olla rinnastamassa avioliittoon. Nyt sen sijaan todettaisiin,
että avioliiton muuttuminen virallistetuksi parisuhteeksi tai
päinvastoin merkitsee tosiasiallisesti vain nimikkeen muutosta,
oikeussuhde jatkuu likipitäen samana. Ihmettelen
sitä, jos ne edustajat, jotka hyväksyivät
parisuhdelain vain homoseksuaalien parien omana oikeusjärjestelynä ja
korostetusti avioliitosta irrallaan, voisivat tämän lainmuutoksen
nyt hyväksyä.
Käytännössä tämä tarkoittaisi
esimerkiksi sitä, että jos virallistetussa parisuhteessa
elävän homoparin toinen osapuoli vaihtaisi sukupuolen, mikä olisi
mahdollista tämän lain mukaan myös ilman
leikkauksia, niin että he molemmat säilyttäisivät
miehen fyysiset ominaisuudet, niin heistä voisi tulla aviopari
pelkällä ilmoituksella.
Haluan vielä todeta seikan, jonka totesin eilenkin
keskustelussa, että kun kirkkoon on jo nytkin jopa oikeusministerinkin
taholta kohdistunut paineita hyväksyä kirkon omassa
työssä ja myös omien työntekijöiden
kohdalla täysin kirkon edustamien arvojen vastainen perhemuoto, niin
mihin piispat voisivat tällaisten parien ja tällaisten
tapausten kohdalla vedota, jos heiltä tultaisiin pyytämään
siunausta avioliitolle, perustuslain suojaamalle avioliitolle. Piispat
ovat pyrkineet torjumaan vaatimuksen homoparien kirkollisesta siunaamisesta
vedoten siihen perhe-etiikan lähtökohtaan, että Jumala
on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi. Jos avioliiton siunausta olisi
hakemassa pariskunta, jotka molemmat ovat fyysisesti miehiä,
ovat eläneet virallistetussa parisuhteessa, mutta joista
toisella on nyt naisen henkilötiedot, niin kyllä kirkkoa
ainakin ajettaisiin vielä ahtaammalle perustuslain ja toisaalta kirkon
omien arvojen väliseen ristiriitaan.
Steriloimislaissa ollaan tämän esityksen mukaan
asettamassa ihmiset hyvin erilaiseen asemaan riippuen siitä,
millä perusteella he haluavat pysyvää lisääntymiskyvyttömyyttä.
Jos henkilö haluaa ehdottomasti pysyä lapsettomana
ja hän kokee lapsettomuuden oleellisena osana omaa identiteettiään,
hän ei voi kuitenkaan saada sterilisaatiota, vaikka olisi
täysi-ikäinen, mutta alle 30-vuotias. Tämä esimerkki
ei ole suinkaan edes tuulesta temmattu. Itse tunnen tällaisia tapauksia
ja sinkkuihanteen aikana ne näyttävät päinvastoin
lisääntyvän. Vaikka lasten hankkiminen
katsotaan jokaisen henkilön ja perheen omaksi asiaksi,
eduskunta on kuitenkin nähnyt hyväksi, että alle
30-vuotias ei voi tehdä tällaista itseään
koskevaa ratkaisua, koska se on peruuttamaton ja lopullinen. Mutta
nyt sen sijaan ollaan sallimassa 18-vuotiaalle sukupuoli-identiteetiltään
häiriintyneelle lupa sterilisaatioon ja jopa kastraatioon,
sukuelinten ja rintojen silpomiseen. Jos ajattelemme poikia, he
ovat tässä vaiheessa vasta myöhäispuberteetissa,
eikä heillä ole lainkaan kokemusta vielä aikuisuudesta omassa
syntymäsukupuolessaan.
Ihmettelen sitä myös, eikö eduskunta
ole tässä kohdin jopa rikkomassa perustuslain
yhdenvertaisuuspykälää, jonka mukaa ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan muun muassa terveydentilan tai iän
perusteella. Miten perustellaan 25-vuotiaalle lapsettomuutta haluavalle
henkilölle se, että hän ei saa päättää itseään
ja omaa ruumistaan koskevasta sterilisaatiosta, kun sen sijaan saman
ikäinen sukupuolenvaihdosta haluava henkilö saa
tämän ratkaisun tehdä jo 18 vuoden iässä?
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En aio toistaa sitä, mitä eilisessä puheenvuorossa
olen läpikäynyt, ja todellakin oma puheenvuoroni
perustuu siihen, mitä täällä istuntosalikeskustelussa
eilen muun muassa oikeusministeri Koskisen siihen osallistuessa
puhuttiin.
Erityisesti haluan korostaa itse tässä, että hallituksen
alkuperäinen esitys lukuun ottamatta 18 vuoden
sterilisaatiota koskevaa ikärajaa oli minusta hyvä ja
harkittu. Jos sillä linjalla olisi voitu edetä,
olisi uskoakseni melkoinen yhteisymmärrys tästä asiasta
ja sen eteenpäinviemisestä syntynyt.
Nyt valiokunnat lähtivät hallituksen esityksestä selkeästi
ohi ja ennen kaikkea lakivaliokunta, joka teki tällaisen
huomion, että avioliiton muuntuminen rekisteröidyksi
parisuhteeksi tai päinvastoin on tässä se
menettely, joka on välttämätön.
Edelleen sosiaali- ja terveysvaliokunta otti tästä kiinni
ja totesi, että tällä kohti valiokunta
tekee pykälät ja mahdollistaa tämän
muuttamisen. Hallituksen alkuperäisessä esityksessähän
oli aivan selkeät menettelyt, miten tällaisissa
parisuhde- tai avioliittokysymyksissä menetellään.
Pyydän, että edustajat palaavat katsomaan, mitä alkuperäisessä hallituksen
esityksessä lukee. Puolustan siis voimakkaasti lukuun ottamatta
ikärajaa sterilisaatiota koskien alkuperäistä esitystä.
Pidän tärkeänä, että tämä asia
etenee ja että se etenee nopeasti, mutta olisi tyylikkäämpää,
kun olisimme saaneet hallitukselta alkuperäisen esityksen
ikärajalla korjattuna ja tarkennettuna niin, että esimerkiksi
22—24-vuotias vasta voisi tämän sterilisaatiopäätöksen
hakea.
En pidä hyvänä, että tällaista
lainsäädäntöä syntyy,
mutta ilmeisesti tässä on nyt käymässä näin.
Sosiaali- ja terveysministeri ei ole edes paikalla, ja hänen
kantaansa eivät pääse kuulemaan lainkaan
ne edustajat, jotka eivät ole olleet valiokuntakäsittelyissä mukana.
Ministeri Koskinen totesi eilen, että hallituksen alkuperäinen
esitys olisi ollut oikeampi tapa edetä ja että tämänkin version
kanssa, joka sosiaali- ja terveysvaliokunnasta on tullut ulos, voidaan
elää, mutta tulee mahdollisesti ongelmia. Tällaisessa
tilanteessa, vaikka on vain muutaman, ehkä kymmenen tai sadan,
kansalaisen asiasta kysymys, mielestäni tarkkuutta pitäisi
olla riittävässä määrin.
Valiokunta jaksaa tehdä pykäliä,
esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunta, silloin, kun on tämän
tyyppisistä asioista kysymys, mutta sitten kun on toisenlaisia
asioita, otetaan esimerkiksi vaikka eläkeläisiin
liittyvät asiat tai vaikkapa vuonna 26 syntyneet, samanlaista
pykälänikkarointi-innokkuutta ei näytä ilmenevän.
Tässä vaiheessa ei ole paljon muuta tehtävissä kuin
olla vastalauseen takana. Tietysti toinen käsittely on
vielä oma mahdollisuutensa. Esittääkö siinä vaiheessa
joku hylkyä tälle esitykselle, se on toinen asia.
Mutta toivoisin kyllä vielä kommentteja myöskin
ministeritasolta, onko tämä oikea tapa tehdä lainsäädäntöä.
Ed. Wideroos merkitään
läsnä olevaksi.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sukupuolen vahvistamisesta
on lainsäädäntö, jota on tarkkaan
pohdittu, on kuultu paljon asiantuntijoita. Mielestäni
kritiikissä, joka on tullut niiden taholta, jotka ovat
tehneet tähän eriävän mielipiteen
tai olleet mietintöä vastaan, pykäliä vastaan,
ne perustelut ovat jonkin verran ontuvat.
Ensinnäkin, lähdetään liikkeelle
siitä, että maistraatti voi vahvistaa täysi-ikäisen
henkilön sukupuolen hänen omasta hakemuksestaan,
jos hän esittää lääketieteellisen
selvityksen siitä, että hän pysyvästi
kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja että hän
elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa.
Tämä on erittäin raskas tie ja erittäin
hyvin kontrolloitu tie, ja henkilö, joka tämän
mukaisen tien kulkee, on todella käynyt nämä asiat
henkilökohtaisesti läpi. Täytyy muistaa,
että lainsäädäntö tosiaan
koskettaa noin 300:aa ihmistä Suomessa, ja kaiken kaikkiaan perheellisiä näistä 300:sta
on noin 10 prosenttia ja lapsiperheitten määrä on
suurin piirtein korkeintaan yksi kolmasosa.
Mielestäni tässä kohtaa voi taas
kiittää lakivaliokuntaa, joka on tehnyt erittäin
hyvää työtä antaessaan lausunnon
lain yhteydessä. Hämmästelenkin jonkin
verran sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä,
jotka niin voimakkaasti ovat tätä esitystä vastustaneet,
koska lakivaliokunta näki asian, mikä tässä on
ongelmana. Eli kun tuli esitys siitä, että "kun
sukupuoleen kuuluminen 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa vahvistetaan, avioliitto
jatkuu ilman eri toimenpidettä - -", sosiaali- ja terveysvaliokunta
otti tämän kohdan lakivaliokunnan lausunnosta
ja muunsi sen niin, että "jatkuu"-sana muuttui sanaksi
"muuttuu".
Lakivaliokunnassa on paljon keskustalaisia edustajia, on kokoomuslaisia,
sosialidemokraatteja, vihreitä. Ainoastaan kristillisten
edustaja on jättänyt eriävän
mielipiteen liittyen tähän lainsäädäntöön.
Pyytäisin pientä malttia tämän
asian käsittelyn yhteydessä. Tässä ei
käsitellä uudestaan parisuhdelakia, vaan pienen
marginaaliryhmän lainsäädäntöä ollaan
tekemässä ja ollaan tekemässä ihan
niihin mittapuihin, että pystytään myös
kansainvälisesti vertailemaan lainsäädäntöjä,
jotka koskettavat vähemmistöjä. Näissä puheenvuoroissa,
joita on eilen ja tämän päivän
aikana käytetty, nostetaan kyllä minun mielestäni kaiken
näköiset pedot Raamatun kirjoista jne. eli taas
kerran käydään se sama keskustelu kuin
parisuhdelain yhteydessä. Tämä mielestäni
on epäoleellista tämän lainsäädännön
yhteydessä.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Siviilivirassani olen ollut näitten
asioitten kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia.
Tämähän on aikaisemmin ollut täysin
säätelemätön alue. Kastraatiolakia,
niin kuin monet ovat todenneet, on käytetty paremman lainsäädännön
puutteessa näitten onnettomien ihmisten asioitten hoitamiseksi.
Minusta kaikkein ongelmallisinta on ollut se, että yksittäiset
lääkärit ovat vuosien saatossa saattaneet
aloittaa ihmisten hoitamisen hormoneilla, ja sitten, kun potilaat
ovat kulkeneet pitkän tien ja ikään kuin
omaksuneet toisen sukupuolen roolin kuin missä aikaisemmin
ovat olleet ja saatuaan kenties hormonihoidot muuttuneet ulkoiselta
olemukseltaan muistuttamaan enemmän sitä sukupuolta,
johon ovat hakeutumassa, koneisto onkin sanonut, että emme
me teitä leikkaa, emme me anna teille hoitoa. Minusta tässä on
ikään kuin ihmiset asetettu ansaan. Siitä syystä olen
vuosikausia ollut sitä mieltä, että jos
heidän asemaansa jollakin tavalla halutaan kohentaa, tarvitaan
lainsäädäntöä, koska
on vaikea nähdä nykyisen niukkuuden vallitessa, että missään
erityisen korkealle asetettaisiin sukupuolenvaihtoleikkauksia verrattuina
moniin muihin leikkauksiin.
Nyt kun olen nähnyt tämän lain, mielestäni
on ikävää, että tätä ei
ole harkittu kenties hieman perusteellisemmin, sillä minusta
ei ole kovin asiallista se, että sukupuoli tehdään
tässä ikään kuin ilmoituksenvaraiseksi.
Voin vain ilmoittaa, että kuulun toiseen sukupuoleen kuin
mihin minut on aikaisemmin rekisteröity. Näitä leikkauksia,
jotka kohdistuvat ulkoisiin elimiin, ei ole edellytetty tehtävän.
Mielestäni silloin, kun ja jos ihminen kirjataan toiseen
sukupuoleen kuuluvaksi kuin miltä hän biologisesti
ja fyysisesti näyttää, saatamme yhteiskunnassa
törmätä kovinkin monenlaisiin ongelmiin.
Ajatelkaa uimahalleja ym. Siellä mennään
näyttämään naisten korttia,
ja miltä se nyt näyttää, että siellä on
erilaiset sukupuolet sekaisin jne? Kyllä tässä monia
ongelmia olen näkemässä. Samoin ihmisille
voi tulla yllätyksiä: joku näyttää henkilöllisyystodistusta,
että hän on nainen, ja kun ollaan myöhemmin
päätymässä ehkä vähän
intiimimpään seurusteluun, huomataankin, että ahaa,
hän on tällainen toisenlainen nainen. Kyllä minusta
tämä on puolitiehen jäänyt laki,
tämä ei vastaa minusta täysin niihin
ongelmiin, joihin tällä on etsitty ratkaisua.
Kaiken kaikkiaan koko sukupuolenvaihtoproblematiikka, niin kuin
valiokunnan kannanotoista ja perusteluistakin näkyy, on
hyvin hyvin ongelmallista juuri siitä syystä,
että vuosien saatossa, kun näistä on
järjestetty erilaisia lääketieteellisiä neuvonpitoja,
monet ovat todenneet, että tässä nyt
kenties yläpään ongelmia hoidetaan leikkauksin
ja hormonihoidoin ja ehkä tuloksena on se, että hyvin
onnettomista ihmisistä tulee hieman vähemmän
onnettomia, mutta en ole voinut havaita, että monenkaan
ongelmia olisi kokonaan ratkaistu.
Historian saatossa tiedetään tilanteita Suomenmaassakin,
joissa asianomainen on ensin toivonut, että hänen
sukupuolensa muutetaan kertaalleen. Elettyään
jonkin aikaa siinä roolissa, vaikka kuinka on vakuuttanut,
että on pysyvästi tätä mieltä,
henkilö onkin päättänyt hakeutua
jälleen entiseen rooliinsa ja taas edellyttänyt,
että hänelle tehdään näitä leikkauksia.
On meillä näitä tapauksia, joissa on
kahteen kertaan vaihdettu ikään kuin biologista
sukupuolta — taikka sehän ei ole mahdollista — tehty
sen tyyppisiä leikkauksia, että asianomainen
ulkonaisesti on taas saanut toisenlaiset tunnusmerkit. Eli en ole
kaiken kaikkiaan vakuuttunut siitä, että tämä on
oikea tapa korjata näiden onnettomien ihmisten asemaa.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuorojen pituus 1 minuutti.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sain ed. Kokkosen puheesta sen käsityksen,
että transseksuaali voi ilmoittaa noin vain sukupuolenvaihdoksestaan
maistraatille ja asia on sillä selvä. Näin
ei suinkaan ole. Ilmoituksen perusedellytyksenä on jo vuosikausien selvitykset
siitä, että ihminen kuuluu juuri siihen ryhmään,
joka voi tällaisen ilmoituksen tehdä.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Puhjo! Olen tässä vuosikymmenten
saatossa nähnyt, että näitä on
voitu aika kevyesti välillä tehdä, ja
siksi vedän tästä sen johtopäätöksen,
että itse asiassa kysymys on ilmoituksenvaraisesta asiasta
de facto.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Puhuinkin tästä sillä pohjalla,
että sitten kun tämä mietinnön
mukainen lakiesitys on voimassa, se ei ole pelkkä ilmoitusasia.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lakivaliokunta hyvin vakavana kuunteli
ne asiantuntijat, jotka kuuli, niin tässä asiassa
ei ole mitään kevyttä, ei mitään
kevyttä. On masentavaa, että hyvä halu
auttaa muutaman onnettoman ihmisen asiaa on saanut tämmöiset
piirteet kuin se on täällä saanut.
Minä en puutu tähän asiaan muilta
osin muuten kuin parilla ajatuksella puolustan tätä lakivaliokunnan
lausuntoa. Ed. Ylä-Mononen sanoi täällä,
että jos edetään tämän
mietinnön mukaisesti, tulee ongelmia. Asia on juuri päinvastoin. Jos
edetään tämän vastalauseen mukaisesti
ja kun nämä avioliitossa elävät
ihmiset ovat juuri löytämässä ratkaisun
vuosia jatkuneeseen pulmalliseen tilanteeseen, aiheutetaan siihen
vielä avioeroprosessi, ositusprosessi, lastenhuoltoprosessi
ja kaikki ne prosessit, mitä avioliiton purkamiseen tai
avioeroon liittyy. Sen tuskan välttämiseksi lakivaliokunta
päätyi siihen, mihin lausunnossaan päätyi
ja mihin nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistökin
on päätynyt. On sydämetöntä ja
kohtuutonta, että nämä ihmiset saatetaan
niiden pulmien eteen, joita tämä vastalause tarkoittaisi.
Ikäraja on minusta ainoa asia, josta tässä voidaan
keskustella.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän esitetyn lain sanamuodon
mukaan oikeudellinen sukupuolenvaihdos perustuisi henkilön subjektiiviseen
kokemukseen sukupuolesta, toisin sanoen siihen, että hän
kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen. Sen vuoksi mielestäni ed.
Kokkonen oli analyysissään ja tulkinnassaan aivan
oikeassa.
Monissa muissa maissa sukupuolen vaihtamisen edellytyksenä on
jo suoritettu leikkaus tai hormonihoito, joiden seurauksena henkilö myös ulkonaisesti
alkaa muistuttaa enemmän sitä sukupuolta, joksi
hänet juridisesti aiotaan vaihtaa. Esimerkiksi Euroopan
ihmisoikeussopimusta on transseksuaalien oikeuksien kannalta tulkittu vain
niissä tapauksissa, joissa henkilölle on tehty sukupuolenvaihdosleikkaus.
Tätä ei olla edellyttämässä tässä laissa.
Vastalauseessa ehdotetaan, että edellytys juridiselle
sukupuolenvaihdokselle on se, että henkilö kuuluu
tähän sukupuoleen, johon hänet juridisesti
ollaan vaihtamassa eikä vain koe kuuluvansa. Tulkintani
on, että tällöin kriteerit ovat myös jonkin
verran tiukemmat muun muassa henkilön ulkoisten sukupuoliominaisuuksien
suhteen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on hyvin herkkä ja
sinänsä tärkeä asia, vaikka
se koskettaakin hyvin pientä väestönosaa.
Kun kysymys on tällaisesta asiasta, täytyy valittaen
todeta, että tämän asian valmistelu, vaikka
se on ollut vuosikymmenen mittaista, on ollut kuitenkin hyvin kapea-alaista.
Tätä sukupuolenvahvistamiskysymystä on
hallituksen esityksessä tarkasteltu ja esitys on laadittu
vain juridis-teknisenä kysymyksenä. Sen sijaan
sellaiset syvät psykologiset ja jopa teologispohjaiset
vaikuttimet, jotka tämän tyyppiseen asiaan väistämättä liittyvät,
on unohdettu valmisteluvaiheessa.
Tämä näkyy muun muassa hallituksen
esityksen perusteluista, kun sivulla 13 on luettelo niistä tahoista,
joilta työryhmän mietinnöstä on
pyydetty lausunto. Lausunnonantajien joukossa ei ole esimerkiksi
kirkkoa tai muuta tämän puolen asiantuntemusta
edustavaa tahoa. Kuitenkin nämä ovat todella syvällisiä arvokysymyksiä ja myös
vaikuttavat monella muulla tavalla muun muassa perheisiin, läheisiin,
mutta ennen kaikkea tietysti asianomaiseen henkilöön
muullakin tavalla kuin juridisena tai teknisenä kysymyksenä.
On siis ikävää, että valmistelu
on ollut näin pintapuolista ja puutteellista.
Valmistelun heikkoutta osoittaa myös se, että kun
lakivaliokunnassa lausuntoa valmisteltaessa kuuntelimme asiantuntijoita,
ilmeni, että lyhyen esityksen pykäliin tarvittiin
varsin paljon muutosehdotuksia ja tarkennuksia. Sen lisäksi
todettiin vielä asiantuntijoiden taholta, että asetuksella
jää annettavaksi poikkeuksellisen paljon hyvin
tärkeitä asioita, säännöksiä.
Tämä ei osoita hyvää lainvalmistelumenettelyä.
Lakivaliokunnassa on valitettavasti jouduttu aika monen muunkin
lain osalta toteamaan sama, että valmistelu ei ole ollut
riittävän perusteellista ja huolellista.
Ymmärrämme, että oikeusministeriössä on paljon
töitä ja eurooppalainen ja kansainvälinen kehitys
terrorismeineen ja kaikkineen tuo uusia asioita ja tavattoman vaikeita
kytkentöjä, ja omankin lainsäädännön
jatkuva muuttuminen tuo sellaisia kytkentöjä ja
vaikeuksia, että työ on vaikeaa. Tämä on
johtanut siihen, että lakivaliokunta ei selviä oikeastaan
mistään hallituksen esityksestä tätä nykyä nopealla
tahdilla, koska siellä haluamme perehtyä asioihin
ja tehdä hyvää lainsäädäntöä.
Hallituksen esitysten pohjalta hyvän lainsäädännön
tekeminen ei ole mahdollista ilman, että valiokunta käy
todella laajan asiantuntijakierroksen ja hankkii perusteellisen
selvityksen jokaisesta esityksestä ja jopa lähes
jokaisesta pykälästä. Tämä on
yksi esitys, joka on tällaisen työn läpikäynyt
ja on ilmennyt, että siinä todellakin paljon on
puutteita ja valmistelun yksipuolisuus näkyy koko esityksessä.
Arvoisa puhemies! Esityksen sisällön osalta on
todettava, että täällä esillä olleet
muutamat asiat ovat keskeisiä kysymyksiä. Avioliitossa elävän
henkilön sukupuolen vaihtaminen samaksi sukupuoleksi kuin
on puolisolla ja liiton muuttuminen automaattisesti rekisteröidyksi
parisuhteeksi tai päinvastoin rekisteröidyssä parisuhteessa
elävien samaa sukupuolta olevien tapauksessa toisen sukupuolen
muuttuminen vastakkaiseksi lakivaliokunnan enemmistön esityksen
mukaisesti — tästähän siellä äänestettiin — on
nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tullut esitykseksi, joka on
mietinnössä pohjaehdotuksena.
Varsinkin tämä näin syntyvä automaatio
merkitsee kylläkin samaa sukupuolta olevien avioliittoinstituution
syntymistä käytännössä,
varsin automaattisesti siis. Tämä ei ollut kyllä parisuhdelain
tarkoitus, että näin tulisi missään
tapauksessa tapahtumaan. Yhdyn siihen, mitä ed. E. Kanerva äsken
totesi, että nämä ovat herkkiä kysymyksiä eikä lisää ongelmia
ole syytä näissä asioissa ihmisille tuottaa,
mutta toisessa vaakakupissa on kuitenkin laaja yhteiskunnallinen
näkemys ja tietyt eettiset ja arvoperuslähtökohdat, joita
emme voi missään tapauksessa tällaisen
esityksen kyseessä ollen ohittaa, niin kuin tässä on nyt
valitettavasti tapahtumassa.
Toinen kysymys on vieraassa valtiossa vahvistetun sukupuolen
päteminen Suomessa. Esimerkiksi Norjassa edellytetään,
että Norjan oma viranomainen hyväksyy tämän.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on kirjoittanut uuden pykälän, joka
merkitsee, mikäli oikein ymmärsin, että henkilöllä,
joka on ulkomailla sukupuolensa vaihtanut, pitää olla
sen valtion kansalaisuus tai asuinpaikka siinä valtiossa,
jossa päätös tehtiin. Tämä ei
poista sitä ongelmaa, mikä mielestäni
tähän sisältyy. Olisi ollut syytä lähteä siitä,
että jokaisessa tapauksessa Suomen viranomaiset katsovat,
täyttyvätkö edellytykset, ja sen jälkeen tehtäisiin
päätös. Tähän ei nyt
ole siis menty.
Edelleen näiden sukupuoltaan vaihtavien henkilöiden
lasten asema ja elinolosuhteiden tarkastelu on tästä hallituksen
esityksestä unohdettu täydellisesti. Mielestäni
se on äärettömän vakava kysymys.
Meidän pitää aina olla huolissamme lasten
asemasta, ja sen unohtaminen on kyllä, voin sanoa voimakkaasti,
edesvastuutonta tällaisessa tilanteessa. Toisen vanhemman
sukupuolen vaihtaminen perheessä on niin iso asia, että sitä ei
kerta kaikkiaan voi ohittaa noin vain. Siksi on hyvin perusteltua
se, mitä täällä on eri puolilta
salia tullut esille, että tarvitaan 30 vuoden ikäraja
ja toisaalta jos on perheessä alaikäisiä lapsia,
niin tällöin sukupuolenvaihdokseen ei olisi mahdollisuutta.
Se olisi todella paikallaan.
Vetoankin edustajiin, että tässä suhteessa
nyt pysähdytään ajattelemaan, mitä ollaan
tekemässä lasten aseman ja tilanteen osalta, jos
enemmistön kanta tulisi päätökseksi.
Arvoisa puhemies! Transseksuaalisuudesta on paljon käyty
nyt keskustelua. Itse hankin siitä tietoa valiokunnan käsittelyn
aikana ja sain tietoa. Osittain hallituksen esityksessäkin
todetaan jotakin, mutta erittäin ohuesti. Transseksuaalisuus
on psyykkinen ongelma. On käyty keskustelua, onko se pysyvä tila
vai ei. Hallituksen esityksessäkin sanotaan, että se
ei välttämättä ole pysyvä olotila.
Näin varmaan asia on, eli transseksuaalisen ihmisen ruumis
on sinänsä terve. Hän voi hormonaalisten
ja kirurgisten toimenpiteiden kautta saada uskon siihen, että hän
voi vaihtaa sukupuolta, mutta silloinkin tapahtuu vain ulkoinen
muutos. Sisimmältään henkilöt
säilyttävät sukupuolensa. Onhan niin,
että Luoja on luonut jokaisen ihmisen hedelmöityksessä niin,
että hänellä on tietyt sukupuolikromosomit
ja sukurauhaset, jotka määrittelevät
hänen sukupuolensa, ja näitä sukupuolikromosomeja
ja -rauhasia ei pystytä, ei lailla eikä leikkauksilla,
muuttamaan. Tämä ei tietysti poista sitä,
että on erilaisia yhdistelmiä ja sitä kautta
tulee näitä ongelmallisia tilanteita, mutta peruslähtökohta
on tämä.
Tämä laki johtaa nyt siihen, että aivan
tervettä ruumista saatetaan lähteä kivuliailla
operaatioilla muuttamaan toisen sukupuolen mukaiseksi. Tosin tämähän
ei ole edellytys tämän mukaan, ja se on käsittämätöntä.
Sukupuolenvaihdokselle ei ole leikkaus edellytyksenä, on
vain omasta ajatusmaailmasta kiinni, miksikä itsensä kokee.
Se on käsittämätöntä,
että näin on päädytty tässä esityksessä,
sanoisin, vähän puolitiehen todellakin.
Arvoisa puhemies! Muutamat asiantuntijat valiokunnassa sanoivat,
että jos tämä laki tulee hyväksytyksi
hallituksen esityksen muodossa ja uskon, että aivan sama
pitää paikkansa sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön mukaisena, niin Suomi saa maailman liberaaleimman
sukupuolenvaihdoslainsäädännön.
Onko meidän oltava tässä asiassa edelläkävijöitä ja
johdettava tällaiseen tilanteeseen, että näin
voidaan helposti tehdä ja meidän lainsäädäntömme
tällaiseen jopa ohjaa? Siitä olen eri mieltä kuin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistö.
Oman näkemykseni olen kirjoittanut lakivaliokunnan
lausunnon sisältämään eriävään
mielipiteeseen, joka on sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön
lopussa. Se on arvoisien edustajien hyvin hyvin helposti
löydettävissä, kun se on se viimeinen
lehti tässä asiakirjanipussa. Pyydän,
että kaikki edustajat lukevat tämän mietinnön
viimeisen lehden sen lisäksi, että tutustuvat hyvin
näihin kaikkiin muihinkin asiakohtiin ja sisältöön
ja siihen, mitä täällä on aikaisemmin
sanottu ja esimerkiksi ed. Räsänen on esille tuonut.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta ed. Kankaanniemen puheenvuoron
johdosta, että syntyy silloin tällöin
ihmisiä, jotka ovat niin sanotusti kaksineuvoisia, mutta
heidän kohdallaan päätetään
yleensä jo synnytyslaitoksella, kummat sukupuolielimet
säilytetään ja kumpaan sukupuoleen heidät
kasvatetaan. Oman kokemukseni mukaan tämän tyyppisistä ihmisistä ei
ole kysymys silloin, kun puhutaan tästä ryhmästä,
jonka asemaa yritetään nyt tällä lainsäädännöllä järjestää.
Minun mielestäni on hyvin selvää,
että jos sanotaan a, pitää sanoa myös
b. Toisin sanoen toistan vielä kerran sen, että kun
ja jos ihmisen ulkoisia ominaisuuksia muutetaan hormonihoidoilla ja
kaikella muulla, niin minusta on käsittämätöntä,
että sukupuolielimet kuitenkin säilytetään
sitten aikaisemman henkilöllisyyden mukaisessa muodossa
ja asianomainen saa uuden henkilöllisyystodistuksen. Kehotan
kaikkia kansanedustajia miettimään, minkälaisia
kaikkia hankaluuksia siitä seuraa, minkälaisia
ongelmallisia tilanteita.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen puheenvuoro herätti
minussa ainakin kysymyksen, onko sitten enemmän eettistä jättää edelleen
sääntelemättä tämä tilanne.
Ed. Kokkonen sanoi jo aikaisemmin, että kysymyksessä ovat
todella onnettomat ihmiset, jotka ovat joutuneet ikään
kuin elämän ansaan, tai hallinnolliseen ansaan.
Onko eettistä olla tähän puuttumatta?
Kyllä minä yhdyn ed. Erkki Kanervaan siinä,
että myös eduskunnassa pitäisi näissä asioissa
ajatella sydämellä.
Mitä ed. Kankaanniemen lainvalmistelutasoon kohdistuvaan
kritiikkiin tulee, niin tämä on kyllä kaikesta
huolimatta erinomaisen hyvä askel paljon paljon parempaan
suuntaan kuin sääntelemätön
tilanne. Oikeusvarmuus lisääntyy olennaisesti.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on erittäin
hyvin nostettu esille se, että on kysymys pienestä ryhmästä ja
että me nyt sydämellä ja aikamoisella
pieteetillä tai tarkkuudella tarkastelemme tätä asiaa.
Itse olen ollut psykiatrisessa hoitotyössä jonkun
aikaa ja siellä nähnyt myös niitä ongelmia,
kun mahdollisesti myöskään leikkaukset
eivät ole tuottaneet sitä tulosta vaan on päädytty
jopa itsemurhaan. Tämä on erittäin monitasoinen
kysymys. Sen vuoksi, koska tässä on noussut esille, että kaikki
asiat eivät ole yksiselitteisiä, toivoisin, että vastalause
tulisi huomioiduksi, mutta myös vielä tarkemmin
katsottaisiin näitä asioita. Tämä on
todella arvokysymys, tämä ei ole pelkästään
tekniikkaa eikä juridiikkaa.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta lyhyesti,
että siitä syystä me aikanaan tuolla
kentällä ryhdyimme ajamaan lainsäädäntöä tällä alueella,
että tiesimme, että nämä onnettomat
ihmiset eivät tule näitä leikkauksia
koskaan saamaan, jos asiasta ei ole lainsäädäntöä.
Nyt heidät tiputetaan juuri tähän loukkoon
eli tällä lainsäädännölläkään
ei nyt millään tavalla huolehdita siitä,
että näitä leikkaustoimenpiteitä tehtäisiin.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ehdottomasti laillisen yhteiskunnan kannalla
ja asioista on tarkoituksenmukaisella tavalla säädettävä lailla. Tämä kysymys
on varmasti sen luonteinen, että siitä on lainsäädäntöä syytä tehdä.
Mutta mielestäni lainsäädäntö pitää tehdä äärettömän
huolellisesti ja tämäntyylisessä asiassa
erityisen huolellisesti. Tätä vaatimusta, mitä pidän
keskeisen tärkeänä, tämä ei
valitettavasti sisällä. Laatu on yhtä tärkeä kuin
se, että on itsetarkoituksellisesti jokin laki. Tässä mielessä katson,
että tämä tulisi nyt ilmeisesti toisessa
käsittelyssä esittää hylättäväksi,
ja sitten pontena annetaan hallitukselle velvollisuus valmistella
se kokonaan uudelleen ottaen huomioon ne vakavat kysymykset, jotka on
täällä esille nostettu eri tahoilta.
Tämä ei ole kevyen sarjan asia.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Jottei jäisi tämänkään
päivän asiakirjoihin väärää tietoa,
niin huomautan ed. Marjaana Koskiselle, että ainakin niin
ed. Seppo Lahtela kuin allekirjoittanutkin
kannattivat oikeusministeri Koskisen alkuperäistä esitystä. Äänestimme
vastaan lakivaliokunnan lausunnon sivulla 3 ilmenevää uudenmuotoista
kakkospykälän ehdotusta ja samalla tavoin sivulla
4 ilmenevää uutta 6 §:n muotoa. Emme
jättäneet asiasta eriävää mielipidettä,
koska uskoimme sen, että edes sosiaali- ja terveysvaliokunta
puolustaa hallituksen hyvää esitystä alkuperäisenä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Eilen keskustelussa ainakin itselleni tuli
aivan selkeä viesti siitä, että tämä esitys
tässä muodossa, missä se nyt hyvinkin
pitkällisen keskustelun jälkeen ja monen valiokuntatyöskentelyn
jälkeen on meillä käsittelyssä,
ei ole sen kaltainen, jota itse ainakaan voisin hyväksyä.
Mitä enemmän siitä eilen, tosin kesken
jääneen keskustelun aikana, keskusteltiin, sitä selvemmin
tulin siihen johtopäätökseen omalta osaltani,
että tässä yhteydessä olisi
syytä hylätä tämä esitys
ja viedä se nimenomaan ministeriöön uudelleen
valmisteltavaksi. Tähän ainakin itselleni sain
rohkaisua ministeri Koskisen eilisistä puheenvuoroista,
että tämä esitys tässä muodossa
ei ole valmis, vaan tarvitsee uudelleentarkastelua.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan vastalauseessa on otettu ne
oleelliset epäkohdat huomioon, joita itsekin löysin,
kun tätä hallituksen esitystä tarkastelin,
ja olisin ollut hyväksymässä vastalauseen
sellaisenaan. Täytyy todella sanoa, että halusin
sen takia puheenvuoron ottaa, että olen nyt epävarma,
kumpi on parempi: hylätä vai päätyä omalta
osaltani vastalauseeseen. Siinä mielessä tämä keskustelu
mielestäni on tarpeen vielä tänään
täällä. Ei ole kysymys vähäpätöisestä asiasta.
Hämmästyin vähän ed. M.
Koskisen puheenvuoroa, jossa toitte esille, että täällä nyt
maalataan petoja esille ja Raamatustakin nostetaan jotain esille.
Minä en ole näin kokenut. Eilen ei nostettu tällaisia
asioita esille, enkä vielä tänä päivänä ole
täällä nähnyt minkäänlaisia
petoja. Siinä mielessä minusta on niin vakavasta
asiasta kysymys, että tämä heitto sinänsä mielestäni
ei ollut hyvä näin tärkeän asian
kohdalla. Tietysti voidaan sanoa, että transseksuaalien
henkilöiden kohdalla on kysymys pienestä ryhmästä,
mutta heidän asiansa meidän on otettava vakavasti. Meidän
on kaikkien ihan niin sydämellä niin kuin järjelläkin
tämä asia käsiteltävä täällä.
Olen vakuuttunut, että jos näin tehdään,
varmasti oikeudenmukaiset ratkaisut löytyvät.
Transseksuaalit henkilöt kärsivät varmasti
tilanteestaan myöskin, ja he todella tarvitsevat apua,
niin henkistä tukea, hyväksyntää kuin
myöskin hoitoa, mikä se hoito sitten onkaan: leikkaustoimenpiteet
ja sosiaaliset palvelut. Varmaan hyvin monenlaisesta avun tarpeesta
ja heidän kohtaamisestaan on kysymys.
Eilen täällä kovasti keskusteltiin,
onko kysymys sairaudesta vai ominaisuuksista, taudista. Tähänkin
asiaan varmasti on syytä pysähtyä. Joka
tapauksessa ajattelen näin sen tiedonkin perusteella, mitä ymmärsin
asiantuntijoidenkin kautta viestittyneen, että tutkimusta
tästä aihealueesta ei ole riittävästi.
Se jo sinänsä mielestäni on viesti siitä,
että meidän ei pidä kovin kevyesti tätä esitystä nyt
viedä eteenpäin. On huono sana sanoa kevyesti,
mutta sanon, että vielä ehkä syvällisemmin
joihinkin asioihin on tässä ja nyt pysähdyttävä.
Sinänsä tämä asia edellyttää enemmän
lääketieteellistä tutkimusta, jonka avulla
voidaan pureutua siihen, mistä on kysymys, ja puuttua mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa tilanteeseen näiden henkilöiden
elämänvaiheissa, etsiä ratkaisuja siihen,
miten näitten henkilöitten kohdalla haetaan apua.
Meillä on tietoa siitä, että sairaaloissa
ihmiset tuovat näitä kokemuksiaan eri hoitotilanteissa esille,
kun taustoja käydään läpi. Lastenpsykiatrit
tuntevat hyvinkin varmasti tämän tilanteen. Perhehoidoisssa
ja perheneuvoloissa nämä tulevat esiin. Täällä on
tullut esille tänään, ainakin eilen tuli
hyvinkin lääkäriedustajien puheenvuoroissa
esille, että lastenpsykiatrit tuntevat tilanteita, joissa
lapsi kokee vierautta ja vastenmielisyyttä omaa sukupuoltaan
kohtaan. Näin ollen lastenpsykiatrit myöskin tietävät,
että oikealla hoidolla lasta voidaan auttaa myöskin
hyväksymään oma sukupuolensa. Tämä on
yksi kysymys, joka tämän asian kohdalla on selkeästi
tullut meille tietoon.
Sukupuolenvaihdostapaukset edellyttävät perheissä syvällisiä,
perheen sisäisiä prosesseja ja yksilöiden
sisäisiä prosesseja. On kysymys eettisistä asioista
ja sosiaalisista asioista. Sen lisäksi toki tulee näitä juridisia
kysymyksiä ja varmasti myös taloudellisia kysymyksiä,
minkä täällä, oliko ed. E. Kanerva
ja muutkin, olette ottaneet esille. Ei tässä ole
kyse vain yhdestä lähestymistavasta, vaan on todella
monia asioita tämän lakiesityksen kohdalla. Vaikkakin
on kyse pienestä ryhmästä, on erittäin
tärkeää, että myöskin
pienten ryhmien asiat tarkastellaan syvällä pieteetillä ja
laaja-alaisesti.
Itse kovasti jäin miettimään tätä selkeyttä. Varmasti
lakia me tarvitsemme, käytäntöön
selkeätä johtolankaa siitä, miten näissä asioissa
tulee toimia. Mutta kyllä sitten kun laki tehdään, siinä sanamuotojen
täytyy olla selkeitä. En voinut millään
ymmärtää, miten voidaan sanoa, että "kokee"
kuuluvansa toiseen sukupuoleen. Jotenkin ensimmäisenä,
kun luin tätä mietintöä ja perusteluja,
pysähdyin siihen, miksi ei voida sanoa, että kuuluu
selkeästi toiseen sukupuoleen. Kun tämä hyväksytään,
sen jälkeen me tiedämme, mitä tulee tehdä,
minkälaisessa tilanteessa me pystymme tällaisen
ratkaisemaan, mitä se edellyttää, psykiatriaa
tai hoitotiimiä, tutkimustiimiä, perhetiimiä,
jossa tämä asia käsitellään
todella sydämellä, ed. Lax, ja järjellä ja
pieteetillä, että näihin löytyvät
ne oikeat ratkaisut. Näitten käsitteiden selkeyttäminen
tässä jäi kesken. Laki on mielestäni
sillä lailla jäänyt puutteelliseksi valiokuntakäsittelyssä.
Oliko sitten kysymys siitä, ettei kuunneltu asiantuntijoita,
ei ollut riittävästi asiantuntijoita? Oliko aikapula
tai joku tällainen? Ajattelisin niin, että on
kuitenkin tilanne näiden henkilöiden kohdalla
avoin nytkin, varmasti joistakin päivistä tai viikoista
vielä on kysymys, ennen kuin saadaan tähän
asiaan ratkaisu. Varmasti se ei ainakaan huonompaan suuntaan mene,
vaan varmasti myös parempaan suuntaan. Erityisesti asiantuntijuutta
tässä asiassa minä ainakin henkilökohtaisesti
peräänkuulutan ja myöskin sitä,
että tässä otetaan huomioon lasten asema
ja ikäkysymys.
Ikäkysymyksestä ihan sen verran, että itselleni
nousi kysymys todella 18 vuodesta. Varmasti 18-vuotiaat henkilöt
ovat aikuisia, mutta kuitenkin tiedämme, että joissain
tapauksissa esimerkiksi erilaisissa hormonihoidoissa ja lääkehoidoissa
on merkitystä sillä, että niitä jo
useamman vuoden ajan toteutetaan, ennen kuin nähdään
sitten vasta, minkälaiseen tilanteeseen päädytään
ja minkälaisia arvioita tilanteesta tehdään.
Olisin nähnyt, että tässä olisi
katsottu, että se aikuisuusikä olisi ollut todella
korkeampi, ennen kuin näihin lopullisiin ratkaisuihin mennään.
Kun tiedetään myöskin, mitä kaikkea
perheessä elämäntilanteissa tuohon ikään
liittyy, siinä mielessä näen,
että ikäraja 30 vuotta olisi ollut todella perusteltu
ja harkittu. Toivon, että tähän todella
vielä palataan.
Tietysti sitten se merkittävä ristiriita itselleni oli
se, että kun valiokunnan enemmistö hyväksyi,
että avioliitto voisi jatkua parisuhteena, niin tämä oli
mielestäni sillä lailla outo oikaisu. Tähän
tietysti tuli eilen meille vastaustakin ministeri Koskisen taholta,
hänen kantansa tähän, joka rohkaisee
edelleen tätä kysymystä pohtimaan, mikä tässä olisi
oikein. Toivon, että tämä vielä korjataan.
Kun aikoinaan tosiaan tuota parisuhdelakia käsiteltiin,
niin kyllä me sen keskustelun muistamme. Ei siinä tarvitse
sen kummemmin tunteita nostaa kuin muutakaan, vaan niitä faktoja,
että silloin kuitenkin aivan reaalisesti, asiallisesti,
perusteltiin, että ei suinkaan tuolla lailla haluttu rinnastaa
näitä parisuhteita avioliittoon, ja silloinhan
se otettiin ikään kuin tosiasiana. Siitähän
meidän on nyt tässä lähdettävä,
että sitä, mitä tässä salissa
sanotaan, myöskin tarkoitetaan. Siinä mielessä kysyn,
miksi nyt tässä yhteydessä menetellään
näin kuin menetellään. Tuota kohtaa olisi
mietinnössä pitänyt toisella tavalla
tarkastella.
Nyt tähän toivon näitä korjauksia
ja keskustelua siitä, että tämä todella
voitaisiin vielä palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.