6) Laki työntekijän eläkelain 82 §:n
muuttamisesta
Esko-Juhani Tennilä /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eläkeläiset kritisoivat
edelleenkin hyvin vahvasti kahta 90-luvun puolivälissä tehtyä,
eduskunnan enemmistön siunaamaa eläkepäätöstä.
Ensimmäinen on pohjaosan leikkaus, joka aina vaan jurraa
mieliä, ja hyvin sen ymmärrän. Hyvin
suuren huomion ja kritiikin kohteena on lisäksi taitettu
indeksi, joka jätättää eläkkeitä jälkeen
palkoista. Tulevina vuosina, niin arvioin, suuremman huomion kohteena
kuin nyt tulee olemaan elinaikakerroin, jonka merkitystä ei
tietenkään vielä voi kovinkaan moni eläkeläinen
arvioida. Nykyeläkeläisillehän se ei
sinänsä suoraan vaikutuksia aiheutakaan, paitsi
työkyvyttömyyseläkkeellä oleville.
Elinaikakertoimen osalta kysymys on siitä, että ensinnäkin
niin on, että elinaikakerroin perustuu työeläkelain
uudistukseen, joka tuli voimaan 2005, ja sen selkeänä tavoitteena — ja
sitähän ei ole kielletty lainlaatijain taholla — on
estää elinajan pidentymisestä seuraava
eläkemenojen kasvu. Tämä on siis eläkemenojen
kasvun leikkauslaki, tämä elinaikakerrointa koskeva
säädös, joka otettiin 2005 voimaan tulleeseen
työeläkeuudistukseen. Tämä mekaniikka
on se, että jos odotettavissa oleva keskimääräinen
elinikä pitenee, vanhuuseläkkeitä alennetaan
tietyllä laskukaavalla.
Elinaikakerrointa käytetään ensimmäisen
kerran vuonna 2010. Vuoden 2009 elinaikakerroin tulee olemaan 1.
Sen jälkeen elinaikakerroin on pienempi, jos elinajan pidentyminen
jatkuu, kuten on kaikki perusteet olettaa. Elinaikakertoimen kehitystä ei
tietenkään voi tarkoin etukäteen ennustaa,
ja sitä laskettaessa tullaankin käyttämään
Tilastokeskuksen tuottamia elinajan tauluja, jotka perustuvat kuolleisuuteen
eri ikäluokissa, siis varsin monimutkainen laskentakaava, mutta
kaikki asiantuntijat arvioivat, että eläkkeitä tämä kaava
tulee jatkossa leikkaamaan.
Elinaikakertoimesta käydyssä keskustelussa on
eksperttien taholta tuotu esille myöskin aika tarkkojakin
arvioita siitä, miten elinaikakerroin tulee leikkaamaan
eläkkeitä. Erään pätevänä pidetyn
arvion mukaan se olisi 0,9 vuonna 2025. Se merkitsee sitä,
että eläke alenisi noin 0,65 prosenttia vuodessa,
siis varsin merkittävä leikkaus on tulollaan.
Suoraan vanhuuseläkkeelle siirtyvät eivät ehkä tule
huomaamaan sitä leikkausta, koska se lasketaan alusta lähtien
heidän osaltaan vanhuuseläkkeeseen, joka yleensä määritellään
vain kerran indeksitarkistuksia lukuun ottamatta. Tilanne
on kokonaan toinen työkyvyttömyyseläkkeen
saajille. Heidän työkyvyttömyyseläkkeensä muutetaan
vanhuuseläkkeeksi, kun he täyttävät
63 vuotta, ja ensimmäisen kerran näin tapahtuu
todellakin vuonna 2010. Toisin sanoen ne työkyvyttömyyseläkkeen
saajat, jotka ovat syntyneet vuonna 1947, tulevat ensimmäisen
kerran kokemaan elinaikakertoimen vaikutuksen. Se todennäköisesti
tulee alentamaan jo maksussa olevaa eläkettä.
Esimerkiksi 1 000 euron eläke voi alentua 993,50
euroon, jos arvio 0,65 prosentin vuotuisesta muutoksesta pitää paikkansa.
Seuraavana vuonna eli 1948 syntyneillä työkyvyttömyyseläkkeen
saajilla alennus voi olla noin kaksinkertainen. Vuonna
2025 — tätä pitää katsoa
pitemmällä tähtäimellä,
mitä tässä on tekeillä — 1962
syntyneillä työkyvyttömyyseläkeläisillä alennus
voi olla jo 10 prosenttia, mikä tarkoittaa, että silloin
1 000 euron eläkkeessä menetys on 100
euroa, 2 000 euron eläkettä leikattaisiin tämän
kaavan mukaan 200 euroa jne. Siis hyvin merkittäviä leikkauksia
tulee niille, jotka silloin työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle
siirtyvät ja jotka sen siis huomaavat konkreettisesti omassa
eläkkeessään.
Tätä elinaikakerrointa on perusteltu sillä,
että nyt on tullut pitempään työelämässä oleville
superkerroin eli siellä eläkkeet kasvavat viimeisinä vuosina
enemmän kuin siihen saakka. Tämä on seurausta
siitä, että pyritään pitämään
ihmiset pitempään työelämässä,
ja tätä kyllä pitää pitää oikeana
tavoitteena. Työkyvyttömyyseläkeläisten
osalta tilanne on toinen. Heillä eläke on jo muutoinkin
pieni, menot ovat olleet suuria, ja tämä kerroin
tulee vain leikkaamaan heidän eläkkeitään.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä esittääkin lakialoitteessamme,
että elinaikakerrointa ei sovelleta silloin, kun työkyvyttömyyseläke
muuttuu vanhuuseläkkeeksi, tietenkin eläkelain
13 § 4 momentin mukaisesti. Tehdään
oikeutta niille, jotka ovat työkyvyttömyyden vuoksi
työkyvyttömyyseläkkeellä ja
siitä siirtyvät vanhuuseläkkeelle. Minä toivon,
että tälle esitykselle alkaa löytyä todellista
tukea ja että tämä otetaan vakavasti
huomioon myöskin, kun niin sanotussa Sata-komiteassa, johon
vissiin kaikki asiat on nyt kytketty, tätä asiaa
käsitellään. Tässä on
varmasti olemassa laajaa myötätuntoa, mutta se
pykälä pitää myöskin
tehdä lakiin, ja meidän esityksemme on tämä.
Toivomme, että tämä vie eteenpäin tämän
varmasti aika laajastikin hyväksytyn tavoitteen toteuttamista.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Elinaikakertoimen kohdalla ollaan tulossa siihen
tilanteeseen, että ensimmäiset ikäluokat
työkyvyttömyyseläkkeellä olevista
ovat joutumassa tämän elinaikakerroinleikkauksen
kohteeksi. Tämähän kuuluu siihen suureen
eläkepakettiin, joka 1995 ja sen jälkeen 2000-luvun
alkupuolella on hyväksytty. Vuonna 2003 äänestettiin
elinaikakertoimesta tässä salissa. Jos oikein
muistan, niin 13 kansanedustajaa vastusti tämän
elinaikakertoimen ottamista tähän lakiin. Nyt
on paljastumassa selvästi, että elinaikakerroin
tulee leikkaamaan työkyvyttömyyseläkeläisten
eläkkeitä varsin merkittävästi.
Tarkkaa lukuahan ei vielä tietenkään
pysty sanomaan, mutta selvät merkit on siitä,
että eläkkeitä leikataan. Eläkkeitähän
on leikattu, kuten täällä ed. Tennilä totesi.
Ensin poistettiin kansaneläkkeen pohjaosa, ja sitten lisäksi
taitettu eläkeindeksi leikkaa työeläkkeitä. Tätä on
perusteltu sillä, että "elinaikakertoimen tarkoituksena
on hillitä eläkemenojen kasvua väestön
odotettavissa olevan elinajan noustessa ja vanhusväestön
osuuden suurentuessa".
Eläketurvakeskuksen vuoden 2007 tilaston mukaan työeläkeyhtiöitten
maksutulo oli 9 620 miljoonaa euroa ja eläkemeno
8 333 miljoonaa euroa, elikkä hieman yli toista
miljardia euroa enemmän kerättiin työeläkeyhtiöille
eläkevakuutusmaksuja kuin työeläkeyhtiöt
maksoivat eläkkeitä, siis aivan kiistattomasti
enemmän kuin eläkkeitä maksettiin. Jatkuvasti
tätä on perusteltu sillä, että kun
tulee suuret ikäluokat, niin sitten me emme pysty näitä eläkkeitä maksamaan.
Lisäksi on muistettava, että työeläkeyhtiöillä on
jo nyt varsin huomattavat rahastot ja ne ovat kasvaneet todella
valtavaa vauhtia. Eläkeyhtiöissä, jos katsotaan,
yrittäjäeläkkeissä joudutaan
subventoimaan. Siellä ei kerätä maksuja
niin paljon kuin maksetaan eläkkeitä. Maatalousyrittäjien
kohdalla tilanne on kaikista synkin. Siellä kerätään huomattavasti
vähemmän maksuja kuin eläkkeitä maksetaan.
Mutta työeläkeyhtiöissä nämä eläkemaksut,
joita kerätään, ovat huomattavasti suuremmat
ja siellä ei kyllä rahapulaa ole näkyvissä.
Suomessa työeläkkeet ovat varsin pieniä,
yllättävän pieniä. Tämän
Eläketurvakeskuksen vuoden 2007 tilaston mukaan 31.12.,
siis joulukuussa, keskimääräinen työeläke
oli 723 euroa, siis keskimääräinen työeläke
tämän Eläketurvakeskuksen tilaston mukaan.
Kukaan ei voi väittää, että tämä olisi
todella suuri eläke. Meillä on yllättävän
pienet eläkkeet. Näin ollen, kun verrataan näitä eläkevakuutusyhtiöitten
tuloja ja sitä maksutuloa, mitä ne saavat, ja
lisäksi täytyy muistaa vielä, että on
sijoitustuotot, niin kaikki perusteet myöskin taloudelliselta
puolelta on, että tämä elinaikakerroin
poistetaan vähintäänkin näiltä työkyvyttömyyseläkkeellä olevilta
ihmisiltä. Työkyvyttömyyshän
voi alkaa hyvinkin aikaisin, mikä merkitsee sitä,
että ansiotuloja ja näitä vuosia on todella
vähän ja sitä kautta eläke jää tavattoman
pieneksi.
Herra puhemies! Ainoa oikea ratkaisu on tässä tapauksessa
poistaa tämä elinaikakerroin näistä eläkelaeista.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Vasta parisen vuotta voimassa ollut työeläkeuudistus valmisteltiin
niin sanotusti kolmikantaan, ja sen tarkoituksena on turvata työeläkkeiden
maksu sekä lähitulevaisuudessa että pitkällä aikavälillä. Uudistuksessa
on paljon hyvää. Se sisältää muun muassa
eläkekarttuman 18-vuotiaasta ja äitiys- ja vanhempainvapaa-ajalta,
sekä esimerkiksi, kun eläke karttuu, niin silloin
katsotaan koko työuraa, mikä on suurimmalle osalle
ihmisistä edullisempi tapa kuin 60-luvulta peräisin
olevan vanhan lainsäädännön
laskentaperuste.
Uudistukseen liittyy kuitenkin jo lyhyellä aikavälillä esiin
nousseita ongelmia: työkyvyttömyyseläkeläisten
niin sanottu elinaikakerroin sekä eläketulon ostovoimaa
turvaamaan tarkoitetun indeksin rakenne. Eläkeuudistuksessa
mahdollistettiin se, että työntekijät
ja yrittäjät voivat halutessaan jäädä vanhuuseläkkeelle
63 vuoden iässä. Myös elinaikakerroin
kytkettiin tähän ikään. Kertoimen
avulla on kerrottu osaltaan pyrittävän rajoittamaan
eläkekustannusten kasvua. Kerroin tulee voimaan vuonna
2010, ja se koskee vuonna 48 ja sen jälkeen syntyneitä.
Elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeisiin sitoen eläkkeen määrän
automaattisesti elinajan muutokseen, eli jos elinajanodote kasvaa,
kerroin pienenee ja vastaavasti myös eläkkeen
määrä pienenee. Kerroin toimii myös
toiseen suuntaan, eli elinajanodotteen lyhentyessä kerroin
ja eläkkeen määrä kasvavat.
Lainsäädäntömuutokset oli
tarkoitus tehdä siten, että ne kohdistuisivat
mahdollisimman tasapuolisesti eri ihmisryhmiin. Näin ei
mielestäni kuitenkaan ole tapahtunut, sillä elinaikakerrointa
käytetään myös vuonna 2006 tai
sen jälkeen alkaneeseen työkyvyttömyyseläkkeeseen
siinä vaiheessa, kun se muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Elinaikakertoimen
leikkaava vaikutus jo lähtökohtaisesti pieneen
työkyvyttömyyseläkkeeseen voi olla merkittävä.
Asia on huolestuttava, sillä kun vertaillaan keskimääräisiä kokonaiseläkkeitä eläkelajeittain,
huomataan, että työkyvyttömyyseläkkeet
ovat huomattavasti pienempiä kuin eläkkeet keskimäärin.
Työkyvyttömillä ei myöskään
ole mahdollisuutta jatkaa pidempään kartuttaakseen
eläkettään ja kerätäkseen
sitä korkeampaa, jopa 4,5:n kerrointa ja siten kompensoidakseen
tai ylikompensoidakseen tätä leikkuria.
Elinaikakerroin onkin jo oikeudenmukaisuuden vuoksi ehdottomasti
otettava uudestaan käsittelyyn ja poistettava työkyvyttömyyseläkkeen saajien
osalta, ja tässä yhteydessä hallituksella
on hyvä tilaisuus korjata kiistelty ja eläkkeensaajien
ostovoimaa hyvin hitaasti kasvattava niin sanottu taitettu indeksi.
Aiempien tietojen mukaan indeksin korjaamista on pidetty erittäin
kalliina, mikä olisi eläkejärjestelmämme
rahoitusrakenteen vuoksi kestämätöntä palkansaajille
ja työnantajille, jotka pääosin maksussa
olevia eläkkeitä rahoittavat. Eläketurvakeskuksen
laskelmat antavat kuitenkin uutta valoa asiaan. Niiden mukaan 30—70-indeksirakenne
näyttäisi kustannuksiltaan hyvinkin mahdolliselta.
Tässä yhteydessä olisi tietysti hyvä tehdä laskelmat
myös 40—60-indeksistä, sillä huoli
eläkkeiden jatkuvasta jälkeenjäämisestä on
todellinen.
Vaikka keskieläkkeen on laskettu nyt olevan noin 1 200
euroa kuukaudessa ja se nousee koko ajan johtuen siitä,
että uudet eläkkeelle tulevat ovat paremmilla
eläkkeillä, se ei poista sitä tosiasiaa,
että Suomen maksussa olevat eläkkeet ovat valtaosin
edelleen erittäin pieniä. Noin reilut 60, lähes
70 prosenttia eläkkeistä jää alle
tuon keskieläkkeen, ja kutakuinkin puolet eläkkeensaajista
sinnittelee alle 800 euron eläkkeellä. Pelkkää kansaneläkettä saa
noin 100 000 henkeä.
Hallitus on toimillaan kiihdyttänyt muun muassa ruuan,
asumisen, energian ja liikkumisen hintojen nousua. Tehdyt pienet
eläketalouden toimeentulon parannukset eivät riitä korjaamaan tilannetta.
Tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen korotus ja
sitominen indeksiin on uusi syömähammas. Tarvitaan
siis uusia korjaavia toimenpiteitä. Olenkin toivonut tässä asiassa
erityistä aktiivisuutta niiltä omankin alueemme
hallituspuolueiden kansanedustajilta, jotka viime kaudella oppositiosta
käsin ja vaaleissa vaativat indeksin korjaamista, mutta
tuntuvat nyt hallituksessa asian täysin unohtaneen. Hallitusohjelmassa
asiaa ei linjata, mutta hallituksella on mahdollisuus ottaa asia
käsittelyyn, jos halua ja ymmärtämystä eläkeväestöä kohtaan
löytyy.
Kannatan tätä lakialoitetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ongelma on todella siinä, että henkilö joutuessaan
työkyvyttömyyseläkkeelle ei enää pysty
itse vaikuttamaan työn kautta omaan tulotasoonsa, ja kun
tämä elinaikakerroin sitten tulee mukaan hänen
siirtyessään vanhuuseläkkeelle, niin
silloinkaan hänellä ei ole mahdollisuutta pidentää työuraa,
ja näin ollen ongelma on hyvin ilmeinen. Toivon, että tähän
kysymykseen kiinnitettäisiin huomiota.
Muutoinkin työkyvyttömyyseläkkeelle
jääneen työura on voinut olla varsin
lyhyt, ei missään tapauksessa täysi,
ja näin ollen eläketurva jää tältä osin
vajaaksi. Työkyvyttömyys voi tulla monella tapaa,
niin kuin edellisessä asiakohdassa viittasin, vaikkapa
rattijuopon uhrina liikenteessä vammautuminen. Kuka tahansa
voi kohdata eri tavoin työkyvyttömyyden ja on
silloin kärsimässä aikanaan myös
tästä ongelmasta, mistä me nyt keskustelemme,
elikkä elinaikakertoimen kielteisistä vaikutuksista.
Toivon, että tähän asiaan voidaan saada
mahdollisimman pian korjausta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Työeläke ei ole armolahja.
Se on jokaisen työntekijän itselleen ansaitsema
vanhuuden turva. Siitä työntekijä itse
rahoittaa eläkemaksunaan noin 5—6 prosenttia ja
työnantaja 18 ja loput rahoittavat sitten myöhemmin
työssä olevat, eli se virheellinen käsitys,
että me olisimme sinänsä itse maksaneet
eläkkeemme, ei pidä paikkaansa.
Käytännössä Suomi on kuitenkin
sillä tavalla edistyksellinen maa, että palkkatuloista
tai eläkkeitten perustana olevista tuloista rahastoidaan noin
20 prosenttia, tai 23 prosenttia itse asiassa, koska 18 plus 5 on
23, ja loput 77 sitten jäävät toimivien
työnantajien ja työssä olevien työntekijöiden
maksettavaksi. Sekä täällä mainitut
taitettu indeksi että elinaikakerroin ovat välineitä, joilla
säädellään tulevaisuudessa tätä jakosuhdetta,
siis eläkeläisten saamaa osuutta ja toisaalta sitten
työnantajien ja työntekijöitten maksusuhdetta.
Kun ed. Kuoppa täällä totesi, että varsinaiset työeläkerahastot
edelleen kasvavat, niin niin ne todellakin tekevät. Mutta
jossain lähitulevaisuudessa eläkeläisten
määrä suhteessa työssä olevien
työntekijöitten määrään
muuttuu niin, että eläkerahastot alkavat pienentyä,
ja tätä kehitystä vastaan nämä kaksi
nyt puheena ollutta menettelyä on kehitetty. Niillä siis
pidetään tulevaisuuden eläkemaksuja kurissa.
Jos haluamme, että eläkemaksut, sekä työnantajien
että työntekijöitten eläkemaksut,
nousevat, niin silloin pienennämme näitä kahta,
ja jos haluamme päinvastoin, niin puolestaan korotamme
niitä. Tämä ei tietenkään
päde kokonaisuudessa, koska tietysti eläkemaksujen
suuruus riippuu ratkaisevasti nimenomaan eläkkeellä olevien
määrästä ja työssäpysymisajan
pituudesta. Meidän kaikkien on syytä toivoa, että se
pitenisi.
Mutta kun taitettu indeksi leikkaa selkeästi eläkkeitä suhteessa
työntekijöitten palkkakehitykseen, niin vielä pahemmin
elinaikakerroin leikkaa työkyvyttömien eläkkeitä,
jos asiaa tarkastellaan oikeudenmukaisuuden kannalta.
Mikä tämän indeksin jakosuhteen tulisi
olla? Pitäisikö sen olla 80—20 vai 50—50
vai jotain muuta? Siinä on kysymys arviosta oikeudenmukaisuudesta.
Jos me arvioimme, että jakosuhde 80—20 on oikein,
niin se on sitten sellainen arvio oikeudenmukaisuudesta. Jos taas
ollaan sitä mieltä, että puoliväli-indeksi
on oikeudenmukainen, niin se on yhdenlainen arvio. Minun arvioni on
se, että taitettu indeksi ei ole riittävän
oikeudenmukainen, etenkin kun, viitaten ed. Karhun puheenvuoroon,
on hyvin todennäköistä, että esimerkiksi
70—30-jakosuhde olisi oikea.
Mutta oli nyt sitten taitetun indeksin jakosuhteesta mitä mieltä tahansa,
niin elinaikakerroin, kun sitä sovelletaan työkyvyttömyyseläkeläisiin,
on jokaisessa tapauksessa epäoikeudenmukainen, ja en ole
kuullut, että itse asiassa kukaan, edes eläkeyhtiöitten
johto, olisi väittänyt, ettei asia olisi näin.
Jopa ministeri Hyssälä muistaakseni tuolta ministeriaitiosta
näin sanoi. Asia on nyt Sata-komiteassa. Siellä,
kuten ed. Tennilä totesi, ovat kaikki muutkin asiat. Kaipa
siellä kohta on Suomen jääkiekkojoukkueen
peliä tekevän puolustajan ongelmakin. Mutta oli
nyt siellä mitä tahansa, niin tämä on
sellainen asia, josta on syytä toivoa, että komitea
saisi sen mahdollisimman pian käsiteltyä, että se
voitaisiin tuoda tänne oikaistavaksi, ja jos ei nyt näin
tapahdu, niin kaiken sen perusteella, mitä täällä on
asiantuntevasti työkyvyttömiin sovelletusta elinaikakertoimesta
ja sen epäoikeudenmukaisuudesta sanottu, hoidettakoon se
asia sitten ed. Tennilän aloitteella, jota näin
ollen kannatan lämpimästi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä viitattiin Sata-komiteaan.
Se on yhdenlainen Sadankomitea kyllä siinä mielessä,
että huolimatta Sadankomiteasta sodat jatkuvat ja tuntuu siltä,
että huolimatta Sata-komiteasta ongelmat jatkuvat Suomessa.
Arvoisa puhemies! Tälle lakialoitteelle tietysti kaikki
tuki. Siinä ovat vasemmistoliiton kansanedustajat takana
nimin, ja toivon mukaan, niin kuin täällä ed.
Tennilä toivoi, se saa myös laajempaa tukea.
Mutta kun eläkeläiset tai vanhemmat ihmiset usein
päätyvät siihen, että he ovat
ylimääräinen lasti tai taakka tälle
yhteiskunnalle, niin nyt tässä oikein osoitetaankin,
että kyllä te olette, että kun te kauemmin
elätte, niin nyt on jouduttu sitten tällä elinaikakertoimella
pienentämään eläkettänne,
ja tämä on varsinainen ikärasismin ilmaisu
kyllä. Käytännössä pienennetään
eläkettä. Vaikka pienennykset olisivatkin pieniä — tulevaisuudessa
ne ovat vielä suurempia — niin kun eläke
on pieni, niin pienikin leikkaus tuntuu.
Sitten, puhemies, näille työkyvyttömyyseläkkeen
saajille, joita tämä pahiten koskee, varmasti nyt
tulee vielä uusi ongelma tässä asiassa.
Työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutuvathan
joutuvat käymään jatkuvaa taistelua vakuutusyhtiöiden kanssa
siitä, onko kyseessä työperäinen
sairaus vai työtapaturma. Ja kun usein siinä hävitään
se taistelu potilaan näkökulmasta, työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
kohdalla erityisesti, niin kuin täällä hyvin
todettiin, elinaikakerroin leikkaa sitten kaikkein voimakkaimmin
eläkettä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopan omassa puheenvuorossa kävi
hyvin selville se, millä tavalla näitä varoja
kerätään tällä hetkellä,
millainen karttuma työeläkerahastoissa on, ja
siitä kävi hyvin selvästi ilmi se yleisesti
tiedossa oleva tosiasia, että rahaa on.
Ilmeisestikin oli sillä tavalla, kun se suuri suuri
työeläkepaketti täällä eduskunnassa
oli kolmikannan jälkeen arvioitavana, että tämä oli
semmoinen epäoikeudenmukaisuuksien huipentumakohta siinä paketissa.
Elikkä toisin sanoen se pitäisi nyt sitten minunkin
mielestäni korjata pois kuleksimasta ja mahdollisimman
pian, ennen kuin tämä leikkuri alkaa toimia käytännön
tasolla.
Toivoisin hartaasti, että hallituksesta löytyisi semmoista
ryhtiliikettä, että tämän yksityiskohdan
korjaaminen tapahtuisi mahdollisimman pian.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän työkyvyttömiin
suunnatun elinaikakertoimen, sanoisiko, irrationaalisuus näkyy
tietysti siinä, että tehokkain keino, millä eläkkeellä olevat
työkyvyttömät ja muutkin eläkkeellä olevat voivat
parantaa tältä osin eläkettään,
on se, että he ottavat itsensä hengiltä,
koska kun eläkkeellä olevien ja ylipäätään
ihmisten keski-ikä alenee, niin silloin myöskin
elinaikakerroin pienenee. Suosittelisin muita keinoja käytettäväksi
tähän, esimerkiksi sitä, mitä ed.
Tennilä tuossa aloitteessaan on esittänyt.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! 2003 helmikuussa tässä salissa
päätettiin eläkeuudistuksesta, 2005 alusta
se tuli voimaan, ja edellinen eduskunta kirjoitti koko eläkelainsäädännön
uusiin kantimiin.
Kuluvan vuoden tammikuussa julkisuuteen nousi keskustelu siitä,
miten tuolloin lähes yksimielisen eduskunnan hyväksymä elinaikakerroin
tulee vaikuttamaan työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Omalla kohdallani se tarkoitti sitä, että kaivoin
viisi vuotta vanhat prujut esiin ja aloin lukea niitä.
En yhden enkä toisenkaan lukukerran jälkeen löytänyt
yhdestäkään asiantuntijalausunnosta kohtaa,
jossa olisi kiinnitetty erityistä huomiota siihen, mitä tämä elinaikakertoimen
käyttöönotto vuonna 2010 tulee vaikuttamaan
työkyvyttömyyseläkkeisiin. (Ed. Pulliainen:
Näin on!)
Valiokunta kirjoitti omaan mietintöönsä kohdan,
selkänojan itselleen, että pitää puuttua
mahdollisiin epäkohtiin näissä muutoksissa,
joista yksi keskeisimpiä koko tässä meidän
eläkelainsäädännössämme
oli tämä elinaikakertoimen käyttöönotto.
Otimme siinä mallia Ruotsista, ja sillä eläkkeitten
maksatus pyrittiin turvaamaan ja pitämään
niillä, jotka eläkemaksuja maksavat, maksut kohtuullisina.
Malli otettiin Ruotsista. Tämä oli kaikille selvää,
mutta sen, miten tämä kohtaantuminen käytännössä tapahtuu,
me hahmotimme valiokunnassa minun käsitykseni mukaan sen
osalta, mitä se vanhuuseläkkeitä koskee,
mutta siitä, että tämä työkyvyttömyyseläkeasia
olisi erikseen noussut esille, en mistään löydä mainintaa.
Toistan sen, että valiokunta kirjoitti itselleen selkänojan,
että mahdolliset epäkohdat pitää kartoittaa
ja niihin pitää puuttua.
Aivan lyhykäisyydessään, arvoisa
herra puhemies: minusta tämä on sellainen kohta,
johon niiden, jotka ovat valmisteluvastuussa, tulee puuttua ja tuoda
eduskuntaan esitys, jolla tämä kohta korjataan.
(Ed. Tiusanen: Hyvä!) Mutta kun täällä käytetään
puheenvuoroja ja viitataan Sata-komiteaan, niin aivan samaa mieltä alan
olla siitä, että Suomen jääkiekkomaajoukkueen
heikohkot esitykset, niiltä osin kuin niitä on
ollut, menisivät tuolle komitealle käsittelyyn.
No, ehkei nyt kuitenkaan sentään. Toisekseen,
te edustajat, jotka olette tämän lakialoitteen
yhteydessä tässä puheenvuoron käyttäneet,
varsin hyvin tiedätte, kenen hallussa tämän
asian valmistelu viime kädessä on. Se on sen joukon
hallussa, joka kantaa huolta siitä, minkä suuruiset
työeläkemaksut meillä jatkossa on.
Täällä kyllä esimerkiksi
ed. Karhu kaunokielellä puhui siitä, miten tuotot
ovat hyvin kehittyneet ja miten maksuvaraa pitäisi olla,
mutta kun katsotaan asioita pitkällä aikavälillä — tätä ei
voi katsoa pelkästään ensi vuoteen, vaan
tätä pitää katsoa muutaman kymmenen
vuoden tähtäimellä — meillä pitää silloinkin
olla eläkkeidenmaksukykyä. Meidän pitää siitäkin
ajasta kantaa huolta ja vastuuta.
Meillä on tällä hetkellä noin
124 miljardia euroa eläkerahastoissa rahaa. Se on summa,
joka kuulostaa suurelta, ja kun esimerkiksi tässäkin keskustelussa
on esiin noussut indeksiasia, että sitä voitaisiin
muuttaa, niin yleisönosastopalstoillahan näkee — en
voi sanoa, että olisivat täynnä, mutta
aika ajoin sinne ilmestyy — kirjoituksia, joissa esitetään
väittämä, että kun rahastoissa
on niin paljon rahaa kuin siellä on, niin on pikku juttu
ja muutaman miljardin asia hoitaa tämä indeksiasia
kuntoon, että se on vaan päättäjien
pahansuopaisuutta, että näin ei tehdä.
Minulla on se usko ja vankka käsitys edelleenkin, että on
kysymys kaikesta muusta kuin päättäjien
pahansuopaisuudesta, semminkin kun meillä päättäjillä eduskunnassakin
pitäisi sen turnauskestävyyden olla sitä luokkaa,
että sinä päivänä,
kun meillä on vielä suurempi summa siellä rahastoissa
kuin tänä päivänä,
meidän hermomme ja pinnamme kestää. Nimittäin
se vuosi, jolloin nuo rahastot eivät enää kartu
vaan niistä aletaan maksaa olemassa olevia jo päätettyjä eläkkeitä,
on enempi lähempänä kuin kauempana.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tennilä totesi omassa puheenvuorossaan
muun muassa, että tässä pitää katsoa
pidemmällä aikataululla, mitä tässä ollaan
tekemässä. Tässä pitää katsoa
pidemmällä aikataululla ja pidemmällä sihdillä, mitä todellakin
ollaan tekemässä. On selvää,
että hintojen noustessa meidän pitää arvioida
indeksejä ja meidän pitää arvioida
eläkeläisten ostovoimaa, meidän pitää pystyä tarvittaessa
tekemään myös päätöksiä.
Mutta kun katsotaan asioita pidemmällä aikavälillä — kokonaan
toinen juttu on se, jos ei edes haluta katsoa, mutta jos katsotaan
ja kun katsotaan — niin ei tämä nyt aivan
tuulesta temmattua ole, että meillä tällainen elinaikakerroin
käyttöön jatkossa tulee.
Toinen asia tähän elinaikakertoimeen liittyen on
se, että tuolloin 2003 keskustelussa, niin kuin totesin
aiemmin jo puheenvuorossani, tämä hyväksyttiin
lähes yksimielisesti täällä salissa. Tuolloin
kiinnostuksen kohteena oli ennemminkin se, mikä on se indeksi,
jolla lasketaan. Samoin tuolloin kiinnostuksen kohteena oli se,
millä perustalla ylipäätänsä eläke
karttuu. Silloinhan eläkeuudistuksen yhteydessä esimerkiksi
kotona tehtävä työ ja opiskelu tulivat
sen piiriin, että eläkettä karttua alkoi.
Nekin olivat periaatteellisesti, nämä kaksi asiaa,
isoja kysymyksiä.
Kukaan meistä ei pidä tietenkään
siitä, että on ikään kuin odotus
johonkin, että siitä joudutaan jotakin pois ottamaan,
tai käy niin, että ennakoidusta jäädään
riman alapuolelle. Mutta mielestäni se iso asia, josta
jokaisen vastuuta kantavan puolueen eduskunnassakin tulisi huolta
kantaa, on se, että eläkkeitä kyettäisiin
maksamaan niillekin sukupolville, jotka eivät tänä päivänä vielä eläkeikää lähelläkään
ole.
Täällä ed. Karhu totesi, että halua
ja ymmärrystä löytyisi. Jos tämä on
pelkästään halun ja ymmärryksen
asia, niin tämä varmastikin hoidettaisiin kuntoon.
Ed. Karhu ja monet muut edustajat tietävät, että kyse
on hieman isommista asioista: on kysymys kymmenistä ja
sadoista miljardeista, on kysymys siitä, että meidän
eläkejärjestelmämme kestää.
Arvoisa herra puhemies! Uudemman kerran totean, että tämä lakialoite
on oikean suuntainen, ja todella toivon, että hallituksessa
tämä asia vakavasti otetaan ja että ennen
kuin tämä elinaikakerroin täytäntöön
laitetaan, näiden työkyvyttömyyseläkkeitten
osalta tälle pystytään jotain tekemään.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä asia elinaikakertoimen
käyttämisestä on kokonaisuudessaan varmasti
aika lailla tärkeämpi asia kuin silloin, kun me
tässä salissa viime kaudella eläkelainsäädäntöä säädimme,
ymmärsimme ajatellen, mitä tästä kaikesta
seuraa. Minulle on jäänyt mieleen se — en
tiedä, kuinka totta se on — ja minun käsitykseni
on se, että hyvin vähän ymmärrettiin,
(Ed. Pulliainen: Ei lainkaan!) mihin se tulee aikanaan johtamaan
normaalien vanhuuseläkkeiden suhteen, kun ollaan eläkkeellä tietty
aika ja nämä kertoimet rupeavat puremaan. Yritin
sitä nimittäin tarjota muutamille vastuunalaisille
paikalla oleville ihmisille tutkittavaksi, ja kyllä se
ohitettiin jonkinlaisilla olankohautuksilla.
Olen ihan samaa mieltä kuin ed. Rehula siinä, että minullakaan
ei ole minkäänlaista mielikuvaa, että työkyvyttömyyseläkkeet
olisi otettu tässä tämmöisenä erityisasiana
tarkkailuun miettien ehkä aika monipuolisestikin, mikä heidän
tilanteensa tässä kaikessa on, varsinkin kun siinä on tämä etuliite
"työkyvyttömyys", jonka hyvin herkästi
osa ihmisistä sekoittaa työttömyyseläkkeeseen,
joka tietenkin on aivan toinen asia. Työkyvyttömäksi
ihminenhän voi tulla jo 30-vuotiaana ja joutua olemaan
30 vuotta ehkä aika alhaisellakin indeksillä.
Tässä on oivalliset katastrofin siemenet, niin
että siinä mielessä on erinomaista, että ed.
Tennilä on ottanut tämän asian tällä lailla esille.
Ja kun eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
ihan selkeästi oli kannalla, jossa toivoi, että hallituksessa
tähän asiaan paneuduttaisiin, kyllä minä sitä tosiaan
tervehdin myöskin ilolla. Olen ihan samaa mieltä.
Sen verran paljon olen ollut eläkepolitiikassa mukana.
Sitten tästä kokonaisuudesta sanoisin vaan muutaman
seikan. Minua nimittäin häiritsee ehkä eniten
suomalaisessa eläkepoliittisessa keskustelussa se periaate,
jonka esimerkiksi eläkevakuutusyhtiö Varma, tämä työeläkevakuutusyhtiö,
eläke-esittelyssään vuonna 2005 paksussa kirjassa
siellä jossain sivulla 160 — mitä lienee olikin — kertoo
siitä, mikä on eläkkeen tarkoitus. Aivan
präntätyssä tekstissä lukee
suurin piirtein näin, että "eläkkeen
tarkoitus on säilyttää se kulutustaso,
joka eläkkeelle jäävällä ihmisellä on silloin,
kun hän jää eläkkeelle". Erittäin
hyvä, terve periaate, ja luulen, että kukaan tässä salissa ei
ole eri mieltä tästä periaatteesta.
Mutta nyt vaan on niin, että tämä periaatehan ei
toteudu. Se toteutuu silloin, kun ihminen jää eläkkeelle,
muutamien ensimmäisien vuosien aikana. Sitä hyvin
harva eläkeläinen huomaa ensimmäisen
viiden vuoden aikana ollessaan eläkkeellä, ja
se rupeaa ilmeisesti realisoitumaan keskieläkkeensaajien
osalta silloin, kun on oltu ehkä noin 15 vuotta eläkkeellä,
ja silloin alkaa olla sitten suru puserossa näiden asioiden
kanssa.
Minun suuri kysymykseni tähän saliin on se, kuinka
oikeusvaltiossa nimeltä Suomi on mahdollista, että työeläkevakuutusyhtiö esittää periaatteen,
joka ei toteudu. Ja kun sitten kysytään, mitenkäs
ostovoimalle on käynyt, väitetään,
että ostovoima on pysynyt koko ajan, kun se nimenomaan
ei ole pysynyt niiden eläkkeiden osalta, joissa on oltu
eläkkeellä 15—20 vuotta. Ei tunnusteta
sitä, että jokainen eläkeläinen
on erilainen omassa elämäntilanteessaan, kun ajetaan näitä isoja
tilastoja ja niiden perusteella todistetaan sinänsä ihan
oikean laatuisia asioita ja periaatteessa yritetään
pitää eläkejärjestelmää pystyssä ja
rahastot sijoittaa oikein. Ei siinä ole mitään
arvosteltavaa; sehän on työeläkevakuutusyhtiöiden
tehtävä asennoitua näin. Mutta joko se periaate
pitää poistaa sieltä tai sitten täytyy
pitää huolta siitä, että ostovoima
kehittyy niin, että tämä periaate toteutuu,
toisin sanoen se kulutustaso, minkä itsellensä on
saanut eläkkeelle lähtiessään,
tulee säilymään. Tämä on
täysin selkeä, varmasti ihan perustuslakimielessäkin
vakava tilanne.
Minä olen tästä yhden kirjallisen
kysymyksen tehnyt kuukausi sitten. Sain siihen pari viikkoa sitten
vastauksen, jossa ministeri kiertää kokonaan tämän
varsinaisen vastausosuuden. Siinä mielessä koen
kyllä ihmeellistä ilmapiiriä kaikkinensa
meidän eläkelainsäädännön
sisällä, josta on olemassa toki paljon muitakin
esimerkkejä. Indeksikeskustelu on aivan oma kokonaisuutensa,
en lähde siitä nyt sen syvemmin kertomaan.
Olen tasaindeksin kannattaja ollut aina, mutta sitä vaan
kummeksun, että mistäänpäin
ei vieläkään ole julkisuuteen tullut
tarkastelua, jossa kerrottaisiin, mitkä ovat tämmöiset
kansantaloudelliset vaikutukset suhteessa siihen, jos indeksi on niin
tai indeksi on näin, miten se turvaa valtion verotulojen
kehitystä, koska mitä enemmän esimerkiksi
eläkkeissä on nousua, sitä enemmän valtiolle
niistä tulee verotuloja. Sehän on ihan selvä asia.
Ja myöskin mitä enemmän eläkeläisille
jää rahaa käteen, sitä enemmän
se menee kulutukseen, sitä enemmän sillä ostetaan
palveluita, siis tuetaan pyörien käynnissä pitämistä.
Ja näin, kun löysästi sanoo, niin lopputulos
on ihan selvä: indeksin pitäisi olla semmoinen,
joka turvaa tämän kulutustason. Mutta kun väitetään
päinvastaista, mikä voi olla oikein tai väärin,
niin toivoisin, että tämmöinenkin kansantaloudellinen tarkastelukulma
saataisiin jollain muotoa esille eikä vaan niin, että kerrotaan
näiden kaksi vuotta eläkkeellä olleiden
hyvästä ostovoiman säilymisestä.
Tämänpäiväisessä Helsingin
Sanomien yleisönosastossa oli mielenkiintoinen lisäajatus,
johon en ole koskaan aikaisemmin törmännyt mutta
jota varmaan jollain lailla pitäisi myöskin osata
tarkastella, ja se on se, että mitä pitemmälle
ihminen menee eläkkeensä kanssa ja mitä vähemmän
se indeksi turvaa sen ostovoiman kehitystä, sitä vähemmän
vähitellen verotettaisiin. Tällä lailla
negatiivisella progressiivisella verotuksella kompensoitaisiin käteenjäävää tuloa
verotuksen osalta. Se on itse asiassa aika mielenkiintoinen ajatus.
En ole kuullut kenenkään tätä aikaisemmin
esittävän, vaikka varmaan sekin on pyörinyt
paljon näissä ympyröissä.
Eli eläkejärjestelmä ei ole koskaan
valmis, sitähän tämä tarkoittaa.
Ed. Tennilä on löytänyt siitä yhden
hyvän näkökulman, jota pitää viedä eteenpäin.
Meillähän on nyt valiokunnan puheenjohtajankin
mielipide jo ihan selkeänä tässä asiassa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaaliasioiden asiantuntijalle, ed. Rehulalle,
haluan todeta, että kyllä oli meitäkin,
jotka selkäytimellä panimme vastaan, kun tämmöinen elinaikakerroin
käyttöön otettiin. Tosin sitä perusteltiin
sitten kyllä aika vahvasti sillä superkarttumalla,
mitä sieltä toisaalta tulee, mutta siitä huolimatta.
Nyt ollaan missä ollaan, ja kyllä minusta näitä vääryyksiä,
jotka nyt ovat meille kaikille selvinneet näin vahvasti,
pitää ruveta poistamaan. Jos tulee vielä muitakin
samanlaisia vääryyksiä esille tästä työeläkepuolelta
tai mistä muualta hyvänsä, niin kyllä ne
tässä talossa pitää voida korjata.
Te viittasitte kolmikantaan, että rahoittajia pitää kuunnella.
No, kyllä pitää kuunnella, mutta kyllä sitten
tässä talossa pitää olla velvoite
poistaa selvät vääryydet. Nyt työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
ovat kokemassa vääryyden, ja siksi tämä pitää kyllä eduskunnassa
pystyä hoitamaan, tai muuten se arvosteluryöppy
on sitten ihan valtava, kun tämä menee käytäntöön. Ja
mitä pitempään tätä pidettäisiin
tämmöisenä, niin sitä hurjempaa
se olisi tuolla 2030. Se olisi ehkä silloisesta tulevasta
keskieläkkeestä jopa 200—300 euroa kuukaudessa,
minkä se leikkaisi työkyvyttömän
eläkettä, kun mennään vanhuuseläkkeelle.
Ei semmoista voi tapahtua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tähän
taloon pitäisi perustaa eläkeindeksityöryhmä kansanedustajien
toimesta. Meillähän on kaikenlaisia erilaisia
toimintakenttiä, missä me teemme yhteistyötä,
kerho- ja harrastustoimintaa. Mutta tässä olisi
jälleen kyllä yksi sellainen sosiaalipolitiikan,
eläkepolitiikan asia, mitä aikoinaan ed. Stenius-Kaukonen
tässä talossa hyvällä osaamisella
ja omalla työryhmällään edisti.
Silloin olivat muun muassa työkyvyttömyyseläkkeet
ja vakuutusoikeuksien käytännöt, suullinen
kuuleminen, tämän tyyppiset asiat, esillä,
tuomareiden jääviys muun muassa.
Mutta nimenomaan tästä indeksistä:
Olen itse, niin kuin ed. Akaan-Penttilä, tasaindeksin puolesta
toiminut ja haluan toimia, ja sen saavuttamiseksi olisi kyllä tärkeätä ...
Ja tässä kyllä haastan kokoomusta ja
ed. Akaan-Penttilää. Kokoomus gallup- ja muissa
mielipidetiedusteluissa on saanut sellaisen arvonimen kuin eläkeläisten
puolustaja numero 1, siis puoluekentässä. Hiukan
tätä välillä aina ihmettelen,
mistä se on tullut. Mutta ed. Akaan-Penttilä edustaa
tätä linjaa, puolustuslinjaa, puolustamisen linjaa,
ja toivon, että tästä päästäisiin
sanoista tekoihin. Valtiovarainministeri Kataista voisi tässä asiassa myös
konsultoida, mutta kaiken kaikkiaan työhön varman
indeksin puolesta. Siitä varmaan johtuu tämä teidän
esimerkkinne köyhtyvistä eläkeläisistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on kuitenkin kysymys
tämän yksityiskohdan korjaamisesta, ennen kuin
tämä yksityiskohta on realisoitunut. Minä pidän
tätä keskustelua erittäin positiivisena,
ja minä uskon, että tässä pitäisi
voida edetä siihen suuntaan kuin ed. Tennilä lakialoitteessaan
on ajatellut toimittavan. Tässä on vielä sitten
hänen taustavoimilleen semmoinen vinkki, että kannattaa
SAK:n suuntaan olla yhteydessä ja pistää sieltä vauhtia
liikkeelle, ja sitten tämän poliittisen kentän
muu osa tekee omalta osaltaan tässä työtä nyt,
niin että tämä asia ainakin nyt saadaan
mahdollisimman pian kuntoon.
Keskustelu päättyi.