5) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 38 ja 39 §:n
muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Muun muassa maataloudenharjoittajia koskeva epäoikeudenmukainen
yrittäjätulon jakaminen ansio- ja pääomatuloihin
on keskusteluttanut myös tätä eduskuntaa
useamman kerran. Epäkohdasta on tehty useita lakialoitteita,
yksi myös puhujan.
Useimmilla maataloudenharjoittajilla ansiotulo-osuus maatalouden
tulosta jää pieneksi tai sitä ei jää lainkaan,
kun tulosta määrätään
ensin pääomatulon osuus. Menettely kiristää useimpien maataloudenharjoittajien
verotusta ja entisestään kärjistää pääomatulona
ja ansiotulona verottamisen välistä ongelmaa.
Sama ongelma tietysti koskee myös muita yrittäjiä.
Nykyisinhän yritystulo jaetaan kaavamaisesti ilman valinnan
mahdollisuutta nettovarallisuuden mukaan ansio- ja pääomatuloihin.
Yritystulon pakollinen jako pääoma- ja ansiotulo-osuuksiin
heikentää ratkaisevasti myös yrittäjän
sosiaaliturvaa. Monet sosiaalietuudet, kuten sairauspäiväraha
ja äitiyspäiväraha, ovat sidoksissa verotettavaan
ansiotuloon. Sosiaaliturvan on perustuttava todelliseen työtuloon
ilman pääomatuloa.
Käsiteltävänä oleva lakiesitys,
joka liittyy maatalouden tukiratkaisuun tälle vuodelle,
on selkeä parannus nykytilaan, ja sitä on tarkoitus soveltaa
jo tämän vuoden verotuksessa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä tuloverolain
38 ja 39 §:n muuttaminen pohjautuu valtioneuvoston periaatepäätökseen
joulukuulta 2000 sen neuvoteltua tuottajajärjestöjen
kanssa tästä niin sanotusta maatalouspaketista.
Se tulee lieventämään noin 73 000
verovelvollisen verotusta, joista valtaosa eli 45 000 on
maatalousyrittäjiä. Mielestäni oli jo
aikakin tämä uudistus ja parannus saada aikaan.
Toivonkin nyt, kun eduskunta tätä käsittelee,
että yleensäkin asian käsittelyn yhteydessä valtiovarainvaliokunnan
verojaosto selvittäisi myöskin laajemmin maatalouteen
ja yrittäjätoimintaan liittyvää verotuskysymystä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys tuloverolain 38 ja
39 §:n muuttamisesta on odotettu ja toivottu. Monet elinkeinonharjoittajat
ja maatalousyrittäjät ovat todella todenneet epäoikeudenmukaiseksi
sen, että pääomavero-osuus on nostanut
heidän kokonaisveroprosenttiaan suuremmaksi kuin se olisi vastaavassa
tuloluokassa ollut ansiotulona verotettuna.
Näin ollen on toivottavaa, että laki tulee
pikaisesti vahvistetuksi. Ennen kaikkea lohtua tuo se, että tätä sovelletaan
jo tältä vuodelta toimitettavassa verotuksessa.
Monet yrittäjät ovatkin kääntyneet
jo meidän edustajien puoleen siinä, että he saisivat
suorittaa jo ennakkoveroissa nämä vastaavat huojennukset,
koska he ovat nyt maksaneet ennakkoveroja vanhan käytännön
mukaisesti. Minä uskon, että tämä tilanne
tulee muuttumaan. Lakiehdotushan koskee varsin laajaa yrittäjäjoukkoa,
joskin tapauskohtaisesti verovaikutus jää sittenkin
varsin pieneksi, mutta esitys on oikeutta tekevä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Eilisessä vappupuheessaan
keskustan sijaisjohtaja Anneli Jäätteenmäki
moitti hallitusta siitä, että se vain lepää laakereillaan
eikä tuo eduskuntaan hyviä, tärkeitä esityksiä.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys
on omalta osaltaan osoittamassa, että puheenjohtaja Jäätteenmäen
kritiikki on perusteetonta. Tässä on kyseessä tärkeä hallituksen
esitys, jolla maataloudenharjoittajien ja pienyrittäjien
verotusta kevennetään. Kuten ed. Vihriälä totesi,
puhutaan yli 70 000 maatalous- ja muusta yrittäjästä.
Tällä listalla on itse asiassa monia muitakin esityksiä,
joilla viedään tärkeitä asioita
eteenpäin. Viittaan tässä esityslistan
11) kohtaan, jossa on kyse on työttömien omaehtoisen
opiskelun tukemisesta, ja esityslistan 13) kohtaan, jossa nimenomaan
siinäkin pienyrittäjien ja maataloudenharjoittajien
kannalta parannetaan sairauspäiväraha-asioita.
Toisin sanoen listalla on lukuisia esityksiä, jotka ovat
tärkeitä, joissa viedään asioita
eteenpäin ja kansalaisten elinolosuhteita parannetaan.
Väitteet siitä, että hallitus ei tärkeitä esityksiä antaisi,
vaan lepäilisi, ovat perusteettomia.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Zyskowiczille toteaisin, että hallitus
olisi voinut tuoda nämä esitykset jo huomattavasti
aikaisemmin. Eduskunta on ollut erittäin pitkään
tyhjäkäynnillä, ja tavaton ruuhka on
tulossa. Esimerkiksi näiden lakien osalta, joihin ed. Zyskowicz
viittasi, kuten käsittelyssä olevan tuloverolain
muutoksen, olisi ollut erittäin tarpeellista tuoda käsittelyyn
aikaisemmin. Näistä on sovittu jo viime vuoden
puolella, niin että nämä olisi voitu
käsitellä täällä rauhassa.
Nyt nämä kaikki tulevat kevään
ruuhka-aikaan. Itse tulemme näkemään,
mikä ruuhka tulee olemaan. Niin paljon lakiesityksiä tulee, että kyllä tässä suhteessa
hallitus on vähän levännyt laakereillaan.
Bjarne Kallis /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Sen takia, että juuri ed. Zyskowicz
otti tämän asian esille, en voi olla muistuttamatta
häntä siitä, että tämä muutos
olisi oikeastaan lähinnä tarpeeton, jos ei olisi
joitakin vuosia sitten käynyt niin, että sairauspäiväraha poistettiin
kokonaan. Ilman sitä tekoa, ilman sitä muutosta,
tätäkään lakia ei oikeastaan
olisi tarvinnut nyt muuttaa. Ed. Zyskowicz, syy löytyy kyllä siitä virheestä,
jonka hallitus teki joitakin vuosia sitten.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälälle toteaisin, että lakiesitys
on ollut monta kertaa allekirjoittaneen ja ministereitten kanssa
keskusteluissa ja olemme todenneet, että tämä on
yksi sellainen lakiesitys, jota on viety mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Meillähän on oma yrittäjyyspaketti, ja tämä on
yksi osa sitä. Tämä on irrotettu erilliseksi
laiksi, koska sitä pidettiin myös eduskunnan keskustelussa
erittäin tärkeänä. Nyt, kun
se on saatu tänne asti, niin ollaan tyytyväisiä.
Siitähän, etteivät sitä ole
aikoinaan aikaisemmat hallitukset hoitaneet, ei tietenkään
tätä hallitusta kannata syyttää.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälähän
kyllä ihan oikein kehui sitä tai ainakin antoi
kannatuksensa sille, että tämä asia on
nyt eduskunnassa, ja sitten ed. Zyskowicz sen jälkeen viittasi
puheenjohtaja Jäätteenmäen laakereillamakaamispuheenvuoroon
ja puheeseen eiliseltä päivältä. Mielestäni
asia ei muutu miksikään sikäli, että tämä on
hyvä asia, joten ed. Zyskowiczin ikään kuin
analyysi asiasta pitää paikkansa, eikä ed. Vihriälä nyt
enää voi jälkikäteen niitä ihan
aiheellisia hyväksynnän lauseita, joita äsken
lausuitte, peruuttaa. (Ed. Vihriälä: Ei ole tarkoituskaan!)
Kyllä tässä on hyviä asioita
menossa. Ruuhka on aivan eri asia, joka joka kevät aina eduskuntaa
kohtaa, kuin on niin sanottu laakereilla lepääminen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut tämä hallituksen
esitys erittäin perusteellisesti esitellyksi. Totean vain
sen, että jo edellisen hallituksen aikana niin sanottu
Mapoli halusi tämän suuntaisia parannuksia maataloustuottajien
asemaan. Valitettavasti ne sitten menivät jumiin, kun katsottiin,
että ne ovat näköjään toinen
toisestaan riippuvaisia ja kaikkea tätä hyvää ei
voida toteuttaa.
Ylipäätään viitaten ed.
Kalliksen äsken käyttämään
puheenvuoroon totean, että kun sanoo a, niin silloin yleensä pitäisi
se b sanoa välittömästi. Juuri tästä on
kysymys. Siinä suhteessa voidaan moittia hallitusta, että ei
aina katsota, mitä tästä ratkaisusta
seuraa. Lisäksi tämä on osa sitä kokonaisuutta,
jolla on pyritty maataloustuottajien asemaa parantamaan,
ja kun siinä sitten taas se yhden a:n sanominen oli vaikeaa,
niin sitten myös b ja c, jotka olivat vähän
pienempiä asioita, ovat olleet vaikeita toteuttaa. Hyvä kuitenkin, että asia
on nyt tässä vaiheessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että asia
on todella tässä vaiheessa, kuten edellinen puheenvuoron
käyttäjä sanoi. Annettakoon tunnustus
kaikille niille, jotka ovat tätä asiaa olleet
vauhdittamassa. Itsekin olen allekirjoittajana useammissakin tämän
sisältöisissä aloitteissa ja ainakin
yhdessä itsekin ensimmäisenä. Mielestäni
se toteuttaa oikeudenmukaisuutta viljelijäyrittäjille
ja muillekin yrittäjille, että verotuksessa voidaan
päästä tämän myötä kohtuuteen
ja samalla saadaan parannettua sairausvakuutuspäivärahoja,
jotka tämänkin jälkeen ovat vielä perin
juurin minimaaliset, mutta esitys on oikean suuntainen, ja toivotaan
nopeaa menestystä sille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Siitä tosiasiasta, että pienet
pääomatulot ovat tulleet kohtuuttoman kovasti
verotetuiksi, on huolta kannettu myös täällä vasemmalla
suunnalla ja siitä on puhuttu todella monen vuoden ajan
ja tehty ehdotuksia ja esityksiä tässä salissa.
Kiinnitän kuitenkin lähetekeskusteluvaiheessa
huomiota siihen, että on sitten se lantin toinen puoli,
jolloinka suuriakin ansiotuloja on siirretty pääomatulon
piiriin, jolloinka verotuksessa on päästy 29 prosentin
tasolle, joka vastaa taas ansiotulopuolella aika paljon pienempien
tulojen verotustasoa. Tämä on asia, joka on spekulatiivinen
ja vaikuttaa verokertymiin muun muassa valtionverotuksen kohdalla.
Se on taas ikään kuin toinen asia, mutta katson
tarpeelliseksi siihenkin viitata.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin vastauspuheenvuorossani totesin,
maatalousyrittäjät, yrittäjät,
pienyrittäjät ovat olleet epäedullisessa
asemassa ennen kaikkea puuttuvan sosiaaliturvan takia. Sosiaaliturva
meni, kun sairausvakuutuslain mukainen päiväraha
poistettiin ja koska tuloverolain mukaan määrätään
ensin kaikista tuloista pääomatulo. Kun pääomatuloksi
on laskettu tuloista 18 prosenttia, se on johtanut siihen, että pienyrittäjille
ei ole syntynyt aina työtuloa, mutta he ovat maksaneet
pääomatulosta enemmän veroa kuin olisivat
maksaneet, jos se olisi ollut työtuloa, ja ovat menettäneet
päivärahan.
Hallituksen esitys on hyvä. Kukaan ei ole sitä moittinut.
Eduskunta on ponnella edellyttänyt, että korjaus
tehtäisiin, edellyttänyt jo useita kertoja, viimeksi
viime vuonna budjettikeskustelun yhteydessä. Siinä mielessä tämä on
erittäin hyvä.
Ed. Zyskowicz oli oikeassa, kun hän viittasi listalla
olevaan kohtaan 13), joka koskee sairausvakuutuslain muuttamista.
Se tulee myöskin parantamaan yrittäjien ja maatalousyrittäjien
sosiaaliturvaa. Nimittäin voi olla, että tämä ei
edes ole riittävä. Vaikkakin prosentti nyt putoaa 10 prosenttiin,
se voi johtaa kuitenkin ja johtaa monen yrittäjän
kohdalla siihen, että ei siitä huolimatta synny
ansiotuloa, ja kohdassa 13) oleva hallituksen esitys sairausvakuutuslain
muuttamiseksi korjaa tuon epäkohdan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on hyvä esimerkki
siitä, miten eduskunnan useat aloitteet ovat johtaneet
tämmöiseen esitykseen. Niin kuin on todettu, tässä on
todella hyvästä asiasta kysymys ja oikeaan suuntaan
menosta. Tätä ei voi ollenkaan kiistää.
Kun pyysin puheenvuoron, minulla oli saman tyyppinen ajatus
kuin ed. Tiusasella, joka totesi, jotta nyt pitäisi löytyä tahtoa
toisesta päästä tehdä esitys.
Toivon mukaan enemmän vasemmistosta nousseet aatteet tulisivat
kanssa hallituksen esitykseen siitä, jotta ei pystyttäisi
kiertämään, työtuloa muuttamaan
pääomatuloksi isojen tulojen puolelle. Toivon
mukaan tästä löytyisi kanssa yhteisymmärrys.
Sitten olisi molemmat päät oikeastaan hoidettu
kuntoon. Todennäköisesti tässä kävisi
vielä sillä tavalla, jotta verotulot tulisivat
kasvamaan sieltä kautta. Tässä menetykset ovat
hyvin pienet, ja niitä ei edes tohdi laskea, koska kyse
on tässä enemmän oikeudenmukaisuudesta.
Mutta isojen tulojen puolella, jotka tänä päivänä maksetaan
pääomatuloina, palkka on pieni ja verot maksetaan
pääomatulopuolelta. Sieltä todennäköisesti
löytyy potentiaalia, jolla voidaan hyvinvointiyhteiskuntaa
vielä rahoittaakin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy ensiksi ihmetellä opposition
eturiviä, joka tällä hetkellä,
kun on puhe todella merkittävistä parannuksista
maatalousyrittäjille, puuttuu tästä salista.
Ei nähtävästi haluta antaa sellaista
viestiä, että hallitus vie asioita eteenpäin.
Annan arvoa sille, että ed. Kallis on kuitenkin paikalla
ja yrittää jollakin tavalla edustaa myöskin
oppositiota.
Tässä on todella kahdesta merkittävästä asiasta
kysymys eli päiväjärjestyksen kohdista
5) ja 13), jotka ovat molemmat sen tyyppisiä asioita, että niitä on
pitkään yritetty viedä eteenpäin,
ja nyt on päästy selkeästi konkreettisiin
toimenpiteisiin. (Ed. Kallis: Opposition aloitteesta!) — Valitettavasti
ed. Kallis ei ole hallituksessa tällä hetkellä. — Maataloudenharjoittajien
ja yrittäjien toimintaolosuhteita on hallitusohjelman
mukaan selkeästi koko ajan pyritty parantamaan askel kerrallaan.
Vaikka täällä vaaditaan ja huudetaan,
että kaikki pitäisi olla huomenna valmista, ei
todellakaan voi näin olla, vaan on tärkeää,
että valmistellaan kunnolla, jotta ei tule pukinsorkkia
niin kuin aikaisemmassa keskustelussa selkeästi nähtiin.
Tässä mennään sekä kohdan
5) että kohdan 13) osalta selkeästi eteenpäin
ja parannetaan yrittäjien ja maatalousyrittäjien
asemaa, ja olisi todella toivottavaa, että täällä olisi
oltu myöskin kertomassa myönteistä viestiä (Ed.
Kallis: Kokoomusedustajat puuttuvat!) ja pyritty saamaan sitä julkisuuteen
ja viemään eteenpäin tulevaisuudenuskoa,
jota maatalousyrittäjille ja yrittäjille pitää tällä hetkellä selkeästi
tuoda. Hallitus parantaa oppositiosta huolimatta maatalousyrittäjien
ja yrittäjien asemaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallituksen
esitys saa kiitosta ja kehumista myöskin opposition edustajilta,
ja niinhän sen pitääkin olla silloin,
kun esitys on hyvä ja kannatettava.
Itse asiassa ed. Kallis otti esille sen tärkeän
näkökohdan, joka niin sanotussa pakkopääomatuloverotuksessa
on ollut tähänkin asti ongelma, mutta jonka näen
vielä tulevaisuudessakin olevan ongelmana. Se on se, että prosentin
alentaminen 10:een ei vieläkään tuo lopullista
parannusta tilanteeseen kaikkein pienituloisimmille ryhmille elikkä niille,
joille päätulo lasketaan pääomatuloksi
ja joilla ei ole esimerkiksi velkaa hyvin paljon, yritystoimintaan
kohdistuneita velkoja, näille yrittäjille, maatalousyrittäjille
ja muille elinkeinonharjoittajille. Tämä on kuitenkin
askel oikeaan suuntaan.
Se, mikä tässä keskustelussa on jäänyt
huomaamatta, on myöskin todettava: Valtion verotulojen
tämän esityksen mukaan arvioidaan alenevan noin
130 miljoonaa, ja huomio, kuntien verotulojen arvioidaan lisääntyvän
lähes 100 miljoonalla, niin että tässä on
taas tämmöinenkin nyanssi huomattava.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käydään keskustelua
yrittäjistä ja yrittäjien verotuksesta.
On syytä todeta, että on ikävää,
että meillä on niin paljon pienituloisia yrittäjiä.
Meillä yrittäjien asemaa ja heidän toimintaedellytyksiään
pitäisi korjata niin, että yritystoiminnasta syntyisi
kunnolla verotettavaa tuloa. Nyt käsittelyssä oleva
lainmuutos mahdollistaa yrittäjien pääsyn
edes vähän paremmin sosiaaliturvan piiriin.
Yksi yrittäjyyden edistämisen suuria esteitä on
juuri yrittäjien puuttuva sosiaaliturva. Tässä mennään
pieni askel eteenpäin, mutta jotta Yrittäjyys-pakettia
pieniltä osin voitaisiin viedä eteenpäin,
yrittäjien sosiaaliturva on ensimmäinen, joka
pitäisi rakentaa, koska tilastojen mukaan vain joka kymmenes
pk-yritys elää kymmenen vuotta tai pitempään.
Tässä pohdinnan aiheita.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitukselle kiitos silloin, kun kiittämisen
aihetta on. Minusta on hyvä, että tähän
suuntaan on edetty. Mutta voisi todeta, että kun tähänkin
on päästy, niin tämä on erittäin
pitkien neuvottelujen ja, voisiko sanoa, lievän painostuksen
vuoksi saatu etenemään tähän
suuntaan. Minusta nyt pitäisi katsoa huomattavasti pitemmälle
tulevaisuuteen eli EU:n laajentumiseen ja sitä kautta tuleviin
ongelmiin ja paineisiin. Tässä pitäisi
päästä edelleen siihen, että verotettava
ei koskaan lain pykälien takia joutuisi maksamaan enemmän
veroa kuin normaalisti tulot osoittavat. Tätä kautta pystytään
jollakin tavalla auttamaan yrittäjyyttä niin pk-sektorilla
kuin maataloudessakin parempaan tulevaisuuteen. Toivotaan, että kaikilla
yrittäjillä olisi niin suuret tulot, että pääomaverotulo ei
koskaan mene yli sen, mitä normaali verotus olisi.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä salissa aina
syytetään toisiaan. Kun oppositio moittii, että hallitus
ei ole tällaista esitystä antanut, silloin tulee
hallituksen taholta syytteitä, minkä takia te
vain moititte. Nyt kun me kiitämme ja toteamme tyydytyksellä,
että hallitus on tällaisen esityksen tuonut, silloinkin
hallituksen leirissä ollaan tyytymättömiä meidän
puheenvuoroihimme.
Minä totesin, että jok’ikisen budjettikeskustelun
yhteydessä tämä asia on opposition taholta tuotu
esille, niin kuin ovat tehneet myöskin monet hallituspuolueiden
edustajat. On valmiita lakialoitteita. On viitattu siihen, että voisimme
tehdä samalla tavalla kuin Ruotsissa. Siellä on
tietty malli, ja sekin olisi toimiva malli Suomessa. Nyt se tulee,
ja tämä on ihan hyvä asia.
Listan 13) kohta koskee yrittäjien ja maatalousyrittäjien
päivärahaa. Totean jo tässä yhteydessä,
että hallitus teki päätöksen
välikysymyksen jälkeen, joka koski köyhyyspakettia.
Sen jälkeen sisällytettiin myöskin maatalousyrittäjien
ja yrittäjien päiväraha köyhyyspakettiin,
kun oli todettu, että suurin ryhmä kaikkein köyhimmässä tuloluokassa
muodostuu yrittäjistä ja maatalousyrittäjistä.
Väittäisin, että välikysymys
jonkin verran vaikutti siihen käsittelyyn. Välittömästi sen
jälkeen todettiin — ainakin minä totesin — että oli
hyvä, että hallitus sisällytti tuon 13)
kohdan köyhyyspakettiin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kalliksen puheenvuoro oli tyypillinen
puheenvuoro taas, eli ensiksi kerrotaan, että kiitos tästä,
ja sitten samaan puheenvuoroon sisällytetään
syytös asiasta. (Ed. Kallis: Mikä syytös?)
On jotenkin käsittämätöntä tämä farisealaisuus,
jota tässä harjoitetaan. Koko ajan sanotaan sitä,
että välikysymyskeskustelu vaikutti. Lakivalmisteluhan
on pitkäjänteistä toimintaa. Me olemme
nähneet täällä, että jos
liian nopeassa tahdissa tehdään lakiesityksiä ja
perustelut jäävät kesken, saattaa syntyä pukinsorkkia,
niin kuin aivan hyvin täysistunnon alkuvaiheessa voitiin
todeta.
Tämä kehitys, joka tällä hetkellä on,
on todella myönteistä. Hallitus on ottanut selkeästi
yrittäjämyönteisen asenteen. Hallitusohjelma
on erittäin yrittäjämyönteinen.
On tulossa Yrittäjyys-ohjelma, joka tuo erittäin
paljon hyviä villoja myöskin jatkossa tähän
tilanteeseen. Yrittäjäjärjestöt
ovat selkeästi todenneet, että tällä hetkellä yrittäjät
on hallituksen toimesta ja eduskunnan enemmistön toimesta
nostettu aivan uuteen arvoon. Ne ovat antaneet selkeän
tunnustuksen tälle asialle. Oppositio sitten säestää omalla
tyylillään tuolta sivusta, mutta karavaani kulkee
haukkumisesta huolimatta ja myönteisiä asioita
viedään koko ajan eteenpäin. (Ed. Kallis:
Kuka on haukkunut?) — Myöskin ed. Kallis voi sen
jälkeen ottaa kunnian maakunnassa, että tämän eduskuntakauden
aikana asioita on viety myönteisellä tavalla eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Debattiin vain lyhyt toteamus, että sekä tähän
lakiesitykseen että 13) kohdan lakiesitykseen löytyy vastaus
parin vuoden takaisesta hallitusohjelmasta, jossa näitä asioita
on luvattu tällä hallituskaudella viedä eteenpäin
ja myöskin ne korjata. Tosiasia on tietenkin, että tällä puolella
salia me äänestimme hallitusohjelman puolesta
ja painoimme vihreää nappia, kun te painoitte
silloisellekin hallitusohjelmalle punaista nappia.
Kumminkin sanotaan, että kun tämä koskettaa
hyvin paljon ihmisiä ja monet ovat moittineet hallitusta
sen takia, että se ei saa riittävästi
tuotua oikean suuntaisia esityksiä, mutta tässä on
nyt yksi niistä. Kuten ed. Hemmilä totesi, näillä molemmilla
lainsäädännöillä on
myöskin hintalappunsa: kunnille lisää tuloja
ja valtiolle tulojen menetystä. Tämäkään
lakiesitys ei ole ilmainen, vaan se on kädenojennus nimenomaan
siihen suuntaan, jotta yrittäjyyttä saadaan lisättyä Suomessa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että hallitusohjelmaan
ensinnäkin kirjataan tiettyjä tavoitteita, kuten
Paavo Lipposen toisen hallituksen ohjelmaan on kirjattu. Täytyy kuitenkin
muistaa se, että näin laajapohjaisen hallituksen
toiminta tietysti myöskin vaatii aikaa, jotta saavutetaan
tuloksia. Hallitus on juuri vastikään täyttänyt
kaksi vuotta elikkä ollaan puoliajalla. Ei kaikkea sitä,
mikä on hyvää ainakin meidän
kannaltamme tällä puolen salia, ja uskoakseni
kaikkien salissa tällä hetkellä olevien mielestä tavoiteltavaa
ja kannatettavaa, voida saavuttaa ihan samassa eikä ensimmäisellä puoliajalla.
Kun hallituksen ikä todennäköisesti on koko
vaalikausi, myös toiselle puoliajalle pitää jäädä tehtävää.
Tästä on hyvä mennä eteenpäin
ja pyrkiä niihin tavoitteisiin, mitä on asetettu.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä on selkeä osoitus
siitä, että jotakin on ollut erikoista, johon
pitää nyt vähän kovemmalla kädellä tarttua
ja myöskin opposition puolelta, sillä jos asia
näin yksiselitteinen olisi, mitä veljet edustajat
todistavat, esitys olisi ajat sitten tullut eduskunnan käsittelyyn.
Mutta kaikki tiedämme, että tämän
lakiesityksen matkan varrella on ollut erittäin monia vaikeuksia.
Toteaisin, että se yhteistyö, mitä on
taustalla tehty puolueisiin katsomatta, on tuottanut tulosta. Väitän,
että siinä on myöskin ollut oppositio, niin
etujärjestöt kuin muutkin ihmiset, takana. Monen
mutkan kautta on päästy lopputulokseen. Ollaan
siitä kaikki tyytyväisiä, myöskin
oppositiossa.
Keskustelu päättyy.