12) Hallituksen esitys laiksi kansaneläkeindeksistä
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt esityksen laiksi kansaneläkeindeksistä.
Tämä indeksilakiesitys liittyy nimenomaan euron
käyttöönottoon. Siinä suhteessa
se on lakitekninen ainoastaan.
Kun puhutaan eläkeindekseistä, ehkä olisi
paikallaan kuitenkin käydä periaatteellisempikin keskustelu
ja toivoa, että hallitus tulisi eduskuntaan esityksellä,
jossa kiinnitettäisiin huomiota niin sanottuun taitettuun
indeksiin. Tämähän on ongelma, joka nimenomaan
eläkeindekseissä on olemassa. Se liittyy siihen,
että yli 65-vuotiailla eläkeindeksi määräytyy
eri tavalla kuin alle 65-vuotiailla. Meillä yli 65-vuotiaat
ihmiset saavat eläkeindeksin, jossa painottuvat enemmän
elinkustannukset ja vähemmän palkkakustannukset, kun
taas alle 65-vuotiailla painotus indeksissä on 50—50.
Tässä suhteessa, kun mietitään
tätä eläkeindeksiä, olennaisinta
ei välttämättä ole se, painotetaanko
elinkustannusindeksiä vaiko palkkaindeksiä, vaan
olennaisinta olisi se, että me pääsisimme
yhtenäiseen indeksijärjestelmään,
jossa ei olisi olemassa ikärajoja. Tällä hetkellä eläkkeensaajat
kokevat liian usein tämän taitetun indeksin ikään
kuin ikärasismina, ja on valitettavaa, että hallitus
ei tätä esitystä ole tuonut tänne.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kiljunen puhui asiaa. Siinä mielessä tähän liittyen
ed. Kiljusen puheenvuoron jatkoksi vielä: Minusta sinällään
tähän indeksikysymykseen pitäisi ottaa
tarkasteluun myös se, jotta tällä hetkellähän
kansaneläkeindeksissä tämä tarkistelu myös
kuluttajahintaindeksin mukaan tapahtuu. Mutta kun pitkässä pelissä katsotaan
kuitenkin, millä tavalla ostovoima kehittyy tällä puolen
ja mitä tapahtuu palkkaindeksin puolella, jollakin tavalla
yhtenevä indeksi pitäisi myös olla siten, jotta
tämä seuraisi enemmän palkkaindeksiä ja kaikki
indeksit olisivat samanlaisia, on sitten työeläkkeessä tai
kansaneläkkeen puolella. Kuitenkin ne olisivat samat. Ne
olisivat paremmin vertailukelpoisia, ja silloin ei sotkettaisi,
hämättäisi tavallaan, ihmisiä.
Kun tällä hetkellä, kun sanotaan,
että tapahtuu indeksitarkistus, niitä tarkistuksia
on hirveän monta. Ne, jotka ovat saajapuolella, ovat vähän hämmentyneitä,
miten tuossa eläkkeessä on tuon kokoinen tarkistus
ja tuossa tuon kokoinen, koska kuitenkin kaikki, ovatpa he millä puolen
hyvänsä, syövät leipää ja
joutuvat ostamaan tarvikkeita elämäänsä.
Siinä mielessä tämän tarkastelun
pitäisi olla yhdenmukainen ja mieluummin sillä tavalla
vielä, jotta se, niin kuin sanoin alussa, noudattaisi myös
vähän enemmän palkkaindeksiä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen käytäntö Euroopassa
on kuitenkin se, että eläkeindeksit seuraavat
pääsääntöisesti elinkustannusindeksiä.
Sillä halutaan varmistaa se, että eläkkeiden
ostovoima säilyy kaikissa tilanteissa riippumatta inflaatiosta.
Silloin jos eläkkeet sidotaan palkkaindeksiin, kuten Suomessa
on osittain ollut käytäntö, sillä halutaan
tietysti varmistaa, että eläkkeet nousevat myöskin
sitä mukaa kuin palkoissa tapahtuu nousua, jolloin ikään
kuin talouskasvusta myöskin eläkeläiset
pääsevät hyötymään.
Nyt taitettu indeksi aiheuttaa sen, että silloin, kun
on voimakasta talouskasvua, kuten meillä 90-luvun lopussa,
alle 65-vuotiaiden eläkkeet kohosivat todella nopeammin
kuin yli 65-vuotiaiden, mutta kun tilanne on nyt ollut toisin päin, että kasvu
on ollut pysähtymässä ja inflaatio on ryöstäytymässä,
silloin itse asiassa, jos eläke sidotaan elinkustannusindeksiin,
yli 65-vuotiaiden eläkekertymät olisivat parempia.
Oma ajatukseni olisi kylläkin, päinvastoin kuin
ed. Lahtela sanoi, se että mieluumminkin tulisi sitoa eläkeindeksit
elinkustannusindeksiin. Näin varmistetaan ostovoima, mutta
ratkaisu on joka tapauksessa se, että indeksin laskentaperusteen
pitäisi olla sama riippumatta iästä ja
riippumatta siitä, mikä on painokerroin suhteessa
palkkakustannuksiin tai suhteessa hintojen kehitykseen.
Raimo Mähönen /sd:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Kimmo Kiljusen
ajatukseen siitä, että hallituksen olisi ollut
syytä tuoda tämä indeksikysymys vähän
toisella tavalla tänne eli yhtenäistää syyllistymättä siihen,
mistä on käytetty sanontaa ikärasismi,
tässä asiassa. On aivan selvää,
että tällä järjestelmällä ensinnäkin
ihmisten on ollut erittäin vaikea laskea eläkkeensä omassa mielessään,
ja se on aiheuttanut hämminkiä hyvin paljon alle
65-vuotiailla, yli 65-vuotiailla. Toisaalta tämän
seurauksena on ollut selkeästi se, että eläketulot
ovat suhteessa palkansaajiin jääneet tästäkin
syystä jälkeen, ja näyttää,
että se kertautuu vuosittain. Todella toivoisi, että hallitus
vielä tarkistaisi piakkoin esitystään
ja yhdenmukaistaisi sekä alle 65-vuotiaiden että yli
65-vuotiaiden indeksit.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Kun vaaditaan eläkeindeksien yhdenmukaistamista, on
tietenkin silloin syytä kertoa, minkälaista yhdenmukaistamista
vaaditaan, sillä jos eläkeindeksit yhdenmukaistetaan
esimerkiksi kansaneläkeindeksin mukaisesti, joudumme ojasta
allikkoon. Se on kaikkein heikoin eläkeindeksi, eli silloin
eläkeläiset saavat korvausta vain tapahtuneesta
hintojen noususta. Kansaneläkkeethän on sidottu
hintaindeksiin, elinkustannusindeksiin. Sen takia ei riitä,
että vaadimme vain eläkeindeksijärjestelmien
yhdenmukaistamista, vaan on kerrottava, minkälaista yhdenmukaistamista.
On siirryttävä takaisin niin sanottuun normaali-indeksijärjestelmään,
jossa otetaan huomioon puoliksi palkkojen nousu ja puoliksi hintojen nousu.
Se on sellainen järjestelmä, joka kohtelee oikeudenmukaisesti
kaikkia eläkeläisiä. Sen sijaan nyt käsillä oleva
kansaneläkeindeksi on kaikkein heikoin.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Ongelma on siinä, että eläkeläiset,
nimenomaan pieni- ja keskituloiset eläkeläiset,
joutuvat maksamaan hyvin paljon erilaisia sairaanhoidon maksuja,
terveydenhoidon maksuja, apteekkimaksuja, sairaalamaksuja. Lääkkeiden
hinnat, samoin kuin sairastamisen hinta, ovat erittäin
voimakkaasti kasvaneet huolimatta kaikista näistä pyrkimyksistä,
joita on tehty lainsäädännön
ja asetusten tasolla esimerkiksi maksukattokysymyksissä.
Tämä on tosiasia, ja ongelmana on myös
se, että indeksi ei aina kallistumisia tunnista kyllin tehokkaasti
ja selvästi. Se on eräs tähän
kokonaisuuteen liittyvä ongelma.
Olisikin hyvin mielenkiintoista lukea sellaisia tutkimuksia,
joissa olisi tieteellisesti verifioitu se, miten paljon tällä hetkellä tietyt
ikäluokat, sanotaan vaikka 70—75- tai 75—80-vuotiaat, käyttävät
terveyden- ja sairaanhoitoon kuukausitasolla, ja katsottaisiin sen
tilanteen mahdollinen muuttuminen aikaisempaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan oikein, ed. Laakso! Noin sen pitäisi
juuri olla. Minusta meidän pitää noudattaa
kuitenkin enemmän palkkaindeksiä. Kansaneläkepuolellahan
on aina noudatettu kuluttajahintaindeksiä, ja se on ollut
siinä mielessä huonompi, ja se tarkoittaa, että kansaneläkkeet
ovat jääneet jälkeen ostovoimassa. Yksi
peruste, miksi indeksin pitäisi eläkkeissä olla
enemmän palkkoihin sidottu, käsitykseni mukaan
on siinä, että eläkemaksut maksetaan
nimittäin palkan sivukuluina. Silloin maksukyky kestää aina
myös balanssissa eläkekassoissa, jos eläkkeet
on kytketty enemmän palkkoihin kuin irrallaan niistä.
Samaten myös eläkeläisten ostovoima säilyy
lähempänä totuutta kuin pelkästään,
jos eläke on kytketty elinkustannusindeksiin.
Uskon lisäksi, että kuitenkin, jos tämä työmarkkinarakenne
säilyy, niin kuin toivon mukaan säilyy, kolmikantamalli,
kyllä edunvalvontapuoli tullaan sillä tavalla
hoitamaan, että joka tapauksessa suhteellinen osuus kasvusta
tullaan leikkaamaan, tuottavuuden nousu tullaan leikkaamaan, ja
ottamaan palkkana. Silloin minusta palkkaindeksin osuus kaikissa
indekseissä on hyvin tärkeä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso käytti termiä normaali
indeksijärjestelmä. Ei meillä ole olemassa
käsitettä normaali indeksijärjestelmä.
Eri maissa indeksijärjestelmät riippuen myöskin
eläkemuodoista vaihtelevat ja painotukset ovat erityyppisiä.
Kansainvälisesti kuitenkin tyypillisintä nimenomaan
eläkeindekseillä on turvata eläkkeiden
ostovoima. Sen takia ne sidotaan usein kuluttajahintaindeksiin,
jolla nimenomaan varmistetaan se, että hyperinflaation
tai voimakkaan inflaation oloissa eläkkeiden ostovoima
säilyy. Suomessa työeläkkeissähän
on käytännössä ollut jaetun
indeksin järjestelmä, jossa on puoleksi myöskin
palkkakulut mukana. Nyt on kaiken päälle tullut
taitettu indeksi, jossa on myöskin ikärajat ohjaamassa
indeksin käyttöä.
Se, mitä aikaisemmin puhuttiin yhdenmukaistamisesta,
liittyy nimenomaan siihen ajatukseen, että taitetusta indeksistä vapauduttaisiin,
jolloin ei 65 vuoden ikää olisi keinotekoisesti
rajana, joka tekee indeksin erilaiseksi liittyen ihmisen ikään.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Muistan, että ministeri Mönkäre
ja ed. Kiljunen vielä tämän vaalikauden
alussa esittivät molemmat siirtymistä kaikkien
eläkkeiden osalta elinkustannusindeksiin. Tällainen
vaatimushan merkitsee käytännössä sitä,
että eläkkeiden reaalitaso heikkenisi nykyisestä,
kun on kysymys sekä 65 vuotta täyttäneiden
työeläkkeistä että alle 65-vuotiaiden
niin sanotusta normaalista indeksistä, joka siis ottaa
huomioon puoliksi palkkojen nousun ja puoliksi hintojen nousun.
Kun ed. Kiljunen sanoi, että tämä on
yleisesti käytössä, yleinen kansainvälinen
indeksi, joka ottaa huomioon vain elinkustannusten nousun, on totta,
että useimmissa Euroopan unionin jäsenmaissa todellakin
käytössä on vain elinkustannusindeksi.
Rouva puhemies! Sanon suoraan, että pelkään tällä hetkellä sitä,
kun Ilmarisen toimitusjohtajan Kari Puron johdolla istuu työmarkkinajärjestöjen
eläkeselvitystoimikunta, jossa myös pohditaan
eläkeindeksin uudistamista, että tulossa on sellainen
malli, joka heikentää ainakin alle 65-vuotiaiden
nykyistä työeläkeindeksiä. Haluan vielä kerran
kysyä, kun en oikein päässyt perille ed.
Kiljusen puheenvuorosta: Oletteko te edelleen sitä mieltä,
että Suomessa pitäisi ottaa käyttöön
sellainen yhtenäinen eläkeindeksijärjestelmä,
joka antaisi korvauksen vain tapahtuneesta hintojen noususta mutta
ei lainkaan tapahtuneesta palkkakehityksestä?
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
nostettu niin sanottu ikärasismi esiin. On paikallaan todella
keskustella siitä. On 65-vuotiaiden osalta vääryys,
että heille eläke lasketaan erilaisin perustein
kuin nuoremmille. Mutta sinänsähän esitys
on lakitekninen ja liittyy euron käyttöönottoon.
Nämä ajatukset, jotka nyt sanoin, ovat tietenkin
paikallaan mutta eivät kuulu sinänsä tämän
lain sisältöön.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme käyneet keskustelua eläkeindekseistä ja
olemme esittäneet korjauksia siihen, mitä hallitus
on tänne tuonut esille. On totta, että tämä hallituksen
esitys on ainoastaan lakitekninen koskien indeksejä. Täällähän
on käyty keskustelu, joka viittaisi siihen, että kaivattaisiin
laajempaakin sisällöllistä muutosta.
Täällä on paljon keskusteltu siitä ja
itse esitin sitä, että nimenomaan taitetusta indeksistä työeläkkeiden
osalta pitäisi päästä irti.
Ei siitä ole käyty keskustelua niinkään,
mitä ed. Laakso nyt kyseli, pitäisikö painopisteen
olla enemmän palkka- vai elinkustannusten puolella. Ed.
E. Lahtela viittasi tähän samaan aikaisemmassa
vaiheessa. Sitä kuitenkin ihmettelen, että ed.
Laakso tietää, että valitsemalla tietty
eläkeindeksijärjestelmä tulevien eläkkeiden
kertymiä tullaan heikentämään.
Mistä ed. Laakso tietää tulevan talouskehityksen
luonteen? Mistä ed. Laakso tietää, että Suomessa
ollaan siinä vaiheessa, että meillä ei
ole voimakasta inflaatiota vaan meillä palkkakustannukset
nousevat voimakkaammin? Entäpä jos tilanne on
toisin päin? Silloin tilanne on sen kaltainen tietysti,
että palkkoihin sidottu indeksijärjestelmä on
eläkkeensaajien kannalta erittäin epäedullinen
ja nimenomaan eläkkeiden ostovoima lähtee heikkenemään.
Sen vuoksi pidän hyvin ymmärrettävänä,
että ministeri Mönkäre on miettinyt myös
sitä vaihtoehtoa, että eläkkeissä siirryttäisiin
elinkustannuspohjaiseen indeksijärjestelmään,
kuten sanottu, joka on käytäntönä kansainvälisesti.
Raimo Mähönen /sd:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, mitä ed. Nepponen
totesi, että tämä ei ihan suoranaisesti
kuulu käsiteltävänä olevaan asiaan.
Tästä nyt kuitenkin virisi keskustelu, niin kuin
hyvin etukäteen saattoi arvata, että näin
tässä varmasti tulee käymään,
koska kysymys on ollut niin paljon esillä ihmisten parissa.
Minäkin jäin hieman miettimään
ed. Laakson puheenvuoroa siinä suhteessa, että todellakin etukäteisarvioinnissa
siitä, kumpi muodostuu loppujen lopuksi edullisemmaksi,
koska palkkaindeksi ja elinkustannusindeksi eivät kulje
nyt ihan käsi kädessä, saattaa yllätyksiä tulla.
Mutta tuntuu, että tämä kysymys ei ihmisten
parissa, eläkeläisten parissa, niin kamalan suuri
ole ollut, mistä tämä lasketaan. Enemmänkin
tässä on ollut oikeudenmukaisuudesta kysymys.
Sillä on äärettömän
suuri merkitys psykologisessa mielessä ihmisten mielialoille.
Tämä on ollut kaikkein eniten esillä.
Hyvin harvoin tulevat laskentaperusteet esille vaan se, minkä vuoksi
eri-ikäiset ihmiset ja nimenomaan vanhemmat ovat eriarvoisessa
asemassa kuin nuoremmat. Tätähän on ministeriön
toimesta selvitetty, että siinä jää, jos
nuorempana jää eläkkeelle, työvuosia
pois ja sitä kautta eläkkeet tulisivat pienemmiksi,
mutta se ei varmasti ole ihan helposti perille vietävissä, niin
kuin on nähty.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Tulevaisuuden ennustaminen on tietenkin aina
vaikeaa. Mutta viittaisin siihen, että ed. Kiljunen on ennustanut
tulevaisuutta silloin, kun Suomi päätettiin liittää Euroopan
Talous- ja rahaliiton jäseneksi. Silloin ed. Kiljunen oli
sitä mieltä, että meidän pitää liittyä Emun
jäseneksi juuri siksi, että hyperinflaatiota,
superinflaatiota, ei pääse tapahtumaan. Silloin
te vannoitte ja vakuutitte, että juuri tästä syystä on
syytä Suomen liittyä Emun jäseneksi.
Mistä syystä yhtäkkiä nyt, jolloin
eläkeindeksijärjestelmää uudistetaan,
te olette pelottelemassa kansaa mahdollisella hyperinflaatiolla?
Luulenpa, että tämä on vain keppihevonen
sille, että eläkeindeksijärjestelmää voidaan
vielä nykyisestäkin heikentää eli
voidaan siirtyä juuri sellaiseen järjestelmään,
jota te itse vielä pari vuotta sitten aktiivisesti kannatitte,
jossa pelkät elinkustannukset olisivat uuden indeksijärjestelmän
lähtökohtana. Samaahan puolusti muuten presidenttiehdokas
Aho puheenvuoroissaan. Hänhän esitti kustannuksia
lisäämättä eläkeindeksijärjestelmän
yhdenmukaistamista. Käytännössä silloin
joiltakin leikataan.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laaksolla tuntuu olevan politiikan tekeminen
sitä, että on vain yksi ratkaisu eikä muita vaihtoehtoja.
Epäilemättä tilanne on sen kaltainen,
että kun Talous- ja rahaliittoon mentiin mukaan, tavoitteena
oli vakaa talouskehitys ja myös kehitys, jossa nimenomaan
inflaatiopaineet pystyttäisiin pitämään
kurissa. Se on tietysti ollut lähtökohta.
Jokainen järkevä poliitikko kuitenkin oivaltaa ja
ymmärtää myöskin sen, että huonon
päivän varalle täytyy varautua. Sitä varten
meillä on olemassa muun muassa eläkkeissä indeksijärjestelmät,
jotka varmistavat sen, että eläkkeidensaajien,
jotka ovat pelkästään eläketulosta
riippuvaisia, eläkkeiden ostovoima säilyy hamaan
siihen saakka, kun he elinpäiviään täällä viettävät,
silloin kun muita tuloja ei enää ole. Tämän
vuoksihan luonnollista on ollut se, että on pyritty siihen,
että indeksijärjestelmän pohjana on elinkustannusindeksi.
Jos kävisikin niin huonosti, että Talous- ja rahaliiton
vakauttava vaikutus taloudessa ei olisi sitä, mitä on
toivottu, sen varalle on olemassa indeksijärjestelmä,
jolla varmistetaan ainakin eläkkeensaajien tulot. Tämä on
kai tässä lähtökohta, ed. Laakso.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Tulevaisuutta voidaan tietenkin ennustaa myös
katsomalla menneisyyteen. Jos meillä olisi ollut eläkeindeksijärjestelmä,
jonka lähtökohtana olisi vain elinkustannusten
nousu, sekä 65 vuotta täyttäneiden työeläkkeellä olevien
että alle 65-vuotiaiden työeläkkeellä olevien
käteenjäävä eläke olisi
ollut huomattavasti vielä nykyistäkin pienempi.
Tästä syystä on tietenkin todettava,
että mikäli ed. Kiljusen markkinoimaan järjestelmään
olisi siirrytty takavuosina, eläkeläiset olisivat
menettäneet eläkkeistään vieläkin
enemmän kuin he ovat menettäneet tähän
mennessä. Menneisyys ei tue sitä, että eläketaso
säilyisi, eläkkeiden reaaliarvo, vaan menneisyyden
kokemukset osoittavat meille, että ed. Kiljusen markkinoima
indeksimalli heikentäisi tilannetta entisestään.
Tämä on tietenkin hyvä tietää puhuttaessa
siitä, mitä mahdollisesti tapahtuu tulevaisuudessa.
Toistan vielä kerran, että pelkään,
että Kari Puron johdolla istuva eläketoimikunta
suunnittelee tällä hetkellä sellaista
eläkeindeksimallia, joka saattaa tuoda heikennyksiä ainakin
joidenkuiden eläkeläisten osalta indekseihin.
Puhemies:
Kehotan nyt pitäytymään tiukasti hallituksen
esityksessä 54 näiltä valtiopäiviltä, niin
ettemme syleile koko maailmaa tässä keskustelussa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on viimeinen puheenvuoroni
tässä debatissa.
Riippuu, ed. Laakso, vuosista, mitä tarkastellaan,
jos katsotaan taaksepäin, millä tavalla eläkeindeksit
ovat toimineet. Haluan myöskin korjata, ettei tule virheellistä käsitystä,
että en ottanut kantaa puheenvuoroissani siihen, minkä tyyppinen
laskentaperuste meillä tulisi eläkeindekseissä olla.
Siihen en ottanut kantaa, sanoin vain ymmärtäväni
ministeri Mönkäreen kannan aikaisemmassa vaiheessa.
Minä olen ottanut kantaa nimenomaan taitettua indeksijärjestelmää vastaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso sovelsi vanhaa puhekaavaansa.
Ensiksi hän maalaa pirun seinälle mahdollisimman
synkin värein ja sitten ampuu sitä alas mahdollisimman
jyrkin sanakääntein.
Puron toimikunnan työstä on varmasti ennenaikaista
keskustella, mutta sinänsä ne havainnot ovat tietysti
oikeita, että eläkkeensaajien tulokehitykseen
vaikuttaa se, minkälainen indeksi on ja miten pitkälti
se hintojen kehityksen, muutoksen lisäksi ottaa huomioon
palkkakehityksen. Tämä esityshän ei tosiaan
tähän minkäänlaista muutosta
tuo.
Ed. Andersson merkitään
läsnä olevaksi.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! En oikein ymmärrä ministeri
Koskisen puheenvuoroa. Te sanoitte, että on ennenaikaista
keskustella Ilmarisen toimitusjohtajan mahdollisesta eläke-esityksestä.
Mielestäni tietenkin siitä pitäisi keskustella
ennen kuin päätökset on tehty. Meillähän
kävi viime kerralla siten, että päätökset tehtiin
ja sen jälkeen ne tuotiin hallitukselle ja eduskunnalle
siunattaviksi. Meillä ei ollut minkäänlaista
mahdollisuutta enää tehtyjen päätösten
jälkeen vaikuttaa päätösten
sisältöön.
Eikö, ministeri Koskinen, olisi parempi, että me
keskustelisimme nyt näistä asioista eikä vasta
sitten, kun päätökset on tehty, jolloin
asiaan ei enää voi vaikuttaa? Tämähän
on sitä brezhneviläistä käytäntöä,
että asiat tuodaan tänne valmiina ja minkäänlaista
mahdollisuutta vaikuttaa niihin ei enää ole. Sanon
vielä kerran sen, että kun ed. Aho ja eräät
muut puhuvat siitä, että on siirryttävä yhtenäiseen
eläkeindeksijärjestelmään kustannuksia
lisäämättä, käytännössä tämä vaatimus
merkitsee sitä, että silloin heikennetään
joidenkin nykyistä eläkeindeksiä.
Itse olen informoitu siitä, että todennäköisesti Ilmarisen
toimitusjohtajan työryhmässä esitetään
jonkinlaista muunnosta Ruotsin mallin mukaisesta indeksijärjestelmästä.
Se ei ole niin huono kuin se lakiesitys, mitä me tänään
käsittelemme, jossa lähtökohtana on vain
pelkkä elinkustannusindeksi.
Keskustelu päättyy.