5) Laki rikoslain 23 luvun 3 §:n muuttamisesta
Merja Kyllönen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sain joulun alla viestin äidiltä,
joka oli menettänyt tyttärensä rattijuopon uhrina.
Hautakivi on kylmä halattavaksi. Se ei vastaa halaukseen,
ei puhu, vaikenee ikuisesti. Kallis hinta rempseänä vietetyn
illan viinahuuruiselle automatkalle. Hinta, jonka maksoi joku muu
kuin ratin takana istunut. Sen maksoi nuori nainen elämää täynnä.
Hänen matkansa päättyi kesken.
Tästä viestistä lähti liikkeelle
lakialoite, joka on tehty ja jätetty jo huhtikuussa, mutta
erinäisistä yhteensattumista johtuen se esitellään
vasta tänään. Aloite ei siis suinkaan
ole syntynyt Espanjan Málagan turman jälkimainingeissa,
kuten joku on ehkä olettanut. Kuitenkin myös tämä traaginen
ja murheellinen turma on osoittanut sen, että kenestä tahansa
missä tahansa voi tulla tänä päivänä rattijuopon
uhri.
Arvoisa herra puhemies! Älkää peljätkö,
niin lapsellinen ei ed. Kyllönen ole, että uskoisi
rattijuoppouden katoavan maan päältä,
mutta nyt, jos koskaan, meidän on tehtävä kaikkemme,
että kun kansaamme, myös ennen kaikkea sen nuoriin,
on juurtunut ajatus, että aina voi hiukan tissutella ja hypätä rattiin,
sille ajatusmaailmalle pistetään moraalinen piste.
Lainsäädännöllä voidaan
osoittaa, ettei ryyppyremmi todellakaan kuulu ratin taakse.
Pienet promillet eivät maassamme ole varsinainen liikenneturvallisuusongelma,
koska meillä ajetaan kovassa humalassa, mutta toisaalta
katson promillerajan alentamisen olevan viestinä siitä,
etteivät autoilu ja alkoholi todellakaan kuulu yhteen.
Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa promilleraja on 0,2 ja promillerajan
laskeminen on selkeästi raitistanut liikennettä ja
vähentänyt rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia.
Maassamme noin joka kolmannessa kuolemaan johtavassa liikenneonnettomuudessa
kuljettaja on päihtynyt. Erityisen huolestuttava kehitys
on ollut alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa.
Osa kuljettajista on omaksunut promillerajan mahdollisuutena ajaa autoa,
kun vain veren alkoholipitoisuus on alle säädetyn
rajan. Päihteiden sekakäyttäjien kohdalla
0,5 promillen raja tarkoittaa todella merkittävää ajokyvyn
heikkenemistä ja johtaa erittäin usein omien taitojen
raakaan yliarviointiin.
Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta on jo aiemmin esittänyt
promillerajan laskemista 0,2 promilleen. Niin tehdään
myös tässä lakialoitteessa.
Muutos lisäisi liikenteen turvallisuutta, kun mahdollisuus
laskelmoida sallitun ja kielletyn alkoholimäärän
välisellä alueella poistuisi. Alkoholionnettomuuksien
yleistyminen sekä erityisesti nuorten asenteiden höltyminen
osoittavat 0,2 promillen rajan tarpeellisuuden. Liian moni kansalainen
maassamme menettää liikenteessä henkensä rattijuoppojen
uhrina, koska usein itse rattijuoppo selviää erityisen
vähin vammoin mutta syyttömät sivulliset
vammautuvat tai kuolevat. Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttääkin
erinomaisen vahvaa viestiä lainsäätäjältä siitä,
että alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ei ole maassamme
hyväksyttävää. Edelleen pätee
mainoslause "Jos ajetaan, ei oteta, ja jos otetaan, ei ajeta".
Ed. Tapani Mäkinen merkittiin
läsnä olevaksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu rattijuoppoudesta on jälleen
ajankohtainen. Valitettavasti viina ja ratti yhdistetään
edelleen valistuksesta ja asenneilmapiiristä huolimatta.
Ymmärrän hyvin lakialoitteen lähtökohdan
ja tavoitteen, mutta valitettavasti toimiakseen se vaatisi runsaasti
nykyistä enemmän poliiseja tien päälle
valvomaan ja poliiseille autoihin runsaasti nykyistä enemmän
uusia tarkkuusalkometrejä. Eri asia on sitten, kannattaako
panoksia uhrata esimerkiksi oluen ateriansa kanssa juoneisiin vaiko
heihin, jotka aiheuttavat nämä tieliikenteen todelliset
ongelmat, eli promillessa ja yli promillessa ajaviin, jotka ovat
jo nyt yli tämän 0,50:n rajan. Esimerkiksi Málagan
turmassa, johon lakialoitteen jättäjä viittasi,
tämä raja ylittyi Espanjan alhaisista lukemista
huolimatta selkeästi eli tämäkään
henkilö ei välittänyt siitä alhaisemmasta
rajasta. Omasta mielestäni kaikki mahdolliset panokset
pitää suunnata näiden todellisten känniajajien,
kovassa humalassa ajavien, kiinnisaamiseen ja poissaamiseen liikenteestä ja
hoitoonohjaamiseen sen jälkeen, jotta asia ei jäisi
vain siihen, että he eivät sillä kertaa
enää sitten aja tai vähään
aikaan sen jälkeen.
Puhutaan usein asennesignaalista tämän rajanalennuksen
yhteydessä, ja tämmöinen signaali ilman
kunnollista seurantaa saattaa myös rapauttaa lainnoudattamismoraalia,
eli miksi noudattaisin, kun siitä ei mitään
tapahdu. Sekin on asia, jota on syytä pohtia.
Sen sijaan selvitykset osoittavat, että nuorten kohdalla — tai
oikeastaan pitäisi sanoa uusien kuljettajien kohdalla,
ei puhuta nuorista vaan kokemattomista kuljettajista — alkoholi
on erittäin erittäin huono yhdistelmä sen
ajamisen kanssa. Kun jopa pienet määrät
alkoholia ovat vaarallisia ja aiheuttavat epävarmalla kuskilla
erilaista liikennekäyttäytymistä kuin
kokeneemmalla kuskilla, niin siinä kohtaa saattaisi olla
syytä miettiä, olisiko mahdollista pohtia nimenomaan uusille
kuljettajille alhaisempaa rajaa. Miten sitä sitten käytännössä valvottaisiin
ja miten se toteutuisi, on eri juttu, mutta mielellään
en puhuisi tässä nuorista kuljettajista, koska
tämä liittyy kokemattomuuteen liikenteessä.
Voihan joku vähän myöhemmällä iälläkin
ajanut joutua samaan tilanteeseen. Sitä voisi miettiä.
Tähän kaikkeen alkoholikeskusteluun pitäisi mielestäni
liittää voimakkaammin myös tämä hoitoonohjausjärjestelmä.
Nyt meillä on liikenne- ja viestintävaliokunnassa
alkolukkolainsäädäntö, ja esimerkiksi
sen yhteydessä pitäisi kyllä selvemmin
olla tällaista terveydenhuollon konsultaatiota ja päihdekonsultaatiota,
jossa pohditaan sitä oman elämän hallintaa,
ja sitä pitäisi olla suhteellisen pitkään,
sillä ainakin valiokunnassa kuullut asiantuntijat ovat
tähän mennessä todenneet, että todellisia
elämänmuutoksia ei saada kertakeskustelulla vaan
pidempiaikaisella keskustelulla, ja kyllä tässäkin
on sen verran isosta asiasta kysymys, että jos me haluamme
oikeasti henkilöt, jotka ottavat tukevasti ja menevät
rattiin, pois liikenteestä, niin se vaatii kyllä heiltä semmoisen
oman elämäntapamuutospäätöksen myös.
Tässä samassa yhteydessä haluaisin
ottaa esiin alkaneen veneilykauden. Olen itse joskus tehnyt — taitaa
olla vireilläkin oleva — lakialoitteen veneilyn
promillerajan alentamisesta tähän 0,50:een, eli
harmonisoitaisiin se sieltä promillesta alas. Hämmästyttävää kyllä on,
että Suomessa saa ruoriin tarttua aikamoisessa tuiskeessa,
ja tässä täytyy nyt muistaa se, että elintason myötä konetehot
ovat nousseet ja meillä myöskään
veneilyssä ei välttämättä ole
kaikilla sellaista osaamista kuin ne käsissä olevat
konetehot vaatisivat. Kun mietitään nyt sitten — unohdetaan
kotijärvi ja se soutuvene, jossa ikävä kyllä voidaan
tehdä haittaa omalle itselle tai perheenjäsenelle
tai kaverille — tuota Itämerta tuossa, niin siellä on
tällä hetkellä jo mittava liikenne ihan öljykuljetuksista
sekä Helsingin ja Tallinnan välillä risteilevistä lautoista,
jotka menevät suunnilleen kuin raitiovaunut kesäaikaan.
Kun tiedetään, että siellä on
"tilauksessa" jonkin sortin laivaliikenneonnettomuus, niin siihen
joukkoon ei kyllä enää kännisiä kuskeja
tarvita. No, sitten tietysti voidaan sanoa, että katso
tuonne tutkaan, siellä ei näy yhtään
laivaa, kyllä Itämerelle sopii. Mutta edelleen
peräänkuulutan, minkä takia meidän
asenneilmapiirimme sallii sen, että vesillä saa
olla aika voimakkaassa humalassa, (Ed. Pulliainen: Mutta ilmaliikenteessä on nolla!)
ja se saattaa aiheuttaa ongelmia.
Todellakin ymmärrän lähtökohdat
mutta olisin enemmän huolissani niistä, jotka
ajavat siinä nykyisessä, enkä uhraisi
tässä kohtaa panoksia tähän
0,20:n ja 0,50:n väliin, vaan siihen joukkoon, joka aiheuttaa
näitä traagisia onnettomuuksia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Ed. Karhu
on oikeassa. Tarvitaan muutakin kuin asennemuutosta, jotta rattijuopot
saadaan pois liikenteestä. Siihen tarvitaan konkreettisia
euroja, joilla parannetaan poliisien mahdollisuuksia valvoa rattijuopumusta.
Olipa tämä ehdotus läpimenevä tai
ei, niin joka tapauksessa tarvitaan lisää poliiseja
ja poliisille lisää niitä alkoholimittareita.
Sitä varten vasemmistoliitto onkin talousarvioesityksissään
aika ajoin yrittänyt myös hallituspuolueita, edellistä ja
nykyistä hallitusta, muistuttaa poliisien määrärahojen
tarpeellisuudesta.
Mutta kyllä ehdottomasti syy, minkä takia minä olen
allekirjoittanut tämän lakialoitteen, on se, että kyse
on, kun lakia tehdään, myös asennesignaalista.
Lakien kautta kerrotaan siitä tahtotilasta, minkälaista
yhteiskuntaa Suomen eduskunta haluaa olla luomassa, mikä on
se tavoitetila, mitä me tavoittelemme, mikä on
Suomessa sallittua, mikä on hyväksyttyä,
mihin Suomi ja suomalainen eduskunta laittaa rajat.
Yhtä tärkeätä tietysti on
myös se, että eduskunta antaa signaalin siitä,
että lait on tarkoitettu myös noudatettaviksi.
Olipa kyse sitten vaikkapa vaalirahoitusilmoitusten tekemisestä tai
rattijuopumuksen torjunnasta, niin jos eduskunta on tekemässä,
säätämässä, lakeja,
niin eduskunnan tehtävänä on tietysti
varmistaa myös, että ne resurssit siihen valvontaan
ja mahdollisesti sanktiot lakien rikkomista kohtaan ovat olemassa.
Kaikki me tiedämme, että alkoholinkulutus
on selkeästi lisääntynyt viime vuosina.
Siitäkin voidaan edellistä hallitusta syyttää,
mutta ehkä myös asennekulttuuria, joka Suomeen
on saapunut. Olemme paitsi muistaneet tämän perjantaipulloperinteemme,
lisäksi oppineet eurooppalaisesti naukkailemaan päivittäin.
Ja jos alkoholinkulutus on lisääntynyt kodeissa
ja kapakoissa, niin ei ole mitään syytä olettaa,
että sen vaikutuksen alaisena ajaminen olisi vähentynyt
maantiellä, päinvastoin. Todennäköistä on,
että koska poliisien resursseja on vähennetty,
liikenteessä on huomattavasti enemmän rattijuoppoja
kuin aikaisemmin. He vaan eivät jää kiinni
ja sitä kautta tietysti saavat signaalin siitä,
että seuraavallakin kerralla rattijuopumusta voidaan harrastaa.
Siinä olen ed. Karhun kanssa hivenen eri mieltä,
kun hän sanoi, että ei pidä yksinkertaistaa
tätä nuorten ongelmaksi. On totta, että rattijuopumus ei
riipu iästä eikä sosiaaliluokasta. Itse
olen ollut lautamiehenä montakin rattijuopumustapausta käsittelemässä,
ja minun harhani siitä, että alkoholin kanssa
läträävät vain heikosti toimeentulevat
ja työttömät, hämärtyi
siinä vaiheessa, kun joka toinen syytettynä oleva
oli liikeneuvotteluista iltamyöhään omalla
autolla ajava yritysjohtaja siellä tuomittujen joukossa,
eli se on todellakin koko kansan ja kaikkien sosiaaliluokkien ongelma.
Mutta kun katsoo tilastoja, niin maassamme nämä rattijuopumuksen
aiheuttamat kuolemantapaukset ovat lisääntyneet.
Jo tällä hetkellä liikenneonnettomuuksissa
joka kolmas on rattijuopumuksesta johtuva kuolemantapaus. Ja näitten ajajien
keskuudessa, jotka ovat näitä kuolonkolareita
aiheuttaneet, lisääntyvä ihmisryhmä on
alle 25-vuotiaat nuoret miehet. (Ed. Karhu: Juopuneista kuskeista
suurin osa on nuoria!) — Joo, mutta se on myös
mielestäni sitä, että tietyllä tavalla
jossakin olemme epäonnistuneet asennemaailmassa, jos nuorille
miehille, jotka aikaisemminkin ovat olleet hurjapäitä ja
kokeilleet rajojansa, on nyt tullut semmoinen mielikuva, että on
okei hurjastella humalassa.
Eli kyllä tämän tyyppisiä lakialoitteita
tarvittaisiin monella muullakin elämänalalla,
mutta olen kyllä siis ed. Karhun kanssa samaa mieltä siitä,
että tämä lakialoite, niin kuin jo nykyinenkin
laki, tarvitsisi rinnallensa ihan selkeitä toimenpiteitä ja
selkeätä rahoitusta toimenpiteitten toteuttamiseen
ja valvontaan. Itse epäilen, että joku alkolukko
esimerkiksi on huomattavasti turhanpäiväisempi
hanke rattijuopumuksen poistamisessa. Mikä estää rattijuoppoa
menemästä ja lainaamasta jonkun sellaisen auton,
jossa rattilukkoa ei ole?
Minä en ole ikinä ymmärtänyt
sitä, että se pelkkä auton pois ottaminenkaan
olisi ratkaisu, sillä itse lautamieskokemuksella tiedän,
että valitettavasti vielä ainakin viisi kuusi
vuotta sitten oli perinteenä, että rattijuopumustapauksessa
ammattiajajuus oli tuomiota lieventävä seikka,
vaikka sen käsittääkseni taas pitäisi
olla päinvastoin raskauttava seikka. Jos ammattiajaja,
olipa taksikuski tai rekkakuski, liikkuu ladatun aseen kanssa tuolla
liikenteessä eli autolla, niin kyseessä pitäisi
olla ehdottomasti raskauttava tekijä. Samoin tietysti totta
kai tarvittaisiin aika isoa keskustelua siitä, onko oikein,
että työpaikkapippaloita pidetään
nykyään aika paljon arki-iltaisin, kun tiedetään,
että suurin osa siitä joukkueesta on kuitenkin
seuraavana aamuna työpaikalle tavalla tai toisella tulemassa
ja useimmiten laiskuuttaan omalla autolla.
Arvoisa puhemies! Mielestäni siis tämän
pohjoismaisen käytännön omaksuminen myös
meidän lainsäädäntöömme
olisi aivan paikallansa etenkin, kun mielestäni rattijuopumukseen
pitäisi suhtautua samalla lailla kuin siihen, että joku ihminen
kulkee ladattu ase varmistamattomana keskellä ihmisjoukkoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla on henkilökohtainen myötätunto
tätä lakialoitetta kohtaan, nimittäin
olen näitä nollatoleranssin kannattajia ollut
koko sen ajan, kun tässä lakeja säätävässä kansalliskokouksessa
olen jäsenenä ollut. Sehän on toteutunut
ilmaliikenteessä ja junaliikenteessä kuskien osalta,
ja se on äärimmäisen hyvä periaate.
Nyt kun puhutaan tästä 0,5 promillesta, niin tämähän
on äärimmäisen kiusallinen raja, jos
ajatellaan, mitä se merkitsee käytännössä,
kun meillä ei ole nyt näitä tarkkuusalkometrejä kuin
hyvin rajallinen määrä käytössä.
Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että se raja ei olekaan 0,5, siis se toleranssiraja, vaan
se on noin 0,7 promillea, mikä johtuu siitä, että jos
asianomainen kiistää, että ei minulla
olekaan, ja teillä on tämä tavallinen
alkometri, "levis-merkkinen", niin sitä lähdetään
sen jälkeen terveysasemalla käymään,
tehdään verikoe ja katsotaan, onko näitä promilleja
asiaan kuuluva määrä vai ei. Elikkä toisin
sanoen juuri tämä haastaminen saattaa pelastaa
sen seuraavan rattijuopon jatkamaan matkaa, kun poliisi lähtee hoitamaan
tämän erityisen tapauksen kuntoon.
Elikkä toisin sanoen, kun edellisellä kerralla käytiin,
ed. Kyllönen, tämä vastaava keskustelu, niin
siinä kiinnitettiin juuri huomiota siihen, että itse
asiassa 0,2 tai 0,3 promillea merkitseekin käytännössä 0,5
promillen käytännön tason varmentumista.
Tämän takia, juuri kun ei ole jostakin käsittämättömästä syystä niitä tarkkuusalkometrejä
omaksuttu
yleiseksi käyttörekvisiitaksi, niin me sitten
keppaloimme näiden rajojen ja käytäntöjen
kanssa, ja ei ole monta viikkoa siitä, kun oli Hesarissakin
sellainen juttu, mitenkä valtavan monta onnettomuutta liikenteessä on
ollut ihan viime vuonnakin, joissa alkoholilla on ollut ratkaiseva
osuus.
Elikkä toisin sanoen kysymys on siitä, minkälaisia
signaaleja annetaan ja millä tavalla käytännössä voidaan
tätä torjuntatyötä tehdä,
ja jos sitten kulttuurisesti on juuri niin kuin ed. Sirnö tässä äsken
kuvasi, että liikematkan ja muun keikan jälkeen
ajatellaan, että ei sitä happoa nyt kuitenkaan
tullut niin paljon otettua sisälle, etteikö nyt voisi
rattiin käydä, niin silloin ollaan semmoisella
uhkapelihengellä liikenteessä, ja sitten kun käy huonosti,
sitten voi käydä, niin kuin ed. Kyllönen
omassa esittelypuheenvuorossaan totesi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakialoite on erittäin tervetullut. Rattijuoppous on Suomessa suuri
ongelma. Vuosittain meillä jää kiinni
noin 20 000 rattijuoppoa. Määrä on
melkoinen, ja mielestäni se kertoo, että suomalaisten
asenteet juovuksissa ajamiseen ovat liian sallivia. Koska rattijuoppojen
osuus onnettomuuksien aiheuttajina on jo kauan säilynyt
jotakuinkin muuttumattomana, on ilmeistä, että nykyiset
rangaistuskeinot eivät yksinään riitä parantamaan
tilannetta.
Liikennevalvonta on Suomessa eurooppalaisittain hyvällä mallilla,
mutta sen rinnalle tarvitaan myös muita ennalta ehkäiseviä keinoja. Tämä promillerajan
laskeminen, jota nyt ehdotetaan ja johon Norjassa ja Ruotsissakin
on päädytty, olisi mielestäni ehdottomasti
askel oikeaan suuntaan. Lisäksi tulisi ottaa alkolukot
yleiseen käyttöön sekä vakavasti
harkita rangaistusjärjestelmän tiukentamista.
Arvoisa puhemies! Päihtynyt kuljettaja ei vaaranna
vain omaa elämäänsä, vaan kaikkien
niiden, jotka ovat sattuneet liikenteeseen samaan aikaan hänen
kanssaan. Liian usein rattijuoppojen uhreja ovat viattomat sivulliset.
Yhden ihmisen ajattelemattomuus voi jättää pysyvät
jäljet monen ihmisen elämään.
Rattijuopumuksen promillerajan alentaminen olisi viesti siitä,
ettei alkoholinkäytön ja autolla ajamisen yhdistäminen
ole kerta kaikkiaan hyväksyttävää,
ja uskon, että sillä voitaisiin vaikuttaa erityisesti
nuorten liikennekäyttäytymiseen. Nykyinen 0,5
promillen raja viestittää, että pienessä hiprakassa
ajaminen on hyväksyttävää, ja
houkuttelee ottamaan turhia riskejä. Toivon, että tämä lakialoite
johtaa ed. Kyllösen esittämään
rikoslain muutokseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Merja Kyllönen on tehnyt erittäin
hyvän lakialoitteen, jota lämpimästi
haluan kannattaa. Eri valtiopäivillä olen itse
tehnyt saman suuntaisia ja saman sisältöisiä aloitteita
ja kirjallisia kysymyksiä tästä samasta
aihepiiristä. Alkoholi ei sovi liikenteeseen. Todellakin
aikoinaan seinäjulisteissa ollut lause, "Jos ajat, et ota,
jos otat, et aja", on selkeä ja aina ajankohtainen. Tämän
aloitteen osalta toivon, että se vihdoinkin tulisi asianomaisessa
valiokunnassa käsittelyyn sillä tavalla, että todella
lainsäädäntömme saataisiin muuttumaan pohjoismaiselle
tasolle.
Liikenneturvallisuus on tärkeä asia. Me kaikki
tiedämme, kuinka paljon me taloudellisesti panostamme liikenneturvallisuuteen.
Meillä on ollut liikennepoliittinen selonteko täällä täysistuntosalissa
käsittelyssä. Valiokunnat ovat käsittelemässä sitä parhaillaan,
ja siellä todella on panostettu myös liikenneturvallisuuteen.
Kevytliikenneväylillä ja monilla muilla eritasoratkaisuilla
on katsottu voitavan vähentää liikenneonnettomuuksia,
mutta nämä maksavat hyvin paljon. Tarvitaan toki
näitä ratkaisuja, jotka maksavat, mutta tämä ratkaisu
on ilmainen. Tämä ei maksa mitään,
on kysymys vain lainsäädännön
muuttamisesta.
Kun aiemmin olen omia aloitteitani ollut puolustamassa lähetekeskustelussa,
on usein esitetty vastaväite, että poliisin voimavarat
eivät riitä. On esitetty, että on kohtuutonta
joutua rikoslain kanssa tekemisiin 0,2 alkoholipromillen päihtymyksestä jne.
Silloin olen tuonut aloitteissani esille sen vaihtoehdon, että olkoon
nykyinen laki voimassa mutta annettakoon jo 0,2 promillen alkoholista
esimerkiksi rikesakko. Se olisi jonkunlainen askel oikeaan suuntaan.
Sikäli kun ymmärrän, niin rikesakko on
hyvin yksinkertaisesti toimeenpantavissa, ei vaadi monimutkaista
byrokratiaa, mutta kuitenkin se olisi signaali, että alkoholi
ja liikenne eivät kuulu yhteen. Jos käy niin,
että tämä aloite ei nyt kirjoitetussa
muodossa pääse vielä läpi, niin
toivon — toivon, että se menisi läpi,
mutta jos ei mene — että vakavasti harkittaisiin
rikesakon soveltamista, kun liikennöijällä on
alle 0,5 promillea mutta enemmän kuin 0,2 promillea alkoholia
veressä.
Erityisesti uskon, että tällä vaikutettaisiin
tuleviin autoilijoihin. Nyt monet laskevat, minkä verran
voi ottaa alkoholia, niin ettei vielä todennäköisesti
joudu rikoksesta kiinni. Aivan kuten ed. Pulliainen toi esille,
virhemarginaalin vuoksi todellinen alkoholipromilleluku on enemmän kuin
tuo 0,5. Lukema 0,2 olisi kuitenkin jo merkki siitä, että alkoholia
on nautittu. Tuo raja ei mistään hygieniatuotteista
tai kosmeettisista aineista tai lääkeaineista
täyttyisi mutta olisi merkki siitä, että nyt
ei ole liikennettä ja alkoholia osattu pitää erossa.
Mutta juuri nuorten kannalta tällainen lakipykälä olisi
signaali siitä, että alkoholi ei kuulu liikenteeseen.
Usein on sanottu, että tällä ei estetä sitten
niitä kaikkein päihtyneimpiä. Se voi
olla totta, mutta tällä voidaan edesauttaa sitä,
että niitä päihtyneitäkään
ei niin paljon tule. Muun muassa Lääkäriliitto
on aivan äskettäin esittänyt, että meidän
pitäisi yleisen alkoholista vapaan kasvatuksen, raittiuskasvatuksen
puolesta, jos käytän tuota vanhaa hyvää termiä,
alentaa liikenneraja tuohon 0,2 promilleen. Se olisi merkki siitä,
että yhteiskunta kritisoi alkoholikäyttäytymistä ja
haluaa ainakin liikenteen alkoholivapaaksi.
Mielestäni tietysti kaikkein paras olisi tuo 0,0 promillea,
mutta jos nyt hyväksytään se, että saattaa
olla joissakin ihan hyväksyttävissä hygieniatuotteissa
tai vastaavissa alkoholipitoisuutta, jolla ei vielä olisi
mitään käytännön merkitystä, niin
mittarivirheitten ja näitten syiden vuoksi tuo 0,2 promillea
olisi kyllä hyvä ja selkeä ratkaisu. Mutta
jos ei sitä saada rikoslain puitteisiin tällä tavalla
kuin aloitteessa on esitetty, niin toivon valiokunnassa päästävän
vihdoinkin siihen, että edes rikesakolla tuo 0,2—0,5
promillea alkoholia liikenteessä tulisi sanktioiduksi.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nykyinen rattijuoppouden
promilleraja on 0,5 promillea, ja se on vuodelta 1977. Tämän
runsaan 30 vuoden aikana meidän ajoneuvomäärämme
ja, voi sanoa, liikenne ovat muuttuneet huikeasti, joten on ihan
järkevää alkaa nyt puhua siitä, mikä sen
promillerajan pitäisi olla tässä liikenteessä.
Aivan varmasti sitä pitää alentaa.
Kävin katsomassa tilastoja siitä, mitä näille meidän
rattijuopumuksillemme on käynyt. Selvä trendi
on, että ne nousevat koko ajan, mutta lyhyellä aikavälilläkin
nousu on ollut huomattavaa. Vuonna 2000 meillä oli 9 400
lievää rattijuopumusta, ja vuonna 2007 niitä oli
12 519, kasvua 3 100. Törkeitä rattijuopumuksia
oli 13 383 vuonna 2 000 ja 15 025 vuonna
2007, eli kasvua on 1 700. Eli sen huomaa selkeästi,
että tämä laskelmointi kaljojen määrällä ei
oikein meinaa pelata.
Ruotsi ja Norja ovat laskeneet oman promillerajansa 0,2:een,
ja siellä liikenne on raitistunut selkeästi. Virossa
on tasan 0. Ja voikin oikeastaan hämmästellä sitä,
että me täällä keskustelemme
samalla asenteesta ja promillerajoista — vähän
niin kuin että meidän asenteemme on nolla pilkku
jotain. Kyllä jos viesti olisi, että joko ajetaan
tai sitten ei ajeta, niin se olisi huomattavasti helpompi jokaisen
omaksua kuin se, että ruvetaan laskemaan, kuinka paljon
voi ottaa, että vielä voi ajaa. Asenne on aina
se, että joko mennään täysillä johonkin
suuntaan tai jätetään tekemättä.
Siellä välillä liikkuminen on hirveän
vaikeata. Ja kun me muistamme sen, että joka kolmas kuolonkolari
on rattijuopumuksen aiheuttama, niin kannattaa ajatella, mitä muuta
meidän kannattaa enää liikenneturvallisuuden
eteen tehdä, jos me emme tätä asiaa yritä oikeasti
kitkeä pois.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämähän näkyy
olevan Suomessa ikuisuusasia, toistuu erittäin usein. Minäkin
muistan monia puheenvuoroja täällä pitäneeni
tilastojen pohjalta ja milloin mitenkin päin innostuneena tästä asiasta.
Jotenkin toivoisin, että esimerkiksi nämä ed.
Larikan puheenvuorot ja monet muut tästä edeltä voisivat
tulla Suomen televisiosta ihan semmoisenaan jonkinlaisen kansalaiskeskustelun
kautta läpi. Tämä on niin vaikea, tämä on
niin iso asia, tässä on niin erilaisia arvostuksia ja
seurauksia ja inhimillistä tragediaa mukana, että mitenkä tämä,
hyvät kollegat, Suomessa voitaisiin järjestää?
Tässähän on kysymyksessä asia, jossa
kaikki keinot tiedetään. Ei ole mistään muusta
kysymys kuin siitä, mitkä niistä keinoista
otetaan käyttöön. Jostain syystä kaikkia
näitä keinoja, jotka varmimmin tehoavat tähän
asiaan, ei edes nimetä. Niitä ei mitenkään
luetteloida. Niitä ei mitenkään priorisoida.
Jotenkin tekee mieli väittää, että tätä asiaa
ei Suomessa oteta tosissaan. Ja se kai on ehkä tässä tapauksessa
nyt ed. Kyllösen paras anti tähän asiaan,
että tämä kokonaisuus tällä lailla
tulee jälleen kerran meillä keskustelussa esille.
Jokaisella meillä on omia kokemuksia tähän
liittyen useilta eri tasoilta, meillä 200 kansanedustajallakin.
Sen seurauksena tai ehkä siitä johtuen, että jos
kokemuksia ei ole, niin suhtautuminen taas on ihan erilainen.
Yleensähän täällä en
omia kokemuksiani kerro, mutta tässä yhteydessä tuli
mieleen, mistä minun suhtautumiseni tähän
asiaan alkoi. Ihan nuorena lääkärinä vuonna
69 päivystin Lahden kaupunginsairaalan tapaturmapoliklinikalla,
kun sinne tuotiin perhe, jossa oli nuori äiti ja kaksi lasta,
jotka olivat molemmat alle kouluikäisiä. Molemmat
lapset olivat käveleviä, mutta siis alle kouluikäisiä.
Ja tämä perhe oli jäänyt rattijuopon alle,
joka ajoi kuorma-autoa. Kun äiti oli niin iso kuin oli,
hän sai vain säärimurtuman, toinen lapsista
kuoli siihen paikkaan, toisen jouduin lähettämään
Töölön sairaalaan — silloin
Lahdesta lähetettiin Helsinkiin — ja hän
tuli kuukautta myöhemmin takaisin ja opetteli uudestaan
puhumaan.
Kyllä nuori lääkäri sai
kertaheitolla opetuksen, miten kannattaa ajatella, mikä on
alkoholin seuraus. Siitä lähtien olen nähnyt
tätä kaikkea Suomessa jo ihan tarpeeksi, ja silti
on vaikeaa opettaa ihmisille, että yksi ohi näiden
promillerajojen, yksikin kaljapullo, voi olla se määrä sinun verenkierrossasi
ja havaintokyvyssäsi, että joku havainto menee
sen verran pieleen, että teet jotain semmoista, mitä saat
katua eräässä mielessä lopun
ikääsi. Tämä on hyvin reaalinen,
ehkä liian julma kokonaisuus, ja ilman, että näitä näkee omassa
perhepiirissään tai suvussaan tai omassa kerrostalossaan,
niin ei taida oikein uskoa, mitä tämä kaikki
tarkoittaa, kunnes se hirveys sitten iskee.
Toivoisin, että jotain kautta voitaisiin lähteä paljon
rankemmille linjoille tietyissä osin. En lähde
nyt niitä näin äkkipäätään
tässä luettelemaan, koska se olisi pitänyt
tehdä jo Suomen alkoholipolitiikan yhteydessä jossain
vaiheessa, kun meillä 50-luvulta lähtien Alko,
silloinen Alkoholiliike Oy, hyvin laajaa alkoholipoliittista tutkimusta
harrasti, ja siitähän ei oikeastaan ole mitään
jäljellä. Tämä meidän
alkoholinkäyttömme tässä maassahan
on riistäytynyt viimeisten 10 vuoden aikana käsistä,
tai jos ei ole riistäytynyt käsistä,
niin noussut huomattavasti yli kaksinkertaiseksi, vai onko se peräti
nelinkertaiseksi noussut, että siis trendi on eräässä mielessä täysin
kaikenlaisten asioiden ulkopuolella.
Totta kai me puhumme täällä tästä ja
kierrämme tätä ihmisyyden perusongelmaa,
esimerkiksi alkolukko on ihan hyvä esimerkki. Sehän
on erittäin hyvä asia. Se on hyvä kontrolli
ja hyvä keino, mutta sitä tarvitaan semmoisena
niin kuin pääratkaisuvaihtoehtona ja unohdetaan
se, että tässä maassa on esimerkiksi
alkoholin suurkuluttajia monta sataatuhatta, 300 000 tai
500 000, ja päihdeongelmaisiakin, jotka ovat se
varsinainen ryhmittymä ja joita toiset sitten alkoholisteiksi sanovat,
on vähän rajatumpi ryhmä, mutta heille oikeastaan
eivät poliisitkaan tahdo mahtaa yhtään
mitään. Vaikka heiltä otetaan autot pois,
niin he tavalla tai toisella jatkavat tätä kaikkea,
ja tietysti suuri kysymys on silloin, kuinka pitkälle yleensä ihminen
voi saada jatkaa tämmöistä ammuksena
ajamista pitkin teitä ja viattomille ihmisille aiheuttaa
harmeja.
Kysymykseni teille, kollegat, on se, miten on mahdollista, että me
sallimme tällaisen käyttäytymisen ja
ainoa, mihin me täällä pystymme, on promilleista
puhuminen. Minä en nyt ed. Kyllöstä moiti
tässä ollenkaan, vaan päinvastoin sehän on
ed. Kyllösen ansiota, että me tänään
tässä puhumme näin. Mutta Suomen kansan
edessä olen aika avuton tämän asian kanssa,
koska kaikki järkipuhe menee aina niin sanotusti yli hilseen.
Kun kenelle tahansa tässä maassa yrittää selittää,
että muutama pullo kaljaa, kuten jo aikaisemmin kerran
sanoin, vaikuttaa kuitenkin jollain lailla heikentävästi
ajokykyysi, niin päin naamaahan nauretaan ja selitetään,
että kyllä puoli tuntia riittää siihen,
että maksa sen polttaa pois. Eihän tässä ole
kysymys ollenkaan siitä, vaan tämmöisestä asenteellisesta
seikasta, ja tämän puheenvuoron halusin pelkästään
tästä syystä, arvoisa puhemies, käyttää.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä lakialoitetta on asennenäkökulmasta
hyvin vaikea vastustaa, kun muistetaan, että lähes
100 suomalaista vuosittain kuolee ja lähes 1 000
suomalaista vammautuu liikenteessä rattijuoppojen toiminnan
seurauksena. Viime vuonna rattijuoppoja jäi kiinni 27 000.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vahinkoriski kasvaa
jyrkästi veren alkoholipitoisuuden noustessa. Riski on
keskimäärin kolminkertainen veren alkoholin ollessa
0,8 promillea ja nousee tästä vieläkin.
Kuolemaan johtaneille alkoholionnettomuuksille on tyypillistä, että kuljettaja
on voimakkaasti alkoholin vaikutuksen alainen. Kuljettajista 88
prosentilla veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän
rattijuopumuksen rajan vuonna 2006, siis niissä tapauksissa, jotka
johtivat kuolemaan. Siksi on oleellista asennekeskustelun lisäksi
muistaa se, että paukkuja ohjataan juuri sinne, missä ne
tuottavat parhaimman lopputuloksen. Se tarkoittaa silloin sitä,
että poliisien työvoimaa pitää olla
käytössä niissä tapauksissa,
joissa alkoholia on veressä paljon, niin ettei yhden oluen
nauttineita lähdetä viemään
terveyskeskukselle riippumatta siitä, onko siitä tuloksena
rikesakko, pahoittelu vai vain yleinen tuomio.
Ed. Oras Tynkkynen merkittiin läsnä olevaksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen varapuhemies
Seppo Kääriäinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Eero Akaan-Penttilä esitti niin
sykähdyttävän esimerkin lääkärikokemuksestaan,
mitä alkoholi oli vahinkoja aiheuttanut. Jokainen näistä tapahtumista
on vakava asia, ja sen takia alkoholi tulee saada pois liikenteestä.
Siihen tällä aloitteella, kuten aiemmin jo totesin,
kiitettävästi on haluttu tähdätä.
Ajatellaanpa nuorta ihmistä, joka saa elinikäisen
työkyvyttömyyden rattijuopon seurauksena, vammautuu
eliniäkseen. Täällä seuraava
lakialoite käsittelee eläkkeisiin vaikuttavaa
elinaikakerrointa. Tällä nuorella, jos hän olisi
ennättänyt vaikka valmistua hyvään
ammattiin, vaikkapa lääkäriksi tai juristiksi,
mutta ei olisi tullut työvuosia kovinkaan paljon, on todella
ankea taloudellinen tulevaisuus jatkuvasti alenevan eläkkeen
varassa edessä ja vain sen takia, että rattijuoppo
on aiheuttanut hänelle tällaisen elämäntilanteen
muutoksen.
Kysymykset ovat hyvin vakavia. 100 kuollutta liikenteessä on
todella paljon. Kun meillä on asetettu tavoitteeksi, että me
pääsisimme siihen, että maksimissaan
liikennekuolemia olisi 200, niin jos 100 tulee jo rattijuoppojen
takia, niin tämä on kaikkein vakavin liikenneturvallisuustekijä.
Sen vakavampaa liikenneturvallisuustekijää meillä ei
taida Suomessa olla kuin alkoholi liikenteessä. Laajentaisin
tämän nyt vesien vapauduttua jääpeitteistään
myös vesiliikenteeseen. Siellä on myös
aivan liian korkeat promillerajat.
Todellakin tulisi päästä siihen 0
promilleen, mutta käytännön takia ehkä tämä 0,2
on tavoiteltava. Kun täällä tuotiin esille,
että törkeät rattijuopumukset yleensä aiheuttavat
nämä vakavimmat asiat, se on varmasti aivan totta.
Mutta jos me luomme tavoitetta ja ihannetta, että alkoholi on
pois liikenteestä, niin se luodaan juuri tällä. Nyt
kun meillä on tuo 0,5 promillea, niin ihmiset laskevat,
että tuon ja tuon verran hän voi vielä ottaa,
ja tämä ikään kuin tekee luvalliseksi
sen, että alkoholia veressä saa olla liikenteessä,
vaikka poliisihenkilöt ovat sanoneet, että vähemmästäkin
kuin 0,5:stä voidaan jo sakottaa, jos poliisi voi osoittaa,
että tämä on vaarantanut liikennettä.
Mutta lienee niin, että käytännössä nämä tilanteet
ovat varsin harvinaisia, että sitten vain tämä promilleraja
on muodostunut ratkaisevaksi. Todellakin, niin kuin ed. Pulliainen
sanoi, se on sitten vielä käytännössä liukunut
siitä ylöspäin.
Nyt on niin vakava asia, että tätä kannatetaan kaikista
poliittisista ryhmistä, näin huomaan. Minä toivon,
että tämä asia menee myöskin
valiokunnassa vihdoin ja viimein eteenpäin. On kysymys
eniten kuolemantapauksia ja vammautumisia Suomessa aiheuttavasta
liikennepoliittisesta ongelmasta, jossa kuolemantapaukset ovat peruuttamattomia,
pysyvät vammat samoin, vaikka elämä jatkuu.
Mutta me maksamme pakollisissa liikennevakuutuksissa, jotka ovat
kalliita meille jokaiselle, jotka niitä maksamme, ja myöskin
yhteiskunnan muissa veroissa ja maksuissa sitä laskua,
jota alkoholi liikenteessä aiheuttaa. Todellakin tästä laskusta
tulisi päästä eroon. Toivon tälle
aloitteelle menestystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin kiitän aloitteen
tekijöitä, ed. Kyllöstä ja ed.
Sirnöä. Tähän ongelmaan alkoholinkäyttö liikenteessä:
Tietysti se, että lähes 30 000 tapausta tulee
ilmi vuositasolla, osoittaa, miten laaja tämä ongelma
on, sen lisäksi, niin kuin ed. Oinonen täällä totesi,
että myös nämä sata kuollutta
ovat vakava osoitus tästä asiasta.
Mutta toinen asiahan on tietysti se, että mitä enemmän
poliisit tutkivat tieliikenteen ajajia ja heidän kuntoaan,
niin sitä myöten aina nousee tämä luku.
Nimenomaan ed. Lauri Oinosen puheenvuoroon viitaten varmasti taustojen
selvittäminen on kaikkein tärkein asia, miten
yleensä alkoholinkäyttö ratissa ja muutenkin
saataisiin vähentymään. Sehän
on suomalainen ongelma. Tällöin tulee jälleen
mieleen edellisen hallituksen aikana tapahtunut alkoholiveron lasku
noin 30 prosentilla, joka lisäsi huomattavasti myös
tätä ongelmakenttää, humala-ajamista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun soisi
johtavan nimenomaan siihen, että nyt kun tämä alkolukko,
hallituksen esitys, on liikenne- ja viestintävaliokunnassa
käsittelyssä, niin siihen liitettäisiin
näitä asioita koskeva ponsi. Se olisi nyt enemmän
kuin paikallaan. Se välittömästi vielä tänä keväänä sitten velvoittaisi
hallitusta selvittämään nämä asiat
perin juurin. Niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, nämä liikkuvat
osat ovat vähissä näissä asioissa, mihinkä eduskunta
pystyy vaikuttamaan, ja ne vähäiset mahdollisuudet
pitää käyttää hyväksi. Tarkkuusalkometri
on erittäin hyvä väline tässä, ja
jos sen käyttöä edesautettaisiin ja sitä koskevaa
tutkimustyötä vielä edesautettaisiin,
niin vielä parempi.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Haluan lämpimästi
kiittää kollegoita erinomaisen hyvästä keskustelusta
tässä tärkeässä asiassa.
Sen lisäksi haluan kiinnittää huomiota sellaiseen
asiaan, että kun tässä ovat useat kollegat
sanoneet, että kannattaisi tarttua näihin törkeisiin
rattijuoppoihin, alkoholin suurkuluttajiin, niin voin kertoa teille
omasta lähipiirin kokemuksesta, että juuri autoilevasta
pikkutissuttelijasta kasvaa ajan oloon se autoileva suurkuluttaja,
törkeä rattijuoppo. Ensin ottaa kaljan, ottaa toisen
ja ajaa, ja sen jälkeen siitä muodostuu pikkuhiljaa
rituaali, ottaa kossupullon ja ajaa. Mutta hän ei suinkaan
syntynyt kaljapullo tai koskenkorvapullo kainalossa, vaan ihan tuli
alastomana maailmaan ilman minkäänlaisia välineitä ja
eväitä.
Kun on monta kertaa sanottu sitä, että mistä rahat,
niin minä kerron nyt, mistä nekin rahat näihin
liikkuvan poliisin resursseihin, tarkkuusalkometreihin ym.: Laitetaan
porukalla harmaan talouden torjunta kuntoon ja kerätään
rahat aidosti reiluina verotuloina valtiolle ja sieltä sitten
rahaa myös poliisien resursseihin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllönen aloitti keskustelun
hyvällä, puhuttelevalla esimerkillä mutta
toi hyvän esimerkin esille myös siitä,
mistä ne törkeät rattijuopot tulevat.
Todellakaan kukaan ei synny törkeäksi rattijuopoksi,
vaan jostakin hän aloittaa. Kun nykytilanne on se, että vasta
0,5 promillesta sanktioidaan, niin liian monelle muodostuu se kokemus, että poliisi
puhalluttaa, alkoholia on jotain 0,4 ja poliisi ei voi millään
tavalla tähän puuttua. Henkilölle muodostuu
käsitys, että tämä on luvallista ja
näin voi menetellä, ja sen seuraukset sitten näkyvät
törkeinä rattijuopumuksina. Esimerkin takia pitäisi
päästä tämän aloitteen
tavoitteeseen.
Keskustelu päättyi.