3) Hallituksen esitys laeiksi kemikaalilain sekä rikoslain
44 luvun 1 §:n ja 48 luvun 1 §:n
muuttamisesta
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan mietintö lähtee
siitä, että tämä lakiesitys
on tarpeellinen, ja valiokunta esittää tätä lakiesitystä muutettavaksi
uudella 44 §:llä, jonka tarve johtuu valtuussäännöksen
puuttumisesta Reach-asetuksessa säädettyjen poikkeusten
myöntämiseksi. Tämä on sinänsä hyvin
tekninen muutos.
Puhemies! Haluan kiinnittää huomiota valiokunnan
mietinnössä sivulla 3 olevaan huomioon siitä,
että resurssit jälleen kerran nousevat ympäristöasioissa
esiin, tällä kertaa siis neuvontapalvelujen asianmukaisen
järjestämisen osalta. Nyt näitä neuvontapalveluja
tämän tärkeän lainsäädännön
onnistumiseksi on hoidettu jotakuinkin väliaikaisilla järjestelyillä.
Tämä ei pidemmän päälle
tule onnistumaan.
Valiokunta on tähän asiaan kiinnittänyt
jo aikaisemminkin huomiota, ja haluaisimme, että hallitus
ottaisi nämä terveiset nyt tosissaan ja turvaisi
kemikaalilainsäädännön oikeanlaisen
tulkinnan ja myöskin yrityksille suunnattavan neuvontapalvelun,
koska varsinkin pienemmillä yrityksillä voi olla
todellisia vaikeuksia selviytyä tästä hyvin
haasteellisesta lainsäädännöstä ja
sen toteuttamisesta ilman näitä kunnollisia neuvontapalveluja.
Puhemies! Totean vielä lopuksi, että tämä valiokunnan
mietintö, jossa on siis tämä yksi uusi pykälälisäys,
on yksimielinen esitys.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli lyhyesti
tämän valiokunnan mietinnön. Tietysti
meille, jotka olemme valiokunnassa, asia on helppo todeta, mutta
vaikuttaa siltä, että tätä ympäristövaliokunnan
mietintöä 4 ei ole jaettu kansanedustajille pöytäjakeluna.
Tässä mielessä on tietysti vähän
hankala sitä asiaa koko salin kannalta käsitellä.
Mutta toteaisin itse tähän keskusteluun valiokunnassa
ja ympäristövaliokunnan yksimieliseen mietintöön,
että nimenomaan resurssikysymys on ollut se ongelma, joka
tässä on edelleenkin tämän kemikaalilain
ja Reach-asetuksen toteuttamisessa.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänämme
on kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista
koskeva EY-asetus. Tämä lainmuutos on tarpeellinen,
ja se on jatkoa suureen kemikaalilainsäädännön
uudistukseen eli Reachiin. Kemikaalien luokitus, merkitseminen ja
pakkaaminen koskee hyvin laajaa joukkoa yrityksiä ja myös
kuluttajia. Myös kuluttajien on siis ymmärrettävä nämä uudet
merkinnät, joita on tulossa. Koska säädöksen
kohteena on laaja joukko yrityksiä ja kemikaaliasioiden
hoito vaatii erikoisasiantuntemusta, on yritysten neuvontapalvelu
todella tarpeellinen.
Kemikaalineuvonnan palvelut ovat koetuksella erityisesti vuonna
2010, jolloin yrityksille on sekä ensimmäinen
Reach-rekisteröinti että sitten tämän
lainsäädännön mukainen luokitus-
ja merkintäilmoitusten jättämisen takaraja.
Kemikaalineuvonta vaatii tosiaan erikoisasiantuntemusta, ja resurssitarpeita
ei voida mitata yksinomaan pääluvun mukaan. Valtion
tulisikin yhä enemmän pyrkiä ratkaisemaan
näitä ruuhkahuippuja joustavin järjestelyin.
Asiantuntijoiden liikkuvuutta eri valtion organisaatioiden välillä tulee
lisätä. Myös ulkopuolisia palveluja voidaan
aivan hyvin käyttää tällaisten
ruuhkahuippujen purkamiseen, eli tarvitaan ihan uudenlaista ajattelua
ja myös erikoisasiantuntijuuden vaatimusten ratkaisemista
valtionhallinnossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota tähän
samaan asiaan, josta tässä jo useampi puheenvuoro
on käytetty, ja tähän muotoon, millä tavalla
valiokunta lähestyy eduskuntaa tässä resurssiasiassa.
Täällähän lukee sillä tavalla
sivulla 2, että valiokunta korostaa, että tarvittavat
viranomaisresurssit Reach-asetuksen asianmukaiseksi täytäntöönpanemiseksi
ja erityisesti neuvontapalvelun järjestämiseksi
on turvattava.
Kun Suomi on välttämättömästi
halunnut omalle maaperälleen näitten asioitten
keskusvirastohoidon, niin mikä oli se viisaus, että tämä ei ole
velvoittavana pontena, vaan se on pelkkänä tämmöisenä korostamisena?
Tätähän ei edes tule luetuksi, kun tätä ei
ole edes kursivoitu. Tässä pitää olla
jo ihan syvällistä harrastuneisuutta näitä asioita
kohtaan, että huomaa, mitä te yritätte
sanoa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan totta, että ympäristöhallinnon
resurssit ovat tällaistenkin lakien ja säädösten
seurauksena tiukemmalla. Kyse on kuitenkin myös ympäristöhallinnosta
kokonaisuudessaan, ja olisi varmaan syytä sekä ministeriössä että ympäristökeskuksissa
miettiä, käytetäänkö resursseja
oikein, onko haalittu liikaa tehtäviä esimerkiksi
sellaisissa asioissa, joissa kuntien päätökset
voisivat hyvinkin riittää. Uskon, että näin
olisi käytettävissä olevien varojen paremmalla
kohdentamisella saatavissa parempaa hyötyä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Huoli kemikaalivalvonnan resurssien riittävyydestä on
varmasti aiheellinen. Toki tällä hetkellä kemikaalivalvontaa
tekee usea eri viranomainen. Valtiovarainministeriössä on
paraikaa käynnissä työ, jossa sitten
selvitetään, voitaisiinko näitä käytössä olevia
resursseja yhdistämällä saada ikään
kuin vielä tehokkaampaan käyttöön kuin
ne tällä hetkellä ovat. Toivottavasti
se osaltaan auttaa tässä asiassa.
Mutta kyllä tuo valiokunnan huoli tämän
kemikaalivalvonnan toteutumisesta on aivan aiheellinen. Ed. Pulliainen
täällä sanoi, että täytyy olla
suurta harrastuneisuutta, että sieltä sen löytää.
On hyvä, että sitä harrastuneisuutta
eduskunnasta löytyy. Mutta uskon, että tuo meidän
viestimme on kyllä mennyt niin ympäristöministeriön
kuin valtiovarainministeriön tietoon.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä resurssit nousevat
täällä keskiöön ja
keskustelun aiheeksi. Sinällään ne tässä mietinnössä ovat
ehkä sivujuonteena. Näihin on puututtu useastikin
Reach-asetuksen yhteydessä, ja on selvää,
että resurssien on oltava kunnossa, kun tätä kemikaaliruuhkaa,
kemikaalirekisteröintiä, joka tästä asetuksesta
seuraa, puretaan, mutta ei se tarkoita sitä, että pitää pysyvästi
muodostaa arsenaalia tätä asiaa varten. Aivan
hyvin voidaan harkita juuri tällaisia toimenpiteitä,
kuten ed. Perkiökin täällä esitti,
näiden erilaisten poolien muodostamiseksi, jolloin tämän
tyyppisistä, resursseja vaativista ruuhkahuipuista selvitään. Tässä ympäristövaliokunnalla
oli mielestäni ihan rakentava keskustelu ja erilaisiakin
näkemyksiä tästä resurssitarpeen
hoitamisesta.
Puhemies:
Ed. Tiusanen on nyt pyytänyt kai toisen puheenvuoron.
Se ensimmäinen ei kadonnut täältä helpolla,
mutta nyt on toinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Kiitos, arvoisa puhemies! Niin, tähän tekniikkaan,
nyt ei ole kaikille jaettu tätä mietintöä,
mutta varsin moni on nyt käyttänyt puheenvuoron
ja pääosin siis valiokunnan jäsenet.
Arvoisa puhemies! Tosiaan tämä resurssikysymys
on sikäli epämiellyttävä, että tältä osin, mitä tämä puute
nyt koskee, hallitus itse silloin, kun se antoi Reach-asetuksesta
johtuvaa lainsäädäntöä eduskunnalle,
omassa hallituksen esityksessään sen liitteessä painotti
nimenomaan lisäresurssien tarvetta Suomen ympäristökeskukseen
ja Tuotevalvontavirastoon. Kuitenkaan niitä ei tullut,
ei myöskään vuoden 2009 budjetin valmistelussa
niitä otettu huomioon. Ja tässä näkökulmassa
on tietysti hankala sitten liikkua siihen suuntaan, että voitaisiin
nopealla tavalla toteuttaa Reach-asetuksen vaatimia tehtäviä.
Arvoisa puhemies! Uskon, että tässä olisi
kyllä myös talousvaliokunnalla ja koko eduskunnalla
tarvetta aktivoitua.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä valottaa ed. Pulliaiselle,
että tämä EU:n mainittu Kemikaalivirasto
on verottanut viranomaisresursseja Suomessa. Parhaat, terävimmät päät
ovat siirtyneet juuri viraston palvelukseen, ja tällä tavalla
resurssit ovat tavallaan heikentyneet näin laadunkin puolesta
siellä viranomaispuolella.
Tähän itse asiaan pitää myös
kiinnittää huomiota koulutuksessa, eli tätä erikoisasiantuntijuutta
liittyen kemikaaliviranomaistehtäviin tullaan Suomessa
tulevaisuudessakin tarvitsemaan, ja se on myös koulutuskysymys.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiölle ihan kommenttina, että tämä on
tiedossa. Sen takia minä sen puheenvuoron käytin,
koska tämä asia ei auennut nyt kerta kaikkiaan
minusta sillä tavalla kuin sen asiaankuuluvasti olisi pitänyt
aueta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kemikaalien käyttö lisääntyy
maailmassa ja Suomessa ja se on erittäin tärkeä asia
niin työpaikoilla kuin kotitalouksissa ja missä vaan.
Tuntuu omituiselta, jos ei ole koulutuksesta huolehdittu, niin kuin
ed. Perkiö täällä peräänkuulutti.
Kyllä nämä asiat pitäisi jo
ennakoida niin hallituksen kuin ministereittenkin varsinkin, kun
meillä on tämä Kemikaalivirasto täällä Suomessa,
nyt saatiin vihdoin viimein. En tiedä, kuinka laaja se
on ja miten se täällä toimii, ei ole
eduskunnassa ainakaan kerrottu, mutta tämänhän
pitäisi olla nyt mallimaa tässä mielessä,
kun ollaan tämmöisen viraston isäntämaa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kemikaaliviraston startti on käsitykseni mukaan
ollut hyvä Suomessa, rekrytoinnissa on onnistuttu ja Suomi
on saanut kiitosta siitä, että tämmöisen
keskusviraston rekrytoinnissa myös työntekijöitten
muita tarpeita on hyvin huomioitu. Palaan asiaan siltä osin,
että kun tuota kemikaalilainsäädäntöä EU:ssa
valmisteltiin, niin kuviteltiin, että tässä esirekisteröinnissä,
joka vaihe siis nyt on ohi, ehkä tavoitellaan jotain 150 000—200 000:ta
rekisteröityä ainetta, ja käytännössä tuo
esirekisteröintien määrä on
noin kymmenkertainen. Tämä myös korostaa
sitä, että ehkä on hiukka yllätys
tuo käsittelyjen ja resurssien tarve, mutta toisaalta tästä voinee
myös päätellä sen, että kun
Suomi sai Kemikaaliviraston, tämän kyseisen viraston
painoarvo tulee tulevaisuudessa nousemaan ja on hyvin mahdollista, että siitä kasvaa
suurempi virasto kuin sitä myönnettäessä kuviteltiinkaan.
Siinä mielessä tällä on myös
hyvät seurausvaikutukset meille Suomeen.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Kemikaaliviraston sijoituspaikan käsittelyssä käytiin
pitkä prosessi ja Suomi onnistui hyvin. Nyt on huolehdittava
siitä, että pidämme kansallisesta maineestamme
korkean osaamisen maana hyvää huolta ja siitä,
että meillä resurssit varmistetaan. Yhdyn niihin
näkemyksiin, jotka ovat tätä asiaa tukeneet.
Yleiskeskustelu päättyi.