14) Hallituksen esitys laiksi sukupuolen vahvistamisesta eräissä tapauksissa
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Tässä on tietysti erittäin
tärkeästä asiasta kysymys, ja niin kuin
hallituksen esityksen perusteluista käy ilmi, asiaan on
hyvin syvällisesti paneuduttu ja vakavasti. Haluaisin ihan
vain erääseen yksityiskohtaan kiinnittää huomiota.
Huolimatta siitä tosiasiasta, mihin myös koko esitys
pohjautuu, että tässä on kysymys asianomaisen
ihmisen omasta käsityksestä asianosaisen seksuaaliteetista,
siis sukupuolesta, kumminkin biologinen kromosomijärjestelmä,
joka meillä jokaisella on, joka primääristi
sukupuolen biologisessa muodossa määrittää,
pysyy. Huolimatta siitä, että muutetaan henkilötunnuksia
ja tehdään kirurgisia toimenpiteitä,
hormonihoitoja, se pysyy muuttumattomana eli on siellä taustalla.
Aivan teoreettisesti tietysti on ehkä hyvä muistaa
se, että jos uusi elämäntilanne tulee
tai yleensäkin uusi tilanne, niin kumminkin dna, mikä on
olemassa soluissamme, sukupuolisoluissa, on kuitenkin manipuloitavissa
ja se on käytettävissä. Eli biologinen
koodi pysyy huolimatta näistä muutoksista.
Sakari Smeds /skl:
Arvoisa puhemies! Tämänpäiväisten
monien hallituksen esitysten joukossa on ainakin jokunen pohdituttava,
eettisesti haastava ja periaatteellisesti merkittävä avaus. Nyt
lähetekeskustelussa oleva esitys sukupuolen vahvistamisesta
on mielestäni sellainen. Jos onkin niin, että päiväjärjestyksen
aiemmissa kohdissa hallituksen esityksiä on kiitelty, on
todettava, että tämän esityksen kohdalta
ainakaan yksipuolisesti ja yksinomaan näin ei voi tehdä.
Hallitushan esittää, että eräissä tapauksissa henkilön
oikeudellinen sukupuoli voitaisiin vaihtaa. Tämän
kaltainen tilanne hallituksen mielestä on silloin, kun
ihminen pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen
ja elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa.
Lisäksi henkilön tulisi olla steriloitu tai muutoin
lisääntymiskyvytön, täysi-ikäinen
eikä hän saa olla avioliitossa tai virallistetussa
parisuhteessa. Henkilön olisi oltava Suomen kansalainen.
Yksityisseikkana voin mainita, että hallituksen esitys
tuo esille virallistetun parisuhteen vaatimuksen, vaikka tämän
kaltaista lainsäädäntöä maassamme
ei toistaiseksi ole eikä eduskunnan tahto tätä koskevaan
hallituksen esitykseen ole vielä edes tiedossa.
Lakiesitys sukupuolen vahvistamisesta koskee transseksuaalisia
henkilöitä. Hallituksen esityksen johdantotekstissä transseksuaalisuuden todetaan
lääketieteellisesti olevan sukupuoli-identiteetin
häiriötila.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan on mielestäni käsiteltävä tämä esitys
varsin perusteellisesti. Ensinnäkin, jos henkilöllä jo
on omia biologisia lapsia, onko ylipäätään
hänelle perusteltua mahdollistaa sukupuolen vaihtaminen
siihen liittyvine oikeudellisine ja lääketieteellisine
toimenpiteineen? Ymmärrän, että tämän
lakiesityksen mukaan se olisi ainakin periaatteessa mahdollista.
Se on hallituksen toivomus ja linja. Voisi kuitenkin ajatella, että lapselle
oman isän tai äidin sukupuoli-identiteetin kriisi
ja sukupuolen vaihtaminen on lapsen oman terveen kehityksen vaarantava
riskitekijä, kun isästä tuleekin äiti
tai päinvastoin. Eikö tällöin
yhteiskunnan tulisi ohjata transseksuaalia henkilöä sellaisen
hoidon piiriin, joka tukisi häntä entisen biologisen
sukupuoli-identiteettinsä löytymisessä?
Muutoinkin tämän lakiesityksen ääressä tulee pohtineeksi
sitä, kuinka pysyvä tila transseksuaalisuus on.
Hallituskin näyttää epäröivän
tämän kysymyksen äärellä,
kun lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa tuodaan esille
katumisen mahdollisuus ja alkuperäisen sukupuolen mukaisen
rekisterimerkinnän palauttaminen.
Ymmärrän hallituksen esityksen niin, että sukupuolen
vaihtanut henkilö voisi mennä avioliittoon ja
mahdollisesti hankkia uuden parinsa kanssa yhteisen ottolapsen.
Toivoisin, että valiokunta osaltaan harkitsisi, tuleeko
tämän lain mukaisesti vahvistettua sukupuolta
pitää henkilön sukupuolena myös
sovellettaessa avioliittolakia vai ei. Mielestäni ei tulisi
soveltaa. Edelleen tulisi tarkoin harkita, tuleeko tätä lakiesitystä soveltaa
ollenkaan niihin henkilöihin, joilla on jo omia biologisia
lapsia ja jotka muutoinkin ovat joskus aiemmin elämässään
osoittaneet elävänsä alkuperäisessä sukupuoliroolissaan.
Näissä tapauksissa henkilö olisi todennäköisemmin
tarkoituksenmukaista ohjata vuosien hormoni- ja kirurgisten hoitojen
sijasta eheyttävään hoitoon.
Henkilöt, joiden terveys, fyysinen tai henkinen, on
horjunut, tarvitsevat ja ansaitsevat yhteiskunnan tuen. Se on jokaisen
ihmisen perusoikeus. Henkilön sukupuoli-identiteetin
häiriö on vakava ongelma, joka pitää asianmukaisesti kohdata
ja pyrkiä hoitamaan. Näissä tapauksissa terveydenhuollon
palvelujen pitäisi edistää mahdollisimman
kestävää paranemista ja uusien ongelmien
syntymisen estämistä. Kaikissa tapauksissa sukupuolen
vaihtamisprosessi ei ole paras tie, ei henkilön itsensä,
saatikka hänen läheistensä kannalta.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota siihen, että tässä esityksessä ei
ole lainkaan käsitelty transseksuaalien henkilöiden psykiatrisen
hoidon mahdollisuuksia, ei edes edellytyksenä esimerkiksi
kastroimiselle; tämähän ainakin aiemmin
on ollut käytäntönä. Pidänkin
vaarana, että tällä lakiesityksellä tuetaan
sellaista ajatusta, että sukupuoli-identiteetin häiriöihin
tarjotaan herkemmin ratkaisuksi vain puukkoa.
Hallituksen esityksessä edellytetään,
että henkilö pysyvästi kokee kuuluvansa
vastakkaiseen sukupuoleen, mikä on sinänsä erittäin
vaikeasti todettava seikka. Tämä käy
ilmi myös siitä, että hallituksen esityksen
perusteluissa viitataan siihen, että jos sukupuolenvaihdon
vahvistamisen saanut henkilö katuu ratkaisuaan, hänelle
vahvistetaan uudestaan aiempi sukupuoli, jolloin ei ilmiselvästikään
ole ollut kysymyksessä pysyvä muuttuneen identiteetin
kokemus.
Sukupuolenvaihtajien lasten asemaa ei ole myöskään
esityksessä tarkasteltu, kuten ed. Smeds totesi. Tämä herättää kysymyksen,
mitä merkitsee lapsen elämässä se,
että isä muuttuu naiseksi tai äiti mieheksi.
Uskon, että valiokunnassa tulemme tätäkin
puolta tarkastelemaan, koska hallitus ei ole sitä esityksessään
ottanut esiin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin erittäin
pitkään vireillä ja valmisteilla ollut
lainsäädäntö. Ne, jotka ovat
lukeneet hallituksen esityksen, voivat havaita, että Lääkintöhallitus
teki jo vuonna 1987 aloitteen työryhmän perustamisesta
valmistelemaan lainsäädäntöä.
Tausta oli se, että transseksuaalien asioita oli käsitelty
Lääkintöhallituksessa vuosien mittaan
alun perin tapauskohtaisesti eikä mitään
säädöksiä ollut olemassa. Näihin
oli hyvin keinotekoisesti jossakin vaiheessa ryhdytty soveltamaan
kastroimislainsäädäntöä,
joka ei lainkaan ollut tarkoitettu tämän tyyppistä toimintaa varten,
mutta mitään muutakaan lainsäädäntöä, jolla
ihmisiä olisi, sanoisiko, voitu lähteä silpomaan,
ei oikein ollut.
Toisaalta erittäin suuri ongelma oli se, että oli joukko
lääkäreitä, jotka ryhtyivät
hoitamaan ihmisiä, jotka ilmoittivat olevansa transseksuaaleja,
esimerkiksi hormonihoidoilla, jolloin heidän ulkoiset tunnusmerkkinsä muuttuivat
toista sukupuolta vastaaviksi. Ääni esimerkiksi
naisilla mataloitui, parrankasvu alkoi, ja entisillä miehillä taas
alkoivat rinnat kasvaa jne. Sitten ehkä ei löytynytkään
ketään kirurgia, joka olisi ollut valmis viimeistelemään
toimenpiteet ja ryhtymään leikkaustoimenpiteisiin.
Niin oli saatu onnettomista ihmisistä ehkä vielä onnettomampia
ihmisiä.
Tämän vuoksi me katsoimme Lääkintöhallituksessa
aikanaan, että jollakin tavalla asiaa pitäisi
järjestellä, pitäisi säännöstellä,
niin ettei tämä voi olla ihan yksityisyritteliäisyyttä,
että jokainen mielensä mukaan ryhtyy hoitamaan
näitä potilaita. Useita neuvonpitoja pidettiin.
Maan viisaat koottiin neuvottelupöytien ääreen,
mutta kuten pitkä valmistelukin osoittaa, helposti ei asiasta
ole löydetty yksimielisyyttä. Niinpä tämä hallituksen
esitys on nähtävä jonkinlaisena kompromissina.
Selvää on minun mielestäni se, että nämä ihmiset,
jotka ovat varsin pieni ihmisryhmä, eivät tule
saamaan palveluja, jos ei lainsäädäntöä ole olemassa.
Mutta jaan nämä dubiot ja pidän ongelmina
kysymyksiä, jotka täällä keskustelussa on
jo nostettu esiin. Meidän historiamme tuntee tapauksia,
joissa henkilö, jolla on ollut omia biologisia jälkeläisiä,
on hakenut sukupuolen muuttamista. Se on hyväksytty. Näin
on lapsella voinut olla kaksi isää tai kaksi äitiä eikä sitten
yhtään toisesta sukupuolesta olevaa henkilöä entisessä perheessään.
Yleensähän tämä on johtanut siihen,
että on tullut avioero jne.
Kysymys on hyvin hyvin monimutkainen. Meillä on tietysti
joukko ihmisiä, joiden identiteetti on syntyessä epäselvä,
ja heidän sukupuolensa määrittäminen
ei ehkä ole alun perin ollut kovin helppoa. Se voidaan
tehdä, mutta jos lapsi on kasvatettu ikään
kuin toiseen sukupuoleen, saattaa olla vaikeaa määritellä niin
sanottu oikea sukupuoli kromosomien perusteella asiallisesti, vaikka
ei muodollisesti.
Toivon, että valiokunta hyvin huolellisesti ja perusteellisesti
miettii tämän asian. Minusta tämä on
ennen kaikkea moraalis-eettinen kysymys ja kysymys siitä,
millä näitä ihmisiä, jotka usein
kokevat tilanteensa hyvin ongelmalliseksi, voidaan todella auttaa,
eikä niinkään ole kysymys hallituksen
esityksestä ja sen tukemisesta hintaan mihin tahansa.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Myöskin näen tämän
lain ennen kaikkea yksilönvapauteen liittyvänä kysymyksenä.
Haluan nähdä sillä tavalla, että yksilöllä on
oikeus myöskin päättää sukupuolestaan.
Mutta olen samaa mieltä kuin ed. Smeds siinä,
että mikäli yksilöllä on alaikäisiä lapsia,
voitaisiin lähteä siihen, että sukupuolen
muuttaminen tällöin ei olisi mahdollista eli 1 §:ää muutettaisiin
sillä tavalla, että alaikäiset lapset
olisivat myöskin tämän muutoksen este.
Samoin ihmettelen sitä, niin kuin ed. Smeds totesi,
että täällä on esteeksi mainittu
myöskin virallistettu parisuhde. Niin kuin me kaikki tiedämme,
tämä laki on vielä käsittelemättä ja
on mahdollista, että eduskunta päättää toisin
kuin hallitus. Tämä on hiukan kyseenalainen lainsäädäntöehdotus,
kun ennakoidaan, mitä eduskunta päättää.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kokkonen, vastauspuheenvuoro. Vastauspuheenvuoron pituus
enintään 1 minuutti.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos kuulin oikein, edellinen puhuja piti tätä yksilönvapauskysymyksenä.
Minusta tämä ei voi olla yksilönvapauskysymys. Lukuisia
tapauksia muistan historiasta, joissa ihmisellä on ollut
psyykkinen sairaus ja hän on sairauden ilmentymänä kokenut
olevansa toista sukupuolta. Minusta ei ole kohtuullista hoitaa psyykkisiä sairauksia
silpomalla ihmisiä ja suorittamalla heidän sukupuolielimiinsä kohdistuvia
leikkauksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lyhytkin keskustelu
osoittaa, miten ongelmallinen asia on. Verbiä "kokea" käytetään
tässä. Tietysti sukupuoli ei ole mielipidekysymys, mutta
"kokeminen" on paljon enemmän. Se on paljon syvällisempi
asia. Taustalla on kuitenkin biologinen tosiasia, joka säätelee
sen, että kaksi isää ei voi saada lapsia,
vaan toinen on ollut äiti saadessaan lapsen. Viittaan tässä ed.
Kokkosen hyvin asiantuntevaan puheenvuoroon sikäli, että henkilö pysyy
kuitenkin lapselle aina äitinä, koska on lapsen
synnyttänyt, vaikka äiti muuttaa myöhemmin
sukupuoliroolinsa ja tulee ikään kuin isäksi,
niin kuin ed. Kokkonen totesi. Mutta kaksi isää ei
siis voi saada lasta. Se tiedetään, että äiti
on aina olemassa. Siinä mielessä lapsen oikeus
tässä on tietysti mukana. Siinä mielessä dubioilla,
mitä siihen suuntaan ed. Lehtimäki ja muut esittivät,
on omat perustelunsa.
Kaiken kaikkiaan kumminkin, aivan oikein, pitää olla
lainsäädäntöä tässä asiassa.
Tässä mielessä hallitukselle voi todeta
hyvän plussan, että se on lähtenyt liikkeelle
hyvin hyvin vaikeassa asiassa. Vastuuta on hyvin paljon asianomaisella valiokunnalla.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kyse on siltä osin yksilönvapaudesta,
että muutos vaatii aina yksilön "kokemisen". Kukaan
toinen henkilö ei voi "kokea" jotain asiaa toisen puolesta.
Tämän takia käytän edelleen
määrittelyä, että kyse on yksilönvapaudesta
ja yksilön oikeudesta. On mahdollista, että jokin
joukko voi saada jonkun henkilön kokemaan jollakin tavalla,
mutta silloinkin päätös on tämän
henkilön omaehtoinen päätös,
ehkä painostuksen kautta, mutta yksilön omaan
päätökseen liittyvä asia.
Keskustelu päättyy.