Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Euro- ja EU-alueella sekä myös
Suomessa ollaan siirtymässä kansalaisia tukevasta
hyvinvointivaltiosta yksityisiä pankkeja ja pelureita pelastavaksi
liittovaltioksi. Kaikki ratkaisut verhotaan monimutkaisuuden kaapuun,
jolla peitellään asioiden huonoa ja kyvytöntä hoitoa.
Markkinoille on palautettava oikeus epäonnistua. Se,
joka möhlii, maksaa. Täytyy ilmeisesti olla sosialidemokraatti
tai jonkun muun hallituspuolueen edustaja, jotta osaa laskea ja
nähdä Suomen hallituksen tekemän vakuusratkaisun myönteisenä ja
kannattavana.
Yksikään muu euromaa ei näitä vakuuksia
ota. Kysyn hallitukselta: Miksei ota? Kysyn hallitukselta: Miksi
suomalaiset viedään tällaisiin takausvastuisiin?
Ja kysyn hallitukselta: Miksi ette todella puolusta suomalaista
veronmaksajaa ja ilmoita, että Suomi ei osallistu näihin
pelastus- ja tukipaketteihin, joihin suomalainen veronmaksaja ei
ole vastuullinen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministerin sijainen ministeri Urpilainen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ja sitä kautta Suomen
linja on se, että jokainen maa vastaa itse omasta taloudestaan
ja omista veloistaan. Tämä on myöskin
EU:n perussopimukseen kirjattu periaate, ja mielestämme
tätä periaatetta tulee noudattaa.
Suomen hallitus tiukensi EU:n tukipoliittista linjaa vaatimalla
jatkossa tälle antamalleen tuelle vakuudet. Pitkien neuvotteluiden
jälkeen olemme onnistuneet saamaan euroryhmässä yhteisen
näkemyksen siitä, että Suomi saa 880
miljoonan euron vakuuden tuohon uuteen Kreikan lainaohjelmaan, ja
tätä vakuutta voidaan pitää hyvänä saavutuksena.
Tätä vakuutta vaaditaan juuri sen takia, että me
haluamme turvata suomalaisten veronmaksajien saatavat ja sitä kautta välttää Kreikasta
suomalaisille aiheutuvat tappiot.
Miksi muut maat eivät tähän vakuusjärjestelyyn
tartu? Osalle maista se on liian kallis, ja varmasti on niitäkin
maita, jotka lähtevät siitä, että he
hyväksyvät heidän veronmaksajilleen Kreikasta
aiheutuvat tappiot.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Rahoituskriisin perusongelma on maksukyvyttömyys,
ja se ei ole kadonnut mihinkään. Italia odottaa
nurkan takana. Nämä pelastuspaketit eivät
toimi. Ei toiminut Kreikka, ei toiminut Irlanti, ei toiminut Portugali.
Nyt tulee toinen Kreikka.
Koska palautetaan markkinatalous sillä lailla, että ne,
jotka ottavat riskit, myös maksavat riskit? Tällä hetkellä voitot
menevät suurpelureille, pörssipelureille, pankkipelureille,
ja tämän mekanismin kautta nämä vastuut
levitetään eurooppalaisille veronmaksajille, myös
suomalaiselle veronmaksajalle. Vauvasta vaariin meidät
sidotaan tähän järjestelmään
jopa 30 vuodeksi, ennen kuin jotain tulee takaisin, jos sittenkään
tulee.
Miksi te ette yksinkertaisesti sano sinne Euroopan unioniin,
että meillä ei ole tämän asian kanssa
mitään tekemistä? Me olemme noudattaneet
sääntöjä. Te voitte sanoa, vai
voitteko, onko se laillista, ilmoittaa, että me jäämme
tästä ulos. Onko se laillista, voidaanko se tehdä?
Jos ja kun se on, tehkää se.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Soinille on ehkä hyvä todeta
se, että eivät nämä Euroopan
talousongelmat poistu sillä, että laitetaan silmät
kiinni ja uskotaan, että paha poistuu maailmasta, (Timo
Soini: Eivät tietenkään!) vaan kyllä tähän
Euroopan unionin talouskriisiin tarvitaan yhteisiä päätöksiä ja
yhteisiä työkaluja, joilla tätä kriisiä hoidetaan.
Mutta se on selvä asia, että Kreikan tukemiseen
sisältyy myöskin riskejä. Me emme voi
olla varmoja siitä, saammeko me takaisin Kreikalle annettavat
lainarahat, ja juuri tästä syystä, minimoidaksemme
suomalaisille veronmaksajille aiheutuvia riskejä, Suomen
hallitus on neuvotellut vakuussopimuksen, joka tarkoittaa 880:tä miljoonaa
euroa. Se on iso raha, se on 200 miljoonaa enemmän kuin
esimerkiksi koko poliisitoimeen ensi vuonna käytettävä rahoitus.
Ehkä kysyisinkin edustaja Soinilta, oletteko te sitä mieltä,
että tätä lähes miljardin euron
vakuutta Suomen hallituksen ei pitäisi ottaa vastaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä muuttuikin opposition kyselytunniksi.
Edustaja Soini, olkaa hyvä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että todella
kysytään, mikä on vaihtoehto. Vaihtoehto
on se, että tilaaja maksaa. Vaihtoehto on se, että palautetaan
markkinoille se periaate, että jos otat riskin, saat voittoa.
Sitten otat voiton, maksat siitä veron, ja jos... (Välihuutoja
vasemmalta) — Minä vastaisin, mutta kun huudetaan
päälle. Sosialidemokraatit ovat hermostuneet,
koska teidän huijauksenne on paljastumassa. (Välihuutoja)
Tästä on kysymys. Tästä on kysymys. — Näitä vakuuksia,
jotka eivät ole läpinäkyviä,
jotka eivät ole perusteltuja ja joista ei ole varmuutta,
että niistä on hyötyä, niitä me emme
hyväksy.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus kehuu vakuusratkaisua erinomaiseksi saavutukseksi.
Liittyykö vakuussopimukseen pääsyyn
kirjaamaton herrasmiessopimus, jonka perusteella Suomi jatkossa
tulee tinkimään joistakin tärkeistä EU-neuvottelutavoitteistaan?
Maksetaanko vakuusratkaisusta myös tällaista hintaa
jatkossa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myös ministeri Tuomioja on pyytänyt puheenvuoron.
Tuomioja aloittaa ja Urpilainen seuraava.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kun olen seurannut tätä eurokriisin käsittelyä aikaisemmin
suuren valiokunnan puheenjohtajana, haluan todeta, että se,
mitä hallitus on nyt toteuttanut ja toteuttaa, noudattaa
täsmälleen niitä linjauksia, joita laajalla
enemmistöllä sekä edellisen eduskunnan
ja sen suuren valiokunnan mutta myös uuden eduskunnan aikana ennen
tämän hallituksen muodostamista on linjattu. Jos
nyt sitten halutaan irtaantua tästä linjasta,
niin se on tietysti poliittinen valinta, mutta me olemme toimineet
juuri sen mukaisesti ja arvioineet juuri näitä samoja
riskejä, joihinka edustaja Soini aivan oikein kiinnittää huomiota,
ja pyrkineet turvaamaan sen, että Suomi siitä riippumatta,
mitenkä muut euromaat haluavat tätä kriisinkäsittelyä jatkaa,
ja me olemme — myöskin täällä eduskunnassa
käydyissä aikaisemmissa äänestyksissä on
nähty, että täällä on
perusteltua epäluottamusta valittuun linjaan — kuitenkin
halunneet turvata parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisten veronmaksajien
edut.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun yksityishenkilö, tavallinen
kansalainen, ottaa pankista lainaa asuntoa eli kotia varten, hän
joutuu antamaan lainaa vasten vakuudet.
Onko hallituksen nyt tarkoitus jatkossa luoda sellaista lainsäädäntöä pankkisektorille,
että pankit joutuisivat maksamaan jotakin näistä kansalaisten
antamista vakuuksista? Tämähän on nyt tämä malli,
mikä Euroopassa on käytössä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Ehkä edustaja Saarakkalalle, arvoisa
puhemies, on hyvä todeta, että jos pankkia pääomitetaan,
niin siitä yleensä pyydetään
myöskin vastinetta.
Mutta mitä tulee tähän Suomen neuvottelemaan
vakuusmalliin, niin se on totta, että siihen vakuusjärjestelyyn
sisältyy ehtoja, mutta nuo ehdot ovat Suomen kannalta erittäin
edullisia. Ehkä on kaksi keskeistä ehtoa, joista
toinen perustuu siihen, että me olemme valmiita luopumaan
teoreettisista väliaikaisen mekanismin voitoista. Miksi
me olemme valmiita niistä luopumaan? Sen takia, että me
emme usko, että niitä voittoja tulevaisuudessa
tulee olemaan.
Toinen ehto liittyy tämän pysyvän
mekanismin pääomittamiseen. Me olemme valmiita
tekemään sen kerralla. Miksi me olemme valmiita
tekemään sen kerralla? Sen takia, että Suomi
on kolmen A:n luottoluokituksen maa. Me saamme edullisesti lainaa
markkinoilta, ja vastineeksi sille pääomittamiselle
me saamme myöskin osinkoa, ja tämä osinkotulo
kattaa sen korkolaskun, joka tästä markkinoilta
otettavasta lainasta tulee. Eli tästä ei todellisuudessa
synny lisäkustannuksia Suomelle.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiasia on, että Suomi ei saanut
todellisia, täysimääräisiä vakuuksia,
ja siitä kertoo se, että yksikään
muu euromaa ja kolmen A:n maa ei ole niitä valmis ottamaan.
Toisekseen se SDP:nkin peräänkuuluttama sijoittajavastuu
ei todellakaan toteudu, mikä oli se alkuperäinen
ehto. Ja kolmanneksi, Suomen linja löystyi. Suomen linja löystyi,
koska tuosta väliaikaisesta vakuusvälineestä voidaan
nyt pääomittaa pankkeja ja voidaan mennä myöskin
jälkimarkkinoille.
Mutta ihmettelin valtiovarainministeri Urpilaisen puheenvuoroa,
jossa hän antoi ymmärtää, että muiden
maiden päättäjät eivät
ole niin huolissaan oman maan kansalaisista ja veronmaksajien rahoista.
Mitä maata ministeri Urpilainen tässä nyt
tarkoittaa? Saksaa, Hollantia vai Ranskaa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että nämä ehdot ovat
Suomelle edullisia, mutta nämä vakuusjärjestelyyn
liittyvät ehdot eivät ole kaikille euromaille
edullisia, ja se johtuu siitä, että osa euromaista
ei saa markkinoilta niin edullisesti lainaa kuin Suomi ja sitä kautta
heillä ei ole mahdollisuutta pääomittaa
tätä pysyvää mekanismia kerralla.
Sitten on olemassa maita, kuten Saksa, joissa tämä pääomittaminen
kerralla ei ole budjettiteknisistä syistä mahdollista.
Päinvastoin Saksa on pyytänyt, että alun
perin kolmessa erässä tapahtunut pääomitus
muutettiin viideksi eräksi. Ja sitten, edustaja Kiviniemi,
on kyllä maita, joissa selkeästi on hyväksytty
se, että eurooppalainen yhteistyö tulee myöskin
maksamaan, ja sitä kautta hyväksytty, että tämä Kreikka
tuottaa tappioita kulloisen maan veronmaksajille. Mutta tätä periaatetta
Suomi ja nykyinen hallitus ei hyväksy, ja juuri tästä syystä me
olemme vaatimassa vakuuksia, jotta me voimme minimoida veronmaksajille
koituvat riskit ja sitä kautta turvata Suomen valtion taloutta.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiasia on, että tämä vakuusseikkailu,
joka ei siis tuonut Suomelle täysimääräisiä,
reaalisia vakuuksia — ne vakuudet ovat käytännössä hyvin lähellä nollaa — on
heikentänyt Suomen asemaa Euroopan unionissa. (Matti Saarinen:
Eikö nekään kelpaa?) Tästä on
selkeitä merkkejä olemassa jo nyt, ja tämä sama
viesti — olin juuri maanantaina Brysselissä käymässä — tulee
joka paikasta. (Miapetra Kumpula-Natri: Kuten? Yksi esimerkki!)
Tämä heikensi Suomen vaikutusmahdollisuuksia,
vielä kaiken lisäksi, kun sillä ei saatu
sitä, mitä alun perin lähdettiin hakemaan, eli
niitä täysimääräisiä,
reaalisia vakuuksia. Tämän ovat myös
asiantuntijat hyvin selkeästi todenneet.
Hallituksen toiminta on siis kokonaisuudessaankin ollut Suomen
kannalta haitallista, ja samaan aikaan hallitus on nyt suostumassa
siihen, että vaikka Kreikka ei ole hoitanut asioitaan kunnolla
sen ensimmäisen tukipaketin jälkeen, niin ollaan
kuitenkin myöntämässä Kreikalle
lisää rahaa. Kukaan ei enää usko,
että Kreikka selviää tällä menolla.
Eihän tässä, arvoisa valtiovarainministeri,
ole mitään järkeä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Oliko tämä tulkittavissa kysymykseksi? Ilmeisesti.
Ministeri Urpilainen, ja sitten ministeri Tuomioja.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Jos vakuusvaatimus on vaarantanut Suomen maineen,
niin minkä takia entisen pääministerin
Kiviniemen hallitus myöskin vaati vakuuksia? Kysyn vain,
että jos tällä vakuusvaatimuksella on
aiheutettu Suomen maineelle hallaa, minkä takia myöskin
edellinen hallitus vaati vakuuksia. Mutta minä ymmärrän
sen, että edustaja Kiviniemeä varmasti harmittaa
se, että hänen aikanaan hallitus palasi maailmalta
takaisin tyhjän kassan kanssa. Nyt hallitus palasi eurooppalaisista
neuvotteluista takaisin 880 miljoonan euron kanssa. Edustaja Kiviniemi
pitää tätä nollana, lähes
mitättöminä vakuuksina, mutta 880 miljoonaa
euroa on suuri raha, ja se on tämän hyvinvointivaltion
rahoituksessa merkittävä ja tärkeä osa.
Olisinkin kysynyt ehkä enemmänkin (Naurua) edustaja
Kiviniemeltä: Jos teille tämä vakuusmalli
ei kelpaa, niin oletteko te sitä mieltä, että Suomen
pitää olla ottamatta tämä lähes
miljardin euron vakuus?
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituskaan ei usko sitä, että Kreikka
selviää. (Välihuutoja vasemmalta) Me
kaikki tiedämme, että ennemmin tai myöhemmin
on tosiasia se, että Kreikka joutuu jonkinlaiseen velkajärjestelyyn.
Sen vuoksi Euroopan unionissa pitäisi yhdessä muiden
euromaiden kanssa etsiä sellaista ratkaisua, jossa päädyttäisiin
hallittuun velkajärjestelyyn ja eristettäisiin
se ongelma Kreikkaan, (Ben Zyskowicz: Sitähän
tässä juuri tehdään!) mitä kautta
tämä ei laajenisi Euroopan laajuiseksi ja maailmanlaajuiseksi
taantumaksi. Tällaiselle ratkaisulle on erittäin
suuri kannatus, ja juuri kukaan ei usko siihen, että kun
annetaan Kreikalle tämä toinen tukipaketti, Kreikka
selviäisi. Juuri se, että näitä vakuuksia
on lähdetty hakemaan, kertoo siitä, että hallitus
ei usko, että Kreikka selviää.
Mutta mitä tulee näihin vakuuksiin, niiden
uskottavuus ei kyllä kovin kummoinen ole myöskään
asiantuntijoiden mukaan, ja mitä sieltä noin 30
vuoden kuluttua olisi saatavissa, sitä ei, arvoisa puhemies,
todellakaan tiedä kukaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämäkin lienee tulkittavissa kysymykseksi.
Ministeri Urpilainen, ja sitten ministeri Tuomioja.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiviniemi on huolissaan Suomen maineesta
ja siitä, mitä se, että Suomi pääsee
sopimukseen näin hyvästä vakuusmallista
suomalaisten kannalta, aiheuttaa Suomen maineelle. Jään
pohtimaan, että mikäli Suomi olisi toiminut niin
kuin edustaja Kiviniemi haluaa, eli me vaatisimme nyt julkisesti
kaikissa europöydissä hallittua velkajärjestelyä,
niin mitähän sillä vaatimuksella tehtäisiin
Suomen maineelle. Tuskin se kovin rakentavaksi kansainväliseksi
yhteistyöksi eurooppalaisissa pöydissä tulkittaisiin.
Mutta se, että me olemme vaatimassa vakuuksia, tarkoittaa
juuri sitä, että me pyrimme minimoimaan Kreikasta
suomalaisille veronmaksajille aiheutuvat riskit. Jos käy
niin, että Kreikka ei pysty maksamaan velkojansa takaisin,
niin meillä on olemassa ikään kuin palovakuutus
tulipalon varalta, meillä on samalla lailla olemassa vakuus
siltä varalta, että Kreikan talo palaa ja Kreikka
ei pysty näitä lainojansa takaisin maksamaan.
Siinä tilanteessa nämä vakuudet turvaavat Suomen
talouden ja suomalaisten veronmaksajien aseman.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! On vähän pakko myöskin
ihmetellä sitä, kuka tässä kysyy,
vaatii vakuuksia, katsoo, että ne ovat riittämättömiä,
ja puhuu siitä, että sijoittajavastuuta ei ole
toteutettu. Eikö se ollut juuri pääministeri
Kiviniemen hallitus, joka toi eduskuntaan kolme pakettia, joissa
ei ollut mitään elementtejä minkäänlaisesta
meidän oppositiosta vaatimastamme sijoittajavastuusta,
ei ollut minkäänlaisia takeita Suomen rahoille?
Nyt te sanotte, että tämä on kestämätöntä.
Se oli kyllä kestämätöntä jo
silloinkin. Nyt me olemme päätyneet siihen rakentavassa
yhteistyössä eduskunnan hyväksymien lähtökohtien
kanssa, että olemme pystyneet turvaamaan ne suomalaiset edut,
jotka tässä tilanteessa ovat turvattavissa, tavalla,
joka ei keikuta sitä eurooppalaista venettä — jonka
kaataminen ei olisi suomalaistenkaan etujen mukaista — mutta
joka tulee, näin uskon, aikanaan osoittautumaan myöskin
sellaiseksi linjaksi, jota muut Euroopassa tulevat arvostamaan ja
ymmärtämään.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt näyttää siltä,
että hallitus uskoo tehneensä tällaisen
Granlundin ilmaveivin, että te olette ikään
kuin muiden huomaamatta pistäneet maalin. (Välihuutoja)
Kukaan muu ei ole huomannut tällaista maalia. Eivät
ne muut maat ajattele tällä tavalla kerta kaikkiaan.
Tuo teidän tulkintannehan tarkoittaa käytännössä sitä,
että muut kolmen A:n maat eivät vain hyväksyisi, että Suomelle
annetaan tällainen erioikeus, vaan sen lisäksi
ne vielä rahoittaisivat tämän meille annetun
etuoikeuden. Uskooko pääministerin sijainen ihan
oikein, että muut maat ovat tähän valmiit,
eivät vaadi sitä, mitä te kerrotte, että Suomi saa,
ja vielä rahoittavatkin sen kaiken lisäksi?
Toisekseen sijoittajavastuu: Teidän ERVV-muutoksenne
ja Kreikka-sopimushan tarkoittavat nyt sitä, että suomalaisen
veronmaksajan piikkiin mennään nyt ottamaan myöskin
sen italialaisen sijoittajan Kreikka-vastuut tilanteessa, jossa
Italia ei itse enää kanna niitä vastuita
lainkaan. (Puhemies: Ja nyt, arvoisa edustaja, tuli aika täyteen!)
Suomalaiset veronmaksajat tulevat kantamaan vastuun italialaisten
seikkailijoitten sijoituksista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tuleeko kysymys? Sekin oli laajasti ottaen ehkä tulkittavissa kysymykseksi.
Ministeri Urpilainen? (Ministeri Urpilainen: Eikö tarvitse
vastata? Selvä!) — Seuraava puheenvuoro.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä onnitella
valtiovarainministeri Urpilaista hyvinkin kelvollisesta ratkaisusta
tässä vakuusasiassa. Kun siihen hieman tarkemmin perehtyy,
se ei ole ollenkaan niin huono kuin mitä julkisuudessa
annetaan ymmärtää. Ei se toki ilmainen
ole, mutta olosuhteet huomioon ottaen varsin kelvollisella tavalla
tässä vähennetään veronmaksajien
riskiä.
Sinänsä edustaja Kiviniemi on tietenkin ihan oikeassa
siinä, että kyse ei ole täysimääräisestä reaalivakuudesta.
Mutta se on kyllä kaikkien ilmaveivien ilmaveivi, että siitä tehdään
sitten sellainen johtopäätös, että se
on lähellä nollaa. Tämmöinen
tulkinta ei kyllä perustu yhtään mihinkään.
Ehkä kaikkein parasta tässä ratkaisuissa
kuitenkin oli, arvoisa puhemies, se, että se saatiin vihdoin
aikaiseksi. Tämän jälkeen vihdoin päästään
itse peruskysymyksen kimppuun eli siihen, että Eurooppa
on edelleen erittäin hankalassa taloudellisessa tilanteessa
ja on edelleen useita maita, joihin markkinoitten luottamus on varsin heikkoa,
meillä on monia ylivelkaantuneita maita.
Haluaisin kysyä valtiovarainministerin arviota siitä,
onko mitään valoa tunnelin päässä.
(Timo Soini: Ei mitään!) Miltä tämä eurooppalainen
velkaantumiskehitys ja taloudellinen kehitys noin kokonaisuutena
nyt näyttää?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja Vapaavuori totesi, reaalivakuudet
eivät olleet tässä tapauksessa mahdollisia,
ja se johtui siitä, että Kreikan valtio ei niitä hyväksynyt.
Myöskään käteisvakuudet eivät
olleet mahdollisia, koska muut euromaat eivät niitä hyväksyneet.
Tästä syystä paras malli, joka oli saatavissa,
joka on Suomen kannalta hyvä, on se, että käytetään Kreikan
joukkovelkakirjoja, jotka myydään, ja sitten tämä tuotto
sijoitetaan kolmen A:n joukkovelkakirjoihin. (Mauri Pekkarinen:
Kenelle jää mustapekka?)
Euroopan taloustilanne on hyvin haastava, ja sen takia haluan
kiittää eduskuntaa siitä, että eduskunnan
enemmistö viime viikolla hyväksyi väliaikaisen
mekanismin puitesopimuksen, joka pitää sisällään
uusia työkaluja ja mahdollisuuksia torjua tätä Euroopan
talouskriisiä nykyistä paremmin. Nimittäin
on täysin välttämätöntä rakentaa
selkeä palomuuri sille, että tämä Kreikasta
alkanut kriisi ei leviä ja eskaloidu esimerkiksi Italiaan
ja Espanjaan, ja tässä juuri tämä viime viikon
ratkaiseva päätös on hyvin tärkeässä roolissa.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Sillä aikaa, kun keskusta ja perussuomalaiset
ovat keskittyneet vaatimaan Kreikkaan velkasaneerausta, on valtiovarainministeri
Urpilainen hoitanut vakuudet tuota tilannetta varten. (Pietari Jääskeläinen:
20 prosentin vakuudet!) Tälle sisukkaalle suoritukselle
ja Urpilaisen ilmaveiville ei ole kyllä tukea kuulunut,
ei ainakaan Suomen oppositiosta. Keskusta seisoi vallassa ollessaan
kädet taskussa vakuusasiassa. (Ben Zyskowicz: Muiden taskussa! — Naurua) — Juuri näin,
edustaja Zyskowicz. Keskusta seisoi suomalaisten veronmaksajien
taskulla ottamassa sieltä lähes miljardi euroa
Kreikalle ilman minkäänlaisia vakuuksia. — Nyt
keskusta seisoo kädet silmillä ja korvilla, ei
suostu lukemaan, ei kuuntelemaan tätä erittäin
hyvää ratkaisua, jossa on vakuudet saatu.
Haluan kysyä ministeri Urpilaiselta, kun täällä on
edelleen tullut puheenvuoroja, joissa todetaan, että tämä ratkaisu
on maksanut tai maksaa Suomelle. Itse olen tutkinut nämä paperit
tarkasti, en ole vielä löytänyt. Kenelle
me maksamme ja montako euroa Suomi maksaa näistä vakuuksista?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tähän vakuuksien saantiin liittyy
ehtoja, mutta nämä ehdot ovat Suomen ja suomalaisten
veronmaksajien kannalta hyvin edulliset. Niin kuin aikaisemmin totesin,
yksi keskeinen ehto liittyy siihen, että me luovumme teoreettisista
väliaikaisen mekanismin voitoista, joita — me
aidosti uskomme — ei tule tulevaisuudessa olemaan. Toinen
keskeinen ehto liittyy siihen, että me teemme tämän
pysyvän mekanismin pääomituksen yhdessä erässä,
mutta sekään ei maksa Suomelle, koska vastineeksi
näistä korkokuluista me saamme tilalle osinkotuottoja, mikä tätä kautta
aiheuttaa sen, että tämä järjestely
ei Suomelle maksa. Joten voi kaikin tavoin todeta, että nämä ehdot
ovat Suomelle edulliset. Ne eivät ole kaikille euromaille
edulliset, ja se osittain myöskin tietenkin selittää sitä,
että kaikki euromaat eivät ole tätä vakuusjärjestelyä itsellensä ottamassa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se on nyt tullut selväksi
tässä keskustelussa, että jos joku pitää näitä vakuutena,
niin sitten vakuuden käsite on muuttunut pahasti siitä,
miten se on perinteisesti pankkisektorilla ymmärretty.
Mutta sitten kysymys, kun tässä valtiovarainministeri
sivusi Euroopan rahoitusvakautusvälinettä. Nyt
on tällaisia huhuja kantautunut Euroopasta, että tämä välineen
koko ei tule riittämään vaan nyt on edessä pankkien
pääomittaminen suoraan valtioiden toimesta. Kuinka
vahvoja nämä huhut ovat, mihinkä ne perustuvat,
ja voisiko tähän nyt saada jotakin selkoa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala on siinä oikeassa,
että meillä on aito huoli olemassa, että tämä velkakriisi
on muuttumassa tulevaisuudessa pankkikriisiksi. Tästä syystä muun
muassa itse esitin maanantaina euroryhmässä, että meidän pitäisi
harkita valmiutta tehdä vastaavanlaisia toimia kuin 2008
lokakuussa tehtiin, kun samaan aikaan Euroopan tasolla ilmoitettiin
kansallisista toimista liittyen pankkien varainhankinnan varmistamiseen
ja tukemiseen ja mahdolliseen pääomittamiseen.
Mutta Suomi on ollut hyvin tiukka siinä, että me
emme halua kasvattaa tämän väliaikaisen
kriisimekanismin tai työkalun takausvastuita. Se sopimus,
joka eduskunnassa eduskunnan enemmistön tuella viime viikolla
hyväksyttiin, on hyvä, ja niihin takausvastuisiin
me olemme sitoutuneet, vaikka ne pohjautuvat edellisen hallituksen
ja edellisen pääministerin tekemiin sitoumuksiin.
Mutta uusiin vastuiden kasvattamisiin hallitus ei ole valmis.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaksi lyhyttä kysymystä.
Toinen: Ministeri Urpilainen, olemme tottuneet täällä,
että siltä taholta on yleensä aina sanottu,
että valtion raha-asioita pitää hoitaa
niin kuin kotitalouksien ja Suomen yritysten. Oletteko te valmis
nyt suosittelemaan suomalaisille kotitalouksille ja yrityksille
samanlaista vakuusmenettelyä?
Toinen kysymys: Te ennen vaaleja edellytitte, että Suomen
vastuut eivät saa lisääntyä,
ja te edellytitte, että sijoittajien vastuuta pitää lisätä. Kun
totesitte, että viime viikolla syntynyt ratkaisu vähentää vastuita,
oletteko sitä mieltä, että viime viikolla
tehty päätös vähentää Suomen
veronmaksajien vastuuta, vai oletteko sitä mieltä,
että se lisää?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Voin jokaiselle suomalaiselle kotitaloudelle,
eläkeläispariskunnalle, metallimiehelle, sairaanhoitajalle
kertoa, että tämä vakuusjärjestely
on hyvä. Tämä on suomalaisen veronmaksajan
kannalta hyvä järjestely, jolla me pyrimme minimoimaan
Suomelle aiheutuvat riskit Kreikan uudesta lainaohjelmasta. Tämän
arvion pystyn täysin rinnoin ja täydellä sydämellä täällä antamaan.
Mitä tulee sijoittajavastuuseen, tämän
hallituksen ohjelmaan on kirjattu monia toimenpiteitä,
joilla sijoittajavastuuta viedään eteenpäin. Yksi
on rahoitusmarkkinavero. Toinen on pankkivero, jonka me olemme valmiita
ottamaan myöskin kansallisella tasolla käyttöön.
Paraikaa olemme myöskin hallituksen piiristä esittäneet toiveita,
että tämä heinäkuun huippukokouksessa
päätetty sijoittajavastuupaketti voitaisiin ottaa vielä uudelleen
arvioon ja myöskin Kreikan uuteen lainaohjelmaan sisältyvä sijoittajavastuu voisi
heinäkuusta sovitusta kasvaa, koska minä uskon,
että aika monelle Euroopan maalle on tullut yllätyksenä tuo
todellisuus, joka heinäkuun huippukokouksen päätökseen
sijoittajavastuun osalta sisältyy.
Peter Östman /kd:
Herra puhemies! Edellisellä kaudella hallitus myönsi
lainaa Kreikalle liki miljardin edestä, ja muistaakseni
vakuuksien arvo oli nolla euroa. Edustaja Kalli kysyi valtiovarainministeriltä,
voisiko hän suositella tällaista menettelyä,
kuin mitä nyt on käytetty tässä Kreikka-mallissa,
kotitalouksille ja yrityksille. Otetaan vastaava esimerkki. Kysyn
valtiovarainministeriltä: Kumpaa mallia te suosittelisitte
kotitalouksille, edellisen kauden mallia, missä vakuuksien
arvo oli nolla euroa, vai tätä mallia, jossa se
on nyt 880 miljoonaa euroa ja laskennallisesti kolmenkymmenen vuoden
päästä, kun sille lasketaan tuottoa,
se vastaa 2:ta miljardia? Kumpaa mallia suosittelisitte kotitalouksille
ja yrityksille?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Östman on siinä oikeassa,
että Suomi on aikaisemminkin vaatinut vakuuksia mutta ei
ole niitä saanut. Tällä kertaa neuvottelut
tuottivat tulosta. Se täytyy tunnustaa myöskin
eduskunnan edessä, että nämä neuvottelut
eivät olleet helpot. Kyllä siinä on kovia
vääntöjä käyty. Mutta
joskus sisukkuus palkitaan, ja nyt se palkinto on 880 miljoonaa
euroa, joka on iso raha ajatellen esimerkiksi Suomen valtion budjettia,
jota me ensi viikolla alamme täällä eduskunnassa
käsitellä. Tältä osin koen,
että tämä vakuusratkaisu on hyvä ja
se turvaa suomalaisten veronmaksajien aseman.
Martti Korhonen /vas:
Herra puhemies! Nyt pitää enstäin
tietenkin sanoa, että edustaja Soinihan on johdonmukainen
tässä omassa politiikanteossaan. Kaikki EU:hun
liittyvä on kuin Ilmestyskirjan peto, joten siinähän
ei ole mitään uutta sinänsä.
Mutta, entinen pääministeri Kiviniemi, kun
te hallituksienne aikana ja hallituksessa ollessanne teitte kolme
ratkaisua, joissa ei ollut vakuuksia, te aukaisitte sen hanan, jolla
itse asiassa nyt yritetään estää kriisin
leviäminen niin, että se ei tulisi Suomelle enää kalliimmaksi.
Nyt te arvostelette sitä linjaa, jos tiukennetaan Suomesta
menevien rahojen määrää, haetaan
niille vakuuksia. Tämä on täysin epäjohdonmukaista
ja täysin linjatonta politiikkaa. Teidän pitäisi
olla tähän tiukennukseen tyytyväisiä,
jos te joitakin vakuuksia haitte. Itse asiassa haluaisin kysyä valtiovarainministeriltä,
poikkeaako tämä jotenkin nyt suuren valiokunnan
linjoituksesta, mitä eduskunta teki tässä näitten
aiempien päätöksien aikana. Onko tässä nyt
joku poikkeama siihen, että vakuuksia haetaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri Tuomioja täällä aikaisemmin
totesi, niin tämä vakuusvaatimus on eduskunnan
hyväksymä. Se on sitä kautta Suomen virallinen
kanta, ja tätä kantaa me olemme Euroopassa hyvin
määrätietoisesti vieneet eteenpäin.
Totta kai hieman harmittaa se, että oppositiosta tälle
vakuusvaatimukselle ei ole löytynyt tukea vaan edelleenkin
oppositiossa ollaan sitä mieltä, että Suomen
ei pitäisi ottaa tätä miljardin euron
vakuutta vaan tukea pitäisi Kreikkaan myöntää ilman
vakuuksia. (Välihuutoja) Tätä minun on
hyvin vaikea ymmärtää.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa.
Me olemme kertoneet aivan selkeästi sen, että me
uskoimme ja luotimme siihen, että Kreikka-ykköspaketin, Irlanti-paketin
ja Portugali-paketin avulla ne maat selviävät,
saavat taloutensa kuntoon ja mitään uusia tukimuotoja
ei tarvittu, ja Irlanti muuten on selviämässä,
se on pääsemässä paremmalle
talouskehityksen uralle. Mutta kun Kreikka ei ole tehnyt sitä,
mitä sen oli sovittu tekevän, niin ei missään
tapauksessa ole järkeä antaa tätä uutta tukipakettia.
Heinäkuun huippukokouksessa olisi pitänyt tehdä sellaisia
ratkaisuja, joissa todellakin se yksityisen sijoittajan vastuu toteutuisi. Nythän
se ei toteudu.
Mitä tulee eduskunnan päätöksiin
vakuusratkaisusta, eihän eduskunta antanut sinettiä tällaiselle,
näin huonolle vakuusratkaisulle. Hallitushan halusi lähteä hakemaan
nimenomaan niitä täysimääräisiä,
reaalisia vakuuksia. Siinä mielessä eduskunnan
mandaattia ei ole, eikä todellakaan — kannattaa
olla tarkkana, mitä sieltä ministeriaitiosta sanoo — pidä paikkaansa
tuo, mitä valtiovarainministeri sanoi. (Puhemies: No niin, nyt
olisi kysymyksen vuoro!) Me emme ole antamassa Kreikalle lisää rahaa
ja nimenomaan siksi, että Kreikka ei ole tehnyt sitä,
mitä sen pitää. Silloin kun ykköspaketti
(Puhemies: Arvoisa edustaja, nyt on aika runsaasti täynnä!)
annettiin, niin silloin me luotimme siihen, että se tekee.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Ehkä on hyvä todeta myöskin
se, että jos Suomi toimisi niin kuin edustaja Kiviniemi
täällä peräänkuuluttaa
eli Kreikalle ei enää annettaisi rahaa, niin se
tarkoittaa sitä, että Kreikka ajautuu maksukyvyttömään
tilaan ja myöskin heidän velkojaan tullaan leikkaamaan, mikä tarkoittaa
suomalaisille veronmaksajille tällä hetkellä noin
400 miljoonan euron laskua. Tästä syystä tämä hallitus
lähtee veronmaksajien kannalta mahdollisimman edullisesta
tavasta, joka on se, että tuelle, jonka me Kreikalle annamme,
vaaditaan vastineeksi vakuudet.
Mitä tulee tähän vakuusjärjestelyyn,
niin minulle on jäänyt epäselväksi,
minkälaiset olisivat edustaja Kiviniemen mielestä hyvät
vakuudet, jos 880 miljoonaa euroa, jonka me nyt olemme onnistuneet
neuvottelemaan, eivät sitä teidän mielestänne
ole.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koko ajan pitää muistaa,
että kun Suomen hallitus on mukana tukemassa Kreikkaa,
niin kyse ei ole Kreikasta, vaan kyse on Suomesta. Eli tällä toiminnalla
me pyrimme estämään tämän kriisin
hallitsematonta leviämistä euroalueella, Euroopassa,
siten, että se vahingoittaisi myös hyvin rajusti
Suomen taloutta, työllisyyttä, valtion ja kuntien
verotuloja ja sitä kautta myös edellytyksiä huolehtia
kansalaisten peruspalveluista.
Kuitenkin riski kriisin leviämiseen on ilmeinen, ja
varsinkin pankkijärjestelmä on viime päivinä ollut
näissä keskusteluissa paljon esillä.
Nyt Euroopan unionin komissio on esittänyt, että euromaat
yhdessä katsoisivat tätä pankkien pääomittamisasiaa,
ja on puhuttu jopa 200 miljardin euron pääomittamistarpeesta.
Kysymys hallitukselle: Onhan niin, että lähtökohtana
tässä on se, että kukin maa huolehtii
itse omien pankkiensa pääomittamisesta, eikä niin,
että suomalaisten veronmaksajien rahoja odotetaan muiden
maiden pankkien pääomittamiseen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota, ja tämä pankkisektorin
tila ja potentiaalinen pankkikriisi oli myöskin valtiovarainministereiden
kokouksessa Luxemburgissa alkuviikolla esillä. Omassa puheenvuorossani
totesin tuolloin, että mielestäni olisi syytä harkita
vastaavanlaisia toimia kuin lokakuussa 2008, jolloin yhtä aikaa
ilmoitettiin toimista, jotka sitten oltiin kansallisesti valmiit
toteuttamaan, eli että huolehditaan pankkien vakavaraisuudesta
ja valmiudesta pankkien pääomittamiseen.
Ensisijainen vastuu pankkien pääomittamisesta
pitää olla omistajilla. Mikäli siihen
ei pystytä vastaamaan, niin sitten voi kansallisesti valtio tulla
apuun, mutta lähtökohta pitää olla
se, että näistä toimista vastataan kansallisesti,
ei Euroopan tasolla. Se on ehkä hyvä myöskin
edustajalle todeta, että tästä euromaiden
kesken on erilaisia näkemyksiä, mutta tämä on
ollut Suomen linja.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisiä syntipukkeja
vakuussotkuihin ei tarvitse kaukaa hakea. Kun Suomi aikoinaan liittyi euroon,
oli liittymishanketta viemässä eteenpäin silloinen
pääministeri, SDP:n Paavo Lipponen sekä kokoomuksen
valtiovarainministeri Sauli Niinistö. Tuolloin he eivät
hyväksyneet kansanäänestystä EU-maiden
yhteiseen valuuttaan liittymisestä, koska pelkäsivät,
ettei Suomen kansa hyväksyisi sitä, ja oikeassahan
he siinä olivat. Ministeri Urpilainen: Olen miettinyt,
ja miettimisen jälkeenkin vielä miettinyt, että millehän
ne komissaarit mahtoivat nauraa, kun teidän ajaman vakuussopimuksen
ehdoista Luxemburgin kokouksessa päätettiin. Olisitteko,
rouva ministeri, niin hyvä ja valaisisitte minulle tätä asiaa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä valaisen tätä mielelläni teille
joko henkilökohtaisesti tai tulemalla perussuomalaisten
eduskuntaryhmään kertomaan tästä vakuusratkaisusta,
koska se on niin hieno ratkaisu, että sen ääreen
kannattaa muutamaksi toviksi jopa pysähtyä.
Mitä tulee edustajan kysymykseen ja viittaukseen siitä,
että tämä olisi jonkinlainen vakuussotku,
niin tästä minun täytyy kyllä olla
edustajan kanssa eri mieltä. Minusta sotku on yleensä sellainen
käsite, johon ei ole olemassa ratkaisua, mutta tässähän
meillä on olemassa selkeä ratkaisu: sopimus, joka
tuo Suomelle 880 miljoonaa euroa, joka sijoitetaan kolmen A:n joukkovelkakirjoihin,
ja korkotuoton kera 30 vuoden päästä tuo
summa on yli 2 000 miljoonaa euroa. Puhutaan isosta summasta,
jolla turvataan suomalaisten veronmaksajien asemaa, ja sen takia
olen valmis myöskin edustaja Oinosen kanssa tätä mallia läpikäymään.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Viikko sitten kyselytunnilla kysyin
ministeri Urpilaiselta tästä pankkikriisin orastamisesta,
ja nyt on jo tällä viikolla kuultu huonoja uutisia.
On syytä olla todella tyytyväinen siihen, mitä ministeri
kertoi puheenvuorostaan tällä viikolla tältäkin
osin, kiitos siitä. On hienoa, että valotatte
nyt sitä, että euromaiden keskuudessa tässä asiassa
ei ole vielä ehkä yhteistä kriisitietoisuutta
mutta ei myöskään yhteistä ratkaisua.
Kysynkin jatkokysymyksenä: Mitkä mahdollisuudet
Suomella on saada kaikki jäsenmaat nyt hyvin nopeasti edes kartoittamaan
tilanne riittävän hyvin? Kun näkyy, että nämä stressitestit
eivät ole pitäneet paikkaansa, ja kun osalla jäsenmaista
ei ole välttämättä valmiutta
itse kantaa ensisijaisesti, saati, että omistajien vastuulle
laitetaan, niin mikä on Suomen seuraava liike tässä tilanteessa?
Näen, että Suomen veronmaksajien kannalta se seuraava
iso kysymys on juuri se, mitä kuvailitte: nyt täytyy
estää se, ettei synny semmoista käsitystä, että meidän
AAA-maiden piikki on auki ja seuraavaksi meillä voidaan
maksattaa huonosti hoidettujen pankkien asioita.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta käytiin
hyvin pitkä keskustelu valtiovarainministereiden kesken.
Minä uskon, että kriisitietoisuus on vahva ja ehkä se
huoli tästä tilanteesta on yhteinen, mutta sitten
aidosti jäsenmaiden kesken on erilaisia näkemyksiä olemassa
siitä, miten tähän huoleen vastataan
ja mitkä ovat ne keinot turvata eurooppalaisten pankkien
vakavaraisuus. Suomi on lähtenyt siitä, niin kuin
moni muukin kolmen A:n luottoluokituksen maa, että nämä toimet
pitää tehdä kansallisesti ja jokaisella
valtiolla itsellään on velvollisuus huolehtia
omien pankkiensa vakavaraisuudesta ja toimivuudesta. Mutta uskon, että keskustelua
tullaan jatkamaan niin kahdenvälisesti muiden maiden kesken
kuin seuraavassa valtiovarainministereiden kokouksessa, ja toivottavasti
löydämme myöskin tähän
yhteisen näkemyksen, joka vastaa tätä Suomen
hallituksen kantaa. Sen eteen olemme tekemässä kovasti
töitä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Suuri valiokunta on tässä koko
aika ollut yhteydessä hallitukseen, ja kiitos siitä yhteydenpidosta.
Me olemme edellyttäneet koko aika, että Suomi
pitää kiinni vakuuksista ja niillä vakuuksilla
tulee neuvotteluista takaisin. Keskusta, kuten pääministeri
Katainen täällä aikaisemmin ilmoitti,
halusi vakuuksia myös viime kaudella, ja sen takia tämmöinen
mielipiteen kääntö vaalipäivän
jälkeen tässäkin vaikuttaa todella oudolta.
Se minua ihmetyttää myös tässä yleisessä keskustelussa
ja kommentoinnissa, että tätä aika usein
on käsitelty tiedotusvälineissä monimutkaisena
asiana ja sen jälkeen tyrmätty, mutta jostain
syystä talouslehdet Suomessa — toivon niitä oppositionkin
lukevan — lähes yksinomaan kiittelevät
tätä ratkaisua. Jos minä sanon, että Sixten
Korkmania pidän aika kovana talousasiantuntijana ja hän
onnittelee Jutta Urpilaista, niin yhdyn näiden talousasiantuntijoiden
rinnalla tähän onnitteluun. Hän arvioi
toisessa väliotsikossa suomalaisessa talouslehdessä,
oliko tämä poliittisesti kallis, ja itse kerron
terveisiä 20 muun (Puhemies: Nyt tarvittaisiin kysymys!)
euromaan suuren valiokunnan kokouksista, että siellä ongelmia
ei tullut. Oletteko te nähnyt, ministeri Urpilainen, poliittisesti
tästä hankaluuksia Suomelle koituneen, kun minä en
niitä kollegojen kanssa havainnut ollenkaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Eurooppalaisessa kanssakäymisessä jokaisella
maalla on joskus asioita, jotka sille maalle ovat tärkeitä.
Meidän ei pidä ajatella, että Euroopan
unioni on joku uusi Kreml, missä ei saisi omia kansallisia
intressejään edustaa. Totta kai meidän
täytyy hakea yhdessä muiden eurooppalaisten toimijoiden
kanssa ratkaisua tähän ongelmaan, joka on yhteinen
ja josta tulee myös aidosti uhkakuvia Suomen talouden ylle, mutta
kyllä lähtökohdan pitää myöskin
kansainvälisessä yhteistyössä olla
se, että on omat kannat, jotka uskalletaan tuoda esille.
Kyllä tämä myöskin muissa Euroopan
maissa ymmärretään, ja näin
ollen en usko, että tällä vakuusneuvotteluprosessilla
on minkäänlaista merkitystä maatalousneuvotteluihin
tai rakennerahastoneuvotteluihin, jotka tulevaisuudessa tullaan
käymään. Jokainen neuvottelu on oma prosessinsa,
ja ehkä, jos jotain, niin jatkossa Suomi muistetaan maana,
joka ei joka asiassa anna periksi viime tipassa, kun ollaan selkä seinää vasten,
vaan uskaltaa pitää kiinni myöskin omasta
kannastaan loppuun asti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja
Soini.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on Euroopassa maksukyvyttömyydestä,
ja se ei ole poistunut tällä vakuusrahastuksella
yhtään mihinkään. Se ei ole
poistunut mihinkään, ja lisää tulee.
Nämä paketit eivät toimi. Kun puhutaan
sijoittajavastuusta, sijoittajavastuu normaalissa markkinataloudessa
on sitä, että kun teet huonot sijoitukset, kärsit
siitä. Nyt on luotu tämmöinen automaatti,
jolla pelastetaan pörssipelureita, pankkipelureita, ja
olette siinä mukana.
Vielä, ministeri Niinistö, te kannatatte vielä eurobondejakin.
Te kannatatte sitä, että tehdään sellainen
pysyvä järjestelmä, että me
jatkuvasti lapioimme rahaa etelään. Sitä te
kannatatte.
Ja sitten loppuun vielä se kysymys: Kun Suomen kansa
nyt katsoo tätä, niin onko meillä laillista
ja todellista mahdollisuutta jättäytyä näiden ulkopuolelle?
Minä tiedän, ministeri Urpilainen ja ministeri
Tuomioja, että te tiedätte tämän,
koska te aikanaan sanoitte, että jos vakuuksia ei tule, (Puhemies:
Ja nyt, arvoisa edustaja!) me jäämme ulkopuolelle.
Me voimme jäädä ulkopuolelle, vaikka
ne tulivatkin. Emmekö, vai?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän kysymykseen tulee useampi ministerivastaus,
jackpot. Ministeri Urpilainen aloittaa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Siinä edustaja Soini on oikeassa,
että tämä vakuusratkaisu ei poista tätä Euroopan
talousongelmaa ja tätä Euroopan talouskriisiä.
Mutta juuri siitä syystä me vaadimme ne vakuudet,
koska me haluamme minimoida suomalaisille veronmaksajille tulevan
riskin. Me emme voi olla varmoja siitä, maksaako Kreikka
takaisin heille annettua lainaa. Ja juuri sen takia me otamme vakuutuksen,
tämän vakuuden, joka antaa meille sen turvan,
että jos Kreikka ei näitä lainoja takaisin
maksa, niin meillä on olemassa vakuus, joka kattaa sen
riskin, joka tästä lainasta Suomelle aiheutuu.
Sen takia tämä järjestely on hyvä ja
sitä kannattaa tukea. Siinä kannattaa olla mukana.
On ymmärrettävää, että kaikki
maat eivät tätä halua käyttää.
Osa maista hyväksyy, että tappioita Kreikasta
veronmaksajille tulee. Osalle tämä järjestely
on liian kallis. Suomelle tämä järjestely
on hyvä, Suomen kannattaa olla siinä mukana. Sillä turvataan
suomalaisten veronmaksajien asema.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini on lähtökohtaisesti
oikeassa siinä, että markkinataloudessa pitää toimia
siten, että voitot voi pitää, mutta tappiot
pitää myöskin sitten kantaa. Nyt ollaan
siinä tilanteessa, jossa lähestytään
ja on osittain jo tehty päätöksiä,
jotka merkitsevät sijoittajavastuun toteuttamista, mutta
ei pidä kuvitella, että sekään olisi
ilmaista. Kyllä meillä on koko ajan myöskin
vastuu siitä, että pidämme eurooppalaisen
rahoitusjärjestelmän toiminnassa. Sitä varten
nyt tässäkin keskustelussa on puhuttu pankkien
pääomittamistarpeesta. Se täytyy tehdä sillä tavoin, että veronmaksajat
saavat siitäkin vastiketta. Onneksi suomalaisia rahoituslaitoksia
ei ole tässä mukana.
Tämä on tietysti todettava, että eri
maat ovat eri asemassa ja suhtautuvat eri lailla myöskin
vakuuskysymykseen sen vuoksi, että niillä on erilaisia
intressejä omien pankkiensa kautta. Mutta Suomi on nyt
tässä tilanteessa tehnyt sen, mikä on
ollut mahdollista, ja hyvällä menestyksellä hoitanut
tällä vakuusratkaisulla sen, että enempää tappiota
ei synny. Tappioita voi syntyä. Ja jos edustaja Kiviniemi
on oikeassa siinä, että Kreikka on menossa nurin,
niin kyllä se oli silloin nähtävissä jo,
kun sitä ensimmäistäkin pakettia tehtiin.
Olemme vain ostaneet aikaa, mutta enää ei tästä eteenpäin
suomalaisten veronmaksajien rahoilla.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Hallitus on siitä täysin
yksimielinen, että Suomi on toiminut viisaasti siinä,
että me olemme rajoittaneet julkista vastuuta tämän Euroopan
talouskriisin hallitsemisessa, ja tietoisina siitä, että tämä kriisi
ei saa syventyä laajemmaksi pankkikriisiksi ja laajemmaksi
uudeksi mahdolliseksi lamaksi, olemme näitä ratkaisuja yhdessä tehneet.
Edustaja Soini viittasi lausuntoihin, siihen mitä jatkossa
tehdään. Minun mielestäni on tärkeätä,
että kaikkien puolueiden kansanedustajat ja puheenjohtajat
osaltaan miettivät, mikä on se pysyvä järjestely,
jolla jatkossa euron talouskoordinaatio on sellaista, että korot
pysyvät alhaalla, Suomen riskit pysyvät alhaalla
ja yhteiset puolustusmekanismit ovat sellaisia, että suhdannevaihtelussa
me emme joudu tällaiseen tilanteeseen, missä nyt
olemme, että puhutaan tukipaketeista koko ajan. Sellaisessa
talouskoordinaatiotilanteessa voidaan mielestäni harkita
rajallisia eurobondeja, näin olen vihreiden puheenjohtajana
puhunut, mutta tämä on hallituksen kyselytunti
ja silloin puhutaan hallituksen yhteisestä linjasta, mitä tässä ollaan
noudatettu.