3) Hallituksen esitys vuoden 2010 lisätalousarvioksi
jatkui
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä aikaisemmin
iltapäivällä puhuttiin kuntarahoituksen
riittävyydestä ja muistaakseni ed. Ukkola totesi,
että kunnille on annettu riittävästi rahaa,
ja joku puolusti yrittäjyyttäkin. Mutta täytyy
muistaa, että meillä on olemassa myös
niitä yrittäjiä, jotka ottavat tulonsa
pääomatulona, ja tästä ei jää kunnalle
suoranaista verotuloa, ja tämä on alentanut myös
monen kunnan verotuloja.
Koulutusta ja alueiden kehittämistä ei ole
huomioitu riittävästi elvytyksessä, eikä näitä ole huomioitu
riittävästi tässäkään
hallituksen lisätalousarvioesityksessä. Hallituksen
keskittämispolitiikan seurauksena maa näyttää jakautuvan
kahtia: hyvinvoiviin metropolialueisiin ja kuihtuviin haja-asutusalueisiin.
Kun haja-asutusalueiden ihmisiltä riistetään
toimeentuloedellytykset, niin seurauksena on muun muassa maahanmuuttovastaisuuden
kasvu, ja seuraukset rasismista on jo nähty muissa Pohjoismaissa.
Arvoisa puhemies! Yliopistolain uudistuksen yhteydessä SDP
korosti kaikkien yliopistojen perusrahoituksen turvaamisen tärkeyttä.
Nähtävissä oli vaara, että yliopistojen
tasa-arvoisuus romuttuu ja Suomeen kehittyy kahden tason yliopistoja:
yliopistoja, jotka kerryttävät varoja sekä valtiolta
että elinkeinoelämältä, ja yliopistoja,
joille varoja ei kerry kummastakaan lähteestä. Tämä on
tietysti tämän laman aiheuttama ilmiö myös
Suomessa, ja ennen kaikkea Oulun yliopisto on nyt kärsinyt
nimenomaan tästä elinkeinoelämän
rahoitusvajeesta, mutta siellä on myös puutetta
perusrahoituksesta tällä hetkellä noin
3 miljoonaa euroa.
Hallitus kiisti yliopistolain valmistelussa rahoitukseen liittyvät
ongelmat ja lupasi erityisesti huolehtia yliopistojen riittävästä ja
kattavasta rahoituspohjasta sekä henkilöstön
asemasta. Yliopistolain seuraukset on jo nähty. Yliopistolaki on
tuottanut ensimmäisen uhrinsa, kun Oulun yliopisto päätti
lakkauttaa Kajaanin opettajankoulutuksen yksikön. Hallituksen
toimenpiteiden myötä yliopistojen perusrahoitus
heikkenee ja aluepoliittisesti muitakin tärkeitä sivutoimipisteitä lakkautetaan.
Pahimmillaan koko maksuttoman koulutuksen perusta saattaa sortua.
Epävarmuutta lisäävät vielä opetusministeriön
työryhmän väläyttämät
lukukausimaksut. Hallituksen onkin pidettävä yliopistoille
antamansa lupaus ja korjattava perusrahoituksen puutteet välittömästi.
Kuitenkaan tämän vuoden talousarvio ja lisätalousarvio
eivät tuo yliopistojen tilanteeseen minkäänlaista
helpotusta.
Arvoisa puhemies! Kuhmo on edelleen maan pahinta työttömyysaluetta.
Kokonaistyöttömyys on ollut pitkään
noin 18 prosenttia, ja rakentajien työttömyysaste
on tätäkin suurempi. Valtio tarvitsee järkeviä investointikohteita,
joilla on myös työllisyyttä elvyttävä vaikutus.
Kuhmon Juminkeon toiminta on laajentunut nyt niin paljon, että nykyiset
toimitilat ovat käyneet ahtaiksi ja lisärakennuksen
tekeminen on perusteltua. Kalevalan 175-vuotisjuhlavuosi antaisi
omalta osaltaan hyvän perusteen laajennukselle, jolla turvataan vuosikymmeniksi
eteenpäin toimintaedellytykset työlle kansakuntamme
juurien säilyttämiseksi ja tunnetuksi tekemiseksi
sekä suomalaisille että kansainvälisesti.
Suomalaisten juurien ja kulttuurin säilyttämisen
tuleville sukupolville tulee olla meidän kaikkien yhteinen
asia. Juminkeon laajennusosan Kopan avulla voimme varmistaa toiminnan
jatkumisen ja omaan kulttuuriperinteeseen keskittyvän matkailun
kehittymisen. Lisätalousarviossa on esitys hankkeesta.
Arvoisa puhemies! Täällä päivällä puhuttiin hyvin
myös rakentamisesta ja sen työllistämisvaikutuksista.
Mutta ihmettelen suuresti, miksi hallitus ei esitä lisärahoitusta
Seinäjoki—Oulu-radan peruskorjauksen loppuun saattamiseen. Vaarana
on nyt, että tämä hanke joudutaan keskeyttämään
kesän aikana, joka olisi parasta radanrakentamisaikaa.
Myös nuorisotyöttömyyden hoitoon
osoitettiin rahoitusta, mutta tämä todellinen
ongelma on, miten nämä nuoret työllistetään.
Harjoituspaikkoja on vähän, ja oppisopimussopimuksia puretaan
tällä hetkellä, kun ei ole työtä työntekijöille
yrityksissäkään.
Arvoisa puhemies! SDP:n esitykset tulevat esille lisätalousarviovastalauseessa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
lisätalousarvion keskeisiä asioita ovat nuorisotyöttömyyden
torjunta ja suomalaisen telakkateollisuuden tukeminen. Telakkateollisuus
on ollut vaikeuksissa jo pidemmän aikaa johtuen siitä,
että tilauksia ei kerta kaikkiaan liiku. Meillä on
Suomessa telakkateollisuudessa ja laajemminkin meriteollisuudessa
ainutlaatuista osaamista erityisesti koskien arktisissa olosuhteissa
toimivia aluksia, ja uskon, että siinä vaiheessa,
kun arktista aluetta aletaan nykyistä enemmän
hyödyntää, niin tälle osaamiselle
tulee olemaan käyttöä. Tämän
vuoksi on syytä pyrkiä tämä ainutlaatuinen
osaaminen säilyttämään.
Tämän lisätalousarvion telakkapaketin
osalta olisin odottanut jonkin verran mittavampaa kotimaisten alushankintojen
ja peruskorjaushankkeiden aikaistamista. Esimerkiksi uuden jäänmurtajan
hankintaa pitäisi kiirehtiä. Sille olisi selvästikin
tarvetta ja käyttöä.
Hyvinä tässä paketissa pidän
sen sijaan niin innovaatiotuen lisäämistä kuin
ympäristöystävällisten alushankintojen
tukea. Myös alusluottojen jälleenrahoituksen 500
miljoonan euron lainavaltuus on hyvä ja tarpeellinen. Uskon,
että näillä toimilla päästään
lähemmäksi sitä tilannetta, että suomalaiset
telakat voivat kilpailla tasavertaisista lähtökohdista,
ja uskon, että tällaisessa kilpailussa meidän
telakkamme pärjäävät, kunhan
vaan tilaukset lähtevät liikkeelle. Tällä hetkellä täytyy
toivoa, että Kreikan tapaus ei murenna sitä orastavaa
luottamusta, jota viime aikoina on ollut havaittavissa.
Arvoisa puhemies! Aiempien lamojen tärkeä opetus
on, että työttömyyden nousua tulee torjua välittömästi
kaikin keinoin. Vaikka elvytys, työn luominen ja tarjoaminen
sekä koulutuksen järjestäminen heikentävät
laman aikana muutenkin rasittunutta julkista taloutta, niin toimenpiteet
ovat joka tapauksessa pitkällä aikavälillä kannattavia. Suureksi
päästettyä työttömyyttä on
hyvin kallista ja hidasta alentaa talouskasvunkin aikana. Tästä meillä on
sangen tuoreitakin kokemuksia.
Oecd:n arvion mukaan ainoastaan Uusi-Seelanti on käyttänyt
elvytyksessä veronkevennyksiä enemmän
kuin Suomi. Jopa Yhdysvallat on hyödyntänyt Suomea
enemmän menoelvytystä. Veropainotteisuuden ohella
merkillepantavaa Suomen elvytyspolitiikassa on ollut aktiivisen työvoimapolitiikan
lähes täydellinen laiminlyönti. Työttömyyden
nopeasta lisääntymisestä huolimatta Suomi
on ollut Oecd-maista haluttomimpia lisäämään
aktiivisen työvoimapolitiikan voimavaroja talouskriisin
aikana. Tämä on mielestäni käsittämätöntä politiikkaa.
Lähtökohtana pitäisi nimittäin
olla, että työvoimapolitiikan rahoitus on sidottu
työttömyyskehitykseen.
Nyt käsittelyssä olevassa lisäbudjetissa
hallitus on valmis torjumaan nuorisotyöttömyyttä 77 miljoonalla
eurolla. Tämä on hyvä, ja on hyvä, että hallitus
on vihdoin herännyt. Liikkeellä vaan olisi pitänyt
olla jo vuosi sitten, jolloin teimme välikysymyksen työttömyyden
kasvun pysäyttämisestä ja nuorten työllistämisestä.
Uskon, että jos tällöin olisi lähdetty
liikkeelle, niin olisimme voineet estää monen
nuoren syrjäytymisen.
Arvoisa puhemies! Erityisen huolestuttavana pidän sitä,
että hallitus ei ole millään tavalla reagoinut
kasvuun kääntyneeseen pitkäaikaistyöttömyyteen.
Juuri työttömyyden pitkittyminen heikentää työllistymismahdollisuuksia
jatkossa. Mielestäni hallituksella olisi ollut kaikki mahdollisuudet
vaikuttaa siihen, miten paha ongelma työttömyydestä muodostuu,
mutta tähän ei ole riittänyt kiinnostusta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2010 ensimmäinen lisätalousarvio,
juuri niin kuin äsken ed. Kallio sanoi, on nyt satsannut
vihdoinkin nuorisotyöttömyyteen. Se on aivan oikea
toimenpide nuorisotyöttömyyden hipoessa lähes
30:tä prosenttia.
Onneksi nyt ammatilliseen koulutukseen osoitetaan lisämäärärahaa
ja sen avulla saadaan opiskelijamäärää kohotetuksi
1 000 opiskelijalla. Nyt vihdoinkin on herätty
siihen, että ammatillisen koulutuksen arvostus on noussut,
ja hyvä näin. Myös vapaa sivistystyö ja
oppisopimuskoulutus saavat lisämäärärahoja.
4H-toiminta saa myös lisäystä siihen,
että voidaan parantaa nuorten työnhakuvalmiuksia,
ja tässähän ne 4H-kerhot ovat tehneet
hyvää työtä nuorten syrjäytymisen
ehkäisyssä. Nuoria työllistetään
myös luonnonhoitohankkeisiin sekä luontokeskusten
asiakaspalveluihin.
Nämä ovat hyvä osoitus siitä,
että hallitus on huomannut ja toiminut nuorten aseman parantamiseksi.
Kuitenkin sillä saralla riittää tehtävää. Vuosittain
lähes seitsemän miljardia euroa menee kuluihin,
jotka aiheutuvat nuorten poistumisesta työelämästä mielenterveydellisistä syistä.
Tähän
ongelmaan puuttumalla hallitus voi tulevaisuudessa pelastaa monen
nuoren ja monen perheen elämän normaaleille raiteille
puhumattakaan yhteiskunnallisista säästöistä.
Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava tarmokkaasti ja
pelkäämättä. Kaikkia emme voi
pelastaa, mutta pitää tehdä se, mikä on
mahdollista. Asiantuntijat antavat mielellään
ohjeita mahdollisista toimenpiteistä. Nuorten työllistymisestä on
kannettava vastuuta kaikilla rintamilla, ja tarkoitan tässä niin
yksityistä sektoria kuin myös julkista sektoria.
Toinen seikka, johonka haluan, arvoisa puhemies, kiinnittää huomiota,
on rakennusalan onnistunut elvytystoiminta. Nyt hallituksen esityksen
mukaan eräiden asuinrakennusten korjauksiin myönnettävien
suhdanneluontoisten avustusten myöntämisaikaa
pidennetään tämän vuoden elokuuhun
saakka. Rakentaminen työllistää ja samalla
parantaa asuntojen korjausvajetta. Erityisesti olen ilahtunut siitä,
että erityisryhmien investointiavustukset ovat kohdistuneet
vuosina 2005—2009 runsaaseen 15 000 asuntohankkeeseen.
Noin kolmannes hankkeista on liittynyt vanhusten tehostettuun palveluasumiseen.
Muita avustettavia kohteita ovat olleet opiskelijat, kehitysvammaiset,
nuoret sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujat
ja asunnottomat. Asumiseen ja rakennuksiin liittyy paljon muutosta tulevaisuudessa.
Energiansäästövelvoitteet, uudet teknologiat
ja väestön ikärakenne tulevat jättämään
jälkensä asuntorakennuskantaamme lähitulevaisuudessa.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Me sosialidemokraatit olemme kantaneet huolta työttömyyden
kasvusta jo vuoden 2008 syksystä lähtien. Olemme
esittäneet työttömyyden ja etenkin nuorisotyöttömyyden
torjumiseen lisäpanostuksia ja laajamittaista elvytyspakettia.
Vuosi sitten teimme asiasta välikysymyksen. Hallitus ei ottanut
silloin palloa vastaan, eikä tämäkään
lisätalousarvio täytä tarpeita.
Maassa on lähes 300 000 ihmistä vailla
työtä, ja työttömyysasteen on
ennakoitu nousevan yli 10 prosenttiin. 44 000 nuorta on
jäänyt ilman peruskoulun jälkeistä koulutuspaikkaa
ja joka neljäs nuori on vailla töitä.
Hallitus mainosti lisäbudjettia erityisesti nuorten työllisyyslisäbudjetiksi.
Toimet nuorten auttamiseksi tulevat kuitenkin liian myöhään
ja ovat määrältään
liian vähäisiä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei myöskään
sisällä todellisia toimia, jotka tukisivat talouskasvua
ja työllisyyttä. Kokonaan vaille jäävät
pitkäaikaistyöttömyyden ja ikääntyvien työttömien
hoitoon liittyvät toimet, mistä nyt alkaa näkyä huolestuttavia
merkkejä. Hallitus on toistamassa 1990-luvun laman virheet
työllisyyden hoidon osalta. Työvoimapolitiikan
määrärahojen tasoa tarkasteltaessa Suomi
jakaa Oecd-tilastossa jumbosijan yhdessä Belgian ja Itävallan kanssa.
Työvoimapolitiikan muutosten seurauksena työttömien
aktivointiaste on ollut jyrkässä laskussa. EU-komission
poikkeussäännösten perusteella tulee
Suomessa myös soveltaa yritysten alkupääoma-
ja riskirahoituksen korotuksia talouskriisin vaikutusten lieventämiseksi,
kuten Tanskassa on tehty.
Hallituksen toimet harmaan talouden torjunnassa ovat olleet
tehottomia. Ulkomaisten työntekijöiden työ-
ja palkkaehtojen valvonta on vuotanut. Työ- ja palkkaehtojen
sekä vero- ja sotumaksujen valvonta olisi pitänyt
laittaa ensin kuntoon ennen kuin ryhdytään purkamaan
työvoiman saatavuusharkintaa. Valtiolla väki vähenee tuottavuusohjelman
myötä, ja kunnat vähentävät työvoimaansa
kuntatalouden vaikeuksien syventyessä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen veropolitiikka on ollut tempoilevaa
ja verohelpotukset kohdentuneet hyvin ansaitseviin. Kummalta tuntuu
se, miten ensin arvonlisäveroa alennettiin ja ensi heinäkuussa
sitä sitten korotetaan. Käytännössä kaikki
elämiseen liittyvät menot kasvavat. Työmatkat,
lääkkeet, palvelut ja tavarat kallistuvat ja palkansaajien
ja eläkkeensaajien ostovoima vähenee.
Ikääntyvän ihmisen elämään
liittyviä hintoja on korotettu roimasti. Tämän
vuoden alussa esimerkiksi poliklinikkamaksuja nostettiin, kotihoidon
ja laitoshoidon maksuja on korotettu, ja monissa kunnissa myös
kunnallisvero on noussut. Eläkkeet ovat jääneet
jälkeen muiden tulonsaajaryhmien tulojen kasvusta. Ei ihme,
että eläkkeensaajista on tullut maamme suurin
pienituloisten ryhmä. Pienituloisia eläkkeensaajia
on Suomessa noin 190 000. Eläkkeensaajien osuus
köyhien keskuudessa on meillä kasvussa, mikä on
epätavallista Euroopassa.
Arvoisa puhemies! Kun yliopistouudistusta säädettiin,
hallitus vakuutteli, että työntekijöiden edut
turvataan ja että uusi laki ei merkitse maakuntayliopistojen
alasajoa. Nyt kuitenkin uudessa Itä-Suomen yliopistossa
ollaan käynnistämässä yt-neuvotteluja.
Niiden piiriin joutuu lähes 400 työntekijää,
ja henkilöstön vähennystarpeeksi on ilmoitettu
80 henkilöä. Vaikka vähennykset yritetään
ratkaista siirroilla muihin yksiköihin tai eläkkeelle
siirtämisinä, määräaikaisia
työsopimuksia tullaan vähentämään.
Herääkin kysymys hallitukselle, miksi maakuntayliopistojen taloudelliseen
ahdinkoon ei ole tulossa helpotusta, vaikka sen suuntaisia puheenvuoroja
on kuultu silloin, kun yliopistoväki on vedonnut hallitukseen
ja eduskuntaan. Miksi hallituksen ja hallituspuolueiden puheet ja
teot eivät vastaa toisiaan?
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että lisäbudjetin
panostukset koulutukseen ovat koko skaalalla erittäin vaatimattomia,
vaikka täällä tänäänkin
hallituspuolueiden edustajat ovat yrittäneet selitellä asiaa
toiseksi. Nuorisotyöttömyyteen on yritetty vastata
koulutuksella, mikä sinänsä on hyvä asia,
mutta panostukset ovat riittämättömiä.
Hallituksen toimet nuorten auttamiseksi tulevat viime tingassa ja
ne ovat myös liian vaatimattomia.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2010 lisätalousarvion painopiste
on nuorisotyöttömyyden vähentäminen.
Siihen esitetään noin 77 miljoonan euron lisärahaa,
ja se on, ed. Viitamies, todella paljon. Se myös tulee
ihan oikeaan aikaan, sillä juuri keväisin ja kesän
korvalla työttömyys yleensä kasvaa ja
nuorisotyöttömyys myös siinä sivussa.
Se tulee juuri oikeaan aikaan. Tällä rahalla me
saamme 15 000 nuorelle töitä tai sitten
annetaan koulunpenkkiä tai työllistämistoimenpiteitä.
Se on hyvä asia, sillä me pidämme kaikista
nuoristamme hyvää huolta ja yksikään
nuori ei saa jäädä heitteille.
Tämä lisämääräraha
sisältää monia toimenpiteitä,
mutta on totta, että me tarvitsemme nyt vielä lisää toisen
asteen ammatillisia aloituspaikkoja. Kaikki paikat ovat tällä hetkellä täynnä johtuen
ikäluokan koosta ja taantumasta. Tulevaisuudessa niitä ammatillisia
aloituspaikkoja varmaan tarvitaan vähemmän, sen
sijaan ammatillisia lisäkoulutuspaikkoja enemmän.
Yksi rakenteellinen ongelma meillä tässä vielä on
koulutusjärjestelmässä, että aikuiset
vievät tällä hetkellä nuorille
tarkoitettuja aloituspaikkoja. Aikuiset tulee ohjata eri lailla,
eri kanavaa pitkin koulutukseen, ja siihen opetusministeriön täytyy
löytää ratkaisu. Työpajat ja
etsivä nuorisotyö ovat niitä räätälöityjä keinoja,
joilla nuoret tavoitetaan, ja niitä räätälöityjä keinoja
tarvitaan entistä enemmän.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalolle: Varmasti voimme olla eri
mieltä siitä, mikä on sopivan suuruinen
summa, millä milloinkin toimenpiteitä tehdään,
mutta käytännössä tilanne vaan näyttää siltä,
että kysyntä näille toimenpiteille on liian
suurta ja rahat eivät tällä hetkellä yhtäkkisesti
kohdennettuina tule riittämään, tule
auttamaan nuoria. Siksi onkin hyvä, että on olemassa muita
toimenpiteitä kuten äsken mainitsemanne ja lisäksi
uusi nuorisolaki, joka on tulossa voimaan. Sillä saadaan
myös hyvin autettua nuoria muilla tavoin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vaan sen verran sanoa työpajatoiminnasta,
kun kuulin, että täällä ed.
Vahasalo puhui siitä, että siitä on saatu
nuorten työllistämisessä erittäin
hyviä kokemuksia esimerkiksi meidän alueellamme
Kärkölässä. Sitä pitää ehdottomasti
tukea.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella jono on mennyt nopeasti, ei ehtinyt
paljon puhelimessa käydä.
Mutta nyt haluaisin vielä todeta tähän
lisätalousarviokeskusteluun sen asian, että pääluokassa 35,
Ympäristöministeriön hallinnonala, tämä lisätalousarviohan
ottaa tavallaan pois kehyksistä 50 miljoonaa euroa. Ympäristöministeriön
kehys on kaiken kaikkiaan pienenevä, ja tämä on ongelmallista.
Eilen käsittelimme momenttiin 35.20.56 liittyvän
lain, joka oli siis lisäbudjettilaki. Sen kakkoskäsittely
oli siis eilen illalla, ja sen yhteydessä oli mietintö pöydällä.
Siinä mietinnössä ympäristövaliokunta
totesi, että kaikkia tämän tyyppisiä avustuksia
ei pitäisi maksattaa budjetin ulkopuolelta Asuntorahaston
varoista, vaan pitäisi myös säilyttää budjetissa
nämä momentit. Nyt tapahtuu toisella tavalla.
Toinen asia. Tämän päivän
uutiset Kreikasta ovat olleet erittäin hälyttäviä:
menehtyneitä ihmisiä mielenosoituksissa ja tulipaloissa
niiden yhteydessä. Näin ollen voidaan sanoa ja
todeta, että kun tätä valiokunnan kannanottoa
on laadittu ja todettu, että ikään kuin
laman pohja on saavutettu, niin mahdollisesti nyt nämä euroon
liittyvät ongelmat ovat tuomassa uutta laman tyyppistä tilannetta
Eurooppaan, Suomeen. Toivon mukaan tästä ei koidu
uutta ongelmaa. Toteankin, että käsittely tältä osin
on ollut jo ennen tätä lamavaihetta.
Yleiskeskustelu päättyi.