2) Laki maastoliikennelain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on varsin poikkeuksellisesta
lainsäädäntöehdotuksesta kysymys. Ehdotan
nimittäin, että maastoliikennelain 34 a § ensinnäkin
säädettäisiin ja että siihen
sisältyisi seuraava lakiteksti: "Myyjän on kauppakirjan luovuttamisen
yhteydessä annettava maastoajoneuvon ostajalle kopio voimassa
olevasta maastoliikennelaista ja muusta tällaista liikennöintiä koskevasta
lainsäädännöstä."
Voidaan kysyä, eikö nyt ole ihan selvä asia, että meillä tehdään
selväksi, mikä on Suomen laki 1 ja 2, ja sen mukaisesti
sitten kaikki toimivat. Mutta, arvoisa puhemies, maastoliikennepuolella
on tilanne varsin poikkeuksellinen. Tuskin mitään
ostoksia tehdään enemmän improvisoituina
ostoksina kuin moottorikelkkahankintoja. Minulla on ollut tilaisuus
olla sellaisessakin hetkessä mukana, kun kahvipöydässä henkilö, jolla
sattuu nyt olemaan jonkin verran varallisuutta, keksii, että minäpäs
menen tuonne Rovaniemelle ja ostan itselleni moottorikelkan. Niin hän
teki ja hankki ja lähti ajamaan. Ei kertaakaan niistä keskusteluissa,
joita hänen kanssaan käytiin, tullut mieleen,
että meillä on maastoliikennelaki ja sitä selventävä asetus
ja että niissä on koko lailla määräyksiä,
jotka rajoittavat tällä moottorikelkalla ajelua.
Arvoisa puhemies! Moottorikelkalla voidaan saada vaikka minkälaista
pahaa aikaiseksi. Jos ajatellaan tältä talvelta
niitä tapauksia, joissa moottorikelkalla on aiheutettu
joko itselle tai toiselle tai toisille kuolema, niin en ole yhdessäkään
uutisoinnissa havainnut sitä, että olisi kiinnitetty
huomiota siihen, että olisi ajettu niin sanotusti ylinopeutta,
vai onko arvoisista edustajatovereista joku mahdollisesti tällaisen
uutisoinnin havainnut? Kuitenkin on niin, että maastoliikenneasetuksen
viimeisessä pykälässä sanotaan
harvinaisen selvästi se, että nopeusrajoitus on
maastossa ajettaessa 60 kilometriä tunnissa, siis suurin
sallittu ajonopeus, jäällä ajettaessa
80 kilometriä ja jos on perävaunu perässä taikka
pulkka perässä, reki perässä,
niin 40 kilometriä tunnissa. Tämä on
unohdettu kokonaan, että näin on säädetty.
Edelleen on harvinaisen selvästi sanottu lainsäädännössä se,
millä edellytyksillä voi ylipäätään
lähteä ajelemaan maastoon. Siellä on
sitten pitkä pykälä, 4 §, maastoliikennelaissa,
jossa kuvataan sitä, mitä poikkeuksia tähän
maan omistajan tai haltijan lupaan on olemassa, että ylipäätään
voi lähteä maastoon ajelemaan.
Aivan äskettäin eduskunta hyväksyi
uuden ajoneuvolain, itse asiassa yhtenä viime eduskunnan
viime töistä. Siinä yhteydessä kuvattiin
hyvinkin tarkoin se, millä edellytyksillä voi
maantien poikki ajaa moottorikelkalla. Tämä asia
tuli sentään poikkeuksellisesti jonkin verran
huomioiduksi sanomalehdistössä ja muussa mediassa.
Toisin sanoen kysymys on varsin poikkeuksellisesta liikennöintimuodosta,
jonka rajoituksista ollaan poikkeuksellisen huonosti selvillä. Viime
aikoina tähän on ratkaisuksi keksitty se, että ruvettaisiin
perimään maastoajoneuvon tai lähinnä moottorikelkan
käyttömaksua. Onpa jo ehdoteltu, että sille
50 euroa per vuosi olisi sopiva suuruus. Tällä nyt
tietysti kerätään rahaa ja voitaisiin
saada aikaan moottorikelkkareittejä, joita pidetään
kunnossa, mutta sillä ei tätä perimmäistä asiaa
elikkä tietoisuutta voimassa olevan lainsäädännön
sisällöstä, sitä ongelmaa, toki
ratkaista.
Ehkä eräs tapa päästä tässä eteenpäin
olisi se, että todella meneteltäisiin niin kuin
ehdotan, että maastoliikennelakiin lisätään
tuo uusi 34 a §, joka tarkoittaisi sitä, että kauppakirjan
yhteydessä annetaan tämmöinen vihkonen,
esimerkiksi Liikenneturvan koostama vihkonen, josta käy selville
se lainsäädäntö, joka tulee
ottaa huomioon, kun tuolla moottorikelkalla lähtee ajelemaan.
Samalla tavalla kun sitten myy käytetyn moottorikelkan,
niin siinä yhteydessä joutuisi tämän
teon tekemään. Silloin ainakin kiinnitettäisiin
huomiota siihen, että on olemassa maastoliikennelaki, sitä selventävä asetus,
ajoneuvolaki jne. Saas nähdä, kuinka tälle
aloitteelle käy.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen päätti
puheenvuoronsa: "Saas nähdä, kuinka tälle
aloitteelle käy." Minusta on aika helposti ennustettavissa,
että aloitteelle käy niin, että valiokunnassa
tätä ei ymmärretä käsitellä ja
aloite siltä osin hautautuu.
Mitä tulee ja syntyy tähän ed. Pulliaisen
poikkeuksellisen perusteelliseen esitykseen ja hyvin perusteltuun
esitykseen, niin voisi todeta, että tämä on
myöskin poikkeuksellinen sisällöltään siinä,
että kysymys on ikään kuin käyttöohjeen luontoisen
asiakirjan toimittamisesta tälle kelkan ostajalle. Ed.
Pulliainen, meillä joskus on hyväkin yhteistyö olemassa
ja on ollut tähänkin saakka, ja kun tänne
eduskuntaan tulin valittua, niin ajattelin, että pitkään
pitää pyrkiä säilyttämään
suhteet ed. Pulliaiseen, ja kyllähän ne varmaan
hyvät tällä kertaa ovat olemassakin,
mutta meidän on varmasti vaikea toisiamme ymmärtää,
koska käsittääkseni tämä on
niin sanottu hyvästä ajatuksesta syntynyt aloite.
Arvostan aloitetta, mutta näin ei kuitenkaan tätä valistusta Suomenmaassa
voida levittää eikä tiedottaa.
Jos ajatellaan kaupallista tapahtumaa niin kelkan kuin myöskin
kaikkien muiden moottorikäyttöisten laitteiden
osalta — vaikkapa moottorisahankin, mikä on vielä vaarallisempi
kuin tämä kelkka — niin kyllähän
siinä niin on olemassa, että kun laite lähtee
käyntiin, sen kanssa lähdetään
liikkeelle ja sitten vasta, kun siihen tulee joku epäkohta
ja todella se jättää maastoon taikka
se moottorisahakin leikkaa sahaajan jalkaan, niin sen jälkeen
katsotaan käyttöohjeesta, kuinka tässä olisi
pitänyt menetellä ja käydä. Näin
mielestäni tulee myöskin käymään
tälle lakijäljennökselle, mikä takuupapereitten
mukaan on liitetty, että asiakkaalta se jää lukematta
ja tutkimatta.
Mitä tulee ed. Pulliaisen puheenvuorossa esiintyneeseen
termiin, oliko uutisoitu kelkan ylinopeus turmien toteutuessa, voin
todeta, että olen samaa mieltä ed. Pulliaisen
kanssa siitä, että ei ole uutisoitu eikä ollut
näkyvissä, mutta mielestäni tämän
asian on ratkaissut se, että ylinopeuden ajaminen silloin,
kun onnettomuus tapahtuu, on tavanomaista. Sanoisin, että on
enemmänkin poikkeus, ellei sitä tapahtuisi, jos
joku turma sattuu; ylinopeutta ajetaan kaikissa olosuhteissa.
Arvoisa rouva puhemies! Se, minkä takia puheenvuoron
pyysin, oikeastaan liittyy siihen, että kelkkaongelmaan
Suomenmaassa liittyy monia muitakin asioita kuin se, että ei
tiedetä, missä sillä pitäisi
ajaa ja miten.
Ensinnäkin, jos tästä nyt muodostuu
tavalla taikka toisella muutos maastoliikennelakiin, niin näin
lähetekeskustelun muodossa tarttuisin kiinni sellaiseen
asiaan, että pitäisi löytää sellaiset ohjeistukset
ja määräykset ja myöskin maksuluokat,
että niin sanotut käyttökelkat, sellaiset
kelkat, mitä käytetään muun
muassa Lapissa porojen paimentamiseen, Etelä-Suomessa polttopuun
ajoon ja muuhunkin hyötytyöhön, saisivat jotain
erityistä etua lainsäädännössä niin
verotuksessa, käyttömaksuissa kuin kaikessa muussakin.
Valitettavasti tässä asiassa on niin, että kelkkailu
on Suomessa keskittynyt kokonaan hupiliikenteen puolelle, ja tähän
nähden, kun parastaikaa käydään
Irakin sotaa, käydään tosin hiekka-aavikoilla,
mutta jos tulisi Suomessa kriisiaika, niin pitäisi olla
enempi sellaista kelkkavarustetta, mikä kulkee myöskin
umpihangessa ja millä pystyttäisiin toimimaan
sellaisissakin olosuhteissa, missä ei valmista uraa ole
olemassa. (Ed. Rönni: Tykki perään!) — Tämän
osalta voi sanoa, että niin tukeminen tähän
asiaan kuin tykin vetäminenkin ei tällaisella
kelkalla onnistu. Siihen on sitten muu kalusto, ja tätä tarvitaan
kaikessa muussa käytössä. Enempi ajattelen
selvästi, ed. Rönni, tätä rauhanomaisempaa
elämää enkä niinkään,
että siinä tykkiä tarvitsisi kuljettaa.
Voisi todeta, että aloite on tehty hyvässä uskossa,
mutta väittäisin, että vähän
kevein perustein. Luulen, että valiokunta tähän
asianmukaisella vakavuudella suhtautuu, mutta toivoisin, että tässä asiassa
otettaisiin enemmän huomioon muu annettava valistus ja
valistuksenantomahdollisuus kuin se, että tätä lakia
tämän kautta avattaisiin taikka muutettaisiin.
Rouva puhemies! Toivon, että tämä lyhyt
sanailuni tässä asiassa johtaisi sellaiseen, että ymmärrettäisiin
myöskin niin sanottu järkevän käytön
mahdollisuus ja järkevien ohjeitten lukumahdollisuus, ja
toivotan muuten ed. Pulliaisen aloitteelle kohtuullisen hyvää käsittelyä.
Toivottavasti tämä ei sitten seuraavilla valtiopäivillä neljän vuoden
kuluttua ole taas uudelleen esillä olemassa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Muistutan, että kysymys on ed. Pulliaisen tekemän
lakialoitteen lähetekeskustelusta. Edustajat voivat varata
puheenvuoroja. Vastauspuheenvuoron sallin ed. Pulliaiselle.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitin ed. Seppo Lahtelan äskeisessä puheenvuorossa
huomiota yhteen kohtaan vaan, siihen, missä hän
hyväksyi eräänlaisena kansan tapana sen,
että maastoliikenneasetuksen viimeisen pykälän
mukaisia suurimpia sallittuja nopeuksia ei tarvitse kenenkään noudattaa.
Toisin sanoen hän on siis täysin villin lännen
politiikan kannattaja. Tämä eduskunnassa lausuttuna
on hyvin mielenkiintoinen kannanotto, joka osoittaa, että me
sijoittaudumme ed. Seppo Lahtelan kanssa suhteessa lainsäädäntöön aivan
eri kategoriaan. Keskusta on vapaan toimeliaisuuden kannattaja,
me vihreät olemme tiukasti asialinjalla.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En osannut tällaista asiaa
epäilläkään, että ed.
Pulliainen ymmärsi täysin väärin
puheenvuoroni tässä asiassa. Olen ehdottoman tarkasti
kaikkien säädösten ja määräysten
mukana, mutta kovin tavanomaista ja väärin ymmärrettyä tämä kelkkojen
kuljettajien osalta on olemassa. Ed. Pulliainen, halusin tarkentaa
tämän pöytäkirjaan myöskin,
että en tarkoittanut sitä, miten ed. Pulliainen
tämän asian ymmärsi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Irakin sodalla on ollut varsin vähän
vielä vaikutusta puheenvuoroihin, mitä eduskunnassa on
voitu pitää, mutta on mielenkiintoista todeta, että moottorikelkkailuunkin
sota vaikuttaa, kun kuuntelimme ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroa.
Mutta ed. Pulliaisen lakialoitteeseen. Mielestäni sen
perusteluissa on tuotu tärkeitä asioita esille,
myöskin ympäristöhaitta. Tiedämme,
että esimerkiksi Saimaalla saimaannorpan pesimän onnistumisessa
on erittäin tärkeätä, että moottorikelkkareitit
kulkevat asianmukaisesti ja väistävät
pesimäalueita ja norppien pesiä.
Ajatus mahdollisesta käyttömaksusta on myös tämän
lakialoitteen perusteluissa. Sitä myöskin ed.
Seppo Lahtela hiukan epäsuorasti tuli kannattaneeksi. Siinä on
tietysti omat ongelmansa, mutta itse kelkkailun säätelyä ja
informaation levittämistä ja läpiviemistä,
mitä ed. Pulliainen omalla laintiedottamisaloitteellaan
haluaa ja edistää, voi kyllä toki tukea
ja kannattaa. On todella kummallista, että pidetään
täysin normaalina sitä, että ajetaan
ylinopeutta, ja poikkeavana käyttäytymisenä sitä,
että ei ajettaisi, vaan noudatettaisiin sääntöjä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Moottorikelkkailuhan on hyvin semmoinen
tunteita herättävä alue. Haluamme me
sitä tai emme, se tulee lisääntymään
Suomessa varmasti tästä entistä enemmän
ja painottuu nimenomaan vapaa-ajankelkkailuun ja tänne
Etelä-Suomeenkin, ei kenties ihan näille leveysasteille,
mutta esimerkiksi Pirkanmaalla on selvästi jo huomattava
määrä kelkkailijoita, jo tuhansia. Kelkkailun
hyväksi pitää ilman muuta jotain tehdä ja säännöksiä uudistaa.
Tässä kohdalla olen kyllä ed. Pulliaisen
kanssa täysin samaa mieltä, että pitää saada
hallintaan tämä koko homma. Sinänsä meillähän
on perustettu viime vuoden puolella tämmöinen
Suomen vapaa-ajan kelkkailijoiden liitto ry, joka jakaa valistusta
ja on muun muassa ollut esittämässä käyttömaksun
toimeksipanemista ja sitä, että se otettaisiin
käyttöön. Minä luulisin, että tänä vuonna
tämmöinen työryhmä perustetaan,
jossa sitä ruvetaan tutkimaan ja mietitään
se, mitä kautta sitä perittäisiin.
Tähän ammattimaisuuteen voisi sanoa ed. Pulliaiselle,
että meillähän on olemassa tämmöisiä verovähennysosuuksia,
jotka saadaan ammattimaisen käytön perusteella
vähentää. Se varmasti sitä kautta
tulee. Käyttömaksullahan on tarkoitus näitä uria
ja väyliä pitää yllä,
ei suinkaan rakentaa. Siihen ne rahat eivät riitä.
Mutta käyttäjät ovat melko yksimielisesti
olleet sitä mieltä, että käyttömaksu
on syytä asettaa, ja sitä on syytä sitten
tästä eteenpäin valvoa ja tehdä se
niin, että se peritään sillä tavalla,
että kaikki joutuvat sen maksamaan. Jonkinlainen auton
käyttömaksun taikka katsastuksen taikka vakuutuksen
yhteydessä tapahtuva kerääminen varmasti
on se kaikkein selvin asia.
Sitten uutisointiin sanoisin, että ed. Pulliainen,
joka asuu Oulun seudulla, ei ole varmasti lukenut tamperelaista
Aamulehteä, jossa muun muassa ainakin yhden kerran olen
nähnyt selvästi uutisoinnin siitä, että on
ajettu liian lujaa elikkä nopeudet ovat olleet huomattavan
korkeita. Meillä liikkuva poliisi on aika tehokkaasti Pohjois-Pirkanmaalla
ratsannut ja tarkastanut kelkkoja. Myöskin nopeuksia siellä on
otettu. Joissain onnettomuuksissa on selvästi tullut esiin
se, että liian kovaa on ajettu ja nopeusrajoituksia ei ole
noudatettu. Elikkä ei se ihan ole ollut koko maata ajatellen
niin, että kaikkea ei ole uutisoitu.
Ed. Lahtelalle sanoisin tästä Amerikan-mallista,
jossa kaikki täytyy kieltää, mikä ei
suinkaan ole sallittua — moottorisahalla ei saa sahata
päähän muuta kuin korkeintaan vihamiestä,
elikkä omaan käteensä eikä päähänsä ei
saa missään tapauksessa sahata — että tokkopa
sitä tässä hommassa tarvitaan.
Mutta siitä olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä,
että ei ole liian vaikeata eikä liian hankalaa
kelkanmyyjille asettaa vaatimuksena se, että lakipykälät
annetaan kelkkakaupan yhteydessä mukaan. Tiedän,
että käyttäjissä on paljon,
jotka eivät näihin ole tutustuneet eivätkä näitä asioita ymmärrä eivätkä sisäistä.
Uskoisin, että aikaisemmin pikku pöhnässä ajelu,
joka oli hyvin tavallista ja johonka syyllistyttiin, tulee tämän
vapaa-ajankelkkailijoitten liiton valistuksen ja toiminnan myötä vähenemään
ja ihmiset mieltävät sen normaaliksi vapaa-ajanharrastukseksi,
jota voi tehdä myöskin selvin päin. Erityisesti
kun mennään urille ja väylille, jossa
valvontakin tapahtuu, siellä kyllä hyvin suuret
mahdollisuudet ovat ratsiassa jäädä kiinni.
Olen tässä talven aikaankin nähnyt paikallisia
poliiseja puhallusmittareitten kanssa, jolloin he ovat tutkineet
kelkkailijoitten kuntoa useampaan kertaan.
Mutta telamattoasiaan täytyy suhtautua varauksella.
Siinä voi käydä niin, että samanlainen jälki
jää kuin soutajasta järven pintaan. Eli
siinä saattaa olla, että ei saada oikeata tunnistetta,
ja voi olla, että ei ole ihan helppo toteuttaa.
Mutta kokonaisuutena täytyy tervehtiä ed. Pulliaisen
aloitetta. Se on hyvään suuntaan. Siinä on
monta hyvää asiaa, ja asiaa on syytä eteenpäin
viedä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Joitakin havaintoja tästä ed.
Pulliaisen lakialoitteesta:
Olisin odottanut, että tässä käyttömaksun
osalta olisi hieman eroteltu työkelkan ja niin sanotun huviajoon
käytetyn kelkan osalta. Minun mielestäni nimenomaan
ei-työkelkkojen osalta käyttömaksu on
kyllä ihan paikallaan ja nimenomaan silloin, kun näitä reittejä pidetään
niillä maksuilla yllä. Pidän hieman vaarallisena
taikka ainakin epäkäytännöllisenä sitä,
jos työkelkkojen osalta käyttömaksua
lähdettäisiin perimään.
Mitä tulee rekisteritunnuksen tunnistettavuuteen, tästähän
viime kaudella liikennevaliokunnassakin kerran keskusteltiin. Siitä on
erilaisia näkemyksiä. Siihen en osaa ottaa kantaa.
Mutta yhdestä asiasta tämän lainsäädännön osalta,
siitä, että myyjä velvoitettaisiin luovuttamaan
ostajalle vihko: Yleisestihän meidän lainsäädännössämme
tulkitaan niin, että jokaisen pitää tuntea
lainsäädäntö; tunsi taikka ei,
näin oletetaan. Sen perusteella, kun pohtii sitä,
niin kuin ed. Rönnikin totesi, ettei se nyt mikään
suuri vaiva ole, niin minun mielestäni tämä olisi
ihan kannatettava. Sitä en nyt tiedä, onko siitä nimenomaan
lain tasolla säädettävä, mutta
kannatettava ajatus sinällään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sinällään
ed. Pulliaisen aloite on ihan hyvä. Tässä toivoisi
lisäksi, kun valiokunta tätä käsittelee, puututtavan
siihen kysymykseen, millä tavalla tätä käytön
opastusta annettaisiin, koska monessa tapauksessa, niin kuin ed.
Pulliainen totesi puheessaan, kelkkailijat saattavat olla aika äkkinäisiä.
Ne vaaratilanteet kyllä syntyvät sivullisille
ja itselle siitä, jotta ei tiedetä niitä vaaroja,
mitä kaikkea kelkalla ajaessa tapahtuu. Itse olen hyvä esimerkki
siitä, että olen kantapään kautta
oppinut sen homman. Olisin toivonut, että siihen jonkin
tyyppinen opastus, joka kädestä vai miten pitäen
annetaankin, kuitenkin olisi olemassa. Ei pelkkä paperi
välttämättä vielä takaa
sitä, jotta oppi on mennyt perille.
Sitten itse laajempaan keskusteluun käyttömaksusta
ja siitä, mitä kelkkailu maksaa. Minusta siinä pitäisi
kuitenkin eriyttää se, jos suunnitellaan käyttömaksuja,
jotta jotkut tarvitsevat kelkkaa ihan oikeasti työssä ja
sitten on semmoisia, jotka vähemmän käyttävät,
ajavat esimerkiksi puita, niin kuin täällä joku
taisi todetakin, että kelkka on polttopuita varten ja sillä ei
hurjastella. Nämä ihmiset ennen kaikkea ovat ottaneet meikäläiseenkin
yhteyttä pitkin eduskuntakausia siitä, miksi myös
vakuutusmaksu on sen tyyppinen, jotta se ei erittele sitä,
että on tämmöisiä juppikelkkailijoita,
joille sattuu vahinkoja, ja sitten on kelkkailijoita, jotka kaksi
viikkoa vuodesta enintään käyttävät
kelkkaa. Se on kohtuutonta. Sen takia tämmöisille
kelkkailijoille, jotka vähän käyttävät,
vielä joidenkin uusien maksujen laittaminen on kyllä täysin
kohtuutonta. Toivoisi, kun eteenpäin näitä asioita
viedään, että tämä otettaisiin
huomioon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täältä edestä vielä muutama
näkökohta tähän keskusteluun,
jota on tietysti ollut ihan mukavaa kuunnella.
Ensinnäkin ed. Seppo Lahtelalle vielä se näkökohta
tähän, että noin taloudellisesti kaikkein merkittävimmät
taloudelliset menetykset aiheutetaan, kun ajellaan moottorikelkalla
mäntytaimikoissa kovalla pakkasella. Siinä on
hetkessä aiheutettu kymmenientuhansien eurojen vahingot.
Jo pelkästään tietoisuus tästä asiasta
on sellainen, että varmasti jokaisen metsänomistajan etu
on, että ne henkilöt, jotka ovat saaneet käyttöönsä moottorikelkan,
tietävät sen, että pitää olla
maan omistajan tai haltijan lupa ajaa moottorikelkalla tuossa maastossa.
Elikkä siinä jo yhdellä kerralla tulee
metsänomistajalle todella merkittävä hyöty,
kun ollaan kaidalla tiellä näissä asioissa.
Sitten, arvoisa puhemies, tästä käyttömaksusta.
Laitoin sen ihan tarkoituksella tähän, vaikkei tämä sitä käyttömaksuasiaa
koskekaan sinänsä, koska tämä keskustelu
on viritetty tänä talvena julkisuudessa. En pohdiskellut
sitä asiaa tämän perusteellisemmin tässä lain
perusteluissa sen takia, että tämä on
aika monimutkainen asia, koska tässä on siis monenlaisesta
ammattiliikennöinnistä kysymys ja toisaalta aivan
hupiliikenteestä.
Tämä asia pitää hyvin tarkoin
miettiä, mikä on oikea mitoitus käyttömaksulle,
mutta veikkaan, että käyttömaksu on tulossa.
Se on vääjäämättömästi
tulossa, ja erikoisesti ne järjestöt, jotka haluavat
edistää moottorikelkkailua, varmasti ajavat tätä asiaa,
koska se on varmasti näiden järjestäytyneiden
moottorikelkkailijoiden etu.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän käytyyn
keskusteluun haluaisin omankin korteni kekoon kantaa.
Ed. Pulliaiselle tästä käyttömaksuasiasta
sen verran, että minun mielestäni nämä käyttömaksut,
lähinnä esimerkiksi henkilöautojen osalta, jos
muistamme hieman menneisyyttä, kun aikanaan niitä tarroja
auton tuulilasiin liimailtiin, niin kyllähän ne
ovat minun mielestäni edelleen niille ihmisille, joille
se auto on välttämätön ... Tarkoitan
esimerkiksi haja-asutusalueilla asuvaa eläkeläistä,
jolle auto on tuiki välttämätön,
koska niin kuin arvoisat edustajatoverit tiedätte, siellähän
yleisiä kulkuneuvoja hyvin harvoin edes näkee,
kesällä jonkun turistibussin, ja taksikyytiin todennäköisesti
ei ole rahaa, ja jos on joku vanha auto, jota kuitenkin on pidetty
pienellä rahalla ja suurella rakkaudella ajokuntoisena,
ja siihen tulee käyttömaksu, se iskee juuri siihen
väestönosaan, joka sitä kaikista vähiten
odottaa.
Toinen asia, keskustelu siitä, millä keinoin tämä valistus
esimerkiksi moottorikelkan käytöstä pitäisi
antaa: En itse kyllä usko siihen, että lyömällä lakipykälä kouraan
kaupantekotilaisuudessa se oppi siitä leviää.
En sitten usko ollenkaan sellaiseen menettelyyn.
Sitten moottorikelkan käyttömaksu: Kun puhutaan
jatkuvasti aluepolitiikan yhteydessä siitä, että esimerkiksi
yrittäjyyttä on moottorikelkkapohjalla — tarkoitan
erilaisia safareita — niin jos sinne käyttömaksuja
kelkoille säädetään, sehän tarkoittaa
auttamattomasti sitä, että menee se ohut siivu,
mitä kannattavuutta sillä toiminnalla on. Se on
nimittäin turkasen kallista puuhaa. Se kelkkahan maksaa
valtavan paljon. Sen huolto ynnä muut ovat erittäin
kalliita ylläpitää. Siksi nämä asiat
eivät onneksi ole niin yksiselitteisiä.
Ed. Pulliaiselle vielä sen verran, kun hän
oli huolissaan siitä, että joku ajelee männyntaimikossa
moottorikelkalla: Kun itse olen metsämies, niin kyllä tiedän
sen verran, että ensinnäkään
männyntaimikkoihin näillä niin sanotuilla huvikelkoilla
ei millään pääse. Se meno loppuu lyhyeen.
Ehkä hankiaamuina saattaa päästä. Muina
aikoina, kun se on vesakoitunut ja umpeen kasvanut, siellä ajo
on täysin mahdotonta, aivan umpimahdoton asia. Kun sinne
suksilla meneminenkin on jo vaikeaa, niin miten sinne ajaa kelkoilla?
Sitä ei mielestäni voi käyttää perusteena,
vaan pitää jokin muu peruste olla, jos tälle
tielle lähdetään.
Arvoisa rouva puhemies! Ei muuta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskoselle muutama näkökohta,
ensinnäkin se, että tuommoisen vihkosen hinta
suhteessa moottorikelkkaan ja sillä ajeluun on olemattoman
pieni. Se maksaa muutaman kymmenen senttiä ja siinä kaikki.
Elikkä nämä ovat ihan eri mittakaavassa
olevia asioita.
Toisekseen olen tutkinut Lapin kairoilla näitä moottorikelkkailulla
aiheutettuja mäntytaimikkovahinkoja ja en menisi niitä vähättelemään.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen sorvaa varmasti ahkerimmin
aloitteita tässä eduskunnassa. En tiedä,
onko tästä tehty koskaan, mutta heitän
vain kysymyksen, kun käsittääkseni moottorikelkka
on ainoa moottoriliikenneväline, johon ei vielä vaadita
ajokorttia: Onko ed. Pulliaiselle tullut mieleen, että laitettaisiin
tuon ohjekirjasen sijasta vaatimus, että jokainen kelkkailija
kävisi jonkinlaisen kurssin?
Keskustelu päättyy.