10) Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Antti Kaikkonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä jättämälläni
lakialoitteella nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi muutos,
jolla biodiesel vapautettaisiin valmisteverosta myös siinä tapauksessa,
että se luovutetaan käytettäväksi
dieselmoottoreissa.
Kerron hieman faktaa biodieselistä taustaksi: Biodiesel
on laadultaan dieselöljyä vastaavaa metyyliesteriä,
jota tuotetaan kasvi- tai eläinöljystä tai
-rasvasta käytettäväksi biopolttoaineena.
Biopolttoaineita voidaan asettaa saataville joko puhtaina biopolttoaineina
tai fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettuina.
Liikenteen biopolttoaineiden ja muiden uusiutuvien polttoaineiden
käytön edistämisestä annetun
direktiivin mukaisesti asteittain kasvavan osuuden kaikista jäsenvaltioissa
myytävästä bensiinistä ja dieselöljystä on
oltava biopolttoainetta. Tämän vuoden, vuoden
2005, loppuun mennessä viitearvo on 2 prosenttia laskettuna
energiasisällön perusteella kaikesta markkinoille
saatetusta liikennekäyttöön tarkoitetusta
bensiinistä ja dieselöljystä. Viitearvo
kasvaa tästä asteittain 5,75 prosenttiin vuonna
2010.
Direktiivillä on tarkoitus edistää muun
muassa biopolttoaineiden käyttöä dieselöljyn
korvaamiseksi liikenteessä. Tällä pyritään
omalta osaltaan saavuttamaan tavoitteet, joita ovat muun muassa
ilmastonmuutosta koskevien sitoumusten noudattaminen, ympäristöystävällinen
huoltovarmuus ja uusiutuvien energialähteiden käytön
edistäminen. Verokannustimet on mainittu direktiivissä yhtenä keinona,
jolla voidaan edistää biopolttoaineiden käyttöä kaventamalla
eroja fossiilisten polttoaineiden tuotantokustannuksiin.
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse siis hyvästä EU-direktiivistä.
Jotta Suomessa päästäisiin direktiivin
suositukseen, pitäisi vuonna 2005, tänä vuonna
siis, dieselöljystä 45 000 tonnia olla
biodieseliä, 45 000 tonnia. Kuluvana vuonna biodieselin
valmistuksessa Suomessa arvioidaan päästävän
noin 50 tonniin. Melkoinen ero toteuman ja tavoitteen välillä ja
väärään suuntaan.
Saksassa, Itävallassa ja Ruotsissa biodiesel on valmisteverotonta
sekä dieselmoottoreissa käytettynä että lämmityksessä.
Ranskassa ja Italiassa se on valmisteverotonta kiintiön
puitteissa. Britanniassa käyttöä tuetaan
veronalennuksilla. Saksassa biodieseliä on kaupan sekä fossiiliseen dieselöljyyn
sekoitettuna että puhtaana biodieselinä. Ranskassa
biodiesel myydään yksinomaan dieselöljyyn
sekoitettuna.
Suomessa dieselmoottorikäyttöön tulevan biodieselin
valmisteverotuksessa on kuljettu vastavirtaan, kun verrataan näihin
muihin esimerkkeihin. Laskettuna energiasisällön
perusteella siitä kannetaan yli 15 prosenttia korkeampi
valmistevero kuin fossiilisesta dieselöljystä.
Työkoneissa käytettynä ja lämmityksessä biodiesel
on kyllä verotonta.
Biodiesel soveltuu sekä sellaisenaan että fossiiliseen
dieselöljyyn sekoitettuna lähes ympärivuotiseen
ajoneuvokäyttöön. Rajoituksia asettavat
kylmät olosuhteet, jolloin sitä suositellaan käytettäväksi
dieselöljyyn sekoitettuna. Kovimmilla pakkasilla se onkin
vaihdettava dieselöljyyn. Biodieselin hiilidioksidipäästöt
ovat noin neljä viidesosaa dieselöljyn päästöistä.
Päästöt ovat rikittömiä.
Hiukkaspäästöissä ja savutuksessa
biodieselillä on etu puolellaan kylmä- ja joutokäyntiä lukuun
ottamatta. Typen oksideja syntyy vähän enemmän
kuin dieselöljyä käytettäessä.
Suomessa on useita maatila- ja muita yrittäjiä, jotka
suunnittelevat biodieselin valmistusta kotitarvekäyttöön.
Biodieseliä voidaan käyttää tilan työkoneiden
ja lämmityksen ohella myös dieselajoneuvojen
polttoaineena. Tarkoitukseen sopivia laitteita on saatavana kohtuulliseen
hintaan. Laitteita on viime aikoina toimitettu ja tilattu maatiloille
tietääkseni parikymmentä kappaletta.
Käytännössä kaikki maassamme
käytettävä fossiilinen dieselöljy
on halvemmin verotettua rikitöntä laatua. Vaikka
biodiesel ei sekään sisällä lainkaan
rikkiä, se ei pääse kuitenkaan osalliseksi
rikittömän dieselöljyn alemmasta valmisteverosta
nykylainsäädännön mukaan. Valmisteverossa
ero fossiilisen dieselöljyn hyväksi on 8,3 prosenttia.
Laskettuna energiasisällön perusteella biodieseliä rangaistaan
yli 16 prosenttia fossiilisen dieselöljyn valmisteveroa
korkeammalla verolla.
Tässä lakialoitteessa, arvoisa puhemies, siis biodieselin
kotitarvevalmistuksen edistämiseksi ehdotetaan, että kasvi-
ja eläinrasvojen ja -öljyjen metyyliesterit vapautettaisiin
nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta. Tämän
muutoksen uskon luovan lisäedellytyksiä maaseudun elinkeinotoiminnan
virkistymiselle. Biodiesel korvaisi vastaavan määrän
fossiilisia polttoaineita, mikä osaltaan vähentäisi
riippuvuutta tuontienergiasta. Esityksen välittömät
valtiontaloudelliset vaikutukset voi arvioida vähäisiksi.
Sillä ei olisi myöskään henkilöstövaikutuksia.
Sen sijaan työllisyysvaikutukset olisivat epäilemättä positiiviset.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla toivon myötätuulta
tälle lakialoitteelle.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Intia ja Kiina kasvavat, energiankulutus
tulee lisääntymään lähivuosina
ja öljyn hinta pysyväisesti pysymään
korkealla. Samanaikaisesti alueilla, joilla on öljyä,
on jatkuvasti aseellisia konflikteja. Kotimaisesta rypsistä valmistettu
biodiesel on ihanteellinen vastaus näihin kehitysnäkymiin.
Se vähentää fossiilisten polttoaineiden kysyntää,
samalla kun se tuottaa maatiloille tärkeää valkuaista,
jota sitäkään ei tarvitse ostaa ulkomailta.
Syntyvä jäte voidaan käyttää lämmitykseen.
EU-direktiivi vaatii 20 prosenttia biopolttoaineen osuudeksi
liikenteessä vuoteen 2020 mennessä. Euroopassa
on jo syntynyt laajat biodieselmarkkinat, joiden vetureina ovat
Saksa ja Ranska. Tukholmassa tuetaan biodieselbussien käyttöä antamalla
niille investointiavustusta ja takseille, jotka käyttävät
biodieseliä, annetaan parhaimmat tolppapaikat. Missään
näistä maista ei ole valmistevero käytössä.
Mutta rypsin kasvatuksella on myös muita etuja. Suomessa
on noin 400 000 hehtaaria peltoa, jolle emme tiedä, mitä tehdä.
Rypsi toimii maanparannuskasvina. Se on hyvä välikasvi
viljelylle, koska se tuhoaa maasta viljaperäisiä taudinaiheuttajia
ja se kuohkeuttaa maata. Sen hiilidioksidipäästöt
ovat nolla, ja sama koskee sen syöpää aiheuttavia
päästöjä, jos verrataan fossiilisiin
polttoaineisiin. Laiteinvestoinnit esimerkiksi maatiloilla ovat
kohtuulliset. Esteröinti- ja puristuslaitteet maksavat
noin 11 000 euroa. Se on siis ihanteellinen hajautettuun
energiatuotantoon ja samalla lisää myös
huoltovarmuutta. Ainoa ongelma on siis tällä hetkellä valmistevero, kun
biodiesel luokitellaan rikkiä sisältävien
polttoaineitten kanssa samaan kategoriaan.
Ed. Pulliainen on aikaisemmin tehnyt nestemäisiin polttoaineisiin
liittyvän verohelpotusesityksen, ja nyt Antti Kaikkonen
on ehdottanut valmisteveron poistoa. Nämä molemmat
lakialoitteet ansaitsevat täyden tuen.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen on jälleen oikealla
asialla. Kaikki aloitteet ja ideat, joilla voidaan vähentää nyky-yhteiskunnan öljyriippuvuutta,
ovat hyviä.
Öljy ei ole ehtymätön luonnonvara
ja, kuten ed. Cronbergkin totesi, aiheuttaa siksi myös
konflikteja ja ympäristöongelmia. Tarvitaan ehdottomasti
taloudellisia kannustimia biopolttoaineiden lisäkehittelyyn
ja erityisesti käyttöönottoon. Samalla
toki täytyy suunnitelmallisesti vähentää yksityisautoilua
erityisesti kaupungeissa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkan esityksen kehumista. Ed. Kaikkonen
on tehnyt erinomaisesti perustellun aloitteen. Biodieselin valmisteverottomuus
on hyvä ehdotus. Se on vaihtoehtoinen polttoaine ja luonnonvaroiltaan uusiutuva.
Siksi sitä tulee suosia. Myös esityksen välittömät
valtiontaloudelliset vaikutukset arvioidaan vähäisiksi.
Kannatan ed. Kaikkosen esitystä.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän hankala asia sen
takia, että otin valtiovarainministeriön vero-osastolta
ja vähän muualtakin selvää,
mikä tämä kokonaispaketti on. Tässähän tilanne
on se, että Suomessa tällä hetkellä käydään
ja jatkossakin tullaan käymään varmaan rypsin
kohdalla, siis siinä mahdollisen kasvin kohdalla, taistelua
siitä, mihin se rypsi, jota tuotetaan, käytetään.
On epäilty, että laaja biopolttoainekäyttö Suomessa
johtaisi tässä tapauksessa ongelmiin rypsin muussa
käytössä.
Toinen asia, joka tietysti minua kiinnostaa, on ed. Kaikkosen
rajaama koko. Nythän juuri tällä hetkellä on
Fortumin öljynjalostamon kupeeseen valmistumassa maailman
huippuluokkaa oleva biodieseltislaamo, joka on todellakin parempaa tekniikkaa
kuin ne itävaltalaiset ja saksalaiset pienet pöntöt,
joita on ajateltu tuotavan näille pienille tiloille ja
joiden taso vaihtelee kovasti. Minäkin olen periaatteessa
biodieselin kannattaja enkä tosin ole huolissani Suomen
tilanteesta, koska meillä on puun energiakäyttö niin
voimakasta, että me kyllä pärjäämme
näissä vertailuissa eurooppalaisittain, mutta
pelkäänpä, että tämä rajaus
tässä on väärään
suuntaan johtava. Nythän Neste Oil on ajatellut tilanteen
niin, että kun biodiesel viedään siis
pääosin Saksaan ja Ruotsiin, niin he aikovat tuoda
raaka-ainetta ympäri maailmaa, ja siinä taas ongelmaksi
tulee tietysti kuljetus sieltä, mistä sitä energiaraaka-ainetta, biomassaa,
saa niin edullisesti, että se kannattaa.
Olen erittäin optimistinen biodieselin tulevaisuuden
suhteen. Olen aivan varma, että erilaisilla blendeillä,
sekoituksilla, se valtaa markkinat aika nopeasti, toivon ainakin
sitä. Mutta en ole oikein innostunut siitä, että mentäisiin
sillä tavoin puuhun, että alettaisiin suosia teknologisesti
historiassa olevia virityksiä, pieniä laitteita. Tässä on
tietysti maaseudun kannalta jälleen yksi hyvä veroperuste,
voidaan keventää sitä toimintaa. Sitä kautta
maatilojen pienet biodieseltislaamot, niin kuin niitä kai
sanotaan, varmaan yleistyisivät.
Kun yritin selvittää tätä kokonaistilannetta valtiovarainministeriöstä,
niin siellä oltiin tosi skeptisiä tämän
positiivisista vaikutuksista. Mutta toivoisin ministeriöltä — ja
tämä tullaan varmasti käsittelemään
tarkasti valtiovarainvaliokunnan verojaostossa — aloitteita
siihen suuntaan, millä tavalla kokonaisvaltaisemmin otettaisiin
haltuun tämä asia, koska, niin kuin täällä on todettu,
Saksassa ollaan erittäin aktiivisia tämän asian
suhteen, Ruotsissa samoin. Meillä ollaan vähän
turhan paljon näissä asioissa jarru päällä eikä uskalleta
ottaa voimakkaita askeleita, nyt varsinkin, kun Suomessa on rakennettu
teknologia, joka on huippuluokkaa ja jota kautta päästäisiin
tässä asiassa askelta pidemmälle. Olisin
tosiaan toivonut ministeriöltä esityksiä,
joissa raja-arvoja ei tuotantolaitoksille laiteta, vaan otetaan kunnon
potteja käyttöön ja sitä kautta
motivoidaan huippudieseliä. Kuulin muuten Nesteeltä, että se
diesel, joka Nesteellä tuotetaan suhteessa näihin
pienempiin laitoksiin, on paljon puhtaampaa ja sitä voidaan
paljon matalammalla pakkasmäärällä käyttää,
vaikka heilläkin sanotaan, että tavoitteena on
toimia yhdessä nykyisten fossiilisten polttoaineiden kanssa.
Mutta ed. Kaikkosen esitys on kannatettava. Sitä kautta
käynnistyy keskustelu, mihin suuntaan tätä suomalaista
energiapolitiikkaa pitää viedä. Ja jos
nyt Suomessa tässäkin asiassa ollaan vähän
niin kuin turhan passiivisia eikä uskalleta ottaa aktiiveja
askeleita, sekin on huono asia. Hieman paranneltuna hallitus voisi
tehdä isomman askeleen ja sitä kautta mennä siihen suuntaan,
mihin kuitenkin jossain vaiheessa mennään. Se
olisi iso asia. Olen ihan varma, että sitten kun mennään
tämän ongelman alkulähteille, siihen,
miten biomassa saadaan Suomesta, syntyy ongelmia. Se tulee olemaan
se iso kysymys, millä tavalla kuljetetaan ne valtavat määrät rypsiä ja
rapsia näille alueille, mutta se on vain asia, joka pitää ratkaista.
Ilman muuta tämä polttoaineproblematiikka tulee
olemaan niin iso, että ne, jotka ovat nyt liikkeellä,
tulevat hyötymään siitä; jotka
nyt odottavat, kärsivät siitä.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen on tehnyt hyvän lakialoitteen,
jolla biodiesel vapautettaisiin valmisteverosta myös siinä tapauksessa,
että se luovutetaan käytettäväksi
dieselmoottoreissa.
Aivan kuten ed. Bryggare edellä totesi, tähän maahan
sopivat nämä suuremmat systeemit ja myös
nämä pienemmät. Toivottavasti ed. Kaikkosen
aloite ainakin vilkastuttaa keskustelua ja johtaa ministeriön
työryhmissä vähän kiireellisempiin
toimenpiteisiin. Tämä sinänsä olisi
mielestäni aivan sen arvoinen, että voisi mennä läpi.
Biopolttoaineiden käyttö on maailmalla lisääntymässä,
ja ympäristötekijät puoltavat sitä. Erittäin
vahvasti sitä puoltavat maatalouspoliittiset tekijät
niin maailmanlaajuisesti kuin varsinkin meillä. Meillä on
peltoa käytettävissä selvästi
enemmän kuin elintarviketuotanto edellyttää, ja
se kannattaisi käyttää energiantuotantoon. Tämä olisi
yksi järkevä tapa.
Minulla on sellainen käsitys, että vaikka
kauppa- ja teollisuusministeriössä ja maa- ja
metsätalousministeriössä on työryhmiä pohtimassa
tätä bioenergiatuotantoa, niin ne ovat siellä jotenkin hitaasti
toimivia. Tämä asia tarvitsisi nyt vauhditusta.
Aivan kuten ed. Bryggare sanoi, ne, jotka toteuttavat tämän
hyvissä ajoin, hyötyvät tästä asiasta.
Toivotaan, että tämä aloite osaltaan
saa nyt vauhtia tähän biopolttoainekysymykseen. Dieselin
ohella voidaan tarkastella myös polttoaine-etanolin tuotantoa.
Se on vähän samassa vaiheessa.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulevaisuus on aivan ilmeisesti uusiutuvien
energianlähteiden, johon myös tämä biodiesel
kuuluu. On kuitenkin mietittävä sitä,
mikä olisi se paras tapa ottaa käyttöön
biopolttoaineita.
Voisin kertoa jonkin verran tämän aloitteessa mainitun
EU-direktiivin vaiheista. Tässä aloitteessa sanotaan,
että direktiivi asettaa tavoitteeksi 2 prosentin viitearvon
vuonna 2005 kaikesta liikennekäyttöön
tarkoitetusta polttoaineesta, ja vuonna 2010 tämä viitearvo
on 5,75 prosenttia. Alun perin komissio olisi halunnut, että näistä tulee
jäsenmaita sitovia tavoitteita, mutta sen käsittelyn
kuluessa itse asiassa tapahtui se, että monissa jäsenmaissa
todettiin, että on aivan ilmeisesti parempi, että ne
arvot ovat vain ohjeellisia, koska eri maissa erilaiset tavat käyttää uusiutuvia
energianlähteitä ovat kannattavampia kuin toiset.
Jos tästä tavoitteesta olisi tullut esimerkiksi Suomen
tilanteessa sitova, niin se itse asiassa vaatisi aika valtavia pinta-aloja
ja luultavasti sitä, että hyvin nopeasti tuotaisiin
Espanjasta bioetanoliin tarkoitettavaa viljaa ja siitä valmistettua
etanolia ja sitten varmaankin myös tämä dieselin
raaka-aine olisi ennemmin tai myöhemmin tuontitavaraa.
No, ei siinä mitään, se on varmasti ihan
monella tavalla kannatettavaa, mutta on ilmeistä, että se
ajatus sitovista tavoitteista liikenteen biopolttoaineiden osalta
olisi ennen muuta Euroopan unionissa hyödyttänyt
esimerkiksi espanjalaisia viljan tuottajia. Senpä takia
nämä lobbasivatkin kaikkein aktiivisimmin sitä,
että näistä olisi tullut sitovia, koska
heille olisi avautunut valtavat vientimarkkinat.
Uskon, että esimerkiksi Suomen olosuhteissa on aika
monin tutkimuksin osoitettu, että niin kannatettavia kuin
liikenteen biopolttoaineet ovatkin, niin useimmissa tapauksissa
biomassa kannattaa polttaa suoraan lämmöksi ja
sähköksi, ja tämähän
on Suomessa tällainen selkeä tulevaisuuden ala.
Valitettavasti hallitus ei ole lunastanut tässä sitä lupausta,
jonka se viidennen ydinvoimalan päätöksen
yhteydessä antoi, kun eduskunta vaati, että uusiutuvien
energianlähteiden käyttöä merkittävästi
edistetään. Suomessa kannattaa ehdottomasti kaikkein
eniten keskittyä tähän.
Varmasti liikenteen biopolttoaineilla on paikkansa, mutta niihin
liittyy monia ongelmia. Esimerkiksi tämä ekotase
eli se, miten paljon tarvitaan erilaisia tuotoksia, miten ympäristöystävällisiä ne
ovat suhteessa näistä tuotteista saataviin hyötyihin,
ei kaikissa tapauksissa ole edullinen. Rypsi ei ole erityisesti
luomuviljelyyn soveltuva kasvi. Kyllä sitä siihenkin
käytetään, mutta olen itsekin nuorena
puutarhatieteen opiskelijana ollut tutkimassa litusääsken
ja rapsikuoriaisen viotuksia rypsipellolla, ja täytyy sanoa,
että niitä oli aika paljon ja siellä käytettiin
aika reippaasti tuholaistorjunta-aineita. Eli joka tapauksessa tapauskohtaisesti
pitäisi aina analysoida ekotase ja sitten katsoa, onko
kyse todella kaiken elinkaaren osalta ympäristöystävällisestä menetelmästä.
Mutta on varmaan niin, että jotkut rypsiä sitten
myöskin luomumenetelmällä tuottaisivat.
Samoin energiatase on otettava huomioon ja siinä erityisesti
se, missä tapauksissa biopolttoaineiden käytön
lisääminen on kustannustehokas tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä,
kun haluamme pyrkiä ilmastosopimuksessa asetettuihin tavoitteisiin.
Toisinaan tämä on kustannustehokasta verrattuna
muihin keinoihin, toisinaan se ei ole, jolloin arvio pitää aina
tehdä tapauskohtaisesti.
Sitten autonvalmistajat eivät aivan turhaan ole huolissaan
siitä, että ennen kuin biopolttoaineet laajamittaisesti
tulevat liikenteeseen, niin ne pitää ehdottomasti
standardisoida. Syy on se, että niissä saattaa
esiintyä sellaisia moottorin toiminnalle epäedullisia
laadun vaihteluja, joista jotkut suorastaan tuhoavat moottorin.
Tällaisia tapauksia tunnetaan. Nämä eivät
ole yhtä harvinaisia kuin se, että susi olisi
tappanut ihmisen. Niinpä tämä vaatii
kansainvälistä tuotekehittelyä. Varmaan
siinä sitten on pidettävä huolta siitä,
että nämä pienet kotitarvetuottajat myöskin
tuottavat sellaista tasalaatuista tavaraa, joka ei esimerkiksi aiheuta
huomattavia ongelmia moottorin toiminnalle tai lisää pakokaasupäästöjä.
Tietysti pakokaasupäästöt ovat aina verrattuna
mineraalipolttoaineisiin kohtuullisia ja parhaimmillaan olemattomia,
mutta jos ne eivät toimi optimaalisesti moottoreissa, niin
tulee ongelmia.
Ed. Bryggare puhui siitä, että Neste Oil on
kehittänyt aivan ainutlaatuisen tekniikan biodieselin tuotantoon,
ja se pitää paikkansa. Se, mikä siinä on
radikaalia ja uutta, on se, että näitä biodieselmolekyylejä voidaan
tuottaa melkein mistä tahansa raaka-aineista ja vieläpä sillä tavalla,
että kun ne sekoitetaan esimerkiksi mineraalipohjaiseen
dieseliin, niitä molekyylejä ei oikeastaan juuri
laboratoriotutkimuksessakaan erota enää toisistaan,
ja tämä on erittäin laadukas tuote. Ongelma
on se, että kaikki biopolttoaineet tällä hetkellä,
joita Neste tuottaa ja joita se suunnittelee jatkossa tuottavansa,
menevät vientiin siitä syystä, että Suomessa
niitä ei suosita verotuksessa.
On aivan selvää, että Suomessa kannattaa
keskustella kokonaisvaltaisesti, aivan niin kuin ed. Bryggare täällä esitti,
siitä, mitkä olisivat nämä parhaat
ja tehokkaimmat veroporrastukset ja muut verotukselliset keinot,
joilla voidaan edistää puhtaampien polttoaineiden
käyttöönottoa. Tässä Suomi
on ollut aivan uranuurtaja jo 80-luvun lopulta alkaen. Sillä menetelmällä päästiin
eroon
lyijyllisestä bensiinistä ja myöhemmin, kun
ruvettiin vähentämään rikkiä polttoaineesta, jotta
pakokaasupäästöt saataisiin kuriin, niin Suomessa
ja myöskin Ruotsissa saatiin erittäin nopeasti
markkinat kyllästettyä puhtaammilla laaduilla
vain erittäin pienillä veroporrastuksilla, joilla
oli tuskin mitään valtiontaloudellista haittavaikutusta,
ja silti ne olivat erittäin dynaamisia keinoja. Kyllä näitä keinoja
on syytä käyttää myös
nyt, kun esimerkiksi biodiesel ja muut biopolttoaineet tekevät
tuloaan markkinoille.
Tuntuu vain siltä, että nyt pitäisi
laatia juuri se oikea strategia, jolla sitten saavutetaan mahdollisimman
hyvät ympäristötavoitteet mahdollisimman
kustannustehokkaasti. Ja epäilemättä biodiesel
on niitä kiinnostavimpia biopolttoaineita. Uskon, että sillä on
myöskin tällaisia erityiskäyttötarkoituksia
erittäin paljon. Esimerkiksi kun kaikkien tämmöisten
koneiden, moottorisahojen ja muiden ongelmana voivat olla vuodot
pelloille ja metsiin, jotka aiheuttavat ympäristöhaittoja, niin
aivan varmasti ne vähenevät, kun käytetään biodieseliä.
Mutta siis tapauskohtaisesti näistä on apua, mutta
ne eivät aina ja kaikkialla ole se paras tapa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkosen aloite on hyvä. Tunnen
myös tämän tekstin, se on muun muassa
esillä nyt Kaakkois-Suomen kansanedustajien kokouksessa.
Tämä elimäkeläinen yrittäjä,
joka on tämän tekstin alun pitäen tehnyt,
ainakin sen pohjan, on mukana siinä, tai tämä on
kouvolalainen yrittäjä. Mutta Elimäellä on
nimenomaan tätä pienimuotoisesti valmistettu ja
tuolla Kymenlaaksossa tässä asiassa oltu aktiivisia
aikaisemmin.
Kaiken kaikkiaan uusiutuvien energialähteiden käyttö myös
polttomoottoreissa ja myöskin pienkoneiden voiteluaineena
on tärkeätä ja sen käytön
lisääminen kaikin mahdollisin keinoin. Näihin
keinoihin kuuluu tämäkin lakialoite.
Meillä oli alun pitäen aikomuksena tämä sama lakialoite
ottaa Kaakkois-Suomen kansanedustajien lakialoitteena, mutta me
voimme varmaan katsoa tätä vielä silläkin
tavoin, onko siinä kehitettävää,
ja mahdollisesti vielä ed. Kaikkosen lakialoitettakin tukien
tuoda siitä mahdollisesti toinenkin versio sitten käsittelyyn.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista todeta tässä keskustelussa, kuinka
parhaasta tulee hyvän vastakohta.
Ymmärrän hyvin, että rypsin viljely
tällä hetkellä on sitä luokkaa,
että halutaan suojata esimerkiksi Raision raaka-aineen
saanti elintarviketuotantoon. Kuitenkin jos otetaan huomioon, että 400 000
hehtaaria peltoa on käytettävissä, niin uskon,
että myös rypsin tuotantoa voidaan lisätä.
Neste Oilin ajatus on aika ristiriitainen: että raaka-ainetta
kuljetetaan Suomeen, se jalostetaan ja sitten se viedään
vientiin samanaikaisesti, kun Suomessa käytetään
fossiilisia polttoaineita, jotka, kuten sanottu, aiheuttavat huomattavasti enemmän
päästöjä. Tässä näkisin,
että jo väestön terveyden kannalta on
tärkeää ei vain vähentää liikenteen
tarvetta vaan myös vähentää polttoaineiden
päästöjä. Toivoisin, että rypsin
käyttöä biodieselinä ei estettäisi
eikä biodieselin valmistusta monopolisoitaisi.
Ympäristökysymykset ovat tärkeitä.
Käsitykseni on, että rypsi vaatii vähemmän
torjunta-aineita kuin monet muut viljelykasvit. Tuhoaineiden
käyttöä voidaan vähentää.
Koneita ja laitteita voidaan kehittää. Näkisinkin,
että hajautettu energiantuotanto myös pienimuotoisena
on tärkeä Suomen huoltovarmuuden takaamiseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen on tehnyt oikein hyvän,
laajasti perustellun ja valmistellun lakialoitteen biodieselin käytön
edistämiseksi, jota kannatan. On erittäin hyvä,
että päästäisiin korvaamaan
ulkomaista tuontienergiaa tälläkin tavalla ja
ennen kaikkea saamaan myöskin maaseudulle uutta elinkeinoelämää,
ihan maatiloille, ja sitä kautta luotua myöskin
työpaikkoja. Toivon aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää puheenvuoron
käyttäneitä. Tässä on
ollut oikein hyvä keskustelu ja on tullut esiin täydentäviä näkökulmia,
joita on syytä aloitteen jatkokäsittelyssä käydä läpi.
Ed. Bryggarelle kommenttina tuosta 100 000 litran rajasta:
arvelen, että suuremmat tekijät pärjäävät
kyllä markkinoilla ja samoin ulkomaiset toimijat, mutta
se raja on sitten varmasti jatkovalmistelussa arvioitava, onko se
oikea ja onko se tarpeellinen.
Mitä valtiovarainministeriöön tulee
ja uusiutuvien energialähteitten tukemiseen, niin valtiovarainministeriö on
yleensäkin ottaen ollut skeptinen erilaisten positiivisten
ratkaisujen suhteen. Ja valitettavasti esimerkiksi biodieselin suhteen se
on johtanut siihen, että olemme tässä asiassa jälkijunassa,
vaikka Suomen pitäisi olla veturin paikalla uusiutuvien
energialähteiden käytön hyödyntämisessä.
Arvoisa puhemies! Biodiesel on ekologinen, taloudellinen, huoltovarmuutta
parantava ja maaseudulle työtä tuova vaihtoehto,
ja sitä pitää nyt kyllä vaan
edistää.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta se verohelpotus kannattaisi sitten
kyllä antaa kaikelle saman laadun biodieselille. Kyllä Nestekin
on aika pieni toimija Euroopan mitassa, mutta se on aina ollut edelläkävijä.
Kun eduskunta 80-luvun lopulla vaati sitä, että ensin
lyijyllinen ja sitten paljon rikkiä sisältävä bensiini ovat
kovemmin verotettuja kuin puhtaammat laadut, myönnettiin
nämä pienet verohelpotukset. Silloin valtiovarainministeriö epäili,
että tällä olisi jollain tavalla epäedullisia
kilpailuvaikutuksia, koska Neste saisi monopolin, mutta sen jälkeen
markkinoille tuli paljon muidenkin, myös ulkomaalaisten,
tuottajien puhtaampia polttoainelaatuja, mutta Neste oli ehdottomasti
edelläkävijä. Se oli hyvin hyvin pieni
yritys Euroopan mittakaavassa, kun keskustelua ja myöskin
ehkä poliitikkojen päätöksiä hallitsivat
sellaiset yhtiöt kuin Shell ja BP, ja niitä on
muitakin. Uskon kyllä, että tämä suomalainen
keksintö on hieno, ja jos tämä verohelpotus
myönnettäisiin myös yli 100 000
litran vuosituotannosta, niin myöskin sitä sitten
jäisi tänne kotimaan käyttöön
ja varmaankin se olisi kaikkien etujen mukaista.
Keskustelu päättyy.