Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen tästä tarpeellisesta
esityksestä. Esitys on ajankohtainen ja hyvin perusteltu
ja laajoissa elinkeinoelämän piireissä kiireelliseksi
tulkittu. Aivan erityisen iloinen olen siitä, että lakiesitys
vastaa täysin allekirjoittaneen 11.11. viime syksynä tekemää lakialoitetta.
Aivan erityisen iloinen olen siitä, että kun olen
nyt vajaat kaksi vuotta istunut täällä eduskunnassa
ja tehnyt yhden lakialoitteen, niin ei kulu kuin kolme kuukautta,
kun hallitus ryhtyy jo vastaaviin toimenpiteisiin. Se, että asiaa
käsitellään täällä hallituksen
esityksenä eikä allekirjoittaneen lakialoitteen
muodossa, on toinen asia. Pääasia on tietenkin,
että hyvä asia etenee. Demokraattisen järjestelmän
toiminnan ja sen pelisääntöjen, niin kirjoitettujen
kuin kirjoittamattomienkin, kannalta halusin tulla lausumaan tänne
muutaman sanan tämän esityksen taustoista.
Edellisen kerran, kun tämä asia oli esillä osakeyhtiölain
muutoksen yhteydessä vuonna 96, päädyttiin
siihen, että ei noudateta EU:n pääomadirektiivin
sallimaa maksimimäärää eli oikeutta julkiselle
osakeyhtiölle ostaa 10 prosenttia omista osakkeistaan,
vaan varovaisuusperiaatteella päädyttiin 5 prosenttiin.
Sen jälkeen on käynyt ilmi, minkä myös
tässä hallituksen esityksessä todetaan
käytännön osoittaneen, että tämä rajoittaa tarpeettomasti
näitten yhtiöitten toimintaa. Osakeyhtiölakityöryhmässä,
joka jätti mietintönsä vuonna 2003, toista
vuotta sitten, oli mukana esitys siitä, että näitä säännöksiä muutettaisiin
siten, että nykyinen 5 prosentin raja nostettaisiin 10
prosenttiin. Tätä esitystä kannatettiin
laajasti, mikä käy ilmi oikeusministeriön
myöskin vuonna 2003 jo tekemästä koonnista.
Osakeyhtiölain kokonaisuudistus on tulossa, kaikki tietävät,
että kyse on isosta uudistuksesta ja että sen
valmistelu kestää aikansa. Ministeri Pekkarinen
saattaa tietää tarkemmin, mutta lienee niin, että se
tulee tänne tämän vuoden aikana, ellei
keväällä, niin viimeistään
syksyllä. Useat elinkeinoelämän piirit,
Keskuskauppakamari, elinkeinoelämän keskusjärjestö ja
pörssi ovat kuitenkin kiirehtineet nimenomaan tämän
säännöksen muuttamista jo ennen kuin
osakeyhtiölain kokonaisuudistus tulee eduskuntaan.
Tämän pohjalta tein siis marraskuussa lakialoitteen,
jossa esitin, että tätä säännöstä muutettaisiin
itse asiassa tismalleen sillä tavalla, kuin osakeyhtiölakityöryhmässä on
esitetty. Eduskunta, talousvaliokunta, ei kuitenkaan ottanut tätä esitystä käsittelyyn
siitä huolimatta, että asia on laajapohjaisesti
selvitetty, siitä huolimatta, että sitä laajasti
kannatetaan, siitä huolimatta, että elinkeinoelämän
monet tahot ovat sitä kiirehtineet, ja siitä huolimatta,
että oikeusministeriö jopa ilmoitti, että se
ei vastusta, että tämmöinen erillisuudistus
tehdään. Kyse oli siis siitä, että oikeusministeriö ei
ehkä työekonomisista tai muista pragmaattisista
syistä halunnut tuoda tällaista osittaista uudistusta.
Kun nyt sitten on kulunut vain kolme kuukautta tästä tekemästäni
lakialoitteesta, on käynyt ilmi, ettei siis eduskunta ottanut
käsittelyyn tätä aloitetta, joka ilmeisesti
nauttii eduskunnan luottamusta, koska nyt se tuodaan jo tänne
hallituksen esityksenä, ja joka oli laajasti selvitetty
ja perusteltu. Hallituskin sitä kannatti, mutta ei siis halunnut
tuoda sitä esille. Ja tämä vain sen takia, että esittävä taho
silloin marraskuussa oli väärä eli ei
hallitus, ja kun esittävä taho oli väärä,
niin sitten piti tehdä ihan oma esityksensä, joka
nyt sitten onneksi on täällä meidän
käsittelyssämme.
Kaiken tämän jälkeen voidaan kysyä,
onko kansanedustajien lakialoitteilla tässä talossa
vain poliittista viihdearvoa siinäkin tapauksessa, että kyse
on esityksestä, jota hallituspiireissä kannatetaan,
jota elinkeinoelämässä kannatetaan, josta esittelevä ministeriö on
ilmoittanut, ettei se vastusta, jos eduskunta sitä erikseen
ryhtyy käsittelemään, vieläpä sellaisessa
tilanteessa, että osakeyhtiölaki tuolloin viime
syksynä erään muun muutoksen osalta oli
talousvaliokunnassa auki. Itse tietenkin toivoisin, että näin
ei olisi, vaan eduskunnassa voitaisiin hieman ennakkoluulottomammin
arvioida erilaisia aloitteita ja ryhtyä järkeviin
toimenpiteisiin sellaisessa tapauksessa, jossa tiedetään,
että eduskunnan enemmistön kanta asialle on joka
tapauksessa suotuisa.
Herra puhemies! Lakialoitteeni on mainittu hallituksen esityksen
perusteluissa. Tätä voinee ehkä hieman
rohkeastikin tulkita siten, että tämä lakialoitteeni
on omalta osaltaan edistänyt tämän kiireellisen
asian kiireellistä käsittelyä. Tämä lienee
jo niin suuri asia, että siitä tulee oppositiopuolueen
edustajana olla enemmän kuin iloinen. Toivon, että talousvaliokunta
käsittelee kiireellisesti tämän kiireellisen
lakiesityksen.
Jan Vapaavuori /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on ollut talossa pitkään
ja osaa tämän retoriikan. Jos hän nyt kuunteli
tarkkaan puheenvuoroani, hän varmasti ymmärsi,
että tästä ei tällä kertaa
ollut kysymys. Kaikilla oli tiedossa, että hallitus on
tuomassa tämän esityksen, mutta tarkoitus oli,
että se tuotaisiin vasta osakeyhtiölain kokonaisuudistuksen joukossa
ilmeisesti tämän syksyn aikana. Kuitenkin laajat
piirit elinkeinoelämässä olivat sitä mieltä,
että se on kiireellisempi ja että se pitäisi saattaa
voimaan jo ennen tämän kevään
aikana pidettäviä suurten yritysten yhtiökokouksia.
Tein tämän lakialoitteen sen takia, että se
käsiteltäisiin kiireellisenä, en sen
takia, että se ylipäänsä käsiteltäisiin,
koska siitä oli yleisesti ottaen jo tieto.
Keskustelu päättyy.