2) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2001
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Eletään huhtikuuta, ja eduskunta
käsittelee tässä vaiheessa pankkivaltuuston
kertomusta rahapolitiikan tilasta vuodelta 2001. Tuntuu ehkä hiukan jälkijättöiseltä,
mutta sen verran on vauhti parantunut, että monasti aiemmin
samaa arviota edelliseltä vuodelta on tehty eduskunnan
kesälomakauden jälkeen. Nyt sentään
päästään tämän
kevätkauden aikana vielä arvioitten tekemiseen, millä on
jossakin mitassa merkitystä tietysti kaikelle sille, miten
eduskunnassa arvioidaan harjoitetun raha- ja talouspolitiikan luonnetta.
Maailmantaloudessahan mentiin taantumaan vuoden 2001 aikana
jopa sillä tavalla, että kahdessa merkittävässä kansantaloudessa,
niin Japanissa kuin Yhdysvalloissakin, käytännössä talouskasvu
pysähtyi kokonaankin ja myös euroalueella tuotannon
kasvuvauhti puolittui edellisvuotisesta, mutta ei sentään
nollaan vaan noin 1,5 prosentin seutuville. Kaikkien teollisuusmaitten
yhtäaikainen tuotannon kasvun nopea hidastuminen on tietysti
vaikuttanut voimakkaasti maailmantalouteen ja kehittyvien teollisuusmaitten
vientinäkymiin muutoinkin. Yritykset, ennen muuta suuret
yritykset, Yhdysvalloissa ja Euroopassa vähensivät
tämän johdosta omia satsauksiaan, omia investointejaan,
ja joutuivat myöskin, niin kuin vuosi takaperin samassa
yhteydessä todettiin jo ennakkoepäilynä,
irtisanomisten tielle. Samanaikaiseen ilmiöön
on tietysti kuulunut myöskin se, että yritysten
kannattavuus on heikentynyt.
Vuoden 2000 puolella jo alkanut osakekurssien lasku
jatkui viime vuonna. Euroopan unionin maissa ja myöskin
Tokiossa pörssikurssit olivat alimmillaan muutamia päiviä syyskuun
terrori-iskun jälkeen. Samoin tietysti kävi vielä astetta
dramaattisemmin New Yorkin pörssin osalta.
Yhdysvaltain talouskasvun hiipumisen ohella vähintään
yhtä suuri merkitys meidän talousalueemme, siis
euroalueen, kasvulle olisi samanaikainen kotimaisen kysynnän
ja ennen kaikkea yksityisen kulutuksen ja investointien kasvuvauhdin
hidastuminen. Erityisen näkyvää tämä kysynnän
lama oli investointien osalta. Euroalueen osalta voidaan päätellä,
että talouden taantuma oli merkittäviltä osin
euroalueen sisäisten tekijöitten aiheuttamaa,
ei nimenomaisesti Atlantin takaisista asioista juontuvaa. Kyseessä oli
kotimaisen kysynnän kasvun hidastuminen. Muutos näkyi
monin tavoin, esimerkkinä vaikkapa vähittäiskaupan
kasvun hidastumisena kaikkialla euroalueen maissa.
Todennäköisin selitys kotimaisen kysynnän heikkenemiselle
euroalueella viime vuonna oli Ekp:n rahapolitiikan kiristyminen
aikaisemmassa vaiheessa, selvä kiristyminen aiemmassa vaiheessa.
Sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa keskuspankit
nostivat korkotasoaan vahvasti ja useaan otteeseen vuodenvaihteessa
1999—2000. Näitten toimien tarkoituksena oli tietysti
vähentää inflaatiopaineita heikentämällä kotimaisten markkinoitten
kysynnän kasvuvoimaa. Suurista euroalueen maista Saksa
oli sellainen esimerkki, jossa talouskasvu hiljentyi kaikkein voimakkaimmin.
Saksan merkitys tietysti on tässä katsannossa
erittäin tärkeä. Puolestaan pienistä Rahaliiton
jäsenmaista talouden kasvuvauhti hidastui voimakkaimmin
meillä Suomessa. Se on tietysti erittäin huomionarvoinen
seikka yhtä lailla.
Se, miten muuttuneeseen taloudelliseen tilanteeseen on reagoitu
Yhdysvalloissa, on mielenkiintoista, koska reaktio on erilainen
Yhdysvalloissa ja Euroopassa, selvästi toisistaan poikkeava.
USA:n rahapolitiikka reagoi Eurooppaa nopeammin ja selvästi
voimakkaammin talouden heikentyneisiin näkymiin. USA:n
keskuspankin Fedin, Federal Reserven, korkopolitiikkaa voi luonnehtia
jopa hyvinkin aggressiiviseksi, kun pankin ohjauskorkoja alennettiin
viime vuoden aikana yhteensä 4 prosenttiyksiköllä,
mikä on historiallisessa katsannossa äärettömän
raju toimi.
Oli tietysti pyrkimys saada syntymään taloudellista
kasvua näitten ratkaisujen myötä. Euroopan
keskuspankin ja Fedin erilaisten korkoreaktioitten taustatekijät
on tietysti myöskin nähtävä tässä yhteydessä.
Niihin vaikuttavat paitsi ajattelutapaerot, toisaalta tietysti erot
euroalueen ja USA:n taloudellisten ongelmien luonteessa. Fed, siis
Yhdysvallat, tavoittelee mandaattinsa mukaisesti hintavakauden ohella
myöskin täystyöllisyyttä. Täystyöllisyysasia
on tietysti herkkä ja suuri haaste euroalueen talouskeskustelun
ja hintavakauskeskustelun rinnakkaisilmiönä. Täällä ollaan
varovaisempia kasvupotentiaalin suhteen ja keskitytään
selvästi Yhdysvaltoja enemmän hintavakauden suuntaan.
Yhdysvalloissa keskuspankin aggressiivista korkopolitiikkaa on motivoinut
täystyöllisyystavoitteen ohella tietysti velkaantuneitten
yritysten ja pitkälle velkaantuneitten yhdysvaltalaisten
kotitalouksien kestokyvystä ja maan rahoitusjärjestelmän
vakaudesta huolehtiminen.
Vuoden 2001 aikana euroalueella tapahtuneet koronalennukset
eivät täysin purkaneet Euroopan keskuspankin aiempia
korkotason nousuja, joihin äsken viittasin. Siten Euroopan
rahapolitiikkaa voi pitää suhteellisen kireänä,
jos sitä vertaa euroalueen hidastuneeseen talouskasvuun
ja ennen muuta työttömyyden korkeaan tasoon ja kuitenkin
sittenkin varsin hyvin hallinnassa olleeseen hintavakauteen eli
inflaatiovauhtiin.
Euron ulkoinen arvo oli vuoden 2001 lopussa osapuilleen sama
kuin se oli vuoden alkupuolella. Näin on suhteessa Japanin
jeniin, näin on suhteessa Englannin puntaan. Ruotsin kruunuun nähden
euron kurssi hieman vahvistui, puolestaan Sveitsin frangiin nähden
se jossakin mitassa heikkeni. Mutta euron arvoon keskeisesti vaikuttavana
tekijänä on pidetty tietysti eroa Yhdysvaltain
ja euroalueen talouksien kasvuvauhdissa. Kasvu on ollut USA:ssa
90-luvulla selvästi nopeampaa kuin se on ollut Vanhalla
mantereella, ja se on osaltaan lisännyt tietysti sijoittajien
luottamusta Yhdysvaltain talouteen. Kasvuero Yhdysvaltain ja Euroopan
välillä kääntyi kuitenkin viime
vuonna selvästi Euroopan hyväksi.
Talouden perustekijöitä, fundamentteja, ajatellen,
joiksi voidaan katsoa hintataso, inflaatiovauhti, talouden kasvu
ja vaihtotaseen määrä — tämän
tyyppisten asioitten perusteella — euroa voi hyvinkin pitää tällä hetkellä aliarvostettuna
suhteessa
Yhdysvaltain dollariin. Vuodelle 2001 tehtyjen talousennusteitten
näkemys oli, niin kuin muistamme, sen tyyppinen, että se
saa talousennustajat ja ekonomistit häpeään.
Näkemyshän oli se, että talouskasvu jatkuisi
edellisvuosien tapaan ripeänä. Lähestulkoonkaan
näin ei tietenkään, niin kuin tiedämme,
tapahtunut, vaan kokonaistuotannon kasvu hidastui varsin jyrkästi
vuonna 2001, jopa lähelle taantumaa meidänkin
maassamme vuoden loppupuolella. Vuonna 2001 Suomen talouskasvu oli
vuoden 1993, surullisen vuoden, jälkeen ensimmäisen kerran
hitaampaa kuin Euroopan unionin jäsenmaissa keskimäärin.
Tietysti myöskin esimerkiksi pörssikurssien jyrkkä lasku
heijasti suhdannetilanteessa tapahtunutta käännettä.
Maailmantalouden taantuman alettua ja tieto- ja viestintätekniikan
jouduttua maailmanlaajuisesti myös vaikeuksiin tunnetulla
tavalla Suomen viennin pitkään jatkunut vahva
kasvukehitys tökkäsi. Se pysähtyi. Heikon
vientikysynnän myötä kotimaiset yksityiset
investoinnit jäivät suunniteltuja vähemmiksi.
Yksityisen kulutuksen kasvu hidastui myös jossakin mitassa,
mutta yksityinen kulutus pysyi kuitenkin meillä varsin vireänä,
mihin vaikuttivat tietysti Suomessa tehdyt veronkevennykset ja myönteinen
ansiokehitys samoin kuin ihmisten, siis kuluttajien, luottamuksen
säilyminen korkealla tasolla.
Kansainvälisen talouden ja erityisesti uuden teknologian
toimialojen kääntyminen taantumaan viime vuoden
aikana muutti tilanteen nopeasti huonommaksi suomalaisen vientiteollisuuden
kannalta. Tästä muutoksesta ei aiheutunut työllisyydelle
pelätyn kaltaisia vaikeuksia, eikä se julkiselle
taloudellekaan merkittäviä ongelmia matkaan saattanut
viime vuoden aikana. Osakemarkkinoitten ja yritysten kannattavuuden heikentyminen
johtivat siihen, että yritysten ja rahoituslaitosten Suomeen
maksamat verot olivat viime vuonna noin viidenneksen verran pienemmät
kuin vuotta aiemmin. Yhteisöverojen tuloutukset vähenivät
selvästi vuoden 2001 loppupuolella. Tämän
seurauksena koko julkisen sektorin ylijäämä suhteessa
bkt:hen pieneni vuonna 2001 runsaat 2 prosenttiyksikköä.
Ylijäämä oli kuitenkin edelleen muihin
Euroopan unionin maihin verrattuna selvästi huomattavan
suuri.
Julkisen talouden lähtökohtaisesti suuri ylijäämä a ntoi
valtiontaloudelle eduskunnan ja hallituksen kautta mahdollisuuden
tasoittaa suhdannetaantuman vaikutuksia. Verotus lieveni, ja julkiset
menot kasvoivat, mikä lievensi vuoden 2001 taantuman vaikutuksia.
Tämän keventyneen finanssipolitiikan ja tuotannon
hitaan kasvun takia julkisten menojen osuus bkt:sta kääntyi
kasvuun vuonna 2001 itse asiassa ensimmäisen kerran vuoden
93 paikkeilla olleiden rankkojen lamavuosien jälkeen. Valtion
perusmenot lisääntyivät nimellisesti
viitisen prosenttia, käytännössäkin
siis reaalisesti noin parin prosentin verran. Me lisäsimme
määrärahoja kuntien valtionosuuksiin,
me lisäsimme määrärahoja liikenneinvestointeihin.
Katsoimme toimivamme oikein. Kuntien kulutusmenojen kasvu puolestaan nopeutui
hieman vuonna 2001 kasvaneitten valtionosuuksien ja verotulojen
nousun myötä.
Ansiotason nousu ja henkilöstölisäykset
kasvattivat kansantaloudessamme palkkamenojen osuutta. Valtionvelka
väheni vuonna 2001 edelleenkin noin 3,5 miljardia euroa,
melkoisen hyvä saavutus. Bkt:hen suhteutettuna koko julkisen sektorin
niin sanottu — nykyaikaisesti ilmaistuna — Emu-velka
on sittenkin yksi euroaluemaiden pienimpiä tällä hetkellä ehkäpä Irlannin
ja Luxemburgin ohella. Pitää kysyä, millaista
euroalueen yhteinen rahapolitiikka on ollut Suomen kannalta, onko
se ollut oikein meidän kansantaloutemme vinkkelistä katsottuna
ja arvioituna.
Vuoden 2001 aikana Suomen inflaatiovauhti ja talouskasvu hidastuivat.
Työllisyys parani edelleen hieman, mutta korkea työttömyys
on edelleen ehdottomasti kansantaloutemme ongelma numero 1. Voi
helposti arvioida, että Euroopan keskuspankin viime vuoden
aikana toteuttamat koronalennukset olivat riittämättömiä Suomen
talouden kannalta katsottuna. Kyse ehkä oli kuitenkin enemmänkin
ajoituksesta kuin korkojen tasosta. Korot alenivat selvästi
sitten jo loppuvuodesta, ja loppuvuoden korkotasoa voikin jo puolestaan
pitää kohtuullisen hyvänä Suomen kannalta
asiaa ajateltuna.
Mutta työttömyys on edelleen Suomen talouden
keskeisin ongelma, joka odottaa ratkaisuaan. Eteenpäin
ei ole päästy sillä tavalla kuin kohtuus
edellyttäisi. Korkotason lasku parantaa työllisyyden
kasvuedellytyksiä, mutta se ei poista kotimaisten talouspoliittisten
toimenpiteiden tarvetta. Työllisyyspolitiikan keinoin ei
kai kukaan enää tässä maailmassa
kuvittele voitavan yksin ratkaista työllisyyspoliittisia
ongelmia. Talouspolitiikan, finanssipolitiikan, rahapolitiikan ja
rakennepolitiikan ratkaisuja tarvitaan aivan ehdottomasti perustekijöinä,
jos halutaan saada työllisyyden tasossa parempia tuloksia
aikaiseksi.
Näin ollen finanssipolitiikan on jatkossakin tuettava
työllisyystavoitteita muun muassa sillä tavoin,
että työhön kohdistuvaa verotusta kyetään
Suomessa keventämään. On huolehdittava samalla
tietysti siitä, että julkisen sektorin mahdollisuus
turvata hyvinvointiyhteiskunnan perusta ja hyvinvointiyhteiskunnan
tarjoama turva ei joudu miltään osin uhanalaiseksi.
Tämä on täysin mahdollista, jos työllisyysastetta
onnistutaan jatkossakin alentamaan, ja sen ehtona on, niin kuin
sanottu, rohkeampi politiikka kuin mitä on Suomessa harjoitettu.
Talouden kasvupotentiaalin hyödyntämisen esteenä ovat
eräät rakenteelliset ongelmat. Talouden kasvu
on alueellisesti epätasaisesti jakautunut. Työttömyys
on myös osittain muuttunut rakenteelliseksi ongelmaksi,
ja tähän täytyy olla kanttia käydä käsiksi.
Työmarkkinoiden toiminnan parantamiseksi ja erityisesti
pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseksi
tarvitaankin myös jatkossa kohdistettuja työllisyyspoliittisia
toimia finanssi- ja rahapoliittisten ratkaisujen ohella.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tämä kertomus
on oiva mahdollisuus meidän muiden, ei-pankkivaltuutettujen,
kansanedustajien kuulla, mitä pankkivaltuutetut tehtävästään
ajattelevat, kuinka hyvä substanssiosaaminen heillä on,
kuinka hyvä poliittinen tilannearvio omasta arvomaailmastaan
heillä on ja millainen kyky heillä on yhdistää substanssiosaaminen
ja näkemys tämän hetken rahamarkkinoista
ja tietysti Suomen Pankin ydintehtävistä.
Ed. I. Kanervan puhe oli oiva esimerkki siitä, että Suomen
pankkivaltuutetut siis tekevät vakavasti otettavaa, osaavaa
työtä, ja sen takia haluaisin muistuttaa yhä lakialoitteessani
siitä, että pankkivaltuutettujen valtaa voitaisiin
kasvattaa niin, että he vastaisivat myös pankin
ammattijohtajien, ammattilaisten, nimittämisestä,
heidän toimiensa valvomisesta ja ohjaamisesta. Jos Suomen
eduskunta ei ota pankkivaltuutettuja todesta, niin kuka ottaa? Mielestäni
meillä on kaikki aihe ottaa todesta, ja toivon kuulevani
myös muilta poliittisilta ryhmittymiltä ja pankkivaltuutetuilta
itseltään ammattitaitoisen, pätevän
arvion Suomen Pankin viime vuoden toiminnasta. Siitä on
meille muille kansanedustajille paljon hyötyä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Niin perusteellista ja analysoivaa
puheenvuoroa, minkä puheenjohtaja I. Kanerva piti, ei varmasti minulta
tule. Ajattelin puuttua lähinnä kahteen asiakokonaisuuteen,
jotka keskusteluttivat pankkivaltuustoakin.
Aika paljon tämän kertomuksen valmistelun yhteydessä paneuduttiin
siihen, mikä on todella tämä erilainen
rooli, joka on Ekp:lla verrattuna USA:n keskuspankkiin. Se on näkynyt
monta kertaa tässä viime vuosina, se että Ekp
on valinnut mandaatikseen tai me olemme kai yhdessä valinneet,
kun koko Ekp-järjestelmä on synnytetty, vain hintavakauden
ylläpitämisen. Se monta kertaa tapahtuu sitten
muun talouspolitiikan ja ennen kaikkea työllisyyspolitiikan
kustannuksella.
USA:ssa, niin kuin olette varmasti huomanneet, tilanne on ihan
toinen. USA:n keskuspankki kantaa koko ajan huolta talouden vetovoimaisuudesta,
talousvauhdista ja työllisyydestä, ja se reagoi
paljon Ekp:tä nopeammin sellaiseen tilanteeseen, kun se
näkee tarpeelliseksi, että tarvitaan yritysten,
kotimarkkinoiden, kuluttajien luottamuksen kasvatusta, uskonvahvistusta
tai työllisyyden ylläpitämistä.
Silloin USA:n keskuspankki reagoi korkopolitiikallaan siihen hyvin
voimakkaasti. Ekp on jälkijunassa ja keskittyy mandaattinsa
mukaisesti erityisesti hintavakauden ylläpitämiseen.
Toinen asia, josta on paljon keskusteltu tämänkin
kertomuksen laatimisen yhteydessä, on Ekp:n keskinäinen
tila ja sisäinen tila. Niin kuin puheenjohtaja I. Kanerva
totesi, kyllä tilanne on aika vaikea silloin, kun taloudessa
tapahtuu käänteitä ja talous kehittyy
eritahtisesti. Ei ole pitkä aika siitä, kun erityisesti
Irlannin ja Suomen osalta oli selkeä ylikuumenemisvaihe
päällä. Voidaan sanoa, että silloin
korkopolitiikassa, jota Ekp harjoitti ylikuumenemisriskiä silmälläpitäen
näissä reuna-alueiden suhteellisen pienissä kansantalouksissa,
korkotaso oli jopa liian matala. Tähän liittyy,
jos muistatte, arvoisat edustajat, se, että kun korkotaso
oli liian matala yleisellä tasolla, niin muun muassa ministeri
Siimes asuntoluottojen kysynnän ja sitä kautta
tulleen ylikuumenemisriskin osalta pyrki vaikuttamaan nettokoron
tasoon asuntomarkkinoilla. Tästä oli kysymys,
eli oli aivan eritahtinen kehitys.
Tilanne on se, että jos ylikuumeneminen tai vastaavasti
talouden hiipuminen tapahtuu suurissa jäsenmaissa, kuten
Saksassa tai Ranskassa, silloin siihen reagoidaan huomattavasti
herkemmin. Vaikka periaatteessa on yksi ääni,
yksi mies -periaate Ekp:ssä, on aivan selvää,
että kansantalouksien painoarvon ero ratkaisee sen, kuinka herkästi
reagoidaan esimerkiksi rahapolitiikalla taloustilanteisiin.
Suomen kannalta ehkä vaarallisin tilanne, jota on ehkä vaikeampi
vielä hallita, on se, että mikäli eräällä tavalla
ylikuumenemisen tilanne olisi vaikkapa Saksassa ja Ranskassa ja
me taistelisimme omien ongelmiemme kanssa ja me kaipaisimme matalampaa
korkotasoa ja sitä kautta tulevaa korkoelvytystä,
niin ei se mies ja ääni -periaate Ekp:n korkopolitiikkaa
miksikään muuta, vaan kyllä silloinkin
kansantalouksien eri kokoluokka käytännössä vaikuttaa
siihen, millä tavalla Ekp-tasolla korkopolitiikkaa hoidetaan.
Valtuuston sisällä käytiin keskustelua
työllisyydestä ja muotoiltiin tätä kohtaa
työllisyys, verotus, hyvinvointiyhteiskunta. Niin kuin
se tänne kertomukseen on kirjattu, kyllä se tarkoittaa
sitä, että vaikka tarvitaan rakenteellisia muutoksia, tarvitaan
varmasti myöskin työn verotuksen keventämistä ja
työnantajamaksujen keventämistä työllisyydenkin
parantamisen nimissä ja nimenomaan sen parantamisen nimissä,
niin — kyllä täällä selkeästi
julki on tuotu se — se ei saa tapahtua kuitenkaan sen kustannuksella,
että hyvinvointivaltion keskeiset rakenteet, palvelut tai hyvinvointivaltion
muu sisältö vaarantuisi.
Mitä tulee ed. Braxin esille ottamaan asiaan siitä,
mikä on pankkivaltuuston rooli ja pankkivaltuuston aseman
vahvistamisen näköala, aiemmin johtokunnan nimittämiskeskustelun
yhteydessä olen monta kertaa tuonut esiin sen, että — vaikka
olen ehkä jäävi valtuutettuna sitä sillä tavalla
korostamaan — minusta tämän yhteiskunnallisen
näkemyksen, voisiko sanoa poliittisen sisällön,
antamisen Suomen Pankin toimintaan ja sitä kautta ainakin
sen viestin välittämisen, vaikkei ohjeita voidakaan
suoraan Ekp:n rahapolitiikkaan antaa, pitäisi tapahtua
entistä enemmän eduskunnan ja eduskunnan pankkivaltuuston kautta.
Tosiasiassahan sekä uusi laki Suomen Pankista että muun
muassa nyt vireillä oleva vakuutus- ja pankkivalvonnan
uusi lainsäädäntö tulevat nostamaan
pankkivaltuuston asemaa, ja se on varmasti ihan oikea suunta. Päästäänkö joskus siihen,
että pankkivaltuuston asema selkeästi vahvistuu
esimerkiksi johtokunnan nimittämisessä, sen aika
tulee näyttämään. Joka tapauksessa
pelkkänä postikonttorina toimiminen ei ole missään
nimitysasiassa eikä minkään muunkaan asian
käsittelyssä järkevää.
Se on epäselvää, epäuskottavaa
eikä herätä luottamusta. Pitää olla
selkeät toimenkuvat ja selkeä toimivalta niin
nimittämisasioissa kuin muissakin päätösasioissa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Uotilan puheenvuoron alkuosaan asuntopolitiikasta
ja asuntoluottojen osalta totean vain, että korothan alenivat
Suomessa merkittävästi tietysti tuon tarkastelujakson — vuoden,
ikään kuin loppupuolella ja olivat Suomen kannalta
siinä vaiheessa jo varsin kohtuullisia. Sitä mielestäni
ei kannattaisi kauheasti enää arvostella. Mutta
se, että korkojen alennus ajoittui loppuvuoteen merkittävältä osaltaan, niin
että sillä oli vaikutusta asuntoluottojen kysyntään
jo elvyttävästi, ei kyllä tuntunut niin
paljon kuin se tuntuu tällä hetkellä.
Tässä pitäisi tarkastella hieman näitä asioita
muutenkin kuin kalenterivuosittain, eli vuoden 2001 loppupuolella tehdyt
koronalennukset elvyttivät asuntoluottojen kysyntää,
ja se on tuntunut tähän päivään saakka.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä tapahtui väärinkäsitys.
Minä en tältä osin puheenvuorossani kosketellut
vuotta 2001, vaan viittasin aiempaan keskusteluun, joka
käytiin pari vuotta sitten, kun tilanne oli Suomen
niin sanotun ylikuumenemiskeskustelun osalta ihan toinen. Silloin
asuntoluottojen ulosantaminen oli monien asiantuntijoiden
mielestä liian voimakasta. Silloin siinä oli keskeisenä syynä muuhun
euroalueeseen ja meidän taloustilanteeseemme nähden
liian matala korkotaso.
Ed. Valpas merkitään
läsnä olevaksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aina aika ajoin hallituspuolueiden edustajien
kanssa taloudesta keskusteltaessa joutuu toteamaan, että ollaan
eri mieltä asioista ainakin jonkin verran. Siihen, mitä täällä sekä pankkivaltuuston
puheenjohtaja Ilkka Kanerva että edellä valtuuston
jäsen Kari Uotila sanoivat, täytyy todeta, että pääsääntöisesti
voi hyvin vankasti yhtyä noihin näkemyksiin. Meillä ei
todellakaan pankkivaltuuston piirissä, vaikka siellä on
käyty reipastakin keskustelua, ole itse suurista linjakysymyksistä kovinkaan
paljon erilaisia käsityksiä. Niinpä tämäkin
kertomus on voitu kirjata yksituumaisena kertomuksena, eikä yksituumaisuuden
löytämiseksi tarvinnut edes huikean suuresti ponnistella.
Kiinnitän kuitenkin muutamiin seikkoihin huomiota,
ensinnäkin siihen, että itse asiassa tämän
talon agendalla pankkivaltuuston kertomus on ainut virallinen asiayhteys,
jossa eduskunta pääsee keskustelemaan ja ottamaan
kiinni talouspolitiikan perinteisestä kolmesta kahvasta.
Niitä on ollut perinteisesti kolme kahvaa eli tulopolitiikka,
varsinainen finanssipolitiikka ja rahapolitiikka. Tulopolitiikka
tunnetusti on työmarkkinajärjestöjen
käsissä. Välillisesti sitä eduskunta
voi auttaa. Rahapolitiikkaan eduskunnalla oli aiemmin vähän
vankempi ote. Tällä hetkellä sitä otetta
juuri ei ole. Ja se ainut väline, ikään
kuin agendalle asti yltävä tilanne ja tilaisuus
siitä jonkun verran keskustella, on pankkivaltuuston kertomus,
siitä saatava ja annettava palaute. Tässä mielessä tämä tilaisuus
on tietyllä tavalla ihan tärkeä tilaisuus.
Minäkin kajoan oikeastaan yhteen ainoaan asiaan, siihen,
mitä ed. Uotila edellä käsitteli. En valitettavasti
ollut tilaisuudessa kuunnella ihan kokonaan sitä, mitä ed.
I. Kanerva edellä sanoi. Ei ole mikään
suuri yllätys toki se, miten Ekp on toiminut näitten
ensimmäisten yhteisten vuosiemme aikana, että se
on toiminut niin kuin on toiminut. Ne lainalaisuudet, jotka määräävät Ekp:n
rahapolitiikkaa, lähtevät siitä todellisuudesta,
mikä on Ekp:n sisällä vallitseva todellisuus.
Rahapolitiikan kannalta merkittävä todellisuus
Ekp:n sisällä on tietysti se, että suuria
talousmahteja, joiden alla jollakin tavalla kuitenkin Ekp:n rahapolitiikkakin
taipuu tai ainakin jonkun verran notkuu, sellaisia talouksia, ovat tietysti
erityisesti Saksa ja Ranska, eräät muutkin maat,
mutta erityisesti nämä.
Tämä todellisuus nyt sitten tulee kyllä näkyneeksi
siinä rahapolitiikassa, mitä Ekp on viimeisten
vuosien aikaan harjoittanut. Kun se on harjoittanut näistä äsken
sanotuista lähtökohdista syntyvää politiikkaa,
jälkikäteenkin joudutaan toteamaan, että välttämättä se
rahapolitiikka ei oikein sopeutunut siihen, mitkä todellisuudet
olivat Suomen talouspolitiikan todellisuutta, niihin fundamentteihin,
joista Suomen taloudellinen tilanne kertoi kovaa totuutta vuonna
98, 99 ja 2000:kin.
Noiden vuosien aikaan, erityisesti vuosina 99 ja 2000, Suomen
talouden pyörät olivat selvästi ylikuumenneessa
pyörimiskierroksessa. Siihen vaikutti erityisesti kaksi
asiaa: se, että yhteisvaluutta oli devalvoitunut 30 prosentilla
nimenomaan dollariin nähden. Toisaalta siihen varmasti
vaikutti myös se tosiseikka, että teknohuuma, jota
koko maailma eli, vaikutti Suomessa hyvinkin merkittävästi.
Monet muutkin seikat tähän kaikkeen vaikuttivat,
mutta erityisesti nuo. Siihen tilanteeseen nähden Ekp:n
rahapolitiikka oli aivan liian keveätä rahapolitiikkaa
Suomen silloisten keskeisen fundamenttien kannalta asiaa ajatellen.
Kun äsken täällä vähän
käytiin keskustelua siitä, mikä on pankkivaltuutettujen
rooli ja Suomen Pankin virkamiesten rooli, niin jälkikäteenkin
voidaan sanoa, että pankkivaltuutettujen keskuudessa silloin
käytiin keskustelua siitä, oliko tuo rahapolitiikka
liian kepeätä vaiko ei. Kovin aktiivisia kannanottoja
pankin sisältä virkamiesten keskuudesta ei sen
sijaan tullut sen rahapolitiikan keveyden tai ei-keveyden arvioimiseksi. En
tällä yritä ollenkaan väittää sitä,
että pankkivaltuutetut olisivat jotenkin viisaampia noissa
arvioissaan, vaan ehkä enemmänkin sitä,
että täällä me finanssipolitiikan
kanssa kuitenkin pääsääntöisesti
työtä tekevät saatoimme havaita sen ongelmatiikan,
kuinka keveä rahapolitiikka vaikutti ylikuumenemisasteen
kiehumiseen vielä korkeammalle kuin se konsanaan muutoin
meni.
Vielä muistutan siitä, että vuosina
99 ja 2000 Suomen kasvu taisi olla parhaimmillaan reilusti yli 5
prosentin vuosivauhdissa. Ja niin kuin ed. Kari Uotila täällä sanoi,
Irlannissa se oli vielä vähän sitäkin
suurempaa. Nämä äsken sanotut tekijät
ja se, että rahapolitiikka oli tavattoman keveää,
kaikki nämä yhteisesti vaikuttivat siihen, että syntyi
kuumenemista kiihdyttävä kierre, joka sitten ennen
pitkää oli laukeava tunnetulla tavalla.
Miten se sitten on lauennut, niin siinähän
kävi niin, että samalla tavalla kuin nämä äsken
sanotut seikat kiihdyttivät kasvua, samalla tavalla sitten,
kun tuli laskuvaihe, nämä samat tekijät
tietyllä tavalla syöksivät Suomen taloutta
muita Ekp-maita ja jopa muita Oecd-maita nopeampaan talouden muutokseen.
Suomessa kasvun pysähtyminen oli kaikista Oecd-maista nopein. Suomi
tippui 5—6 prosentin kasvusta lähes nollakasvuun,
eli pudotus runsaan vuoden sisällä oli nopeampi
kuin missään muussa maassa. Ei vain Ekp-maat vaan — paljonko
niitä Oecd-maita on, niitä taitaa olla 40—50
maata — kaikki nämä maat huomioon ottaen
pudotus meillä oli kaikista nopein.
Jos nyt katsoo, miten siinä olisi pitänyt
tehdä tai miten rahapolitiikka siihen reagoi, jälleen
oli tilanne se, että kun sitten kenties vähitellen
olisi ollut tilanne, jossa rahapolitiikka olisi voinut olla keveämpää,
niin se ei taaskaan reagoinut Suomen tarpeisiin, vaan se reagoi
Ekp:n alueen mahtitalouksien ja sen mahtitodellisuuden intressien mukaisesti.
(Ed. I. Kanerva: Eihän se Saksankaan talouteen reagoinut!) — Ei
kovin paljon, mutta Saksan taloudessa muutokset eivät olleet kovin
jyrkkiä. Saksan talous tuli prosentin kahden kasvusta nollaan.
(Ed. I. Kanerva: Alapuolella!) — Taisi käydä vähän
alapuolellakin ja sitten nousi uudelleen täpärästi
yläpuolelle. Myönnän sen, ed. I. Kanerva,
olette siinä oikeassa, että ei Saksankaan pää ollut
vedenpinnan yläpuolella kovin paljon.
Mutta jos katsotaan sitä muutosta, minkä Saksa
koki ja minkä Suomi koki, niin Suomessa se muutos oli radikaalisti
kovempi, suurempi kuin konsanaan Saksassa. Tässä mielessä ainakin
olen valmis arvioimaan sitä, että välttämättä se
reagointi ... No, ei tätä käy itkeminen.
Suomi on mukana Ekp:ssä, siitä tulee paljon hyvää,
ja siinä mukana oleminen edellyttää,
että me tiedostamme tämän, että kun
meillä ei ole enää käytettävissä suoranaista
mahdollisuutta vaikuttaa rahapolitiikkaan, kun me emme voi vaikuttaa
tulopolitiikkaan, tässä talossa, salissa, ainoa
on finanssipolitiikka, ja sen keinoin pitää sitten
pystyä entistä vahvemmin vaikuttamaan järkevän
taloudellisen kokonaislinjan syntymiseksi.
Millä tavalla syntyy se järkevä linja?
En yritäkään tässä sitä enempää nyt
pohdiskella. Sanon vain sen noin jälkikäteenkin
ajatellen, että ratkaisu mielestäni ei vuosina
1999 ja 2000 olisi suinkaan ollut se, että olisi kiristetty
valtion finansseja nimenomaan tavalla, joka olisi leikannut vielä enemmän
niiltä ihmisiltä, niiltä väestöryhmiltä, niiltä alueilta,
jotka ovat valmiiksi heikommassa asemassa. Tavallaan menneen opetus
mielestäni kertoo siitä ja viittaa siihen, että jatkossa
meidän pitää katsoa ja selvittää itsellemme,
millä tavalla finanssipolitiikalla sitten voitaisiin paikata
jatkossa niitä talouden heittelehtimisiä, mitä syntyy Ekp:ssä mukana
ollen, millä tavalla voitaisiin finanssipolitiikan keinoin
niitä paikata ja millä tavalla se voitaisiin tehdä niin,
että se kansalaisten taloudellisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden,
tasapuolisuuden, kannalta olisi parasta mahdollista tapaa reagoida.
Myönnän, että niitten keinojen löytäminen
ei välttämättä ole kovin helppoa,
mutta jatkossa siihen kuitenkin pitäisi päästä.
Arvoisa puhemies! Ei tässä yhteydessä enempää.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarisen puheessa tuli hyvin
esille tämä Ekp:n suurten valta, niin kuin ed.
Uotilan puheessakin. Pyysin vastauspuheenvuoroa siinä vaiheessa,
kun ed. Pekkarinen ei itse vastannut minulle heränneeseen
kysymykseen, eikös tämä tilanne kuitenkin
ole nyt annettu; tämähän tiedettiin kaikissa
niissä selvityksissä, joita ennen Emu-jäsenyyttäkin
jo tehtiin, että näin tässä tulee
suurten ja pienten kannalta käymään.
Ed. Pekkarinen puheen loppuvaiheessa tämän itsekin
vahvisti, että tässä me nyt olemme ja tähän
on sopeuduttava.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on oikeastaan siitä kysymys,
voimmeko me tyytyä siihen, että Ekp:n harjoittama
rahapolitiikka keskittyy yli kaiken hintavakauden turvaamiseen,
verrattuna siihen, mitä yritin omassa puheenvuorossani
alleviivata, että Fedin, Yhdysvaltain, rahapolitiikka pitää myöskin
työllisyystavoitetta ja talouden kasvua harjoitettavassa
rahapolitiikassa silmämääränä. Näin
ollen rahapolitiikka, jota Ekp harjoittaa, toisissa olosuhteissa
sopii Suomelle, toisissa olosuhteissa sopii huonommin Suomelle.
Mutta kykenemmekö me omilla finanssi- ja rakennepoliittisilla
ratkaisuillamme kompensoimaan niitä hetkiä, jolloin
se ei sovi Suomelle, on tietysti avainkysymyksiä sen ohella,
tuleeko Ekp maailman napaan saakka harjoittamaan vain sitä rahapolitiikkaa,
jonka ainoana silmämääränä on
hintavakauden ylläpitäminen.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pyydän anteeksi,
että en ennättänyt valmistautua kunnolla puheenvuoroon.
Ei aina niin jäsentyneesti osaa sitten sanomaansa sanoa.
(Ed. I. Kanerva: Kyllä puhuja aika kokenut on!) — No,
joo.
Arvoisa puhemies! Ed. Brax, on juuri näin kuin sanoitte äsken,
että kaikki tämä oli periaatteessa odotettavissa
silloin, kun Suomi liittyi Emun jäseneksi. Tietyllä tavalla
voi sanoa, että on hyvä, että se kokemus,
mikä nyt on taakse jäänyt, tietty epäsymmetria,
siitähän siinä on kysymys, tapahtui kuitenkin
nyt näin päin. Se epäsymmetriahan olisi
voinut tapahtua toisin päin, niin että se olisi
iskenyt Suomea vähän tuonne niin kuin alaelimiin.
Se olisi ollut varmasti ensikokemuksena Emusta huomattavasti paljon
huonompi. Kun tässä tapauksessa tämä epäsymmetria
oli näin päin, niin tilanne oli huomattavasti helpompi
kestää.
Mitä tulee vielä siihen ed. I. Kanervan toiveeseen,
että hintavakauden ohella Maastrichtin sopimusta pitäisi
tavallaan tarkastella uudestaan — pitäisikö hintavakauden
lisäksi joitakin muitakin premissejä siellä olla
vahvasti esillä — se olisi tietysti toivottavaa,
mutta kovasti pelkään, että me emme siinä pääse
eteenpäin. Kun siinä ei päästä eteenpäin,
siinä tilanteessa meidän täytyisi näitä finanssipolitiikan
keinoja valmistella sillä tavalla, (Puhemies koputtaa)
että ne vastaavassa tilanteessa, kun tulee vastaava tilanne
vastaan, olisivat terävämpiä ja toimisivat
vähän paremmin kuin nyt käytössä olleet.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ajattelin käyttää toisenlaisen
puheenvuoron kuin täältä edestä on
käytetty. Tässähän sinällään
kertomuksen osalta on ihan hyvää asiaa, ja tämä on tavallaan
tietysti sitä kirjaamista, mitä on tapahtunut
taloudessa sinä aikana. Nyt voidaan tietysti olla jälkiviisaita
monessa asiassa, miten olisi voinut jotain tehdä tai onko
jotain jäänyt tekemättä. Tämä on
kuin historian tonkimista. Itse kiinnitän semmoiseen seikkaan
huomiota, kun koko Suomen Pankkihan on tietysti eduskunnan alaisuudessa.
Tätä ei hallitus määrää,
vaan eduskunta valvoo pankkivaltuutettujen kautta. Tässä vaiheessa
on hyvä käydä keskustelua Suomen Pankista
laajemminkin.
Nyt kun on siirrytty kuitenkin yhteiseen valuuttaan — iso
talousguru en kyllä ole, mutta ihan näin ruohonjuuritasolta,
kuusenjuurelta tulleena — olen sitä mieltä ehdottomasti,
jotta meillä ei saa olla tämmöisiä linnakkeita,
valtioita valtion sisällä, kuin Suomen Pankki.
Suomen Pankkiakin pitää koskea samat säännökset.
Jos valtion puolella ja kuntien puolella joudutaan hallintoa uudistamaan,
keventämään, katsomaan tehokkaampia toimintatapoja,
Suomen Pankin pitää kuulua samaan linjaan. Nyt
on se paikka talousvaliokunnassa, kun tämä menee
sinne, linjata myös sitä kysymystä ja
eduskunnan kanta tuoda julki siinä, jotta tällä hetkellä minusta
pitäisi eduskunnan uskaltaa tehdä johtopäätökset.
On puhuttu siitä, jotta Suomen Pankki on sivukonttori.
Kokonaan en sitä allekirjaa, mutta kuitenkin tietyllä tavalla
Suomen Pankki on muuttunut sivukonttoriksi. Toimenpiteet, mitä voidaan tehdä,
ovat kaventuneet entisestä. Sillä tavalla ajatellen
olemme nyt aika pöljiä tässä eduskunnassa,
jos yhä edelleen annamme olla semmoisen linnakkeen, jolla
ei kuitenkaan niitä toimintavaltuuksia ole enää siinä mitassa,
mitä aikaisemmin, kun vielä markka oli olemassa.
Toivon nyt talousvaliokunnan ottavan kantaa myös tähän
kysymykseen, mikä tarkoittaa sitä... (Ed. I. Kanerva:
Paljonko Lahtela haluaa uusia työttömiä?) — Haluan
sillä tavalla, jotta sitä kevennetään
sillä tavalla järkevästi, etsitään
muita töitä, ja kun ihmisiä lähtee
eläkkeelle, ei palkata sinne enää uusia
ihmisiä tilalle. Ed. I. Kanerva tietää sen,
jotta totta kai työttömyys voidaan kokonaan hävittää,
kun tehdään sillä tavalla, jotta valtio
palkkaa kaikki työttömät listoilleen.
Eikös niin? Jos kokoomus lähtee tämmöistä ajamaan, niin
ollaan mukana siinä jutussa, mutta se ei ole hirveän
tehokasta työskentelyä, koska meinaan, jotta Suomen
talouselämä kuitenkin pyörii ainoastaan
sillä lailla, että meillä on tehokasta
toimintaa: myydään tuotteita, palveluita. Sillä ei
ratkaista sitä työttömyyden ongelmaa,
jotta meillä on valtionhallinnon palkkalistoilla tai Suomen Pankissa
hirveän paljon ihmisiä, (Ed. I. Kanerva: Onko
siellä paljon?) jotka kuitenkin katetaan yhteisillä veromarkoilla.
(I. Kanerva: Paljonko siellä on ihmisiä töissä?) — Tarkan
luvun ed. Kanerva varmaan tietää, mutta useita
satoja joka tapauksessa. En lähde sitä arvuuttelemaan.
Kun on siirrytty yhteiseen valuuttaan, sen muutoksen kautta
joka tapauksessa pitää tapahtua sitä,
jotta siellä myös rationalisoidaan. Johtajien
määrää pitää vähentää ehdottomasti,
koska en usko, jotta myöskään johtoporrasta
tarvitaan siinä mielessä, koska koko sitä organisaatiota
on kevennettävä. Toivon nyt talousvaliokunnan
ottavan siihen kantaa, kun tämä menee sinne.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtelan puheenvuoro oli erinomaisen
viisas, jos sitä arvioi näkökantana,
jossa otetaan kantaa tarkemmin asiaan perehtymättä.
Minä voisin aika pitkänkin keskustelun tästä käydä,
mutta en sitä lähde tekemään.
Viittaan vain osaltani siihen, että kun hän päätti
tämän puheenvuoronsa, analyysinsä, johtajien
lukumäärään, niin johtajien
lukumäärässä, ed. Lahtela, on
tehty ratkaisu, jossa hetki takaperin Suomen Pankissa oli 12 johtajaa,
ja ed. Lahtela tietänee tällä hetkellä,
kuinka monta johtajaa siellä nyt parhaillaan on. Tässäkin
suhteessa tuntuu hieman oudolta se ratkaisu, että ... Jos
emme olisi eduskunnassa, olisin olettanut, että joku populisti
oli äänessä.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun tuossa perustelin kantani, perustin
sen yksinomaan siihen, jotta tällä hetkellä,
kun on siirrytty yhteiseen valuuttaan, mahdollisuudet käyttää eri
talouspoliittisia keinoja ovat vähentyneet. Ei voida devalvoida eikä revalvoida,
ja monta muuta asiaa on siirtynyt Ekp:hen. Ihmettelen sitä,
jotta jos yhä edelleen kaikille ... Tietysti voidaanhan
organisaatiota pyörittää, ja johan se
semmoinen organisaatio on, jotta se pyörii omillaankin,
aina löydetään uusia tehtäviä kyllä sinne.
Olen sitä mieltä kuitenkin, jotta veromarkkoja
ja yhteisiä varoja pitää käyttää tehokkaasti.
Sen pitää päteä joka paikkaan,
myös Suomen Pankissa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edelleen sitä mieltä,
että ed. E. Lahtelan ajatuksilla on oma arvonsa ja paikkansa
ilman muuta. Ei sitä sovi lähteä kieltämään.
Mutta eikö ole niin, ed. Lahtela, että nyt Suomi
on mukana vaativammassa toimintaympäristössä kuin
aikaisemmin, kun me teimme täällä Pohjan
perillä Suomenniemellä omat ratkaisumme kansallisista
lähtökohdista ja katsoimme, miten Suomi pärjää siinä sitten
suhteessa muihin?
Nyt tämä Suomipoika joutuu toimimaan siinä olosuhteessa,
jossa ovat aika isot ja mahtavat eurooppalaiset maat mukana vaikuttamassa
samassa pöydässä meidän kanssamme.
Jos meillä ei ole tutkittua, hallittua ja viisaasti strategisesti
mietittyä tietoa takana, mitä me siinä pöydässä teemme?
Siinä ei Havukka-ahon ajattelijan viisaus yksinomaan riitä,
jota sitäkin, niin kuin sanoin, ed. Lahtela monesti edustaa.
Kyllä siellä täytyy tuntea ja tietää asiat,
ja tässä mielessä esimerkiksi Suomen
Pankin tutkimustoiminta on sellaista, että se nauttii laajaa
arvonantoa ympäri Eurooppaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. I. Kanerva esitti ingressin tähän
minun puheenvuorooni kiinnittämällä huomiota
siihen, että Suomen Pankki on erinomaisen merkittävä tutkimuslaitos
tällä hetkellä. Tätä keskustelua tietysti
käydäänkin ehkä juuri sen takia
juuri sillä tavoin kuin sitä tällä hetkellä käydään.
Näistä havainnoista, joita on tehty tässä kertomuksessa,
yhdyn siihen näkemykseen, että on erinomaisen
hyvä asia, että valtionvelka lyhentyi sen 3,5
miljardia euroa viime vuoden aikana. Toivoa sopii, että se
olisi ollut mahdollista tänäkin vuonna, vaan ei
taida olla, voi käydä vähän toisin
päinkin jopa.
Edelleen olen aivan samaa mieltä siitä kansallisesta
analyysista, että työttömyys on tällä hetkellä se
kaikkein suurin ongelma, rakenteellinen työttömyys.
Seitsemän lihavahkon vuoden jälkeen on yli 200 000
työtöntä, lähes 300 000,
joista merkittävä osa on rakenteellisesti työttöminä, eli
koko yhteiskunta, oli hallitsemassa kuka tahansa, millä tavalla
tahansa, ei oikein löydä sille ratkaisua. Elikkä tässä suhteessa
ei ole mitään.
Sen sijaan minä, arvoisa puhemies, ihan lyhyen
puheenvuoron ajattelin käyttää siitä,
mitä ei oikeastaan voi tämmöiseen kertomukseen
laittaa, mutta mikä koko ajan havainnoitsijana askarruttaa.
Jotkut sitten sanovat niitä asioita ääneen
ja jotkut eivät sano. Puheenvuoroni ydin yrittää olla
siinä, mitä on tapahtunut sellaista, missä vanhat
reseptit eivät enää ole toimineet viime
vuonna eikä tämän vuoden puolella maapallolla.
Ensimmäinen asia on raakaöljyn hinnan määräytyminen.
Minulla oli tilaisuus pari kolme viikkoa sitten olla saarnaveikkona
tilaisuudessa, jossa yhden puheenvuoron käytti Fortumin,
sen Neste-siiven, johtaja. Hän aloitti puheenvuoronsa toteamalla,
että kun minun pitäisi teille nyt esitelmöidä raakaöljyn
hinnasta, niin minä totean, että emme me oikein
itsekään ole pystyneet tajuamaan, miksi se aina
on spotmarkkinoilla sen hintaista kuin se on. Vanhan kaavan mukaan odotukset
ovat aivan kokonaan muuta; siellä ei sellaisia muutoksia
tapahdukaan. Tausta kuitenkin on tietysti hyvin selvä.
Se on se, että varannot hupenevat koko ajan ja varantojen
huvetessa voidaan odottaa, että yksikköhinta nousee,
jollei tule kilpailevia energianlähderatkaisuja pitämään
huolta siitä, että varannot eräällä tavalla säästyvät
tulevaisuutta varten.
Nyt on tarvittukin erittäin voimakkaita kansainvälisiä tapahtumia,
jotta raakaöljyn hinta on sieltä jostakin 20—22
US-dollarin barrelihinnasta noussut. Nyt se nousi, kun Irak ilmoitti,
että pistää hanat kiinni, ja eräät
muutkin ilmoittivat, että panevat hanat kiinni, ja Etelä-Amerikan
pohjoisosassa olivat ne tapahtumat, jotka kirjattiin aikakirjoihin äskettäin.
Silloin tuli sysäys, mutta sekin nosti tason vasta 27—28
US-dollariin barrelilta eikä korkeammalle. Olisi voinut
kuvitella, että vanhan kaavan mukaan olisi oltu yli 35
US-dollarin barrelihinnassa. Siis toisin sanoen ennakoitavuus tässä suhteessa
on ratkaisevasti alentunut, ja se on se pointsi tässä koko
asiassa, siis ennakoitavuus on alentunut, elikkä kun te
pankkivaltuutetutkin mietitte näitä asioita yhdessä Suomen
Pankin johtajien ja esittelijöitten kanssa, niin teillä on
aika hankala tilanne, jos pyritte jollakin tavalla vaikuttamaan
ja ennakoimaan tulevaa tilannetta.
Toinen asia, jossa ennakoitavuus on myöskin erinomaisen
alhainen, on Yhdysvaltain tilanne. Vaihtotaseen alijäämä on
huikea. Se alkaa olla jo kriittisen pisteen tienoilla, siellä 5—6
prosentin saumassa. Budjettialijäämä kasvaa
koko ajan suoranaisesti kiitolaukkaa, ja kaiken huippuna niinä kriittisinä hetkinä
viime
vuoden puolella syyskuun lopulla, lokakuun alussa, keskuspankin
pääjohtaja Greenspan totesi, että me
hoidamme rahoituksen kaikissa olosuhteissa. Tämähän tarkoittaa
suomeksi setelirahoitusta, kun ei parempaakaan ole. Siitä huolimatta
Yhdysvaltain dollarin arvotus maapallon valuutanvaihtomarkkinoilla
on ollut, mikä on ollut, elikkä ei esimerkiksi
euron arvo suhteessa siihen ole parantunut pätkääkään,
ja niille on käynyt huonosti omista kansallisista syistä johtuen,
talouden tilan johdosta jne.
Siis toisin sanoen, arvoisa puhemies, toinen näkökohta
on, että tässäkään
ei mitkään pelisäännöt
enää toimi. Yhdysvaltain kohdalla on ollut aikaisemminkin
tähän suureen kansantalouteen liittyen omia omituisuuksiaan,
joita on ollut vaikea kuvata, mutta tässä suhteessa
ennakoitavuus on mielestäni nolla. Siis mikään
ei toimi sillä tavalla kun voisi kaiken järjen
mukaan odottaa toimivan. Sillä on yksi ainut hyvin merkittävä,
meidän kannaltamme merkittävä, ulottuvuus,
ja se on se, että Suomi joutuu varautumaan erittäin voimakkaisiinkin,
suorastaan drastisiin, heilahteluihin tulevaisuudessa. Tässä suhteessa
toivoisi, että olisi kansallista pelivaraa, niin että niistä tyssäyksistä selvittäisiin.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauspuheenvuorossa on yleensä tietysti
vähän sellainen lähtökohta kait, että pitäisi
olla vahvasti eri mieltä edellisen puheenvuoron sanojan
kanssa. Tässä tapauksessa en noussut sen takia
vastauspuheenvuoron esittämiseen, vaan siksi, että asia
on mitä suurimmassa mitassa öljyn maailmanmarkkinahinnassa tänä päivänä poliittisten
päätösten, poliittisten ratkaisujen,
varassa. Miettikääpä vain, ed. Pulliainen,
syyskuun 11. päivää ja sen jälkeen
tapahtuneita öljyn hinnan määräytymisen
perusteita esimerkiksi Saudi-Arabian tapauksessa ja sitä, minkälaisia
tekijöitä siihen sinänsä liittyy.
Eli kyllä on ollutkin, mutta yhä lisääntyvässä määrin
on niin, että energian hinnassa erityisesti öljypuolella,
joka sitten taas vetää mukanaan muita energian
hintoja aika paljon, sillä on erittäin paljon
poliittisia taustoja, miksi energian hinta on muotoutumassa. Tässä suhteessa
esimerkiksi taas ydinenergian puolella olevat ratkaisut ovat aika
mielenkiintoisia ja niitä kannattaa kansallisesti fundeerata.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt lähtisi, ed. I. Kanerva, ottamaan
tähän savottaan mukaan toista uusiutumatonta energianlähdettä,
jolle on jo nyt ilmoitettu se pistekin, jolloinka se viimeinenkin mahdollisuus
on käytetty hyväksi. Kun elämme ed. I.
Kanervan kanssa kazakstanilaisten lukuihin, niin mekin pääsemme
näkemään sen.
Mutta tästä asiasta totean vain sen, että olen pikkuisen
eri mieltä ed. I. Kanervan kanssa sikäli, että kyllähän
se on politiikasta kiinni, mutta kun se ei edes kansainvälisestä politiikasta
ole samalla tavalla riippuvaista kuin aikaisemmin esimerkiksi juuri
Saudi-Arabian suhteen. Silloinhan olisi voinut odottaa, että olisi
tapahtunut hyppäys ylöspäin, vaan eipä tapahtunut,
ja tätä Nesteen asiantuntijakin päivitteli
meille kuulijoille ääneen.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pankkivaltuuston kertomus on katsaus
siihen, mitä pankkivaltuutetut ovat kuluvana vuonna tehneet
ja miten he arvioivat siinä tilanteita. Täällä on
todettu, että Suomen Pankista on tullut tietyllä tavalla
myös tutkimuslaitos. Suomen Pankki kun antaa ennusteita,
niin on tietenkin hyvä seurata, kuinka ennusteet menevät
paikalleen, ja toisaalta sitten, kun arvioidaan tulevaisuutta, mitä se
tuo tullessaan, niin olisi hyvä, että myös
pankkivaltuutetut arvioisivat näitä, jotta poliittisten
vaikuttajien ja Suomen Pankinkin näkemyksiä voisi
jollain tavalla sovittaa yhteen, jos siihen tarvetta on.
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
otettu kantaa Suomen Pankin johtajakysymykseen. On helppo yhtyä siihen,
että nykytilanteeseen on saatava muutos aikaiseksi, koska
siitä on syntynyt turhan monta kertaa jo suuri häly.
Jotta Suomen Pankin johtajien lukumäärä ja
nimityskysymys saadaan järjestykseen, kyllä eduskunnan
on toimittava aktiivisesti niin, että pankkivaltuutetuille
annetaan velvollisuus ja lain suoma mahdollisuus pankin johtajien
nimitykseen. Pääjohtajan nimitys olkoon sitten
valtioneuvoston käsissä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tämä keskustelu
on osoittanut, että se, mitä alussa toivoin, on
toteutettavissa. Olen kuullut arvioita Ekp:n ja USA:n eroista, ja
se on itse asiassa merkittävää informaatiota,
jos todella on niin, että USA:n keskuspankki aktiivisemmin
ja nopeammin reagoi myös työllisyystilanteeseen
ja pyrkii sitä edesauttamaan — hyviä arvioita
niin pienten ja suurten maiden asioista kuin myös Suomen
Pankin tämän hetken koosta.
Itse kysyisin: Millä Suomen Pankin pääjohtaja
saa sanansa kuulluksi Euroopan keskuspankissa kuin sillä,
että hänellä on poikkeuksellisen painavaa
ja tutkittua tietoa takanaan? Mitään muita lihaksia
pienellä kansakunnalla ei ole, ja niitten lihaksien on
paras olla tosi hyvässä kunnossa. Jatkossa ehkä toivoisin
kuulevani valtuutetuilta myös arvioita siitä,
osuuko se tutkimus juuri niihin tarpeisiin, joita Euroopan keskuspankilla
on. Samoin rohkenisin yhä kysyä: Koetteko, kuten
ed. Pekkarinenkin sanoi, että se poliittinen ja yhteiskunnallinen
näkemys tulee selvästi kokemuksenkin kautta pankkivaltuutetuilta
ja siirtyykö se myös pankin ammattijohtajien näkemykseksi
ja siirtyisikö se paremmin ja tehokkaammin pankin ammattijohtajien
näkemykseksi, jos pankkivaltuutetut heidät nimittäisivät?
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Braxin puheenvuoron viimeiseen sivulauseeseen
en viiden metrin kepilläkään suostu ottamaan
sattuneesta syystä kantaa. (Ed. I. Kanerva: Ota mun puolesta,
ettei mun tarvitse ottaa!)
Arvoisa puhemies! Uskon, että jos esimerkiksi ed. I.
Kanervan tyyppinen henkilö olisi Suomen Pankin operatiivisessa
johdossa, se näkemys varmasti välittyisi paremmin
Suomen Pankin operatiiviseen johtoon. (Naurua) Tämä ei
nyt ollut varsinainen sanomani, mutta, arvoisa puhemies, pysyn kuitenkin
sanomani takana. Minusta on erittäin tärkeää se,
että me täällä kehitämme sellaisia
toimintatapoja, joista tämä kertomus on yksi,
mutta että on myöskin se mahdollisuus, että Suomen
Pankin pääjohtaja tulee eduskunnan eteen ja on
täällä vuorovaikutteisessa keskustelussa
meidän kanssamme, mikä lain mukaan on tällä hetkellä mahdollista.
Emme ole ehkä tätä mahdollisuutta
riittävästi käyttäneet hyväksemme,
mutta varmasti pitäisi varsinkin sen kaiken jälkeen,
miten nyt on nähty Ekp:n rahapolitiikan reagoivan niihin
tarpeisiin, jotka olisivat olleet suomalaisia tarpeita. Ja kun on
voitu todeta, että nämä tarpeet eivät
mene yhteen, niin ehkä pitäisi myöskin
tätä konstia täällä käyttää.
Minä tiedän, että esimerkiksi valtuuston puheenjohtaja
on tällaista kehitellytkin, mutta en tiedä, mihin
se on jäänyt. Uskon, että hän
antaa vielä tämän istunnon aikaan vastauksen
myöskin tähän kysymykseen.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on jopa sillä tavalla, että ed.
Pekkarinen on tässä asiassa pikkuisen väärässä.
Laki Suomen Pankista luonnoksena, jota yritimme yhdessä hänen
kanssaan ajaa eteenpäin, oli sellainen, että pääjohtajalla
olisi mahdollisuus esiintyä täysistunnossa. Mutta
se ei ole mahdollista sen jälkeen, kun se eduskunnassa harkittiin
asiaksi, johon ei kuitenkaan mennä. Public hearingia ja
tämän tyyppistä, kuten valiokuntakuulemista,
voidaan tehdä. Mutta tiedän sattumoisin, että esimerkiksi
tällä haavaa pankinjohtaja, pääjohtaja
Vanhala oli aikeissa tulla seuraamaan tätä keskustelua,
mutta ihan viime hetken työesteestä johtuen
se ei ollut mahdollista. Niinpä hänen varamiehensä pankin
johtokunnassa, pankinjohtaja Louekoski lähimpien työtovereittensa
kanssa on seuraamassa täällä käytävää keskustelua
(Ed. Jaakonsaari: Missä?) lehterillä. — Onpa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En väitä, että tahallisesti
olisin tuon äsken sanomani tehnyt osoittaakseni ed. I.
Kanervan päteväksi operatiiviseen johtoon. Mutta äskeinen
todisti sen, että hän sitä käytännössä olisi,
kun tein ilmiselvän virheen äsken tuossa. Todellakin
siinähän kävi niin, että sitä ei
hyväksytty lakiin, ja oikopäätä tässä ed.
Kanerva heti saattoi oikaista sen tekemäni virheen ja palauttaa
minut normaaliin järjestykseen. Näin todella siinä kävi.
Minun muistikuvani oli nyt hivenen väärä.
Oli tärkeää, että se tuli oikaistua
tässä istunnossa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Koska perustuslakivaliokunnan jäsenenä olen
pahasti osasyyllinen siihen, että katsoimme, että tänne
saliin ei kuitenkaan ole sopivaa Suomen Pankin johtajaa päästää,
niin haluaisin kuitenkin kannustaa näin ei-pankkivaltuutettuna
ja kansanedustajana sen etsinnässä, miten teitä,
poliittisen vastuun kantavia eduskunnan edustajia, voitaisiin eduskunnassa
useammin kuulla.
Vaikka näen, että ette halua vastata ydinkysymykseeni,
niin siellä takana kuitenkin on ajatus, että pankkivaltuutetut
pitää ottaa tosissaan. Meidän muidenkin
pitää osoittaa, että jos kerran joku laitos
on eduskunnan takuulla ja hoidossa, niin silloin me eduskunnassa
myös uskomme siihen, että eduskunnan nimittämät
ihmiset sen hoitavat. Me kysymme heiltä, tivaamme heiltä vastauksia ja
varmasti saamme niitä hyviä. Käsittääkseni pääjohtajan
kyky osallistua esimerkiksi auditoriossakin tähän
keskusteluun on taas Ekp:n sääntöjen
takia hyvin rajoittunut. Siinäkin mielessä meidän
täytyy nyt keksiä, miten me valtuutettujen kanssa
keskustelisimme useammin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On luonnollista, että ed. Ilkka
Kanerva puolustaa pankkivaltuustoa ja Suomen Pankkia, kun hän
on valtuuston puheenjohtaja. Se hänelle kuuluukin.
Olen lähes samasta asiasta huolissani kuin ed. Brax.
Tästä kertomuksesta eivät sillä tavalla
käy esille tehtävien siirrot. Tässä näkyy
joitakin linjoja siitä, mihin suuntaan ollaan menossa ja
mihin suuntaan kehittämässä. Mutta pitää todeta, niin
kuin ed. Skinnari työ- ja tasa-arvovaliokunnassa aina sanoi,
että pitää pyytää asiantuntijoita kuvaamaan
se sillä tavalla, että kansanedustajakin sen ymmärtää.
Itse ainakaan minä en henkilökohtaisesti ole voinut
lukea sillä tavalla tästä, millä tavalla
nämä tehtäväkokonaisuudet ovat muuttuneet,
mitä siellä tehtävistä on jäänyt
pois ja millä tavalla näitä uusia tehtäviä noin
joillakin määreillä voisi kuvata, mitä sinne
on tullut tilalle. Täällä on joitakin
linjoja, niin kuin totesin. Se laiskanläksyksi.
Kun ed. Ilkka Kanerva kysyi, paljonko väkeä siellä on,
nyt minä sen tiedän. Siellä on 764 henkilöä ollut
vuodenvaihteessa ja 722 on työskennellyt vuoden 2001 lopulla.
Kyllä tässä se luku tulee hyvin esille.
Yhä edelleen odotan sitä, jotta ainakin jatkossa
tulisi tarkempi kertomus siitä, millä tavalla
nämä tehtävät ovat muuttuneet,
että mekin tavallisina kansanedustajina ja taaplaajina,
jotka emme istu siellä pöytien ympärillä,
tiedämme, mitä on tapahtunut.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Edellä on käyty erittäin
hyvää keskustelua. Muun muassa ed. Ilkka Kanerva
otti tämän näkökulman, että kun
Euroopan keskuspankille on nyt asetettu hintavakaus yksiselitteiseksi
tavoitteeksi, millä tavalla se haastaa finanssi- ja rakennepolitiikkaa.
Laajentaisin tätä näkökulmaa: Miten
kaiken kaikkiaan nyt Ekp-järjestelmä haastaa kansallista
politiikkaa? Siinä mielessä ed. Braxin tekemä avaus
taikka kommenttipuheenvuoro siitä, millä tavalla
pankkivaltuutetut ja eduskunta keskustelevat enemmän vuoden
aikana ja tätä kautta pankkivaltuutettujen kokemus
ja tieto auttavat tavallaan meitä kansanedustajia saamaan
objektiivista kuvaa siitä toimintaympäristöstä,
missä meidän pitää tehdä poliittisia
päätöksiä ja ratkaisuja, minusta
on asia, johon on varmasti syytä palata jatkossa. Nimittäin tämän
kertomuksenkin osana on muun muassa se johtopäätös,
että työttömyys on edelleen suurin haaste
suomalaisessa yhteiskuntapolitiikassa. Minä ihan kysyn
ajatuksissani, milloin tämmöinen yksinkertainen
totuus on viimeksi lausuttu tässä salissa näinkin
avoimesti, näinkin yksimielisesti, kuin nyt on tehty pankkivaltuuston
kertomuksen käsittelyn yhteydessä.
Keskustelu päättyy.