6) Hallituksen esitys laeiksi kuolleeksi julistamisesta ja säädettyjen
määräaikain laskemisesta annetun lain
6 §:n muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on hallituksen
esitys kuolleeksi julistamisesta annetun lain kokonaisuudistuksesta.
Nykyinen laki on annettu vuonna 1901, joten vanhentuneen sääntelyn
ajanmukaistaminen on tarpeen.
Lakiehdotuksen valmistava käsittely tapahtui hallintovaliokunnassa
ripeästi mutta huolella. Aasian luonnononnettomuuden vuoksi
joudutimme lakiehdotuksen käsittelyä niin, että aloitimme
asiantuntijoiden kuulemisen tammikuussa ja mietintö valmistui
viime torstaina.
Hallintovaliokunta on mietinnössään
yksimielinen.
Valiokunta saattoi myös todeta, että toukokuun
lopussa vuonna 2002 asetetun työryhmän valmisteluun
pohjautunut lakiehdotus on hyvin valmisteltu. Asiantuntijakuulemisen
perusteella valiokunta on kuitenkin päätynyt eräisiin
pykäläkohtaisiin tarkennuksiin, jotka ilmenevät
valiokunnan mietinnöstä.
Herra puhemies! Kuolleeksi julistamisella tarkoitetaan lakiin
perustuvaa päätöstä siitä,
että kadonnutta henkilöä on pidettävä kuolleena.
Tarkoituksena on poistaa henkilön kadoksissa olemisesta
johtuva oikeudellinen epävarmuus tilanteissa, joissa voidaan
perustellusti olettaa kadonneen henkilön kuolleen.
Käytännössä kuolleeksijulistamisasiat
voidaan jakaa kahteen ryhmään. Ensimmäisen
ryhmän muodostavat yksityisen tahon intressissä ja käräjäoikeuden
päätöksellä tapahtuvat kuolleeksi
julistamiset. Toisen ryhmän muodostavat kuolleeksi julistamista
koskevat maistraatin päätökset, joilla
väestötiedot pidetään ajan tasalla.
Ensimmäisessä ryhmässä lähinnä kadonneen henkilön
aviopuoliso ja perilliset voivat hakea käräjäoikeudelta
tämän julistamista kuolleeksi henkilö-,
perhe- ja jäämistöoikeudellisista syistä.
Väestötietojen ajan tasalla pitämiseen
liittyvä kuolleeksi julistaminen puolestaan tapahtuu viranomaisen,
siis maistraatin, aloitteesta. Tämän toisen ryhmän
osalta säädöspohjaa on muutettu. Viranomaisaloitteinen
kuolleeksi julistaminen käsitellään jatkossa
siis käräjäoikeuksien sijaan maistraatissa.
Samalla virallisten syyttäjien tehtävä näiden
asioiden vireille panijoina päättyy.
Pääsääntöisesti
nämä viranomaisaloitteisesti tapahtuvat kuolleeksi
julistamiset liittyvät tilanteisiin, joissa henkilön
syntymästä on jatkossa nykyisen 90 vuoden sijaan
kulunut 100 vuotta ja että henkilöä ei
ole viiteen vuoteen havaittu eli hänestä ei ole
viiteen vuoteen tietoja. Viranomaisaloitteisessa kuolleeksi julistamisessa
pyritään nykyistä paremmin turvaamaan
kuolleeksi julistettavien henkilöiden oikeusturva. Tavoitteena
on varmistua riittävästi siitä, että elossa olevia
henkilöitä ei julisteta kuolleeksi. Maistraatin
on lain nojalla hankittava kohtuudella saatavissa oleva selvitys
henkilön mahdollisesta elossa olemisesta. Edelleen maistraatin
on annettava näissä tilanteissa asiasta tieto
henkilön puolisolle ja yhdelle lähisukulaiselle
sekä julkaistava kuulutus virallisessa lehdessä.
Herra puhemies! Tavoitteena on, että kuolleeksijulistamispäätöksen
odottamisesta kadonneen henkilön läheisille aiheutuvat
haitat voidaan saada niin vähäisiksi kuin henkilön
oikeusturva huomioon ottaen on mahdollista. Lisäksi on
todettava, että kuolleeksijulistamispäätöksen odottaminen
on myös omiaan vaikeuttamaan ja pitkittämään
läheisten surutyötä. Uudessa laissa odotusaikoja
ehdotetaankin lyhennettäväksi tilanteesta riippuen
joko yhteen tai viiteen vuoteen. Tämän lisäksi
on ne tilanteet, jolloin on mahdollista hakea kuolleeksi julistamista
ilman odotusaikaa, säännelty nykyistä laajemmin.
Lakiehdotukseen sisältyvät myös asianmukaiset
säännökset omaisuuden takaisin luovuttamisesta
sen varalta, että kuolleeksi julistettu henkilö osoittautuu
elossa olevaksi tai hänen selvitetään
kuolleen muulloin kuin kuolleeksijulistamispäätöksessä määrättynä päivänä ja
tällä seikalla on vaikutusta esimerkiksi perinnönjakoon.
Edelleen lakiehdotukseen sisältyvät kansainvälisen
yksityisoikeuden alaan kuuluvat säännökset
Suomen viranomaisten kansainvälisestä toimivallasta
kuolleeksi julistamista koskevissa asioissa sovellettavasta laista
sekä vieraassa valtiossa annetun kuolleeksijulistamispäätöksen tunnustamisesta.
Valiokunnan arvion mukaan ulkomaisen päätöksen
tunnustamista koskevat säännökset tulevat
suhteellisen harvoin sovellettaviksi. Käytännön
soveltamistilanteet saattavat kuitenkin olla yksittäistapauksissa
vaikeita ja moniulotteisia.
Todettakoon myös, että säädettävä laki
koskee keskeisesti vain niitä edellytyksiä ja
menettelyjä, jotka liittyvät henkilön
kuolleeksi julistamiseen. Väestötietolainsäädännössä puolestaan
on säännökset kuolleeksijulistamispäätöksen
merkitsemisestä väestötietojärjestelmään.
Kuolleeksi julistamisen oikeusvaikutukset ilmenevät säädöksen
2 §:stä. Pykälän 1 momentin
nojalla kuolleeksi julistetun katsotaan kuolleen päätöksessä määrättynä päivänä,
jollei muuta näytetä. Säännökseen
sisältyvä ehtolause osoittaa, että kuolleeksijulistamispäätöksellä luotu
olettama henkilön kuolemasta raukeaa, jos osoitetaan kuolleeksi
julistetun henkilön olevan elossa. Tieto korjataan väestötietojärjestelmään
säännösten mukaisesti.
Herra puhemies! Voimassa olevan lain mukaan kuolleeksi julistaminen
ilman odotusaikaa on mahdollista vain esimerkiksi tulipalo- tai
räjähdystilanteessa, jossa onnettomuuden uhrin ruumis
on kokonaan tuhoutunut. Käsittelyssä olevan uuden
lain nojalla ilman odotusaikaa kuolleeksi julistaminen on mahdollista
nykyistä laajemmin. Keskeinen edellytys on, että kadonnut
henkilö on kadotessaan ollut välittömän
hengenvaaran aiheuttaneessa onnettomuudessa tai muussa siihen rinnastettavassa
tilanteessa eikä ole syytä olettaa hänen
pelastuneen. Mikäli kadonneen henkilön osalta
ei ole edellytyksiä ilman odotusaikaa tapahtuvaan kuolleeksi
julistamiseen, odotusajat kuitenkin lyhenevät niin, että nykyistä kolmen
vuoden odotusaikaa vastaa uudessa laissa yhden vuoden odotusaika
ja nykyistä kymmenen vuoden odotusaikaa viiden vuoden odotusaika.
Lyhyempää eli yhden vuoden odotusaikaa voidaan
soveltaa, jos henkilö on kadotessaan ollut olosuhteissa,
joihin liittyy hengenvaara, tai jos katoamiseen liittyvät
olosuhteet ja muut seikat huomioon ottaen muutoin on erittäin
todennäköistä, että hän
on kuollut.
Läheisten hakemukset, mukaan lukien kaikki yksityisoikeudellisessa
intressissä tehdyt hakemukset, kadonneen henkilön
julistamiseksi kuolleeksi käsitellään
käräjäoikeuksissa kuten nykyisinkin.
Uudessa laissa kuulutusmenettelyjä kuitenkin kevennetään
nykyisestä kolmesta kuulutuksesta yhteen. Jos kadonnut
henkilö voidaan julistaa kuolleeksi ilman odotusaikaa,
kuulutusta virallisessa lehdessä ei tarvita lainkaan. Muissa tapauksissa
riittää yksi kuulutus nykyisen kolmen peräkkäisen
kuulutuksen sijaan, eikä kuolleeksijulistamispäätöksestä tarvitse
myöskään enää vastaisuudessa
ilmoittaa virallisessa lehdessä.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta toteaa, että uutta
lakia sovelletaan kaikissa sen voimaantulon jälkeen ratkaistavissa
asioissa. Soveltaminen ei siis riipu siitä, milloin henkilö on
kadonnut. Todettakoon lopuksi, että uutta lakia tullaan näin
ollen soveltamaan Aasian luonnononnettomuudessa kadonneisiin suomalaisiin.
Kadonneiden henkilöiden kuolleeksi julistamista on lain nojalla
arvioitava saatavan selvityksen pohjalta kunkin henkilön
osalta erikseen. Sovellettava menettely tulee ilmeisesti olemaan
kuolleeksi julistaminen ilman odotusaikaa tai kuolleeksi julistaminen
yhden vuoden odotusajan jälkeen.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Meningen med propositionen
82/2004 om dödförklaring är
att förkorta väntetiderna, påskynda dödförklaringsprocessen
och bereda möjligheterna till dödförklaring
av försvunna personer. Över lag förkortas
de nuvarande väntetiderna för att dödförklara
en försvunnen person genom att i stället för
nuvarande tre kungörelser ha enbart en offentlig kungörelse.
Dessutom uppluckras kraven för att helt utan väntetid
dödförklara en person som omkommit i samband med en
olycka. Förutsättningarna för att förklara
någon död måste ändå vara
tillräckligt strikta för att minimera risken för
fel beslut.
On syytä huomauttaa, että tämä lakiehdotus
ei ole seuraus Aasian luonnonkatastrofista, vaan esitys annettiin
eduskunnalle ja lähetettiin hallintovaliokunnalle toukokuussa
vuonna 2004. Esitys oli sinänsä kunnossa, eikä ole
ollut syytä isompiin muutoksiin. Hallintovaliokunta on
normaaliin tapaan kuitenkin tehnyt täsmennyksiä ja oikaisuja.
Nykyinen laki on yli 100 vuotta vanha, ja se on uusittava, jotta
se vastaisi tämän päivän todellisuutta.
Lakiehdotus koskee kuitenkin traagista Aasian katastrofia. Siellä ehdotetaan,
että uutta lakia sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tapahtuneisiin
katoamisiin. Suurimmalle osalle niitä, joita Aasian katastrofi
on koskenut, lakiehdotus voi merkitä lyhyempää käsittelyaikaa
ja siten myös oman surun ja henkisen kärsimyksen lyhentymistä.
Tarkoituksena on juridisen epävarmuuden ja omaisten kulujen
vähentäminen, kun suurella varmuudella voi todeta,
että henkilö on kuollut. Henkisen näkökohdan
lisäksi kuolleeksijulistamisen käytännön
puolta, joka liittyy kuolinpesien juridiseen prosessiin, helpotetaan
uudella lailla. Jotta voidaan hakea käräjäoikeudelta välitöntä kuolleeksijulistamista
henkilön katoamisen jälkeen, uusi esitys edellyttää,
että henkilö on ollut välittömän
hengenvaaran aiheuttaneessa onnettomuudessa tai siihen rinnastettavassa
tilanteessa.
Tähän kirjaukseen liittyy tietysti Aasian
katastrofi. Tässä voi myös olla kyse
muista isommista onnettomuuksista tai katastrofeista, esimerkiksi
aluksen uppoamisesta tai maahan syöksyneestä lentokoneesta.
Nykyisessä laissa vaaditaan kuolleeksijulistamiseksi ilman
odotusaikaa, että henkilön ruumis on tuhoutunut
onnettomuudessa, esimerkiksi tulipalossa tai räjähdyksessä. Uuden
ehdotuksen mukaan riittää, että onnettomuus
on aiheuttanut välittömän hengenvaaran. Lakiehdotus
huomioi myös onnettomuudet, missä useampi henkilö on
menehtynyt. Siellä ehdotetaan, että useammalle
henkilölle voi tehdä yhteisen hakemuksen henkilöiden
kuolleeksijulistamiseksi.
I de fall dödförklaringen sker på magistratens initiativ
för att hålla befolkningsregistret ajour höjs åldersgränsen
för dödförklaring från 90 till 100 år.
Främst gäller det här finska medborgare som
flyttat utomlands och som myndigheterna därför
inte har uppgifter om och som släktingar inte hört
av. Den här frågan var speciellt viktig tidigare,
när utflyttningen till bland annat USA var stor. Här
vill man klargöra och säkerställa rättsskyddet
för personer som dödförklaras och samtidigt
vill man undvika att dödförklara personer som är
vid liv. I och med att befolkningens medellivslängd
har förlängts är en höjning
av åldersgränsen motiverad. Med dagens informationsteknik
finns det dock helt andra möjligheter att hålla
kontakt med släktingar som bor på långt avstånd,
och möjligheten att försvinna på så sätt som
tidigare varit rätt vanligt är nära på obefintligt.
Jag vill slutligen nämna den juridiska statusen, som
upphör när en försvunnen person dödförklaras.
När en person dödförklaras upplöses också personens äktenskap
eller registrerade partnerskap. Den juridiska statusen kan helt återställas
ifall en person hittas vid liv, förutom gällande äktenskap,
eftersom beslut om upplösning är slutligt. Ett äktenskap
förblir alltså upplöst trots att personen
hittas vid liv. Detta är naturligt vid dödförklaring
med beaktande av den överlevande makans och makens möjlighet
till ett fortsatt liv.
Lagförslaget fick en större aktualitet än
vad som kunde förutses när propositionen gavs.
Förvaltningsutskottet har i god anda och snabb ordning
behandlat lagförslaget med tillägg och preciseringar,
som kan läsas i betänkandet.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityskin on ollut tässä asiassa hyvä,
mutta tietenkin maailmalla tapahtuneen Aasian luonnonkatastrofin
jälkeen siihen on tullut vielä sellaista tarkennusta,
minkä hallintovaliokunta on mietinnössään
tänne sisälle ottanut, että siitä on
tullut vieläkin parempi. Mutta niin kuin ed. Granvik juuri
totesi, ettei jäisi väärää vaikutelmaa,
kun valiokunnan puheenjohtajan puheenvuorosta jäi vaikutelma
kuulijalle, että tässä on ryhdytty välittömästi
pikaisiin, nopeisiin toimenpiteisiin, tämän asianhan
on eduskunta antanut jo toukokuussa valiokunnalle mietintöä varten
ja valmisteltavaksi, ja oikeastaan vasta tämä tapahtunut
suuronnettomuus antoi vauhtia tähän käsittelyyn.
On hyvä, että näin on mennyt, ja hyvä myöskin,
että kaikki viimeiset, vaikeatkin kokemukset on otettu
tähän huomioon. Hyvä mietintö,
hyvä asia.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys on hyvä ja mietintö on
varmasti asianmukainen, niin kuin puheenjohtajan esittelystä kävi ilmi.
Tässä herää, varsinkin Aasian
tapahtumien johdosta, lukuisia kysymyksiä lain toimivuudesta.
Yksi niistä on se, johon puheenjohtaja viittasi, tämä perintöpuoli.
Kun samassa onnettomuudessa mahdollisesti kuolee useita perheenjäseniä,
on useita perintöjuttuja, niin kuka ratkaisee sen, mihinkä aikaan
kuolema tapahtui koska tunnillakin, jonka siellä saattaa
sitten elää, saattaa olla merkitystä;
kuka sen lopullisesti ratkaisee? Ja tässä tunnin
taikka puolen tunnin ajassa saattaa olla kyse suuristakin perintöön
liittyvistä tekijöistä, niin kuin tiedän,
että Aasian tapahtumankin osalta varmasti on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta kävi laajan ja hyvin
asiallisen keskustelun kuluneella viikolla aiheesta Kaakkois-Aasian
tulva-aallon aiheuttamat uhrit ja Suomen toiminta asiassa. On selvää,
että tämän tyyppiset tapahtumat tulevat
tulevaisuudessa lisääntymään,
ne ovat yhä tavallisempia johtuen ihmisen toiminnasta aiheutuneesta
ilmakehän lämpenemisestä ja siitä johtuvasta
ilmaston ääreisilmiöiden yleistymisestä.
Tämä ilmastonmuutoksen kohtaaminen myös
suomalaisten osalta käsitykseni mukaan tulee olemaan yllättävän
voimakas kohtaaminen myös niin, että uskon, ettei
tämä tsunami jää ainoaksi sen
tyyppiseksi luonnonkatastrofiksi, jossa suomalaiset joutuvat suuremmalla
joukolla kohteeksi, vaan jatkossa vuosien mittaan näitä tapauksia
tulee entistä enemmän, useampia, johtuen muusta
kuin maanjäristyksistä, siis ilmastonmuutokseen
liittyvistä ilmaston ääreisilmiöistä.
Yleiskeskustelu päättyy.