Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän lakiesityksen
saliintulo on viivästynyt hyvin monista eri syistä.
Silloin kun tätä tein, niin tein tämän
sen pohjalta, minkä palautteen sain kentältä.
Kun haluan tämän pitää voimassa, syyt
ovat jo toiset.
Elikkä minuun otti yhteyttä hammaslääkäri, joka
oli hoitanut pitkään potilasta, joka joutui mielenterveyssyistä sairaalaan
hoitoon. Mielenterveyshoidot saattavat olla hyvin pitkiäkin,
jopa vuosien mittaisia. Tänä aikana joudutaan
nykykäytännön mukaan, jos ei ole sairausvakuutuksen
korvauksiin oikeutettua ikäpolvea, hoitosuhde katkaisemaan
yksityishammaslääkäriin, jos varallisuutta
yksityishoitoon ei ole, niin kuin usein laitospotilailla. Sitten
hän joutuu terveyskeskuksen hoitoon eikä näin
voi itse valita hammaslääkäriään.
Tämä koettiin kyllä ongelmaksi, jos on
isoja hoitoja kesken juuri silloin, kun laitoshoito yllättää.
Nyt tässä välissä on tapahtunut
tietenkin hyvin positiivista hammashuollon kannalta, kun koko väestö on
tulossa vuoden loppupuolella sairausvakuutuksen piiriin, mutta kaikkia
ongelmia se ei toki poista. Edelleenkin yksityishammaslääkärin — vaikka
siinä on sairausvakuutuksen korvaus mukana — ja
terveyskeskuslääkärin korvausten
tai taksojen hintaero on kovin suuri, ja laitospotilas, jolla on
pienet käyttövarat useinkin, ei pysty entisen
hammaslääkärinsä kanssa useinkaan
hoitosuhdetta enää laitosaikana ylläpitämään.
Nythän tämän uuden terveysprojektin väliraportissa
on jo lause, joka oli muistaakseni kirjattu selvitysmies Huttusen
nimiin, että terveyskeskusten ja privaattitaksojen suhdetta
lähennetään toisiinsa, jolloin ilmeisesti
joko terveyskeskustaksoja nostetaan tai sairausvakuutustasoa nostetaan,
jotta potilaan maksama osuus molemmilla sektoreilla olisi likipitäen
sama. Tämä tuntuu erittäin haasteelliselta,
hyvä sinänsä, mutta erittäin
haasteellinen lähtökohta.
Nyt nimittäin tapahtui niin, että tämän
vuoden alussa, kun terveystaksat nousivat eduskunnan suosiollisella
vaikutuksella, asetushan se itse asiassa oli, kävikin niin,
että ne eivät suinkaan nousseet 9:ää prosenttia
tai vähempää terveyskeskuksissa useinkaan,
vaan kun taksa koostuu hyvin monesta osiosta, kävi niin,
että esimerkiksi hampaan poistoon, joka on hyvin tavallinen
terveyskeskuksissa suoritettava toimenpide, tuli huimat korotukset,
kun jokainen osio erikseen nousikin tämän uuden
sallitun korotuksen verran.
Olen juuri tekemässä kirjallista kysymystä ministeriöön,
ollaanko siellä tästä tietoisia. Mutta terveyskeskuksissa
on suuret huolet nyt, että hinnat karkaavat myöskin
siellä potilaiden käsistä. Kohta on tilanteita,
joissa edelleenkään ei pystytä taloussyistä mihinkään
hoitoon hakeutumaan. Kuntien toimeentulotuen kautta myönnettävä hammashuolto
alkaa olla erittäin tiukkojen kriteerien ja vaikeitten
systeemien takana.
Syy, minkä takia haluan jättää edelleen
tämän lakialoitteen, on se, että valiokunta
tämän myötä perehtyisi laitospotilaitten
hammashuoltoon ja suun terveydenhoitoon. Nyt on nimittäin
niin, että hoitokäytännöissä on
hyvin suuret erot eri puolilla maata. Osassa laitoksia on oma hammaslääkäri,
joka hoitaa jatkuvasti, ja potilaat ovat säännöllisessä hoidossa,
ovat kutsuntatarkastusten piirissä jne., mutta osassa esimerkiksi
vanhainkodeista hammashuollon saaminen potilaille on äärettömän
riskaabelia, satunnaista, usein omaistenkin varassa. Esimerkiksi
suuhygienistejä käy hyvin epäsäännöllisesti
hoitamassa ja katsomassa vanhusten suihin. Tutkimusten mukaan hyvin
usein on epäsopivat proteesit, vanhuksen on erittäin
huono syödä ja saattaa olla hyvinkin pahoja infektioita
suussa, sairauksia, joita ei ole hoidettu. Lääkärit
hyvin harvoin, vaikka tutkivat huolella laitokseen tulevan potilaan,
kurkistavat suuhun eivätkä ole siihen tietenkään
koulutettujakaan.
Olen todella huolestunut siitä, että kun kuntien
rahavarat ovat ehtyneet, niin selvästi laitospotilaitten
hoito on huonontunut niistä viesteistä päätellen,
jotka kentältä tulevat.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi ryhmä ovat kehitysvammaiset,
jotka ovat tähän saakka olleet kutakuinkin kohtuullisen
hammashuollon piirissä, mutta kun kunnat tällä terveyskeskushammashuollolla
yrittävät saada asiakasmaksuja ja siten talouttaan
kuntoon, niin tätä asiakasmaksupolitiikkaa käytetään
nyt meillä myöskin kunnan rahavarojen kirstuun
kilahtamiseksi yhä enenevässä määrin.
Silloin terveyskeskuksen asiakasryhmiksi otetaan niitä,
jotka todella maksavat, jotka ovat niitä hyvätuloisia
nuoria ja työssäkäyviä, jotka
kykenevät maksamaan niitä maksuja, ja silloin
sellaisia ryhmiä, pelkään, joitten ääni muutenkin
yhteiskunnassa kuuluu huonosti, niin kuin kehitysvammaiset, helposti
ei siinä määrin huomioida kuin tähän
saakka. Kutsut harvenevat jne.
Pyytäisin tällä lakialoitteella valiokuntaa
kiinnittämään huomiota näitten
marginaaliryhmien, erityisryhmien, hammashuollon ongelmiin. Heitä ovat
nimenomaan erilaiset laitospotilaat.
Ed. Nordman merkitään
läsnä olevaksi.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Hammashuollon korvausoikeutta on myönteisesti
laajennettu, ja siitä hallitukselle voi antaa tunnustusta.
Samoin rintamaveteraanit pääsevät pääsääntöisesti
maksutta terveyskeskuksessa suoritetun hampaiden tarkastuksen, ehkäisevän
hoidon ja protetiikkaan liittyvien toimenpiteitten piiriin.
Ed. Hyssälän puheenvuoroon vielä sen
verran lisäisin, että eräs ongelma tässä asiassa
ovat sotaveteraanit, jotka välillä ovat kotioloissa,
välillä laitoksessa, jolloin korvaus saattaa jäädä saamatta
ja sotaveteraanien hampaat erittäin huonolle hoidolle.
Tässä suhteessa ed. Hyssälän
lakialoite on hyvin perusteltu, ja jotta suun terveys jatkossakin
Suomessa pystyttäisiin turvaamaan, hammaslääkärien
koulutusta on lisättävä ja Turun suljettu
yksikkö on avattava uudelleen ja aloitettava hammaslääkärien
koulutus uudestaan Turussa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälällä on
erityisosaamista tehdä tällainen lakialoite, ja
se on hyvä asia.
Haluaisin tuoda omassa puheenvuorossani esille sen epätasa-arvon,
joka todella on psykiatrisia sairauksia sairastavien pitkäaikaispotilaiden
ja esimerkiksi somaattisen puolen välillä. Jos ajatellaan,
että meillä on yleissairaalassa potilas, jolla
on huono hampaisto, ja hän odottaa leikkausta
esimerkiksi lonkka- tai polviproteesin asettamiseksi, niin varmasti
hoidetaan hampaat kuntoon, koska se on proteesin kannalta ehdoton edellytys.
Mutta nimenomaan on tämä toinen puoli, että pitkäaikaispotilaiden
kohdalla psykiatrisissa hoitolaitoksissa ei näin tapahdu.
Varmasti tilanne on ollut aina huono eikä se ole tällä hetkellä yhtään
huonompi kuin joskus ennen, mutta meidän pitäisi
saada, niin kuin ed. Hyssälä esittää,
nyt pitkään jatkunut huono tilanne kääntymään
parempaan suuntaan. Tämä vaatii myös lainsäädännön
uudistusta.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälä puuttuu
tässä lakialoitteessa erittäin merkittävään
kysymykseen vanhusten, pitkäaikaissairaiden, kehitysvammaisten
ja monien erillisryhmien kohdalla, kun he laitoshoidossa ollessaan
joutuvat eriarvoiseen asemaan eivätkä taloudellisista
syistä saa sitä tarpeellista hoitoa, jota heidän
terveydentilansa ja tuleva hyvinvointinsa edellyttäisi.
On erittäin tärkeää, että tällaiset
epäkohdat poistetaan. Laitoshoidossa oleva potilas ei voi
valita sitä, minkä hoidon piirissä hän
on. Eriarvoiset käytännöt tietysti johtuvat paljon
organisaation hallinnollisista päätöksistä, eli
meidän terveyskeskuksissamme ja laitoksissamme on erilaisia
käytäntöjä. Tietysti toivoisi sitä myöskin,
että tällaisiin hoitokäytäntöihin
tulisi ohjausta ja suosituksia ja ennen kaikkea valvontaa siitä,
että laitoshoidossa olevat potilaamme, asiakkaamme, saisivat
tasa-arvoista palvelua ja riittävää hoitoa
eri puolilla maassamme ja erilaisissa laitoksissa.
Nimenomaan se, että taloudellinen tilanne kunnissa
on mikä nyt on, on pakottanut monet kunnat tarkistamaan
näitä taksoja. Jo se aiheuttaa sinänsä eriarvoisuutta,
mutta jos ja kun voidaan sairausvakuutusjärjestelmällä poistaa
eriarvoisuutta, on se ehdottomasti tehtävä, täydennettävä sitä hyvää aloitetta.
Kun hammashuoltoa laajennettiin koskemaan erilaisia ryhmiä,
niin myöskin nyt tämä sairausvakuutuskorvaus
on saatettava kattamaan nämä palvelut.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä, että ed. Hyssälä,
joka on tämän aihepiirin asiantuntija, otti asian
esiin. Yleisestihän ongelma on pikemminkin niin päin,
että laitoshoidossa oleva potilas on monissa suhteissa
edullisemmassa asemassa verrattuna avohoidon potilaisiin. Esimerkiksi
psykiatrinen potilas saa kalliitkin lääkkeet laitoshoidossa
ollessaan talon tarjoamina, ja ongelmaksi nousee, että avohoitoon siirryttäessä hänellä
ei
olekaan varaa usein jatkaa niitä kalliita ja sopivia lääkkeitä,
jotka hänelle on aloitettu, ja usein tarpeellinen hoito
saattaa katketa ihan varojen puutteeseen avohoidossa.
Mutta hammashoidon suhteen tilanne näyttää nyt
olevan ainakin joissakin tapauksissa toisinpäin ja laitoshoidossa
olevat potilaat epäedullisemmassa asemassa. Uskon, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta ehkä muidenkin jäsenten kuin minun
osaltani sai tästä ed. Hyssälän
aloitteesta arvokasta tietoa, kun käsittelemme jatkossa
hammashoitoon liittyviä kysymyksiä.
Keskustelu päättyy.