3) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2001
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Sitran kertomus on monellakin tavalla mielenkiintoinen,
mutta sanoisin näin, että mielenkiintoiseksi se
tulee vasta, jos käy läpi vähän
enemmänkin dokumentteja kuin pelkästään
varsin tiiviin kertomuksen, jonka Sitran hallintoneuvosto eli todellisuudessa
pankkivaltuutetut ovat meille toimittaneet. Olisi mielekästä,
että jatkokäsittelyssä myös
täysistuntotasolla vielä selvemmin hyödynnettäisiin
ainakin sitä materiaalia, joka Sitran omassa virallisessa
vuosikertomuksessa on, koska sehän on hyvin perusteellinen
ja hyvin informatiivinen. Aivan erityisen tärkeäksi
näen tämän sen takia, että siinä mennään
niille Sitran toiminnan osa-alueille, joilla Sitra tuottaa sellaista
tietoa, jota tosiasiassa kansanedustajat ja koko eduskuntalaitos
päätöksenteossaan tarvitsevat.
Viittaan tältä osin esimerkiksi siihen, mikä toki
virallisessa kertomuksessakin mainitaan. Siinä lyhyesti
viitataan pariin keskeiseen dokumenttiin, jotka Sitra kyseisenä toimintavuonna eli
viime vuonna on tuottanut: kansallisen innovaatiojärjestelmämme
varsin perusteellisen arvion ja eräänlaisen tutkimusohjelman
loppuhuipentuman, kaiken kaikkiaan toistakymmentä raporttia,
ja varsin tiiviin yhteenvetoraportin, joka materiaali myös
siinä mielessä — tästä suuri
tunnustus Sitralle — nyt on pääasiassa
tuotettu englanniksi. On aivan merkittävä uudenlainen
avaus Sitran toiminnassa, että todella raportit tuotetaan jo
lähtökohtaisesti kansainväliseen tarkoitukseen
suomalaisten yritysten ja suomalaisten tutkimuslaitosten, yliopistojen,
korkeakoulujen ja muidenkin käyttäjien ja hyödyntäjien
kansainvälisiin tarpeisiin. Toki voidaan aina tätä materiaalia
hyödyntää myös sillä tavalla,
että sitä käännetään,
mutta tämä ilmentää sitä,
että tutkimuksen keskeisenä tarkoituksena oli
myös tunnistaa Suomen innovaatiojärjestelmän
tärkeimmät kehityshaasteet. Ainakin itse noita
raportteja läpi käymällä totesin,
että ne tunnistaa nimenomaan kansainvälisen kehityksen
näkökulmasta.
Edelleen päätavoitteessa haluttiin selkeästi tuottaa
moderni kuva innovaatioprosessien luonteesta ja niistä menestystekijöistä,
joihin innovaatiotoiminta perustuu. Tätä kautta
nuo raportit jo sellaisinaan lähdeviitteineen ja muineen
kiistatta nostavat huomattavasti tietotasoa, joka suomalaisesta
innovaatiopolitiikasta kaiken kaikkiaan on käytettävissä.
Tätä kautta eräänlaisiin päätavoitteisiin
voi kiistatta nostaa myös sen, että tätä kautta
vahvistetaan suomalaista innovaatiotutkimusta ja innovaatiotutkijoiden
yhteistyötä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Mitä tämä esimerkki omalta osaltaan
antaa eduskunnan tasolle ja eduskunnan päätöksentekoon?
Viittaan vaan siihen keskusteluun, jota eilen käytiin aluekehityksestä ja
Suomen aluekehityslainsäädännön
uudistamisesta. Olisi jo sitä varten ollut erittäin
hyödyllistä, että meillä kertomus
olisi ollut siinä käytettävissä rinnalla,
koska erittäin monissa puheenvuoroissa, myös ministeri
Korhosen esittelypuheenvuorossa, korostettiin osaamista, kilpailukykyä ja
innovatiivisuutta aluekehityksen keskeisimpänä perustana.
Tätä kautta olisi ollut erittäin hedelmällistä,
jos maan hallitus valmistelunsa kautta jo eilen käsitellyn lain
lähetekeskustelun tueksi olisi tuottanut analyysin siitä,
miltä esimerkiksi Sitran innovaatiotutkimuksen valossa
näyttää ja mitä on tehtävissä.
Toinen tapa, josta tietenkin voimme katsoa peiliin itseämme,
on se, millä tavalla eduskunta hyödyntää tätä laajaa
materiaalia, jonka myös Sitra meille tuo. Yksi vastaus
tähän on kiistatta tulevaisuusvaliokunnan toteuttama,
tulevaisuusvaliokunnan tehtäviin kuuluva teknologian yhteiskunnallisten
vaikutusten arviointitoiminta, jossa meillä on meneillään
innovaatiotoimintaa koskeva arviointihanke. Toinen hanke, joka on hyvin
lähellä tätä aihetta ja hyvin
läheinen Sitralle, on arviointihanke sosiaalisesta pääomasta, jota
niin ikään tulevaisuusvaliokunta tällä hetkellä toteuttaa
hyödyntäen ulkopuolisia asiantuntijoita.
Mutta näillä esimerkeillä haluan
kuvata myös sitä, että nyt eduskunta
omassa toiminnassaan voisi hyvin analyyttisesti miettiä,
millä tavalla esimerkiksi Sitran vuosikertomusta täällä käsitellään
ja minkälainen palaute täältä annettiin. Historiallisesti
palaute talousvaliokunnan käsittelyn kautta on mielestäni
aivan liikaa rajoittunut talousvaliokunnan taloudelliseen analyysiin
siitä, miten Sitran talous on mennyt ja miten Sitra oman
taloutensa kautta, erityisesti yritysrahoitustoimintansa ja uusien
yritysten toimintarahoituksen kautta, on kyennyt synnyttämään
Suomeen ja toki myös Sitralle itselleen tuloa tuottavaa
yritystoimintaa. Tämä on hyvä ja tärkeä asia, mutta
Sitran toiminta tätä nykyä on paljon
laajempi kuin se alkuperäinen toiminta-ajatus ja toimintafunktio,
joka Sitralla on ja jonka tuloksena tosiasiassa eduskunta edelleen
käsittelee Sitran kertomuksen tällä varsin
pelkistetyllä tavalla, jonka kuvasin.
Tietenkin, kun nyt, kuten me kaikki tiedämme, talousvaliokunta
noin kuukauden vielä askaroi tällaisen "pienen"
ydinvoima-asian ympärillä, on aika lailla mahdotonta,
että talousvaliokunta nyt keväällä ainakaan
hyvin perusteellisesti tällaiseen tulevaisuusasiaan, Sitran
vuosikertomukseen ja siihen, mitä meidän sieltä pitäisi
itsellemme opiksi ottaa, voi tai ehtii paneutua. Tietenkin talousvaliokunta
laatii oman aikataulunsa.
Sisällöllisesti aivan muutaman keskeisen pelkistetyn
johtopäätöksen haluan vielä peilaten
eilistä aluekehityslainsäädännön
keskustelua todeta, mitä tuosta Sitran raportista olisi
helposti voinut hyvinkin perusteellisesti ottaa, nimenomaan miten
julkinen sektori voi korjata innovaatiojärjestelmässä olevia
puutteita ja näiden avulla edesauttaa aluekehitystä.
On helppo luetella ainakin joitakin asioita, eli ensinnäkin
rakentamalla ja luomalla yleensä niin yksilöille
kuin yrityksille ja muillekin organisaatioille henkistä infraa
ja toimintamalleja, eräänlaisia tietohallinnon,
tietämyksen hallinnan ja myös palkitsemisen ja
kannustamisen järjestelmämalleja, tukemalla organisatorisia
innovaatioita ja verkostoitumista monin eri tavoin. Tämä on
keskeinen haaste koko Suomen yhteiskunnalle niin asenteellisesti
kuin käytännön toimintamalleinakin, ja
tähän nimenomaan innovaatiotoiminta antaa paljon
hyviä mahdollisuuksia.
Edelleen, julkinen sektori tukiessaan aluekehitystä innovaatiotoiminnan
kautta voi omalta osaltaan toimia vaativana ostajana uusilla markkinoilla
ja tällä tavalla todella tilaajan ja tuottajan
vuorovaikutuksella saada alueellisesti eteenpäin sellaista
toimintaa, joka sitten ajan myötä lyö lukkoon
pysyvää yrityspohjaista menestyvää toimintaa.
Edelleen, julkisen sektorin mahdollisuutena on mitä suurimmassa
määrin koordinoida ja kehittää niitä muutosprosesseja,
joita alueella on meneillään, joita alueella eri
toimijoiden yhteistyönä tarvitaan.
Tämän tyyppisiin kaikkiin osa-alueisiin Sitran innovaatiojärjestelmää kuvaavista
tutkimusraporteista löytyy valtavasti tietoa, mutta koska
raporttien sivumäärä on — jos äkkiä sen
arvioin — pitkästi yli tuhat sivua — hyvää painavaa
tekstiä ja jonkun verran kuviakin, taulukoista puhumattakaan — ei
ole mielekästä, että tässä paneutuisin
enemmän yksityiskohtiin, mutta uskon, että näiden
esimerkkien avullakin jo voimme todeta, että näillä Sitran
raporteilla on erittäin paljon annettavaa yhteiskunnalliseen
päätöksentekoon.
Se osa-alue, mihin ehkä talousvaliokunta hyvin luontevastikin
voisi paneutua, on uusien yritysten synnyttämismekanismi
ja sen rahoitus, jota myös Sitra nyt kanavoi, aivan erityisesti tämä PreSeed-vaihe,
jossa Sitra yhdessä Tekesin kanssa on luonut sekä rahoituksellisia
että toiminnallisia pienten aloittavien yritysten tai yksilöiden
vielä päässä olevien bisnesideoiden
jatkojalostamiseen liittyviä hyvin perusteellisia prosesseja,
mistä kiitos on kiistatta annettava sekä Sitralle
että Tekesille. Tähän kenttään
on löydetty varsin paljon uutta annettavaa ja sellaisia
toimintamalleja, jotka luovat Suomelle kaivattua uutta yritystoimintaa
ja uusia työpaikkoja, joilla on menestymisen mahdollisuuksia
ja valtavasti mahdollisuuksia synnyttää jatkojalostuksena myös
uusia työpaikkoja niin varsinaisen teknologisen toiminnan
kuin myös sitä tukevan osaamisintensiivisen
palvelutoiminnan ja ihan puhtaiden palvelujenkin piiriin.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hieno juttu, että täällä muiden
kuin Sitran hallintoneuvoston jäsenten keskuudessa, joita
en nyt arvioi, osataan lukea Sitran toimintakertomusta, niin kuin
ed. Markkula minusta aivan loistavasti tässä tekee.
Sitralla on todella monet kasvot. Sitra on kehittynyt huikeasti,
ei kaikkein vähiten kiitos nykyisen yliasiamies Prihtin
visioiden ja hänen tapansa toimia tehokkaasti kaikessa
tässä.
Otan vain alueelliseen keskusteluun osaa. Oppiva Ylä-Karjala-projekti
on eräs Sitran niistä tuotteista, joilla voidaan
toteuttaa hankkeita, jotka muutoin nähdään
esimerkiksi meidän lainsäädäntömme
varassa tänä päivänä arvioituina
aika lailla ongelmallisina.
Itse olen tehnyt nyt suuren virheen — enkä ole sitä tullut
ennen ed. Markkulan puheenvuoroa edes miettineeksi — siinä,
että olisi pitänyt puhemiesneuvoston käsittelyyn
tuoda ajatus siitä, että Sitran kertomus todellakin
käsiteltäisiin myös muissa valiokunnissa
kuin talousvaliokunnassa. Sitä pitäisi kaiken
järjen mukaan käsitellä tulevaisuusvaliokunnassa,
hallintovaliokunnassa, valtiovaroissa, sivistyksessä et
cetera, muissakin voidaan. Nämä olisivat hyvin
perusteltuja Sitran kertomuksen käsittelylle, mutta nyt
me olemme puhemiesneuvostossa homerosten nukahtaessa tehneet päätöksen
vanhaa tapaa noudattaen pistää kertomus vain kylmästi
talousvaliokuntaan.
Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. I. Kanervan
kanssa, että olisi järkevää tämä kertomus laittaa
lausunnolle myös muihin valiokuntiin, ja odotinkin koko
ajan ed. Markkulalta sitä esitystä, että laitettaisiin
nyt edes sinne tulevaisuusvaliokuntaan, mutta eihän tämä juna
vielä ole mennyt. Vielä me voimme tässä istunnossa
laittaa tämän lausunnolle muihin valiokuntiin,
joista ensimmäisenä ilman muuta tulee mieleen
tulevaisuusvaliokunta.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ne ovat hyviä ajatuksia, mutta ehkä tällainen
kierros, kertomus—lausunto—kertomus—lausunto,
olisi myös aika raskas. Kyllähän eduskunta
voi antaa ideoita, mutta se, mitä kannattaisi miettiä,
on Sitran ja monen muun kehittäminen entistä enemmän
think tank -tyyppiseksi, niin että esimerkiksi valiokunnat
voisivat — nehän voivat aina kutsua asiantuntijoita — mennä kerran
fyysisesti paikalle ja sinne kerätään
kaikki tutkijat jostakin aiheesta, ja tällä tavalla
saataisiin nopeasti se modernein, uusin ja paras tieto, mitä on
saatavissa, kunkin asian yhteyteen. Sen tyyppistä voisi
kehittää, mutta erittäin tärkeää on
tämä, että Sitra on sillä tavalla kansainvälistynyt,
että raportteja tehdään heti englanniksi.
Se on todella tärkeää.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sitra eräiltä osin on tällainen
ed. Jaakonsaaren mainitsema think tank, sellainen ajattelua ja pohtimista
hyvin monimuotoisesti harrastava taho. Me vain emme kaikilta osin
tässä hallinnossa ole sitä vielä noteeranneet tai
havainneet. Ehkä tässäkin valossa tämän
istunnon yksi viesti voisi olla talousvaliokunnalle vain yksinkertaisesti,
että talousvaliokunta voi pyytää lausuntoja
muutamilta muiltakin valiokunnilta, toimittaa tämän
asian tiedoksi. Meidän työjärjestyksemme
mahdollistaa myös tämän tyyppisen joustavan
käsittelytavan. Jos täällä paikalla
olevat, kun tässä on myös todella Sitran hallinnosta
vastaava hallintoneuvoston puheenjohtaja, tämän
tyyppisen asian selkeästi viestittävät,
niin tätä kautta tämä asia voisi
hoitua myös jo tällä kierroksella.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totta kai Sitra on eräänlainen
think tank, mutta se on vähän liikaa enemmän
tank kuin think, eli sieltä tulee niin valtavasti esimerkiksi
eduskuntaan materiaalia, että jos ollaan rehellisiä,
sieltä on vaikea seuloa oivalluksia. Jos vertaa esimerkiksi
sen tyyppisiin moniin tutkimuslaitoksiin, joista esimerkiksi brittipoliitikot
saavat suoraan ideoita ja uusia avauksia suhteessa kansainväliseen
politiikkaan, niin sen tyyppistä kanssakäymistä Suomessa
ei ole tiedeyhteisön ja politiikan välillä.
Sitä pitää kehittää.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan sydän lämpenee,
kun näin tärkeän asian ympäriltä löytyy
luovaa keskustelua. Sanoisin, että tämä on
yksi niitä hienoja hetkiä tässä eduskuntatyössä,
kun salikeskustelussakin löydetään siis
luova ote, havaitaan, että todella kansanedustajan roolissa
me voimme kehittää tällaisia asioita,
jotka ehkä ovat olleet pitkäänkin tietyissä asemissa.
Siksi erityisesti kiitän ed. Ilkka Kanervaa nykyisen
hallintoneuvoston puheenjohtajana, että otitte esille tämän
näkökulman ja hyvin avoimesti nimenomaan tämän
lähtökohdan siinä, millä tavalla
ehkä ensimmäinen askel otettaisiin siinä, että Sitran
toimintakertomus todella käsitellään talousvaliokunnan
lisäksi myös muissa valiokunnissa.
Jos, arvoisa puhemies, sallitte, jatkan hieman tätä prosessia.
Minä olen jossakin yhteydessä ajatellut tätä asiaa
ja keskustellutkin siitä, onko välttämätöntä,
että eduskunnan alaisuudessa toimiva Sitra saa hallintoneuvoston
automaattisesti pankkivaltuustosta. Nimittäin minusta tässä on toinen
sellainen henkinen näkökulma, ja koen, että ed.
I. Kanerva ymmärtää minun näköalani. Ei
millään tavalla ole kysymys henkilöistä,
keitä tällä hetkellä on pankkivaltuustossa,
siellä on todella osaavia, kyvykkäitä kansanedustajia.
Mutta jos me ajattelemme Sitran roolia kansallisena innovaatiokeskuksena
ja innovaatioiden edistäjänä, primääriedistäjänä,
suomalaisessa yhteiskunnassa, niin minusta on perusteltua kysyä,
löytyykö joku toinen tapa hallintoneuvoston kokoonpanon
rakentamiseen, joka loisi ehkä enemmän henkistä tilaa,
irtautuisi tällaisesta perinteisestä, hyvin vahvasti
rahaan sidotusta perusasetelmasta. Tätä kautta
ehkä kehittyisi aktiivisempi tapa rakentaa Sitran ja eduskunnan
välistä yhteyttä.
Nimittäin ed. Jaakonsaari minusta myös peräsi
erittäin tärkeää ja arvokasta
näkökulmaa siitä, miten Sitran ja eduskunnan
yhteyttä kehitetään siihen suuntaan,
että tällainen think tank -forum rakentuu luonnollisella
tavalla, ei niin että vain jokin valiokunta on tässä läheisessä keskustelussa
mukana, vaan niin että tätä kautta voidaan ruokkia
siis koko eduskunnan toimintaa ja nimenomaan näin, että me
poliitikkoina pääsemme vahvemmin kiinni myös
niihin innovaatioprosesseihin, joita oikeasti pitää politiikan
ratkaista.
Otan ihan käytännön esimerkin, koska
hyvin pitkälle vielä, kun puhumme Sitrasta, myös
korostuu teknologiapolitiikka ja teknologianäkökulma.
Mutta mitä merkitsee siis laajasti ymmärrettynä innovaatiopolitiikka
ja todella se kansallinen innovaatiojärjestelmä,
joka hakee vastauksia myös vaikeisiin yhteiskunnallisiin
kysymyksiin? Otan yhden tällaisen alueen. Mitä todella merkitsevät
tulevaisuudessa uudet syrjäytymisenestomallit?
Minusta ollaan alueella, jossa vaaditaan todella merkittävää yhteiskuntapoliittista
innovaatioprosessia, että me löydämme
tähän ratkaisut.
Minusta Sitran toiminta on hakenut hyvin rohkeasti sellaisia
uusia näkökulmia, joista esimerkkinä esillä oleva
toimintakertomus ottaa yhden uuden toimintamuodon, verkostokehityksen
ja verkostorahoituksen, jossa varsin kattavasti pyritään
löytämään uusia vastauksia nimenomaan tässä tapauksessa
pienten ja keskisuurten yritysten verkostojen hyödyntämiseen
ja näiden verkostotalouden ongelmien ja probleemien ratkaisemiseen.
Arvoisa rouva puhemies! Ihan vielä yhteen asiaan haluan
pysähtyä. Nimittäin tässä on
viitattu jo edellä, ed. Markkula, myös aluekehitykseen,
millä tavalla me vauhditamme aluekehitystä, mitenkä Sitra
voisi olla vielä vahvemmin alueellisessa toiminnassa mukana.
Tämä saattaa tuntua hieman kotiin päin
vetämiseltä, mutta olen monta kertaa ajatellut
sitä, että jostain syystä Sitra on onnistunut
säilyttämään päämajansa
täällä Helsingissä. Minä jollakin
tavalla ajattelen, että vaikka nämä uudet
toimitilat ovat upeita ja Sitra voi todella katsella semmoisesta
hyvin ylhäisestä perspektiivistä lähinnä Pääkaupunkiseudun elämänmenoa
ihan konkreettisesti, niin esimerkiksi Oulu voisi olla sellainen
innovaatiokeskus, että jonkin tyyppisen kiinteämmän
toimintayhteyden rakentaminen voisi olla perusteltua.
En sano näin vain siksi, että Sitra toiminnallaan
tulisi vahvistamaan Oulun aluetta, mutta ajattelen myös
niinpäin, että se muodostaa sellaisen innovaatioympäristön,
että parhaimmillaan tämä toimintayhteys
voisi myös vahvistaa Sitran toimintaa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Sitran toiminta on todella ennakkoluulotonta
ja monilla tavoin myönteistä. Ne strategiat, joita
Sitra nyt toteuttaa saadakseen Suomen nousemaan maailman kolmen
menestyksekkäimmän maan joukkoon vuonna 2010,
ovat hyvin haastavia. Sitran toiminta on minusta siten oikealla
tavalla rakentunut, että siinä lähdetään
kansainvälisten näkökulmien puolelta,
mutta toisaalta sitten tullaan lähelle ihmisiä,
kuten täällä jo mainittu Oppiva Ylä-Karjala -asia
hyvin konkreettisella tavalla on osoittanut.
Kansalaisten hyvinvointi, elämisen edellytykset, työllisyys
ja aluekehitys, joka täällä tuli esille,
ovat olleet hyvin selkeästi mukana siinä toiminnan
kokonaisuudessa, jota Sitra on lähinnä eri tavoin
rahoittanut ja vienyt eteenpäin. Minusta me tarvitsemme
hyvin ennakkoluulotonta otetta ja uutta luovia hankkeita. Sillä tavoin
voimme uusien toimintamallien pohjalta saada ne tiedon, taidon,
osaamisen potentiaalit liikkeelle, joita Suomen oloissa vääjäämättä tarvitaan,
kun väestö ikääntyy ja tulee
muun muassa terveydenhuollon osalta hyvinkin tärkeitä ratkaistavia
kysymyksiä lähivuosina. Kärkiverkosto-hanke
on osaltaan ollut tässä hyvänä moottorina
tai tiedon ja taidon jakajana.
Arvoisa puhemies! Eritoten haluaisin juuri nuorten osalle tätä toimintaa
painotettavan tulevaisuudessa.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Jotta ei tarvitse konekiväärimäisesti
yrittää puhua näistä asioista,
niin puhujakoroke on rauhallisempi paikka esittää ajatuksia,
vaikka en aiokaan tässä pitkään
Sitran asioista puhua. Hieman kuitenkin kommentteja kaikkeen siihen,
mitä tässä on minusta hyvin oikeutetusti
sanottu.
Ensinnäkin muiden kansanedustajien osuus Sitran toiminnassa
tulee vähintään kahta kautta esille.
Sitran hallintoneuvoston lisäksi nimittäin Sitralla
on varsin laaja neuvottelukunta, epävirallinen elin, joka
ei tee päätöksiä, eikä sen
ideakaan ole mitenkään tehdä päätöksiä.
Neuvottelukuntaan kuuluu maamme eturivin tiedemiehiä ja merkittävä joukko
myöskin poliitikkoja ja tietysti poliitikkojen joukossa
kansanedustajia, jotka eivät ole siis hallintoneuvoston
jäseniä, vaan muita kansanedustajia. Siinä ideana
on osin se, mihin ed. Jaakonsaari viittasi ja mistä joku
muukin täällä samanhenkisesti mainitsi:
Sen on tarkoitus juuri toteuttaa sitä funktiota, jota täällä istuntosalissa
oltiin äsken kysymässä perään,
ja sitä on mahdollista kehittää vielä ilman
muuta nykyisestäänkin niin, että sen
side eduskuntaan lisääntyisi.
Toinen Sitran neuvottelukunnan lisäksi, joka on ehdottomasti
tämmöinen think tank -tyyppinen idea ja elementti
tässä toiminnassa, on Sitran poikkeuksellisen
laaja koulutusjärjestelmä. Täällä useimmat,
ainakin useimmat salissa olevista, ovat käyneet läpi
talouspolitiikan johtamiskurssin, joka on jo klassikko. Sen lisäksi
Sitralla on esimerkiksi tällä haavaa käytössään — muiden ohella
arvoisan parlamenttimme puhemiehenkin itse läpikäymä — Suomi
2015, erittäin laaja koulutusjärjestelmä,
jossa kotimaan internaattikoulutusten lisäksi katsotaan
maailmanmenoa hieman vaihtelevasti eri kurssien välillä Yhdysvalloissa,
sen itärannikolla, sen länsirannikolla. Sitä katsotaan
Euroopassa, useimmiten Berliiniä tuolloin asemapaikkana
pitäen, samoin kuin Moskovaa. Tämän lisäksi
on Beijing Kiinassa tällaisena koulutuksen tapahtumapaikkana.
Ainakin nämä kaikki Helsingin lisäksi:
Moskova, Beijing, Berliini, New York, Washington, Los Angeles ovat
sellaisia paikkoja, joissa sama joukkue, sama suomalainen joukkue,
sisältäen myöskin suomalaisia kansanedustajia
aina, tiedemiehiä, johtavia virkamiehiä jne. käy
yhtä ja samaa harjoitusta läpi: Mitä Suomi
on 2015, tai mitä Suomen itse asiassa pitäisi
olla 2015, ja mitä se edellyttää kaiken
sen tuntuman perusteella, mitä tämä kansainvälinen
viiteympäristö meille on antamassa. Enkä oikein
ymmärrä, miten eduskunta voisi sitten ikään
kuin totaalisemmin olla siinä mukana sen lisäksi,
että käsitellään Sitran kertomusta,
josta tässä tällä haavaa on
puhe.
Olen hyvin mielissäni siitä, että eduskunta
on suhtautunut virkamiesjohtonsa ja luottamusmiesjohtonsa toimesta
myönteisesti siihen, että kansanedustajilla on
mahdollisuus tämmöiseen sensitivy trainingiin
ja omien visioittensa arviointiin ja yhdessä muiden
suomalaisten kanssa näissä kansainvälisissä yhteisöissä tätä toimintaa tehden.
Ennen kuin nostan kovasti kriittistä äänilajia
tässä esille, paremminkin nostaisin hattua tälle
Prihtin porukalle ja sanoisin, että Sitra tekee tässä suhteessa
nimenomaan kansanedustuslaitokseen nähden erinomaisen hyvää työtä.
Sen lisäksi, arvoisa puhemies, on olemassa vielä seikka,
joka on huomionarvoinen, ja se on se, että kyllä siellä täytyy
olla tämmöisen sanoisiko think tank -tyyppisen
toimen ohella myöskin aika konkreettinen valvontavastuu,
ja Sitran perään on nyt tässä tapauksessa
pankkivaltuusto katsomassa. Nimittäin tiedätte
varsin hyvin, että Sitran osakesalkku on erittäin
iso. Se on poikkeuksellisen mittava, ja on ihan selvää tietysti,
että Suomen Pankin alaisena toimittaessa ei sitä ole
ikään kuin sellaisella asenteella perään katsottavissa,
jota puolestaan tällaiset think tank -tyyppiset kokoonpanot
edustaisivat. Sen takia minusta on tärkeää,
että Sitran hallinnolla ja sen taloudella on oma valvontajärjestelmänsä.
Sitten saa minusta mielikuvitus lentää hyvin vapaasti
sen suhteen, mitä neuvottelukuntia, koulutusjärjestelmiä ja
muita Sitran ympärille rakennetaan ja kulloinkin toteutetaan,
mielestäni nykyisin hyvin joustavasti ja ennakkoluulottomasti ja
eduskuntaa kattavasti tässä mukana pitäen.
Tulkoon, arvoisa puhemies, mainittua, että Sitra on
omasta aloitteestaan kutsunut kansainvälisen evaluointiryhmän,
johon kuuluu vähän eri kulttuuripiireistä,
eri sivilisaatioitten suunnista, enimmäkseen toki länsimaisesta
sivilisaatiosta, parhaimpia ja tunnettuja sellaisia asiantuntijoita, jotka
tuntevat kansainvälisesti juuri niitä laitoksia,
joihin ed. Jaakonsaari viittasi. He ovat panneet sitralaiset koville,
sekä Sitran virkamiesjohtoa että Sitran luottamusmiesjohtoa,
Haikon kartanossa ja muualla pidetyissä erilaisissa seminaareissa
ja pumppaavat meiltä käsityksiämme Sitrasta
ja tulevat jättämään evaluointiraporttinsa Sitran
toiminnasta muistaakseni kulumassa olevan vuoden noin syyskuun aikana.
Kansainvälisen evaluointiryhmän raportti aikoo
arvioida juuri sitä, onko Sitra tällä hetkellä tässä suhteessa, sanoisiko
sitaateissa, maailman paras vai onko se vasta toiseksi paras laitos.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ilkka Kanervan puheenvuoroon, että ei
jää pienintäkään väärinkäsitystä, totean,
että minulla on täysi arvostus ja kunnioitus nykyisen
Sitran toimintaan ja erityisesti Sitran johdon toimintaan. (Ed.
Jaakonsaari: Odotetaan sitä kansainvälistä arviota!)
Vaikka jäädään kakkoseksi nyt
tässä kansainvälisessä arvioinnissa,
niin sittenkään en ota piiruakaan näistä sanoista
pois. Mutta sen lisäksi, arvoisa puhemies, kun ed. I. Kanerva
edellä kuvasi, mitä on tehty Sitran toimesta,
edelleen sanon, että piirun verran paremmin voidaan tehdä huomenna,
jos myös meillä edustajilla on laajasti tahtoa
viedä tätä asiaa eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mikäli ymmärsin oikein,
niin ed. Karjula oli nähnyt unta siitä, että Sitra
on voimakkaasti löytänyt asemapaikakseen Oulun
talousalueen. Uskon vakaasti siihen, että ehdotus oli niin
reipas, että sillä Kalevan uutiskynnys ylitetään
aika hyvin. Toteaisin kuitenkin ed. Karjulalle, että vaikka
minut saatettaisiin poistaa uutiskelpoisten henkilöitten
joukosta Oulun talousalueella, kiinnitän huomiota siihen,
että jotta näkemänne päiväuni jollakin
tavalla realisoituisi todellisuudeksi, niin sen yksikön,
joka imee siitä innovatiivisesta ympäristöstä lisäarvoa,
täytyy olla laadultaan todella korkeatasoinen. Tässä katsannossa
juuri tämä evaluaatioraportti on enemmän
kuin paikallaan, ja sitten katsotaan, mitenkä tämä toteutuu,
koska tämä ei ole kyllä kyläpolitiikkaa.
Nyt tässä on vähän isommasta
asiasta kysymys.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama palaute nyt ed. I. Kanervalle ennen
kaikkea. Uskon, että kaikki olemme yhtä mieltä siitä,
että Sitra todella tekee hyvää ja arvokasta
työtä. Siitä, mitä Sitra voi
ja mitä Sitran ehkä vielä tulee terävämmin
tehdä lähivuosina, varmasti antaa tuo kansainvälinen
arviointi oman painavan tuloksensa. Mutta Sitran roolia jatkossakin
voi ehkä juuri arvioida tämän toimintakertomuksen
ydinsanoman perusteella, johon viitataan niin hallintoneuvoston
osuudessa kuin hallituksenkin osuudessa kertomalla, että strategiansa
mukaisesti Sitra pyrkii vaikuttamaan suomalaiseen yhteiskuntakehitykseen
niin, että Suomi vuonna 2010 kuuluisi maailman kolmen menestyksekkäimmän
maan joukkoon.
Eräiltä osiltahan on aivan selvää,
että nämä viimeaikaiset kansainväliset
kilpailukykyarvioinnit osoittavat, että Suomi
on menestynyt erinomaisen hyvin. Nyt onkin kyse siitä,
mitä uutta meidän pitää oppia.
Olemme jääneet ehkä viime vuosina vähän
liikaakin lepäilemään näissä tulevaisuusinvestoinneissa,
henkisen pääoman kehittämisessä,
tutkimus- ja kehitystoiminnassa, olemme jääneet
laakereillemme lepäilemään. Tätä osoittavat
monet kansainväliset arviot. Tähän voidaan
varmasti löytää uusia muotoja. Siinä mielessä kyse
on myös mitä suurimmassa määrin
poliittisesta päätöksenteosta, siitä tietoisuudesta,
joka kansanedustajilla on.
Yksi osa palautetta myös siitä, mitä eduskunta voisi
tehdä, varmasti tulee tämän vuoden loppupuolella,
kun tulevaisuusvaliokunta tekee oman arvionsa siitä, miten
teknologian arviointitoiminta on toteutunut. Tässähän
Sitralla on oma pienehkö panoksensa eli Sitra on osoittanut
tulevaisuusvaliokunnalle tähän toimintaan yhden
henkilön työpanoksen. Tämän
analyysin perusteella annamme kyllä tämän
vuoden lopulla suuntaviivoja, miten jatkossa teknologian arviointitoimintaa
voidaan tehdä. Siinähän ei ole kysymys
vain tulevaisuusvaliokunnan vaan myös monen muun valiokunnan
ja koko eduskunnan toiminnan kehittämisestä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä kollega Pulliainen antoi vähän
tarpeettomankin vahvan tunnustuksen avauksestani, mutta haluan vielä perustella
sitä näkökulmaa:
Minusta on mielenkiintoista todeta se, mitenkä Sitra
on ottanut tämmöisen kansallisen innovaatiokeskuksen
roolin ja sitä kautta siis vastaa aika pitkälle
myös innovaatiotoiminnan kansallisesta koordinaatiosta.
Otan toisen esimerkin. Tietoyhteiskuntakehityksemme on hyvin
lähellä tätä. Valitettavasti, sanon
näin, koko tietoyhteiskuntakehityksen osalta tämmöistä varsinaista
koordinaattoria ei ole ilmoittautunut. Tässä mielessä minä ajattelen,
että nyt myös näiden alueiden kokemusten kokoaminen
ja sitä kautta tulevaisuudessa myös Sitran aseman
ja tätä kautta Sitrankin henkisen pääoman
vahvistaminen on myös vaalittava asia.
Keskustelu päättyy.