Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Ehdotetun asianajajalain uudistuksen tavoitteena
on tehostaa asianajajien ammatillista valvontaa sekä lisätä kurinpitoasioiden
ja palkkioriitojen käsittelyn julkisuutta. Asiakkaiden
kuluttajansuojan lisäksi myös kurinpitomenettelyn
kohteena olevan asianajajan oikeusturvaa käytännössä voidaan
parantaa. Tämä esitys koskee vain Suomen Asianajajaliiton
jäseniä ja julkisia oikeusavustajia. Muut lakimiehethän
eivät myöskään tällaisia
tehtäviä oikeudessa hoitaessaan kuulu Asianajajaliiton
valvonnan piiriin. Esityksessä on otettu huomioon erityisesti
perustuslain ja julkisuuslain vaatimukset sekä Euroopan
neuvoston vuonna 2000 antama asianajotoimintaa koskeva suositus,
ja esitystä ovat valmistelleet yhdessä Asianajajaliiton
ja oikeusministeriön edustajat. Työryhmässä oli
puheenjohtajana vielä apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka.
Nykyiselläänhän asianajajien toimintaa
valvoo oikeuskansleri, mutta ammatillinen valvonta kuuluu ensisijaisesti
Suomen Asianajajaliiton omille toimielimille. Liiton hallituksen
velvollisuutena on valvoa, että asianajajat täyttävät
velvollisuutensa ja noudattavat hyvää asianajajatapaa.
Tätä varten liitolla on myös erillinen
kurinpitolautakunta. Hyvän asianajajatavan vastaisesti
toimineelle asianajajalle lautakunta voi antaa huomautuksen tai
varoituksen, tai hänet voidaan erottaa liiton jäsenyydestä.
Varoitus voidaan antaa myös julkisesti, mikä käytännössä tarkoittaa sitä,
että se julkaistaan liiton lehdessä. Liitosta erotettu
menettää oikeuden käyttää asianajaja-nimikettä.
Käytännössä tällainen
toimi on saanut myös laajaa muuta julkisuutta, se on sen
verran harvinainen sanktio. Oikeuskansleri valvoo, että asianajaja
täyttää velvollisuutensa asianajajana, mutta
oikeuskanslerilla ei ole mahdollisuutta puuttua itse asianajajan
työhön tai määrätä kurinpidollista
seuraamusta. Oikeuskansleri voi sen sijaan kantelun perusteella
tai omasta aloitteestaan käynnistää asianajajaa
koskevan kurinpitomenettelyn Asianajajaliitossa.
Tämän käsiteltävän
esityksen mukaan Asianajajaliiton hallituksen ja kurinpitolautakunnan työnjaon
päällekkäisyys valvonta- ja kurinpitoasioiden
käsittelyssä poistettaisiin keskittämällä kanteluiden
käsittely uudelle valvontalautakunnalle. Oikeuskanslerin
rooliin ei tulisi muutoksia. Valvontamenettely voisi, kuten nykyisinkin, tulla
vireille asianajajan asiakkaan tai tämän vastapuolen
kantelusta liiton oman valvonnan yhteydessä,
oikeuskanslerin vaatimuksesta taikka tuomioistuimen ilmoituksesta.
Nykyisistä kurinpidollisista seuraamuksista poistettaisiin
julkinen varoitus, ja uutena seuraamuksena tilalle tulisi mahdollisuus
määrätä seuraamusmaksu, joka olisi
suuruudeltaan vähintään 500 ja enintään 15 000
euroa.
Asianajajakuntaan kuulumattomien valvontalautakunnan jäsenten
painoarvoa lisättäisiin nykyisestä. Nykyisen
Asianajajaliiton valtuuskunnan valitseman kurinpitolautakunnan yhdeksästä jäsenestä
puheenjohtaja,
varapuheenjohtaja ja viisi jäsentä ovat asianajajia
ja vain kaksi asianajajakuntaan kuulumattomia. Esityksen mukaan valvontalautakuntaan
kuuluisi edelleen yhdeksän jäsentä. Näistä puheenjohtaja
ja viisi jäsentä olisivat asianajajia, ja heidät
valitsisi Asianajajaliiton valtuuskunta. Kolme asianajajakuntaan kuulumatonta
jäsentä, siis kolmanneksen koko vahvuudesta, nimittäisi
valtioneuvosto. Ennen näiden jäsenten nimittämistä oikeusministeriö pyytäisi
Asianajajaliitolta lausunnon heidän sopivuudestaan tehtävään.
Tämä liiton vahva sananvalta on katsottu perustelluksi,
koska kysymys on kuitenkin ammattikunnan sisäisestä valvonnasta
ja liitto myös rahoittaa tämän valvontalautakunnan
toiminnan. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa on vielä jonkin
verran vahvempi ulkopuolinen edustus tässä valvontalautakuntaa vastaavassa
elimessä. Mutta joka tapauksessa tässä kasvaisi
tuo edustus yhdellä, siis kolmannekseen koko lautakunnan
kokoonpanosta.
Valvontalautakunta käsittelisi ja ratkaisisi asiat
yleensä jaostoissa. Ratkaisukokoonpanoon kuuluisi aina
vähintään yksi asianajajakuntaan kuulumaton,
siis ulkopuolinen jäsen. Menettely olisi lähinnä kirjallista,
mutta sekä lautakunta että sen jaosto voisivat
järjestää suullisia käsittelyitä.
Kuten nykyisin kurinpitolautakunnan, myös tämän
tulevan valvontalautakunnan päätöksistä voisi
valittaa Helsingin hovioikeuteen. Muutoksenhakuoikeutta jonkin verran
myös laajennettaisiin. Nykyisin oikeuskansleri voi hakea muutosta
kaikkiin päätöksiin mutta asianajaja vain
ratkaisuun, jolla hänet on erotettu Asianajajayhdistyksen
jäsenyydestä tai hänelle on annettu julkinen
varoitus. Nyt tätä oikeutta lavennettaisiin.
Myös palkkioriita-asiat tulisivat tälle samalle valvontalautakunnalle.
Nykyisin asianajajansa laskuun tyytymätön asiakas
voi lain mukaan vaatia palkkion alentamista välimiesmenettelyssä. Tämä menettely
on asiakkaalle maksuton, mutta se on toisaalta umpiperä,
elikkä jos tällaisen linjan valitsee, sieltä ei
pääse sitten valittamaan eteenpäin saatavasta
päätöksestä. Ongelmaksi on koettu
juuri se, että välimiehet ovat Asianajajaliiton
sääntöjen mukaisesti asianajajia, samoin
kuin se, että menettelyssä annettu päätös
on lopullinen. Siitä ei voi valittaa eikä asiaa
voi enää viedä käräjäoikeuden
ratkaistavaksi.
Esityksen mukaan välimiesmenettelystä luovuttaisiin
mutta asiakas voisi jatkossa pyytää valvontalautakunnalta
suosituksen kohtuullisesta palkkion määrästä.
Palkkioriita-asiat käsiteltäisiin lautakunnan
jaostossa, jonka puheenjohtajana toimisi tällöin
aina asianajajakuntaan kuulumaton, siis neutraali, ulkopuolinen
jäsen. Lautakunnan ratkaisu olisi kuluttajavalituslautakunnan
päätöksen tapaan suositus, joka ei oikeudellisesti
sitoisi asiakasta tai asianajajaa, vaan suositukseen tyytymätön
voisi viedä palkkioriita-asian käräjäoikeuteen.
Näin tästä umpiperästä päästäisiin
irti ja muutoinkin tämä valvontalautakunnan rooli
näissä palkkioriita-asioissa vastaisi hyvin pitkälle
kuluttajavalituslautakunnan tapaista kontrollia, halvempaa, edullisempaa
ja nopeampaa kuin tuomioistuimeen asian vieminen, mutta siis asiakas
voisi aina viedä vaihtoehtona tälle palkkioasian
riita-asiana käräjäoikeuteen tai kuluttajavalituslautakunnan
käsiteltäväksi.
Esityksellä lisättäisiin myös
näitten kurinpito- ja valvonta-asioiden avoimuutta siten,
että Asianajajaliiton velvollisuus olisi pitää erityistä julkista
päiväkirjaa sen kautta käsiteltäviksi
tulevista kurinpidollisista asioista ja palkkioriita-asioista. Päiväkirja
sisältäisi käsiteltäväksi
tulevan asian yksilöintiä varten tarpeelliset
tiedot sekä tiedon asian lopputuloksesta. Kustakin kurinpitoasian
ratkaisusta ja palkkioita koskevasta suosituksesta tulisi laatia
erillinen julkinen ratkaisuseloste. Se sisältäisi
pääpiirteisen selostuksen siitä, mistä asiassa
on ollut kysymys, sekä ratkaisun lopputuloksen. Seloste
laadittaisiin lain mukaan niin, ettei siitä ilmene asianajajan
salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia seikkoja.
Kuten alussa viittasin, tätä on valmisteltu
yhdessä Asianajajaliiton kanssa ja laajassa yksituumaisuudessa.
Vaikka tässä siis saadaan vahvempaa ja julkista
luottamusta tähän valvontamenettelyyn näiden
ulkopuolisten edustajien lisäämisellä,
niin Asianajajaliitto on tähän ollut valmis.
Aivan viime vaiheessa tuli erimielisyyttä ulkopuolisten
jäsenten nimeämistavasta. Työryhmä oli
esittänyt, että nämä nimeäisi
tuomarinvalintalautakunta. Tämä tuomarinvalintalautakuntahan
on kuitenkin valtioneuvoston nimeämä, ja se tuomarinimityksissä tekee
ehdotuksen valtioneuvostolle ja tasavallan presidentille. Olisi
aika nurinkurista, että tässä asianajajavalvontalautakunnan
tapauksessa tapahtuisi toisin päin eli tuomarinvalintalautakunta
olisi valtioneuvoston ehdotuksesta tehnyt itse nimityksen valinnan.
Tästä syystä järjestely vaihdettiin,
ja tämän ehdotuksen mukaan valtioneuvosto nimeäisi
nämä ulkopuoliset jäsenet Asianajajaliittoa
kuultuaan. Käytännössähän
liitolla olisi veto-oikeus niin, että heidän soveltumattomaksi
katsomaansa jäsentä ei voitaisi nimetä.
Toinen vaihtoehto on, että tämä ehdotus
kulkisi vielä tuomarinvalintalautakunnan kautta valtioneuvostolle
nimettäväksi. Molemmat ovat mahdollisia.
Asianajajaliitto näytti pitävän tätä nyt
ehdotettua vallan mullistavana, asianajajakunnan riippumattomuutta
loukkaavana asiana, mutta jos he näin katsovat, silloin
he katsovat, että esimerkiksi muissa Pohjoismaissa vastaavat
elimet loukkaavat asianajajien riippumattomuutta. Siellä yleensä on
isompi tämä ulkopuolisten jäsenten edustus
ja sen nimeää juuri valtakunnan hallitus. Saman
tyyppinen ratkaisu kyllä sopii meidänkin oikeuskulttuuriimme,
eikä se loukkaa esimerkiksi näitä alussa
viittaamiani Euroopan neuvoston suosituksia.
Mutta molemmat vaihtoehdot ovat varmaan eduskunnassakin käytettävinä,
jos tähän halutaan puuttua. On muistettava, että valtioneuvosto
nimittää eri asiantuntijatahoja kuultuaan esimerkiksi
kuluttajavalituslautakuntaa, joka paljon laveammalla toimenkuvalla
ratkaisee kuluttajariitoja ja saman tyyppisiä asioita kuin
mitä tämä asianajajalain mukainen valvontalautakunta
asianajajien kohdalla ratkaisisi.
Mutta toivottavasti tämä asia saadaan ripeästi eduskunnassa
käsitellyksi, jotta Asianajajaliitto myöskin omat
sääntönsä voi muuttaa sen mukaisesti
ja päästään niin asianajajien
kurinpitoasioissa kuin näissä palkkioriita-asioissa
nykyistä parempaan, oikeusturvaa paremmin tuottavaan järjestelyyn.
Keskustelu päättyy.