Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseinen valiokunta on asiaa käsitellyt ja päätynyt esittämään, että lakiesitys hyväksytään muuttamattomana yksimielisesti. Tässähän on kyse kahdesta asiasta.
Ensinnäkin tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hyvitystä koskevaa tasa-arvolain säännöstä ja lisättäväksi lakiin seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän määritelmät. Nämä asiat on huomioitu jo aiemmassa lainsäädännössä, mutta nyt ne määrätään sanatarkasti samalla tavalla kuin EU:n tasa-arvodirektiivissä.
Sen lisäksi lakiehdotus koskee myöskin sitä, minkälaisen korvauksen voi saada sellainen henkilö, joka tulee syrjityksi työnhaussa. Tässä on direktiivin mukaisesti tehty direktiiviin soveltuva päätös siitä, että se hakija, joka olisi tullut valituksi, jos ei olisi joutunut syrjinnän kohteeksi, on oikeutettu korvaukseen, jonka kattoa ei ole määritelty, mutta niiden hakijoiden kohdalla, jotka eivät olisi tulleet missään tilanteessa valituiksi, mutta ovat silti kärsineet tai tulleet syrjityiksi, on tämä enimmäishyvitysmäärä 16 210 euroa. Eli on täysin perusteltua, että henkilöt ovat erilaisessa tilanteessa ja heillä on oikeus eritasoiseen korvaukseen, koska toinen on kärsinyt siitä, että ei ole tullut valituksi tehtävään, johon olisi ollut pätevin hakija, ja toinen sitten ei olisi tullut missään tapauksessa valituksi, vaikka onkin joutunut syrjinnän kohteeksi.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä, että tasa-arvolakiin lisätään seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän määritelmät. Tasa-arvolain soveltamiskäytännössä on havaittu, että esimerkiksi työpaikoilla ja oppilaitoksissa on ollut vaikea määritellä, milloin kyse on laissa tarkoitetusta häirinnästä. Kun määritelmät löytyvät suoraan laista, sekä häirinnän kohteiden että häirinnästä vastuuseen joutuvien on helpompi selvittää, millaisia tilanteita häirinnän kielloilla tarkoitetaan. Tämä lisää oikeusvarmuutta ja parantaa oikeusturvaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön, uskoin ymmärtäväni jotain siitä, mutta nyt, kun valiokunnan puheenjohtaja esitteli tätä asiaa, minun mielestäni tämä meni niin monimutkaiseksi, että tämä saattaa kyllä aiheuttaa sen, että oikeusistuimissa asioita käsitellään vielä monelta eri kantilta. Saattaa olla, että se työllistää enemmän, tuottaa haittaa enemmän kuin ehkä tarkoitus on ollut. Mutta sikäli voi sanoa, että on hyvä kuitenkin, että määritelmä tulee häirinnästä. Mutta tätä toista osaa minä en itse oikein pystynyt sisäistämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näin on, kun näin väitetään.
Yleiskeskustelu päättyi.