6) Laki rikoslain 16 luvun 16 §:n muuttamisesta
Outi Mäkelä /kok:(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajatus tästä aloitteesta
syntyi kesän aikana, kun Suomessa oli jonkunlainen avovankilapakoepidemia,
ainakin lehdistön mukaan. Lehtiuutisoinnin perusteella
itse havahduin siihen, että avovankilasta pakeneminen,
tai niin kuin se hienommin sanotaan, luvaton poistuminen avovankilasta,
ei ole erikseen kriminalisoitu asia eli se ei ole rikos. Jos siis
karkaat avovankilasta, et saa siitä erikseen rangaistusta,
joudut vain korvaamaan ne päivät, jotka olet ollut
livohkassa. Eikö tämä jopa houkuttele
karkaamaan? Aivan oikein arvattu: avovankilapaot ovat lisääntyneet
viimeiset viisi vuotta jopa trendinomaisesti.
Tästä syystä esitin kesän
jälkeen kirjallisen kysymyksen oikeusministerille, näkisikö hän, että asiaan
on jotenkin syytä reagoida sen perusteella, miten tässä avovankilapaot
ovat lisääntyneet. Hän totesi, että silloin
kun tätä nykyistä vankeuslakia laadittiin,
hallituksen esitykseen sisältyi kyllä suoritetun
ajan menettämistä koskeva säännös,
mutta sitten eduskunnan käsittelyssä tämä mahdollisuus
poistettiin, koska säännöstä on
pidetty perustuslain kannalta ongelmallisena. Hän myös
totesi, että vangin edellytyksiä päästä suljetusta
vankilasta avolaitokseen harkitaan hyvin tarkasti ja sijoittaminen
perustuu luottamukseen. Hän näki myös,
että avolaitoksesta poistuminen on siinä suhteessa
vähemmän moitittavaa, että siihen ei
liity fyysisten valvontaesteitten kiertämistä,
ei henkilökunnan vastustamista tai muita suljetusta vankilasta
karkaamisen edellyttämiä toimia eli siis et joudu
taistelemaan paetaksesi, jolloin pakeneminen ei olisi rangaistavaa. Näin
ymmärsin. Vielä ministeri perustelee, että joskus
poistumiseen liittyy myös vangin yksityiselämään
liittyviä poikkeuksellisia tapahtumia.
Onhan se tietysti hurjaa ja ikävää,
mutta kukaan ei joudu vankilaan turhan takia Suomessa, eikä vankeus
ole mikään sairaus tai säälittävä asia,
vaan vankeus on rangaistus jostain vakavasta teosta, ja vankeudesta,
olkoonkin avovankilasta, pakeneminen on mielestäni rangaistuksesta pakenemista.
Uskon, että tämä avovankilasta pakenemisen
helppous osaltaan kyllä houkuttelee pakenemaan. Sen takia
olen esittämässä, että muuttaisimme
rikoslakia niin, että myös avolaitoksista karkaaminen
voitaisiin jatkossa kriminalisoida, elikkä myös
avolaitoksesta karkaamisesta olisi jatkossa mahdollista saada lisää rangaistusta.
Tämän aloitteen on itse asiassa allekirjoittanut
koko joukko muita edustajia, ja kun olen tästä asiasta
keskustellut muiden kanssa, niin olen ymmärtänyt,
että yleinen moraali on enemmänkin sen kannalla,
että vankilasta pakeneminen on vankilasta pakeneminen,
on se sitten avoin tai suljettu vankila, ja siitä ei pitäisi
päästä kuin koira veräjästä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Avovankiloissa rangaistustaan suorittavat vangit
ovat tehneet rikoksen, ja heidät on siitä tuomittu
vankilaan. Tuo pääsy avovankilaan suorittamaan
rangaistusta on ikään kuin luottamuksenosoitus
mutta samalla myös harjoittelua vastuuseen, vapauden vastuuseen,
joka sitten koittaa sen rangaistuksen suorittamisen jälkeen.
Eli se on myös luottamuksenosoitus, mutta se edellyttää vangilta
myös sitä, että ansaitsee sen luottamuksen
tähän avovankilassa rangaistuksen suorittamiseen.
Viime aikoina avovankiloista karkaamiset ovat lisääntyneet
huomattavasti ja tuosta karkaamisesta avovankilasta on tullut ikään
kuin loma, josta ei tarvitse tehdä edes loma-anomusta,
kun lähtee kävelemään sieltä tarpeen
tulleen tai kun siltä tuntuu. Yleisen moraalin ja yleisen
oikeustajun kannalta on tärkeää, että myös
avovankilasta karkaaminen kriminalisoidaan, niin kuin tässä edustaja
Mäkelän lakialoitteessa esitetään.
Tällä hetkellä karkaaminen avovankilasta
johtaa vain kurinpitotoimenpiteisiin. Siitä voi saada varoituksen
tai oikeuksien menetystä tai yksinäisyysrangaistusta
enintään 14 vuorokautta.
Tuon lainmuutoksen esityksenä on, että avovankilasta
karkaava vanki voitaisiin tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään
yhden vuoden ajaksi ja tietysti sitten myös suorittamaan
se aika, joka karkumatkaan kuluu, siellä rangaistuslaitoksessa.
Yksi näkökulma, jonka tämä myös tuo
ja parantaa, on se, että kun avovankilasta karkaaminen
kriminalisoidaan, niin silloin myös pakkokeinojen käyttö tämän
rikoksen tutkinnassa on mahdollista. Nythän se ei ole,
koska kysymyksessä ei ole rikos.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä rikoslain muutosesitys,
lakialoite, on erittäin hyvä alku sille, että me
tätä rikoslakia alkaisimme laajemminkin miettiä,
että me saisimme näitä rikoksien sanktioita
korotettua. Suomessa rikoslaissa näitä sanktioita
tulisi nostaa ennen kaikkea henkirikoksissa, seksuaalirikoksissa
sekä väkivaltarikoksissa.
Olen itse toiminut jonkun aikaa käräjillä tuomarin
tehtävissä, ja siinä minä kiinnitin
huomiota siihen, että tuomioistuimet soveltavat usein näitä sanktioita,
säädettyjä maksimeja, turhan lailla aivan
lähelle alarajaa. Sen takia tuomioista tulee monesti mitättömiä,
niin kuin tässä kyseisessä lakialoitteen
kohdassakin tehdään tuomioista lähes
mitättömiä. Elikkä näitä rangaistusmaksimeja
tulisi laajemminkin tarkistaa ylöspäin, ja ilman
rikoslain muutosta tämmöinen asiahan ei pääse
liikkeelle, sillä meillä on vakiintunut oikeuskäytäntö ja
ilman tämmöistä rikoslain muutosta me
emme pysty todellisuudessa näihin rikosten sanktioihin
mitenkään puuttumaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähinnä kansan moraalia
kun ajattelee ja on keskustellut ihmisten kanssa, niin tämä vankien
poistuminen avolaitoksista on eräs niitä moraalin
kannalta arveluttavimpia asioita, ja se romuttaa moraalia. Pahin
ehkä on sakon muuntorangaistuksen vesittäminen,
mutta sitä me emme tänään käsittele
täällä.
Muistamani mukaan, jos en nyt ihan väärin muista,
luvatta vankeinhoitolaitoksista poistui viime vuonna noin 60 ihmistä.
Se on aika iso määrä, ja kuten täällä on
puhuttu, se on noussut koko ajan. Eräiden vankeinhoitoviranomaisten mukaan
avolaitoksiin joudutaan nykyisin laittamaan liian huonoa vankiainesta,
ja seuraamuksena on sitten tämä luvaton poistuminen.
Kannatan lämpimästi edustaja Mäkelän
aloitetta tämän karkaamisen kriminalisoimiseksi.
Toki se hallinnollinenkin rangaistus siellä on omiaan,
mutta sen rinnalla pitää olla kriminalisointi.
Ja nykykäytännön mukaan edustaja Mäkelän
ehdottamat rangaistusminimit ja -maksimit ovat, ikävä kyllä, voi
sanoa, nykypäivän tasoa.
Edustaja Jokinen otti jo tuossa esille, että nythän
poliisi, kun sitten taas joutuu etsimään näitä avolaitoksista
poistuneita ihmisiä, pystyy toimimaan vain poliisilain
perusteella, ja siellä ei juuri mahdollisuuksia esimerkiksi
pakkokeinojen käyttöön ole. Mikäli
tämä kriminalisoidaan, se mahdollistaa poliisille
pakkokeinolain käytön ja, voi sanoa, täydellä varmuudella
entistä tehokkaamman vangin löytymisen ja entistä nopeamman
vangin löytymisen, koska esimerkiksi tiettyjä henkilöön
käyviä pakkokeinoja voidaan silloin käyttää.
Eli kannatan lämpimästi edustaja Mäkelän
lakialoitetta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tuon edustaja Tolvasen puheenvuoron
hengessä voisi jatkaa. En tiedä, olenko väärässä,
mutta jostakin syystä minusta tuntuu siltä, että tämä meidän
kriminaalipolitiikkamme jotenkin löystyy uudistus uudistukselta. Aika
kuvaavaa itse asiassa oli tuossa edellisen asian aikana tämä edustaja
Mäkelän kertoma esimerkki siitä, millä tavalla
eräs ulkomaalaisvanki kokee Suomen vankilaolot. En pidä myöskään kovin
järkevänä sitä, että rikosseuraamusvirasto pyrkii
siirtämään meidän vankilakapasiteettiamme,
meidän vankiloitamme, mahdollisimman lähelle rikollisten
kotiseutuja, jotta rikolliset voivat sitten kärsiä rangaistukset
mahdollisimman lähellä kotia.
Tämä muutos, jota edustaja Mäkelä ja
aika suuri joukko edustajia esittää, vie tätä rikoslakia täysin
oikeaan suuntaan. Tosin en osaa arvioida sitä, millä tavalla
tämän pykälän esittämä sakkorangaistus,
monista eri syistä, millä tavalla sakon uhka kaiken
kaikkiaan nyt sitten olisi estämässä karkaamista,
mutta joka tapauksessa kannatan lämpimästi tätä tehtyä esitystä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän kovasti saamastani tuesta
tälle aloitteelle. Tosiaan tämä pakkokeinojen
käyttö kiinniottotilanteessa on erittäin
hyvä lisäys tässä asiassa. Toisaalta
toivoisin myös, että tämän tyyppinen
muutos lainsäädännössä lisäisi
myös sitten poliisin etsimisalttiutta, koska ainakin viime
kesän perusteella useampi näistä avovankiloista
karanneista oli aika kovan tason rikollinen eikä lainkaan
välttämättä ensikertalainen
siinä mielessä, että olisi ensimmäistä kertaa
vankilassa.
On myös esitetty sitä, että avovangeille
laitettaisiin panta ja pantaseuranta, mutta toisaalta asiantuntijat
ovat sitä mieltä, että panta ei tässä kohtaa
ole se este tai ratkaisu, koska pannan voi kuitenkin poistaa, jos
lähtee karkuteille, niin että se ei sinänsä ole
pysyvä este. Mutta monelle se, että vankeustuomio
lisääntyy tai jonkunlainen tuomio odottaa, saattaisi
olla aidosti omaa mieltä hillitsevä tekijä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesityshän
nyt puuttuu tähän olemassa olevaan tilanteeseen
ja siihen ongelmaan, että luvattomat poistumiset avovankiloista
ovat lisääntyneet huomattavasti. Sinänsä lakiesitys
on hyvä ja kannatettava, ja sitä pitää viedä eteenpäin.
Se tarvitaan, ja se tarvitaan nopeasti.
Mutta sitten kun mietitään tätä kriminaalipolitiikkaa
ja sitä kokonaisuutta, missä tässä ollaan, ja
sitä, mistä mahdollisesti johtuu, että avovankiloista
niin paljon poistutaan luvatta, niin johtuuko se siitä,
että sitä ei ole kriminalisoitu, vai johtuuko
se mahdollisesti siitä pitkään harjoitetusta kriminaalipolitiikasta,
jossa tavoitteena on vankimäärän vähentäminen
ja suljettujen vankilapaikkojen vähentäminen ja
sitten sen vaikean vankiaineksen sijoittaminen avovankiloihin? Väittäisin,
että tämäkin näkökulma
on varmasti yhtenä syynä siihen, että nämä vankilapaot,
tai nämä poistumiset näistä avovankiloista,
ovat lisääntyneet. Tätä laajempaa
kriminaalipoliittista keskustelua meidän tulee jatkaa ja
pohtia sitä, mikä suhde tulee olla suljetuilla
vankiloilla, avovankiloilla ja sitten näillä vapaudessa
suoritettavilla rangaistuksilla, niin kuin tuo pantarangaistus on.
Keskustelu päättyi.