3) Hallituksen esitys eduskunnalle Seychellien kanssa veroasioita
koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ja
valiokunnan mietinnössä on kyse Seychellien kanssa
veroasioita koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä.
Laajemmin, herra puhemies, on kyse siitä, että tiedonvaihtoa
vahvistamalla eri maiden viranomaisten ja ennen kaikkea tällaisten...
(Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos sopii, niin tässä välissä huomauttaisin
arvoisille edustajille, että täällä on
istunto käynnissä ja edustaja Zyskowiczilla on
puheenvuoro. Pyydän siirtämään
kaikki neuvottelut salin ulkopuolelle. Tämä koskee
kaikkia edustajia. — Edustaja Zyskowicz, olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Huomautan ensinnäkin, että ajankäyttöä mittaava
kello kävi sinäkin aikana, kun puhemies käytti
puheenvuoron. Ehkä tämä vaatii jotain
tarkistamista tähän järjestelmään.
Puhemies:
Arvoisa edustaja, aika lähti juuri uudelleen juoksemaan.
(Naurua)
Okei, kiitos, herra puhemies.
Eli kuten sanoin, kyse on siis tietojenvaihtoa koskevasta asiasta,
joka on tärkeätä eri maiden veroviranomaisten
välillä ja ennen kaikkea myös tällaisten,
voi sanoa, veroparatiisimaiden viranomaisten ja suomalaisten viranomaisten
välillä. Laajemmin on kyse harmaan talouden torjunnasta,
laajemmin on kyse pyrkimyksestä eri tavoin saattaa verovelvollisiksi
myös ne suomalaiset, jotka pyrkivät laittomasti
veroja välttämään veroparatiisien
ja muiden järjestelyjen avulla.
On hyvin tärkeätä, että nykyinen
pääministeri Kataisen hallitus on ottanut harmaan
talouden ja talousrikollisuuden torjunnan yhdeksi ihan keskeiseksi
painopisteekseen, koska kaikki ne verot, jotka harmaan talouden
tekijät ja taloushuijarit onnistuvat välttämään,
tulevat muiden veronmaksajien maksettavaksi. Tämän
lisäksi, jos toimitaan siten, että jätetään
verot ja muut lakimääräiset suoritukset
maksamatta jossakin yritystoiminnassa, se merkitsee sietämätöntä kilpailuetua näille
talousrikollisille suhteessa rehellisiin yrittäjiin. Tällaista
ei voida hyväksyä. Eli kannustan Kataisen hallitusta
kaikin tavoin toteuttamaan ohjelmassaan olevia tärkeitä pyrkimyksiä harmaan
talouden vähentämiseksi.
Herra puhemies! Sanon lopuksi, että uskon vakaasti
siihen, että ne panostukset, jotka tälle puolelle
taloudellisesti asetetaan, saadaan moninkertaisesti takaisin, kun
työ tuottaa hedelmää.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Jyrki Kataisen hallituksen keskeisiä tavoitteita — ja siihen
kohdistuu paljon työkaluja — on harmaan talouden
kitkeminen, torjuminen. Se, että teemme verosopimuksia,
on erittäin tärkeä osa tätä työtä.
Näitä verosopimuksia tulee nyt kovalla vauhdilla,
ja se osoittaa sitä aktiivisuutta, mikä hallituksella
on.
Me emme voi päättää siitä verotasosta,
mikä Seychelleillä on, mutta me voimme pitää huolta siitä,
että se tulo, joka syntyy yrityksille tai yksityishenkilöille
Suomessa, verotetaan täällä eikä jossakin
muualla. Tuo verotaso Seychelleillä ei saa olla kilpailuetu,
vaan todellakin sääntöjen pitää olla
oikeudenmukaisia. Ymmärrän, että joku saattaa
mielellään mennä Seychelleille, varsinkin
talvella, mutta sekään ei ole perustelu sille, että voidaan
veroja pyrkiä välttämään.
Tässä suhteessa on tärkeätä,
että tietojenvaihto toimii ja että viranomaiset
käyttävät sitä aktiivisesti,
eli tämä tarkoittaa sitä, että jos
on epäilyjä, että on pyritty kätkemään
varoja jonnekin tai näyttämään
tuloa jossakin muualla kuin Suomessa epäoikeudenmukaisin
perustein, niin veroviranomaisten pitää välittömästi
pyrkiä siitä kysymään. Meillä on
aika hyviä kokemuksia siitä, että nämä tiedot
on suhteellisen helppoa saada viranomaisilta silloin, kun tällainen
tietojenvaihtosopimus on käytettävissä.
Voi sanoa, että Ruotsi on Euroopassa tässä suhteessa
erittäin hyvä esimerkki. Ruotsin hallitus, porvarillinen
hallitus, on ollut hyvin aktiivinen tässä suhteessa,
käyttänyt näitä instrumentteja
ja myös tällä tavalla kyennyt hankkimaan
merkittävästi verotuloja ja nimenomaan estämään sitten
myöskin verorikollisuutta, jossa pyritään käyttämään
veroparatiisivaltioita hyväksi.
Eli kaiken kaikkiaan nyt hallitus toimii aktiivisesti harmaan
talouden torjumiseksi, ja tämä on hyvä askel
tässä työssä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tiedonvaihtosopimus
verotusasioista Seychellien kanssa on erittäin hyvä askel,
ja juuri tämmöistä kansainvälistäkin
aktiivisuutta tarvitaan tuolla harmaan talouden torjunnassa. Yhtä lailla
hyviä ovat ne hallituksen pyrkimykset, toistaiseksi pyrkimykset,
myös kotimaisten viranomaisten tiedonvaihdon parantamiseksi harmaan
talouden kitkennässä täällä kotimaassa. Tässä Zyskowicz
ja Sasi kertasivat sitä, miten keskeinen nyt sitten uudessa
hallituksessa tuo harmaan talouden torjunta on, ja siihen todellakin
kuulemma aiotaan 80 miljoonaa peräti upottaa rahaa.
Viime perjantaina hiukan tästä asiasta täällä jo keskusteltiin,
ja nostin esille sen konkreettisen yksityiskohdan, että vaikka
teillä on hyvä pyrkimys torjua harmaata taloutta,
miksi sitten lähdette heikentämän kotitalousvähennyksen
ehtoja sillä tavoin, että alkaa olla kiikun kaakun
tavallisen suomalaisen eläkeläisen tai palkansaajan kannalta,
tarttuako jälleen siihen kenties yhä yleisempään
tarjoukseen, että entäpä jos tehdäänkin
asioita kuititta.
Kysyn nyt, kun valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Sasi on
paikalla ja oli tuolla hallitusohjelmaneuvotteluissa taloustyöryhmää vetämässä,
teittekö arvion, kuinka paljon menetetään työpaikkoja
kotitalousvähennyksen ehtojen ja ylärajan alennuksella,
kotitalousvähennyksen ehtojen heikennyksillä.
Monta sataa tai tuhatta työpaikkaa vuositasolla Suomessa
menetetään. Teittekö arvion, mikä tällä on
vaikutus verokertymään? Säästötoimenpiteenä sitä esittelette, mutta
käykö niin, että säästö vaihtuu
tulojen menetyksen myötä menetykseksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä yhteydessä on syytä lukea
käsittelyssä olevan asian otsikko, eli käsittelemme
hallituksen esitystä eduskunnalle Seychellien kanssa veroasioista
koskevista tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä.
Tästä me olemme kertaalleen jo aikaisemmin puhuneet,
ja siinä yhteydessä jo totesin, että silloin
oltiin liberaaleja, mutta ei ole tarve käydä kotitalousvähennyskeskustelua
uudelleen Sey-chellien veroasioita käsiteltäessä.
Tästä poiketen pidän kuitenkin perusteltuna,
että vielä sallitaan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajalle
mahdollisuus vastata, ja sitten toivon, että kotitalousvähennys
tulee käsiteltyä silloin, kun sen vuoro on, tai
sitten eduskunnan budjetin lähetekeskustelun yhteydessä,
jossa on kaikista asioista mahdollisuus puhua ensi viikolla. Mutta
tähän asiaan vielä asialistan ulkopuolelta
valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Sasi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen on oikeassa siinä,
että kotitalousvähennys on vähentänyt olennaisesti
harmaata taloutta ja nyt pienet urakat ja myöskin kotona
tehtävä työ, ne tehdään pääasiassa
kuitilla, koska se on siinä määrin hyödyllistä.
Asiaa todellakin käsiteltiin hallitusneuvottelujen talousryhmässä ja
siinä yhteydessä hyvin tarkkaan mietittiin sitä,
mitkä vaikutukset ovat siihen harmaaseen talouteen. Pitää muistaa ensinnäkin
se, että summia kasvatettiin siitä syystä,
että meillä oli lama-aika ja haluttiin torjua
lamaa. Nyt katsottiin, että summan alentamisella, varsinkin
kun kumpikin puoliso voi tehdä vähennyksen, ei
ole olennaista merkitystä harmaan talouden kannalta. Sitten
se osuus, joka on käytettävissä, onko
se 60 prosenttia, sekin nostettiin 50:stä 60:een laman
seurauksena, nyt se pudotettiin 45:een. Siitä viime kädessä sopivat
puolueiden puheenjohtajat, mutta tältäkin osin
tehtiin arvioita ja todettiin, että 50 prosenttia, joka oli
aikaisemmin käytössä, oli kuitenkin harmaan talouden
torjunnan kanssa hyvin toimiva ja katsottiin, että 45 prosenttia
tältäkään osin ei tee mitään
merkittävää eroa, eli emme usko, että se
vaikuttaa harmaaseen talouteen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten palaamme otsikon mukaiseen asiaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puheenjohtaja! On ilo havaita, että vaalien jälkeinen
hallitus on löytänyt uuden vaihteen harmaan talouden
torjunnassa ja siinä mielessä viime kaudella täällä pidetyt
puheet eivät ole menneet hukkaan.
Näistä pienten veroparatiisimaitten verosopimuksesta
on syytä havaita se, että päästäkseen pois
kansainvälisen talouden mustalta listalta ne tarvitsevat
tietyn määrän verosopimuksia niin sanottujen
puhtaitten maitten kanssa, esimerkiksi Suomen kanssa. Niiden etujen
mukaista on saada tämä maitten lukumäärä täyttymään
mahdollisimman pienillä mailla, kuten esimerkiksi Suomi.
Se on niille jollain lailla kivuttomampaa ja tuskattomampaa, se
on niiden etujen mukaista.
Nämä tietojen vaihtoon liittyvät
kysymykset tulisi kuitenkin nykymaailman aikana pystyä hoitamaan
automaattisesti, niin että viranomaisille tulee massajakeluna
ja sillä selvä. Nythän tämä perustuu
yksilöityyn pyyntöön ja siellä laiminlyödään
ilmoitusvelvollisuuksia, unohdetaan ja jos vaikka mitä,
ja seuranta on äärimmäisen vaikeata.
On täysin poikkeuksellista, jos joku sattuu jäämään
kiinni. Kiinnijäämisriski on olematon vielä tämänkin
jälkeen. Tämä on hyvin lyhyt ja pieni
askel eteenpäin.
Totean myös, että meillä on ihan
omassakin pesässä eli Suomenmaassa erittäin
hyvää kasvualustaa harmaalle taloudelle monella
suunnalla. Otan tässä yhden esimerkin, kun tässä yhteydessä on
pääomapuolen siirroista kysymys: hallintarekisterikäytäntö.
Miten on mahdollista, että voi nimettömästi
rahalla pelata vältellen veroseuraamuksia? Kun tällainen
asia on vireillä, niin toivon, että hallitus tuo
tänne sellaisen esityksen, että hallintarekisterin
osalta verottajan ote paranee ja vahvistuu eikä heikkene.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt tämä sopimus Seychellien
kanssa on mitä toivottavin sopimus nimenomaan harmaan talouden
kitkemiseksi. Uskoisin, että siitä koko eduskunta
voi kerrankin olla yksimielinen kaikkinensa.
Toivoisin myös, että tämä viitoittaisi
tietä suomalaisessa lainsäädännössä ja
siinä, että suomalaiset virkamiehet voisivat saada
tietoa toinen toisiltaan salassapitovelvollisuuden sitä estämättä niiltä osin
kuin kyse on harmaan talouden kitkemisestä ja harmaan toimialan,
rikollisen toiminnan, pois saamisesta tästä yhteiskunnasta.
Lisäksi toivoisin, että kun puhutaan harmaasta
taloudesta kotimaassa, niin kampaamojen, kauneussalonkien, parturien
osalta jätettäisiin alvi nostamatta, koska nämä ovat
potentiaalisia alueita, jotka omalta osaltaan lisäävät
harmaata taloutta Suomessa, mikäli nämä alvilliset
hinnat nousevat liian korkeiksi, niin että ihmiset eivät voi
niitä käyttää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Totean, että myöskään arvonlisäveroasia
Suomessa ei ole nyt käsiteltävänä.
Seuraava puheenvuoro otsikon aiheesta.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tämä liittyy totta kai harmaan
talouden haittojen kitkemiseen kansainvälisellä yhteistyöllä,
tietojenvaihdon avoimuuden lisääntymiseen, mutta
tämä korostaa myös laajemmin rajat ylittävän
järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa ja harmaan
talouden torjuntaa. Ja kyllä tähän säätelemättömän,
valvomattoman kasinokapitalismin kriisiin, jossa koko maailma järisee
lähiaikoina entistä pahemmin, liittyy myös
se, kuten Saksassa ja Ranskassa johto on joutunut myöntämään,
että veroparatiisit, veronkierto ja tämä harmaan
talouden kansainvälinen talousrikollisuus on pahentanut
tätä kriisiä, jossa pelurit ovat kotouttaneet
voittonsa ja sadat miljoonat syyttömät maksavat
erittäin rajusti nyt laskua. Tältä osin
tämä kuvaa myös sitä viime kaudella
SDP:n vaatimaa painotuksen muutosta, että puututaan harmaan talouden
ja pimeiden työmarkkinoiden kysymyksiin. Se on myös
turvallisuuskysymys juuri sen takia, että järjestäytynyt
rikollisuus pyrkii myöskin osaksi laillista liiketoimintaa.
Tältä osin hallitusohjelmassa on myös
kotimaisia toimia mainittu, mutta korostaisin edelleen, että kansainvälistä yhteistyötä
tarvitaan muun
muassa edistämään Suomessa toimivien ulkomaisten
työnantajien velvollisuutta rekisteröityä Suomeen
ja pimeän ulkomaisen työmarkkinan paremmaksi valvomiseksi
voimavarojen osalta ja myös kansainvälisen yhteistyön
kautta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys koskee nimenomaan
rahojen piilottamista veroparatiiseihin, ja äskeinen keskustelu koski
sitä, että laittomasti hankittua rahaa piilotetaan
kotimaassa tai ulkomailla. Mutta yhä suurempi ongelma meillä on
se, että aivan laillisin keinoin niin Euroopassa kuin kansainvälises- ti
kansainväliset konsernit siirtohinnoittelevat omaisuutensa
niin, että veroja pystytään välttämään
huomattavasti suuremmassa määrin kuin nyt puheena
olleen kotimaisen harmaan talouden keinoin. Esimerkiksi viime vuonna
konserniverotuksen osalta pystyttiin torjumaan monikymmenkertainen
määrä verotulojen menetyksiä kuin
pystyttiin näillä harmaan talouden torjuntayksikön
omilla keinoilla. Siksi on äärettömän
tärkeää, että niin eurooppalaisessa
kuin kansainvälisessä viitekehyksessä kiinnitetään
huo-miota siihen, että konsernien sisällä verotus
on oikeudenmukaista kansainvälisesti, ja toisaalta Suomen
kannalta, että Suomi pysyy kilpailuasetelmaltaan edullisena,
jotta voittoja kannattaa maksaa Suomeen ja näin ollen verotulotkin
kertyvät Suomeen. Tämä on paljon suurempi
kysymys kuin nämä sinänsä varsin
tärkeät yksittäiset harmaan talouden
torjunnan keinot.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Meinattiin päästä jo
edustaja Tiilikaisen avulla Seychelleiltä keittiöremontin
kimppuun, mutta onneksi tässä kohtaa puhemies
pysyy jämäkkänä.
On pakko edelleen toistaa sitä, että on tärkeätä,
että tässä kohtaa ymmärretään,
että harmaan talouden torjunnan yksi elementti on juuri
se, että meillä pystytään kansainvälisesti
torjumaan ja tilkkimään tätä aukkoa.
Verkkoa ei kurota umpeen yhdessä päivässä.
Täytyy lainsäädäntöä edistää,
ja tässä on se oikea askel, mikä myös
hallitusohjelmaan on oikein kirjattu, että pitää taloudellinen
kiertotie katkaista, jotta me pääsemme aidosti
harmaan talouden ytimeen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo
aiemminkin keskusteltiin asiasta, niin kyllähän
se niin on, että tämän hallituksen toimet
harmaan talouden torjumiseksi ovat todella hyvin suunniteltuja ja
isoa mittaluokkaa. Tähän hyvin vakavaan ongelmaan
ollaan nyt tartuttu vihdoinkin oikein isolla kädellä,
ja siihen tietenkin liittyvät sekä nämä kansainväliset
toimet että sitten toimet täällä kotimaassa.
Yhdyn ihan todella siihen huoleen, mikä täälläkin
on sanottu, tämän kansainvälisen kasinokapitalismin
ikävien seurauksien rajoittamisesta ja kaikenlaisen valvonnan
ja sääntelyn lisäämisen tarpeellisuudesta.
Tämä on yksi keino tietenkin tähän
kaiken kaikkiaan puuttua.
Minä kyllä nostan hallitukselle hattua siinä, että nyt
ihan myös taloudellisia resursseja löytyy harmaan
talouden torjuntaan aivan eri tavalla kuin viime kaudella. Ihan
hienoa, että keskusta on nyt asiasta kiinnostunut. Viime
kaudella saimme välikysymystä myöten
vähän kysellä, miksi tähän
hyvin vakavaan ongelmaan ei puututa tosissaan, mutta nyt onneksi
suunta on toinen.
Loppuun haluan, arvoisa puhemies, kyllä yhtyä edustaja
Saarisen huoleen tästä hallintarekisteriasiasta.
Siinähän oli uhka viime kauden lopulla, että käytäntöä löysennettäisiin,
ja niinhän ei tietenkään pidä käydä,
ja siksi hallitusohjelmaan kirjattiin, että tätä asiaa
tarkastellaan. Nimenomaan suunnan pitää olla tietenkin
tiukkeneva ja avoimempi, aivan kuten edustaja Saarinen tuossa aiemmin
totesi.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Keskustelu ja asian käsittely keskeytetään
ja sitä jatketaan ensi maanantaina 10.10.2011 pidettävässä täysistunnossa.