11) Hallituksen esitys laiksi sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
jatkuu:
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tänään haluan
kysyä: korjaileeko hallitus Luojan töitä?
On hämmästyttävää,
että hallitus haluaa vahvistaa transseksuaalien sukupuolen päinvastaiseksi
kuin he fysiologisesti ovat, kun kansainvälisessä tautiluokituksessa
transseksuaalisuus luokitellaan yhä psykiatriseksi häiriöksi.
Jos yksinkertaistan tätä logiikkaa, kenellekään
muulle psykiatrisesta häiriöstä kärsivälle
ei pitäisi antaa toivoa parantumisesta. Eikö logiikan
mukaan asia pitäisi pyrkiä hoitamaan juuri päinvastoin?
Transseksuaalisuutta kokevalle henkilölle tulisi suoda
mahdollisuuksia saada yhä parempaa psykiatrista apua, jotta
hän voisi löytää henkiseksi
sukupuolisuudekseen sen, mitä hän on fysiologisesti.
Mielestäni tämä olisi ehdottomasti parempi
linja, enkä tässä tarkoita tahdonvastaista
hoitoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössähän
todetaan, että lääketieteessä on
vakiintunut häiriön hoito- ja kuntoutumismuotoja,
joilla potilaan kärsimystä voidaan lieventää ja
hänen toimintakykyään voidaan parantaa.
Tämä toki on pitkäkestoista ja moniongelmaista.
En vastusta kokonaisuudessaan hallituksen esitystä laiksi
sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa.
Haluaisin, että lakiluonnos kirjoitettaisiin eräiltä osin
maltillisemmaksi. Kannatan valiokunnalle jätettyä vastalausetta,
erityisesti muun muassa siltä osin, että ikäraja
sukupuolenvaihdosleikkauksiin pidetään 30 ikävuodessa.
Jos nykyinen steriloimislaki edellyttää 30 vuoden
rajaa, miksi ihmeessä sukupuolenvaihdos voisi tapahtua
jo 18-vuotiaana, onhan sentään kyse aivan eri
luokan fysiologisesta muutoksesta ihmiskehossa?
Sateenkaarihallitus on luomassa Suomeen joukon sateenkaariperheitä.
Tähän väliin vain kysymys hallituksen
kristillistä vakaumusta tunnustaville: onko Luojamme tehnyt
näin paljon virheitä, joita hallituksemme haluaa
korjailla? Eiköhän kyse ole syvimmiltään
ihmiselämän rikkinäisyydestä ja
sen seurauksista? Niin, hallitus halusi rekisteröidä homoseksuaalin
parisuhteen avioliitonomaisesti, vaikka homojen sosiaalisia epäoikeudenmukaisuuksia
olisi voitu korjata niin sanotulla asuinkumppanuusmallilla. Nyt
hallituksen sateenkaaressa loistaa transseksuaalisuus. Toivottavasti
ei koita se päivä, jolloin pedofilia rekisteröidään
vanhemman ja nuoremman miehen kasvatussuhteeksi. Tietääkseni
Yhdysvalloissa tautiluokituksesta on poistettu jo itsestään
häiritsevä pedofilia.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti arvokasta, että asian
käsittely on saanut hiukan aikaa sillä tavalla,
että nekin edustajat, jotka eivät sen enempää laki-
kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnassakaan ole päässeet
perehtymään tähän aiheeseen,
ovat saaneet rauhassa aikaa lukea mietintöä ja
myöskin vastalausetta. Viime perjantaina peräänkuulutin
sitä, että sosiaali- ja terveysministeriä ei
ollut istuntosalissa. Sinä päivänä juuri
ministeri Soininvaara oli luopunut tehtävistään
ja uusi ministeri ei ollut paikalla. Odotin, että näinkin
vaikeassa asiassa ministeri olisi tänään
täällä edes näyttäytynyt, mutta
ministeri Biaudet ei ole katsonut asiaa sen arvoiseksi, ilmeisesti.
Näin ollen oletan, että kansanedustajat ovat lukeneet
myöskin vastalauseen perustelut. Ikäraja 18 vuotta
toimenpiteille tarkoittaa sitä, että nämä nuoret
voivat siis käytännössä hormonihoitoihin
ja muihin hoitoihin lähteä liikkeelle jo selvästi
alaikäisinä. Tämä avioliitto
tai rekisteröity parisuhdeasia on perusteiltaan nyt oikaistu
toiseksi kuin parisuhdelaki aikanaan edellytti. Tällaista
oikomista lainsäädännössä tietysti
ilmeisesti voidaan tehdä, mutta itse en katso sitä hyvällä.
Pidän myöskin ihan kiitettävänä,
että oikeusministeriö on pysynyt kannassaan ja
on kiinnittänyt huomiota siihen, että oikeampi
tapa edetä olisi ollut hallituksen alkuperäinen
esitys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä oleva
kysymys koskettaa hyvin pientä joukkoa ihmisiä ja
on luonteeltaan hyvin ongelmallinen. 18-vuotias on vielä varsin nuori,
varsin vähän elämää kokenut
niihin ratkaisuihin, joita esityksessä on ajateltu. Sen
vuoksi katson, että 30 ikävuotta, niin kuin vastalauseessa
on ehdotettu, on varsin harkitsemiskelpoinen. Siksi haluan kannattaa
asiasta tehtyjä vastalause-ehdotuksia.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lienee näin syytä tulla
puhumaan korokkeelta, kun paremminkin istujat salissa istuvat etupäässä takapenkillä,
jolloin on vaikea nähdä ja ymmärtää,
miten kuulijat reagoivat näihin ajatuksiin, joita aion
tässä kasata ja nähdä.
On mielestäni arvokasta ja pysyvää se,
että tätä käsitellään
nyt jo kolmantena päivänä, lakia sukupuolen
vaihtamisesta ja eräistä siihen liittyvistä säädöksistä,
sen ensimmäisessä käsittelyssä,
ja sisällöstä lyödään
asia pääpiirteittäin kiinni eli lopullinen
muoto tulee syntymään. Voisin tietysti ennustaa,
että myöskin hallitusryhmien kovalla tuella tulee
myöskin lopullinen hyväksyminen toteutumaan. Mutta
pidän erittäin valitettavana sitä, niin
kuin näissä kolmipäiväisissä keskusteluissa
on julkikäynyt, että tämä on
yksi johdannainen siitä viime vuoden puolella käydystä parisuhdelakiin
liittyvästä keskustelusta ja siinä yhteydessä esitetyistä arvioista
siitä, mitä se tulee aiheuttamaan sen jälkeen
ja mitä ongelmia tulee vastaan.
Tämä tietysti koskettaa tavattoman pientä osaa
suomalaisia. Mutta toisaalta siitä pienestäkin
osasta suomalaisia, joita tämä sisältö koskee ja
koskettaa, on tietysti syytä kantaa huolta. Mutta on myöskin
syytä pohdiskella sellaista näköalaa,
kannammeko me kaikista lähimmäisistämme
yhtä lailla huolta kuin näistä muutamasta kymmenestä ihmisestä vuosittain.
Ja onko niin, että jos me otamme kaikkiin asioihin yhtä syvän huolen
ja yhtä vahvan kannan kuin tähän hallituksen
esitykseen ja hyväksyttävään
lakiin, niin täytyy ryhtyä miettimään,
onko meidän seulamme riittävän terävä,
onko se riittävän vahva, onko se riittävän
suvaitsevainen ja katsooko se tarpeeksi eteenpäin?
Luulen niin, että kyllä valitettavasti täytyy
sellainen johtopäätös tehdä,
että monen muun ihmisryhmän asioista ei kanneta
ollenkaan sellaista huolta kuin tähän liittyen
on olemassa. Siinä mielessä pidän erittäin
myönteisenä sitä näkemystä ja
asiaa, että monissa puheenvuoroissa edustajien välityksellä,
edustajien, jotka ovat syvällisesti syventyneet tähän
asiaan ja perehtyneet sen todella eettisiin ongelmiin ja näkemyksiin,
mitä se tulee vaikuttamaan tässä yhteiskunnassa,
on kannettu huolta siitä, onko 18 vuotta riittävän
kypsä ikä, jotta voisi tehdä tällaisen
lopullisen päätöksen, vai olisiko alkuperäinen
esitys 30 vuotta parempi. Itse tätä asiaa mietiskellen,
nykyinen nuoriso, joka on erittäin kehittynyt ja valveutunutta
jo hyvin varhaisessa vaiheessa, paljon valveutuneempaa kuin se oli
30 vuotta sitten, monella lailla nykyinen nuoriso on vähän nopeatempoista,
ennen sanottiin jossain yhteydessä, että kovasti
haihattelevaa. Siinä mielessä tällaisten
tavallaan pysyvien ratkaisujen tekeminen olisi selvästi
kypsemmän iän paikka ja se olisi siellä silloin
niin kuin hallituksen alkuperäinen esitys on olemassa.
Mielestäni ed. Kokkonen puheenvuorossaan esitti näkemyksen
siitä, kun näiden asioiden kanssa on todettu ja
jouduttu moneen kertaan taistelemaan myöskin sellaisesta
näköalasta, että henkilö on
ensin halunnut olla toista sukupuolta, hetken kokeiltuaan tätä näkemystä halunnut
myöskin
olla alkuperäistä sukupuolta, olisiko nyt sitten
oikea kohde yhteiskunnan panostaa tähän niin kuin
me nyt panostamme vai pitäisikö olla joku muu
selvempi pohja tähän asiaan olemassa. Siltä osin
toivon, että nyt tämän jälkeen
jatkuvassa keskustelussa, mikä liittyy eräänlaisen
perhelainsäädännön pariin, mihin
tämäkin on laskettava, tulisi selvästi
linjakkaampaa, puhtaampaa ja terveempää ajattelutapaa
tähän asiaan.
Rouva puhemies! Yhtenä asiana ja huolena voisi todeta,
että tämä on seurausta parisuhdelaista.
Sen jälkeen syntyy ehkä liittymä siihen, seuraavana
tulee laki adoptiosta, parisuhteessa elävien adoptio-oikeudesta.
Sen jälkeen kun siihen liitetään vielä lapsen
oikeudet ja muut, ei ole yhtään epäselvää,
ettei oltaisi paljon pidemmällä ja kovempien asioiden
kanssa tekemisissä kuin tämän kanssa
nyt ollaankaan. Olisin toivonut, että tässä asiassa
olisi syntynyt vahvempi ja perusteellisempi selvittely ja vahvempien
näköalojen esille tuominen kuin nyt kuitenkin
tässä pintapuolisessakin palautekeskustelussa
on esille tullut.
Rouva puhemies! Toivon, että nämä vastalauseet
menestyvät myöskin tässä salissa
ja että kannetaan myöskin huolta hallituksen alkuperäisestä esityksestä ja
esityksen menestymisestä niin, ettei esityksille aina käy
niin kuin äskenkin, kun edellisessä, muutama asia
taaksepäin olevassa asiassa esitin näkemyksen,
että eduskunnassa oleva hallituspuolueiden vahva punavihreä edustus
murtaa kaikki hallituksen esitykset edes minimitasosta niin, että niistä tulee
vähän tämän tyyppisiä niin
kuin tällekin laille on nyt käynyt eduskunnan
käsittelyn aikana.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela sanoi, että käsittelyssä oleva
lakiesitys transseksuaalien sukupuolen vaihtamisesta on suora seuraus
parisuhdelain läpimenosta. Itse äänestin
parisuhdelakia vastaan. Olen kuitenkin sitä mieltä,
että tällä ei ole alkuperäisesti mitään
yhtymäkohtaa parisuhdelakiin, koska kyse on transseksuaalien
sukupuolen korjaamisesta, ei sinänsä, niin kuin
esityksessä varsinaisesti sanotaan, sukupuolen vaihtamisesta.
Kyse on tämän ryhmän ongelmien korjaamisesta
tai lieventämisestä, eikä tällä ole
alkuperäisen parisuhdelain kanssa mitään
tekemistä, vaikkakin yhtymäkohtia oikeudellisissa
suhteissa aivan muutaman pariskunnan kohdalla voinee tulla.
Toinen asia: Vastalauseessa on ehdotettu ikärajaksi
sukupuolen korjaamiseen 30 vuotta vedoten steriloimislain ikärajoihin.
Siellähän ikäraja on aivan muusta syystä asetettu
30 vuoteen. Silläkään ei ole mitään
yhtymäkohtaa tähän. Minusta sitä ei
ole perusteltua käyttää tässä yhteydessä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä yksi näkökohta
parisuhdelakiin. Kun mietin, että tämä esitys
annettiin jo varhain ja tavallaan alkuperäisessä hallituksen
esityksessä ei vedottu tällaisiin oikeudellisiin
seikkoihin, joihin lakivaliokunta on puuttunut, ilmeisesti on siis niin,
että tätä hallituksen esitystä,
avioliiton ja parisuhteen muuttumattomuutta, ei olisi pidetty minkään
näköisenä ongelmana, jos parisuhdelaki
ei olisi tullut voimaan, elikkä tämä laki
olisi voinut edetä hallituksen esityksen mukaan siinä tapauksessa
eikä olisi syntynyt mitään katastrofaalista
eriarvoisuutta. Mutta tässä on tällainen juoksutus,
että kun parisuhdelaki tuli voimaan, sen johdosta tämäkin
laki voi mahdollisesti lakivaliokunnan esityksestä toimia
niin kuin se nyt esitetään valiokunnan kannanotossa
toimivaksi. Tämä on yksityistä pohdiskelua,
ja voi olla, että olen oikeassa tai väärässä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vastauksena ed. Ylä-Monoselle
voisi todeta, että meistä tuskin kukaan osaa ennustaa
sitä, miten tämä toimii ja kuinka tätä asiaa
tarkasteltaisiin vuosikymmenten kuluttua, nähdään
ja tunnetaan se, oliko tämä nyt oikea ratkaisu
vai väärä.
Mutta edelleen peräänkuuluttaisin sitä keskustelua,
että eduskunnan pitäisi kantaa huolta Suomen ja
yhteiskunnan tulevaisuudesta, perheitten kestävyydestä ja
perhearvojen esille nostamisesta ja kunnioittamisesta enemmän
ja suhteutettuna tähän keskusteluun, mitä tämän
lain kohdalla on käyty. Silloin tällä suomalaisella
yhteiskunnalla olisi tulevaisuutta, vahvuutta ja myöskin sellaista
varmuutta, että se kestäisi, heikoissakin ajoissa
kannettaisiin huolta vähemmistäkin kansalaisista
ja yhteiskunnan osallisista kuin tämän keskustelun
pohjalla on käyty. Toivottavasti nämä keskustelut
suhteutetaan tulevaisuudessa, kun kansakunnasta oikein aletaan puhua.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ajatukset, mitä ed. S. Lahtela
otti esille ... — totta kai meidän yhteiskunnassamme
pitäisi keskeinen huolenaihe olla se, miten meidän
perheemme jaksavat, ja pitäisi kantaa huolta avioliittojen eheydestä ja
luoda mahdollisuuksia vanhemmuuden kasvuun ja sillä tavalla
myöskin lainsäädäntöä kehittää.
Tämä laki kohdentuu pieneen ryhmään.
On erittäin tärkeää, että me
kannamme huolta pienten ryhmien asioiden hoitamisesta, mutta se muoto,
mihin laki loppujen lopuksi tuli sosiaali- ja terveysvaliokunnassa,
ei tyydytä ainakaan minua. Vastalauseessa esitetty muoto
on sen kaltainen, jonka mukaan voidaan edetä, mutta siinäkin,
niin kuin aikaisemmin viime viikolla puheenvuorossani totesin, kaikkein
paras olisi tietysti, että voitaisiin hylätä koko
esitys ja tuoda uusi esitys, koska juuri tämä kohta,
mitä täällä nyt käsiteltiin,
jos voidaan ajatella näin, että sukupuolenvaihdoksen
jälkeen suhde, avioliitto, jatkuu ilman eri toimenpiteitä rekisteröitynä parisuhteena,
on jotenkin ristiriitainen sen arvomaailman kanssa, mikä itselläni
on, ja myöskin sen keskustelun kanssa, mikä käytiin
parisuhdelain yhteydessä, ja varsinkin nyt, kun ministeri Koskinen
myöskin viime viikolla toi oman kantansa esille, että tässä on
selviä puutteita tässä muodossa, missä nyt
mietinnössä tätä lakia esitetään.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen on ihan oikeassa,
että mikäli parisuhdelakia ei olisi hyväksytty,
lakivaliokunnan ehdotus avioliiton jatkumisesta virallisena parisuhteena
ei tietenkään siinä muodossa olisi toteutunut.
Mutta lakivaliokunta nimenomaan korosti tässä oikeudellisen
puolen järjestelyssä sitä, että lainsäädännön
olisi kunnioitettava parisuhteen jatkuvuutta ja mahdollistettava
parisuhteen jatkuminen oikeudellisena instituutiona myös
muutetun sukupuolen vahvistamisen jälkeen. Kyse on todellakin
pienestä ryhmästä. Jos toinen aviopuolisoista
on vaihtanut sukupuolta, läheskään kaikki
avioparit eivät enää säilyisi
aviopareina vaan osa olisi purkautunut. Siksi parisuhteen jatkuvuutta
halutaan kunnioittaa, ja se on mielestäni hyvä asia.
Mutta kuten ensimmäisessä puheenvuorossani sanoin — ja
otin puheenvuoron siksi — tämä esitys
ei ole suora seuraus parisuhdelain hyväksymisestä vaan
kyse on transseksuaalien ongelmien korjaamisesta.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti lohdullista kuulla näin
rauhallista selvitystä lakivaliokunnan jäseneltä asiantuntemuksella
siitä, miten juuri lakivaliokunta on päätynyt
siihen näkemykseen ja korostaa oikeudellisia periaatteita
ja parisuhteen jatkumisen merkitystä.
Itse kyllä otan vielä kertaalleen lasten aseman esille,
koska tämä malli nimenomaan vaikuttaa nyt siten,
että tällaisessa tilanteessa, jossa toinen vanhempi
on sairas tai oireilee näin voimakkaasti, pienten lasten
huoltajuutta ei välttämättä siis arvioida
missään. Mikäli ero olisi vaihtoehto,
silloin käräjillä katsotaan myöskin
lasten huoltajuuskysymykset. Nyt tämän menettelyn
mukaan lapset ja lasten oikeudet ja hyvinvointi jäävät
sivuun, ja tähänhän myöskin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Marjatta Vehkaoja
viittasi, että lasten oikeudet on hoidettava muualla.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen rikkoi nyt perjantaisen
käsittelyn kartellisopimuksen, missä ei puhuttu
enää siitä, että toinen aviopuolisoista
tai transseksuaali on sairas. Torstainahan käytiin kiivasta
keskustelua siitä, onko kysymys sairaudesta vai ei. Lääketieteellisesti
katsoen kyse ei ole sairaudesta, vaikka transseksuaalisuus on diagnoosikirjassa.
Mutta diagnoosikirjassa on lukuisia diagnooseja koodinumeroineen,
jotta erilaiset asiat voidaan järjestellä järkevästi.
Esimerkiksi androgeeninen alopecia on diagnoosikirjassa ja tarkoittaa
vain tavallista miehen kaljuuntumista, joka ei ole sairaus.
Yksi tapa ottaa huomioon erilaisia ominaisuuksia on maakuntapohjat,
esimerkiksi savolaisuus. On pitänyt tänne eduskuntaan
asti tulla ennen kuin kuuli, että kuulijan vastuulla on,
että ymmärtää savolaisen puheen,
enkä siellä työssä aikoinaan
olleena tätä vielä ymmärtänyt.
Savolaisuutta ominaisuutena ei ole diagnoosikirjassa, koska savolaisten
mahdolliset ongelmat voidaan hoitaa muuta kautta.
Jaana Ylä-Mononen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! En sekoittaisi nyt savolaisuutta käsiteltävänä olevaan
aiheeseen. Joka tapauksessa on rankkoja lääketieteellisiä hoitoja, niin
hormonihoitoja kuin psykiatrista hoitoa, käsittäen
myöskin ahdistuneisuuden hoidon, masentuneisuuden hoidon,
jopa psykoottisuuden hoidon. Ne ovat sairauden hoitoa, vaikka siis
välillisesti diagnoosikirjassa kohta "oireet" on se, mitä tällä kohdalla
tulkitaan. Tämän totta kai hyväksyn,
mutta käsitän tämän "hoidon"
laajempana kokonaisuutena kuin pelkästään
kirurgisen toimenpiteen.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! En käy väittelemään
ed. Ylä-Monosen ja ed. Puhjon kanssa lääketieteellisistä termeistä,
mutta sen voisin todeta tähän asiaan, että sukupuolen
vaihtaminen ja tarve siihen, lähteköön
se mistä ihmisen juurista taikka sielunelämästä tahansa,
sairaudesta taikka terveestä ajattelutavasta, ei saata olla
kovin normaalia ja järkevää, ei ainakaan
normaalia, sen voisi tässä vahvasti vahvistaa.
Yleiskeskustelu päättyy.