3) Hallituksen esitys laiksi paikkatietoinfrastruktuurista
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys paikkatietoinfrastruktuurista
on nyt ensimmäistä kertaa lakiesitys, jossa monet
hallinnon eri sektoreilla syntyvät ja kerättävät
paikkatietoaineistot saadaan yhtenäisten tietojen jakelua
koskevien menettelytapojen piiriin. Samoin tämä lakiesitys
perustuu Euroopan yhteisön Inspire-direktiiviin, jonka
tavoitteena on systematisoida ja yhtenäistää tiettyjen
julkisen hallinnon hallussa olevien tietovarantojen hallintaa ja
niiden käytettävyyttä.
Eurooppalaisen ja kansallisten infrastruktuurien avulla pyritään
parantamaan viranomaisten välistä tietojen yhteiskäyttöä ja
tehostamaan siten paikkatietojen hyödyntämistä sekä takaamaan
kansalaisille pääsy paikkatietoihin sähköisten
viestintävälineiden kautta, kuten internetin avulla.
Tämän direktiivin tavoitteet kohdistuvat lähtökohtaisesti
vain viranomaisten hallussa oleviin paikkatietoihin. Direktiivin
soveltamisalaan kuuluvat direktiivin liitteissä luetellut
tietoryhmät, jotka kuuluvat viranomaisten hallussa olevien sähköisten
paikkatietojen sisältämiin aineistoihin ja niiden
sisältämiin tietoihin liittyviin paikkatietopalveluihin.
Valiokunta on kiinnittänyt useampaan asiaan huomiota,
muun muassa siihen, että direktiivin 4 artiklan mukaisesti
sen säännöksiä voidaan osin soveltaa
myös muiden osapuolten kuin viranomaisten hallussa oleviin
aineistoihin, jotka täyttävät niille
täytäntöönpanosäännöissä asetetut vaatimukset.
Niin ikään valiokunta toteaa, että lakiesityksen
pohjana edellä esitetyn mukaisesti oleva direktiivin mukainen
paikkatietoinfrastruktuurin vähimmäistoimeenpano
on herättänyt myös arvostelua, erityisesti
tiedemaailman arvostelua. On katsottu, että osa saavutettavissa olevista
hyödyistä jää saavuttamatta.
Valiokunta katsoo, että täydentävät
toimenpiteet on sisällytettävä osaksi
laajempaa julkisen hallinnon, tietohallinnon ja paikkatietoinfrastruktuurin
kehittämistä, joka on jo tällä hetkellä vireillä.
Asetus tulee myös määrittelemään
tietopalveluissa ja yhteiskäytössä sovellettavan
aineiston tietosisällön ja siten myös
aineiston suhteen henkilötietolakiin. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että komission asetusluonnoksiin mahdollisesti sisältyvät
henkilötietodirektiivin kanssa ristiriidassa olevat henkilötietokysymykset
nostetaan esille asetuksen valmistelutyössä ja
että Suomi vaikuttaa valmistelutyöhön
siten, ettei tällaisia ristiriitaisuuksia synny.
Lakiesityksen mukaiseen paikkatietoinfrastruktuuriin sisällytettävää aineistoa
koskisi toisin sanoen sama säätely kuin muitakin
viranomaisten hallussa olevien henkilötietojen käsittelyä.
Tämä lakiesitys myös merkittävällä tavalla
lisää viranomaisten välistä tietojenvaihtoa
ja määrittelee sitä. Tiedon luovuttamisvelvoitetta tulee
arvioida suhteessa nykyiseen, pääosin julkisuuslakiin
perustuvaan käytäntöön. Lakiehdotus
ei rajoita julkisuuslain soveltamista, joten se ei myöskään
käytännössä vaikuta nykyisiin
viranomaisten välisiin tiedonluovutuksen käytänteihin.
Tähän esitykseen kuuluu myöskin tietoryhmä "elinympäristöt
ja biotoopit", ja tähän liittyy myöskin
metsäkeskusten paikkatietojen — metsävaratietojen,
viranomaistietojen — osalta niin sanottu metsäkeskusten
metsätietoryhmä, joka on myöskin aloittanut
työskentelynsä. Tämäkin työryhmä selvittää kyseessä olevien
tietojen käsittelyä suhteessa henkilötietolakiin,
julkisuuslakiin ja perustuslakiin.
Palveluiden hakua myöskin käsitellään
tässä lakiehdotuksessa. Julkiseen hallintoon ja
julkisiin palveluihin liittyvää sähköistä asiointia
ja niin sanottua perustietovarantoa, tietopolitiikkaa, kehitetään
aktiivisesti parhaillaan valtiovarainministeriön johdolla.
Koska julkisten paikkatietojen saatavuus, hinnoittelu ja jatkokäyttöoikeudet
ovat tätä kehitteillä olevaa laajempaa
julkisen hallinnon tietopolitiikkaa, näitä kysymyksiä on
käsitelty lakiehdotuksessa vain direktiivin minimivaatimusten
mukaisesti.
Tekijänoikeuteen liittyviä kysymyksiä ei
ole myöskään käsitelty lakiehdotuksessa,
koska direktiivin johdantolauseessa nimenomaisesti todetaan, että direktiivi
ei saisi vaikuttaa viranomaisten teollis- ja tekijänoikeuksien
olemassaoloon eikä omistukseen.
Esityksen pohjana olevan hajautetun toimeenpanomallin vuoksi
esityksen suorat taloudelliset vaikutukset riippuvat siitä,
kuinka esityksen edellyttämät toimet ja palvelut
pystytään eri organisaatioissa lähivuosina
yhdistämään muihin tietojenkäsittelyprosesseihin
ja kuinka tehokkaasti eri organisaatiot kykenevät tekemään
yhteistyötä. Valiokunta toteaakin, että pitkähköt siirtymäajat
antavat paikkatietoa hallinnoiville viranomaisille hyvät
mahdollisuudet yhdistää tähän
esitykseen liittyvät kehittämistehtävät
muuhun yleiseen tietotekniseen kehittämiseen. Lyhyempi
aika näihin kehitystöihin tietäisi sitä,
että kustannukset kasvaisivat erittäin merkittävästi.
Esityksen perustelujen mukaan paikkatietoa hallinnoiva viranomainen
voisi tekijänoikeuden perusteella edelleen asettaa
aineiston käytölle tarpeelliseksi katsomiaan ehtoja.
Ehdotetun säännöksen osalta valiokunnalle
on todettu, että koska julkisten paikkatietojen saatavuus,
hinnoittelu ja jatkokäyttöoikeudet ovat edellä todetun
mukaisesti osa kehitteillä olevaa laajempaa kansallista
tietopolitiikkaa, myös näitä kysymyksiä käsitellään
lakiehdotuksessa vain direktiivin minimivaatimusten osalta. Valiokunta
pitääkin välttämättömänä sen
varmistamista, että samanlaisessa käyttötarkoituksessa
yliopiston tutkijalle ja valtion laitoksessa työskentelevälle
tutkijalle on samanlaiset käyttöehdot esimerkiksi
kilpailtaessa samasta hankkeesta. Jatkotyössä on
arvioitava paikkatietoon pohjautuvien tietoteknisten innovaatioiden
edistämismahdollisuudet.
Ja niin kuin moneen otteeseen täällä totesin, tämä lakiesitys
on minimiehdot täyttävä, ja siksi tälle
jatkovalmistelutyölle on aivan erityinen tarve ja välttämättömyys,
jotta myös ne kansalliset hyödyt, jotka tästä väistämättä ja
eittämättä tulevat ja joiden pitää tulla,
saadaan maksimaalisesti tehtyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja seikkaperäisesti
selvitteli mietinnön sisällön ja myöskin
sen taustan, mihinkä tuo sisältö pitää projisoida.
Siis kysymys on käytännössä siitä,
että Inspire-direktiivin, niin kuin tässä todetaan,
minimitasoiset ratkaisut implementoidaan Suomen lainsäädäntöön.
Mutta jos tarkastellaan, arvoisa puhemies, tätä pikkuisen
laajemmin, niin tässähän on, kun ylitetään
nämä minimitasot, jotka nyt ovat siis käytäntöön
tulevat, valtavan suuret mahdollisuudet yhdyskuntarakenteen kehittämisen
kannalta mennä niin pitkälle, että voidaan
säästää miljoonia euroja investoinneissa,
kun paikkatietojärjestelmää viisaalla
tavalla hyödynnetään. Minulla on ollut
tilaisuus tutustua sellaiseen kuvitteellisen eteläsuomalaisen
kaupungin malliin, jossa oli sijoitettu kaava-alueelle kaikki mahdolliset yhdyskunnan
rakennetta koskevat tiedot, siis ihmispopulaatiota, ikärakennetta,
demografiaa ja niin pois päin. Ja sitten jos piti suunnitella
urheiluhalli taikka urheilukenttä taikka kulttuuritila taikka
mikä tahansa muu, niin käyttämällä tämän
paikkatietojärjestelmän demografisia tietoja pystyttiin
saamaan valtavan hienosti arvioiduksi se, mikä on oikea
mitoitus, millä tavalla säästetään
energiakustannuksissa, kuljetuksissa logistisesti ja niin pois päin.
Elikkä tällä on valtavan suuret mahdollisuudet.
Arvoisa puhemies! Tämä tuli valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
harvinaisen täsmälleen selville. Paljastui, että professoreita
on pilvin pimein näitten asioitten parissa ja tulevaisuutta
pitää tässä suhteessa rakentaa.
Mutta se pitää tehdä tyylikkäästi.
Se tuli myöskin hyvin selvästi esille. Elikkä että nämä innovaatiot
pitää kehittää sillä tavalla,
että jo suunnittelijat pystyvät rakentamaan ne
sellaisiksi, että ne pystytään väestölle myymään
niin, että ei töki. Ja nyt tällä hetkellä siinä erityisenä ongelmana
on hinta. Elikkä tietoakin on, mutta hinta on kova, koska
se on yksityisen omaisuutta se tieto. Siitä halutaan saada myymällä mahdollisimman
hyvä korvaus. Elikkä se on käytön
rajoite tällä hetkellä. Se mikä koskee
haja-asutusalueita jnp. — se tulee vielä näitten
Natura-muistojen takia ilmeisesti niin voimakkaasti esiin — siinä kanssa
pitää katsoa hienovaraisesti ne pelisäännöt.
Ja ne siinä metsäkeskustyössä nyt
ilmeisesti tulevatkin tarkkaan huomioon otetuiksi. Elikkä olimme
luonnollisesti yksimielisiä tässä asiassa.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys, jossa lailla pannaan täytäntöön
EU:n direktiivi paikkatietoinfrastruktuurin eli inspiren perustamisesta.
Tämä tehostaa olemassa olevien tietovarantojen
käyttöä, lisää viranomaisten
välistä tietoyhteistyötä ja
luo edellytykset entistä monipuolisempien kansalaispalvelujen
syntymiselle. Mutta tässä lakiesityksessä toteutetaan
todellakin EU:n asettamat minimivaatimukset ja tämä on
siis alku. Paikkatietojärjestelmät tarjoavat laajoja
mahdollisuuksia innovatiiviselle yrittäjyydelle. Valiokunnan
saamien selvitysten mukaan jatkoselvitystyö onkin käynnissä,
ja on erittäin tärkeää edistää pienten
yritysten tiedonsaantimahdollisuutta.
Innovaatioiden edistämisen osalta kyseeseen tulee tekniset
laitteet, jotka perustuvat sijainnin hyödyntämiseen.
Mahdollisia sovelluksia on. Esimerkiksi lenkkeilijä voi
etsiä sopivan reitin kännykästä tai
joukkoliikenteen kulkua voidaan seurata reaaliaikaisesti asemien
opastetauluilta. Tulevaisuuden kiinnostavat sovellukset perustuvat
tekniikan ja paikkatiedon yllättäviin yhdistelmiin.
Paikkatietojärjestelmillä tulee olemaan iso merkitys
myös palveluinnovaatioille. Mutta hyötyjä menetetään,
jos tieto hinnoitellaan ja tietoon on rajattu pääsy.
Kansalliset aineistoresurssit on saatava tutkimuksen, opetuksen
ja tuotekehityksen käyttöön pienin kustannuksin
silloin, kun se tietosuojan puitteissa on mahdollista. Ja tarvitaan
myös kaikille avoin tietoinfrastruktuuri. Tämä esitys
helpottaa virastojen välistä tiedonvaihtoa, mutta
ei paranna tietovarantojen saatavuutta yleisemmin, joten jatkotyö tässä onkin olennaista.
Valiokunta toteaakin mietinnössään,
että julkisten paikkatietojen saatavuus, hinnoittelu ja jatkokäyttöoikeudet
ovat osa kehitteillä olevaa laajempaa kansallista tietopolitiikkaa.
Valiokunta painottaa vielä, että jatkotyössä on
arvioitava paikkatietoon pohjautuvien tietoteknisten innovaatioiden
edistämismahdollisuutta.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyselytunnilla hetki sitten kysyttiin sitä,
onko Suomella ollut jotain vaikutusta Euroopan unionin lainsäädännön
kehittämiseen. Tästä Inspire-direktiivistä voin
sanoa, että tämän valmistelussa ja loppuun
saattamisessa Vanhasen ykköshallituksen aikana, Suomen
puheenjohtajakauden aikana, tehtiin mittavaa työtä ja
tätä vietiin menestyksellisesti eteenpäin.
Kysymyksessä on erittäin tärkeä tietoyhteiskuntakehityksen
kehitystä vahvistava direktiivi ja asiakokonaisuus.
Kuten edellisissä puheenvuoroissa on käynyt ilmi,
paikkatietojärjestelmää voidaan hyödyntää erittäin
monella tavalla, voidaan parantaa suunnittelua, voidaan parantaa
tuottavuutta olipa sitten kysymys liikenteestä, maa- ja
metsätaloudesta, ympäristönsuojelusta
jne. Itse asiassa hyvin laajalti yhteiskuntasuunnittelussa, kaikessa
toiminnassa, voidaan paikkatietojärjestelmää käyttää hyödyksi.
Kuten tässä on sanottu, tämä on
minimitaso, tästä lähdetään
liikkeelle, mutta on nähtävä ja yhdyn
niihin esityksiin, joita aikaisemmissa puheenvuoroissa todettiin,
että nyt on kannustettava pienyrityksiä, pk-sektoria
hyödyntämään tätä toimialaa
ja tällä tavalla tuomaan yhteiskunnan käyttöön
uusia innovaatioita, jotka perustuvat tähän paikkatietojärjestelmään.
Pidän tätä erittäin tärkeänä toimialueena
ja alueena, jossa Suomen kannattaa jatkossakin pyrkiä pysymään
kehityksen kärjessä ja tällä tavalla
ei vain hyödyntämään omassa
suomalaisessa yhteiskunnassa näitä mahdollisuuksia,
mitä tämä tarjoaa, vaan myöskin
myymään sitä osaamista ja tietoa maailmalle,
joka tämän yhteydessä kehittyy.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että tämä paikkatietojärjestelmää koskeva
mietintö on nyt tullut valmiiksi ja Inspire-direktiivi
saa näin ollen kansallisen sovelluksen suomalaisessa lainsäädännössä.
Mutta haluaisin, arvoisa puhemies, kiinnittää muutamaan
asiaan huomiota.
Ensinnäkin tämä infrastruktuuri-käsite
on niin mielettömän laaja, että sen tarkempi
rajaaminen on ihan välttämätöntä ja
veikkaan, että lähivuosina, kun nämä tiedonkeruujärjestelmät
tehostuvat ja ennen kaikkea tämä satelliittipaikannusjärjestelmä ja
siihen liittyvä tiedonkeruu. Kun niitä tietoja
yhdistellään, niin helposti ollaan hyvin vaarallisessa
tilanteessa, jolloin sellaisiakin tietoja joutuu julkiseen jakeluun,
mitä siellä ei pitäisi missään
nimessä olla. Pääasiassahan tämän
direktiivin velvoitteet kohdistuvat ainoastaan viranomaisten hallussa
olevaan tietoon, mutta pitää muistaa sekin tosiasia,
että viranomaistenkin hallussa olevia tietoja yhdistelemällä päästään mitä kummallisempiin
yhdistelmiin, jotka eivät välttämättä ole
intimiteettisuojan tai yksityisyyden suojan kannalta edes hyviä asioita.
Toivon, että tässä asiassa tulevaisuudessa
ollaan huolellisia, ettei tämä direktiivin sovellus
lähde karkaamaan käsistä.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi vielä, kun käsitellään
tietosuojaa kuitenkin laajasti tarkastellen, niin on ihan välttämätöntä,
että tämän direktiivin sovelluksiin palataan
tulevaisuudessa ja niin, ettei missään nimessä jouduta
tilanteeseen, esimerkiksi tänä päivänähän
tiedetään, että muuan kansainvälinen
yhtiö kerää ihmisten asumistietoja, kuvailee
muun muassa katuja. Sitten kun mennään siitä vielä pitemmälle,
että yhdistellään osoitetietoja ja kuvia,
sitten ollaan hyvin lähellä jo yksityisyyden suojaa
koskevia tietoja. Toivon, että tämän
direktiivin sovelluksilla ei mennä siihen suuntaan, vaan
pidetään kiinni tiukasti siitä, että on
myös alueita, jonne ei julkisella tiedolla ole mitään
asiaa.
Yleiskeskustelu päättyi.