Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunta- ja sote-uudistuksissa on tultu tilanteeseen,
jossa hallituksen pystyssä pysymisestä hinnalla
millä hyvänsä on tullut itsetarkoitus.
Sote-uudistuksessa on täysin unohtunut henkilöstön asema.
Pidän käsittämättömänä sitä,
miten hallitus on sivuuttanut työntekijöitten
aseman näissä vaalikauden suurimmissa uudistuksissa.
Nämä sadattuhannet ihmiset, työntekijät,
enimmäkseen naiset kannattelevat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa
ja ansaitsisivat vastauksia. Pääministeri Katainen,
onko niin, että Sari Sairaanhoitajan elämä ja
tulevaisuus kiinnosti teitä vain viime eduskuntavaalien
alla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa kysymyksessä oli aika harva kohta,
mikä oli totta, mutta siinä oli paljon asennetta.
Nyt pitää muistaa, minkä takia kunta-
ja sosiaali- ja terveyspalveluremontti on menossa: sen takia, että tästäkään
salista ei taida löytyä yhtään kansanedustajaa,
joka uskoo, että tämä nykyinen järjestelmä pystyy
turvaamaan meille koulupalvelut ja terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut,
vaan meidän pitää uudistaa Suomea. Nyt
siis keskustelemme siitä, mikä on se paras hallintomalli
sille, että nämä palvelut voidaan turvata.
Olennaista tämä on esimerkiksi henkilöstön kannalta
siinä mielessä, että onko meillä kuntia, joilla
on varaa maksaa palkkoja, onko meillä kuntia, joilla on
varaa palkata riittävästi henkilöstöä kasvavaan
palvelutarpeeseen. Tästä tässä on
kysymys. Me etsimme kustannustehokkaampaa palvelumallia, joka mahdollistaa
hyvän työnantajuuden eli sen, jolla pystyttäisiin
välttämään tämä nykyinen
tilanne, missä henkilöstöä vain mitoitetaan
yhä pienemmäksi ja pienemmäksi ja pienempi
joukko joutuu sitten tekemään suuremmat työt.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sain hiljattain viestin eräältä hoitoalalla
lähes 40 vuotta töitä tehneeltä,
edelleen vain reilut pari tonnia bruttona ansaitsevalta naiselta.
Hän kysyi, miten varsinkin nuoremmat työntekijät voivat
rakentaa elämäänsä, kun kukaan
ei oikein tiedä, mitä näissä uudistuksissa
tapahtuu. Hallituksen aiheuttama sekasorto ja rajut valtionosuusleikkaukset
ovat johtaneet siihen, että osaavat ihmiset pakenevat
yksityiselle puolelle ja työterveyshuoltoon. Samalla kansainväliset
pörssiyritykset marssivat suomalaisiin hyvinvointipalveluihin. Hallituksen
vastuukuntamallille rakentuvat sote-alueet tarkoittavat suuria sosiaali-
ja terveyspalveluiden työntekijöiden siirtoja
isäntäkuntien palvelukseen. Kysyn peruspalveluministeriltä: miten
ammattilaisten joukkopako yksityiselle puolelle hyvinvointipalveluista
estetään?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tilannehan, jonka edustaja kuvasi, ei ole
syntynyt tämän hallituksen aikana. Jos me katsomme
pidemmälle taaksepäin menneisyyteen, 90-luvun
alussa avattiin ovia tälle yksityistämiselle ja
sitä kautta tulivat silloin yksityiset palveluntuottajat.
Siihen aikaan he olivat pieniä, pieteetillä esimerkiksi
vanhuspalveluissa toimivia yrittäjiä, mutta heitä ovat isommat
syöneet tässä vuosien saatossa, ja se
tilanne, joka tällä hetkellä meillä on
vallalla, on syntynyt todellakin monen vuoden ja pitkällisen kehityksen
tuloksena. Mutta edustaja on aivan oikeassa siinä, että meidän
täytyy katsoa sitä todellisuutta silmiin, millä tavalla
kuntatyönantaja pystyy kilpailemaan sitten yksityisen puolen työnantajien
kanssa. Esimerkiksi työaikajoustot. Millä tavalla
nuorille lääkäreille mentorilääkäreitä mahdollistetaan
siinä terveyskeskusympäristössä?
Millä tavalla saadaan hoitaja—lääkäri-parityöskentelyä paremmaksi?
Millä tavalla meidän tietojärjestelmät
toimivat niin, että lääkärit pystyvät
sitten sen oman aikansa käyttämään
siihen välittömään hoitotyöhön
sen sijaan, että papereita pyöritellään?
Tästä löytyvät ne avaimet, ja
sen lisäksi tietenkin on tämä kunta-
ja sote-uudistus, joka luo sitten sen perustan (Puhemies koputtaa)
hyville työskentelyolosuhteille kaikille niille, jotka
julkisella sektorilla työtään tekevät.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt jo keskusteltu
tästä henkilöstön asemasta,
ja tiedämme sen, että se on totta, että vuosien
ajan jo henkilöstöllä on ollut jaksamiseen liittyviä ongelmia
niin pienissä kuin suurissakin kunnissa ja erityisesti
henkilöstön vaihtuvuus on ollut suurta. Esimerkiksi
vaikka lastensuojelun osalta ei ole saatu paikkoja täytettyä ja
ihmiset ovat lähteneet uupumuksen takia nopeasti pois. Samoin
lääkäripula — myös
ministerin kotikunnassa Espoossa: on nähty julkisuudessa,
että siellä eivät lääkärit
tahdo pysyä. Tämä viesti on äärimmäisen
vakava. Nyt kun on tämä sote-uudistus, joka näyttää kyllä erittäin
sekavalta, ja käsittääkseni ette ole
saanut siinä valmista aikaan vieläkään
vaan teillä nämä työryhmät
istuvat, niin minä ainakin epäilen sitä,
että pelkkä rakenneuudistus olisi se, joka pystyisi
turvaaman sen, että henkilöstöä saadaan,
osaavaa, motivoitunutta, sitoutunutta henkilöstöä saadaan.
Mikä on hallituksen vastaus rakenneuudistuksen lisäksi
siihen, että varmasti on meidän hyvinvoinnin kannalta
tärkeitä ihmisiä siellä sosiaali-,
terveys- ja koulutuspalveluissa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja itse mainitsi tässä lastensuojelun.
Siinä, millä tavalla me saamme painopisteet siirrettyä meidän
julkisissa palveluissa, ja totta kai yksityiset ovat siinä tukemassa
sitten tätä palvelukokonaisuutta, on todella tärkeää,
että päästään vihdoinkin
ennalta ehkäisemään niitä ongelmia.
Esimerkiksi tuleva oppilashuoltolaki on tällainen, jossa
taataan se, että nuoret pääsevät
välittömästi silloin, kun kriisi on päällä,
ja vähintään viikon sisällä silloin, kun
voidaan odottaa se hetki, keskustelemaan niistä ongelmista,
jotka siinä nuoren elämässä ovat.
Perheiden matalan kynnyksen palvelut, perhekeskukset, millä tavalla
neuvolatoiminnassa voidaan ottaa paremmin huomioon? Nyt siellä on
jo neuvola-asetus, kouluterveydenhuoltoasetus, ja hallitus jatkaa
nimenomaan tätä työtä, että me
saamme painopistettä siirrettyä. Matala kynnys,
oikea-aikaiset palvelut säästävät
myöskin kustannuksia, ja näin ollen sitten niitä resurssejakaan
ei tarvitse kohdentaa sinne kaikkein vaativimpiin hoitoihin vaan
saadaan tällainen kokonaisvaltainen, hyvä lähestymistapa.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Johtamisella vaikutetaan kaikkein eniten henkilöstön jaksamiseen.
Meillä on myöskin julkisessa hallinnossa hyviä esimerkkejä siitä,
miten yhtä aikaa on pystytty toteuttamaan tuottavuuden
kehitys ja henkilöstö on saatu jaksamaan paremmin. Tämmöinen
esimerkki on Verohallinto. Verohallinnossa on kymmenen vuoden aikana
saatu 20 prosentin tuottavuushyppy aikaiseksi siten, että henkilöstön
työtyytyväisyys on samaan aikaan parantunut ja
me veronmaksajat olemme nähneet meidän oman verotuksemme
muuttuneen automaattiseksi ja helpommaksi.
Arvoisa pääministeri, mitä hallitus
aikoo tehdä nyt, että muilla hallinnonaloilla
saataisiin tämmöinen positiivinen kehitys aikaiseksi,
jossa samaan aikaan pystytään saamaan säästöjä ja
henkilöstön jaksaminen ja työtyytyväisyys
paranee?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Alkuperäinen kysymys taisi olla sosiaali- ja terveyspuolelle,
mutta pääministeri varmaan vastaa, olkaa hyvä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyvä huomio
edustaja Sipilältä Verohallintoa koskien. Tunnen
sen aika hyvin edellisestä tehtävästä.
Meidän pitää pystyä levittämään
näitä parhaita käytäntöjä.
Siis olen ihan tismalleen samaa mieltä edustaja Sipilän kanssa
siitä, että julkisen sektorin yksi suurimpia haasteita
on se, että me kykenemme muuttamaan julkiset työt
vielä nykyistä houkuttelevammiksi. Hyvä työnantajuus,
hyvä johtaminen ovat ne parhaat keinot vetää lahjakasta,
hyvin koulutettua, kyvykästä porukkaa myös
julkiselle sektorille töihin, oli kysymys sitten kunnista
tai valtiosta. Julkinen sektori ei varmastikaan maksa niin korkeita
palkkoja kuin yksityinen, joten meidän pitää kilpailla
työn laadulla ja sillä, että työntekijät aidosti
kokevat saavansa toteuttaa itseään järkevissä työolosuhteissa,
eikä niin, että julkinen sektori on nimenomaan
se työnantaja, joka vain osaamattomana pienentää henkilöstöä,
mutta työolosuhteet eivät parane. Me tarvitsemme
juuri noita teidän mainitsemianne hyviä esimerkkejä.
Valtionhallinnossa me levitämme niitä hyvin aktiivisesti
tällä hetkellä, mutta meidän
pitää pystyä myös etsimään
parhaita käytäntöjä kunnista,
koska meillä on erittäin upeita kuntia jo tällä hetkellä,
(Puhemies koputtaa) missä vaikkapa terveydenhuolto on järjestetty
niin, että työntekijät kokevat sen mielekkääksi
työympäristöksi, ja sitten toisaalta
on semmoisia, missä johtamisessa on tosi vakavia puutteita.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Mutta kysyin sitä, että millä hallinnon
aloilla on jotakin konkreettista menossa nyt, että nämä positiiviset käytännöt
saadaan siirrettyä käytäntöön
ja sitä kautta tämä vakava ongelma, elikkä henkilöstön jaksaminen,
saadaan paremmalle tolalle.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tässä ollaan nyt ihan asian
ytimessä, kun puhutaan muun muassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta.
Siinähän ei todellakaan riitä se, että pelkästään
rakenteita uudistetaan, vaan meidän täytyy uudistaa
koko toimintatapa, kuten edustaja Sipilä viittasi. Siihen pakottaa
ja myös antaa mahdollisuuden se, että todellakin
kuntapuolelta on jäämässä joka
kolmas kuntatyöntekijä eläkkeelle seuraavan
kahden valtuustokauden aikana, 160 000 ihmistä eläköityy,
ja välttämättä emme pysty palkkaamaan
yhtä paljon enää henkilöstöä samoihin
tehtäviin, koska tiedämme, että meillä tulee
olemaan työväestä pulaa tässä yhteiskunnassa.
Sen johdosta hallitus suuntaa osana kuntauudistusta muutostukea
kunnille nimenomaan muutosjohtamisen vahvistamiseen, ict-järjestelmien
uudistamiseen ja talouden vahvistamiseen. On nähtävissä,
että meillä on merkittävä mahdollisuus
tehdä iso tuottavuushyppäys ict:n ansiosta samassa
yhteydessä, kun rakenteita ja palvelujärjestelmiä uudistetaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sisäasiainministeriön
kuntaosaston entinen päällikkö Aulis
Pöyhönen antaa tänään
kovaa kritiikkiä kuntauudistuksen lakihankkeista. Hän
on palvellut 20:tä kuntaministeriä, ollut kirjoittamassa 12:ta
hallitusohjelmaa. Mikä ihme siinä on, että te
ette nyt voi ottaa näitä todellisten asiantuntijoiden
neuvoja vaarin? Täällä on nyt uusin työryhmä,
Orpon ryhmä. Mikä tässä oli,
että oppositiota ei voitu ottaa mukaan? Kaikkihan me kunnissa
asumme, oli sitten hallitus- tai oppositiopuolueiden edustaja. Mikä ihmeen
ylpeys siihen meni, koska esimerkiksi ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
saimme aikaan yksimielisen mietinnön, kun olimme sitä kaikki
tekemässä?
Mutta, arvoisa puhemies, kysyn suoraan sitä asiaa,
että meillä on hoitajia, koulutettuja hoitajia,
jotka eivät tee hoivatyötä, ja tässä on
se ongelma. Mitä te aiotte tehdä, että nämä hoitajat, jotka
on koulutettu lähimmäistä auttamaan,
haavoja sitomaan ja hoitamaan, tekisivät sitä työtä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini viittaa tässä niihin
30 000:een hoitotyön ammattilaiseen, jotka tilastojen
mukaan ovat hakeutuneet muihin töihin. Kun heiltä itseltään
on kysytty, niin se pääsyy, he sanovat, on työn
raskaus, mutta ei ainoastaan työn raskaus, vaan se tapa, jolla
heitä johdetaan. Tämän vuoksi meillä sosiaali-
ja terveysministeriössä muun muassa Kaste-hankkeen
kautta on haluttu panostaa hyvään johtamiseen
kunnissa, niin että johtoporras aidosti ymmärtää sitä hoitotyötä,
jota siellä paikallistasolla tehdään,
eikä niin, että norsunluutornista määrätään,
eikä tiedosteta, mikä tilanne esimerkiksi eri
hoitoyksiköissä on.
Tämän kautta, hyvien toimintatapojen kautta ja
uusien toimintatapojen käyttöönotossa,
asenteen muutoksessa, niissä piilevät ne avaimet, mutta
asenteen muutokset esimerkiksi, ne vaativat aikansa, ja siihen tarvitaan
meidän kaikkien panostusta. Ei niin, että todetaan,
että hoitotyöntekijät tekevät
työtään huonosti, totta kai ihminen silloin
väsyy siihen, vaan sillä tavalla, että se viesti
myöskin kuntapäättäjiltä ja
resursoinnin puolelta ja toimintatapojen käyttöönoton
puolelta on sellainen positiivinen, että siellä pystyvät nämä hyvät
käytännöt tulemaan käytäntöön.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meidän sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmämme
on todellakin vakavassa tilanteessa. Me emme saa henkilöstöä riittävästi
terveyskeskuksiin, ja sairaaloissakin on osastoja, joissa on henkilöstöstä pulaa
ja työtä on valtavasti. Samaan aikaan erikoissairaanhoidon
kustannukset ovat karanneet käsistä. Kuntatalous,
julkinen talous on vaikeuksissa johtuen tästä yleismaailmallisesta taloustilanteesta.
Eli nyt on tehtävä päätöksiä. Kun
näistä työryhmistä puhutaan,
niin tämä viimeisin työryhmä on
perustettu juuri sen tähden, että muodostetaan
yhtenäinen linja, koska päätökset
eivät enää anna odottaa itseään.
Suomi tarvitsee näitä päätöksiä.
Se, että meidän on päätettävä molemmista, sekä sotesta
että kuntarakenneuudistuksesta, samaan aikaan, on aivan
välttämättömyys, jotta kunnat
tietävät, kun he alkavat pohtimaan tulevaisuuttaan,
mitkä ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisperusteet.
Olin hieman ihmeissäni, että edustaja Sipilä oli
tästä eri mieltä, miten näitä voisi
viedä eteenpäin eri aikaan, se logiikka ei minulle
aukea.
Kysyisin kuitenkin kuntaministeriltä: millainen aikataulu
on, sikäli kuin tai kun nämä sote-linjat
saadaan aikaan, kuinka paljon kunnilla on sitten aikaa vastata ja
pohtia tätä omaa tulevaisuuttaan näitten
kokonaistietojen valossa?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallitus antoi eduskunnalle viime kesänä tiedonannon
kuntauudistuksen etenemisestä, ja siinä lähdettiin
siitä, että kunnille annettaisiin noin vuosi aikaa
tehdä selvitykset ja päätökset
mahdollisista kuntaliitoksista. Tuo kuntarakennelaki on täällä eduskunnassa,
ja sen on tarkoitus tulla voimaan 1.7. tänä vuonna,
ja sen jälkeen kunnilla olisi vuosi aikaa tehdä selvitykset
ja päätökset omalla alueellaan. On todella
tärkeää, että kunnat tuossa
vaiheessa myös tietävät sen, minkälaiset
sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
edellytykset tuolla alueella ovat, jotta ne voivat kuntarakennetta pohtiessaan
ottaa huomioon sen, minkäkokoista kuntaa kannattaa alueelle
tavoitella ja millä tavalla vastuut tulevat jakautumaan.
Tärkeä osa tätä on myös
kuntien valtionosuus- ja rahoitusjärjestelmän
uudistus ja koko kuntalain uudistus. Nämä kaikkihan
ovat tulossa voimaan vuoden 2015 alussa ja ovat parhaillaan valmistelussa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun ilmeisesti edustaja Orpolla ei ollut
valtuuksia kutsua perussuomalaisia mukaan, niin, herra pääministeri,
teillä varmasti olisi ollut valtuuksia. Olisin mielelläni
tullut ja uskon, että edustaja Sipiläkin olisi
tullut, ja me kaikki olisimme saaneet tietää,
mikä malli tämä kotikunta—maakunta-malli
on, koska ainakin yksi sentyyppinen malli, Kainuun hallintokokeilu,
taisi loppua tässä vuodenvaihteessa. Arvoisa pääministeri,
vielä ei ole liian myöhäistä,
mikä meissä on vikana, että te ette meitä halua
ratkomaan näitä yhteisiä ongelmia?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Eihän teissä ole mitään
vikaa. Erityisesti teistä, edustaja Soini, on vikaa mahdotonta
löytää. (Naurua) Itse asiassa mehän
olemme päässeet jo aika monessa asiassa myös
yhteisymmärrykseen. Jos katsotaan vaikkapa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
niin siinä ollaan haettu yhteistä linjaa, ja tosi
hieno asia.
Hallituksen vastuulla on tietysti tehdä esityksiä.
Meillä on pitkään valmisteltu kuntarakennelakia,
joka on jo siis eduskunnassa, ja sitten sosiaali- ja terveyspalvelujen
järjestämiseen sitä parasta mahdollista
hallintomallia, ja nyt meidän vain pitää sitten
yhteensovittaa eli että tämä hallituksen
tahtotila tulee konkretian tasolla määriteltyä.
Sen takia tätä työryhmätyötä tehdään
ihan normaalisti hallitusryhmien voimin. Siellä on ministerit
kuntarakennepuolelta ja ministerit sosiaali- ja terveyspalvelujen
puolelta ja sitten eduskuntaryhmät. Me tuomme esityksiä,
ja toivon mukaan saamme keskustella ja etsiä sitä yhteistä linjaa
sitten tässä salissa.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun keskusta lupauksensa mukaisesti keskittyy
kaiken rikki repimiseen, on hyvä, että joku keskittyy
myös rakentamiseen. (Välihuutoja) Tässä ollaan
rakentamassa vahvempaa kuntapalvelukokonaisuutta.
Haluaisin kuitenkin palata tähän alkuperäiseen
kysymykseen henkilöstön asemasta. Kuntien yli
400 000 työntekijää ovat Suomen
hyvinvointiyhteiskunnan keskeisin voimavara. Sosialidemokraateille
on ollut koko ajan tärkeää, että kuntien
henkilöstö on mukana sekä valtakunnallisesti
mutta erityisesti paikallisesti suunnittelemassa sitä uutta
rakennetta, jota tässä ollaan nyt tekemässä.
Tältä osin on erittäin tärkeää,
että henkilöstöä ei hämmennetä esimerkiksi
yksityisen sektorin tällä hetkellä käyttämällä keinolla elikkä lomautuksilla
ja irtisanomisilla, ja tämän vuoksi kysynkin hallitukselta:
riippumatta niistä rakenneratkaisuista, mitä tässä tehdään,
säilyyhän kaikissa vaihtoehdoissa henkilöstöllä työsuhdeturva?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Me tarvitsemme tulevinakin vuosina sitoutunutta,
ammattitaitoista työvoimaa, ja siinä luonnollisesti
hyvät työsuhteen ehdot ja hyvä johtaminen
ovat kaikessa a ja o. Niin kuin me tiedämme, monet julkisen
sektorin ammatit ovat semmoisia, joista ei makseta yhtä suurta palkkaa
kuin monista yksityisen sektorin ammateista, mutta moni tekee sitä sydämellä ja
kutsumuksella ja on halunnut siitä huolimatta alalle, oli
se sitten hoitoala tai sosiaalityön ala. Näillä ihmisillä täytyy
olla näkemys siitä, että kunta, heidän
työnantajansa, on hyvä työnantaja. Sen takia
ne parhaat käytännöt, mitä tällä hetkellä parhaissa
suomalaisissa kunnissa on, pitää saada levitettyä laajemmalle.
Meillä on huomattavia eroja kuntatyöntekijöiden
työoloissa eri kunnissa osittain johtuen siitä,
että meillä on taloudellisesti vahvoja kuntia,
hyvää johtamista, on taloudellisesti heikkoja
kuntia ja huonoa johtamista, ja nyt vain pitää saada
tämän rakenteen hallinnon, (Puhemies koputtaa)
mikä on sinänsä vain väline,
ohella levitettyä näitä parhaita laadullisia käytäntöjä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on leikannut terveyspalveluista
ja muista julkisista palveluista 34 000 kuntatyöntekijän
palkkasummaa vastaavan summan vuosittain — 34 000
ihmisen palkkaa vastaavan summan. Jos kunnat haluavat pitää nuo
ihmiset töissä, on pakko nostaa kuntaveroja, joita
tavalliset ihmiset maksavat. Jos taas palveluita leikataan, kuntatyöntekijät
saavat niskoilleen ihmisten tyytymättömyyden heikkenevistä palveluista.
Samaan aikaan heidän niskassaan, työntekijöiden niskassa,
on säästöpaineet: sijaisia ei saa ottaa
ja niin edelleen. Kun tähän vielä levitetään
eteen se sekasorto, minkä hallitus on onnistunut luomaan sosiaali-
ja terveyspalveluiden tulevaisuudesta, en ihmettele, että terveyspalveluissa
työskentelevät ihmiset selaavat yksityisten työnantajien
ilmoituksia. Miten te aiotte varmistaa, että julkisiin
palveluihin riittää ammattilaisia ja se pysyy kilpailukykyisenä,
hyvänä vaihtoehtona alan työntekijöille?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallitus on joutunut todellakin tekemään
isoja leikkauksia ja myös veronkorotuksia sen johdosta,
että julkinen talous saataisiin tasapainotettua ja että emme
kriisiytyisi. Kun kuntatalous on noin puolet koko julkisesta taloudesta,
on selvää, että nämä toimet ovat
kohdistuneet myös kuntiin. Kuntien tuloista suurin osa
on kuntien omia verotuloja, ja nyt kun talous ei kasva, myös
verotulojen kertymä kunnissa on ollut hidasta. Siksi kuntatalouden
ja kuntapalveluiden kannalta kaikkein tärkeintä on se,
että suomalainen elinkeinoelämä lähtisi
nousuun, saataisiin Suomeen lisää yrityksiä,
työpaikkoja ja investointeja. Se on kaikkien suomalaisten
edun mukaista.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksella tavoitellaan taloudeltaan
vahvempia kuntia, jotka olisivat myös turvallisempia työnantajia.
Osaltaan kuntatyöntekijöiden tukea tälle
hankkeelle osoittaa se, että juuri maaliskuussa kaikki
kuntien pääsopijajärjestöt antoivat
yhteisen kannanoton, jossa he kiirehtivät kunta- ja palvelurakenneuudistusta,
koska he näkevät sen, että maailma on muuttumassa
nyt kovasti, palveluiden tarve kasvaa, siellä työväki
(Puhemies koputtaa) on eläköitymässä ja
meillä on iso uudistusten tarve.