Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Työnantajalla on määräysvalta sen
suhteen, missä työntekijä työskentelee
ja miten kauan. Työntekijöiltä vaaditaan
nykyaikana yhä enemmän joustavuutta ja liikkuvuutta
työn perässä. Sitä vaativat
sekä työantajat että viranomaiset.
Vuoden 2006 alusta tuloverolakia muutettiin lisäämällä siihen
uusi 72 a §, jossa määritellään tilapäinen
työskentely erityisellä työntekemispaikalla.
Uuden pykälän mukaan tilapäisenä työskentelynä erityisellä työntekemispaikalla
pidetään enintään kahden vuoden
työskentelyä samassa työntekemispaikassa.
Lisäksi voidaan tällaisena työskentelypaikkana
pitää enintään kolmen vuoden
työskentelyä samassa työntekemispaikassa,
jos kyse on rajatun ajan kestävästä työkohteesta,
esimerkiksi laivanrakennuksesta laivan valmistumisessa tai sitten
esimerkiksi ydinvoimalan työmaasta tai jostain muusta vastaavasta
suuresta rakennustyömaasta. Tämä rajattu
aika edellyttää, että työskentelypaikka
kolmena vuotena on yli 100 kilometrin päässä verovelvollisen
asunnosta ja varsinaisesta työpaikasta. Kahden vuoden ylittävältä ajalta
matkakustannusten korvaukset ovat verotonta tuloa ainoastaan silloin,
kun verovelvollinen on työmatkan takia yöpynyt
erityisen työntekemispaikan sijainnin vuoksi tarpeellisissa
majoitustiloissa. Laissa asetettujen määräaikojen
laskeminen aloitetaan alusta, jos työskentely samassa työntekemispaikassa
on keskeytynyt yhtäjaksoisesti vähintään
kuudeksi kuukaudeksi ja verovelvollinen on tänä aikana
työskennellyt toisessa työntekemispaikassa.
Verohallitus on 23. maaliskuuta 2006 antanut eräitä ohjeita
uuden säännöksen soveltamisesta, ja nämä uudet
ohjeet tämän uuden säännöksen soveltamisesta
ovat merkinneet sitä, että joissakin tapauksissa
itse asiassa tämä aikamäärä on jopa
lyhentynyt. Ei ole kovin yksinkertaista lähteä siitä,
että esimerkiksi perheellinen työntekijä lähtee
komennustyöhön kauas kotipaikkakunnaltaan, vallankin,
jos edellytetään, että hän muuttaa
sinne pysyvästi elikkä hänelle ei anneta
näitä verohuojennuksia asumis- ja matkakustannuksista.
Suomessa asuntopolitiikka jo yksistään rajoittaa
tätä muuttamishalukkuutta ja muuttamismahdollisuutta,
koska asuntopolitiikka perustuu pitkälti siihen, että suomalaiset
asuvat omistusasunnoissa.
Lisäksi edellytetään entistä enemmän,
että lapset huolehtisivat enemmän vanhemmistaan. Muun
muassa juuri hiljattain käyty välikysymyskeskustelu
vanhustenhoidosta osoitti, että tarvittaisiin entistä enemmän
lasten huolehtimista vanhusten hyvinvoinnista, omien vanhempiensa
hyvinvoinnista. Muuttaminen jopa satojen kilometrien päähän
toiselle paikkakunnalle aiheuttaa monelle ongelmia. Yhteydenpito
vanhempiin katkeaa tai harvenee merkittävästi,
ja lisäksi perhe joutuisi mahdollisesti myymään
asunnon hankkiakseen uuden asunnon uudelta työpaikkakunnalta.
Lisäksi esimerkiksi aviovaimon työpaikka saattaa
mennä siinä muuton yhteydessä, uudella
työpaikkakunnalla ei ole uutta työpaikkaa, lapset
joutuvat muuttamaan kouluansa jnp., joten tästä seuraa
monia ongelmia, jos hyvin voimakkaasti rajoitetaan tätä oikeutta
komennusmiesten päivärahojen verottomuuteen. Näillä verottomilla
päivärahoillahan vain korvataan näille komennusmiehille
syntyneitä elinkustannuksia. On tietenkin selvää,
että ne eivät saa olla palkan osa, vaan palkka
tulee maksaa vähintäänkin työehtosopimusten
mukaisesti ja palkka palkkana, ja nämä ovat sitten
elinkustannuksia, jotka aiheutuvat toisella paikkakunnalla olosta.
Kuten jo alussa totesin, niin työnantaja ottaa työntekijän
töihin ja työnantaja myöskin määrää työntekijän
sitten näihin komennustöihin. Näin ollen
työntekijällä ei välttämättä kovin
paljon ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, missä hän
työskentelee. Sitä suurempi ihmetys on siitä,
että Verohallitus on nyt ohjeistanut tätä erittäin
tiukasti ja se on tuonut erittäin paljon uusia epäkohtia. Vaikka
eduskunnassa oli vilpittömästi se käsitys,
että kun tehdään tämä uusi
72 a §, sillä helpotetaan tätä tilannetta,
näin ei valitettavasti ole ilmeisesti käynyt.
Ehdotamme tässä lakialoitteessa, että tuloverolain
määritelmää tilapäisestä työskentelystä erityisellä työntekemispaikkakunnalla
väljennetään siten, että työskentely
voidaan katsoa tilapäiseksi kahden tai kolmen vuoden määräajasta riippumatta,
jos verottomien matkakulukorvausten aiheellisuus osoitetaan erilaisin
selvityksin. Esitämme, että tuloverolain 72 a §:ään
lisätään uusi momentti, jossa tilapäisen
työskentelyn määritelmä väljennetään
mainitulla tavalla. Tämä olisi sekä näitten
työntekijöitten että myöskin
työnantajien taholta varsin kohtuullinen väljennys,
kun määritellään tarkasti, millä tämä todistetaan.
Näin ollen tämä hallituksen esitys,
joka vuoden 2006 alusta tuli voimaan, ei kata sitä muutostarvetta
ja korjaustarvetta, joka oli verohallinnon tulkinnan muutoksesta
johtuen. Tämä verohallinnon tulkinnan muutoshan
on johtanut siihen, että useat komennusmiehet ovat saaneet
jopa useitten kymmenientuhansien eurojen mätkyt ollessaan
hyvässä uskossa, että päivärahat
ja majoituskorvaukset ovat olleet verottomia tuloja, ja kuitenkin
Verohallitus on jälkikäteen sitten muuttanut tulkintaa
ja todennut, että ne ovat verollisia. Myöskin
tähän tulisi saada korjaus, sillä työntekijät
ja verovelvolliset eivät tässä tapauksessa
ole pyrkineet kiertämään veroja, vaan
tämä on johtunut nimenomaan tästä muutetusta
käytännöstä.
Herra puhemies! Mielestäni kun työllisyyttä pyritään
edistämään, niin myöskin tämä lainkohta
tulisi korjata, jotta ne esteet, jotka nyt tällä hetkellä ovat
komennusmiesten osalta ottaa työtä vastaan kaukaa
kotipaikkakunnalta komennustyönä, poistuisivat
ja edelleenkin myöskin elinkeinoelämä saisi
ammattitaitoisia työntekijöitä, ettei
niitä tarvitsisi tuoda esimerkiksi Virosta Suomeen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa ym. ovat tehneet aivan oikeaan
asiaan huomiota kiinnittävän lakialoitteen. Kun
komennusmiesten ryhmä vieraili eri eduskuntaryhmien luona
muutama viikko sitten, koin, että he olivat aivan oikealla
asialla. Tavoite oli, että itsekin olisin ryhtynyt asiassa
toimiin. On erittäin hyvä, että saan
käyttää nyt lakialoitetta 40/2006
vp kannattavan ja tukevan lähetekeskustelupuheenvuoron.
On aivan oikein, kuten ed. Kuoppa täällä toi esille,
se, että ihmiset voivat saada työtä ja
työnantajat voivat saada osaavia työntekijöitä ja
että näin voidaan saattaa suomalainen osaaminen
ja suomalainen työ kohtaamaan toisensa. Elämäntilanteista
ja elinkeinopolitiikan kehityksestä johtuen tämä työntekijän
ja työn kohtaaminen ei suinkaan aina enää tapahdu
asuinpaikkakunnalla tai sen lähiympäristössä,
vaan jossakin kauempana. Sen takia minä näkisin,
että kaikki ne kustannukset, mitkä voidaan katsoa
asiallisiksi työn tekemisestä aiheutuneiksi tulonhankkimiskustannuksiksi,
voitaisiin myös vähentää verotuksessa. Tällä tavalla
me kannustamme työn tekoon, rohkaisemme siihen. Kyllä elämän
olosuhteet ovat niin inhimilliset, kuten ed. Kuoppa täällä puheenvuorossaan
sanoi, että niihin liittyy lähipiiri, minkä vuoksi
halutaan asua kotona, ja työssä käydään
siellä, missä työ on tarjolla, eikä välttämättä aina
ole mielekästä eikä mahdollista muuttaa
työn perässä.
Koska tämmöinen hyvä aloite monimuotoisesta
ongelmakentästä on haluttu tehdä, toivon, että aloite
saa perusteellisen jatkokäsittelyn asianomaisessa valiokunnassa
ja tulee mahdollisimman pian korjauksina lainsäädäntöön.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Haluan vielä selventää tätä asiaa
niin, että kysymyshän on siitä, että työntekijä komennetaan
toiselle paikkakunnalle tekemään työtä,
eikä siitä, että hän tulee toiselta
paikkakunnalta sinne työpaikalle. Nämä ovat
kaksi aivan eri asiaa. Esimerkiksi tamperelainen metallialan yritys
toimii Tampereella, ja siellä on hitsaajia. Hitsaustyötä tehdään
Tampereen valvomassa teollisuuslaitoksessa. Yrittäjä saa
urakan esimerkiksi Turun telakalta ja komentaa hitsaajat työhön
Turkuun. Mielestäni on vähintäänkin
kohtuullista, että silloin nämä päivärahat
maksetaan ja ne ovat verottomia eikä edellytetä,
että henkilö muuttaa Turkuun, koska kun tämä laivaprojekti
valmistuu, niin sen jälkeen voi olla, että hänellä ei
ole työtä siellä. Ei ole kuin muutama
vuosi aikaa, kun näillä telakoilla sanottiin runsaasti
työntekijöitä irti, kun ei projekteja
ollut. Näin ollen tämmöiseen epävarmuuteen
ei pitäisi verottajan ratkaisuilla ihmisiä saattaa.
Keskustelu päättyy.