Täysistunnon pöytäkirja 50/2004 vp

PTK 50/2004 vp

50. TORSTAINA 29. HUHTIKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Palvelusetelin käyttö kotisairaanhoidossa

Paula Risikko /kok:

Arvoisa herra puhemies! Peruspalveluohjelmassa vuosille 2005—2008 tarkastellaan kuntien toimintatapoja ja tehokkuutta sekä tarvetta erilaisiin uudistuksiin palvelujen järjestämisessä. Täällä salissa käytiin ohjelmasta erittäin hyvä keskustelu. Siinä sivuttiin myöskin palveluseteliä. Viime syksynähän hyväksyttiin palvelusetelin käyttöä koskevat lait.

Hallitusohjelman mukaisesti palvelusetelit voidaan ottaa käyttöön kotipalveluissa. Sen sijaan kotisairaanhoito rajattiin lakien ulkopuolelle. Jo valiokunnassa kuulimme monen asiantuntijan suulla, että tämä rajaus ei ole tätä päivää johtuen muun muassa siitä, että käytännössä kunnat järjestävät kotipalvelun ja kotisairaanhoidon toiminnallisesti yhdistettyinä. Kunnista saamani tiedon mukaan palveluseteliä ei ole otettu käyttöön niin monessa kunnassa kuin olisimme toivoneet. Niin ikään saamani tiedon mukaan syynä tähän on juuri kotisairaanhoidon jättäminen palvelusetelillä järjestettävien palvelujen ulkopuolelle.

Arvoisa herra puhemies! Milloin hallitus aikoo mahdollistaa palvelusetelin käytön myös kotisairaanhoidossa?

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Meillähän palveluseteli tuli voimaan vasta tämän vuoden alusta. Me emme voi vielä tietää, mikä olisi näin tarkasti, kuin edustaja määritteli, syynä siihen, etteivät kunnat ole ottaneet sitä enemmän käyttöön.

Monissa kunnissa on yrittäjäpuolella kehittymättömyyttä. Ei ole sellaisia yrityksiä, jotka olisivat voineet vastata tähän palvelusetelihaasteeseen, ja siellä ollaan vasta synnyttämässä niitä yrityksiä. On tulossa naisvaltaisia pieniä yrityksiä vastaamaan tähän uuteen asiaan. Kun meillä on tästä kokemuksia — tosiaan ne kokemukset ovat nyt vasta neljä kuukautta vanhoja — me voimme katsoa sitten, mitkä ovat ne kokemukset, ja analysoida siltä pohjalta uusia kehittämistarpeita.

Paula Risikko /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kun me käsittelimme tätä lakia ja hallituksen esitystä, mehän teimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lausumaehdotuksen, jossa sanotaan, että rajaus kotipalveluihin ei saa estää suorittamasta palvelusetelillä järjestettävän kotipalvelun yhteydessä sellaisia sairaanhoidollisia toimenpiteitä, joita lääkäri voi delegoida potilaan itselleen suoritettavaksi. Meistä jokainen tietää, ettei kunnilla nykyään ole edes varaa sellaisia palveluja tuottaa kotisairaanhoidon palveluina, joita potilas itse ja ihminen itse pystyy tekemään, ja jos olisikin, niin olisihan se aika erikoista, jos säärihaavaa ja diabetesta sairastava vanhus voisi maksaa palvelusetelillä insuliinipiston, mutta ei itse sitä säärihaavan hoitoa. Siis kysynkin:

Eikö olisi jo aika tunnustaa, että laissa tehty rajaus vain kotipalveluun ei ole todellisuutta palvelevaa?

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Viittaan edelliseen vastaukseen, elikkä kerätään tästä nyt kokemuksia. Tämä on niin tuore laki vielä.

Eero Akaan-Penttilä /kok:

Arvoisa puhemies! Kyllä nyt pyytäisin, että ministeri Hyssälä vähän toisella lailla vastaisi tähän asiaan. Hallitusneuvottelujen yhteydessä te sovitte, keskustapuolue ja sosialidemokraatit, että toinen näistä otetaan ja toinen jätetään, johon palveluseteliä ei anneta. Tämä oli kovan keskustelun kohteena silloin, kun lakia säädettiin. Oikeastaan kysyisin taustoja teiltä niinpäin, mikä on määritelmä teidän mielestänne kotisairaanhoidossa ja mikä on määritelmä kotipalvelussa, mikä on niiden ero, koska ammattihenkilöt tätä kentällä eivät enää osaa. Voisitteko te luvata, että te annatte meille kirjallisesti tämän määritelmien eron, että me tiedämme edes, miten nyt mennään? Eikö hallitus voisi ottaa tämän laajennuksen käyttöön? Kaikki järkihän puhuu sen puolesta.

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Eduskunta on perusteellisesti käsitellyt tämän lain juuri viime vuoden lopulla. Perusteellinen käsittely on valiokunnassa tehty. Siellä on kuultu laajasti asiantuntijoita. Minä luotan kyllä siihen, että käsittely on ollut asianmukainen ja monipuolinen. Päätös on tullut, ja eduskunta on sen hyväksynyt. (Ed. Akaan-Penttilä: Mikä se ero on?) Kun nyt vasta tämän vuoden alusta laki on astunut voimaan, niin katson, että muutostarve ei voi ihan vielä neljän kuukauden kuluttua kuitenkaan olla, vaan katsotaan nyt ihan rauhassa, miten tämä laki lähtee toimimaan, miten niitä yrityksiä syntyy ja mitkä ovat kokemukset tästä.

Suvi Lindén /kok:

Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat väliinputoajia perusterveydenhuollossa. Nykylainsäädännön mukaan heidän tulisi hakeutua terveydenhuoltoon omalla kotipaikkakunnallaan, mutta hyvin usein opiskelupaikkakunta on hyvin kaukana. Onko sosiaali- ja terveysministeriössä mietitty sitä vaihtoehtoa, että esimerkiksi palveluseteliä hyväksikäyttäen voitaisiin tarjota ammattikorkeakoulussa opiskeleville perusterveydenhuolto? Ennen kaikkea, viitaten edellisen kysymyksen aiheeseen, mielenterveysongelmat ovat kasvavia juuri opiskelijoitten keskuudessa, ja näitten palvelujen osalta he ovat kokonaan jäämässä niiden ulkopuolelle.

Peruspalveluministeri   Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Kunnat tarjoavat perusterveydenhuollossaan näitä palveluja. Heillä ei ole samanlaista järjestelmää kuin yliopistoilla Yths, ja perusterveydenhuolto tarjoaa myöskin näitä mielenterveyspalveluja aivan samalla tavalla kuin muillekin kuntalaisille. Kyllä tähän ollaan nyt myöskin panostamassa. Kuten sanottu, täällä on lisää määrärahoja ja erilaisia hankkeita ja painopistealueena ovat nämä asiat. Eduskuntakin on vielä lisännyt tähän rahaa. Uskon, että tämä asia kyllä tätä kautta hoituu. Tiedossani ei ole, että suunniteltaisiin muuta järjestelmää.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.