4) Hallituksen esitys laeiksi esitutkintalain ja pakkokeinolain
sekä eräiden näihin liittyvien lakien
muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lisääntyvä huumausainerikollisuus
ja siihen liittyvät väkivalta- ja omaisuusrikokset
sekä törkeät talousrikokset edellyttävät
pikaisia lainsäädäntötoimia
kansalaisten turvallisen lähiympäristön
takaamiseksi. Poliisin valtuuksien lisääminen
törkeiden rikosten tutkinnassa on kansalaisten oikeusturvan,
siis meidän kaikkien veronmaksajien, ja yhteiskuntamoraalinkin
kannalta tärkeää. Poliisin toiminnan
tehostaminen johtaa rikollisten suurempaan kiinnijäämisriskiin,
ennaltaehkäisee rikoksia ja pienentää meidän
kaikkien maksettavaksi tulevia kustannuksia.
Rikoksen uhrin asemaa tällä esityksellä parannetaan.
Esitutkinnan tavoitteisiin lisätään hallituksen
esityksessä velvollisuus selvittää mahdollisuuksien
mukaan rikoksella saadun omaisuuden palauttaminen. Myös
asianomistajalle kuuluva vahingonkorvaus pyritään
nykyistä paremmin turvaamaan. Esitutkinta-aikaa voidaan
syyttömän osalta lyhentää. Rikokseen
syyllistyneen tunnistamiseksi on tärkeätä lisätä lakiin
ryhmätunnistuksen järjestämismahdollisuus.
Laissa määritellään sivullisen
asema ja velvollisuudet osallistua ryhmätunnistuksiin yksiselitteisesti. Rikoksen
uhrin ja sivullisten asemaa parannetaan muun muassa laajentamalla
kotietsinnän käyttöalaa siten, että se
saataisiin toimittaa myös väliaikaiseen hukkaamiskieltoon
tai vakuustakavarikkoon pantavan esineen tai omaisuuden löytämiseksi.
Arvoisa puhemies! Telekuuntelun ja -valvonnan alan laajentaminen
törkeisiin ja suunnitelmallisiin talousrikoksiin, törkeisiin
lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tapauksiin
sekä törkeisiin vahingontekoihin on perusteltua.
Merkittävä muutos pakkokeinolakiin on teknisen
tarkkailun ulottaminen kotirauhan piiriin. Poliisi saisi kuunnella
törkeästä rikoksesta epäiltyä myös
epäillyn tai jonkun muun kotona, mikäli rikoksen
selvittäminen olisi olennaisesti vaikeampaa tai mahdotonta
käyttämällä vähemmän
puuttuvia pakkokeinoja. Nykyisin tarkkailu onkin jo sallittua julkisella
paikalla, vankilassa tai sellaisessa tilassa, jota ei käytetä varsinaiseen
asumiseen. Telekuuntelu ja televalvontalupa ulotettaisiin tämän
esityksen mukaisesti myös sähköpostiosoitteisiin
ja matkapuhelimiin.
Pakkokeinolakia ollaan muuttamassa nyt niin, että epäilty
voitaisiin määrätä matkustuskieltoon,
pidättää ja/tai vangita, jos
on syytä epäillä, että hän
lähtee pakoon, hävittää todisteita
tai jatkaa rikollista toimintaa. Tällä hetkellähän
epäillyn tueksi vaaditaan todennäköisiä syitä.
Todennäköisyysedellytys jäisi voimaan
oikean epäillyn löytämisen ja rangaistusseuraamuksen
arvioinnin osalta. Rikoksesta epäillyn hallinnassa olevien
tilojen kotietsintään ja henkilötarkastukseen
voidaan määrätä sikäli,
kun on syytä epäillä tutkittavan syyllistyneen
rikokseen.
Edellä mainituissa tapauksissa tärkeää on
tilanteen tehokas ja nopea selvittäminen. Se palvelee kaikkien,
niin epäillyn, asianomistajan kuin tutkivan poliisinkin
etuja. Suomessa poliisin valtuuksien käyttäminen
on hyvin tasapainotettu kansalaisten oikeuksiin nähden.
Valtioneuvosto on myös tässä esityksessä erityisesti
kiinnittänyt huomiota teknisen kuuntelun laajentamisesta
aiheutuviin oikeussuojatarpeisiin. Valtuuksia käyttäessään
poliisi tulee toimimaan valtioneuvoston edellyttämällä tavalla,
siis tuomioistuimen valvonnassa.
Kotietsintä voitaisiin kohdistaa myös muuhun tilaan
kuin epäillyn hallitsemaan ja henkilötarkastus
muuhun kuin epäiltyyn itseensä, jos erittäin
pätevin perustein pystytään olettamaan,
että löytyy näyttöä rikoksesta.
Henkilön katsastus voidaan samoin edellytyksin kohdistaa
muuhun kuin epäiltyyn.
Dna-tunnisteitten osalta niiden määrittäminen ja
tallentaminen myöhempää käyttöä varten
tulee mahdolliseksi sellaisen rikoksen yhteydessä, josta
säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi
kuukautta vankeutta. Rangaistusmaksimia on alennettu vuodesta kuuteen
kuukauteen tässä esityksessä. Oikean
syyllisen nopea löytäminen ja viattomien suojelu
helpottuu, kun useammat rikokset tulevat säännöksen
piiriin. Samalla oikeusturva paranee, kun väärinkäytösten
ehkäisemiseksi määrätään,
ettei epäillystä saa tallentaa rekisteriin kuin
sukupuolen.
Dna-tunnisteen määrittämiseksi tarpeellinen henkilön
katsastus voidaan tehdä myös henkilöille,
joita ei epäillä kyseisestä rikoksesta.
Tällöin rikoksesta säädetyn
ankarimman rangaistuksen on oltava kuitenkin neljä vuotta
vankeutta. Erittäin pätevin perustein tulee voida
olettaa, että dna-tunnisteella on mahdollista saada selvitystä kyseessä olevaan
tutkittavana olevaan rikokseen.
Huoli pakkokeinojen kohteeksi joutuvien oikeusturvasta ei ole
perusteltua nyt ehdotetun lainsäädännön
yhteydessä. Oikeusturva on asiassa hyvin järjestetty.
Sivullisten oikeuksiin puuttumisen edellytykset on yksityiskohtaisesti
säännelty ja lakiin on lisätty maininta
julkisesta asiamiehestä, jonka tehtävä on
valvoa tiettyjen poliisin oikeuksien käyttöä.
Esitutkintaa suorittavan viranomaisen ja epäillyn oikeuksia
on myös täsmennetty, ja myös ne ovat
edelleen yksityiskohtaisesti laissa. Kuuntelun ulottaminen kotirauhan
piiriin on mahdollista ainoastaan erittäin tiukkojen edellytysten
vallitessa.
Arvoisa puhemies! Talousrikosten osalta tämä hallituksen
esitys n:o 52 sisältää useita kannatettavia
asioita. Kirjanpitorikosten, rahanpesurikosten ja velallisen rikosten
seuraamukset muuttuvat nyt entistä ankarimmiksi. Törkeästä kirjanpitorikoksesta
voi nyt tämän lain voimaan tultua saada tuomion,
jos kirjanpito tai tilinpäätös on hävitetty
tai tuhottu. Aikaisemminhan on pärjännyt sitä paremmin,
mitä häikäilemättömämmin on
toiminut. Lainmuutoksen jälkeen ei enää ole mahdollista
vältellä laillista vastuutaan ja maksattaa tekojensa
laskuja muiden lompakosta.
Kansainvälisen ja kotimaisen huumausainerikollisuuden
ja terrorisminvastaista taistelua voidaan käydä entistä tehokkaammin
tämän lakiesityksen voimaan tultua. Rahanpesurikokset
tulevat rangaistaviksi aikaisempaa laajemmin, ja ne saavat oman
tunnusmerkistönsä. Tähän asti
rahanpesu on ollut rangaistavissa kätkemisrikoksena. Muun
muassa näihin vakaviin rikoksiin liittyen oikeushenkilö on
tuomittava yhteisösakkoon. Asia ei enää ole
harkinnanvarainen. Rahoituslaitosten ja muiden yritysten houkutusta
osallistua tuottoisaan rahanpesutoimintaan voidaan siis entistä tehokkaammin
näin ennaltaehkäistä.
Arvoisa rouva puhemies! Rikollisuus on yhä ammattimaisempaa,
eikä se tunne kansallisvaltioiden rajoja. Esimerkiksi huumausaineiden
tuontiin ja jakeluun liittyvä toiminta on lähes
täysin ammattimaisesti toimivien rikollisjärjestöjen
käsissä. Näiden johto on sitä paitsi
yhä useammin ulkomailla. Huumausainerikolliset ja törkeiden talousrikosten
tekijät käyttävät hyväkseen
jatkuvasti kaikkia lain suomia aukkoja. Siksi poliisille pitää suoda
tuomioistuimen valvonnassa mahdollisuus ja toimintaedellytykset
selvittää ja ennaltaehkäistä rikoksia
entistä tehokkaammin. Vain ajan tasalla oleva lainsäädäntö auttaa
tasaamaan punnukset kekseliään rikollisuuden sekä laillisen
järjestyksen ylläpitämisen välillä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla on tähän esitykseen
ehkä hieman kriittisempi ote kuin ed. Hemmilällä.
Hallituksen esityksessä esitutkinta- ja pakkokeinolakien
muuttamiseksi on kyse merkittävästä uudistuksesta,
jossa molempiin lakeihin ehdotetaan lukuisia muutoksia. Nämä muutokset
antaisivat osin tehokkaampia keinoja puuttua useisiin huolestuttaviin
rikollisuuden muotoihin, kuten huumerikollisuuteen, lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja talousrikoksiin. Samalla on kuitenkin muistettava, että tämän
tyyppinen lainsäädäntö on hyvin
keskeistä myös rikoksesta epäiltyjen
eli potentiaalisesti erittäin suuren ihmisryhmän
oikeuksien kannalta ja meillä vallinneen vahvan perusoikeuksia
kunnioittaneen mallin näkökulmasta.
Esityksestä äänestettiin valtioneuvostossa. Vihreiden,
Rkp:n ja vasemmistoliiton ministerit olisivat halunneet antaa poliisille
ehdotettua rajoitetummat valtuudet teknisen kuuntelun eli kotien
salakuuntelun, pidättämisen sekä henkilökatsastuksen
edellytysten osalta. Äänestyksessä hallituksen
esityksen muotoilut jäivät voimaan. Joka tapauksessa
toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä etenkin
näihin esiin nostettuihin ongelmakohtiin paneuduttaisiin
erityisen huolellisesti ja kriittisesti.
Karkeasti ilmaistuna tämän lakiesityksen mukaan
entistä vähäisemmin perustein voidaan
entistä lujemmin puuttua kansalaisten perusoikeuksiin tai
yksilönsuojaan.
Useissa lakiesityksen kohdissa säännöksiä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että jos poliisin suorittaman toimenpiteen
edellytyksenä on aiemmin ollut todennäköinen
syy epäillä rikoksesta, vaatimus todennäköisyydestä poistetaan
ja pelkkä "syytä epäillä" riittää.
Yhden sanan muutos muuttaa yllättävän
paljon. Todennäköisten syiden vaatimuksesta luopumista
voidaan pitää merkittävänä muutoksena,
kysymyksessä kun vielä ovat sellaiset lait, joissa
pitäisi mieluummin harjoittaa mahdollisimman tiukkoja rajauksia
löysempien sanamuotojen sijaan.
Esimerkiksi pakkokeinolain pidättämistä ja vangitsemista
koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi
siten, että epäilty voitaisiin pidättää jo,
jos on syytä epäillä, että hän
lähtee pakoon, hävittää todisteita
tai jatkaa rikollista toimintaa. Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan edellytyksenä on, että on todennäköisiä syitä epäillä hänen
tekevän näin. Valtioneuvostossa osa ministereistä olisi
halunnut säilyttää edelleen vaatimuksen
todennäköisistä epäilyn syistä pidättämisen
edellytyksenä. Asiaa käsiteltäessä on
muistettava, että pidättäminen ja vangitseminen
merkitsevät paitsi tuntuvaa puuttumista henkilön
liikkumisvapauteen myös käytännössä henkilön
leimautumista syylliseksi.
Myös matkustuskiellon edellytyksiä muutettaisiin
pidättämisen edellytyksiin ehdotettua muutosta
vastaavalla tavalla. Siten myös matkustuskieltoon määräämisessä olisi
todennäköisten syiden sijasta riittävää,
että on syytä epäillä henkilön
lähtevän pakoon, karttavan esitutkintaa tai jatkavan
rikollista toimintaa. Myös kotietsintää koskevia
säännöksiä ehdotetaan samalla
tavoin väljennettäviksi.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys on herättänyt monien
asiantuntijoiden keskuudessa etukäteen kritiikkiä.
Arvoisa puhemies! Tele- ja teknisen kuuntelun valtuuksia laajennettaisiin.
Tekninen kuuntelu mahdollistettaisiin myös kotirauhan piirissä. Uudeksi
soveltamisalaksi tulisivat myös törkeät vahingonteot.
On syytä kysyä, onko törkeä vahingonteko
sen vakavuusasteinen rikos, jonka selvittämismahdollisuuksien
maksimoimiseksi halutaan poliisille suoda kuunteluoikeudet myös kotirauhan
piiriin. Myös teknisen kuuntelun ja telekuuntelun edellytyksenä esityksessä on
vain, että jotakuta on syytä epäillä rikoksesta.
Todennäköistä syytä ei vaadita.
Valtioneuvostossa vähemmistöön jääneet
ministerit esittivät, että kotirauhan piiriin
kohdistuvaan tekniseen kuunteluun vaadittaisiin todennäköistä syytä.
Esitutkinta- ja pakkokeinolakia valmistelleen työryhmän
mietinnössä todetaan: "Asunnon salakuuntelu tallentaa
kaikki äänet ja loukkaa näin yksityisyyttä huomattavassa
määrin."
Samassa asunnossa, jossa rikoksesta epäilty asuu, voi
asua muitakin ihmisiä, ja myös heidän puheensa
ja elämänsä tallentuvat intiimeintä yksityiskohtaa
myöten nauhalle. Tähän liittyen lakiesityksessä on
mielenkiintoinen piirre, että toisin kuin telekuuntelua,
vakituiseen asumiseen tarkoitettuihin tiloihin kohdistuvaa teknistä kuuntelua
ei saisi kuitenkaan käyttää törkeidenkään
talousrikosten tutkinnassa. Herää kysymys, miksi
näin.
Kotien salakuuntelua eli teknistä kuuntelua valvottaisiin.
Se olisi sallittua vain tuomioistuimen luvalla. Telekuunteluakin
valvotaan, mutta toisaalta tuomioistuimet ovat evänneet
lupia äärimmäisen harvoin. Todennäköisesti
tilanne salakuuntelun eli teknisen kuuntelun kohdalla olisi samanlainen.
Esitykseen lisätty epäilyn etuja valvova julkisasiamies
on tarpeellinen, mutta on kyseenalaista, kykeneekö tämä järjestelmä todella takaamaan
epäiltyjen oikeusturvan.
Tähän asti kodit ovat Suomessa olleet suojattuja
tekniseltä kuuntelulta eli salakuuntelulta. Kotirauhan
suojassa on kyse varsin perustavasta oikeudesta. Tämän
lakiesityksen myötä tämä suoja
menetetään. Kotirauha ei olisi enää loukkaamaton
oikeus. Kaiken lisäksi tämä suoja voisi
esityksen myötä mennä varsin löysin
perustein.
Lakiesitystä käsiteltäessä toivon,
että eduskunta pitäisi mielessään
juuri sen vaaran, että henkilöä, jota
epäillään rikoksesta, eikä siis
enää todennäköisin syin, ei
todellakaan ole vielä todettu eikä useissa tapauksissa
todetakaan syylliseksi. Tämä valtaoikeuksien lisääminen
ei koske vain joitain muita, niitä rikollisia, vaan mahdollisesti
vaikka ketä tahansa meistä ja hyvin usein ihmisiä,
jotka lopulta todetaan syyttömiksi. Oikeus kuunnella ihmisten
koteja tavallaan muuttaa käsitystä siitä,
minkälaisessa yhteiskunnassa me elämme. Sillä on
mielestäni mahdollista ikään kuin luoda
jonkinlaista yleistä skitsofreniaa. Toivoisin,
että erityisesti tähän kohtaan valiokuntakäsittelyssä kiinnitettäisiin
huomiota.
Lakiesityksen toteuttaminen tällaisenaan merkitsisi
merkittävää heikennystä yksilön
oikeuksiin. Olen huolestunut siitä, mikä tuntuu
olevan tämän hetken tapa vastata yhteiskunnallisiin,
esimerkiksi rikollisuuden luomiin, haasteisiin. Suomi ja muut Pohjoismaat
ovat perinteisesti edustaneet perusoikeuksia kunnioittavaa linjaa,
vahvan oikeussuojan valtioita. Meillä yhteiskunnasta on pyritty
rakentamaan turvallista ja tasapainoista yhteiskunnallisen, oikeudellisen,
sosiaalisen ja taloudellisen tasa-arvon avulla. Kansalaisvapaudet
ovat olleet laajat ja yksilön oikeussuoja vahva. Tällaisen
järjestelmän avulla on luotu yhteiskunta, jossa
rikollisuusluvut ovat pysyneet aisoissa ja maata voi edelleen sanoa
erääksi vakaimmista ja turvallisimmista kaikenlaisille
kansalaisille. Tämä linja ei ole tuonut mukanaan vaarallisten
rikollisten hallitsemaa yhteiskuntaa, vaan hyvin turvallisena pidetyn
alueen. Siksi vierastan ajatusta, että näihin
olemassa oleviin ja kuviteltuihin pelkoihin vastattaisiin tällaisella selkeästi
pohjoismaiselle ajattelulle vieraalla mallilla.
Monien mielestä rikollisuuteen ei ehkä voi enää vastata
vanhoin keinoin. Itse olen hieman toista mieltä. Monissa
sellaisissa maissa, joissa poliisilla on suuret valtaoikeudet, rangaistukset ovat
meikäläisiä kovempia ja poliisi on voimakkaasti
läsnä katukuvassa. Olo kadulla kävellessä ei
välttämättä ole kovinkaan turvallinen,
pikemminkin päinvastoin, eikä turvalliseen oloon
usein tilastojenkaan mukaan olisi aihetta. Nämä edellä mainitut,
nyt meilläkin haikailtavat keinot eivät siis suinkaan
ole osoittautuneet kaikkein toimivimmiksi keinoiksi rikollisuuden
ja väkivallan torjunnassa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tätä lakiesitystä käsitellään
maltilla ja huolella, sillä ehdotetut toimenpiteet ovat
voimakkaita ja puuttuvat perusoikeuksien ytimeen. Valiokuntakäsittelyssä pitäisi
mielestäni pohtia myös sitä, minkälaisia
väärinkäyttötapauksia lakiesitys
toteutuessaan mahdollistaisi, mikäli lain suomia valtuuksia
haluttaisiin käyttää toisin kuin laissa
on tarkoitettu.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun äsken kuultuja kahta puheenvuoroa
vertaan — molemmat ovat hallitusryhmistä olemassa — ed.
Hemmilän puheenvuoro oli minusta sellainen kuin tämä hallituksen
esitys tavallaan on olemassa, mutta ed. Sinnemäen puheenvuoro
oli kuin eri planeetalta kokonaan olemassa. Siltä osin
näyttää ihmeelliseltä se, että vihreä eduskuntaryhmä edustajineen
on ikään kuin rikollisjärjestöjen
etujoukkona täällä puolustamassa kaikkea
sellaista, mikä vähintäänkin
rajoittaisi poliisin valtuuksia ja oikeuksia toimia rikosten selvittäjänä.
Ei ihme, että Ranskan vaaleissa on tilaa koville oikeistolaisille
näkemyksille. Toivoisin, että Suomessakin tämmöisiä nousisi
ja nämä asiat nousisivat todelliseen painoarvoon
niin, että katsottaisiin, kenen etuja edustajat täällä eduskunnassa
ajavat (Puhemies koputtaa) ja kenen etuja he valvovat.
Rouva puhemies! Tuntuu siltä, että ed. Sinnemäki
nauttisi mieluummin semmoisesta yhteiskunnasta, missä elettäisiin
villin lännen lailla, että kenen nopein on, se
päältä ottaa.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. S. Lahtelalle sen verran, että emme
kai ole ed. Hemmilän kanssa eri planeetoilta, vaan eri
puolueista. Tämä esitys oli kuitenkin hallituksessa
sen verran kiistanalainen, että joistain kohdista siinä äänestettiin.
Ed. Lahtelan näkemys siitä, että jos
suhtautuu näihin asioihin kriittisesti, puolustaa rikollisjärjestöjä, on
nimenomaan siinä mielessä harhainen, että nämä poliisin
oikeudet koskevat kaikkia kansalaisia ja myös syyttömiä ja
siinä puolustetaan kansalaisoikeuksia yleisesti. Viittausta
Ranskan vaaleihin ja siihen, että ed. Lahtela toivoo, että täällä kehitys
olisi samanlainen, en oikein ymmärrä. Toivottavasti
ymmärsin sen väärin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Oliko ed. Kärkkäinen pyytänyt puheenvuoron?
Se ei näy täällä. Pyydän
painamaan V-painiketta.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ei ehkä tähän enempää.
Toistan nuo ed. S. Lahtelan ajatukset.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Hallituksen esityksestä voisi todeta,
että se on varmaankin tavallaan minimiesitys poliisin oikeuksien
jonkin näköiselle säilyttämiselle.
Mutta toivoisin, että se tulisi vähintään
tällaisena toteutettua ja toteutuisi myös valiokuntakäsittelyssä,
ettei sille kävisi niin kuin kovin monille muille hallituksen
esityksille, että muun muassa lakivaliokunnan punavihreä naisenemmistö,
joka saa miehiseltä puolelta vielä lisävoimia,
hylkää ja murentaa tavallaan nämä hallituksen
esitykset sellaisena, että niistä ei paljon juuri
jäljelle jää, kun ne ensimmäiseen
käsittelyyn tänne saliin takaisin palaavat. Toivon,
että tälle esitykselle ei niin käy.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn edelliseen puhujaan ed. Seppo
Lahtelaan hänen esittämiensä ajatusten
osalta. Hallituksen esitys on juuri sellainen kuin tänä aikana on
välttämätöntä. Toivon
mukaan esitys myöskin toteutuu juuri tämän
kaltaisena, koska poliisi ja virkavalta tarvitsevat ne lainsäädännölliset mahdollisuudet,
joita tämän ajan haasteet asettavat. Siksi täytyy
muistaa, että poliisilla on oltava ne mahdollisuudet ja
keinot, joilla rikollisuutta voidaan torjua ja ennaltaehkäistä.
Niitä ei ole syytä millään keinotekoisilla
syillä käydä estämään.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oma näkemykseni on kyllä jostakin ääripäitten
keskiväliltä. Minusta tämä on
aika iso askel jälleen siihen suuntaan, että yksityisyys
ei ole edes kotona sitä yksityisyyttä. Mietin
vain tällaisten epäluuloisten henkilöiden
tilannetta, joilla on jo näissä tämänpäiväisissä oloissa
sellaisia tunnelmia, että heitä tarkkaillaan.
Tämän lain, jos se tällaisenaan menee
läpi, tämän jälkeenhän on
ihan oikea syykin ajatella, että meitä todella tarkkaillaan
ja voidaan tarkkailla todellakin sellaisissa kohdissa, joissa eivät
muut perheenjäsenet ole välttämättä osallisia
siihen, mistä syystä tarkkaillaan. Kyllä minä toivoisin,
että valiokunta käsittelee tämän
kuitenkin perusteellisesti ja arvioi, ovatko esimerkiksi nämä kaikki
edellytysten sanamuodot täällä kohdallaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ylä-Mononen toi huomionarvoisen
näkökohdan kyllä esille, että on
ihmisiä, jotka kuvittelevat, että heitä tarkkaillaan,
ja tämä menee tiettyyn sairaalloisuuteen astikin
hyvin helposti. Mutta toisaalta varmasti, jos on vähänkin
järkeä mukana, tietää, että jos
laillinen yhteiskunta ja laillinen esivalta ovat kyseessä,
ne eivät suinkaan ole tarkkailemassa, vaan kysymys on suojelusta
ja siitä, että jokainen ihminen saisi elää turvallisesti
tässä maassa. Siitä on kysymys.
Keskustelu päättyy.