3) Laki tekijänoikeuslain sekä eräiden
muiden teollis- ja tekijänoikeuksiin liittyvien lakien
muuttamisesta
Jyrki Kasvi /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Saa nähdä, milloin ed. Kasvi pääsee
aloittamaan puheensa. Todellakin pyydän edustajia: Muuta
keskustelua kuin ed. Kasvin esitys ei ole nyt mahdollista tässä istuntosalissa
asiattomalla tavalla käydä. Kaikki neuvottelut
tämän salin sisällä keskeytetään
nyt ja ne käydään tämän
salin ulkopuolella. Tämä sali keskittyy kuuntelemaan
ed. Kasvin esitystä. — Ed. Kasvi on ystävällinen.
Kiitos, arvoisa puhemies. — Olisi vaihteeksi mukava
jauhaa jotain muutakin kuin tätä tekijänoikeusasiaa,
mutta näitä näyttää tunkevan ovista
ja ikkunoista. Tämä nyt käsittelyssä oleva lakialoite
on rinnakkainen hallituksen esitykselle laeiksi teollisuus- ja tekijänoikeuksia
koskevan lainsäädännön muuttamisesta
eli esitykselle HE 26/2006 vp. Kyseinen hallituksen esitys
on sinänsä varsin yksinkertainen ja koskee vain
tekijänoikeusriitojen ratkaisun yksityiskohtia, mutta vaikka
kyse on riita-asioiden käsittelystä, direktiivi,
johon hallituksen esitys perustuu, sisältää poikkeuksellisesti
myös rangaistuksen, johon tekijänoikeusriidan
vastaaja voidaan tuomita. Tämä siitä huolimatta,
että EU:lla ei ole toimivaltaa antaa rikosoikeudellisia
normeja, ei ainakaan ykköspilarin instrumenteilla.
Direktiivi ja sen pohjalle tehty hallituksen esitys antavat
tekijänoikeusriidan kantajalle mahdollisuuden vaatia riidan
vastaajaa, siis myös yksityishenkilöä,
korvausten maksamisen lisäksi julkaisemaan saamansa tuomion
tiedotusvälineissä ja vielä omalla kustannuksellaan.
Tällainen häpeärangaistus on suomalaiselle
oikeusperinteelle täysin vieras, eikä sitä saisi
tuoda Suomen lainsäädäntöön
nytkään. Jalkapuiden paikka on museossa, ei laissa.
Jopa suomalaiset tiedotusvälineet ovat todenneet esityksen
vastenmieliseksi eivätkä riemuitse roolistaan
rangaistusten täytäntöönpanijana.
Julkaisemisen kustannukset voivat olla myös kohtuuttoman
suuret suhteessa varsinaisiin korvauksiin. Viis siitä,
kenelle raha maksetaan, lehdelle tai valtiolle, se on joka tapauksessa
pois tuomitun pankkitililtä. Julkaisuvelvoitemahdollisuus
onkin tarkoitettu ensisijassa pelotteeksi, taloudelliseksi ja sosiaaliseksi
rangaistukseksi. Ei mikään ihme, että se
on mukana direktiivissä ja tässä laissa
nimenomaan tekijänoikeusjärjestöjen vaatimuksesta,
sillä se sopii hyvin yhteen tekijänoikeuksia hallitsevan
kansainvälisen mediateollisuuden harjoittaman toimintatavan
kanssa. Mediateollisuuden tapanahan on maksimoida nostamiensa oikeusjuttujen
saama julkisuus.
Tämä hallituksen esitys on osa laajempaa tekijänoikeuslainsäädännön
kiristämistä, josta paras tai pahin esimerkki
on vuodenvaihteessa voimaan tullut uusi tekijänoikeuslaki,
tekijänoikeuslaki, joka ei ole käytännössä vaikuttanut
mitenkään eikä mihinkään.
Vertaisverkot pyörivät Suomessa aivan yhtä vilkkaasti
kuin viime vuonnakin, paitsi onhan sillä lailla tietysti
se vaikutus ollut, että suuresta osasta musiikin kuluttajia
on tullut taparikollisia. Odotan mielenkiinnolla sitä päivää,
kun nämä sadattuhannet rikolliset saatetaan oikeuden
eteen.
Viime kuukausina on ollut myös mielenkiintoista seurata
tekijänoikeusdirektiivin toteutusta muissa EU-maissa, erityisesti
Ranskassa, sillä ranskalaisten mielestä direktiivi
näyttää sallivan hyvinkin toisenmoisen
tavan kohdella digitaalisen sisällön suojelemiseen
käytettäviä drm-tekniikoita kuin Suomessa.
Digitaalisen sisällön siirron muihin laitteisiin
estävät drm-teknologiat ollaan siellä itse
asiassa osittain kieltämässä, ja Suomessa
niiden kierron kielto oli pikemminkin se, mitä komissio
muka vaati. Tai ehkä sikäläinen kulttuuriministeri
on saanut komissiolta ihan oikeasti mustaa valkoisella muutenkin
kuin omassa mielikuvituksessaan. Joillainhan meistä on
mielikuvitusystäviä, joillain mielikuvituskomissaari.
Ongelmana tässä hallituksen esityksessä on myös
se, että kun häpeärangaistus on saatu
käyttöön yhdessä rikoksessa,
mikä estää sen laajentamista muihin?
Tämän lain myötä siitä tulee
osa suomalaista oikeuskäytäntöä.
Koska näemme esimerkiksi ylinopeussakkojen saajien kasvot heidän
itsensä kustantamissa lehti-ilmoituksissa?
Mutta koska häpeärangaistus on kerran siellä direktiivissä,
se on jossain muodossa myös implementoitava Suomen lainsäädäntöön.
Direktiivi antaa onneksi meille varsin paljon pelivaraa sen suhteen,
miten ja missä tilanteissa tuomion julkistamisvelvoite
voidaan määrätä. Direktiivihän
ei määritelmän mukaan sanele lakia, vaan ohjaa
sitä.
Valitettavasti hallituksen esitys ei hyödynnä kaikkea
sitä liikkumatilaa, jonka direktiivi meille antaa. Siksi
toivonkin, että lakivaliokunta tutustuisi tähän
rinnakkaislakialoitteeseen huolella. Direktiivi nimittäin
antaa jäsenvaltiolle mahdollisuuden määritellä sen,
miten ja missä olosuhteissa tuomioistuin voi velvoittaa
tekijänoikeuden loukkaajan tuomion julkistamiseen. On mahdollista
rajata julkistaminen poikkeustapauksiin ja antaa tuomioistuimille
selkeät ohjeet siitä, mitä seikkoja sen
tulee ottaa huomioon päätöstä tehdessään.
Tämä kaikki on siinä direktiivissä.
Tavoitteenani onkin ollut tätä esitystä kirjoittaessani
antaa tuomioistuimelle hallituksen esitystä tiukemmat ehdot
siitä, mitkä ovat ne erityisolosuhteet, joiden
vallitessa tuomittu voidaan velvoittaa kustantamaan tuomion julkaiseminen.
Lisäksi aloitteessani ehdotetaan, että julkaisemisvelvoitetta
ei saa käyttää lisärangaistuksena
eikä se saa aiheuttaa tuomitulle tuomioon verrattuna kohtuuttomia
taloudellisia seuraamuksia.
Arvoisa puhemies! Esitän, että hallituksen
esitykseen tekijänoikeuslakiin tehtäviksi muutoksiksi
tehdään 59 a §:n "Tuomion julkistaminen" osalta
seuraava muutos:
"Tuomioistuin voi erityisolosuhteiden perusteella tekijänoikeuden
loukkausta koskevassa riita-asiassa kantajan vaatimuksesta antaa
tälle luvan vastaajan kustannuksella soveltuvin toimin julkistaa
tietoja lainvoimaisesta tuomiosta, jossa vastaajan on todettu loukanneen
tekijänoikeutta, jollei tietojen levittämistä ole
muussa laissa rajoitettu. Harkitessaan olosuhteiden erityisyyttä tuomioistuimen
tulee ottaa huomioon julkistamisen yleinen merkitys, loukkauksen
laatu ja laajuus, onko tuomittu yksityishenkilö vai ammattimaisesti
toiminut elinkeinonharjoittaja, julkistamisesta aiheutuvat kustannukset
sekä muut vastaavat seikat. Harkitessaan toimien soveltuvuutta
tuomioistuimen tulee ottaa huomioon se, että julkistamisen
tavoitteena on tiedon levittäminen, ei lisärangaistuksena
toimiminen.
Tuomioistuin määrää vastaajan
korvattavien kohtuullisten julkistamiskustannusten enimmäismäärän.
Harkitessaan kustannusten enimmäismäärää tuomioistuimen
tulee suhteuttaa kustannukset varsinaiseen tuomioon. Kustannukset
eivät saa merkittävästi nostaa vastaajalle
tuomiosta aiheutuvia taloudellisia seuraamuksia. Kantajan on julkistettava
tiedot tuomiosta tuomioistuimen määräämässä ajassa
lainvoimaiseksi tulleen tuomion antamisesta uhalla, että oikeus
saada korvaus kustannuksista muutoin menetetään."
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kasvi polemisoi kulttuuriministeri
Karpelan kannanottoja tekijänoikeuslain uudistuksessa,
ja on suuri sääli, ettei ministeri Karpela ole
paikalla osallistumassa keskusteluun. Nyt kun tekijänoikeuslaki
on ollut vasta lyhyen aikaa voimassa, on jo käynyt ilmi, että se
nykymuodossaan on ilmeisesti aiheuttamassa juuri sellaisia ongelmia
ja hyvin yleistä lain rikkomista kuin eduskuntapiireissä laajasti epäiltiin
siinä vaiheessa, kun lakia säädettiin.
Toivon, arvoisa puhemies, että jos tämä keskustelu
jatkuu vielä seuraavassa istunnossa, ministeri Karpelalla
olisi silloin tilaisuus olla paikalla ja että siinä yhteydessä voitaisiin
laajemminkin tekijänoikeuslain viimekertaisesta uudistuksesta
ja saaduista kokemuksista keskustella.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluaisin kommentoida
juuri tätä osiota ed. Kasvin puheenvuorossa. Minusta
on erittäin hyvä ensinnäkin, että ed.
Kasvi pitää esillä tekijänoikeuskysymyksiä näin
näkyvästi myös tämän
lakialoitteen osalta. Mutta nyt on todellakin aika myös tehdä vähän
arviota siitä laista, joka myöhään viime
syksyllä säädettiin. Itsekin tuolloin
sanoin, että tulen äänestämään
hallituspuolueen edustajana sen puolesta, mutta tiedän,
että tämä on ongelmallinen laki. Näin
on käymässä. Valitettavasti on yhdyttävä ed.
Zyskowiczin arvioon tästä.
Mutta, herra puhemies, suuri huoli on nyt siinä, mihin
ed. Kasvi viittasi, millä tavalla digitaalisia sisältöjä siirretään
eri maissa, ja viittasitte Ranskan malliin. Suomessa on jo valmius
teknologisesti mobiilitelevisiotoiminnan aloittamiseen, ja tekijänoikeuskannanotto
opetusministeriöltä on pysäyttänyt
tämän liiketoimintamallin kehittämisen
täysin. Suomesta piti tulla tavallaan tämmöinen
pioneerimaa, joka lanseeraa tämän sovelluksen
koko maailmassa ja Euroopassa. Me olisimme näyttäytyneet
edelleenkin tietoyhteiskunnan kärkimaana. Opetusministeriön keskeisen
tekijänoikeusvirkamiehen Jukka Liedeksen kannanotto tässä kysymyksessä on
pysäyttänyt tämän täysin.
Tämä on todella valitettavaa, ja sen takia me
tarvitsisimme ed. Kasvin tavoin sanottuna kokonaisvaltaisempaa arviota
tekijänoikeusjärjestelmästä,
eikä niin, että meitä uhataan, että EY-tuomioistuin
haastaa meidät oikeuteen. Meillä pitää olla
kanttia sanoa EU:ssakin, (Puhemies koputtaa) että EU-järjestelmä on vanhentunut
eikä tunnista tämän päivän
teknologian vaateita.
Säde Tahvanainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Jyrki Kasvin tekemä aloite
on rinnakkaislakialoite, ja valiokunnassa tietenkin joudutaan käsittelemään
useammankin kerran näiden vuosien aikaan tekijänoikeuslain
muutoksia ja tullaan varmaan käymään
läpi myöskin viime syksyn muutoksia osittain tässä yhteydessä,
kun tällainen lakialoite on tuotu. Mutta muistuttaisin,
että ensi syksynä meille pitäisi tulla
tästä lainsäädännöstä opetusministeriön
selvitys ja sen jälkeen eduskunta pääsee
vähän perusteellisemmin aihetta käsittelemään.
Sen verran ministeri Karpelaa puolustan kyllä tässä,
että ehkä ihan jokaisesta lakialoitteesta ministeri
ei ehdi tänne keskustelemaan. Sitten kun nämä selvitykset
syksyllä saadaan, niin varmaan päästään
käymään keskustelua perusteellisesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tekijänoikeuden käsittely
on tässä talossa ollut farssi, ja tuon farssin
tekijänoikeudet ovat valtioneuvostolla ja kulttuuriministerillä.
Mutta voiko ministeriön sisällä sitten
yksi virkamies ikään kuin pysäyttää,
ed. Laukkanen, asian käsittelyn? Se on kyllä kummallista,
kun ajatellaan asiaa. Tätä samaahan on myös
liikenne- ja viestintäministeriöstä joskus
joltakin osin puhuttu tai valtiovarainministeriön virkamiehen
kohdalla. Mutta ministeriöt ovat päällikkövirastoja,
ja luulisi sitten, että ministeri pystyy ohjaamaan asian
käsittelyä. Ainakin tällainen lähtökohta
pitäisi olla, ja tähän on varmasti myös
mahdollisuus.
Mutta vielä tähän itse asiaan. Varmasti
lakialoite on paikallaan, ja tuo tilanne, minkä täällä kuulimme
lakialoitteen ensimmäiseltä allekirjoittajalta
ed. Kasvilta, että on ikään kuin tullut taparikollisia
musiikin kuulijoista, niin kuin hän asian muotoili, on
tietysti onneton, ja siihen liittyy tämä ensimmäinen
arvioni tästä farssimaisuudesta.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Myös minä kannatan ed. Kasvin
tekemää lakialoitetta. Jotakin sen suuntaista
lakivaliokunnan pitää ehdottomasti lisätä tähän
hallituksen esitykseen.
Ed. Kasvi toteaa, että tällainen häpeärangaistus
on suomalaiselle oikeusperinteelle vieras. En ole aivan varma siitä.
Kyllähän meillä aikaisemmin oli nämä julkiset
jalkapuurangaistukset, ja näyttää siltä,
että tämä omalla kustannuksella tapahtuva
tuomion julkistaminen merkitsee siirtymistä takaisin tällaiseen
vanhaan häpeärangaistusperinteeseen.
Mielestäni tarvitaan ne lisäykset, jotka tässä lakialoitteessa
tehdään ja joihin itse asiassa talousvaliokunta
on jo etukäteen ottanut myönteisen kannan, että lakia
voitaisiin soveltaa ainoastaan sellaisissa tapauksissa, joissa on
kysymys kaupallisessa tarkoituksessa tehdystä tai huomattavaa
vahinkoa aiheuttaneesta tekijänoikeuksien loukkauksesta.
Muussa tapauksessa näyttää siltä,
että tästä tulee jälleen yksi
niistä lainsäädännöllisistä toimista,
joilla kuvitellaan saatavan nykynuoriso kuriin sen puuhastellessa
nykytekniikan parissa.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Olen myöskin kannattanut tätä ed.
Kasvin esitystä. Tällaiset yksityishenkilöiden
jalkapuurangaistukset eivät ole suomalaisen
lainsäädännön tätä päivää,
jos näin voisi sitten sanoa ed. Laaksolle.
Tämä kertoo osaltaan tästä EU:n
mukana tulleesta täysin vieraasta oikeusperusteesta. Ed. Kasvi
toi minun mielestäni hyvin esille sen, miten muutoinkin
EU:n myötä täysin vierasta oikeusperustetta
ollaan tuomassa suomalaiseen lainsäädäntöön,
ei pelkästään tässä vaan
saamme sitten taas odottaa, mikä on se seuraava esitys, missä yritetään
tuoda rikosprosessuaalista säädäntöä,
vaikka sen pitäisi periaatteessa kuulua tällä hetkellä kansalliseen
toimivaltaan. Meillä oli tuolla talousvaliokunnassa jo
yksi tällainen direktiivi, jossa tuotiin ihan selvästi
rangaistuslainsäädäntöä meidän
suomalaiseen rikoslakiin, vaikka meidän pitäisi
pystyä päättämään
niistä asioista täällä Suomessa.
Jollakin tavalla tuntuu, että EU:ssa ei ymmärretä näistä tekijänoikeusasioista,
ei ymmärretä, että tällä hetkellä ainakin
jokaisella maalla on vielä oikeus omaan perustuslakiinsa,
tekijänoikeus siihen, vaan halutaan EU:n puolelta tulla
sorkkimaan maitten rikoslainsäädäntöä.
Tämä on minusta täysin käsittämätöntä.
Ed. Kasvin esitys järkeistäisi tätä järjettömän
direktiivin implementointia.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunta tietysti tulee käsittelemään
tämänkin rinnakkaislakialoitteen ihan kunnolla.
Muutama korjaus jo tässä vaiheessa vaan: Siis kysymys
on riita-asioista, hallituksen esitys koskee riita-asioita, ja tämä puhe
uudesta rikoslakiin tulevasta traditiosta ja häpeärangaistuksesta on
jossain määrin harhaanjohtavaa. Tämä on
ainoastaan riita-asioita koskeva, ja aivan rajatonta suosiota hallituskaan
ei ole selvästikään nähnyt tälle
direktiivin sisältämälle ajatukselle,
että pitää julkaista tai kustantaa lehdessä ilmoitus,
vaan on rajannut sitä jo aika pitkälle, niin että täytyy olla
kyse hyvin merkittävästä asiasta kuluttajille tai
sitten uudesta lain tulkinnasta, merkittävästä lain
tulkinnasta.
Sen uskallan jo nyt sanoa, että varmasti täytyy hyvin
kriittisesti miettiä myös, onko tämä jälkimmäinenkään
kriteeri hyvä. Jos on kysymyksessä merkittävä laintulkinta,
onko se joku asia, jota suuri yleisö haluaa lukea lehdestä?
Sen sijaan joissakin riita-asioissa, siis ei rikosasioissa, saattaa
oikeasti olla ihan varteenotettava ja tutkittava vaihtoehto, että suuri
yleisö saa lukea, mikä tuote onkin esimerkiksi
piraattituote. Täytyy muistaa, että tässä on
kysymys myös siis patentti- ja tekijänoikeusasioista
laajemmin.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lakivaliokunnassa olemme tätä asiaa
käsitelleet, on todellakin todettava samoin kuin lakivaliokunnan
puheenjohtaja ed. Brax totesi, että tämä hallituksen
esitys koskee riita-asioita. Ed. Kasvi käytti termejä rikoslainsäädäntö ja
rikosprosessuaalinen häpeärangaistus jnp. tässä esityksessä,
mutta siitä todellakaan ei ole kyse, vaan jo annetusta
tuomiosta riita-asiassa tai päätöksestä,
jossa joku henkilö tai taho on rikkonut tekijänoikeuksia,
ja sitä koskevan päätöksen julkaisemisesta
tuomioistuimen luvalla tietyillä edellytyksillä.
Siitä on kysymys, ei varsinaisesta rangaistuksesta. Tässä tietysti
kuulemme asiantuntijoita ja katsomme sitten, tarvitaanko tähän
jotain muitakin rajauksia.
Katson tätä hallituksen esitystä,
jossa todetaan, että tällainen julkaisemismääräys
ei ole vieras keino oikeusjärjestelmässämme,
muun muassa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa
annetussa laissa on vastaava velvoite. Eli tästä on
kysymys.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen nosti täällä esille
sen, että ministeriössä mobiili-tv:n
ratkaisut ikään kuin ovat tyssäytyneet,
sen mobiili-tv-järjestelmän eteneminen näitten
ministeriön ratkaisujen vuoksi, ja että nimenomaan
opetusministeriö ja sen virkamiehet olisivat tämän
aiheuttaneet. Mielestäni nyt tarvittaisiin vähän
laajapohjaisempaa valmistelua ja koko kysymyksen läpikäyntiä niin,
että nämä sopijaosapuolet saataisiin
samaan pöytään, koska vaikuttaa siltä,
että kaiken aikaa jommallakummalla puolella ollaan juoksuhaudoissa eikä päästä oikein
kunnolla keskustelemaan. Tähän myöskin
tämä poliittinen valmistelupuoli pitäisi
ottaa mukaan, ja joku laajempi seminaari tai vastaava voisi olla
hyvä aloitus sille valmistelulle, jolla voitaisiin löytää kenties
muutoksia myös tekijänoikeuslainsäädäntöön,
jotka edesauttavat mobiili-tv:n eteenpäinviemistä mutta
samalla turvaavat riittävät oikeudet myöskin
tekijöille.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan korjauksena pariin edelliseen kommenttiin:
Käytin termejä rangaistus ja häpeärangaistus,
mutta en viitannut rikoslakiin. Sen sijaan totesin, että ... Tämä tässä perusteluissa
saattaa olla, anteeksi, puheenvuorossani ei, koska nimenomaan logiikka
tässä on se, että tämä julkaisuvelvoitemahdollisuus
on tarkoitettu nimenomaan pelotteeksi mahdollisia tekijänoikeusrikkomusten
tekijöitä vastaan. Elikkä tähän
riita-asiaan on nimenomaan onnistuttu ujuttamaan sellainen velvoite, jonka
kyllä ihmiset kokevat nimenomaan rangaistukseksi, sekä häpeärangaistukseksi
että taloudelliseksi rangaistukseksi.
Viitaten tähän sopimattomaan menettelyyn elinkeinotoiminnassa,
niin siitä on sanottava, että se nimenomaan koskee
elinkeinonharjoittajia. Tämä hallituksen esitys
laajentaisi tämän julkaisuvelvoitteen koskemaan
myös yksityishenkilöitä. Elikkä siinä nimenomaan
pitäisi rajata se pois, mutta valitettavasti direktiivi
ei salli sitä rajausta. Sen takia siellä on kuitenkin,
että tuomioistuimen tulisi arvioida sitä päätöstä tehdessään
se, onko kyseessä yksityishenkilö vai ei.
Mitä tulee sitten tähän mobiili-tv:hen,
niin se on kyllä aivan käsittämätön
omaan jalkaan ampumisen tapaus. Suomeen olisi syntynyt Euroopan
ensimmäinen kaupallinen mobiili-tv-verkko, ja se olisi
tuonut lisää bisnestä mediasisällöille,
lisää rahaa tekijänoikeuksien haltijoille
noin 3—5 vuoden tähtäimellä,
ja nyt se mahdollisuus on viety pois.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.