Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Nopeiden laajakaistayhteyksien ulottaminen
maaseudun asukkaiden saataville on lähtökohtaisesti kannatettava
asia. Olen kuitenkin kritisoinut laajakaistahanketta ja siihen liittyvää aiempaa
lakia, koska pidän sitä vajavaisena ja suurta
joukkoa maaseudun asukkaita eriarvoistavana. Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 21/2010 tekee täsmennyksiä laajakaistan
rakentamisen tukiin liittyen, mutta tämäkään
lakiesitys ei käytännössä ratkaise
niitä ongelmia, joita alkuperäinen hallituksen
esitys 176/2009 maaseudun asukkaille synnytti.
Ydinongelma nykyisessä laajakaistan rakentamismallissa
haja-asutusalueille on siinä, että se pakottaa
monet keskustaajamien ulkopuolella asuvat kustantamaan sellaisia
yhteyden rakentamiseen liittyviä kustannuksia, joita taajamien asukkaat
eivät joudu maksamaan, siitä enintään
2 kilometrin mittaisesta osuudesta, joka tulee kuluttajan itsensä maksettavaksi
yhteyskeskuksen ja asuinpaikan välille. Näin ei
mielestäni pitäisi olla, sillä tämä asettaa
maaseudun asukkaat edellä kuvatun kaltaisiin kahteen kastiin.
Katsonkin, että ne kuluttajat, jotka katsovat tarvitsevansa
nopeaa internet-yhteyttä, tulisi saattaa nopean laajakaistan
piiriin maksutta, ilman ylimääräisiä kustannuksia.
Tämä ei tarkoita sitä, että piuhat
vedettäisiin jokaisen tölliin automaattisesti,
vaan sitä, että esimerkiksi netin kautta lisätienestejä hankkiva maanviljelijä tai
muuta yritystoimintaa harjoittava henkilö saisi tarvittaessa
nopean yhteyden kotiinsa yhteiskunnan tuella. Luonnollisesti henkilö maksaa
kuukausittaiset kohtuuhintaiset liittymämaksut siinä,
missä suurkaupungin asukaskin. Tämä jos
mikä olisi maaseudun yritystoimintaa edistävää politiikkaa.
Arvoisa puhemies! Nykyisen laajakaistarakentamisen tuki on joissain
kunnissa ongelmallinen, sillä kunnat joutuvat maksamaan
oman osuutensa rakennuskustannuksista. Kaikkein köyhimmille
tai pinta-alaltaan suurille mutta suhteellisen harvaan asutuille
kunnille tämän rakentamistuen hyödyntäminen
on täysin ylivoimainen tehtävä omavastuuosuuden
takia. Tältäkin osin olisi tuen antamismallissa
parantamisen varaa, jotta todellinen kuntien ja niiden asukkaiden
välinen tasa-arvo pääsisi toteutumaan
myös käytännön elämässä.
Arvoisa puhemies! Edellä kerrottuun viitaten teen nyt
käsittelyssä olevaan hallituksen esitykseen seuraavanlaisen
lausumaesityksen, joka on salissa jaettu edustajien pöydälle:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa tarkasti laajakaistapalvelujen saatavuutta myös
haja-asutusalueilla ja tarvittaessa ryhtyy pikaisiin toimiin, joilla 100
Mbit/s yhteysmahdollisuus rakennetaan yhteiskunnan tuella
perille asti kaikille niille haja-asutusalueilla sijaitseville kotitalouksille,
jotka sitä tarvitsevat, henkilön taloudellisesta
tilanteesta tai liityntäpisteen etäisyydestä riippumatta."
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Heti aluksi kannatan ed. Pentti Oinosen lausumaehdotusta.
Haluan todeta, että tänään
eduskunta on käsitellyt seitsemän tuntia eräänlaista
tukea EU:n jäsenvaltiolle Kreikalle riskilainoituksen muodossa.
Tämä hallituksen esitys, joka on nyt toisessa käsittelyssä,
johtuu myös komission kannanotosta, jossa komissio on lähtenyt
vaatimaan Suomelta niin sanotun Deggendorf-ehdon täytäntöönpanoa
nimenomaan valtiontuen osalta, eli jos tulkitaan, että jotakin
yhteismarkkinoille soveltumatonta, sääntöjenvastaista
tukea olisi annettu, niin se pitää periä takaisin
ennen kuin voidaan lähteä edes pohtimaan laajakaistahankkeen
valtiontukea.
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen käsittelyn jälkeen
olen vielä yrittänyt selvittää itselleni, mitä todella
tarkoittaa hallituksen esityksen 11 §:n 2 momentin
3 kohdan lisäys, jossa todetaan, mitkä hankkeet
eivät ole tukikelpoisia.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni nämä EU:n
komission paimentamat hallituksen esitykset usein ovat täysin
sellaisia, että ainakaan tällainen rivikansanedustaja,
joka ei ole asianomaisen valiokunnan jäsenenä kuulemassa
asiantuntijoiden kuulemisia, ei meinaa päästä kyllä selville
siitä, mitä tällä todellisuudessa
tarkoitetaan.
Keskustelu päättyi.