14) Hallituksen esitys eräiden ydinvastuualalla tehtyjen
kansainvälisten pöytäkirjojen hyväksymisestä sekä laeiksi
näiden pöytäkirjojen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja ydinvastuulain muuttamisesta
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
päätarkoituksena on nyt huolehtia siitä,
että Suomi voi pysyä mukana kansainvälisessä ydinvastuualan
yhteistyössä ja sen kehityksessä. Tällä esityksellä luodaan
edellytykset sille, että Suomi voisi ratifioida kaksi Oecd:n
suojissa neuvoteltua pöytäkirjaa, joilla muutetaan
vastaavasti kahta yleissopimusta, joihin Suomi on liittynyt 1970-luvulla.
Pariisin yleissopimusta muuttavalla pöytäkirjalla
asetetaan ydinlaitoksen haltijan vastuumääräksi
nykyisen 17 miljoonan euron sijasta nyt, tämän
esityksen mukaan siis, vähintään 700
miljoonaa euroa. Vastuun määrälle on
oltava pakollinen vakuutus, ja sanottu 700 miljoonan euron määrä on
myös esityksessä ehdotettu suomalaisen laitoksen
haltijan vastuun määräksi, koska vakuutuskapasiteettia
ei toistaiseksi ole saatavissa enempää. Tuo raja
määräytyy yksinkertaisesti tästä arviosta,
mihin asti vastuun mahdollisuudet ovat löydettävissä.
Brysselin lisäyleissopimusta muuttavalla pöytäkirjalla — Brysselin
pöytäkirja kulkee sillä nimikkeellä — korotetaan
isäntävaltion vastuuta kattamaan vahingot, jotka
ylittävät 700 miljoonan euron määrän
aina 1 200 miljoonan euron määrään
saakka, jolloin isäntävaltion vastuut voivat suurimmillaan
siis olla 500 miljoonaa euroa. Isäntävaltiolla
on vapaus korottaa alueellaan sijaitsevan laitoksen haltijan vastuuta,
jolloin isäntävaltion vastuu vastaavasti pienenee.
Ehkä tässä vielä on syytä palauttaa
mieliin, että nykyisin laitoksen haltijan vastuun määrä on, jo
kertaalleen oikeastaan sanottu, vähintään
17 miljoonaa euroa, ja isäntävaltio vastaa tämän ylittävistä vahingoista
aina 204 miljoonaan euroon saakka eli suurimmillaan 187 miljoonalla eurolla.
Tämä on se nykyisen säädöstön
mukainen vastuu, mikä isäntävaltiolla
teoriassa voi olla. Kohta tullaan käytäntöön.
Suomi nimittäin on ratkaissut asian niin, että laitoksen
haltijan vastuun määräksi on säädetty juuri
tuo 204 miljoonaa euroa, mistä seuraa, että valtiolla
ei ole lainkaan vastuuta lukuun ottamatta myöhempänä selostettavaa
kollektiivista vastuuta. Tämä kollektiivinen vastuu
tai kolmannen vaiheen vastuu on Brysselin lisäyleissopimuksen
sopijaosapuolten yhteinen vastuu, josta nykyisin korvataan vahinkoja
niiden ylittäessä 204 miljoonaa euroa. Sopimusvaltiot
Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Norja ja Ranska,
Ruotsi, Slovenia, Saksa, Suomi ja Tanska, nämä kaikki
yhteisesti ovat sitoutuneet nykyisin suorittamaan sellaisessa tapauksessa
vielä 145 miljoonaa euroa, jolloin nuo vahingot ylittävät
tuon sanotun rajan. Tästä potista, 145 miljoonasta,
noiden äsken lueteltujen valtioitten joukossa Suomen osuudeksi
tulee 1,9 prosenttia. Brysselin pöytäkirjan mukaan
sopimusvaltioiden kolmannen vaiheen vastuu nousisi suurimmillaan
300 miljoonaan euroon.
Ehkä ilman, että tänne paperiin katson,
yritän tämän saman asian yksinkertaistaen
vielä kuvata tällä tavalla, että nykykäytännön
mukaan siis vastuut laitoksen haltijalla ovat 17 miljoonaan euroon
saakka, sen ylittävältä osalta periaatteessa
sen maan, jonka alueella laitos on, vastuut voivat olla 204 miljoonaan
euroon asti, mutta voidaan tämä vastuu antaa myöskin
sille laitoksen haltijalle. Näin on Suomessa menetelty.
Sen ylittävältä osalta 145 miljoonaa
euroa on sitten tavallaan kolmikäteisvastuuta, kolmannen
vaiheen vastuuta, jonka vaiheen kantavat kaikki nämä sanotut
sopijapuolet yhdessä, ja tästä Suomen
osuus on 1,9 prosenttia näiden maiden sisäisen
jakokaavan mukaisesti.
Tämä on nykyinen systeemi. Nyt siis tällä esityksellä ehdotetaan
menettelyä, jossa luvan haltijan vastuu nousisi aina 700
miljoonaan euroon asti ja siitä maavastuu nousisi 1 200
miljoonaan euroon, jolloin valtion vastuuksi jäisi tämä 1
200 ja 700 miljoonan euron erotus. Tässä tämän
esityksen tavallaan kansallinen ratio on. Tässä lisääntyy
erittäin rankasti luvan haltijan vastuu, todella rankasti
luvan haltijan vastuu, ja sitten myöskin valtion vastuut
niistä vahingoista, joita kenties aiheutuisi, lisääntyvät
erittäin merkittävästi.
Tässä järjestelmässä siis
kaiken kaikkinensa on kysymys myöskin kansainvälisestä solidaarisuudesta,
ja sillä taataan, että onnettomuuden aiheuttamista
vahingoista suoritetaan korvausta kaikille sopimusvaltioiden kansalaisille
samoin perustein siitä riippumatta, missä sopimusvaltiossa
itse ydintapahtuma on sattunut. Tarkoituksena on laajentaa solidaarisuuskonseptia
niin, että korvauksia maksettaisiin samoin perustein myös
vahingoista, jotka ovat aiheutuneet ei-sopimusvaltion kansalaisille
edellyttäen, ettei siinä valtiossa ole ydinlaitoksia.
Siis Suomi sitoutuu tässä siihen, että jos
tapahtuisi jostain syystä suomalaisessa laitoksessa joku
onnettomuus, niin Suomi sitoutuu näillä päätöksillä ei
vain niiden vahinkojen korjaamiseen, jotka aiheutuvat Suomessa,
vaan myös niiden vahinkojen korvaamiseen, mitkä aiheutuvat
sellaisessa maassa, jossa maassa ei ole itsellään
ydinlaitoksia lainkaan. Korvausten maksaminen muille ei-sopimusvaltioille
edellyttää, että ne myöntävät
samat korvausedut asianomaisille sopimusvaltioille. Brysselin pöytäkirjan
mukainen isäntävaltion vastuu ja sopimusvaltioiden
yhteinen vastuu eivät kuitenkaan siis ulotu ei-sopimusvaltioihin.
Yleissopimukset ovat aina vaienneet siitä, sekä vanhat
että uudet, voisiko laitoksen haltijan vastuu olla rajoittamaton,
niin kuin vahingonkorvausoikeudessa pääsääntö on.
Sopimusvaltioista Saksa omaksui rajoittamattoman vastuun jo 1980-luvulla,
mistä lähtien on kiistelty siitä, onko
ratkaisu sopimusten mukainen. Tämä asiantila päättyy
pöytäkirjojen tullessa voimaan, koska niissä tullaan
nimenomaan nyt sitten sallimaan, siis näissä uusissa
sopimuksissa, joihin nämä meidän esityksemme
nyt perustuvat, näissä tullaan nimenomaan sallimaan
rajoittamaton vastuu. Rajoittamattoman vastuun vallitessa on kuitenkin
kansallisessa laissa asetettava laitoksen haltijalle vastuumäärä,
josta se vastaa vakuutuksen turvin, ja tämä määrä käytetään
joka tapauksessa ensin. Hallituksen esityksessä on lähdetty
siitä, että Suomessakin siirrytään
laitoksenhaltijan rajoittamattomaan vastuuseen, tosin niin, että se
koskisi vain niitä vahinkoja, jotka ovat ilmenneet Suomessa.
Rajoittamaton vastuu merkitsisi sitä, että vahinkojen
ylittäessä ne määrät, jotka
ovat korvattavissa ensisijaisesti laitoksenhaltijan vakuutuksesta,
toissijaisesti isäntävaltion vastuumäärästä ja
viimein sopijavaltioiden yhteisestä vastuusta, vahingon
kärsijä voisi vaatia vielä saamatta olevaa
vahingonkorvausta laitoksen haltijalta. Viime kädessä tämä vastaisi näiden
korvausten suorittamisesta omaisuudellaan.
Vähän monimutkaisesti sanottu kaikki tämä, kun
luin tätä pykäläkieltä.
Tämä yksinkertaisesti tarkoittaa sitä,
että sen jälkeen, kun on ensiksi tämä laitoskohtainen,
toimiluvan haltijakohtainen vastuu, sitten sen jälkeen
tulee tämä kansallinen valtiollinen vastuu, enimmillään
500 miljoonaa, ja sitten tulee tämä solidaarisuusvastuu, käytän
sitä nimitystä. Jos ne vahingot, mitkä kenties
ylittäisivät kaikki nämä, niin
siltä ylittävältä osalta astuisi
uudelleen rajoittamaton vastuu, joka olisi nimenomaan tällä luvan
haltijalla.
Hallituksen esitys sisältää myös
eräitä muita pöytäkirjoihin
sisältyviä parannuksia vahingon kärsijän
asemaan, kuten olennaisen kanneajan pidennyksen henkilövahinkotapauksissa
sekä vahingon käsitteen ulottamisen ympäristövahinkoihin
ja torjuntatoimenpiteisiin. Todennäköistä on,
että laitoksenhaltijan vastuuta ja vahingonkorvauksen sisältöä koskeva
Pariisin pöytäkirja tulee voimaan vuoden 2006
lopulla ja isäntävaltion ja sopimusvaltioiden
vastuuta koskeva Brysselin pöytäkirja vasta jonkin
verran myöhemmin, joten sopimusmääräyksien
voimaan saattaminen tullee näin ollen Suomessakin tapahtumaan
kahdessa vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys aika merkittävästä,
aika suuresta asiasta. Suomi astuu tällä esityksellään
rinta rinnan muiden, sanoisiko näin, edistyksellisten sopijavaltioiden
kanssa samaa tahtia sillä erotuksella — jos sitä nyt
voi edistykselliseksi sanoa, minä sitä sellaiseksi
kuitenkin sanoisin — että vielä näiden
edistyksellisten joukossa Suomi kulkee aivan ensi linjassa nimenomaan
siinä, että tämä rajoittamattoman
vastuun periaate omaksutaan nyt sitten ensimmäisten harvojen
maiden joukossa myös Suomen lainsäädäntöön.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvin myönteistä asialle,
että asianomainen ministeri on paikalla ja selvitti. Myönteistä myös sen
lisäksi on se, että Suomi on ollut tässä aktiivinen.
Asianomaiset tahot ovat tehneet paljon työtä.
Jossakin määrin tiedän, että tämä asia
ei ole ollut ollenkaan yksinkertainen ja on vaatinut kohtalaisen
paljon hikeä ennen kuin se on nyt tässä muodossa
kansainvälisesti.
Etsii, etsii, muttei soisi löytävänsä,
sanoi verkonpaikkaaja repeämiä etsiessään.
Näin on asia myös tämänkin lähetekeskustelun
aiheen osalta, sillä olemmehan keskustelemassa asiasta,
jonka toteuttamista ei kukaan toivo. Olemme keskustelemassa mahdollisesta
ydinvoimalaonnettomuudesta ja siitä koituvan taloudellisen
vastuun määrästä. Lähtökohtahan
joka tapauksessa on se, että kaikessa ydinvoiman käytössä onnettomuuksien estäminen
on ehdoton ykkösasia. Onnettomuuksiin onkin varauduttu
jo laitosten rakennusvaiheessa.
Ydinvoimalaitokset ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne
sulkevat itsensä häiriötilanteissa riippumatta
siitä, johtuvatko häiriöt laitteiden
rikkoutumisesta vai inhimillisestä erehdyksestä. Laitokset
on lisäksi varustettu moninkertaisin toisistaan riippumattomin
turvallisuusjärjestelmin ja niiden käytössä noudatetaan
tinkimätöntä turvallisuuskulttuuria.
Käyttöturvallisuutta lisää myös
se, että Säteilyturvakeskus viranomaisena valvoo
järjestelmiä, jotta ne täyttävät
Suomen tiukat turvallisuusmääräykset.
Säteilyturvakeskus tarkastaa myös käyttöhenkilökunnan
pätevyyden. Mutta entäs jos kaikista turvatoimista
huolimatta pääsee sattumaan vahinko? Kuka kantaa
silloin vastuun ja mihin vastuu perustuu?
Ydinvastuusta Suomessa on säädetty ydinvastuulailla,
joka keskeisiltä osin perustuu kolmeen kansainväliseen
sopimukseen: vuonna 1960 tehtyyn Pariisin yleissopimukseen, vuonna
1963 tätä sopimusta täydentävään
Brysselin yleissopimukseen sekä vuonna 1988 Wienissä tehtyyn
yhteispöytäkirjaan. Näillä sopimuksilla
varmistetaan haitankärsijälle korvaus mahdollisen
ydinvoimalaonnettomuuden seurauksista, vaikka tällaisen
onnettomuuden todennäköisyys onkin erittäin
pieni.
Ydinvahinkovastuujärjestelmä perustuu kansainväliseen
sopimukseen, joka on myös Suomen etujen mukainen. Kansainvälisellä sopimuksella
taataan suomalaisille vahingonkärsijöille korvaus
myös silloin, jos jossakin muussa sopimusvaltiossa sattuneen
onnettomuuden haitat ulottuisivat tänne. Ydinvahinkovastuujärjestelmän
piiriin kuuluu tällä hetkellä noin 370
eri maissa toimivaa kaupallista reaktorilaitosta. Huomioitakoon
kuitenkin, että tähän tulee lisätä vielä muun
muassa Venäjän ydinvoimalaitokset, sillä vaikka
Venäjä on allekirjoittanut Wienin yleissopimuksen
vuonna 96, se ei odotuksista huolimatta ole vielä ratifioinut
sitä. Huomioitavaa tässä yhteydessä on
myös se, että Suomi ostaa Venäjältä noin
1 500 megawattia sähköä vuodessa
ja pääsääntöisesti
ne tulevat niistä ydinvoimalaitoksista, joissa myös
on semmoisia laitoksia, jotka eivät ole hyviä.
Hyvät edustajatoverit! Tässä hallituksen
esityksessä yhdenmukaistettaisiin Suomen ydinvastuulainsäädäntöä kansainvälisten
sopimusten mukaisesti. Samalla korotettaisiin ydinlaitoksen haltijan
vakuutuksella katettavan vastuun määrää selvästi
yli kolminkertaiseksi. Esityksen hyväksyminen tarkoittaisi
myös vakuutuksen laadullisen sisällön
muutosta. Nämä tekijät johtanevat vakuutusmaksujen
tuntuvaan nousuun. Nostaisiko vakuutusmaksujen korotus sähkön
kuluttajahintaa, se jää nähtäväksi.
Miten vastuuta sitten jaetaan mahdollisissa onnettomuustilanteissa?
Ydinvahinkovastuujärjestelmä on kolmiportainen,
kuten ministeri kertoi: laitoksen haltijan vakuutuksella katettava vastuu
on 700 miljoonaa euroa — nykyisellään se
on 204 miljoonaa euroa — Suomen valtion 500 miljoonaa euroa
ja sopimusvaltioiden vastuu 300 miljoonaa euroa. Yhteenlaskettuna
summaa kertyy 1,5 miljardia euroa. Syyllistä ydinvahingossa
ei tarvitse etsiä, sillä ydinvahinkovastuu on
niin sanottua ankaraa vastuuta eli ydinlaitoksen haltija on yksiselitteisesti
vastuussa mahdollisesta vahingosta. Tämä pätee
siitäkin huolimatta, että laitoksen käytössä ei
olisi rikottu mitään säädöstä tai
määräystä. Laitoksen haltija ei
myöskään voi siirtää vastuuta
esimerkiksi alihankkijalle, jonka toimittama viallinen komponentti
tai järjestelmä olisi syynä onnettomuuteen.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys sälyttää ydinlaitoksen
haltijalle rajoittamattoman vastuun, mikä toistaiseksi
on käytössä vain Sveitsissä ja
Saksassa. Rajoittamaton vastuu ei perustu kansainväliseen
sopimukseen, eikä se tuo asiantuntijoidenkaan mielestä järjestelmään lisävarmuutta.
Pidän hyvänä, että Suomi jälleen kerran
on etulinjassa, vaikka olemmekin ydinvoiman osalta neljällä—viidellä reaktorillamme
aikamoisen
pieniä tuottajia, kun vertaa meitä esimerkiksi
105 reaktorin USA:han tai vaikkapa 59 reaktorin Ranskaan.
Tosiasia on, että vastuumäärien korottamisella
ei turvallisuutta lisätä, koska jo nykyiset vastuumäärät
riittävät kattamaan onnettomuuksien aiheuttamat
haitat. Suomen ei todella kannata irtautua jo allekirjoitetusta
kansainvälisestä sopimuksesta, jossa vastuumäärien
vähimmäistasosta on sovittu. Meille tämä on
signaali paremmasta ydinvoimalatulevaisuudesta, kiitos hallituksen
esityksen, ja olen iloinen siitä, että se menee asiantuntijavaliokuntaan,
talousvaliokuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Siis näiden hallituksen esityksen
numero 2 tietojen mukaan on kolme rajoittamattoman laitoshaltijavastuun
maata: Saksa, Sveitsi ja Japani. Kun luemme tätä asiakirjaa,
niin täällä todetaan myös sivulla
11, että Valko-Venäjä on arvioinut Tshernobylin
katastrofin, ydinturman aiheuttamat menetykset vuoteen 2016 235
miljardin Yhdysvaltain dollarin suuruisiksi, ja Ukrainan kohdalla
on arvio, joka on enemmän ehkä realistinen, vuodesta
1986 vuoteen 2000: 148 miljardia USA:n dollaria. Eli on todellakin
puhe miljardeista eikä miljoonista. Tässä mielessä olen
hiukan eri mieltä siitä, että nämä nykyiset
miljoonien eurojen tasolla liikkuvat vastuut, Suomessa 204 miljoonaa,
olisivat kaikissa olosuhteissa riittäviä. Siinä mielessä rajoittamaton
laitoksenhaltijan vastuu on aivan oikea avaus tässä mielessä kyllä.
Kiitoksia vain ministerille, joka on paikalla, ja myöskin
koko valtioneuvostolle, että tämä asia on
liikkunut.
Tässä haluaisin viitata viime vuosina, ehkä jo kymmenen
vuotta sitten, eduskunnan ottamiin kantoihin, joissa on nimenomaan
kritisoitu tätä, että näihin
säädöksiin ei ole liittynyt riittävää vastuumäärää.
Tämä on ollut kyllä sellainen, voisiko
sanoa, piilotuki ydinvoimaenergiasähkön hinnalle
tässä mielessä, että ei ole
ollut näitä vakuutusvastuita, jotka nyt sitten
tulevat ja asettavat myös sähköntuotannolle
uuden hintatilanteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä ei
pidä ryhtyä vastustamaan. Tämä on
ihan oikean suuntainen. Rajoittamattoman vastuun periaate on ainut
moraalisesti ja eettisesti oikea ja hyväksyttävä.
Tässä mahdollisen vahinkotapauksen kohdalla on
nyt lueteltu, kenellekä ne ensimmäiset laskut
lähetetään. Mutta siltä kokonaismäärältään,
jossa tässä liikuttaisiin esimerkiksi Tshernobylin
kaltaisessa tilanteessa, oikeastaan nämä luvut — kymmenet,
sadat, miljoonat, puoleentoista miljardiin euroon — ovat
ihan pilipalijuttuja. Kysymys on satakertaisista tarvemääristä,
jotka ovat sitten yhteiskunnan piikissä. Nämä mittasuhteet
on hyvä pitää mielessä, kun
näistä asioista keskustellaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Immonen aivan oikein totesi, että ydinvoimalaonnettomuuden
ehkäisy on ensisijaista ja sitten nämä korjaavat
toimet vasta tulevat sen jälkeen. Sen takia on ehkä vähän
huolestuttavaa ollut seurata Säteilyturvakeskuksen toimintaa
tämän paljon puhutun Suomen viidennen ydinreaktorin
tai Olkiluoto-kolmosen suhteen. Jos olen oikein ymmärtänyt,
niin Säteilyturvakeskus on hyvin joustavasti jopa oikonut
turvamenettelyissä, ja se tietysti herättää kysymyksiä turvallisuuden
valvonnan riittävyydestä ja varmuudesta.
Lisäksi on tiedossa, että tuleva reaktori
ei ole turvallisin mahdollinen. Siinä käytetään
aika paljon myös aktiivisia turvajärjestelmiä,
jotka edellyttävät siis aktiivista toimintaa,
eikä passiivisia, jotka sinällään
jo itsessään hillitsevät tai ehkäisevät
onnettomuutta.
Ed. Immonen kiinnitti huomiota myös siihen, että ydinvoimalaonnettomuuden
todennäköisyys on pieni. Näin varmaan
on ainakin Suomessa, mutta ydinvoimaahan käytetään
monissa muissakin maissa ja niiden kaikkien muiden maiden turvallisuusolosuhteista
ei ihan täysin ehkä voi mennä takuuseen,
jos ajatellaan vaikka Romanian, Venäjän tai Iranin
kaltaisia maita.
Ja mikä ehkä tärkeintä,
ydinvoimalan kohdalla suuronnettomuuden riski on kuitenkin olemassa.
Valtaosalla energialähteistä suuronnettomuuden
riski on nolla. Esimerkiksi tuulivoimalla ei mitenkään
voi saada aikaan suuronnettomuutta, ei vaikka kuinka mielikuvitustaan
käyttäisi. Sen takia kannattaa miettiä,
kannattaako sitä pientäkään
suuronnettomuuden riskiä hyväksyä.
Ed. Immonen kysyi vielä sitä, vaikuttaakohan tämä mahdollisesti
sähkön hintaan. Itse olen kysynyt samaa asiaa
Teollisuuden Voiman edustajalta jo pari vuotta sitten, ja hän
ainakin arvioi, että ei tule vaikuttamaan sähkön
hintaan mitenkään olennaisesti.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon sähkön hintaan:
Joka tapauksessa itse olen sitä mieltä ja myöskin
ympäristövaliokunta on joskus antaessaan asiasta
lausuntoa ollut sitä mieltä, että sen
tyyppinen tilanne, ettei ole olemassa asiallisia vakuutusvastuita,
on todella piilotukea ydinenergialla tuotetulle sähkölle.
Se, vaikuttaako se miten paljon sähkön hintaan,
jää nähtäväksi, uskoisin
näin.
Mutta vielä näistä erilaisista onnettomuuksista:
On tietysti vielä hyvä muistaa sekin, että on myös
ydinjätteen kuljetukseen liittyvä onnettomuusmahdollisuus
tulevaisuudessa. Tietenkään kukaan ei toivo, että se
mahdollisuus realisoituu, mutta se mahdollisuus on olemassa, ja
se johtuu siitä, kun Loviisasta kuljetetaan ydinjätettä Olkiluotoon.
Tällöin tässä on kysymys tietysti
pienestä riskistä, mutta joka tapauksessa se on
hyvä pitää mielessä myös
Suomessa, jossa on nyt sitten tämä uusi tilanne
hiljalleen avautumassa, kun Posivan loppusijoituspaikka-asia etenee.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä en tiedä nyt niin
tarkkaan Stukin toimintaa lähihistoriassa tai ehkä vähän
pitemmässäkään historiassa.
Ajattelen kuitenkin, että aika vankka luottamus on aihetta
olla ja säilyttää Stukin toimintoihin
senkin perusteella, miten se on aiemmin toiminut.
Joka tapauksessa sen voin sanoa, kun nyt olen seurannut sitä,
miten Stuk on käsitellyt vireillä olevaa lupahakemusta
ja siihen liittyviä asioita, että Stuk on tehnyt
todella seikkaperäistä ja tarkkaa työtä eikä se
rajoitu vain hakemuspapereitten käsittelyyn, vaan Stuk
tulee edellyttämään sitä, että matkan
varrella, sitä mukaa kuin rakentamistyö edistyy
kaikissa keskeisissä, tärkeissä vaiheissa,
sen pitää päästä käymään
läpi hankkeen eteneminen ja edistyminen ja antaa niihin omat
kommenttinsa. Minusta tämä menettelytapa kuvaa
sitä huolellisuutta ja vaateliaisuutta, jolla Stuk tämän
nyt meneillään olevan hankkeen aikoo viedä osaltaan
läpi.
Keskustelu päättyy.