Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Eurooppayhtiöasetusta Euroopan unionissa
valmisteltiin pitkään ja hartaasti. Lainsäädäntö eurooppalaisella
tasolla tulee voimaan lokakuussa.
Eurooppayhtiö perustuu unionin neuvoston asetukseen,
joka sisältää yhtiöoikeudelliset
säännökset, ja direktiiviin, jossa säädetään
henkilöstön tiedonsaantioikeudesta ja oikeudesta
osallistua eurooppayhtiön hallintoon. Neuvoston asetuksen
perusteella Suomi ja muut jäsenvaltiot ovat velvollisia
säätämään tietyistä asetusta
täydentävistä seikoista ja oikeutettuja
säätämään tietyistä asetuksen
pääsäännöistä poikkeavista
tai asetusta täydentävistä seikoista,
ja juuri tätä tämä voimaansaattamislaki
nyt tarkoittaa. Hallituksen esitys sisältää eurooppayhtiöasetusta
täydentävät säännökset,
joista tämän yhteisen järjestelyn mukaan
on säädettävä tai voidaan säätää kansallisesti.
Ehdotuksen tavoitteena on, että eurooppayhtiötä koskeva
sääntely vastaisi mahdollisimman pitkälti
julkisia osakeyhtiöitä koskevaa kansallista sääntelyä.
Ehdotuksessa otetaan myös huomioon sellaiset osakkaiden
ja velkojien tarpeet, jotka liittyvät sulautumiseen tai
kotipaikan siirtämiseen toiseen valtioon. Näyttää siltä,
että muiden Eta-valtioiden lainsäädäntöehdotukset
ovat saman suuntaisia. Eurooppayhtiöhän herkemmin siirtyisi
yli rajojen, ja on suurempi tarve joustavista säännöksistä koskien
kotipaikan siirtoa. Jos sellaisia ennestään ei
kansallisissa yhtiölaeissa ole ollut, niin nyt ne tulevat
viimeistään tarpeellisiksi.
Eurooppayhtiöön liittyvä työntekijöiden
osallistumista koskeva kansallinen sääntely valmistellaan
työministeriön puolella, ja sen ehdotuksen on
määrä valmistua toukokuun aikana. Käytännössä eurooppayhtiötä ei
voida rekisteröidä Suomessa ennen työlainsäädännön
muutosten voimaantuloa.
Sosiaali- ja terveysministeriön johdolla selvitetään
lisäksi erikseen tapaturmavakuutustoimintaa koskevan erityissääntelyn
tarvetta. Vakuutusyhtiöthän voivat olla myös
ensimmäisten joukossa, jotka tätä eurooppayhtiömallia
käyttävät, ja myös näiden
valvontamekanismien ja vakuutuslainsäädännön
tarkistaminen tässä mielessä on syytä tehdä hyvissä ajoin.
Eurooppayhtiö on EU:n asetukseen perustuva osakeyhtiömuotoinen
yritys, joka voidaan rekisteröidä EU:n jäsenvaltiossa
tai muussa Eta-valtiossa. EU:n asetuksessa säännellään
yksityiskohtaisesti lähinnä eurooppayhtiön
perustamista, yhtiön kotipaikan siirtämistä toiseen
valtioon sekä eurooppayhtiön muuttamista sen kotipaikan
kansallisen lain mukaiseksi julkiseksi osakeyhtiöksi. Muilta
osin eurooppayhtiöön sovelletaan yleensä sen
kotipaikan valtion julkisia osakeyhtiöitä koskevaa
lainsäädäntöä. Kotipaikan kansallinen
laki täydentää asetusta myös
silloin, kun jotakin seikkaa ei säännellä kattavasti
tässä EU-normistossa.
Eurooppayhtiötä kohdellaan aivan vastaavalla
tavalla kuin sen kotipaikan jäsenvaltion lain mukaista
julkista osakeyhtiötä. Eurooppayhtiöön
sovelletaan siten esimerkiksi verotusta, työsuhteita ja
työoloja, kilpailuolosuhteita, kuluttajansuojaa, ympäristönsuojelua,
immateriaalioikeuksia ja yhtiön maksukyvyttömyyttä koskevaa kansallista
ja EU-sääntelyä aivan vastaavalla tavalla
kuin muihin yhtiöihin.
Eurooppayhtiön perustaminen poikkeaa näistä kansallisista
yhtiöiden perustamisista. Siinä on tarkoin määrätty
ne viisi eri tapaa, miten oikeushenkilöiden toimesta eurooppayhtiö voi
syntyä. Luonnolliset henkilöt eivät voi
olla perustajina. Eurooppayhtiö voidaan perustaa esimerkiksi
siten, että vähintään kaksi
eri jäsenvaltioihin rekisteröityä julkista
osakeyhtiötä sulautuu jonkin perustajayhtiön
kotivaltiossa tai muussa Eta-valtiossa rekisteröitäväksi
eurooppayhtiöksi, tai siten, että Eta-valtiosta
oleva julkinen osakeyhtiö, jolla on ollut vähintään
kahden vuoden ajan tytäryhtiö toisessa Eta-valtiossa,
muutetaan eurooppayhtiöksi. Jos on olemassa jo valmis monessa
maassa toimiva konsernirakenne, sellainen voidaan muuttaa eurooppayhtiöksi.
Mihin eurooppayhtiötä sitten tarvitaan? Sen avulla
Eta-valtioista olevat osakeyhtiöt ja muut yksityis- ja
julkisoikeudelliset oikeushenkilöt voivat järjestää yritysrakenteita
yli valtiollisten rajojen. Eurooppayhtiömuodon valittuaan
yhtiö voi myöhemmin siirtää kotipaikkansa
toiseen Eta-valtioon huomattavasti helpommin kuin nykyisillä yhtiömalleilla.
Julkilausuttukin tavoite on, että eurooppayhtiömuotoa
käyttämällä yritykset voivat
vaihtaa kotimaata sen mukaan, mikä valtio tarjoaa yrityksen
parhaana pitämän toimintaympäristön.
Eurooppayhtiömuotoa käyttämällä monikansallinen
yritys voi useissa tapauksissa luopua kalliista tai turhan hankalasta
konsernirakenteesta. EU:n komissio on arvioinut, että konsernirakenteista
luopuminen vähentää huomattavasti yhtiöiden
hallintokustannuksia. Tästä hyötyvät erityisesti
luvanvaraista luotto-, rahoitus- tai vakuutustoimintaa useammassa
valtiossa harjoittavat suuremmat yritykset.
Yksityisten osakeyhtiöiden mahdollisuutta käyttää eurooppayhtiömuotoa
rajoittaa olennaisesti se, että ne eivät voi käyttää tiettyjä yhtiön perustamistapoja,
esimerkiksi sulautumista. Myös 120 000 euron vähimmäispääomavaatimus
rajoittaa eurooppayhtiömuodon käyttöä pienissä ja
pienehköissä yrityksissä.
Käytännössä uuden yhtiömuodon
suosioon vaikuttaa olennaisesti se, miten yhtiön perustamista,
kotipaikan siirtoa ja toimintaa verotetaan. Perustamisen, kotipaikan
siirron ja valtiolliset rajat ylittävän osingonmaksun
osalta verosääntelyn muutostarve liittyy verodirektiiveihin,
joiden muutokset ovat vielä valmisteluvaiheessa Euroopan
unionissa, tämä kovin pitkään
hiertänyt veropaketti, joka on tarkoitus saattaa voimaan
vuoden 2005 alussa. Se on tavallaan ennakkoehto, että saataisiin
reilummat pelisäännöt tälle
mahdolliselle ja todennäköisellekin verokilpailulle
ensimmäisten eurooppalaisyhtiöiden jo melko pian
syksyllä syntyessä.
Mahdollisuus kotipaikan siirtämiseen lisää siis
Eta-valtioiden välistä kilpailua yrityksistä. Esimerkiksi
suomalaisten vakuutusyhtiöiden EU-lainsäädäntöä korkeammat
vakavaraisuusvaatimukset saattavat joissakin tapauksissa kannustaa
vakuutusyhtiötä siirtämään
kotipaikkansa sellaiseen jäsenvaltioon, jossa vakavaraisuusvaatimukset
ovat lievemmät. Tämä ei tietenkään koske
sellaista lakisääteistä vakuutustoimintaa, jonka
harjoittajan kotipaikan on oltava Suomessa. Tietysti tässäkin
täytyy markkinavaikutukset ottaa huomioon. Se voi olla
merkittävä negatiivinen viesti taas kuluttajille,
asiakkaille, jos pelkästään tällaisilla
syillä, kuten heikompien tai matalampien vakavaraisuusvaatimusten
takia, lähdetään kotipaikkaa siirtämään
toiseen valtioon.
Kotipaikan siirtomahdollisuus voi osaltaan vaikuttaa siihen,
miten yhtiön kotipaikan perusteella määräytyvää lainsäädäntöä tulevaisuudessa
kehitetään esimerkiksi yhtiö-, vero-
ja työoikeuden alalla sekä kansallisesti että EU-tasolla.
Eteläisten naapurivaltioidemme ensi viikonloppuna alkava
EU-jäsenyys lisää painetta erityisesti
verotuksen kehittämiseen.
Eurooppayhtiömuodolla ei ole välittömiä vaikutuksia
osakkaiden ja muiden sijoittajien asemaan, jos näiden oikeudet
yhtiön perustamisessa ja kotipaikan siirrossa varmistetaan
hallituksen esittämällä tavalla. Sulautuminen
toiseen valtioon voi kuitenkin lisätä olennaisestikin
piensijoittajien sijoitusten säilytyskuluja, kun vastaanottavissa
valtioissa ei yleensä ole vastaavaa ilmaissäilytysmahdollisuutta
kuin Suomessa.
Eurooppayhtiömuodolla ei näyttäisi
olevan välittömiä taloudellisia vaikutuksia
suomalaisten yhtiöiden henkilöstön kannalta.
Yleensä eurooppayhtiömuodon käyttäminen
ei ainakaan huononna suomalaisten työntekijöiden
mahdollisuuksia osallistua yhtiön hallintoon.
Tämä esitys pohjautuu oikeusministeriön
viime toukokuussa asettaman työryhmän pohjaehdotukseen.
Se valmistui joulukuussa, ja sen jälkeenkin valmistelu,
viimeistely, on sujunut aika laajassa yhteistyössä eikä tässä ole
jäänyt erimielisiä kohtia. Hiukan ongelmallisempi
on se työministeriön puoleinen valmistelu ollut
juuri työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen
jossain määrin eriävien näkemysten
vuoksi, mutta myös sieltä uskon löytyvän
aivan hyväksyttävän mallin. Kokonaisuutena
Suomi pystyisi pysymään tässä aikataulussa
elikkä saattamaan nämä kansalliset lainsäädännön
muutokset ennen lokakuun 8. päivää voimaan
ja olisimme siinä mielessä valmiita vastaanottamaan
ensimmäiset eurooppayhtiöt ja tietysti toimimaan
näillä äsken viittaamillani aloilla siten,
että niin suomalaisten omien julkisten osakeyhtiöiden
kilpailukyky kuin tulevien eurooppayhtiöidenkin kilpailukyky
on turvattu ja Suomi ei olisi ajamassa yhtiöitä pois
tätä helpottavan kotipaikan siirtämisen
menetelmää käyttäenkään.
Keskustelu päättyy.