Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys eräiden Suomelle Yhdistyneiden kansakuntien ja Euroopan
unionin jäsenenä kuuluvien velvoitusten täyttämisestä annetun
lain ja rikoslain 46 luvun 1 §:n muuttamiseksi.
Tämä koskee kansainvälisiä pakotteita
ja on tältä osin yksi osa terrorisminvastaista
taistelua, jota on syyskuun 11. päivän jälkeen
käyty. Tässä esityksessä on
kyseessä niin sanotun pakotelain muuttaminen siten, että se
tarjoaa riittävän perustan Euroopan unionin yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan alaan kuuluvien pakotteiden täytäntöön
panemiselle.
Valiokunta on todennut, että tämä esitys
on tarpeellinen eikä siihen ole huomauttamista. Valiokunta
on kuitenkin mietinnössään kiinnittänyt huomiota
muutamiin tärkeisiin asioihin ja sellaisiin todennäköisiin
ongelmiin, joita tästä syntyy.
Ensinnäkin yleisestihän näitten pakotteitten käyttöä on
arvosteltu perustellusti tehottomuudesta ja siitä, että ne
aiheuttavat sivullisille aika suuria vaikeuksia. Esimerkiksi Irakin
suhteen on aika paljon todettu, että tavalliset ihmiset
siellä, köyhä kansa, kärsivät
ja pakotteilla ei ole suoraan sanoen sitä vaikutusta, mitä alun
perin on ajateltu; oikeastaan päinvastoin niin, että väärämieliset
johtajat vain perustelevat toimiaan sillä, että ulkopuoliset
painostavat.
Nyt osittain tästä pakotteitten käytön
kritiikistä johtuen on aivan oikein ja perusteltua, että YK:n
turvallisuusneuvosto ja EU ovat viime vuosina pyrkineet kohdistamaan
pakotteita tarkemmin, jotta todellakin näitten pakotteiden
vaikutusta voitaisiin tehostaa ja minimoida nimenomaan sivullisille
aiheutuvat haittavaikutukset. Nämä niin sanotut
täsmäpakotteet ovat kuitenkin erittäin
vaikeita teknisesti toimeenpanna, ja ne sisältävät
erityisiä ongelmia yksilön oikeusturvan ja ihmisoikeuksien
kannalta. YK:n turvallisuusneuvostohan on ottanut yhä laajemmin käyttöön
finanssipakotteita, erityisesti varojen siirtoa koskevia kieltoja,
ja näiden pakotteiden kohteina sitten ovat viime kädessä aina
yksittäiset henkilöt ja tahot.
Kun valiokunta perehtyi tähän asiaan, kävi
ilmi, että pakotteitten kohteeksi joutuneilla henkilöillä ei
ole tehokasta oikeusturvakeinoa perusoikeuksien turvaamiseksi. Kyseessähän
on pakotteiden asettamisen osalta aina poliittinen harkinta, ja
päätös tehdään joko
YK:ssa tai Euroopan unionissa, ja valiokunta pitää juuri
yksilön oikeusturvan kannalta tätä huolestuttavana.
Haluan vielä täsmentää tätä ajattelua
toteamalla, että Euroopan unionin omien pakotteiden osalta
henkilöt voivat aina valittaa Euroopan yhteisön
tuomioistuimeen, ja näin on tapahtunut muun muassa EU:n
entisen Jugoslavian alueeseen kohdistamien pakotteiden osalta. YK:n asettamien
pakotteiden osalta ei ole olemassa mitään oikeudellista
valituskeinoa. Ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan YK:n
kulloiseenkin pakotekomiteaan. Toisaalta kuitenkin Euroopan ihmisoikeussopimusten
määräykset edellyttävät,
että Euroopan unionin alueella olevilla henkilöillä on oltava
käytössä tehokas oikeusturvakeino. Tässä on
erittäin selvä ristiriita.
Valiokunta korostaakin mietinnössään,
että on välttämätöntä,
että hallitus toimisi aktiivisesti kansainvälisissä yhteyksissä,
muun muassa YK:ssa ja Euroopan unionissa, pakotteiden asettamiseen
ja toimeenpanoon liittyvien ongelmien selvittämiseksi.
Terrorisminvastainen lainsäädäntötyö on
nyt niin kovassa vauhdissa, että juuri tässä vaiheessa
on hyvä ja tärkeää kiinnittää juuri
näihin ongelmiin huomiota.
Valiokunnan toivomus on se, että hallituksen tulee
tuoda esille pakotteiden asettamiseen ja toimeenpanoon liittyviä yksilön
oikeusturvanäkökohtia vastuukysymysten selventämiseksi
ja ihmisoikeuksien huomioimiseksi, jotta todella vääriltä ja
kohtuuttomilta ihmiskohtaloilta voitaisiin välttyä tulevaisuudessa.
Kokonaisuudessaan haluan vielä todeta sen, että valiokunta
pitää tätä esitystä tarpeellisena, mutta
toivoo, että oikeusturvanäkökohtiin ja
ihmisoikeusnäkemyksiin vielä kiinnitettäisiin
huomiota.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin pitkälti yhtyä niihin
näkemyksiin, joita ed. Jaakonsaari äsken kävi
läpi. Mietintö on minusta ihan hyvä,
ja se tuo ilmi sitä ristiriitaa, joka vallitsee mahdollisten
yksilönsuojaongelmien ja sen välillä,
että pakotteet ovat kansainväliselle yhteisölle
kuitenkin tärkeä osa niitä keinoja, joilla
ne maat, jotka rikkovat ihmisoikeuksia, voidaan saada mukaan kansainvälisen
yhteisön hyväksymiin normeihin. Tässä vallitsee
tietty ristiriita: Juuri nämä toimenpiteet, jotka
mahdollistavat sen, että on keinoja, joilla saadaan ihmisoikeusrikkurit
ruotuun, nämä toimenpiteet sinänsä,
voivat aiheuttaa ongelmia. Tietenkin jouduimme miettimään
sitä, mikä ongelma on suurempi ja mikä pienempi,
ja itse ainakin katson, että pakotekeinon on syytä olla
käytössä, jotta ihmisoikeusrikkurit
saadaan ruotuun. Mutta näitä ongelmia on tietenkin
pyrittävä vähentämään
ja mahdollisuuksien mukaan kokonaan estämään.
Keskustelu päättyy.