1) Hallituksen esitys eduskunnalle oikeudenkäymiskaaren
17 luvun ja siihen liittyvän todistelua yleisissä tuomioistuimissa koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Viimeisten vuosikymmenten
aikana on uudistettu kattavasti oikeudenkäyntiä koskevat
säännökset. Tämä esitys
koskee yleisissä tuomioistuimissa riita- ja rikosasioissa
sovellettavia säännöksiä todistelusta.
Todistelu on viimeinen merkittävä prosessilainsäädännön
osa, joka on toistaiseksi uudistamatta. Merkittävimpänä yksittäisenä uudistuksena
olisi anonyymi todistelu, joka mahdollistaisi todistajan kuulemisen
hänen henkilöllisyyttään paljastamatta. Tämä lisäisi
todistajien turvallisuutta ja helpottaisi näytön
hankkimista vakavasta ja järjestäytyneestä rikollisuudesta.
Värderade talman! Bestämmelserna om rättegång
har reviderats på ett heltäckande sätt
under de senaste decennierna. Den nu gällande propositionen
gäller bestämmelserna om bevisning i tviste- och
brottmål i de allmänna domstolarna. De processuella
bestämmelserna om bevisning är den sista större
helheten som ännu inte har reviderats.
Tässä esityksessä anonyymin todistuksen edellytyksenä olisi,
että tutkittavana olevasta tai syytteessä tarkoitetusta
rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
on vähintään kahdeksan vuotta vankeutta
ja että henkilöllisyyden salaaminen on välttämätöntä todistajan
tai hänen läheisensä suojaamiseksi henkeen
tai terveyteen kohdistuvalta vakavalta uhalta. Anonyymi todistaminen olisi
siten mahdollista esimerkiksi tahallisessa henkirikoksessa, törkeässä huumausainerikoksessa
ja törkeässä ihmiskaupassa. Lisäksi
todistajan henkilöllisyyden salaaminen olisi sallittua
ihmiskauppaa ja törkeää paritusta koskevissa
jutuissa, joista enimmäisrangaistus on kuusi vuotta vankeutta.
Nämä rikokset ovat tyypillisesti vakavaa järjestäytynyttä rikollisuutta,
jonka yhteydessä voi esiintyä vakavaa uhkailua.
Anonyymiin todisteluun turvauduttaisiin vain, jos todistajaa
ei voida riittävästi muuten suojella. Suojaa voisi
tarvita esimerkiksi peitetoimintaan osallistunut poliisi tai järjestäytyneeseen
rikollisuuteen liittyvän rikoksen sattumalta nähnyt
sivullinen.
Vittnets identitet ska skyddas i den mån som det är
nödvändigt för att trygga hans eller
hennes säkerhet. Vittnets namn och kontaktuppgifter ska inte
avslöjas. Vittnet ska också kunna höras
via videoförbindelse bakom en skärm eller utan
att den åtalade är närvarande. Det mest
omfattande skyddet skulle ge ett arrangemang där vittnet hörs
utan att vittnet kan ses och där hans eller hennes röst
har ändrats. Den som representerar den åtalade
ska alltid ha rätt att få ställa frågor
till vittnet vid rättegång.
Mahdollisuutta videotallenteen käyttöön
todisteena laajennettaisiin. Oikeudessa voitaisiin käyttää todisteena
raiskaus- tai hyväksikäyttörikoksen uhrin
tai erityisen suojelun tarpeessa olevan 15—17-vuotiaan
asianomistajan esitutkinnassa videoitua kertomusta, jos myös
syytetyllä on ollut mahdollisuus esittää kuultavalle
kysymyksiä.
Lakiin otettaisiin nimenomainen säännös
kiellosta hyödyntää todistetta. Kiduttamalla
saatu todiste olisi aina jätettävä hyödyntämättä,
muuten lainvastaisesti hankitun todisteen hyödyntäminen
ratkaistaisiin tapauskohtaisesti laissa annettujen harkintaperusteiden
nojalla. Lakiin otettaisiin myös säännös
muussa menettelyssä, kuten verotuksessa, annetun tiedon
hyödyntämiskiellosta rikosprosessissa, jos näillä menettelyillä on asiallinen
ja ajallinen yhteys.
Esityksen mukaan avopuoliso voisi jatkossa kieltäytyä todistamasta,
kun nykyisin tämä oikeus on ainoastaan asianosaisen
nykyisellä tai entisellä aviopuolisolla sekä kihlatulla.
Kieltäytymisoikeus voisi olla myös muulla asianosaisen erityisen
läheisellä henkilöllä, kuten
aviopuolison edellisestä avioliitosta olevalla lapsella.
Syytetyn läheiset voisivat edelleen pääsäännön
mukaan kieltäytyä todistamasta rikosasiassa syytettyä vastaan.
Kuitenkin, jos läheinen olisi rikoksen uhri, joka ei ole
esittänyt vaatimuksia, tuomioistuin voisi päättää,
ettei hänellä ole oikeutta kieltäytyä todistamasta,
jos on syytä epäillä, ettei hän
itse ole päättänyt vaitiolo-oikeuden käyttämisestä.
Säännöksellä voitaisiin ehkäistä mahdollista
asianomistajan painostamista vaikenemaan.
Asianomistajan ensisijaisesta syyteoikeudesta väärästä ilmiannosta
luovuttaisiin, jolloin jatkossa asianomistajalla olisi toissijainen
syyteoikeus kaikista rikoksista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Kaikki
me olemme nähneet amerikkalaisia elokuvia, joissa rikosjutussa
käy ilmi, että jokin todiste, vaikkapa surma-ase
tai jokin muu, vaikkapa hengenvaarallinen astalo, josta viime aikoina
on puhuttu, on hankittu väärin keinoin, lainvastaisesti, tehty
vaikka kotietsintä väärin perustein.
Ja kaikki me olemme nähneet, miten näissä amerikkalaisissa
elokuvissa oikeus toteaa, että todistuskappaletta, joka
on hankittu laittomasti, ei saa hyödyntää oikeudenkäynnissä,
ja kaikki olemme nähneet amerikkalaisissa elokuvissa, miten
sen jälkeen rikoksentekijä, roisto, rikollinen
kävelee vapaana miehenä ulos oikeussalista.
No, näinhän ei ole Suomessa. Suomessa on vuodesta
1949 ollut voimassa vapaa todisteiden periaate, joka tarkoittaa
sitä, että oikeus itse arvioi kaikkien esitettyjen
todisteiden ja muun näytön painavuuden ja saa
ottaa huomioon kaiken esitetyn näytön ja on itse
vapaa arvioimaan sen merkityksen. Toisin sanoen, jos vaikkapa virkavirheeseen
on vaikkapa poliisi syyllistynyt jossakin kotietsinnässä tai
muussa, niin tämä ei merkitse Suomen järjestelmän
mukaan sitä, etteikö näin löydettyä väkivaltarikoksentekovälinettä tai muuta
saisi käyttää oikeudessa todisteena.
Minun mielestäni Suomen systeemi on hyvä. Olen
ylpeä siitä, että meillä on
tämmöinen systeemi, jossa oleellista on totuuden
selville saaminen, jossa oleellista on se, että jos joku
on tehnyt rikoksen ja siihen on todisteet, niin niitä todisteita
käytetään ja rikollinen tuomitaan. Ja
jos tämä todiste on hankittu jotenkin rikkoen
vaikka poliisin toimivaltuuksia, niin poliisia rangaistaan siitä erikseen,
mutta se ei johda siihen, että sitä todistetta
ei saisi käyttää. Tämä on
hyvä systeemi. Tavoitteena on aineellinen totuus. Jos joku
on lyönyt toista puukolla kylkeen, niin häntä tulee siitä rangaista.
Entäs nyt? Tässä hallituksen esityksessä,
jota kukaan meistä ei ole kokonaisuudessaan lukenut arvoisaa
oikeusministeriä lukuun ottamatta, tämä periaate,
vapaan todistelun harkintaperiaate, heitetään
eräältä osin roskikseen ja tilalle esitetään amerikkalaisista
elokuvista tuttua hyödyntämiskieltoa, niin että laittomalla
tavalla hankitun todisteen kohdalla tulee arvioitavaksi hyödyntämiskielto.
(Martti Korhonen: Sitähän se hallitus ajaa!)
Miksi näin, miksi? No tietysti, koska kyseessä on
perus- ja ihmisoikeuksien vahvistaminen ja oikeusturvan turvaaminen.
Kenen perus- ja ihmisoikeuksien? Kenen oikeusturvan, uhrinko? (Pentti
Kettunen: Konnien!) Ei tietystikään, vaan rikollisen
tietysti. Mielenkiintoista on, että kun lukee tätä esitystä,
joka kohdassa, missä puhutaan oikeusturvan vahvistamisesta
ja perusoikeuksista ja ihmisoikeuksista, tarkoitetaan rikollisen
oikeuksia, ei esimerkiksi uhrin oikeuksia, jonka intressissä — jos
joku on hänet raiskannut tai käyttänyt
häntä seksuaalisesti hyväkseen — on
se, että tekijää rangaistaan ja tekijä joutuu
siitä vastuuseen eikä kävele vapaana
miehenä ulos.
Tässä esityksessä — lukekaa
se! — joka kerta, kun puhutaan oikeusturvan vahvistamisesta, joka
sivulla, missä tästä puhutaan, kyse on
rikollisen, tekijän oikeusturvasta, tekijän oikeuksista. Jos
mennään kotietsintä tekemään
väärin perustein ja sieltä löytyy
joku puukko, missä on sormenjäljet, on loukattu
sen tekijän, sen puukottajan oikeuksia. Ei se ole tietysti
oikein, että mennään väärin
perustein jonkun kotiin. Rangaistakoon siitä poliiseja,
jotka tekevät väärin, mutta jos sieltä löytyy
puukko ja puukosta sormenjäljet, joilla ratkeaa joku tähän
saakka pimeänä ollut tuommoinen törkeä pahoinpitely,
niin eikö ole oikein, että se pahoinpitelijä tuomitaan
ja joutuu vastuuseen? (Pertti Salolainen: Totta kai!)
No, tässä on siis nyt hyödyntämiskielto
tuotu suomalaiseen lainsäädäntöön
minun tietääkseni ensimmäisen kerran
yleisesti. Se on ollut joissakin erityistapauksissa niin kuin syytesopimusneuvotteluissa.
Tämä hyödyntämiskielto löytyy hallituksen
esityksen uuden oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 25 §:stä,
löytyy sivulta 222. 1 momentissa sanotaan, että "tuomioistuin
ei saa hyödyntää todisteita, jotka on
saatu kiduttamalla". Minä olen sitä mieltä,
että tämä on oikein. Ei kiduttamalla
saatuja todisteita pidä voida hyödyntää.
Se olisi myös vastoin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tulkintoja.
2 momenttikin, joka liittyy itsekriminointisuojaan, on mielestäni
perusteltu, tai voin sen hyväksyä. Ja siinäkin
on taustalla Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkintalinja.
Mutta 3 momentti ei perustu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
käytäntöön, vaan päinvastoin,
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tulkinnut Euroopan ihmisoikeussopimusta
siten, että näissä asioissa jokainen
maa tehköön niin kuin parhaaksi näkee,
tietysti pitäen kiinni oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
peruslähtökohdista.
Tässä hallituksen esityksen oikeudenkäymiskaaren
17 luvun 25 §:n 3 momentissa on hyödyntämiskielto,
jos lainvastaisesti on hankittu todiste. Löytyy sivulta
222. Tämä hyödyntämiskielto ei
ole ehdoton, en väitä sitä. Päinvastoin,
täällä sanotaan: "Tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
hankittu todiste myös" — siis "myös"
viittaa edellisiin momentteihin — "jos siihen on painavat
syyt ottaen huomioon asian laatu, todisteen hankkimistapaan liittyvä oikeudenloukkauksen
vakavuus, hankkimistavan merkitys todisteen luotettavuudelle, todisteen merkitys
asian ratkaisemisen kannalta ja muut olosuhteet." Eli ei ole ehdoton,
vaan tuomioistuin punnitsee.
Mutta mihin me yleensä tarvitsemme tällaista pykälää?
Täällä hallituksen esityksessä on
sivulla 92—93 esimerkkejä. Esimerkiksi jos kotietsintä on
tehty ilman oikeutta, ilman lupaa: tällainen voisi olla
tilanne, jossa hyödyntämiskieltoa pitää käyttää.
Eli löytyy puukko, löytyy sormenjäljet,
mutta kotietsintä on tehty väärin perustein. Senkö takia
pitää puukottaja päästää vapaaksi?
Toinen esimerkki hallituksen esityksen perusteluista. Poliisi
on pannut huume-erään tämmöisen
jäljityslaitteen, mutta ei ole hankkinut asianmukaista
lupaa. Rangaistakoon poliisia virkavirheestä, mutta jos
sen avulla saadaan kiinni huumekonnat, jotka myyvät meidän
lapsille huumeita, niin pitääkö tämä todiste
jättää käyttämättä sen
takia, että se jäljityslaite on pantu vastoin sääntöjä sinne?
Kolmas esimerkki hallituksen esityksestä. Jos on rikoksella
hankittu todiste — ajatelkaa jos esimerkiksi olisi joku
liechtensteinilainen pankkiiri, joka rikoksella ottaisi oman työnantajansa
tiedostoja ja myisi ne jollekin poliisiviranomaiselle, nehän
on rikoksella hankittu, ja tämän takia saadaan
verorikoskonnia kiinni ja heidän valtiolta kavaltamansa
verorahat Suomelle takaisin — niin nyt pitää näköjään
lähteä siitä, että kun on rikoksella
hankittu todiste, niin ei sitä pidä saada hyödyntää.
Tätäkö mieltä on Suomen eduskunta?
(Martti Korhonen: Ei kun hallitus!) Onkohan valtiovarainministeri
Urpilainen, joka on ansiokkaasti toiminut harmaata taloutta ja talousrikollisuutta
ja veroparatiiseja vastaan, esimerkiksi tietoisesti todellakin ollut
antamassa tällaisen esityksen?
No, miksi meidän pitäisi ottaa nyt meidän lainsäädäntöön
tämmöistä hyödyntämiskieltoa, jota
aikaisemmin ei ole ollut? Onko meidän luottamuksemme poliisiin
niin paljon vähentynyt vuosikymmenten aikana? No, ehkä Aarnion
juttu on merkki siitä. Mutta onko meidän epäiltävä, että meidän
poliisit ja viranomaiset toimivat niin usein lainvastaisesti, laittomasti
hankkiakseen todisteita, että me sitä ehkäisemään
tarvitsemme tämmöisen hyödyntämiskiellon
meidän lainsäädäntöön?
Arvoisa puhemies! Lopuksi: Eikö oleellista ole aineellinen
totuus, ministeri Henriksson? Eikö oleellista ole se, että jos
joku on tehnyt rikoksen, raiskannut, käyttänyt
seksuaalisesti hyväkseen, tehnyt ryöstöjä,
muita rikoksia, niin hänet saadaan kiinni ja hänet
tuomitaan ja hänet lähetetään
rangaistusta kärsimään? Tietysti näyttökynnys
on ennallaan. Eihän se, että on joku laittomasti
hankittu todiste, alenna näyttökynnystä tietystikään.
Totta kai aina pitää olla riittävä näyttö tuomioistuimen
mielestä. Ei se puukko yksin mitään todista.
Mutta miksi me tuomme suomalaiseen lainsäädäntöön
tällaisen hyödyntämiskiellon? Minä olen
lukenut tämän esityksen tältä osin
hyvin tarkkaan. En löydä kunnon perustelua, paitsi
tietysti tämä perus- ja ihmisoikeusajattelu — lue:
roiston oikeuksien korostaminen ja turvaaminen.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että esityksessä on
erittäin hyvää se, että anonyymi
todistelu mahdollistetaan, ja kiitän tästä ministeriä.
Varmasti tästäkin ihmisoikeusjuristit hyppivät
seinille, mutta hyppikööt. Tämä anonyymin todistelun
mahdollistaminen on tärkeää. Todistajat
voivat, uskaltavat todistaa törkeissäkin rikoksissa
kovia rikollisia vastaan nykyistä paremmin. Se lisää todennäköisyyttä,
että rikolliset saadaan kiinni ja pannaan kärsimään
rangaistuksia. Lisää tällaisia esityksiä,
ministeri Henriksson.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz juristina kävi
perin pohjin omia näkökulmiaan läpi tästä hallituksen
esityksestä, mutta kysyisin hänen mielipidettään
siitä, että kotietsintöjä tehdään
perusteettomasti tai osittain perusteettomasti.
Tulee mieleen pohjoisessa epäilty pedon salakaato.
Neljä viranomaista teki 80-vuotiaan eläkeläispariskunnan
kotiin kotietsinnän. Epäillystä rikoksesta
oli kulunut jo 1,5—2 kuukautta. Tämä pariskunta
ei ollut koskaan elämänsä aikana syyllistynyt
mihinkään rikokseen, ja tällä kotietsinnällä ei
ollut mitään yhteyttä siihen, että olisi saatu
uutta tietoa epäillystä rikoksesta. Sitten tämä asia
vietiin käräjäoikeuteen, joka totesi,
että kotietsintä oli osittain laiton. Se ei saanut
ulottua muun muassa pihalla oleviin ajoneuvoihin. Mikä edustaja
Zyskowiczin kanta on siihen? Oletteko sitä mieltä,
että Suomessa tehdään liikaa perusteettomia
kotietsintöjä saadakseen epäiltyjä todisteita?
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz esitti erittäin
hienon näytelmän, draamaesityksen tässä äsken.
Mutta kun luemme jopa tarkemmin tämän oikeudenkäymiskaaren
17 luvun 25 §:n 3 momentin, se alkaa tällä tavalla,
että "tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
hankittu todiste myös, jos siihen on painavat syyt". Eli
kaikki, mitä te äsken esititte, ei pidä paikkaansa,
vaan siinä on oltava todellakin painavat syyt, jos tämä asia
jätetään ottamatta huomioon. Elikkä toivottavasti
sitten, kun ministeri Henriksson esittelee asiaa omassa puheenvuorossansa,
hän ottaa tähän asiaan sitten vielä tarkemmin
kantaa, mitä tämä asia tulee olemaan
käytännössä.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni edustaja Zyskowiczin
puhe oli erinomainen osoitus siitä, että me alamme
liian paljon ajaa ihmisoikeuksia myös rikollisten kohdalla
asioissa, jotka eivät tarvitse oikeusturvaa niin kutsuakseni.
Mutta kun edustaja Mustajärvi mainitsi, että salakaadosta
on epäilty jotain henkilöä, niin tuskin
tässä esimerkkitapauksessa, edustaja Mustajärvi,
on tapahtunut vahinkoa tälle epäillylle henkilölle.
Mielestäni se vahinko on toisenlainen, jos me jätämme
hyödyntämättä vakavissa rikoksissa
olevia todistusaineistoja, ja siinä mielessä edustaja
Zyskowiczin huomio oli mielestäni hyvä.
Olisin tässä kysynyt myös oikeusministeriltä sitä,
minkä vuoksi tässä hallituksen esityksessä ovat
nämä rajat niin suuria, enintään
kahdeksan vuotta vankeutta, esimerkiksi tahallinen tappo tai joku
tämmöinen muu, tai törkeä huumekauppa, enintään
kuusi vuotta vankeutta, ja silloin vasta pystytään
tätä lakia soveltamaan siltä osin, niin ettei
saa tätä todistajansuojelua niin voimakkaasti
päälle.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeuksien puolustaminen kaikkien ihmisten
osalta on minun mielestäni tärkeä asia,
ja en ihan kaikkea tätä draamaa, jonka edustaja
Zyskowicz tässä esitti, ymmärtänyt.
Eihän voi lähteä siitä ajattelusta,
että jos kiduttamalla tai laittomasti hankitaan todisteita, niin
ne pitää ehdottomasti hyväksyä.
Siis eihän järjestäytynyt yhteiskunta
voi lähteä missään nimessä siitä,
että niitä hankitaan laittomasti ja silti ne pitää hyväksyä.
(Eduskunnasta: Ei hän niin sanonut!)
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri, onko meillä mahdollisuutta
puuttua myös talousrikoksissa moninkertaiseen tutkimiseen?
Sitten, jos on jäänyt pienemmästä verovilpistä kiinni,
sitä on tutkittu ja sen jälkeen tulee suurempi rikosepäily
ja se jätetään tutkimatta sen takia, että se
kohdistuu jo aiemmin esillä olleeseen rikokseen, liitetään
samaan, pystytäänkö tämmöistä periaatetta
mielestänne mitenkään korjaamaan, ja
oletteko sen parissa työskennellyt? Kansan oikeustajua
vastaan menee se, että isoja vero-petoksia tai talousrikoksia
jätetään tutkimatta, että niistä on
joku kulma aikaisemmin paljastunut ja asiaa on käsitelty
ja sen jälkeen ei voisi enää uudelleen
samaa rikkomusta tai rikosta tutkia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi edustaja Zyskowicz, jonka puheenvuorosta keskustelu
sai alkunsa, ja sen jälkeen ministeri.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Mustajärvi, en tiedä, tehdäänkö Suomessa
liikaa laittomia kotietsintöjä, mutta jos tehdään,
rangaistakoon niitä, jotka väärin menettelevät — poliiseja
tässä tapauksessa siis.
Edustaja Maijala, en sanonut, että tämä hyödyntämiskielto
on ehdoton. Katsokaa sivulta 92 tai 94 niitä perusteluja,
joita siinä esitetään, missä tilanteissa
tuomioistuimen pitää tätä harkita. Esimerkiksi
tärkeänä perusteena jättää todiste käyttämättä on
se, jos se on hankittu rikoksella. Miettikää viime
aikoina paljastuneita, veroparatiiseissa olevia suuria veropetosrikoksia.
Ne ovat paljastuneet nimenomaan rikoksen kautta. Pankin työntekijä on
tehnyt rikoksen, ja sen jälkeen on paljastunut. Tästä lähtienkö pitää pyrkiä siihen,
että tämmöisiä tietoja ei ainakaan
Suomessa voisi hyödyntää?
Edustaja Kärnä, en sanonut, että kiduttamalla pitää saada,
enkä sanonut, että oikeuden pitää hyödyntää kaikkia,
vaan sanoin, että oikeuden pitää voida
vapaasti harkita, kuten Suomessa on tehty vuosikymmeniä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluatteko jatkaa toisen minuutin? — Ei ole tarvetta. — Sitten ministeri
Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä kysymyksistä. Mielestäni
tähän hallituksen esitykseen sisältyy paljon
sellaisia uudistuksia, joita pitkään ollaan kaivattu:
muun muassa rikoksen uhrin asemaa parannetaan sillä, että videointia
voidaan käyttää muun muassa seksuaalirikoksissa
jo poliisikuulusteluissa, ja käyttämällä sitä videotallennetta tuomioistuimessa
myös myötävaikutetaan siihen, että uhrin
ei tarvitse tulla tuomioistuimeen kertomaan näitä hänelle
raskaita asioita uudelleen.
Mutta näihin esitettyihin kysymyksiin, miksi todisteen
hyödyntämiskiellosta pitää säätää,
niin kuin edustaja Zyskowicz nosti esille: Ihan niin kuin edustaja
Zyskowicz sanoi, Suomessa noudatettavan vapaan todistelun periaatteen
mukaan pääsääntönä on,
että kaikki relevantti näyttö saadaan
esittää tuomioistuimessa. Kuitenkaan tästä ei
voida pitää kaikissa olosuhteissa kiinni, jos
todiste on hankittu laittomasti tai sen hyödyntäminen
loukkaisi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksia.
Tämä on se ajatus, joka tässä hallituksen
esityksessä on.
Nykyisin kiellosta hyödyntää todistetta
oikeudenkäynnissä ei ole säädetty.
Käytännössä asiaan on kuitenkin
jouduttu oikeudenkäynnissä ottamaan kantaa. Kysymys
on kuitenkin myös periaatteelliselta kannalta varsin merkittävä,
joten siihen on syytä ottaa kantaa lainsäädännössä — meidän
on tehtävä tälle aukolle jotain. Tätä on myös
tuomioistuinten tahoilta toivottu, ja nyt se sisältyy tähän.
Ihan niin kuin tässä keskustelussa on tuotu esille,
muun muassa edustaja Maijala totesi, tässä itse
lakipykälässä se jätetään
tuomioistuimen harkintaan, ei se pykälä ole ehdoton.
(Ben Zyskowicz: En väittänytkään!)
Ja sen takia tärkeätä tässä on
se, että kiduttamalla saadun todisteen hyödyntämiskielto
tulee nyt lausuttua julki meidän lainsäädännössä.
Se seuraa jo meitä sitovista kansainvälisistä velvoitteista,
ja meidän on noudatettava niitä.
Sitten laissa säädettäisiin myös
niin sanotusta itsekriminointisuojasta. Pääperiaate
siinä on se, että henkilön ei tarvitse
itse myötävaikuttaa siihen, että hän
tavallaan myötävaikuttaa syyllisyytensä todistamiseen.
Se on myös sellainen pääsääntö,
joka meillä on pitkään ollut vallassa
tässä maassa.
Nyt laissa olisi vielä tämmöinen
yleinen säännös lainvastaisesti hankitun
todisteen hyödyntämiskiellosta, ja kuten tämän
säännöksen sanamuodostakin näkyy,
lähtökohtana on hyödyntäminen.
Kuitenkin tämä todiste voidaan jättää hyödyntämättä esimerkiksi,
jos hankkimistapaan (Ben Zyskowicz: On jätettävä!)
liittyvä oikeudenloukkauksen vakavuus sitä edellyttää. Esimerkiksi
vähäiset muotovirheet eivät johda hyödyntämiskieltoon.
(Ben Zyskowicz: Ei sanota "voi jättää"
vaan "on jätettävä"!) Tämä tulee sitten
tuomioistuimen harkittavaksi.
Sitten on varmasti hyvä lähtökohta
myös lähteä siitä, että poliisi
omassa toiminnassaan noudattaa lakia. Mutta tuomioistuin sitten
myös päättää, jos siellä on
sattunut muotovirhe, että minkä merkityksen tuomioistuin
antaa sille tässä näyttökysymyksessä ja
hyödynnetäänkö tätä todistetta
vai eikö.
Sitten myös edustaja Kumpula-Natri kysyi näistä talousrikoksista.
Vallassa on niin kutsuttu ne bis in idem -periaate, joka tarkoittaa
sitä, että samasta asiasta henkilöä ei
voida tuomita kahteen kertaan. Tähän ollaan eduskunnassa
myös etsitty nyt ratkaisuja. Sitä asiaa on myös
pohdittu muun muassa valtiovarainministeriössä,
ja minun käsitykseni on se, että tähän
ollaan nyt myös puututtu. Me emme myöskään
tässä asiassa voi mennä eri tielle kuin
mitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on todennut.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi puhujalistaan.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koetan nyt tästä hallituksen
esityksestä ensin löytää ne
positiiviset asiat, ja kieltämättä niitä on
kaksi loistavaa asiaa siinä, ja tuossa loppupuolella katson
asioita vähän samalta kantilta kuin edustaja Zyskowicz.
Ensinnäkin, mikä on loistavinta tässä hallituksen
esityksessä, vihdoinkin — siis vihdoinkin — saadaan
alulle anonyymi todistelu Suomen tasavallassa. Olen tätä asiaa
jo yli kymmenen vuotta koettanut ajaa siitä syystä,
että olen nähnyt todistajien pelon ja sen hädän,
mikä heillä on, kun he joutuvat todistamaan vakavissa
rikoksissa. Esimerkiksi ihminen, joka näkee ampumatapauksen
kadulla, missä kaksi liivijengin jäsentä ammuskelevat
toisiaan, ja tämä todistaja on ihan satunnainen
ohikulkija: miksi ihmeessä hänen pitäisi
henkilötietojaan antaa näille liivijengiläisille?
(Ben Zyskowicz: Se on niiden ihmisoikeus!) Se on aivan käsittämätöntä,
ja todella, muistan kymmenisen vuotta sitten, kun tätä asiaa
aktiivisesti aloin ajaa, niin edustaja Zyskowiczin ni- meämät
ihmisoikeusprofeetathan jyräsivät minut täysin,
että "se ei kuulu meidän oikeusjärjestelmäämme,
että kukaan pystyy todistamaan täällä anonyymisti" — joskin
kummeksuin tätä, koska eihän se tarkoita
sitä, että syytetyn kyselyoikeus häviäisi,
vaikka joku anonyymisti todistaisi. Mutta se on loistavaa, että vihdoinkin
meille saadaan tämä anonyymi todistelu, tätä näköä.
Tosin vähän kummeksun tätä,
että tuo raja on vedetty tuohon kahdeksaan vuotta vankeutta, koska
siihenhän tulevat todella nämä törkeät
rikokset, niin kuin tietysti pitääkin olla — törkeät pahoinpitelyt,
tapot, murhat, törkeä raiskaus, törkeä lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö ja törkeä huumausainerikos.
Mutta kun ihmiset pelkäävät jo, kun he
näkevät pienempiä rikoksia. Otetaan jälleen
klassinen esimerkki: hyvät ystäväni liivipojat
tappelevat kadulla, pahoinpitelevät toisiaan nyrkein ja
ehkä vähän pienillä aseillakin, mutta
kyse on vain pahoinpitelystä. Se olisi kuitenkin semmoinen
rikos, joka olisi selvitettävä, etenkin jos siinä vaikka
on esitetty ampuma-asetta, joskaan ei käytetty, mutta esitetty.
Tulee ampuma-aserikos, ja sen sivulliset näkevät.
Ihan käytännön esimerkki: vaikka terassillinen
ihmisiä, jotka istuvat oluttuopin ääressä,
kymmeniä ihmisiä näkee tällaisen
tapahtuman. Heistä kukaan ei uskalla todistaa, tai sanotaan,
että he eivät oman kertomansa mukaan nähneet
mitään, kun pelkäävät
näiden liivipoikien kostoa. Olisiko nyt todella ollut parempi
niin, että oikeus olisi voinut vapaasti harkita myös
tämmöisissä niin sanotuissa päivittäisrikoksissa,
pahoinpitely- ja ampuma-aserikoksissa, sitä, voidaanko
siinä käyttää anonyymiä todistelua,
eikä vetää tätä rajaa
tähän kahdeksaan vuoteen, koska ihmiset pelkäävät — ja
joissain tapauksissa pelko saattaa olla jopa perusteltua tällaisissa
pienemmissä rikoksissa.
Mutta tämä on hyvä edistysaskel.
Sitten arvoisa oikeusministeri varmaan seuraavaksi alkaa ajaa anonyymia
asianomistajaa tiettyihin rikoksiin, koska semmoiseenkin olisi tarvetta.
Mutta siitä en lähde sen enempää tässä yhteydessä esitelmöimään.
Tämäkin on jo pitkäaikainen haaveeni,
mutta ehkä sekin joskus toiste täällä toteutuu.
Toinen loistava asia tässä hallituksen esityksessä on
tämä tallenteiden hyväksikäyttö.
Se on todella loistavaa, että tämmöisten
haavoittuvien uhrien, raiskattujen, seksuaalisesti hyväksikäytettyjen
muun muassa sekä 15—18-vuotiaiden nuorten ja lasten,
tallenteita, joita poliisikuulustelussa, esitutkinnassa on tehty,
voidaan käyttää hyväksi oikeudenkäynnissä,
edellyttäen tietysti, että siellä esitutkinnassa
myös sillä siinä vaiheessa rikoksesta
epäillyllä on kyselyoikeus näille ihmisille
ja että se toteutuu. Kun nimittäin se on ihan
kauhea tilanne, kun joku raiskattu nainen tai seksuaalisesti hyväksikäytetty
lapsi kertoo esitutkinnassa suht verekseltään
ne tuntemukset ja tapahtumat, mitä siinä on tapahtunut — sen
jälkeen menee puoli vuotta, vuosi, ja sama toistuu oikeudessa:
hän joutuu jälleen repimään
ne samat haavat auki, kun hän on todennäköisesti
pikkasen pystynyt käsittelemään sitä asiaa
ja ehkä vähän unohtamaankin, mutta ei,
sitten revitään kaikki haavat auki vielä pahimmillaan
niin, että syytetyn avustaja epäilee uhrin kertomusta,
syyllistää hänet ja väheksyy
häntä, eli päälle tulee vielä syyllisyys.
Sama saattaa sitten parin kolmen vuoden kuluttua toistua jopa hovioikeudessa,
eli kolmeen kertaan samat asiat käsitellään. On
ihan loistavaa, että nyt pystyy parhaimmillaan tallenteen
perusteella käsittelemään asioita sekä käräjä-
että hovioikeuksissa, ja toivon, että tähänkin
tulisi lisää käyttömahdollisuuksia.
Esimerkiksi jälleen tulee mieleen, että jos on
joutunut asianomistajaksi, vaikka jonkun rikollisryhmän
tekemän rikoksen kohteeksi, niin uskaltaako silloin oikeudessa
todella kertoa niitä asioita? Epäilen, että ei.
Tämmöisessäkin tilanteessa se tallenne
olisi loistava juttu.
Tältä osin tämä hallituksen
esitys on loistava ja kannatettava. Mutta sitten mennään
tähän vähän ikävämpään
osioon.
Valitettavasti meidän oikeusjärjestelmäämme koetetaan
tunkea ihan vieraita elementtejä. Lakivaliokunnassa on
parhaillaan käsittelyssä syyteneuvotteluasia,
johon on otettu tämmöisiä amerikkalaismallisia
kaupankäyntielementtejä mukaan, ja aineellisen
totuuden etsintä on unohtunut. Nyt ikävä kyllä tässäkin
hallituksen esityksessä on pikkasen tämä aineellisen
totuuden etsiminen hämärtynyt nimenomaan, kun
puhutaan tästä todisteesta, joka on saatu lainvastaisesti,
ja se olisi painavista syistä jätettävä hyödyntämättä.
No, ihan elävään elämään
kun mennään, niin ajatellaan, että toki
näitä todisteita voi moni muukin ja monessa muussa
vaiheessa hankkia laittomasti, mutta entä poliisi, joka
toimii heti rikoksen tapahduttua puutteellisilla tiedoilla, tekeepä vaikka
kotietsinnän — sen hetken tietojen valossa aivan
oikeilla tiedoilla — johonkin tiettyyn asuntoon? Sieltäpä löytyy
vaikka ampuma-ase, joka myöhemmin teknisissä tutkimuksissa ilmenee
murha-aseeksi. Mutta mitäpäs jos jälkeenpäin
ilmeneekin, että poliisi on mennyt väärin
perustein sinne asuntoon kotietsinnälle — siis jälkeenpäin
ilmenee? Alussa heillä oli pakkokeinolain vaatimat "syytä epäillä" -perusteet
mennä sinne — sinänsä laillinen
teko, mutta jälkeenpäin se osoittautuu laittomaksi.
Käy pahimmillaan niin, että tämä ampuma-ase,
murha-ase, jätetään hyödyntämättä todisteena.
Minä tiedän, että tässä puhutaan
painavista syistä, mutta minä pelkään,
että tässä avataan semmoinen vaaran lähde,
josta oikeudessa kyllä taistellaan moneen moneen kertaan
vielä monessa asiassa. Eli tämä on vähän
kanssa semmoista amerikkalaismallista oikeusjärjestelmää,
jota meidän tähän hyvään nykyiseen
oikeusjärjestelmäämme koetetaan väkisin
syöttää tietyillä joko ihmisoikeusperusteilla
tai sitten säästöperusteilla, jotka eivät
minun mielestäni edes pidä paikkaansa.
Se on näitä huonoja asioita. Ja etenkin jos
tähän kotietsintäasiaan mennään,
niin totta kai, jos joku tekee laittoman kotietsinnän,
virkamies joutuu siitä vastaamaan, mutta meillähän
on nyt tullut tässä ihan uusi laki, että ihminen
voi viedä häneen kohdistetun kotietsinnän
tuomioistuimen tutkittavaksi ja päätettäväksi.
Sehän on hyvä oikeussuojakeino, ja siinähän
on muutamia tapauksia, joissa oikeus on todennut, että kotietsintä on ollut
laiton, ja uhri on saanut korvauksia. Tämä on
loistava systeemi, niin että siinä mielessä olen vähän
kyllä skeptinen tämän suhteen, että tässä avataan
vaaran lähde tähän todisteiden hyödyntämiseen.
Mitä tuossa esitettiin näistä kotietsinnöistä,
niin ei tässä semmoista "tarkoitus pyhittää keinot" -ideaa
missään tapauksessa viranomaisilla ole, sen tiedän.
Poliisi ja muut viranomaiset tekevät lukuisia ja lukuisia
kotietsintöjä vuosittain, ja niistä muutamista
todetaan, että ne ovat laittomia, ja useimmiten niissäkin
on käynyt ihan inhimillinen virhe tai on toimittu väärän tiedon
valossa.
Mutta niitä, jotka olivat näistä kotietsinnöistä ja
niiden määrästä huolissaan tässä,
voin lohduttaa sillä, että niiden määrä kyllä tulee
varmuudella vähenemään, on jo vähentynyt,
koska poliiseja ei enää ole niitä kotietsintöjä suorittamaan tuolla
kentällä, vaan määrä vähenee,
ja kotietsintöjen määrä vähenee
sitä kautta, etenkin kun muotomääräykset
on nykyisin tehty niin vaikeiksi, että kotietsintä on
todella todella työläs suorittaa ja vaatii paljon
resursseja.
Mutta lähtökohtaisesti hallituksen esitys
on hyvä — kannatan sitä suurimmilta osin.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On pari sellaista isompaa asiaa, jotka ovat
olleet pitempään sisäministeriön
ja oikeusministeriön välisessä valmistelussa.
Ongelmana lähinnä sisäministeriön
puolella on, että oikeusministeriö ei ole niissä edennyt,
ja ne olivat jo 2003—2007 omalla sisäministerikaudellani
vakavien rikosten suunnittelun kriminalisoinnin puute ja sitten anonyymi,
nimetön, todistamismahdollisuus.
Näistä molemmista asioista varmaan on moni poliisi
laitoksillaankin huolta kantanut, mutta erittäin voimakkaasti
on annettava tunnustus poliisiylijohtaja Markku Salmiselle, joka
piti näitä asioita sisäministeriössä esillä.
Me saimme oikeusministeriön kanssa yhteisen työryhmänkin, mutta
täytyy sanoa, että se oli kyllä kuin
Iisakinkirkon rakennustyömaata sen OM:n työryhmän eteneminen:
eivät nämä anonyymit todistamiset, edes
vakavien rikosten valmistelun kriminalisoinnit tahtoneet edetä.
Ensinnäkin tästä vakavien rikosten
valmistelun kriminalisoinnistahan nyt onneksi päästiin eteenpäin
niin, että nykyisen hallituksemme hallitusohjelmaan Säätytalossa
tämä kirjattiin, ja tämä asia
on nyt sitten siltä osin edennyt. Olihan se aika uskomatonta,
että Suomessa siis vielä tämän
hallituksen aloittaessa oli tilanne, jolloinka kuka tahansa saattoi
tilata Virosta tai mistä tahansa palkkamurhaajan ja jos
siitä jäi kiinni, niin hups, kävi vähän
nolosti, anteeksi nyt vaan, mutta sitten jos onnistui, niin kyllä poliisit
lähtivät tutkimaan. Olihan se aika erikoinen tämä meidän
lähestymistapamme.
Sama oli myöskin 2003 vielä, että vakavien terroristitekojen
suunnittelu Suomessa oli ihan laillista hommaa, eli Suomihan oli
myöskin tämmöinen terroristien hyvä lepomaa,
elikkä täällä saattoivat ihan
hyvin kansainväliset terroristit ilman mitään
kansainvälisiä paineita levähtää.
Siihenhän tehtiin sitten Madridin ja Lontoon terrori-iskujen
jälkeen lainsäädäntötiukennukset.
On siis tärkeää, että tässä nyt
esillä olevassa asiassa edetään. Tässä on
ensinnäkin kysymys juuri kovan, järjestäytyneen,
väkivaltaisen rikollisuuden etulinjassa toimivien ihmisten — näiden
poliisien, turvallisuusviranomaisten ja heidän omaistensa — suojelemisesta.
Kun heidät pannaan meidän kaikkien puolesta etulinjaan äärettömän
kovaa, piittaamatonta rikollisuutta torjumaan, niin kyllä yhteiskunnalla
on vastuu ja velvollisuus myös suojella heitä ja
heidän läheisiänsä.
Sitten on toinen asia ilman muuta tämä todistajakysymys,
johon edustaja Tolvanen viittasi. Tämä on sitten
se toinen puoli, että ihmiset eivät voi luottaa
välttämättä, että viranomainen
suojelee riittävästi. Silloin nousee tietysti
myöskin tämä oikeuden näkökohta
esille.
Kun tutustui moniinkin tapauksiin, joissa peitepoliisi oli tehnyt
vakavan rikoksen selvitystyötä vuoden kahden jänteellä,
täysin sitoutuen siihen tehtävään
ja koskaan siitä irti pääsemättä, niin
olisi aika uskomatonta, jos me emme vihdoin nyt varmista myös
näiden henkilöiden osalta paremmin heidän
turvallisuuttaan. Tässä on nyt vain sitten se
huono puoli, että tämä vakavien rikosten
ja ylipäänsä tämän
anonyymin suojelun kynnys, johon täällä on
jo viitattu, vaikuttaa kieltämättä aika
korkealta, siis kahdeksan vuotta. Tässä suhteessa
viittaan nyt sitten seuraajani, sisäministerinä seuraajani,
silloisen ministeri Holmlundin nykyiseen lakivaliokunnan puheenjohtajan
työhön. Lakivaliokunnalla täytyy olla oikeus
mutta myös velvollisuus vielä oikeusministeriön
kanssa käydä läpi myös näitä soveltamiseen
liittyviä kysymyksiä, kun vihdoinkin saadaan nyt
ylipäänsä tämä sisäministeriön
pitkään, yli hallituskausien, ajama asia tänne
pöydälle. Nyt tätä ei pidä sutena
laskea pois vaan ottaa tässä esille tulleet epäkohdat
kiinni ja tehdä tästä vihdoin sellainen
asia, että sisäisen turvallisuuden ja kansainvälisen
turvallisuuden osalta saadaan oikea askel otettua.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Rajamäen
kanssa siitä, että tästä laista
ei saa tehdä sutta, ja olisin arvoisalta oikeusministeriltä kysynyt
semmoisista asioista, mitä tässä nyt
on korjattavissa. Kun tässä mainitaan, että tuomioistuin
ei saa hyödyntää todistetta, joka on
saatu kiduttamalla, tässä myös mainitaan
näin, että hyödyntämiskielto
koskee myös todistetta, joka on hankittu pakkokeinon käyttämisen
uhalla tai muutoin vastoin tahtoa. Käytännössähän
tämä tarkoittaa sitä, että jos
on edes kiduttamisen uhka tai tämmöisen väkivallan
uhka, sitä todistetta ei saa käyttää.
Olisin kysynyt ministeriltä tämmöisestä ihan elävästä elämästä olevasta
esimerkistä, minkä tiedän, että kun
poliisi ei saanut selvitettyä yhden lapsen raiskausta,
läheiset olivat käyttäneet hyväksi
ystäviään, jotka sattuivat olemaan liiviystäviä,
ja sitten he saivat näiden avulla selville tämän
rikoksentekijän. Mutta se ikävä kyllä johti siihen,
että joku menetti sormensa. Jos tämmöinen
vastaavanlainen tapaus tulee, että löytyy vaikka
joku todistusaineisto tämmöisen (Puhemies koputtaa)
toisen kuin poliisin tekemän pahoinpitelyn seurauksena,
eikö sitä todistusaineistoa saa enää käyttää oikeudessa
silloin, jos on vakava rikos kysymyksessä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä uudistus,
ja on helppo yhtyä edustajien Zyskowicz ja Tolvanen puheenvuoroihin,
muun muassa tähän todisteiden käyttöön ja
käyttämättä jättämiseen,
niitä en lähde tässä puheenvuorossani
toistamaan.
Olen itse myös sitä mieltä, että on
hyvä, että kiinnitetään aiempaa
suurempaa huomiota todistajiin erilaisissa tilanteissa. Anonyymi
todistaminen on asia, joka on ollut pitkään esillä,
ja oikeastaan omassa puheenvuorossani haluaisin päähuomion
kiinnittää siihen, että tämä anonyymi todistaminen
on rajattu ainoastaan kahdeksaan vuoteen, eli minimituomio on vähintään
kahdeksan vuotta. Se pitää sisällään
siis tapot, murhat, törkeät huumausainerikokset
ja seksuaalirikosten törkeät tekomuodot, mutta
sen sijaan esimerkiksi raiskauksen taikka hyväksikäyttöjen
perustekomuodot, joita en perusperiaatteiltaankaan oikein ymmärrä,
jäävät tämän anonyymin
todistamisen ulkopuolelle.
Lisäksi tässä uudistuksessa on vaade
vakavasta uhkasta. Niin kuin edustaja Tolvanen totesi, pienempiäkin
rikoksia ihmiset pelkäävät, ja mikä sitten
on vakava uhka? Tarvitseeko olla hengenvaara tai pelätä jotain
tämäntyyppistä? Toteutuuko se tämäntyyppisissä tilanteissa,
joita edustaja Tolvanen esille toi, eli jos näkee kadulla
ampumatapauksen, toteutuuko siinä automaattisesti vakava
uhka? En tiedä sitä, ja se olisi mielenkiintoista
kuulla. Mutta erilaiset rikokset voivat aiheuttaa pelkoa myös
perhepiirissä, lähipiirissä, tai vakava
uhka voi minun mielestäni olla jokin muunkinlainen uhka,
joka saattaa tästä todistamisesta seurata, ja
tätä minun mielestäni on syytä ehkä hieman
pohtia.
Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että myös
videokertomus, videotodistaminen tulee tässä käyttöönotetuksi.
On erittäin tärkeää, että rikoksen
uhrin ei tarvitse silmästä silmään kaikissa
tapauksissa kohdata rikoksentekijää. Esimerkiksi
raiskaustapauksissa meidän oikeudenkäynnit venyvät
liian pitkiksi, ja jos sellaisesta rikoksesta koskaan voi parantua
ja selvitä täydellisesti, oikeudenkäynti
repii usein ne haavat auki, ja minun mielestäni on inhimillistä,
että varsinkin tällaisissa tapauksissa sallitaan
myös videokertomus oikeuden todistajamateriaalina.
Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että huomiota
kiinnitetään nyt rikoksen uhrin oikeuksiin. Aika
usein täällä eduskunnassa tuodaan käsittelyyn
lakiesityksiä, joissa päähuomio on rikoksentekijöiden
erilaisissa oikeuksissa, niin kuin seuraavassakin asiassa, jossa
muun muassa Skype-yhteyden taikka puhelimen, internetin ja sähköpostin
käyttäminen sallitaan vangeille. Ymmärrän
sen vankien Skype-nettiyhteyden käyttämisen sellaisessa
tilanteessa, että vangilla on lapsi, joka asuu kaukana.
Tämäntyyppisessä yhteydenpidossa minun
mielestäni voidaan nykytekniikkaa käyttää,
mutta muuten tuntuu, että tuossa seuraavassakin asiassa
aika paljon keskitytään siihen, että vankien
asema vain paranee, ja unohdetaan lähes kaikissa tilanteissa
rikoksen uhrin asema, jo yksinomaan vaikkapa siinä, että yksinäisyysrangaistusten
pituus rajataan 14 vuorokaudesta maksimissaan 10 vuorokauteen. No, myönteistä on
se, että sentään tarkkailuhaalarin käyttö jatkossa
on sallittua taikka että vanginvartijoillekin sallitaan
työympäristö, jossa savua ei tarvitse
koko ajan hengittää keuhkoihinsa.
Arvoisa puhemies! Pidän siis myönteisenä sitä,
että nyt mahdollistetaan tämä anonyymi
todistaminen. Sellainen asia, jota minun mielestäni näissä samoissa
uudistuksissa pitäisi esillä edelleen pitää,
on ensikertalaisuuskysymys. Minun mielestäni on käsittämätöntä,
että me elämme maassa, jossa voi raiskata kolmen
vuoden välein ensi kertaa.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti keskityn tähän
todistajan anonyymiin kuulemiseen. Minun mielestäni se
on erinomainen uudistus, niin kuin täällä moneen
kertaan sitä on toki jo todisteltukin.
Muun muassa sen takia se on hyvä uudistus, että järjestäytyneessä rikollisuudessa,
joka on jo kauan aikaa sitten rantautunut Suomeen, on erittäin
raakoja menettelytapoja sitten niitä kohtaan, jotka lähtisivät
todistamaan rikollisjärjestön jäsenen
tekemää rikosta. Kyllä se monta kertaa
sitten on jäänyt todistamatta, ja näin
myöskään niitä konnia, rosvoja
ei ole saatu telkien taakse vastaamaan näistä teoistaan.
Minun mielestäni tämä on kohtuullisen
tasapainoinen lakiesitys kaiken kaikkiaan. Toisaalta on myöskin
hyvä, että näistä ihmisoikeuksista
ja uhrin oikeuksista nyt puhutaan ja puhutaan myöskin sitten
kovallakin äänellä siitä, millä tavalla
niitä todisteita ei saa etsiä. Ja kyllähän
se laillisuuspohja pitää aina olla, että on
ensiarvoisen tärkeätä, että lakia
noudatetaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia,
että tämä oikeudenkäymiskaaren
17 luku todistamisesta nyt päivitetään
ajan tasalle, sillä monta asiaa yhteiskunnassa on muuttunut
ja kehittynyt eteenpäin. Minun mielestäni paras
esimerkki näistä päivitysasioista on
tämä nykyinen 20 §, uusi 17 §,
joka kertoo juuri näistä avopuolisoista ja vastaavissa
parisuhteissa olevista henkilöistä ja joka päivitetään
lyhyeksi ja ytimekkääksi tämän
hetken tilanteen mukaiseksi pykäläksi.
Tässä laissa on kokonaisuudessaankin hyvin paljon
erilaisia yksittäisiä kohtia. Tätä lakitekstiä on
kokonaisuudessaan muokattu aika paljon, sinänsä hyvä.
Suurin osa näistä kohdista on sellaisia, jotka
minä myöskin hyväksyn ja joita minä kannatan.
Ihan mielenkiintoista on, kun lakivaliokunta alkaa tätä käsittelemään
ja on näitä asiantuntijoita, että mitä mieltä he
ovat sitten eri kohdissa näistä asioista. Esimerkiksi
tässä 13 §:ssä käsitellään
tarkemmin oikeudenkäyntiasiamiehen tai -avustajan
tai tulkin käyttämistä. Mutta myös
se kohta, miten ja missä tilanteessa voidaan käyttää hyväksi
muiden henkilöiden todistusta, jotka osallistuvat tavalla
tai toisella tämän rikollisen avustamiseen, on
varmasti semmoinen asia, mistä keskustellaan ja mietitään,
pitäisikö näitä sanamuotoja
muokata: ketkä ovat ne henkilöt, joitten oikeusturvaa
tulee suojata tässä tilanteessa, jotta päästäisiin
parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen rikoksen selvittämiseksi? Ja
juuri niin kuin tässä on aikaisemmin jo tullut esille:
onko tämä kuusi vuotta vankeutta oikea kohta siinä,
että "josta säädetty ankarin rangaistus
on vähintään kuusi vuotta vankeutta"?
Onko se liian törkeä rikos? Olisiko sitten todellakin
aiheellista, että pienemmästäkin rikoksesta
voisi henkilö olla, esimerkiksi tämä anonyymi
todistaja, suojattuna? Ja mitä tulee tähän
anonyymiin todistajaan, tähän 21 §:ään,
niin minusta on erittäin hyvä asia, että todistajan
kuuleminen ilman henkilöllisyyttä on nyt otettu
tässä matkaan. Mutta voisiko se olla pienemmässäkin
rikoksessa? Täytyisi ihan miettiä tarkemmin tätä asiaa.
Sitten tämä jo aikaisemmin edustaja Zyskowiczin
voimakkaasti esille tuoma kohta tästä 25 §:n
3 momentista, että "tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
hankittu todiste myös, jos siihen on painavat syyt". Minusta on
hyvä, että tämä asia on nyt
säädetty laissa, että missä tilanteessa
saadaan tätä laittomasti saatua todistetta käyttää hyväksi
ja missä vaiheessa sitä ei voida käyttää hyväksi.
Aikaisemmin tätä asiaa ei ole määritelty
laissa, meillä on myös jonkun verran oikeuskäytäntöä asiasta
olemassa, että missä tilanteessa näitä asioita
voidaan ottaa käyttöön, elikkä todisteluista,
mitkä on saatu laittomalla tavalla. Mutta laittomasti saadun
todisteen kohdalla näyttää siltä,
että maalaisjärjen käyttö on
jatkossa sallittua.
Tuomioistuimille annetaan nyt todella hyvät mahdollisuudet
miettiä järkevästi, mikä on
sallittua ja mikä ei ole sitten sallittua todistamisessa. Elikkä en
usko, että ihan pienillä asioilla, niin kuin edustaja
Zyskowicz sanoi, tullaan kaatamaan sitä todistelua, vaan
niitä voidaan käyttää. Kyllä minä ainakin
uskon tuomioistuimen kehittymiseen ja siihen, että siellä on
järjenkäyttö sallittua ja mahdollista.
Toivottavasti sitten nämä oikeustapaukset tulevat
näyttämään sen, että voimme
käyttää järkeviä todisteita
hyväksi, vaikka siellä muotovirheitä onkin
sattunut, sillä meillä ihmisillä tapahtuu
jatkuvasti muotovirheitä, vaikka oikeaan tilanteeseen pyrimmekin.
Sitten lopuksi vielä haluan ottaa esille tämän amerikkalaistumisen,
mitä myöskin tänään
jo aikaisemmin salissa on tuotu esille. Minä todella toivon,
että me suomalaisessa oikeudenkäymiskaaressa ja
oikeudenkäymistoiminnassa pysyisimme suomalaisuudessa.
Meillä on hyvä ja toimiva oikeudenkäyntimalli,
ei mennä liikaa amerikkalaiseen show-tyyliseen malliin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat salissa jäljellä olevat
kansanedustajat! Sanoin tältä samalta paikalta
muistaakseni käsiteltäessä törkeiden
rikosten valmistelun kriminalisointia, jota siis hallitus ja nykyinen
oikeusministeri esittivät, että tuntuu siltä,
että tuuli kriminaalipolitiikassa on kääntynyt,
kääntynyt siis oikeaan, parempaan suuntaan, juuri
niin, että ei ajatella vain rikollisen oikeuksia vaan myös uhrin
oikeuksia ja ennen kaikkea myös rikoksen selvittämisen
intressiä. Näin ollen edellinen puheenvuoroni,
jossa keskityin tämän laajan esityksen yhteen
kohtaan, joka mielestäni on hyvin ongelmallinen, eli tähän
hyödyntämiskieltoon, ei antanut reilua kuvaa siitä,
miten ministeri Henriksson on toiminut, eli minun mielestäni
ministeri Henriksson on toiminut näissä kriminaalipoliittisissa
asioissa hyvin, eikä tämä puheenvuoroni
myöskään ollut kirjoitettu jo edellisen
oikeusministerin aikana. Kyllä se tähän
tilanteeseen oli kirjoitettu.
Haluankin näin ollen täydentää puheenvuoroani
toteamalla, että tässä esityksessä,
kuten esimerkiksi edustaja Tolvanen toi hyvin esiin, on paljon positiivisia,
tärkeitä asioita, joista itse mainitsin jo tämän
anonyymin todistelun, jonka alaa olisin laajentamassa tästä hallituksen
esittämästä mutta josta esimerkiksi edustaja
Tolvanen aivan oikein ja perusteellisesti toi esiin esimerkiksi
seksuaalirikosten uhrien aseman parantamisen näiden videotallenteiden
myötä. Eli olen edelleen sitä mieltä,
että esimerkiksi edellisen oikeusministerin aikana tuskin
olisi täällä törkeiden rikosten
valmistelun kriminalisointia, tuskin olisi tätä anonyymiä todistelua
ja tuskin olisi seuraavassa päiväjärjestyksen
kohdassa tätä tarkkailuhaalarien sallimista, mihin
palaamme kohta erikseen.
Kaiken tämän sanottuani ja arvostaen ministeri
Henrikssonin työtä edelleen kyseenalaistan tätä hyödyntämiskiellon
säätämistä ja nimenomaan tätä 3
momenttia, en sitä 1 momenttia, joka koskee kidutusta,
en sitä 2 momenttia, joka koskee tätä itsekriminointisuojaa,
vaan tätä 3 momenttia. Ministeri sanoi puheenvuorossaan, että tässä on
meillä lainsäädännössä aukko
ja jotain oli tehtävä. Ei ollut, ei ollut pakko
tehdä yhtään mitään
tältä osin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin,
joka ei ole minun erityisesti, korkeasti kunnioittamani paikka ja
joka vaihtelee tuomioitaan jatkuvasti ja niin edelleen, ei edellytä,
niin kuin tästä esityksestä käy
ilmi, että tältä osin jotain säädettäisiin.
Ei ole myöskään oikeustilassamme jotain
sellaista suurta hämminkiä tai suurta härdelliä,
joka olisi edellyttänyt tästä säätämistä.
Vanha, nykyinen oikeustila, jossa tuomioistuin itse arvioi vapaasti
esitettyjen todisteiden käyttökelpoisuuden ja
painoarvon, on mielestäni hyvä suomalainen perinne
ja tapa, ollut vuodesta 1949 voimassa, ja minun mielestäni
sen varassa erinomaisesti pärjättäisiin
edelleen. Nyt, kun me olemme ottaneet tämän amerikkalaisen
ajattelun ja, sanotaan nyt sitten vaikka, moderneimman ihmis- ja
perusoikeusajattelun mukaisen säädöksen
tänne — moderneimmassa perus- ja ihmisoikeusajattelussa
siis kyse on ennen kaikkea roistojen oikeuksien korostamisesta yli
kaiken — sitten aiheutetaan käytännössä monenlaisia
tilanteita, joissa aina tullaan vetoamaan sitten tähän
ja aiheutetaan lisää ongelmia päivänselvissäkin
jutuissa.
Eivätkä nämä tulkinnat ole
kovin yksiselitteisiä. Täältä sivulta
93 luen: "Varsin moitittavana voidaan pitää todisteen
hankkimista rikoksella." Siis laittomia todisteita jos on hankittu,
tuomioistuin joutuu miettimään, voidaanko niitä käyttää, mutta
jos ne on hankittu rikoksella, niin se on varsin moitittavaa. Erityisesti
näin on asian laita, kun on ryhdytty tahalliseen rikokseen
todisteen saamiseksi.
No, sitten erikseen sanotaan viereisellä palstalla:
"Todisteen hyödynnettävyyttä saattaisi puoltaa
tutkittavan rikoksen laatu yleistä turvallisuutta vakavasti
vaarantavana tai erittäin syvästi keskeisimpiin
perusoikeuksiin kajoavana tekona." Luen näin, että jos
on vaikka joku murhattu, mikä kajoaa erittäin
syvästi keskeiseen perusoikeuteen eli oikeuteen elämään,
niin silloin tähän liittyvää todistetta,
vaikkapa sitä savuavaa asetta, vaikka se olisi saatu laittomasti,
voidaan hyödyntää siinä todistelussa.
Mutta otetaan esimerkki ihan elävästä elämästä.
On kyse rikoksesta, joka ei kajoa vakavasti, syvästi keskeisimpiin
perusoikeuksiin, eli suuresta talousrikoksesta. Miljoonilla huijataan
suomalaisten veronmaksajien rahoja sijoittamalla niitä veroparatiiseihin,
jättämällä verot maksamatta.
Ei ole kyse siis syvästi yksilön perusoikeuksiin
kajoavasta rikoksesta, kuten murhasta, raiskauksesta ja niin edelleen.
Sitten luetaan täältä esityksen perusteluista:
"Varsin moitittavana voidaan pitää todisteen hankkimista
rikoksella. Erityisesti näin on, kun on ryhdytty tahalliseen rikokseen
todisteen saamiseksi." Pankkivirkailija Liechtensteinissa ryhtyy
tahalliseen rikokseen todisteen saamiseksi, kun hän työnantajaltaan varastaa
luetteloita törkeisiin veropetoksiin syyllistyneistä rikollisista.
Se rikos ei kajoa keskeisimpiin perusoikeuksiin, kun viedään
valtiolta eikä viedä minulta tai ministeri Henrikssonilta rahaa,
vaikka meiltä kaikilta viedään. Mikä on ministerin
tulkinta? Saako oikeus hyödyntää tällaista
todistetta, jonka on siis pankkivirkailija Liechtensteinissa, Sveitsissä,
Luxemburgissa — näitä on käytännössä ollut — luovuttanut
vaikkapa Saksan tiedustelulle ja jonka tämä on
sitä kautta luovuttanut edelleen suomalaisille poliiseille?
Kyse on siis moitittavalla teolla, rikoksella, tahallisella
rikoksella hankitusta todisteesta, ja kyse on tilanteesta, jossa
rikos ei ole sellainen, että se kajoaisi, niin kuin täällä sanotaan,
"erittäin syvästi keskeisimpiin perusoikeuksiin".
Jos käytännöksi tulee se, että kun
on tahallisella rikoksella, pankkivirkailijan tahallisella rikoksella,
hankittu vaikkapa Sveitsistä tai Liechtensteinista näitä todisteita
ja että tämän takia näitä ei voida
käyttää, niin sanon, että otetaan
isot harppaukset taaksepäin taistelussa harmaata taloutta, talousrikollisuutta
ja suurimittaista veronkiertoa vastaan. Haluan kuulla ministerin
tulkinnan ja haluan, että vaikkapa lakivaliokunta, joka
joutuu tätä asiaa käsittelemään — jos
ei se koko tätä pykälän momenttia
hylkää, mikä minun mielestäni voisi
olla perusteltua ja selkeintä — esimerkiksi sanoisi,
että tämmöisissä tilanteissa
tällaista todistetta pitää voida hyödyntää.
Toivon, että tässä ei mennä reippaasti
askelia taaksepäin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edustaja Zyskowiczin kysymyksiin ministerille ja
haluan vielä hiukan avata tätä ajatusta,
minkä tuossa äsken lyhyessä puheenvuorossani
yritin esittää.
Elikkä jos todiste on hankittu rikoksella, niin tuomioistuin
harkintansa mukaan päättää,
voidaanko sitä käyttää todisteena
vai ei. Näin sen ymmärsin. Mutta jos todiste hankitaan
pakkokeinon käyttämisen uhalla eikä välttämättä edes
kiduttamalla, niin silloin täällä sivulla
222 hallituksen esityksessä puhutaan, että tuomioistuin
ei saa hyödyntää tätä todistetta
lainkaan.
Arvoisa puhemies! Tässähän on iso
ero myös, onko se uhka vai onko se tehty kidutusteko. Tässäkin
mielestäni on jo iso ero. Mutta kuten aikaisemmin sanoin,
on olemassa eläviä esimerkkejä siitä,
eikä ihan hypoteettisiakaan tarvitse olla, että tapahtuu
tämmöinen törkeä rikos vaikka oman
perhekunnan jäsentä kohtaan ja tavalla tai toisella
se tekijä saadaan siitä vastuuseen, ei laillisia
keinoja käyttäen vaan uhkaa käyttämällä tai väkivaltaa
käyttämällä jonkun toimesta,
ja jos sitten sattuisi löytymään vaikka
videotallenne tältä tekijältä,
niin tarkoittaako tämä laki nyt sitä, että sitä missään
tapauksessa ei saa tuomioistuin käyttää hyväkseen,
koska joku muu, kolmas osapuoli, on väkivaltaa käyttänyt
todistusaineiston hankkimiseksi eikä poliisi? Tämän
haluaisin ministeriltä kuulla, onko tämä laki
näin rajaava tällaisessa tapauksessa.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia, minkä haluaisin
vielä tietää: Täällä lakiesityksessä sanotaan
näin, että anonyymi todistelu tulisi kysymykseen
silloin, jos syyte koskee rikosta, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kahdeksan
vuotta vankeutta. Lisäksi tätä anonyymiä todistelua
voidaan käyttää henkirikoksissa ja muissa
törkeissä pahoinpitelyrikoksissa tai törkeässä ryöstössä,
törkeässä huumausainerikoksessa ja törkeää ihmiskauppaa
koskevissa jutuissa. Lisäksi täällä on
mainittu, että ihmiskauppaa ja törkeää paritusta
koskevissa jutuissa voidaan käyttää anonyymiä todistelua,
kunhan rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
on kuusi vuotta.
No, nyt kun me tiedämme, että esimerkiksi törkeän
kiristyksen enimmäisrangaistus tietääkseni
on neljä vuotta, niin tämmöisiä törkeitä kiristysrikoksia
nyt Suomessa sattuu pullahtamaan enemmän ja enemmän
esille, ja ongelma poliisille on se, että eivät
he saa niitä asioita tuotua kovin suuressa määrin
tuomioistuimen käsiteltäväksi, koska
ihmiset eivät uskalla todistaa. Eikö näin
ole? Näissä tapauksissa nytten, kun törkeästä kiristyksestä ei
tule kuin se neljä vuotta vankeutta, jos siitä tuomitaan,
tämmöisellä henkilöllä ei
ole mitään mahdollisuutta saada tätä anonyymiä todistajansuojelua
tämän hallituksen esityksen mukaan. Onko näin?
Siinä mielessä jos jätetään
selkeästi tämmöinen liivin mentävä porsaanreikä lainsäädäntöön,
niin kyllä se pitäisi tukkia. Aivan samoin tänään
aikaisemmin edustaja Heinonen mainitsi siitä, että raiskaustapauksissa
olisi inhimillistä antaa mahdollisuus uhrille todistaa
myös anonyymisti, jos hän sitä haluaa. Raiskaustapauksessa
se ei ole mahdollista, koska se enimmäisrangaistus on kuusi
vuotta. Se ei tullut tässä luettelossa mainittua,
mikä tässä hallituksen esityksessä oli,
koska ankarin rangaistus pitäisi olla kahdeksan vuotta.
Oliko se näin tulkittavissa?
Siinä mielessä, arvoisa puhemies, tämä on hyvä askel
oikeaan suuntaan, että saadaan tuomioistuimiin lisää väljyyttä ja
välineitä, mutta toivoisin, että tällaiset
pienet lapsukset vielä korjattaisiin tässä ennen
lain voimaantuloa. — Kiitos.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan aluksi kiittää ministeriä, hän
on tehnyt loistavaa työtä tässä vuosien
mittaan parantaen nimenomaan rikoksen uhrin asemaa monin lainsäädäntöhankkein
sekä määrärahoin. Se on ihan
loistavaa, ja tämäkin hallituksen esitys on suurilta
osin ihan loistava.
Otan kuitenkin nyt tässä esille jälleen
tämän vaaran lähteen avaamisen, mistä puhuin.
Ei tarvitse edes mennä ulkomaille tässä todisteiden hyödyntämiskiellossa,
otetaanpa ihan arkielämästä tapaus: On
joku virkamies, joka näkee, että hänen
virastossaan vaikkapa esimiehet syyllistyvät väärinkäytöksiin,
joko moraalisiin väärinkäytöksiin
tai jopa rikoksiin. Mitäpä kun tällä virkamiehellä on
hallussaan joku asiakirja, jossa on todisteet siitä, että vaikka
hänen esimiehensä ovat syyllistyneet rikokseen?
No, mitäs kun tämä virkamies luovuttaa
joko sen asiakirjan tai kopion siitä, korkeintaan siltä osin
näpistys tai ei sitäkään, mutta
ainakin virkasalaisuuden rikkominen tapahtuu siinä vaiheessa?
(Ben Zyskowicz: Tahallinen!) — Siis tahallinen rikos. — Hän
luovuttaa jollekin tiedotusvälineelle tämän
asiakirjan ja rikkoo virkasalaisuuttaan, ja mitäpä sitten, kun
tämän tiedotusvälineen vaikka lehtijutun
perusteella käynnistetäänkin esitutkinta
ja asia menee poliisitutkinnan, syyteharkinnan jälkeen
oikeuteen? No, tämä asiakirja, josta tämä tutkinta on
käynnistynyt ja prosessi on käynnistynyt, on hankittu
rikoksella. Mitäpä sitten? Vesittyykö koko
juttu sillä, että tämä todiste
on hankittu rikoksella, niin kuin tämän esityksen
mukaan pahimmillaan käy? Voi olla, että oikeus
käyttää toisenkinlaista harkintaa, mutta
voi olla että ei. Eli olen edelleen sitä mieltä,
että tältä osin avataan vaaran lähde
ja mennään tämmöiseen amerikkalaismalliseen
lainsäädäntöön, jota
minäkään en todellakaan tähän
Suomen tasavaltaan toivo. Meillä on lähtökohtaisesti
ihan hyvä prosessi. Tämä oli näistä vaaran
lähteistä, mistä tässä jo moneen
kertaan puhuin.
Sitten haluaisin vastauksen muutamaan asiaan:
Tämä anonyymi todistelu on loistava juttu vihdoinkin,
ja sehän on yksi palanen, osanen tästä todistajansuojeluohjelmasta
tai tämmöisestä laajemmasta hankkeesta.
Ikävä kyllä en osaa nyt sanoa, onko Suomi
enää EU:n ainoa valtio, mutta se on ainakin läntisen
Euroopan ainoa valtio, jossa ei ole niin sanottua todistajansuojeluohjelmaa,
ja totta kai tämä anonyymi todistelu on yksi palanen
siitä, mutta missä vaiheessa tämä todistajansuojeluohjelma
tai -lainsäädäntö muilta
osin on, onko tulossa lisää lakihankkeita tähän
liittyen? Ainakin minä toivon, että niitä vielä tulisi, koska
todistajan asema ei vieläkään ole hyvä,
puhumattakaan siitä, että kun todistajansuojeluohjelmaanhan
pääsevät myös rikosten uhrit,
heidänkään asemansa ei ole vielä hyvässä kunnossa.
Sitten tuossa äsken mainitsin tämän
anonyymin todistelun lisäksi tämmöisen
anonyymin asianomistajan ja otan sen nyt täällä esille
jälleen kerran. Jälleen ihan elävästä elämästä:
Tapahtuu tuossa kadulla raiskaus tai törkeä raiskaus,
niin sanottu puskaraiskaus eli uhri ja tekijä eivät
tunne toisiaan entuudestaan. No, sitten poliisi selvittää asian,
tekijä selviää, ja hän joutuu
syytteeseen. Ihmettelen, miksi ihmeessä tämän
uhrin henkilötiedot, ei kylläkään
osoitetietoja mutta nimi, pitää ilmoittaa tälle
rikoksen tekijälle, joka sitten tuomitaan vaikka törkeästä raiskauksesta. Miksi
ihmeessä? Se ei paranna sen uhrin oikeusturvaa millään
tavalla. Päinvastoin, hän saattaa joutua tämän
rikoksentekijän vainoamisen kohteeksi vuosikausiksi. Näin
on tapahtunut. (Mika Niikko: Näin on!) Miksi ihmeessä pitää paljastaa se
uhrin nimi?
Ihan samalla tavalla tämä rikoksen uhri, asianomistaja
voisi tulla jopa sinne oikeuteen tai sitten antaa tallenteen välityksellä tämän
todistelun. Totta kai hänen henkilötietonsa olisivat
tuomioistuimen tiedossa ja syyttäjän tiedossa,
mutta miksi se nimi, jolla saa helposti selvitettyä osoitetiedot,
yhteystiedot, pitää antaa tälle rikoksentekijälle?
Minä en voi sitä ymmärtää,
sillä jos sitä ei annettaisi, säästettäisiin
ensinnäkin paljon rahaa — se on ikävä asia
näissä, että pitää aina miettiä rahaa — poliisi
ei joutuisi minkäänlaisiin suojelutoimenpiteisiin,
mutta ennen kaikkea säästettäisiin paljon
inhimillistä kärsimystä, kun tämä uhri
ei joutuisi elämään, anteeksi vain, helvetillisessä pelossa
vuosikausia, että koska tämä raiskaaja
jälleen tulee vainoamaan.
Eli tämä olisi sellainen asia, mikä olisi
toivottavaa saada vietyä eteenpäin. Kun nyt anonyymi todistelu
ollaan saatu eteenpäin, seuraava vaihe voisi olla anonyymi
asianomistaja tietyissä vakavissa rikoksissa ja tietyissä tapauksissa,
kun oikeus niin päättää, ei
mikään massatapaus.
Mutta, kuten sanoin, tämä on hyvä edistysaskel,
loistavia juttuja: anonyymi todistelu, tallenteen käyttö oikeudessa.
Ainakin minä kannatan näitä asioita todella
lämpimästi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Me tiedämme, että oikeuslaitos
kipuilee sille asetettujen säästötarpeiden
kanssa. Esimerkiksi korkeimman oikeuden presidentti Koskelo on kiinnittänyt
tähän asiaan monesti huomiota ja edellyttänyt,
tai sanotaan toivonut, että myös prosesseja kehitettäisiin
siten, että oikeuslaitoksella olisi mahdollisuudet sopeuttaa
toimintaansa näihin säästöihin
muutoinkin kuin henkilökuntaa vähentämällä,
joka sitten taas voi johtaa vain siihen, että jutut entisestään
pitkittyvät.
Sivumennen sanoen, näistä korkeimman
oikeuden presidentti Koskelon eräistä viesteistä kansanedustajille
Ylen uutiset pystyy kyllä tekemään oikein
kummallisen epäuutisen. Minun mielestäni ainakin
on hyvä, jos hän on valmis informoimaan meitä asioissa,
joissa hänen asiantuntemustaan arvostamme.
Mutta palatakseni näihin prosesseihin, ja nyt kun puhutaan
todistelusta, niin onko oikeusministeriössä harkittu
tai oikeusministeri harkinnut, että tämä todistelu
uudelleen tehtynä siellä hovioikeudessa voitaisiin
jättää vähemmälle? Tarkoitan
sitä, että jos me kuulemme todistajia siellä alioikeudessa,
he ovat nähneet rikoksen, he ovat silminnäkijöitä,
niin eivät he sitten kyllä vuosi kaksi sen jälkeen,
sitten kun se asia on hovissa, ainakaan paremmin muista sitä asiaa
ja oikeammin muista sitä asiaa, ja siinä välissä ovat vielä voineet
konnat käydä kovistelemassa näitä todistajia,
valitettavasti.
Onko harkittu — ja jos on, niin missä mennään — sellaista
uudistusta, että nämä varsinaiset näyttökysymykset
ratkaistaisiin alioikeudessa ja hovioikeus vain poikkeuksellisissa
tilanteissa ja tapauksissa sitten ottaisi nämä näyttökysymykset
uudelleen harkittavaksi ja muutoin hovioikeudessa keskityttäisiin
näihin oikeudellisiin arvioihin? Minun mielestäni
tämä kuulostaa järkevältä uudistukselta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän nimenomaisen lakiesityksen
teossa on tietenkin käytetty laajaa harkintaa, ja mielestäni
se on edelleenkäsin tasapainoinen esitys. Kysyn kuitenkin
ministeriltä erästä seikkaa. Se on voinut
tulla keskustelussa esille, mutta kun jouduin tuossa juoksentelemaan
muilla mailla, niin se on voinut mennä ohi korvien. Eli
kun tähän anonyymin todistajan käyttämiseen
nämä rikoksista määrättävien
rangaistusten tietyt vuosimäärät ovat
tulleet, niin mistä nämä vuosimäärät
ovat tulleet tähän lakiesitykseen? Se kiinnostaa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako ministeri? — Ministeri Henriksson.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat, jotka olette vielä täällä!
Kiitos hyvästä keskustelusta ja erittäin
hyvistä kysymyksistä, koska kyseessä ei ole
mitenkään helppo lainsäädäntö.
Tämä on äärimmäisen
vaikeaa lainsäädäntöä,
jota pitää tehdä hyvin tarkasti ja jolla
on vaikutuksia sitten siihen, millä tavalla meidän
tuomioistuimissa toimitaan. Kiitos myös siitä positiivisesta
palautteesta ja siitä, että vaikuttaa siltä,
että eduskunta on valmis sille, että nyt pystytään
ottamaan meidän lainsäädäntöön
mahdollisuus anonyymille todistelulle silloin, kun siihen on aihetta.
Nyt tässä keskustelussa on tullut erittäin
selvästi esille se, että halutaan tietää,
miksi on tämä kahdeksan vuoden rajoitus. Elikkä kysehän
on siitä, että anonyymi todistelu voisi tulla
kysymykseen, jos rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
on kahdeksan vuotta vankeutta. Tähän kuuluvat
muun muassa terroristiryhmän rahoittaminen ja eräät
muut terrorismirikokset, ja tätä ankarammin rangaistavat
rikokset kuuluvat tietenkin myös tähän.
Elikkä siihen kuuluvat sitten kaikki tahalliset henkirikokset,
törkeä pahoinpitely, törkeä ryöstö,
törkeä huumausainerikos, törkeä rahanväärennös,
panttivangin ottaminen, törkeä ihmiskauppa, törkeä tuhotyö,
kaappaus, maanpetos, törkeä vakoilu, törkeä raiskaus
ja törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
Vielä tämän lisäksi tähän
kuuluisivat ihmiskauppa ja törkeä paritus, joissa
enimmäisrangaistus on kuusi vuotta vankeutta.
Nyt ollaan kysytty, että miksi näin. No, sen
takia, että anonyymi todistelu vaikuttaa oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin vaatimuksiin ja puolustuksen oikeuksiin,
joten sitä on aiheellista varata vain erityisen törkeisiin
rikoksiin, joissa rikoksen selvittämisintressi on suurin
ja joissa muuten ei todistajaa voida suojella. Elikkä tästä anonyymistä todistelusta
ei myöskään näissä törkeissä rikoksissa
saa tulla käytäntö, vaan sen pitää olla
se poikkeus. Säännökset anonyymistä todistelusta
koskisivat samalla tavalla kaikkia todistajia. Poikkeuksen tekeminen
tästä normaalisäännöstä olisi
kyseenalaista, koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin lähtee
myös siitä, että rikoksia selvittävien
virkamiesten pitää jo tässä ominaisuudessaan
sietää enemmän kuin tavallisten ihmisten,
ja toki on niin, että peitepoliisiinkin voi kohdistua vakava
uhka, jolloin anonymiteetti voidaan myöntää.
Mutta kun tässä kysyttiin myös sitä,
että jos esimerkiksi joku tavallinen henkilö näkee
kadulla rikollisryhmän tekevän ryöstöä tai
jonkun tulevan murhatuksi keskellä katua, niin totta kai
se voi olla juuri sellainen tapaus, jossa tämä henkilö,
joka on tämän nähnyt ja joka voi ehkä olla
se ainoa todistaja, myös tarvitsee tätä erityistä suojelua,
ja totta kai juuri siihen tätä on tarkoituskin soveltaa.
Kun tässä on muuten nyt kritisoitu sitä,
että Suomen systeemiin tuodaan tällaisia ulkomaalaisia
elementtejä, niin on periaatteellisesti hyvä käydä myös
sellaista keskustelua, mutta tavallaan tämä anonyymin
todistelun salliminen on myös tämmöinen
vieras elementti, joka tuodaan muualta. Syyteneuvottelu on toinen,
joka nyt on lakivaliokunnassa, ja meidän pitää löytää se
Suomen oma tie, se, mikä soveltuu meidän nyky-yhteiskuntaamme
ja myös vastaa niihin haasteisiin, mitä meillä täällä on,
kun eletään globaaliyhteiskunnassa, missä myös
järjestäytynyt rikollisuus on osa meidän
arkeamme, valitettavasti.
Sitten tässä on kysytty tästä hyödyntämiskiellosta,
ja varsinkin tämä 3 momentti on ollut täällä keskustelun
alla. Mielestäni on äärimmäisen tärkeätä,
että lakivaliokunta käy tämän
hyvin huolellisesti läpi. Mielestäni on erittäin
tärkeätä se, että siellä kuullaan
asiantuntijoita ja että lakivaliokunta itse miettii, koska
voisivat olla kyseessä sitten sellaiset tilanteet — paitsi
ne, jotka on tässä esityksessä kuvailtu — jotka
ehkä myös voisivat olla sellaisia, että on
syytä mainita ne tässä valiokunnan mietinnössä.
Itse ajattelisin näin, että kun edustaja Zyskowicz
nosti esille sen, että jos pankkityöntekijä tekee
tavallaan rikoksen paljastaakseen jonkin ison rikoksen valtiovaltaa
kohtaan, sitä voi katsoa myös siten, että jos
joku haluaa päästä veroista eroon ja
käyttää kiellettyjä keinoja,
niin se, joka haluaa päästä veroista
eroon, myös tekee rikoksen tavallaan meitä kaikkia
veronmaksajia kohtaan. Silloin ovat myös kyseessä hyvin
suuret intressit ja voi olla myös kyse siitä,
että tehdään tavallaan rikos yhteiskuntaa
vastaan, vaikkakin on kyseessä taloudellinen rikos eikä se,
että jonkun henki tai terveys on vaarassa. Tätä pitää pohtia lakivaliokunnassa.
Tässä on myös kysytty — oliko
se edustaja Heinonen, joka valitettavasti ei ole enää paikalla — muun
muassa raiskausrikoksista. Hän meni niin kuin asioitten
edelle. Täytyy sanoa, että meillä on
seuraavana listalla vankeuslaki ja olisi ollut hyvä jäädä tänne
ensin kuuntelemaan esitystä ennen kuin edustaja kysyy,
mutta tietysti edustajilla on oikeus mennä myös
asioitten edelle. Ehkä vaalityötä on
jokaisella nyt kentällä, niin että ei
ole aikaa istua salissa, mutta palataan niihin kysymyksiin, kun
tullaan seuraavaan aihepiiriin.
Sitten edustaja Zyskowicz kysyi vielä siitä, onko
mietitty sitä, että hovioikeuksissa voitaisiin keskittyä muihin
asioihin kuin todisteitten arvioimiseen. Minun ajatukseni on se,
että Suomessa pitäisi vähitellen päästä siihen
järjestelmään, mikä Ruotsissa
on, että alioikeuksien oikeudenkäyntejä videoidaan
niin, että kaikki se näyttö, mikä on
annettu alioikeudessa, on videotallenteella, ja hovioikeus voi katsoa
sitä, jos hovioikeus tarvitsee sitä. Silloin hovioikeuden
ei olisi kutsuttava kaikkia todistajia paikan päälle.
Silloin myös prosesseja voitaisiin keventää ja
niin edelleen. Tähän suuntaan myös Suomen
tuomioistuinjärjestelmää pitää kehittää.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, olen iloinen siitä,
että tämä esitys on saanut enimmäkseen
positiivista palautetta.
Keskustelu päättyi.